eitaa logo
کانال‌اطلاع‌رسانی‌حوزه‌علمیه‌نمازی‌خوی
410 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
215 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
 «حقارت ایرانیان قبل از انقلاب» به روایت امیر عباس هویدا -نخست وزیر بهائی محمدرضا پهلوی
💥 فردا روز هست؛ 《مفهوم دحوالارض در قرآن》 در قرآن تنها در آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْ‌ضَ بَعْدَ ذَٰلِک دَحَاهَا؛ و زمین را پس از آن گسترانید»، به دحو الارض اشاره شده‌است و مفسران ذیل آن، درباره چگونگی آفرینش زمین و گسترش آن سخن گفته‌اند. گفته شده بیشتر علماء براین باورند که آفرینش زمین پیش از آسمان بود؛ ولی پس از خلق آسمان، گسترده شد. ، آفرینش زمین و گسترش آن را یکی شمرده و آن را بعد از آسمان دانسته‌است. از نظر وی، از آنجا که زمین، کروی شکل است، گستردن آن به جز آفرینش آن به این شکل، نمی‌تواند باشد.به گفته وی، پس از آنکه خداوند، آسمان را بنا کرد و هر جزئش را در جای خود قرار داد، زمین را بگستراند. از نظر  نیز منظور از «دحو»، نوعی گستردن است که زمین را آماده رویاندن گیاهان کند و این تنها پس از خلقت آسمان حاصل می‌شود.  با اشاره به اختلاف نظر مفسران درباره معنای «بعد ذلک»، نوشته‌است برخی از مفسران کلمه «بعد» را به معنای اصلی آن، که خلاف «قبل» است، دانسته و معتقدند که گسترش زمین پس از آفرینش آسمان بوده‌است. در مقابل، گروهی دیگر «بعد ذلک» را به معنای «مع ذلک» گرفته و گفته‌اند که زمین پیش از آسمان آفریده و گسترده شده‌است. (ره) اشکالات وارد بر خلق و گسترش زمین را پاسخ داده‌است و روایات را بر آن تطبیق داده‌ است. برخی از مفسران، آیه سی‌ام نازعات را اشاره به حرکت زمین دانسته‌اند. آیت الله  در تفسیر «پرتوی از قرآن» گفته‌است اگر «دحا» به معنای پرتاب کردن باشد، آیه سی‌ام نازعات به مرحله نخستین خلقت زمین و جدا شدن آن از منشأ اصلی خود اشاره دارد؛ اما اگر «دحا» به معنای گستردن و آماده کردن باشد، چنان‌که نظر مفسرین با استناد به ظاهر لغت همین است، آیه مربوط به دوره‌ای است که زمین سرد شده و سطح آن، آماده برای ظهور برکات و رحمت خدا و زندگی شده‌است. احتمال دارد آیه هر دو معنا را نیز شامل شود. منبع : ویکی شیعه کانال‌اطلاع‌رسانی‌حوزه‌علمیه‌نمازی‌خوی https://eitaa.com/namazikhoy
✍ارتباط دحوالارض با مهدویت و امام زمان علیه السلام ✨«وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها» و زمين را بعد از آن(آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد."✨ سوره نازعات، آیه30 بیست و پنجم ذی القعده یکی از چهار روز برگزیده سال است که تهجد در پهنای شبش و روزه در گسترۀ روزش فضیلت بسیار زیادی دارد. 🟢 روزی که رحمت الهی در این روز زمین را فرا گرفت(کافی،ج 4، ص 150) 🟢 و زمین از زیر کعبه گسترده و مهیای سکونت شد (من لا یحضره الفقیه،ج2، ص89) و این بدان جهت بود که هدف از زندگی انسان در این عالم، عبودیتِ موحدانه ربّ العالمین است. کعبه قبله گاه انسان در تمام ابعاد زندگی است و زیست موحدانه امکانپذیر نیست مگر با تبعیت از انسان کامل و الهی بدین جهت خطاب به ابراهیم خلیل فرمود: «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوك...» و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دورى بسوى تو بيايند.