eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (31) ✔️ بیانات آیت‌الله سید علی میلانی 1395/2/26 🔹 خاطره‌ای از مباحثهٔ آیت‌الله سید هادی میلانی و آیت‌الله خویی تعریف می‌کنند که این دو وقتی از درس استاد بیرون آمدند، در صحن حرم امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مشغول بحث می‌شوند. این بحث آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که وقتی از شب می‌گذرد و حرم خالی از زائر می‌شود. درهای حرم بسته شد و خادم می‌آید و به آن‌ها می‌گوید خارج شوند تا آخرین در را هم ببندد! این دو هنگامی که از حرم خارج می‌شوند در کوچه‌های نجف به بحث ادامه می‌دهند تا زمانی که در بین راه، مؤذّن اذان صبح را می‌گوید و مباحثه آن‌ها پایان می‌یابد. این پشتکار برای ما طلاب درس است. @Nardebane_feghahat
(1) 🔹 بَیان بن سَمْعان تَمیمی نَهْدی (۱۱۹ق/۷۳۷م) از غُلات کیسانی بود که فرقۀ بیانیه يا سمعانیه به او منسوب است. 🔸 بیان بن سمعان ـ که در برخی از مصادر به خاطر تصحیف به اشتباه «بنان» معرفی شده ـ در کوفه زندگی می‌کرده است.  🔹 از لقب وی «تَبّان» پیداست که ظاهراً کاه‌فروش بوده است.  🔸 بیان بن سمعان همراه با یکی دیگر از غالیان به نام مغیرة بن سعید، توسّطِ حاکم کوفه به سبب ادعاهای گزاف و یا قیام بر ضد حکومت، به همراه جمعی دیگر دستگیر و کشته شد. 🔹 گفته‌اند که بیان بن سمعان به الوهیت علی (علیه‌السلام) باور داشت و معتقد بود که جزئی الاهی در امیرالمؤمنین حلول کرد و با جسد او یکی شد و آن حضرت به یاری آن جزء الاهی بود که از غیب خبر می‌داد، یا بر کفار پیروز می‌شد و یا توانست در خیبر را بردارد! @Nardebane_feghahat
(2) 🔸 به گزارش بسیاری از منابع، فرقه بیانیه به انتقال امامت از محمد بن حنفیه به فرزندش «ابوهاشم عبدالله بن محمد الحنفیة» و از ابوهاشم به بیان‌ بن‌ سمعان باور داشتند. 📚 الملل و النحل، الشهرستاني، محمد بن عبد الكريم ج1 ص37 🔹 اما در عین حال معتقد بودند که این امامت در جانشین محمدبن حنفیه، نوعی استخلاف و جانشینی در زمان حیات است! همان طور که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) در زمان حیاتِ خود، هنگامی که به قصد جنگ از مدینه خارج می‌شد، کسانی را به عنوان جانشینیِ خود منصوب می‌کرد ـ و امامت در اعقاب شخص وصی تداوم نخواهد یافت و با مرگ او امامت به اصل خود، یعنی محمدبن حنفیه باز می‌گردد و او در آینده به عنوان مهدی ظهور خواهد کرد. 🔸 همچنین به روایت برخی از منابع، گروهی از فرقه بیانیه ابوهاشم (فرزند محمد حنفیه) را به عنوان مهدی می‌دانسته‌اند. @Nardebane_feghahat
(3) 🔹 بَیان بن سَمْعان (شاید طبق یک تفسیر نمادین!) می‌گفت منظور از کلمه «بیان» در آیه «هذا بیانٌ للناس» خودش می‌باشد! 🔸 این امر را برخی شاهدی بر ادعای نبوّت توسط او نیز ذکر کرده‌اند. @Nardebane_feghahat
(4) 🔹 ادعاهای گزافِ «بَیان بن سَمْعان» به جایی رسید که نامه‌ای به امام باقر (علیه‌السلام) نوشت و آن حضرت را به اقرار به نبوت خود فراخواند! 🔸 كَتَبَ إلى محمد بن علي بن الحسين الباقر (رضي اللّه عنهم) و دعاه إلى نفسه. و في كتابه «أسلم تسلم، و يرتقي من سلم. فإنك لا تدري حيث يجعل اللّه النبوة»... 📚 الملل و النحل، الشهرستاني، محمد بن عبد الكريم ج1 ص177 @Nardebane_feghahat
✔️ کتابِ «مدینة الحدیث» مرحوم سید نعمة الله جزائری(ره) در شرح عوالی اللئالی ابن ابی جمهور @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ فتوای دهاتی بوی دهاتی می‌دهد و فتوای شهری بوی شهری 🔸 فقیه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان‌بینی‌اش در فتواهایش زیاد تأثیر دارد. فقیه باید احاطه کامل به موضوعاتی که برای آن موضوعات فتوا صادر می‌کند داشته باشد. 🔹 اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادلّه شرعیه و مدارک احکام مراجعه می‌کنند، اما هرکدام یک جور و یک نحو بخصوص استنباط می‌کنند. 🔸 اگر کسی فتواهای فقها را با یکدیگر مقایسه کند و ضمناً به احوال شخصیه و طرز تفکر آنها در مسائل زندگی توجه کند می‌بیند که چگونه سوابق ذهنی یک فقیه و اطلاعات خارجی او از دنیای خارج در فتواهایش تأثیر داشته به طوری که فتوای عرب بوی عرب می‌دهد و فتوای عجم بوی عجم، فتوای دهاتی بوی دهاتی می‌دهد و فتوای شهری بوی شهری. 📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص129،130 @Nardebane_feghahat
