eitaa logo
الهادی
22هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
996 ویدیو
48 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبل... 🔻 اگر ما بخواهیم یک فصل کوتاهی یک عزلتی و خلوتی برای خود داشته باشیم تمام کارهای روزمره ما به هم می‌ریزد، تمام شخصیّت ما به هم می‌ریزد. پس معلوم می شود که ما این کارهای روزمره را عادت کردیم و طبق عادت انجام می‌دهیم. 🔸 ولی «مَکَانًا شَرْقِیًّاً»؛ اگر خواستیم از کاری روی‌گردانی کنیم، اگر برای حق‌تعالی باشد و اگر در چارچوبی قرار بگیریم که انتظار اشراق بیشتر در این چارچوب داشته باشیم، این مطلوب است و باید منتظر خیرات و برکات باشیم. 🔹 «فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًاً» و بعد می‌فرماید: «فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا». به هر حال این انتباذ و این کناره‌گیری باید واقعاً یک کناره‌گیری باشد. 🔸 یک زمانی انسان در اعتکاف هم همراه خود گوشی دارد و با آن در اعتکاف هم دائم مشغول است؛ این چه انتباذی خواهد شد؟ و چه اتخاذ حجابی است؟ ما که نمی‌خواهیم در اعتکاف حالت فیزیکی پرده‌داری را رعایت کنیم و مثل بچه‌ها عروسک بازی کنیم و یک خانه پرده‌ای در مسجد درست کنیم 🔹 در حالی که تمام اعتکاف در آن روح اعتکاف است که باید یک انتقالی و توجّهی به حق‌تعالی شود و پشت به کارهای روزمره شود. این‌ها باید در کنار هم باشد؛ این دو طرف و کفه‌ی میزان یک استعاذه هستند. ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 انسان به حق‌تعالی پناه ببرد و خودش را جمع کند از کثرات موهومیه و کارهای روزمره که برای خود ایجاد کرده است. این هم یک نوع استعاذه و پناه بردن به ظل توجّهات الهی است. 🔸 ولی [اگر] می‌خواهد مکان انتخاب کند، «مکاناً شرقیاً» را انتخاب کند. واقعاً خودش و مکانی که انتخاب می‌کند را در معرض یک توجّهی، یک عزلتی، یک روی‌گردانی از خیالاتی و... قرار دهد. چون اینها به طرز بدی ما را اسیر می‌کنند و آمادگی برای موت را از ما می‌گیرند. 🔹 کثرات روزمره همه گونه آفت به ما منتقل می‌کند. کافی است انسان سه روز بتواند قواعد موهومی خود را به هم بریزد؛ ولی به شرطی که در ضمن جمع کردن خود از همه کثرات خیالی و تشتّت فکری خود و کارهای روزمره عادی که وزنی هم ندارد ـ ولی تبدیل به عادت شده است ـ روی‌گردان شود به سمت یک اشراق و به سمت توجّه به حق تعالی و به سمت یک آرامش و به سمت یک اعتدال صحیح. کد ۹۵۳ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* ‌ ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻 اگر دوستان می‌توانند، معتکف شوند، اما اعتکافی که توجّهاتشان به حق تعالی بیشتر باشد و خودشان را آماده برای نوعی ارتباط بین خودشان و حق تعالی کنند، 🔸 نه این که موبایلش را بردارد و دائماً قدم بزند و بچرخد؛ سطح و کیفیت اعتکاف را پایین نیاورد، چرا که اعتکاف یک نوع توجه مضاعف به حق تعالی و یک نوع انصراف از مشاغل روزمره‌ای است که انسان داشته است. 🔹 اصل اعتکاف به روح آن، به توجه و انصراف از کثرات است و این قبلا زیادتر بود، در جمع‌های کوچک این پیدا بود و هرکس وارد می‌شد دلش می‌خواست در این جمع بنشیند و با آن‌ها صفا کند و الفت بگیرد 🔸 و اگر این نباشد، [اعتکاف] نه خودمان را تامین می‌کند و نه آثار استجابت بر آن مترتب می‌شود، اصل اعتکاف به آن روحش و توجهش است.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 سرّی از اسرار شیعه 🔻 عمل ام داوود سرّی بوده که در شیعه می‌چرخیده است. این‌ها را نمی‌گفتند. باید قدر دانست. 🔸 و در طول زمان این مشهور بین اهل خیر و صلاح و سداد و تقوا بوده که کسی که حاجتی خاص داشت و گرهی خاص در زندگیش بوده، صبر می‌کرد تا ایام البیض ماه رجب برسد، روزه می‌گرفت و این اعمال (عمل ام داوود) را انجام می‌داد، 🔹 این قضیه غیر از قضیه اعتکاف است، حالا اگر (اعتکاف و عمل ام داود) قرین و مقرون با هم شد، خوب است، و اگر مقرون نشد، می‌توان [این عمل را] در منزل انجام داد. ولی عمل ام داود برای رفع مشکلات ردخور نداشته است. ❓سوال: اگر کسی نتوانست در انجام عمل ام‌ّداود، روزه بگیرد، معادل روزه چیست؟ 