(حج، 27) 💠نکته مهم این که باطن و تأویلی نیز دارد و آن گسترده شدن عدالت و حاکمیت توحید ناب با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از کنار کعبه است که تمام جهان را در بر می گیرد. بخش مهمی از دعای روز 25 ذی القعده ناظر به این امر است و منتظر از درگاه الهی تعجیل این وعده قطعی را در خواست می کند. 🤲«...خدایا در فرج اولیائت شتاب کن و حقوق تاراج‌رفته آنان را به آنان بازگردان و قائم آنان را به حق آشکار کن... خدایا!..در زمان بازگشتش ما را برانگیز، تا در دوران او در شمار یارانش باشیم. خدایا! درک قیامش را روزی ما کن، و در روزگارش ما را حاضر کن، و بر او درود فرست، و سلام او را به ما باز رسان.( مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 671) ✍️ ازاساتید مرکز تخصصی مهدویت کشور کانال‌اطلاع‌رسانی‌حوزه‌علمیه‌نمازی‌خوی https://eitaa.com/namazikhoy
روزه گرفتن در فردا چهارشنبه(روز دحو الارض )را از دست ندهیم در روایتی آمده: که روزه این روز همانند روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر آمده: که جبران روزۀ هفتاد سال است ❇️کسانی که بنا دارند ان شاءالله فردا را روزه بگیرند به نکات مهم زیر توجه داشته باشند ۱-اولا که فردا یک فرصت بسیار خوب و مناسبی است برای انجام حداقل یک روز روزه‌ قضا(البته اگر روزه قضا بر ذمه داشته باشیم) چون با یک تیر دو نشانه را می زنیم هم قضای حداقل یک روز روزه‌ را می گیریم هم از ثواب زیاد روزه گرفتن در این روز بسیار با عظمت بهره مند می شویم ۲-ثانیا کسانی که روزه واجب بر گردن دارند(مانند روزه قضا) و تاکنون موفق به گرفتن آن نشده اند می توانند فردا را روزه بگیرند اما بایستی فقط نیت روزه‌ی قضا یا هر روزه واجبی که به گردن دارند کنند و نمی توانند نیت روزه‌ی مستحبی کنند چون تا زمانی که انسان روزه واجب بر گردن داشته باشد جایز نیست روزه مستحبی بگیرد❌ ❇️ثواب روزه گرفتن در فردا را به هر کسی می دهند که روزه بگیرد حتما لازم نیست به نیت روزه مستحبی روزه بگیریم-و اگر به نیت روزه‌ی قضا یا هر روزه‌ی واجب دیگری هم بگیریم ثواب آن به طور کامل داده میشود ۳-ثالثا کسانی که شک دارند روزه قضا بر گردن دارند یا نه؟ از نظر شرعی چیزی بر گردنشان نیست واصل آنست که روزه بر گردنشان نیست ولی اگر می خواهند روزه بگیرند می توانند اینطور نیت کنند خدایا من فردا روزه میگیرم اگر روزه قضا داشته باشم به نیت روزه قضا، و اگر روزه قضا نداشته باشم به نیت روزه مستحبی روزه میگیرم (البته کسانی که می دانند روزه قضا بر گردن دارند جایز نیست اینطور نیت کنند اینطور نیت کردن فقط مال کسانی است که شک دارن روزه قضا بر گردن دارند یا نه ۴-وقت نیت برای روزه‌ی قضا تا اذان ظهر است بنابراین اگر کسی نیت روزه نداشت و یکدفعه قبل از ظهر تصمیم به روزه گرفتن پیدا کرد می تواند همان موقع نیت روزه قضا کند به دو شرط اول اینکه با حالت جنابت وارد صبح نشده باشد و دوم تا آن لحظه هم هیچ کدام از مبطلات روزه را انجام نداده باشد ‌ ❇️نشر این پیام صدقه جاریه است ❇️لینک کانال نسیم معنویت و بندگی https://eitaa.com/nasiemobodiet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰دیدار جمعی از مسئولین شهرستان خوی با مدیر کل جدید صدا و سیمای استان آذربایجان‌غربی غربی آقای 📆۱۴۰۲/۰۳/۲۴ روابط عمومی حوزه علمیه نمازی @namazikhoy