✔️ حکم عدهٔ وفات از احکام تدریجی اسلام بود 🔹 برخی از احکامی که جامعه آمادگیِ انجامِ دفعی آن را نداشت، پله‌ پله و به تدریج ابلاغ شده است، مانند حرمت شرب خمر یا عده وفات (به کیفیت فعلی) و... 🔸 مثلاً حکمِ «عدهٔ وفات» متناسب با عرفِ جامعهٔ آن روز مقرّر گردید و بعدها نسخ شد و حکم دیگری جایگزینِ آن قرار گرفت. 🔹 امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند: در زمان جاهلیّت، «عدّه‌ٔ زن بعد از وفات شوهرش» یک سالِ کامل بود و وقتی شوهرِ او از دنیا می‌رفت، زن چیزی مانند پشکل یا شبیه آن از حیوان چهارپایی را به پشت خود می‌انداخت و می‌گفت: «شوهر، بر من از این هم بی‌ارزش‌تر است و من یک سال سرمه نمی‌کشم، آرایش و زینت نمی‌کنم، خود را نیکو نمی‌گردانم و ازدواج نمی‌کنم. بنابراین نه تنها زن را در این یک سال از خانه‌اش بیرون نمی‌کردند، بلکه وی را از ماترکِ شوهر هم بهره‌مند می‌ساختند. پس خداوند در اوایل اسلام آیه‌ی: «وَ الَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَ یَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِیَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَی الْحَوْلِ غَیْرَ إِخْراجٍ» را نازل کرد و بعد از آنکه اسلام قدرت گرفت {إذا قَویَ الإسلام} این آیه را فرستاد: «و کسانی که از شما می‌میرند و همسرانی باقی می‌گذارند، باید چهار ماه و ده روز، انتظار بکشند [و عدّه نگه دارند] و هنگامی که به آخر مدّتشان رسیدند، گناهی بر شما نیست... (سوره مبارکه بقره آیه 234) 📚 بحارالأنوار، ج101 ص191 @Nardebane_feghahat
✔️ «بیتی از قصیده کوثریه» «سَوَّدْتُ صحیفَةَ أعمالی و وَکَلتُ الأمرَ الی حیدر» «من نامه اعمال خود را سیاه کرده‌ام، ولی امرِ خود را به حیدر واگذار نموده‌ام» @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ «بیتی از قصیده کوثریه» «سَوَّدْتُ صحیفَةَ أعمالی و وَکَلتُ الأمرَ الی حیدر» «من نامه اعمال خود
🔹 مرحوم میرزای شیرازی گفته بود: هر کسی شعری بگوید که بدیع و تازه باشد، برای هر بیتی یک لیره می‌دهم. 🔸 «مرحوم سید رضا هندی» قصیده کوثریه‌اش را سرود و آمد خدمت میرزا بخواند: «أ مفلّج ثغرک أم جوهر و رحیق رضابک ام سکّر قد قال لثغرک صانعه انّا اعطیناک الکوثر سوّدت صحیفۀ أعمالی... مرحوم میرزا گفت: بد کردی و غلط کردی که نامه اعمالت را سیاه کردی! سید رضا گفت: صبراً یا سیّدی: سوّدت صحیفۀ أعمالی و وکلت الأمر الی حیدر مرحوم میرزا گفت: احسنت! و برای هر بیتی یک لیره به او داد. 📚 ما سمعت ممن رأیت، ص260 @Nardebane_feghahat
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ قرائت بخشی از قصیده کوثریه توسط مرحوم آیت الله حاج آقا تقی طباطبایی قمی سَوّدْتُ صَحیفةَ أعْمالی وَ وَکَلتُ الأمْرَ إلی حَیْدَر هذا عملی فاسلک سبلی ان کنت تقر علی المنکر هُوَ کَهْفی مِنْ نُوَبِ الدُّنْیا وَ شَفیعی فی یَوْمِ الْمَحْشَر هلْ یَمنعُنی وَ هوَ السّاقی أنْ أشْرب مِنْ حَوْضِ الکَوثَر أمْ یَطرُدُنی عَنْ مائِدةٍ وُضِعتْ لِلقانعِ وَ المُعترّ یا مَنْ قَدْ أنْکَرَ مِن آیات أبی حَسَن ما لایُنکَر إنْ کنتَ لِجَهلِک بِالأیّامِ حَجَدتَ مقامَ ابی شُبر فاسْأل بدراً و و اسأل اُحداً و سل الاحزاب و سل خیبر قاسوک ابا حسن بسواک و هل بالطود یقاس الذر ساووک بمن ناووک و هل ساووا نعلی قنبر @Nardebane_feghahat
✔️ «ملانصرالدین» در کتابِ «ریاض العلماء- مرحوم افندی» 🔸 «المولى نصرالدين» هو العارف الظريف المعروف بين الخاصة و العامة، و أمثاله و حكاياته مشهورة على الألسنة، و قد يقال إنه شيعي، و كان عجمياً، و قبره مع قبر زوجته الآن معروفان بمقابر بلدة آق‌شهر من بلاد الروم بين قونية و أنطاكية، و قد زرناهما حين توجهنا إلى قسطنطنية بعد المراجعة من الحجّة الثالثة. 📚 ریاض العلماء، میرزا عبدالله افندی، ج7 ص268 @Nardebane_feghahat