معاونت پژوهش حوزه علمیه نمازی ره شهرستان خوی
. 🌹♥️🌹 #نشست_علمی 🔷موضوع : رویکرد علمی به تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی زید عزه ✍️ارائه دهندگان:
New Microsoft Word Document (3).docx
18.3K
.
🌹♥️🌹
به مدد الهی، با مشارکت جدی طلاب و فضلای مدرسه نمازی، #نشست_علمی رویکرد علمی به تفسیر تسنیم، برگزار گردید.
📌ارائه جناب استاد حجة الاسلام #رضاحسن_زاده
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
🌺❤️🌹
معاونت پژوهش حوزه علمیه نمازی ره شهرستان خوی
. 🌹♥️🌹 #نشست_علمی 🔷موضوع : رویکرد علمی به تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی زید عزه ✍️ارائه دهندگان:
.
🌹♥️🌹
به مدد الهی، با مشارکت جدی طلاب و فضلای مدرسه نمازی، #نشست_علمی رویکرد #علمی_به_تفسیر_تسنیم، برگزار گردید.
📌ارائه جناب استاد حجة الاسلام #مرتضی_اکبری
با عنوان #روش_تفسیری_آیت_الله_جوادی
🔷«تفسیر قرآن به قرآن» از روشهای تفسیری رایج، به معنای استفاده حداکثری از آیات قرآن در فهم معنا و مراد سایر آیات این کتاب کریم الهی است. در این شیوه، معانی آیات قرآن به کمک آیات مشابه که موضوع و محتوای آنها یکسان یا نزدیک به هم است، استخراج میشود.
🔷دلایل موافقان تفسیر قرآن به قرآن
در مورد جایز و مطلوب بودن تفسیر قرآن به قرآن، مىتوان به آیات قرآن، احادیث استدلال کرد:
✅آیات قرآن:
«نَزَّلْنٰا عَلَیک الْکتٰابَ تِبْیٰاناً لِکلِّ شَیءٍ»؛ کتاب (قرآن) را بر تو فروفرستادیم در حالى که بیانگر هر چیز است.» علامه طباطبایى (ره) با استدلال به این آیه، در مورد تفسیر قرآن به قرآن مىنویسد: «حاشا که قرآن بیانکنندهى همه چیز باشد ولى بیانکنندهى خودش نباشد.
✅حدیث:
احادیث خاص است که به تفسیر قرآن به قرآن اشاره کردهاند، مهمترین این احادیث عبارتند از:
امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: «کتاب الله... ینطق بعضُه ببعض و یشهد بعضُه على بعض»؛ «کتاب خدا (قرآن)... برخى قسمتهایش با کمک برخى قسمتهاى دیگر سخن مىگوید و برخى قسمتهاى آن شاهد برخى قسمتهاى دیگر است.»
🔷نمونه هایی از تفسیر قرآن به قرآن
📌نمونه اول:
آیه ۴۰ - سوره نمل
آیه قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ
و
آیه ۴۳ سوره رعد: «قُلْ کَفی بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب»
نمونه دوم:
📌آیه ۳۸ - سوره مائده
آیه وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللهِ وَ اللهُ عَزيزٌ حَكيمٌ
دست مرد دزد و زن دزد را، به كيفر عملى كه انجام دادهاند، بعنوان يك مجازات الهى، [به مقدار چهار انگشت] قطع كنيد. و خداوند توانا و حكيم است.
و آیه ۱۸ - سوره جن
وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً
و اينكه مساجد از آنِ خداست، پس هيچكس را با خدا نخوانيد.
