eitaa logo
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
7.6هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
641 ویدیو
44 فایل
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی امام جمعه شهرستان بروجرد 📌 اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه‌‌ها و همچنین مشاهده تولیدات رسانه‌ای روابط عمومی +۹۸۹۳۷۳۸۴۱۳۶۱
مشاهده در ایتا
دانلود
یا علی جان🖤 در مسجد کوفه بغض ها می شکند دیوار سکوت با دعا می شکند گل کرده نوای رستگاری علی چون فرق سرش عرش خدا می شکند 🏴 فرا رسیدن ایام سوگواری امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) تسلیت باد ◾️ @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان ◼️ توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی ◾️ @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
✨ "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_هجدهم🌙 🔆 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ «خَاشِعُونَ» در آیۀ 2
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ «ترتیل» در آیۀ 32 فرقان، به معنای ادای حروف و کلمات با تأنی و دقت و به گونۀ صحیح است تا انسان بتواند چون به عجایب آن برسد، بیندیشد و حالت خوف و رجا داشته باشد و هرگز هدفش رسیدن به پایان سوره نباشد. 2⃣ جملۀ «یحْشَرُونَ عَلَى‏ وُجُوهِهِمْ» در آیۀ 34 فرقان، به این معناست که کافران توسط فرشتگان عذاب، با صورت بر زمین، به سوی دوزخ کشانده می‌شوند، پیامبر (ص) فرمود: همان کسی که او را بر روی پا حرکت داده، می‌تواند او را با صورت در روز قیامت حرکت دهد. 3⃣ در آیۀ 38 سخن از «أَصْحَابَ الرَّسِّ» شد. واژه" رس" در اصل به معنى اثر اندک باقی مانده از چیزی است، اقوم رس پیامبر خود را تکذیب و او را در چاه افکندند و بالای سر چاه ایستادند و ناله‌های او را می‌شنیدند تا به شهادت رسید. آنان هلاک شدند و از ایشان اثر اندکی باقی ماند. 4⃣ «أَنَاسِی» در آیۀ 49 جمع «انسان» و اصل آن «اناسین» است؛ که «ن» آن به «ی» تبدیل شده و «ی» در «ی» ادغام گردید. 5⃣ در آیۀ 51 خداوند می‌فرماید: «اگر می‌خواستیم، در هر آبادی، بیم‌دهنده‌ای مبعوث می‌کردیم»؛ ولی در آیۀ 24 سورۀ فاطر می‌فرماید: «هیچ امتی نبوده؛ مگر اینکه در آن بیم‌دهنده‌ای وجود داشته است». این بدان علت است که «امت» معنای عامی دارد و تنها به یک قریه اختصاص ندارد. 6⃣ در آیه 67 فرقان در توصیف عباد الرحمن فرمود: وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا، اسراف در انفاق مانند این موارد است: انفاق در معصیت، انفاق در غیر حق، انفاق مالی که موردنیاز ضروری خود انسان است و بدون آن نمی‌تواند امور خود را بگذراند. 7⃣ در آیه 70 سوره فرقان فرمود: مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ‏ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات‏. یعنی با توبه سیئات و بدیهای انسان به حسنات تبدیل می‌شود، تبدیل سیئات شخص تائب به حسنات، به معنای تبدیل ملکات و صفات حاصل از گناه، به ملکات و صفات نیک است. 8⃣ گروهی از نواده‌های یعقوب در دست فرعون اسیر یا زندانی بودند و آنان بهره‌ای از توحید داشتند. حضرت موسی(ع) طبق آیۀ 17 شعراء، از فرعون می‌خواهد آنان را آزاد کند تا همراه موسی(ع) به سرزمین موعود فلسطین بازگردند. 