eitaa logo
کانال‌اطلاع‌رسانی‌حوزه‌علمیه‌نمازی‌خوی
406 دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
207 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
@figurativehozeh لینک کانال طلاب غیر حضوری حوزه های علمیه کشور
کانال‌اطلاع‌رسانی‌حوزه‌علمیه‌نمازی‌خوی
@figurativehozeh لینک کانال طلاب غیر حضوری حوزه های علمیه کشور
طلاب محترم غیر حضوری برای آگاهی از تمامی اطلاعیه های مربوط به غیر حضوری در کانال بالا👆عضو شوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🔹 حجره نیوز| مرجع رسمی اخبارر روحانیت آذربایجان غربی https://eitaa.com/joinchat/1650655456C3171ee5954
4_5915729001065746301.mp3
26.6M
💥انتقادات دلسوزانه و صریح حجت الاسلام مسعود عالی از مسئولین ⁉️چرا یکعده از مسئولین دولتهای قبل که خون به دل مردم کردن و زمینه فتنه های مختلف رو ایجاد کردن رو یقه شونو نمیگیرید؟ ❓چرا صداوسیما و وزارت فرهنگ سلبریتی هارو الگو و مرجع برای مردم قرار دادن بعد نمیتونن کنترلشون کنن؟! ❗️آموزش و پرورش دوازده سال با بچه ها چیکار میکنه؟ بچه ها فقط فوتبالیستها و بازیگرا رو میشناسن و هیچی نمیدونن! ❓چرا نتیجه کمیته های بررسی قضایای مهم اعلام نمیشه؟ ❓چرا فیلم دوربین مداربسته سالن پلیس امنیت اخلاقی را زودتر منتشر نکردید؟ چرا سرانجام پرونده های قضایی مهم مانند متروپل یا امامزاده داوود اعلام نمی‌شود؟ ❣همسفر با شهدا❣ @ham_safare_ba_shohada
🔰 | مروری بر سفر های شهرستانی و بازدید از مدارس علمیه حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی(مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی 🔹 به گزارش مرکز فضای مجازی و رسانه مدیریت حوزه علمیه آذربایجان غربی، کتابچه مصور سه ماه نخست 1401 با محوریت سفر های شهرستانی و بازدید از مدارس علمیه حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی(مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی منتشر شد. 🔹 مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی در سه ماه نخست سال جاری با سفر به 8 شهرستان، از 10 مدرسه علمیه بازدید کرد. 🔹 دیدار با ائمه محترم جمعه، اساتید پیشکسوت حوزه، خانواده معظم شهدا، نشست صمیمی با طلاب و اساتید، بازدید میدانی از قسمت های مختلف حوزه اعم از آشپزخانه، حجرات، کتابخانه و تکریم و تجلیل اساتید، از جمله برنامه های این سفر بود. @howzehagh_ir
سه ماهه اول.pdf
18.1M
🔰 | مروری بر سفر های شهرستانی و بازدید از مدارس علمیه حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی(مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی 🔻 مرکز فضای مجازی و رسانه مدیریت حوزه علمیه آذربایجان غربی @howzehagh_ir
❁﷽❁ ✏️به اطلاع طلاب و روحانیون محترم حوزه علمیه امام خمینی (ره) و نمازی شهرستان خوی می رساند : ♦️ دیدارمدیرکل حوزه های علمیه استان آذربایجان غربی با روحانیون و طلاب محترم حوزه علمیه امام خمینی(ره) و نمازی شهرستان خوی ✅ مکان : نماز خانه حوزه علمیه 🔽 زمان : روز سه شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ 🔆 ساعت : ۱۰ صبح ♦️روحانیون و طلاب محترم در صورتی که سوال یا مشکلی در مورد خدمات مرکز خدمات حوزه های علمیه استان داشته باشند درخدمتشان خواهیم بود 📢 کانال رسمی اطلاع رسانی مرکز خدمات حوزه های علمیه استان اذربایجان غربی 📌 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_1 🆔 لینک کانال: Go2l.ir/eta_1 🆔 ارتباط با مدیر کل: @majeed_yeganeh
هدایت شده از منبرک فاطمی
hejab 2.pdf
7.99M
پاسخ به ۶۰سوال دانش آموزان سراسر کشور در مورد حجاب @fatemi222
ساعات وجوب نماز آیات در شهرهای ایران خورشیدگرفتی ========== 🔸به بپیوندید: ♦️ @ammar_313313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 وجوب نماز آیات 🌓خورشیدگرفتگی در تاریخ سوم آبان 1401 🖇کل گرفتگی در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت است. زمان اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۴:۵۸ خواهد بود. 👈برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حدیث و روایت های ناب