📌نمونه سوم:
آیه۲۶ از سوره توبه: ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ
و آیه ۴۰ سوره توبه: إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
🌺❤️🌹
معاونت پژوهش حوزه علمیه نمازی ره شهرستان خوی
. 🌹♥️🌹 #نشست_علمی 🔷موضوع : رویکرد علمی به تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی زید عزه ✍️ارائه دهندگان:
ارائه حجت الاسلام حجت ذبیحی فر
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 الحمدلله توفیقی شد در محضر دوستان و گرامیان باشیم. تشکر میکنم از جناب استاد آقای حسنزاده و جناب استاد آقای اکبری که دعوت ما را پذیرفتند و در این محفل علمی حاضر شدند.
🔷 تعبیر یکی از اساتید بزرگوار راجع به تکمیل تفسیر تسنیم، این بود، اگر تفسیر تسنیم در زمان حیات آیت الله جوادی آملی به سرانجام نرسد، حوزههای علمیه خسارت عظیمی را خواهند دید. خدا را شاکریم که تفسیر تسنیم در زمان حیات استاد گرانقدر آیت الله جوادی آملی به سرانجام رسید.
🔷به تعبیر آیت الله جوادی آملی، این اثر محصول حوزه علمیه است. کار یک شخص نیست؛ چرا که چهار دهه از آغاز این تفسیر میگذرد و در این سالها، طلاب و فضلای حوزههای علمیه، نقش عظیمی در غنای علمی این اثر دارند. سوالات و اشکالات، و شبهاتی که مطرح شده و حوزه های علمیه درصدد پاسخگویی به آنها برآمدهاند، موجب شده تا چنین اثری از نظر علمی غنی تر گردد.
🔷باز به تعبیر یکی دیگر از بزرگان، که فرمودند، عدهای تفسیر تسنیم را فارسی المیزان پنداشته اند، در حالی که این اثر، المیزان فارسی است. یعنی مثل کتاب تفسیر المیزان، از وزانت و علمیت لازم برخوردار است.
✅به هر حال، موضوع سخن ما، در رابطه با جهانی اندیشیدن در منظومه فکری آیت الله جوادی آملی است.
و لذا در این مجال، فرصت را مغتنم شمرده به برخی از دیدگاههای آن بزرگوار در رابطه با جهانی اندیشیدن، اشاره میگردد.
🔷ایشان مبنای جهانی اندیشیدن را خود قرآن میداند. خود آیات قرآن میداند؛ چرا که آیات قرآن، با تعابیری همچون «کافة للناس» «نذیرا للبشر» و «للعالمین نذیرا» اشاره به جهانی اندیشیدن دارد هرچند که قرآن، با زبانهای محلی هم سخن گفته است، اما عمده سخنانش، با زبانهای جهانیست، با مخاطبین جهانی است. به عبارتی، قرآن کریم، کل بشریت را یک خانواده میداند.
🔷من یادم هست در یکی از همایشهای کتاب سال حوزه، که پیام حضرت آیت الله جوادی آملی را پخش کردند، ایشان به نویسندگان حوزوی هم تاکید کردند، که مخاطب شما بایستی جهانی باشد، همانند قرآن. و اشاره فرمودند که آثار قلمی شما، بایستی در پنج حوزه تاثیرگذار باشد. اول، حوزه فردی؛ دوم، حوزه خانواده؛ سوم، حوزه اجتماعی؛ چهارم، حوزه کشوری و پنجم در حوزه بین المللی.
🔷و باز در اندیشههای ایشان میخوانیم، که قرآن، کتاب «مُهَیْمِن» است و لذا مسلمانان نیز باید حاکم بر مکاتب باشند به شرطی که عاقلانه سخن بگویند.
و در راستای همین فرمایش، در اندیشههای ایشان اینگونه می یابیم که اسلام، بایستی میوههای خودش را بر دیگر مکاتب عرضه کند. بر غرب عرضه کند. اما به کمک فلسفه و کلام و رشتههای عقلی. و لذا بایستی اندیشمندان اسلامی مسلح شوند. بایستی در عرصه بینالمللی استدلالات بینالمللی بیاورند.