9⃣ حَیَّه» در عربی به معنای مار است؛ چه کوچک باشد یا بزرگ. «ثُعْبَانٌ» در آیۀ 32 شعراء، به معنای مار بزرگ است و توصیف مار به «جانّ» بدین علت است که سبک و دارای حرکاتی سریع است؛ بنابراین بین آیه‌ای که می‌گوید عصای موسى7 به «حَیةٌ» (طه: 20) و آیه‌ای که می‌گوید به اژدها (شعراء: 32) تبدیل شد و آیه‌ای که می‌گوید «کأَنَّهَا جَانٌّ» (قصص: 31) است منافاتی نیست. 🔟 آیۀ 59 به سنت الهی اشاره می‌کند که پیوسته مستضعفان را جای مستکبران و ستمکاران می‌نهد و وارث آنان می‌کند؛ البته مشروط بر آنکه مستضعفان خود ستمکار نباشند و در جست‌وجوی آزادی خویش، از پیشوایان دینی خود پیروی کنند. ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) ◼️ @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان ◼️ توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی ◾️ @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_نوزدهم 🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ «ترتیل» در آیۀ 32
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ جملۀ «إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یتَطَهَّرُونَ» در آیۀ 56 سوره نمل، که از زبان قوم لوط به خانوادۀ او گفته شده، در تفاسیر بیشتر به دو معنا بیان شده: یکی به این معنا که آنان جماعتی‌اند که از کار ما که انجام لواط است، دوری می‌کنند و همانند ما نیستند. و دیگر اینکه آنان گروهی هستند که خود را به گمان اینکه پاکی می‌جویند، از این کار به‌دور می‌دانند و مرتکب آن نمی‌شود که نوعی تمسخر است؛ 2⃣ در آیۀ 62 سوره نمل به استجابت دعای مضطر اشاره شده است، «مُضْطَرَّ» کسی است که حوادث روزگار آن‌چنان او را گرفتار و مصیبت‌زده کرده که درمانده شده و چاره‌ای برای خارج شدن از مصائب خود نمی‌یابد. خداوند در این آیه فرموده است دعای چنین کسی را مستجاب می‌کند؛ 3⃣ براساس آیه 62 پذیرش دعا تنها یک شرط دارد و آن درخواست حقیقی از خدای یکتاست و هر مضطری دعا کند، دعایش مستجاب خواهد شد؛ مشروط بر آنکه به غیرخدا چشم نداشته باشد؛ 4⃣ «عَمُونَ» در آیه 66 در اصل «عمیون» بوده که جمع «عمی» به معنای نابیناست که به سبب تخفیف و سادگی در تکلم به «عَمُونَ» تبدیل شده است؛ 5⃣ در آیۀ 80 می‌فرماید: «إِنَّک لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى» منظور از موتی یعنی کسانی که از نظر روح و قلب و انسانیت مرده‌اند و نمی‌توانند کلام حق را بشنوند، آنان حیات حیوانی دارند اما حیات معنوی ندارند؛ 6⃣ در آیۀ 82 سوره نمل به خروج دابة‌الارض و جنبنده زمین اشاره شده، طبق روایات بسیاری، منظور از دابة‌الارض، امام علی(ع) است. «دابّه» به هر موجود زنده‌ای گفته می‌شود، در روایتی پیامبر(ص) خطاب به امام علی(ع) می‌فرماید: «برخیز ای دابة‌الارض!» سپس می‌فرماید: «او همان کسی است که در آیۀ 82 آمده است» و فرمود: «ای علی! هرگاه آخرالزمان فرا‌رسد، خداوند تو را در بهترین صورت ظاهر می‌کند؛ درحالی‌که همراه تو ابزاری برای داغ نهادن دشمنانت است» 7⃣ واژۀ «شِیعاً» در آیۀ 4 سورۀ قصص، جمع و به معنای فرقه‌هاست، فرعون آنان را فرقه‌‌فرقه و دشمن یکدیگر کرد تا بتواند آنان را به بیگاری بگیرد؛ 8⃣ در آیۀ 12 سوره قصص واژۀ «حَرَّمْنَا» یعنی شیر زنان دیگر را بر موسی حرام کردیم. منظور حرام شرعى نيست؛ بلكه به معناى تحريم تكوينى است؛ یعنی ما او را چنان قرار دادیم كه سینۀ هیچ زن شیردهی غیر از مادرش را نپذیرد و موسى از مكيدن پستان زنان دیگر ابا داشت این نکته دلیل تأثیر شیر مادر در فرزندان است. 9⃣ منظور از «هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیطَانِ» در آیه 15 درگیری آن دو تن که موافق و مخالف حضرت موسی بودند است؛ نه کار موسی(ع)؛ ازاین‌رو در روایتی، امام رضا(ع) در پاسخ مأمون دربارۀ این آیات می‌فرماید: منظور از عمل شیطان، درگیری آن دو بوده و منظور از ستم بر خود، وارد شدن در مدینه بوده که بهتر بود وارد نمی‌شد. 