♦️خورشید گرفتگی ✅ احکام نماز آیات ⬅️ با توجه به خورشید گرفتگی (کسوف) که امروز اتفاق می‌افتد، برخی از احکام مهم در نماز آیات را تقدیم عزیزان می‌کنیم : 👈١. طریقه خواندن ♦️١. در هر رکعت پنج رکوع و قبل از هر رکوع حمد و سوره بخواند. 📌نکته : اشتباه رایج برخی رکوع اول حمد و سوره و برای رکوعات بعد فقط سوره (بدون حمد) می‌خوانند که جایز نیست. ♦️٢. تقسیم یک سوره به پنج قسمت رکعت اول حمد و یک آیه و بعد از رکوع آیه دوم و همینطور تا رکوع پنجم. سوره باید حد اقل پنج آیه داشته باشد مثل سوره قدر. 📌 طریقه خواندن نماز با سوره توحید : 🌺 امام خامنه ای و ایت الله سیستانی : نمی‌تواند بسم الله را آیه مستقل حساب کند. ولی می‌تواند آیه (لم یلد و لم یولد) را دو قسمت کرد. منبع: رساله جامع سیستانی https://khl.ink/f/18189 سایت رهبر 🌺 امام خمینی و ایت الله مکارم : می‌تواند بسم الله را آیه مستقل حساب کند. و آیه ( لم یلد و لم یولد) را بدون تقسیم کردن برای یک رکوع بخواند. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=253533&catid=-2 👈٢. جماعت خواندن 📌 سیستانی: احتیاط واجب فقط در ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی می‌تواند جماعت بخواند. رساله جامع، ج١، ص ٧١٨ 👈٣. شک در نماز آیات 📌اگر در عدد رکعات شک کند، باطل است مگر اینکه گمان به یک حالت پیدا شود که همان طرف را بگیرد.. 📌 اگر در تعداد رکوع شک کند بنا را بر کمتر بگذارد . رساله جامع، ج١، ص ٧١٩ 👈۴. اذان و اقامه ندارد، فقط در جماعت به جای آن مستحب است امام جماعت سه مرتبه بگوید (الصلوة). 👈۵. حکم انسان جاهل کسی که متوجه ماه یا خورشید گرفتگی نشده و بعد از تمام شدن وقت بفهمد که ماه یا خورشید گرفته بوده است: 📌اگر تمام ماه یا خورشید گرفته بوده است.( قضاء واجب است.) 📌اگر برخی از ماه یا خورشید گرفته بوده. (واجب نیست) 👈۶. نماز آیات برای زلزله 📌 مکارم و سیستانی : واجب فوری است. اگر نخواند قضاء ندارد و فقط استغفار کند. البته مستحب است قضاء کند. (https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=44540) 📌 رهبری: به ذمه‌اش هست و باید در غیر کسوف و خسوف به نیت اداء باشد. منبع: رساله جامع، ج ١، ص ٧٢٣
اقامه نماز بصورت به امامت مدیر محترم مدرسه امام خمینی حجة‌الاسلام زمان: امروز ساعت ۱۴ مکان: نمازخانه حوزه علمیه
سخنی با مبلغین 🌀 علت اصلی دین‌گریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد 🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیام‌دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیام‌دهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین». 🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دین‌گریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جمله‌ای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دین‌گریزی می‌شود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دین‌گریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین می‌شود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه می‌کنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم. 🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقی‌های صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت‌ بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعت‌طلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین می‌کند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرم‌کننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمی‌شود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادی‌بخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.» 🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظام‌مند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است» 🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنه‌های زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست. 