🖼 دعای روز دوم ماه رمضان
خدایا منو از خشم دور کن
#ماه_رمضان
📣 تصویری از رهبر انقلاب اسلامی هنگام اقامه نماز جماعت مغرب و عشای اولین روز ماه مبارک رمضان.
#بهار_معنویت
#ماه_رمضان
🖼 #پوستر| هنگام نماز توقف کنید!
با یاد خدا، سفرتان را سرشار از آرامش کنید...
📨 جهت ارسال تصاویر نمازی خود در سفرهای نوروزی از طریق آیدی زیر اقدام فرمایید👇
🌐 eitaa.com/Namazrasaneh
🎁 مسابقه سراسری "آیه های انتظار"
مسابقه سراسری آیه های انتظار به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ویژه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ برگزار می شود.
⏳آخرین مهلت: ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲
🗓 اعلام نتایج: همزمان با عید سعید فطر
📥دریافت منبع + سوالات👇👇👇
bonyad.mahdaviat.ir/articles/21322
#ماه_رمضان
#نشر_حداکثری
هدایت شده از سید
نامه حجه الاسلام قرایتی به ایمه محترم جمعه
هدایت شده از سید
راستی اگر بخواهیم به سفارشات پیامبر ص عمل کنیم که فرمود: قرآن و اهل بیت هرگز از هم جدا نمیشوند، باید به تعداد مجالس عزاداری امام حسین علیهالسلام جلسات قرآن باشد. اما اگر در منطقهای دهها و صدها جلسه سوگواری یا مداحی و جشن و سرور برای اهل بیت بود (که باید باشد) ولی جلسات قرآن و تفسیر نبود، باید به خود بیاییم که این جدایی برای چیست؟ با اینکه پیامبر فرمود قرآن و اهل بیت با هم هستند.
اگر میخوانیم که سر بریده امام حسین علیهالسلام روی نی قرآن خواند باید دریافت کنیم که امام پیام میدهد که سرم از تنم جدا شد ولی از قرآن جدا نشد.
اگر در روایات میخوانیم که زمانی که حضرت مهدی علیهالسلام ظهور میکند دستور میدهد که در همه جا خیمه نماز برپا و قرآن تلاوت و تدبر و به آن عمل شود. (البته خیمه نماز نشانه سادگی جلسات قرآن است وگرنه میفرمود ساختمانهایی برای قرآن ساخته شود) امروز صدها ساختمان به نام قرآن مجلل ساخته شده ولی آموزش و تدبر و عمل بسیار کم است.
اگر هر امام جمعهای از روحانیون فاضل و خوشبیان قبل از رمضان دعوتی به جا آورند، و آنان را توجیه و تشویق کنند، انشاءالله در رمضانی که در پیش داریم خواهیم توانست گامی در مهجوریتزدایی از قرآن برداریم که امام رضا علیهالسلام فرمود قرائت قرآن در نماز قرار داده شد تا قرآن از مهجوریت بیرون بیاید. «فَلِمَ أُمِرُوا بِالْقِرَاءَهِ فِی الصَّلَاهِ قِیلَ لِئَلَّا یَکُونَ الْقِرَاءَهُ مَهْجُورا» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۱۰۷)
خداوندا آنچه غفلت و تقصیر و قصور نسبت به دین، پیغمبر و اهل بیت و قرآن و امت از ما سرزده است، ببخش و توفیق جبران مرحمت بفرما و قرآن را نزد ما مهجور و پیامبر را شاکی ما در قیامت قرار نده.
پروردگارا اگر تاکنون استفاده ما از قرآن برای سرگرفتن در شب قدر، استخاره، سوگند به قرآن، چاپهای مجلل، و کاشیکاری لب بام، با خطهای در همپیچیده و ناخوانا و یا برای منزل نو، و بالای سر مسافرگرفتن و… که البته همه اینها نوعی تکریم و تمجید و تبرک و به جا است، گامی فراتر برداریم و مسأله قرآن را در همه شاخهها به کار ببریم و برای هر رشتهی دانشگاهی تفسیری که مناسب آن رشته است، در اختیار بگذاریم. همانگونه که در برخی از رشتهها این کار آغاز شده و بیش از ۲۰۰۰ نکته حقوقی از قرآن و روایات استخراج و در اختیار قرار گرفت. برای بسیاری از رشتههای که دانشجویان فراوانی دارند این آرزو با داشتن این همه عالم و امام جمعه و مدرس و اساتید فرهیخته دانشگاهی آرزوی دوری نیست. نیاز به علم و سلامتی و توفیق و امدادهای الهی و همکاری یکدیگر است
هدایت شده از سید
مثلاً از آیه «لایلاف قریش» که شأن نزولش درباره قریش و سفر زمستانی و تابستانی آنان بود، به سراغ زمان خود برویم که ما هم باید در هوای سرد و گرم به جای اینکه کار را تعطیل کنیم، مکان خود را تغییر دهیم. بسیارند کسانی که امکان هجرت و سفر از نقاط گرمسیر به سردسیر برایشان مشکل نیست. مثل اینکه از خوزستان داغ به همدان خنک سفر کنند ولی کار علمی خود را تعطیل نکنند.