🔟 آیۀ 20 سوره قصص اشاره به مؤمن آل فرعون است که نامش حزقیل و از خویشاوندان فرعون بود؛ ولی با او هم‌عقیده نبود و به موسی علاقه داشت و در برابر فرعونیان تقیه می‌کرد؛ ازاین‌رو بی‌درنگ نقشۀ فرعونیان در تصمیم برای کشتن موسی(ع) را به او خبر داد. ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) ◼️ @namaz_j_b
🏴 السلام علیک یا امیرالمومنین(ع) ⚫️ اطلاعیه برگزاری مراسم شب۲۱ ماه مبارک رمضان(لیالی قدر) در مسجد حضرت امام‌خمینی (ره) طبق سنوات گذشته ◼️ سخنرانی و مراسم احیا توسط: حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی امام‌جمعه محترم شهرستان بروجرد ◾️شروع مراسم ساعت ۱۰.۳۰ شب با قرائت دعای جوشن کبیر ▪️ جهت اجرای پروتکل های بهداشتی قرآن ادعیه سجاده ومهر همراه داشته باشید 📲 @namaz_j_b
خداحافظ ای نخــــــــل ها چاها دگر نشـــــنوید از علـــــــــی آه ها که شام علــــــــی گشته دیگر سحــــــر که امشــــــــب رود نزد پیغمـــــــبر . . . 🏴 شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد ◾️ @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای روز بیست ویکم ماه مبارک رمضان ◼️ توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی ◾️ @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_بیستم 🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ جملۀ «إِنَّهُمْ أُ
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ جملۀ «إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِینَ» در آیۀ 54 سوره عنکبوت، بدین معنا است که مجرمان به علت اعمال زشت و کسب صفات ناروا، همین الآن در جهنم قرار دارند، جهنم پوچ گرایی، شکاکیت و بی‌خدایی، جهنم جنگ و خونريزى، جهنم نزاع و اختلاف، جهنم ناامنى و ناآرامى، جهنم ستم و بيدادگرى و جهنم هواوهوس‌های سركش. 2⃣ در آیه 56 عنکبوت فرمود: (يا عِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي واسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ‏).یعنی هرگاه در شهر یا روستایی، آزادى دینی سلب شود و ماندن در آنجا نتيجه‏اى جز ذلت و زبونى و دور ماندن از برنامه‏هاى الهى نداشته باشد و نشود خود و فرزندان خویش را با فرهنگ اسلامی بار آورد وظيفه مهاجرت است. 3⃣ در آیه 59 در توصیف بهشتیان فرمود: (الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ‏). یعنی بهشتیان به دو علت بهشتی شدند یکی صبر بر انجام تکلیف و ترک معصیت و دیگر توکل به خدا و اعتماد به تحقق وعده‌های او و نه اعتماد بر قدرت و امکانات دنیوی خویش. 4⃣ طبق آیۀ 60 اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاكُم‏، یعنی خدا همه جنبندگان و انسانها را روزی می‌دهد، پس خداوند به اندازۀ نیاز روزی می‌فرستد؛ به شرط آنكه انسان‌ها در حق هم ستم نکنند و روزي يكديگر و روزي جنبندگان دیگر را از بین نبرند و مطیع خدا باشند. 5⃣ «لَهْوٌ» به چيزي مي‌گويند كه انسان را به خود سرگرم ‌کند و او را از كارها و اهداف مهم باز ‌دارد و «لَعِبٌ» كاري است كه در ظاهر منظم و براي رسيدن به هدفي كوچك و خيالي انجام مي‌شود. در آيۀ 64 فرمود: «زندگی دنيوي منهای آخرت «لَهْوٌ و لَعِبٌ» است؛ یعنی دنیا انسان را هم از اهداف مهم باز میدارد و هم او را سرگرم اهداف حقیر می‌کند. 6⃣ در آیه 65 فرمود: فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّين‏، یعنی طبع انسانها چنین است که وقتی در دل طوفانهای دریا و مشکلات قرار میگیرند تضرع و توجه به خدا دارند اما چون نجات می‌یابند بسیاری باز به گناه مشغول می شوند. از این رو ما باید در هنگام نزول بلایا مانند کرونا و غیره طوری عمل کنیم که مورد مذمت قرآن قرار نگیریم. 