🔷در اندیشههای آیت الله جوادی آملی، جهت تهییج و تشجیع افکار حوزویان، اینگونه میخوانیم، اگر جهانی حرف بزنیم و قمی فکر کنیم، با آیات قرآن هماهنگ نیستیم. لذا نمیشود که قرآن خواند و قمی فکر کرد، اگر چنین باشد، اندازه این فکر، از حرم تا جمکران است.
🔷و باز در توصیه به مبلغین بینالملل، اینگونه میخوانیم، اگر میخواهید جهانی حرف بزنید، بایستی همانند قرآن حرف بزنید، با زبان تکریم و با زبان اخلاق.
✅آیت الله جوادی آملی، در تایید این سخنشان به زندگی جناب جعفر طیار اشاره میکنند، که ایشان، عالم بود و مبلغ بین الملل، که بیش از ۱۰ سال در یک کشور بیگانه، کار علمی و فرهنگی تاثیرگذار انجام داده اند.
🔷و باز در اندیشه آن بزرگوار، در رابطه با نقد پذیری مکاتب بشری غرب اشاره دارند بر اینکه، یونان، به عنوان محفل فلاسفه، معبر است، نه مبدأ. مبدأ این افکار، افکار حضرت خلیل الله است. و در ادامه همین ادعا، اینگونه در مییابیم که نقد ابوریحان بیرونی برای علمای سرزمین شرق وارد است؛ چرا که ابوریحان بیرونی نوشتهاند که من از علمای هند گله دارم، چرا که آنها نیز اگر مثل یونان بیدار میشدند، گوساله پرستی و غیر خداپرستی رواج پیدا نمیکرد.
🔷کوتاه سخن اینکه، در منظومه فکری آیت الله جوادی آملی راجع به جهانی اندیشیدن، اینگونه در می یابیم که کلام خداوند، نظام مند است. و بایستی به صورت نظام مند و جهانی معرفی گردد و مخاطب آن کل بشریت است.
✅معظم له برای اثبات ادعای خودشان، معتقدند که در نظام هستی، سه ضلع اصلی نباید فراموش شود. ضلع اول، نظام فاعلی. ضلع دوم، نظام داخلی. و ضلع سوم، نظام غایی. و بر این باورند که این اضلاع، منفک و جدا از هم نیستند، اگر هر کدام از این پایهها از همدیگر گسسته و جداگانه شود، در واقع مثله شده است. و این تفکر، به درد سردخانه میخورد نه جامعه بشری.
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
🌺❤️🌹
.
🌹♥️🌹
بسمه تعالی
🔷نظر به اهمیت فعالیت در کانونهای علمی، مقرر شد امروز، روز سه شنبه، در ساعت ۱ و نیم بعد از نماز ظهر و عصر، هر کانون علمی، در یکی از حجرات اعضا، حضور به همرسانده و ناهار را در کنار هم صرف نموده و فعالیت علمی داشته باشند.
📌و لذا، همه دبیران کانونها، موظفند در این راستا، اطلاع رسانی کرده و اعضای علاقه مند را، مطلع سازند.
#پژوهش_مدرسه_نمازی
🌹♥️🌹
[ آلبوم ]
.
🌺❤️🌺
بسمه تعالی
📜#پنجمین جلسه کانون علمی ادبیات حوزه ی علمیه نمازی (ره) خوی
✍️پنجمین جلسه ی کانون #علمی_ادبیات با حضور حجت الاسلام آقایاری برگزار گردید.
در این جلسه،ترجمه ی کتاب مِراح الارواح بِضیاءالاِصباح، بامحوریت مواضع استتاروجوبی وجوازی ضمائر باتکیه بر اختلاف نحویون درصیغه ی ۱۰مخاطبه و نقض وابرام دربارِه تشبیه《ی》به 《هذی》ازحِیث تانیث و...،بحث شد.