ه) همچنین اگر سعی کنیم از آیات قرآن قانون و اصول کلی استخراج کنیم، جاذبه بیشتری خواهد داشت.
به یک نمونه توجه شود:
حضرت ابراهیم به فامیل خود گفت: این بتها چیست که میپرستید؟ «إِذْ قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما هذِهِ التَّماثِیلُ»
با نگاه ابتدایی شخصی از بستگان خود سوال میکند که بتپرستی چیست؟ اما از این جمله ساده میتوان اصولی را برای همیشه و همهجا کشف و استخراج کرد از جمله:
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف سن شرط نیست. (ابراهیم علیهالسلام با سن کم بزرگان فامیل را ارشاد کرد)
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف آمار شرط نیست. (ابراهیم علیهالسلام یک تنه دعوت خود را شروع کرد)
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف اول از اطرافیان خود شروع کنیم. (ابراهیم علیهالسلام اول از بستگان خود شروع کرد. همانگونه که قرآن میفرماید: «و انذر عشیرتک الاقربین»)
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف اولویت را در نظر بگیریم. (ابراهیم علیهالسلام از شرک شروع کرد که قرآن میفرماید: «ان الشرک لظلم عظیم» و باقی خلافها را به مراحل دیگر واگذار کرد)
آری این آیه در ظاهر مسألهای شخصی، جزئی، فردی و خانوادگی است. اما با توجه به این اصول آیه برای همهی زمانها و مکانها قابل طرح است.
نمونهای دیگر!
همه میدانیم و قرآن گواهی میدهد که پیامبر اسلام (ص) پدر و مادر خودش را در کودکی از دست داده است. ولی قرآن خطاب به او میگوید: «إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» (اسراء، ۲۳) ای پیامبر! اگر یکی از آن دو (والدین) یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
در این آیه خداوند سخن از سالمندشدن والدینی دارد که پیامبر از داشتن آنها محروم بود. از این آیه و امثال آن معلوم میشود ما باید غیر از ظاهر آیات، به مراد و منظور آیات نیز توجه کنیم. در ظاهر آیه با شخص پیامبر کار دارد، در حالی که شخص پیامبر پدر و مادر سالمند ندارد. بنابراین ما باید به قرینه تاریخ قطعی هدف آیه را مردم بدانیم گرچه در ظاهر خطاب به شخص پیغمبر است.
و) اگر آیهای که در چند دقیقه تفسیر میشود با صوت خوب قرائت شود و یا با خط خوب روی تابلویی نوشته شود، به جاذبه آن افزوده خواهد شد.
ز) تفسیر باید کاربردی باشد، مشکل مردم را حل کند، سوال مردم را پاسخ بگوید و گره از شبههای باز کند و از نقل اقوال مختلف و احتمالات گوناگون دوری کنیم و مثل مادری باشیم که غذاهای مختلف میخورد، ولی آنچه به کودکش میدهد، شیر است. آری مانعی ندارد که مفسر اقوال و احتمالات را ببیند ولی آنچه برای مردم میگوید ساده باشد، نه سست! عملی باشد، نه فقط نظری! قابل نقل باشد، نه یک بار مصرف! یعنی آنگونه آیه را تفسیر کنیم که مخاطب ما بتواند برای دیگری بازگو کند. به گونهای تفسیر بگوییم که عوام بفهمد و خواص بپسندد. تفسیری بگوییم که همچون مغز بادام پای درخت مصرف شود و هم بتوان آن را به دورترین نقاط صادر کرد. گاهی بعضی تفسیرها عوام میفهمد ولی خواص به آن اعتراض دارد و بعضی را خواص میپسندد ولی عوام نمیفهمد و گاهی در جلسه تفسیر را میفهمد ولی چنان گسترده و مفصل است که نمیتوان آن را از مسجد به خانه و برای اهل خانه بازگو کرد.