🌀 مبلّغ باید فقیه به معنای عام کلمه باشد ؛ کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند: «این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه می‌کرد» 🔻یکی از آیات کلیدی در باب تبلیغ، این آیۀ قرآن که البته آیۀ مشهوری است، اشاره به یکی از اصول تبلیغ دارد که همواره مورد توجه همۀ علماء بوده است. هدف این آیه یکی از مصادیق کلیدی تبلیغ یعنی انذار، ذکر شده است. 🔻خداوند متعال می‌فرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هم ما را به تفقّه هم به انذار بعد از تفقّه دعوت می‌کند. 🔻یکی از اصول تبلیغ عبارت است از اینکه مبلّغ باید فقیه به‌معنای عامّ کلمه باشد و البته فقیه به‌معنای اصطلاحی و خاصّ کلمه هم یکی از لوازم آن است و از سوی دیگر هرکسی فقیه به‌معنای خاصّ کلمه شد معلوم نیست لزوماً فقیه به‌معنای عامّ کلمه هم باشد. 🔻به هر حال اینجا آن سؤال از بین می‌رود که بعضی از طلاب می‌پرسند: «مبلّغ بشوم یا مجتهد؟» چون مبلّغ حقیقی کسی است که فقیه به معنای عام کلمه است و البته اجتهاد به معنای خاص فقهی هم یکی از لوازم آن است. 🔻بهترین تعریف از کلمۀ فقه، فهم عمیق دین هست. چرا اساساً باید دین چیزی باشد که با فهم عمیق بتوان آن را فهمید؟ چون دین دربارۀ موجودی به‌نام انسان است که سطحی نیست و در لایه‌های مختلف روحی خودش ا
ستعدادهای پنهان دارد و نیز در پیچیدگیهای روح خودش مکرها دارد. 🔻علاقه‌های انسان بر فهم او اثر می‌گذارد. علاقه‌های بد باعث می‌شود حق را انکار ، تکذیب و توجیه کند یا خودش را موجه جلوه دهد. لذا خداوند متعال می‌فرماید«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ این یعنی در مقام حق و واقع بصیر هست؛ «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»؛ اما توجیه‌گر است. 🔻نه تنها انسان در بُعد فردی، بلکه در بُعد اجتماعی نیز پیچیده است، طبیعتا دینی که می‌خواهد برای این انسان باشد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که به صورت سطحی نمی‌توان آن را فهمید. بنابراین نیاز به «تفقه در دین» دارد. 🔻 اگر دین نیاز به فهم عمیق دارد، کسانی که دعوت به سطحی‌نگری می‌کنند دشمنان درجه‌یک دین هستند. الان مردم هر عمامه به سری را دیدند باید بگویند: «او آدم عمیقی است و اینان دشمن سطحی‌نگری و سطحی‌نگری دشمن آنها است و آنها به عمیق‌بودن دین دعوت می‌کنند. 🔻 کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند:«این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه می‌کرد. چقدر عمیق این موضوع یا مسئله را مطرح یا راه حل عمیقی را ارائه کرد. اما اگر در مورد او برداشت‌های دیگری کنند مثلاً بگویند:«فقط جالب حرف می‌زند» این صحیح نیست حتی برای جامعه خطرناک است. 🔻 این که مبلغ بگوید: «من با زبان گرم خودم و لطیفه‌گویی و جالب حرف‌زدن، مخاطب را سرگرم و علاقه‌مند به یک حرف سطحی در دین می‌کنم.» یکی از نتایج این طور تبلیغ کردن، آن است که مخاطب فکر می‌کند: «دین سطحی است!» اگر چنین برداشتی از دین در جامعه ایجاد شود، افراد عمیق از کنار شما مبلغان بی‌تفاوت عبور می‌کنند. 🔻فهم عمیق دین یعنی فهم روابط پیچیده و درک روابط مفاهیم و پدیده‌ها با یکدیگر، فهم رابطۀ بین احکام شرع، فهم رابطۀ بین احکام شرع و نتایج خارجی آن در فرد و جامعه. مثلاً رابطۀ نمازخواندن با بخل نورزیدن چیست؟ فرمود:«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ» فهم این رابطه پیچیده است. 🔻انذاری که بعد از فهم عمیق از دین طبق آیۀ قرآن قرار است اتفاق بیفتد، با بیان آثار سوء دنیوی احکام علاوه بر آثار سوء اخروی اتفاق می‌افتد و نباید اکتفا به آثار اخروی کرد. 🚩 جلسه 18 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سه‌شنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