سه شنبه۱۴۰۳/۱۱/۹
۲۷رجب۱۴۴۶
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
🌺❤️🌹
هدایت شده از حجت ذبیحی فر
[]
[ آلبوم ]
#گزارشتصویری📸
#جلسهششم
✅جلسه کانون #کانونتفسیر_علومومعارفقرآنی
با مدیر محترم وبا حضور اعضای کانون برگزارشد.
✔️دراین جلسه جناب اقای بهروزان ادله عدم تحریف قرآن را در جواب تحریف قرآن بیان کرد
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
♥️🌹
معاونت پژوهش حوزه علمیه نمازی ره شهرستان خوی
. 🌹♥️🌹 #نشست_علمی 🔷با ارائه اساتید بزرگوار: 🔷حجت الاسلام مجتبی سالم خویی 📌 موضوع: اهداف بعثت، با
.
🌹♥️🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
به همت #کانون_علمی_اخلاق_مدرسه_نمازی، جلسه نشست علمی با محوریت #بعثت_رسول_الله صلوات الله و سلامه علیه با دو رویکرد در روز سه شنبه ( ۹ بهمن ماه ۱۴۰۳)
با حضور اساتید و با مشارکت طلاب و با #دبیری جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای #مرتضی_اکبری برگزار گردید.
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
🌺❤️🌹
معاونت پژوهش حوزه علمیه نمازی ره شهرستان خوی
.
🌹♥️🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
به همت #کانون_علمی_اخلاق_مدرسه_نمازی، جلسه نشست علمی با محوریت #بعثت_رسول_الله صلوات الله و سلامه علیه با دو رویکرد در روز سه شنبه ( ۹ بهمن ماه ۱۴۰۳)
با حضور اساتید و با مشارکت طلاب و با #دبیری جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای #مرتضی_اکبری برگزار گردید.
🔷رویکرد اول: اهداف بعثت با رویکرد معرفتی
این رویکرد با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد مجتبی #سالم_خویی صورت گرفت.
جناب استاد با تبریک این عید مبارک، به اهداف بعثت آقا رسول الله در چند محور اشاره کردند.
📌محور اول: پیامبر اکرم با بعثت خود تاریکیها و ظلمات را از عوالم زدودند.
📌محور دوم: آقا رسول الله برای تمام کمالات و معارف دینی و اخلاقی اسوه حسنه هستند.
📌محور سوم: با استناد به کلام امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند؛ «فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ ، و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ ، و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ ، و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ»
یکی دیگر از اهداف بعثت، یادآوری میثاقی است که انسانها با خداوند بستهاند و همچنین شکوفایی عقلها و مطالبه توحید.
🔷 رویکرد دوم: روشهای تربیتی آقا رسول الله (ص)
این رویکرد، با ارائه جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد میکائیل #آقایاری صورت گرفت.
ایشان نیز، ضمن تبریک عید مبعث، تقدیر و تشکر خودشان را از برگزارکنندگان این جلسه اعلام نمودند.
و سپس در چند محور، ارائه خودشان را در چند مرحله به سرانجام رساندند.
📌محور اول: یادآوری منت خداوند، به خاطر نعمت بزرگ بعثت آقا رسول الله (ص).« لقدۡ من ٱلله على ٱلۡمؤۡمنين إذۡ بعث فيهمۡ رسولࣰا منۡ أنفسهمۡ » سوره آل عمران آیه ۱۶۴.
📌محور دوم: برابر آموزههای دینی آقا رسول الله مظهر خلق عظیم هستند. سوره قلم ، آیه ۴.
📌محور سوم: نرمخویی و پرهیز از درشتی کردن یکی دیگر از صفات برجسته و روش تربیتی آن حضرت است. سوره آل عمران، آیه ۱۵۹.
📌محور چهارم: تحمل مرارتها و دشمنیها و سختیهایی که در راه تبلیغ دین خدا، متوجه آقا رسول اللهر(ص) میشده است. سوره حجر، آیه ۹۷.
#حوزهعلمیهآیتاللهنمازی_خوی
#آذربایجانغربی
🌺❤️🌹