به هر حال باید برای تفسیر قرآن نهضتی به راه بیفتد. همانگونه که بحمدالله برای تلاوت و مسابقات قرآنی حرکتهای خوبی شده است. ریشه این نهضت خود قرآن است که درباره کتب آسمانی کلمه اقامه را به کار برده است. و کلمه اقامه در مورد دین، نماز و عدالت و کتب آسمانی به کار رفته است. (اقیموا الدین، اقیمو الوزن، اقیموا الصلاه، اقاموا التوراه و الانجیل و ما انزل)
نکته مهم آن است که اگر کسی بالاترین مدرک حوزه و دانشگاه را داشته باشد، ولی کتاب آسمانی را به پاندارد، از طرف خداوند لقب پوچی دریافت میکند. (یا اهل الکتاب لستم علی شیء حتی تقیموا التوراه و الانجیل و ما انزل)
هدایت شده از سید
حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامه حجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتی در ارتباط با اهمیت قرآن و ضرورت کار برای ترویج و تفسیر آن مرقوم داشتند:
«بعدالسلام خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای ترویج قرآن و تفسیر کاملاً موافقم.»
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، اللهم صل على محمد وآل محمد
محضر مبارک حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته)
سلام علیکم، اگر احساس وظیفه نمیکردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده این مقدار از وقت شما را نیز نمیگرفتم. آنچه مرا به نوشتن این چند سطر وادار کرد، چند آیه قرآن بود:
1. پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهلبیت علیهم السلام سخنی نمیگوید، ولی از مهجوریت قرآن گله میکند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، 30)
2. دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب بقوة» (مریم، 12)
3. در سخنرانی پیامبر مأمور میشود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، 44) در حالی که امروز بسیاری از سخنرانیها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
4. قرآن عالم ربانی را عالم قرآنی میداند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب وبما کنتم تدرسون» (آلعمران، 79)
5. اساس همه حوزههای علمیه یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقة...» (توبه، 122) در حالی که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است:
الف) «أفلایتدبرون القرآن»
ب) «أم على قلوب أقفالها» (محمد، 24)
6. مشکل حوزههای علمیه این است، که با اینکه خوشبینانه ده درصد طلاب فقیه میشوند، ولی عمده مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت میکشند، که البته این زحمت لازم است زیرا شاید ما بهتعداد فرمانداریها فقیه نداشته باشیم و برای نود درصدی که قدرت اجتهاد ندارند، برنامه چشمگیری نظیر شیوه پاسخ به سؤالات، شیوه کلاسداری، شیوه بیان تفسیر و حدیث، شیوه جذب جوانان به نماز و... وجود ندارد. گرچه در این سالها تخصصهایی بهراه افتاده است، ولی خروجی آنها چشمگیر نیست و جای بعضی از تخصصها خالی است.
7. ایکاش همان گونه که پیامبر فرمود: نباید بین کتاب الله و عترتی جدایی باشد، «لنیفترقا»، ما باید تعداد جلسات قرآن را به تعداد جلسات عزاداری محرم و جشنهای نیمه شعبان برسانیم.
8. گرچه امروز در سایه انقلاب تحولاتی در حوزهها پیدا شده است، لکن کم نیستند کسانی که قرآن و نهج البلاغه را علم نمیدانند، در حالی که امام رضا علیه السلام فرمود: «من أراد العلم فلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج3، ص238)
9. با اینکه قرآن، کتاب تزکیه و تهذیب است، در حوزهها معاونت تهذیب هست، در حالی که قرآن مهمترین سرچشمه تهذیب است، و میتوان آیات اخلاقی را در همان معاونت تهذیب مطرح کرد.
10. بحمدالله امروز حفظ قرآن و تلاوت و مسابقات قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست، اما نسبت به آنچه میتوانیم انجام دهیم، فاصلهها داریم. سزاوار است اقامه قرآن دوشبهدوش اقامه نماز باشد، زیرا کلمه أقیموا هم برای نماز آمده «أقیموا الصلاة» و هم برای کتب آسمانی آمده است. «أقاموا التوراة و الإنجیل و ما أنزل».
11. با اینکه شب قدر شب نزول قرآن است، ولی در شب قدر انواع ادعیه، سخنرانیها، مراسم و عزاداریها مطرح است ولی در کمتر مسجدی در شب نزول قرآن از قرآن گفته میشود.