7⃣ در آیۀ 7 سوره روم فرمود: «یعْلَمُونَ ظَاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدنْیا». یعنی ظاهرى از زندگانى دنيا را می‌دانند؛ بدین معنا که منفعت‏ها و زیان‌هاى دنيايى را كه در چه هنگام كشت نمایند و در چه زمانى درو كنند و چگونه اموال را گرد آورند و ساختمان‌ها را بنا كنند اما از اسرار دنیا و رابطه آن با خدا و امور آخرت و حقیقت خود غافل‌اند. 8⃣ در آیۀ 12 سوره روم فرمود: «يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ». «يُبْلِسُ» يعني اندوهگین، پشیمان و ناامید می‌شود و شیطان چون ناامید شد، «ابليس» نامیده شد. پس هرکس از رحمت الهی مأیوس باشد شیطان صفت است. 9⃣ درجملۀ «فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدینِ حَنِیفاً» در آيۀ 30 سوره روم، «حنيف» به معناي اعتدال و مستقيم بودن است، يعني «تو اي انسان! با اعتدال و استقامت و بدون هیچ انحرافی در عقیده و عمل، و بدور از هواهای نفسانی به سوي اسلام روي بیاور. 🔟 در آیه 30 روم فرمود: دین الهی دین فطری است. یعنی دینی که منطبق بر فطرت و خلقت خاص انسان است، فطرت نوعي خاص از آفرینش و مخصوص انسان است كه طبق آن، انسانها داراي بينش‌ها و گرايش‌هاي خاص الهی شده‌اند؛ ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) ◼️ @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
🏴 السلام علیک یا امیرالمومنین(ع) ⚫️ اطلاعیه برگزاری مراسم شب۲۱ ماه مبارک رمضان(لیالی قدر) در مسجد ح
◼️ ‌مراسم احیاء شب بیست و یکم رمضان با رعایت کامل اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد. ◾️ شب ۲۱ رمضان ▪️ مسجد امام خمینی(ره) 🏴 @namaz_j_b
◼️ ‌مراسم احیاء شب بیست و یکم رمضان با رعایت کامل اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد. ◾️ شب ۲۱ رمضان ▪️ مسجد امام خمینی(ره) 🏴 @namaz_j_b
💠 رزمایش کمک مومنانه 🔻 توزیع ۲ هزار بسته غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در میان خانواده های نیازمند. 📲 @namaz_j_b
💠 نشست همدلی 🔰جلسه مشترک منتخبین مجلس یازدهم با امام جمعه محترم و بررسی مسائل و مشکلات شهرستان بروجرد... ✅ دفتر امام جمعه شهرستان بروجرد 🔸 ۲۵ اردیبهشت ۹۹ 📲 @namaz_j_b
💠 دیدار با مهندس کردی ریاست محترم شرکت داروسازی اکسیر ✅ دفتر امام جمعه شهرستان بروجرد 🔸 ۲۵ اردیبهشت ۹۹ 📲 @namaz_j_b
💠 بازدید امام جمعه محترم شهرستان بروجرد از پخت و توزیع 800 پرس غذای گرم توسط موسسه خیریه آل یس مسجد علامه سید بحرالعلوم 🔸 26اردیبهشت 99 📲 @namaz_j_b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای روز بیست ودوم ماه مبارک رمضان ◼️ توسط حجت الاسلام و المسلمین امانتچی‌ 🖥 کاری از بنیاد تبلیغی فرهنگی شهید شریف‌ قنوتی ◾️ @namaz_j_b
حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" #روز_بیست_ویکم🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ جملۀ «إِنَّ جَهَ
