eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
917 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه مطلب قبل... 🔻 «فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُها أُنْثى. آل عمران/۳۶» همسر عمران وقتي وضع حمل کرد و ديد فرزندش دختر است گفت: خدايا اين که دختر است. 🔸 از طرفي اين‌ها خيلي دشمن داشتند و در بين مردم نیز خبر بارداري همسر عمران و اينکه بناست عيسي به دنيا بيايد منتشر شد... [وبا به دنیا آمدن این دختر شرایط برایشان ناگوار شد...] وقتي بچه به دنيا آمد ديدند دختر است اسمش را مريم گذاشتند. 🔹 بعد از مدت‌ها زکريا (عليه‌السلام) به همسر عمران گفت: عيسي از فرزندان شماست اما عيسي اين‌قدر بزرگ است که با اينکه تو خوب هستي ولي يک مادري بهتر از تو مي‌طلبد و اين دختري که به دنيا آوردي مادر عيسي است. 🔸 چه‌قدر همسر عمران سختي ‌کشيد! دخترش را براي عبادت و خدمت در معبد گذاشت. بخاطر اينکه مبادا اين دختر از خدمت و عبادت در معبد سرد شود و بخواهد با مادرش به خانه برگردد، به ملاقات او نمي‌آمد. 🔹 گاهی تا نزديک معبد مي‌آمد و از دور دخترش را نگاه مي‌کرد چون او را وقف معبد، خدا و توحيد کرده ‌بود. اين‌طور آنچه داشتند را در طبق اخلاص مي‌گذاشتند. ادامه دارد... ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 مادر ارتباطش را با بچه‌اش قطع مي‌کرد که اين بچه هوايي نشود و بتواند راه خدا را ادامه بدهد. حضرت مريم هم در نهايت عسرت و سختي در معبد مي‌گذراند و براي ديدار پدر و مادر و اقوام به خانه نمي‌رفت و گاهی به همان ديدار کوتاه در معبد اکتفا مي‌کرد. 🔸 حضرت مريم موقعيت اين راه فرهنگي، تربيتي، وحياني را خوب درک کرده بود. خيلي در معبد خدمت مي‌کرد، دائم روزه بود. اين‌قدر زندگي را به سختي ‌گذراند و روزه گرفت تا ارتباطش با آسمان برقرار شد. 🔹 «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا؛ هرگاه زکریا در محراب [عبادت] بر او وارد می شد، رزق ویژه ای نزدش می یافت. آل عمران/۳۷» هر وقت زکريا بر حضرت مريم وارد مي‌شد، ميوه‌هاي غير فصل و غذاهاي بهشتي و آسماني را نزد مريم مهيا مي‌ديد (المیزان ذیل آیه) 🔸 زکريا به مريم گفت: «أَنَّى لَكِ هذا» اين‌ها کجا بوده است؟ «قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّـهِ. آل عمران/۳۷» اين‌ها را از نزد خدا، «من عندالله» گرفته‌ام. 🔹 مقام عنداللهي، مقام والائي است، براي چه کسي حاصل می شود؟ براي کسي که ذهن و فکرش عندالله باشد، اگر کسي بخواهد عنايت عنداللّهي به او بشود بايد ذهن و فکرش عندالله باشد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
🎤 جلسه سخنرانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 سه شنبه ۲۴ دی ⏱ ساعت ۱۰:۴۵ 📍آدرس: قم، خیابان صفائیه، مقابل کوچه ۲۱، مدرسه المهدی علیه‌السلام (مخصوص برادران) ‌ ‌ 🔻کانال رسمی بنیاد علمی فرهنگی هاد : http://eitaa.com/joinchat/397082625Cf51fbc90d9 ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 سرمایه های معنوی 🔻 فرق بين انسانِ غرق در امور مادّي و بي‌توجه به توحيد و معارف انبياء و اهل بيت (عليهم السلام) با کسي که در رأس قله‌ي فضيلت انساني قرار مي‌گيرد در چيست؟ 🔸 در يک هويت است، در نوع شخصيت است، در نوعِ طيِ طريقي است که مي‌کند، یکی به سمت «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا؛ خداوند سرپرست و یاور کسی است که ایمان آورد. بقره/۲۵۷» مي‌رود و سِير دیگری به سمت «وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ؛ و کسانی که کفر ورزیدند سرپرستان شان طاغوت هستند. بقره/۲۵۷» است. 🔹 توجه به توحيد از بزرگترين نعمت‌هايي است که خداي متعال به ما داده است. بدانيم که سرمايه‌دار از سرمايه‌هاي معنوی هستيم، بدانيم که جواهراتي سر راه ما قرار داده‌اند، بدانيم که بهترين اسوه‌هاي عالم براي ما است. 