🔸 جواب: اگر کسی واقعا نمی‌تواند روزه بگیرد همان اعمال امّ‌داود را انجام دهد. خود عملِ روز پانزدهم زیاد است. شاید خود عمل، آن بخش را جبران کند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻 این اعتکاف و اعتزال، در تمام ادیان بوده، در سیره اهل بیت عصمت و طهارت بوده، در سیره حواریین اهل بیت عصمت و طهارت بوده و اصلاً یک فصلی، فضای حوزه های علمیه از این توجّهات و اتخاذ حجاب پر بوده و خودشان را وقف قضایای گوناگون که مشاغل وهمی ‌ایجاد می‌کرده، نمی‌کردند. 🔸 فضاهای ارتباطیشان را با خدا جدا تعریف می‌کردند، غیر از این که سحر داشتند، غیر از این که توجهات داشتند، غیر از این که امکان نداشت بعد از نماز صبح طلوع آفتاب را بخوابند؛ در صورتی که این‌ها یکی یکی از زندگی ما رفته و رخت بر بسته است، با این وجود چه انتظار رشدی می‌توانیم داشته باشیم؟! 🔹 ماه رجب فرصتی بسیار مناسب است، منتها بخش اعتکافش از بخش عمل ام‌داوودش جداست [و هر کدام جایگاه و فضیلتی جداگانه دارند]. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
خلوت انس.pdf
1.11M
💠 📜 ویژه‌نامه 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
* ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻 اعتکاف یعنی چه؟ یعنی اتخاذ فاصله و حجابی از کارهای پرمشغلۀ روزانه برای توجه به خدا؛ یک نوع توجه مضاعف به حق تعالی و بیرون آمدن از آن فضاهای تکراریِ همیشه. 🔸 این عمل، شکل موردی و فردی داشته، شکل جمعی هم داشته است. اعتکاف در بنی اسرائیل بوده، در امت‌های قبل و بعدش هم بوده است. 🔹 همیشه اهل ایمان یک فضایی را می‌خواسته‌اند که با خدا خلوت کنند. در اسلام خود رسول خدا، دهۀ آخر ماه مبارک رمضان را و فصل‌های بعدی سه روزه، ده روزه، به اعتکاف می‌نشستند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻 خداوند به برکت اهل بیت (علیهم السلام)، یک فضاها و غذاهایی برای روح شیعه آماده کرده است که یک عمر فرد و نسل و ذریه‌ی او را تأمین می‌کند. 🔸 یکی از آن فضاها که غذای روح انسان می‌شود و گاهی تا یک سال برکت آن می‌ماند، فضای اعتکاف است. 🔹 اعتکاف همیشه برای خواص بوده و در بین انبیاء، سنت بوده است. این نقطه‌ی تذکر، نقطه‌ی ارزشمندی است که خداوند به ما ارائه کرده است. 🔸 این اعتکاف‌ها، یک بار در طول سال ما را به این نقطه‌ی تذکر می‌رساند. یک حس و هوایی به ما دست می‌دهد که گویا به خود نزدیک می‌شویم. 🔹 خودِ اصلی ما با قرآن، اعتکاف و تنهایی، رفیق است. این اعتکاف، فضای انبیاء، رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) بوده است. آن‌ها فضاهای خاصی ایجاد می‌کردند که اُنس با حق تعالی را بیشتر کنند. 🔸 یک وقت یک نفر خیلی پُرشور و پُرکار هم هست، اما هر کاری که رنگ خدایی ندارد. برکات اعتکاف زیاد است. این سفر بی‌پایان، از این اعتکاف و از این برنامه شروع می‌شود، ولی یک نتیجه‌ی مبارک دارد که انسان احساس می‌کند برای یک سال یک انرژی مضاعف گرفت و به اصطلاح امروزی‌ها شارژ شد و می‌تواند سال را با تذکر ادامه بدهد. ‌ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻ولادت با سعادت مولای عارفان و مجاهدان، حضرت علی علیه السلام، بر همه شیعیان و محبین مبارک باد. التماس دعا 🔺 @nasery_ir
* 🔻و در وادی سلوک در سه مرحله ارتباط و پذيرش لازم است: 🔸يكی اينكه انسان با فردي به عنوان الگو و استاد در ارتباط باشد. يکی ديگر اينكه انسان کل خط و شجره را به صورت وسيع بپذيرد. نسبت به اصل طریق مقيد و ملتزم باشد؛ پذيرش باطني‏ و ظاهري را داشته باشد. 🔹در بین این شقوق و طُرُقی كه هست، جايگاه ارتباطي خودش و پيوندش را به شجره مورد نظر مشخص كند. البته بعد از حفظ اصل ارتباط با اهل بيت عليهم ‏السلام. 🔸مرحله سوم اين است كه در بين خود اهل بيت عليهم ‏السلام هم بداند چه موقعي با كدام یک از ایشان متوسل بشود يا به او گفته شود. 💠 شروع اين كار با توسل به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام است؛ البته توسلات ديگر هم هست؛ اما اين طريق، طريق اميرمؤالمنين عليه ‏السلام است، آنچه كه ما از معارف سلوكي مي ‏خواهيم نزد اميرالمومنين عليه ‏السلام است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