12. با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آلعمران، 1378) ولی اکثر تفاسیر «بیان للخواص» است.
13. با اینکه قرآن کتاب تذکر است، «فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ» (ق، 45) ولی بیشتر موعظهها از دیگران است.
14. با اینکه از آیه «أَفَلَایَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، 82) (که خداوند توبیخ میکند) استفاده میشود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمیکند، اما ما تفسیر را مستحب میدانیم.
15. با اینکه برای هر رشته دانشگاهی در کنار معارف عمومی باید، آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست، در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و میگفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة» و بعد از اعضا برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و على الشباب بالانابة والتوبة و على النساء بالحیاء والعفة و على مشایخنا بالوقار و السکینة».
16. با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ» (مکاتیب الائمه، ج2، ص206) ولی شهریههای حوزهها بر اساس قرآن نیست.
17. با اینکه قرآن و اهلبیت علیهم السلام در کنار هم هستند، ولی بحمدالله برای اهلبیت موقوفات هست، ولی برای قرآن و تفسیر موقوفات نیست.
هدایت شده از سید
حضرت آقا!
جنابعالی قبل از انقلاب درس تفسیر داشتید، و امروز هزاران روحانی در دانشگاهها و پادگانها و قوای مسلح و ائمه جمعه وجود دارند که بعضی گاهی تفسیر میگویند ولی هنوز در حوزه، دانشگاه و منابر رنگ سخنان مخلوق بیش از سخنان خالق است.
حضرت آقا!
ماشینهایی که هوا گرفته است، در سرازیری با هل دادن روشن میشود، سرازیری قرآن ماه رمضان است و نیاز به سفارشی است حداقل به روحانیونی که در دستگاههای دولتی و در ادارات و قوای سهگانه و امور مساجد و ائمه جمعه و حوزههای علمیه مشغول به کار هستند. باید همتی جدی باشد، چرا که اگر ما قرآن را بهپا نداریم، از خداوند بدترین لقب را که پوچی است، دریافت خواهیم کرد. «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَیْءٍ حَتَّىٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِل» (مائده، 68)
حضرت آقا!
چند ماهی بیشتر به ماه رمضان نمانده است، که نیمی از آن بهخاطر تعطیلات عید و پنجشنبهها و جمعهها قابل استفاده نیست، ولی نیمی از آن فرصتی است که ما گام جدیتری بیش از آنچه تاکنون برداشتهایم، برداریم تا قرآن نزد ما مهجور نباشد. خواهشمند است به نمایندگان خود قبل از فرارسیدن ماه رمضان توصیه جدی بفرمایید که از هماکنون خود را برای بیان تفسیر آماده کنند.
امید است چند جمله توصیه شما که مصداق تواصوا بالحق است سبب حرکتهای بزرگی بشود، همانگونه که توصیه شما ما و دیگران را وادار کرد که پرچم نماز میان نسل نو در آموزش و پرورش و دانشگاهها برافراشتهتر گردد و نماز ظهر عاشورا بهصورت فرهنگ عمومی در آید و همان گونه که صدها مسجد خوب در جادهها ساخته شد و همانگونه که از یک جمله شما در این سالها حدود 500 میلیارد تومان زکات از طریق کمیته امداد جمعآوری و توزیع شد.
توجه به قرآن و سفارش به تفسیر و تدبر توسط حضرتعالی با اراده خداوند راهگشاست و بری است که باید همه در این مشارکت کنند. بهامید روزی که تمام حوزهها و تمام مدرسین برای تفسیر سهم و جایگاهی در شأن کتاب آسمانی قرار دهند و همانگونه که سایر کتب محوریت دارد، تفسیر قرآن هم محور باشد.
والسلام علیکم و رحمةالله
مرید قدیم؛ محسن قرائتی
🖼 #پوستر| هنگام نماز توقف کنید!
با یاد خدا، سفرتان را سرشار از آرامش کنید...