🏴 "طرح قرآنی ضیافت نور" 🌙 ◾️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 1⃣ در آیۀ 32 سوره احزاب به زنان خطاب می‌کند که در گفتگو با مردان با خضوع صحبت نکنند: «فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ». «خضوع» در گفتار، با نرمی و لطافت با مردان سخن گفتن است به شکلی که مردان ضعیف الایمان و سست در برابر زنان وسوسه شوند و تحریگ گردند. 2⃣ در آیۀ 33 احزاب به زنان دستور می‌دهد تا از تبرج جاهلی اجتناب نمایند،« وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى» واژۀ «تَبَرُّجَ» به معناى ظاهر شدن در برابر مردم و جلب توجه آنان به خود است و «الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى» به معناى جاهليت پیش از بعثت است؛ بنابراین زنانی که به قصد خودنمایی با ظاهری خاصی بیرون می روند همانند زنان دوران جاهلیت هستند. 3⃣ این فراز از آیه 33: (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً)همان «آيۀ تطهير» است كه به دلايلی، به پنج تن آل عبا اختصاص دارد؛ زیرا اولاً ضميرها از ضمير جمع مؤنث كه به زنان پيامبر(ص) اختصاص دارد به ضمير جمع مذكر كه مربوط به گروهي ديگر است تغییر یافت، ثانیاً در تمامي كتاب‌های مربوطۀ شيعه و کتب مهم سنی مانند صحیح مسلم آمده که این قسمت فقط در شأن پنج تن آل عبا نازل شده است. 4⃣ «خَاتَمَ» در آیۀ 40 به معناي «مايختم» به است؛ يعني خاتمه‌دهنده و تمام‌کننده (مفردات) و از اين جهت آيه بر خاتميت پیامبر اسلام و نیامدن پيامبر ديگری پس از وي و درنتیجه جاودانگی اسلام و بطلان بهائیت دلالت دارد. 5⃣ منظور از «شاهد» بودن پیامبر در آیۀ 45، احزاب «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِد» آن است که رسول خدا در دنيا بر اعمال امت شاهد است و روز قيامت آن را ادا مى‏كند و پس از او امامان: شاهد امت هستند و آن جناب شاهد شاهدان است، بنابراین الآن حضرت ولی عصر(عج) شاهد بر اعمال ما است. 6⃣ در آيۀ 55 احزاب فرمود: زنان مؤمن مي‌توانند در ميان زنان خودي (نِسَائِهِنَّ) بدون حجاب باشند. منظور از «نساء» و زنان خودی، بعضي زنان مسلمان و داراي ايمان‌اند که از صفات و ویژگی‌های بدن زنان مؤمن چيزي براي شوهران خود نمي‌گويند. پس زنان مؤمن حق ندارند نزد زنان اهل‌كتاب و كافر که حرمت زنان مؤمن را نگاه‌نمی‌دارند، بي‌حجاب بگردند. 7⃣ در آیه 59 احزاب به پوشیدن جلباب برای زنان اشاره شده‌است که پوششى است كه از روسرى بزرگتر است و کاملا سر و گردن و روی سینه‌ها را می پوشاند در این آیه فرمود باید این پوشش را به بدن خود نزدیک نمایند نه اينكه آن را آزاد بگذارند به طورى كه گاه و بيگاه كنار رود و بدن آشكار گردد، مانند مانتوهایی که اخیرا در بین برخی از زنان رسم شده و جلوی آنها باز است. 8⃣ آيۀ 72 احزاب بيانگر حمل امانتي بر دوش انسان است كه آسمان‌ها و زمين آن را نپذیرفتند. این امانت، استعداد فوق‌العادۀ تكامل انسان كه همراه با اختيار است می‌باشد؛ چراکه در ميان موجودات، تنها او توانسته چنين امانتي را پذيرا باشد. 9⃣ در آيۀ 6 سوره سبأ فرمود: «افرادي كه علم به آنان داده شده، مي‌دانند قرآن حق و هدايت‌بخش است». منظور علوم معمولي و دنيوي نيست، بلكه علوم باطني است، يعني همان بصيرت زاییده حق طلبی و ایمان است، حال چه عالم به علوم روز باشد یا نباشد پس باید بکوشیم با عمل و ایمان درست چنین علمی زا تحصیل نماییم. 🔟 در آیه 12: غُدوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ» «غُدوُّ» به معناي حرکت از صبح تا ظهر و «رَوَاحُ» حرکت از ظهر تا پایان روز را مي‌گويند، پس باد به امر سليمان در يك روز به اندازۀ دو ماه حركت مي‌كرده است. ✍ حجت الاسلام محمد علی اسدی نسب (امام جمعه موقت شهرستان بروجرد) ◼️ @namaz_j_b