📨 جهت ارسال تصاویر نمازی خود در سفرهای نوروزی از طریق آیدی زیر اقدام فرمایید👇
🌐 eitaa.com/Namazrasaneh
#نوروز_۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #استوری| تو نیکوکاری و ما بدکارانیم، به زیبایی آنچه نزد توست از زشتی آنچه پیش ماست درگذر
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
#ماه_رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #استوری| ای آقای من، آرزویم بزرگ شده و کردارم زشت گشته، پس به اندازه آرزویم از عفوت به من ببخش و به زشت ترین کردارم مرا سرزنش مکن
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
#ماه_رمضان
قصه های شاپرک - نماز کله گنجشکی.mp3
19.21M
📻 #رادیو_نماز| قصه های شاپرک
🎬 قسمت نوزدهم: نماز کله گنجشکی
🎙 گوینده: بهار مومن پور
🖋 نویسنده: محمود پور وهاب
🗒 زمان پخش: شنبه ها
🌐 پخش از کانال👇👇
eitaa.com/namaz_ir
▫️کاری از ستاد اقامه نماز
#رادیو_نماز
#کودک
💠 #احکام| نگفتن تکبیرة الاحرام در اول نماز
✅ نگفتن تکبیرة الاحرام در اول نماز؛ چه عمدی یا سهوی، موجب باطل شدن نماز است. همچنین اگر پس از آنکه آن را در اول نماز به طور صحیح ادا کرد، بار دیگر با فاصله (نه به اندازهای که موالات به هم بخورد) یا بدون فاصله با همان نیّت «اَللهُ اَکْبَرُ» بگوید، نماز باطل است و فرقی نیست این تکرار از روی عمد باشد یا سهو.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۶۵
#ماه_رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #آوای_ربنا| طلب مغفرت بزرگترین خواسته انبیا
🎬 قسمت: سوم
🎙 حجت الاسلام سید جواد بهشتی
#بهار_معنویت
#ماه_رمضان
نماهنگ اللهم رب شهر رمضان - iqnanews.mp3
3.41M
🔊 نماهنگ اللهم رب شهر رمضان
🎙محمد حسین پویانفر
▫️یک صلوات به نیت تعجیل در فرج امام زمان (عج) قرائت بفرمایید 🌱
#بهار_معنویت
#ماه_رمضان
📻 #رادیو_نماز| برنامه قصه های شاپرک
🎬 قسمت نوزدهم: نماز کله گنجشکی
👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بلاخره یک روحانی دیدم که علم روشنگری علیه فساد و بیحجابی را بلند کرد....
🔹سخنان طوفانی و روشنگرانه ی #حجةالاسلام_والمسلمین_مهدوی_نژاد در هیئت انصارولایت دارالعباده یزد در اعتراض به گسترش بی حجابی و ولنگاری و هرزگی تعدادی معدود و بی توجهی مسئولین و برخورد نمایشی با مروجان ولنگاری. خاک بر سر شما مسئولان و خاک بر سر ما که اینقدر راحت شاهد جولان بی حجابان هستیم و اقدامی نمی کنیم.از همه می ترسید الا خدا.
🔹آقای دولت انقلابی، مجلس انقلابی، قوه قضاییه انقلابی چه کار دارید می کنید؟؟؟ضرب و شتم دختر شهید بابت یک نهی از منکر عادی نسبت به کشف حجاب و سکوت و انفعال مسئولان محافظهکار !! شما غلط می کنید به کسی که عامدانه احکام اسلام را زیر سوال می برد خدمات می دهید.
🔺این سخنان را آنقدر منتشر کنید تا همه ی مسئولان غافل ببینند شاید تلنگری باشدو به خودشان بیایند.
☫به جمع سربازان گمنام بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3617980416C11748e2114
⭕️چشم صدا وسیما روشن ....
🔻مهمان خانم دعوت کردند با کت و شلوار به سبک مریم رجوی اینم دستاورد مدیران صداوسیما است که در مسیر ترویج فرهنگ غرب قدم برمیدارند!
🔰 بپیوندید 👇
https://eitaa.com/joinchat/3253993472C88d01d5de6
🖼 دعای روز چهارم ماه رمضان
خدایا به من قوّت بده تا فرمانتو اجرا کنم
#ماه_رمضان
تلاوت تحدیر قرآن - جزء چهار - iqnanews | معتز آقایی.mp3
4.46M
🔊#تلاوت تحدیر جزء ۴
با صدای استاد معتز آقایی | رمضان المبارک ۱۴۴۴
#ماه_رمضان
📣 روزه، مظهر گذشت از خواستهها
🔸 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبهی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیهی شریفهی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کردهاند. روزه، مظهر گذشت از خواستههاست.
#بهار_معنویت
#ماه_رمضان
‼️ #احکام| تردید در قصد اقامت ده روز
🔷 س ۶۵۷۱: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟
✅ ج: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد.
#بهار_معنویت
#ماه_رمضان