🔸 بدانيم که بهترين و زبده‌ترين علوم مخصوص به شيعه است، بدانيم بهترين مديريت‌ها در عالم براي اسوه‌ها و بزرگان و اهل بيتي است که شيعه افتخار محبت آن‌ها را دارد، بدانيم که براي تقرب به خداي متعال و اتصاف به فضائل بايد کار کنيم، بايد هويت پيدا کنيم، بايد تربيت بشويم، بايد رشد کنيم و اين امتياز مخصوص به شيعه است که در راستاي اين رشد قرار دارد.‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 برتری حضرت فاطمه زهرا بر حضرت مریم سلام الله علیهما 🔻 خدای متعال حضرت مریم را یکی از اسوه های قرآنی معرفی می کند و حضرت صديقه‌ي کبري فاطمه‌ي زهرا (سلام الله عليها) مرتبه‌اي عالي‌تر و بالاتر از مريم دارد. 🔸 کسي که در ضمن مراتب معنوي راقيه و بالا، زندگي طبیعی خود را هم کرد، ازدواج کرد، فرزنددار شد. اگر درباره‌ي مريم مقدس قرآن مي‌فرمايد: «الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وجَعَلناها وَابنَها آیَةً لِلعالَمین؛ وآن زن را یاد کن که دامن خود را پاک نگه داشت، پس ما از روح خود در او دمیدیم و او و پسرش را نشانه ای بزرگ برای جهانیان قرار دادیم. انبیاء/۹۱» خود را نگه داشت و مستحق خير عيسوي و روح‌اللهي شد ولي مريم مجرد زندگي کرد. 🔹 اما پيغمبر خدا ازدواج را سنت خود مي‌دانند و مديريت کردن اين قضيه مديريت آساني نيست. يک زن وقتي ازدواج مي‌کند، خيلي آفت‌ها کنار او نمي‌آيد ولي خيلي آفت‌ها هم مي‌آيد. بايد اين شاکله‌ي وجودي او احياء بشود، بايد عقل او احياء بشود، بايد صبوري و گذشت او زياد بشود تا بتواند يک زندگي را مديريت بکند، سنت رسول خدا است، اسلام بر ما تکليف کرده است. 🔸 ولي براي اينکه در اسوه‌هاي قرآني ملاحظه‌ي ادب را کرده باشيم، باید گفت زن‌هاي برگزيده در قرآن چندتا هستند و بهترين آن‌ها و والاترين‌ آن‌ها که نام او در قرآن آمده است و از شخصيت او باصراحت ياد شده است حضرت مريم (سلام الله عليها) است و يکي دیگر از زن‌ها، همسر عمران مادر همين مريم است، اول سوره‌ي آل عمران به شخصيت اين زن مي‌پردازد، چه عظمتی دارد! ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
💠 سرعت در جبران لغزش 🔻 علم اگر خشوع نياورد به چه کاري مي‌آيد؟! شما حسابش را بکنيد، يک وقت من دو تا درس بگويم و احساس کنم که ديگر يک فردی ممتاز هستم اين اول بيچارگي است. 🔸 مرحوم فيروزيان داماد آقا شيخ عباسعلي اصفهاني، در زمان مرحوم آیت الله کاشاني و مصدق در تهران بود و مدارس اسلامي را آن زمان پايه‎گذاري کردند. آقاي فيروزيان، آن زمان نیز دغدغه تبليغ و فرهنگ و... داشت و به سفارش آیت الله کاشاني، براي تبليغ و مبارزه با شيخيه‌ به کرمان مي‌رود. طلبه ای مهذب، مبلغی با دغدغه بود. 🔸 روزی به حساب نمايندگي از آيت الله کاشاني، از استانداري و بعضي مسئولين شهر براي برخی کارهاي شهر می خواهند با ایشان مشورت کنند، می گوید بعد از جلسه ماشين استانداري آماده بود، راننده در را باز کرده بود که من سوار بشوم، يک نفر آمد گفت: آشيخ بيا برويم در اين خانه روضه ای برای ما بخوان! 🔹 گفت: ما با اين کلاس و با اين موقعيتي که الان دارد با ما مشورت مي‌شود که در شهر چه کسي را بگذارند، چه کسي نگذارند؟ با عتاب به طرف گفتم: من روضه‌خوان نيستم! می گفت: تا گفتم روضه‌خوان نيستم، يک حس بدي به من دست داد. ادامه دارد.‌.. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 تا اینکه جلسه‌اي بود آمدم صحبت کنم، ديدم که من ديگر فيروزيان قبلي نيستم و زبانم راحت نيست. کار نمي‌کند. گفتم: شايد براي خستگي است! فرصتي گذشت، جلسه‌اي ديگر پيش آمد ديدم خير. نطق من ديگر گويا نمي‌شود. مدتي بر اين منوال گذشت تا به نظرم آمد بودنِ من، فايده ندارد. 🔸 تصمیم گرفتم به مشهد بروم. با اتوبوس از کرمان به مشهد، شش روز راه بود ولي رفتم. خدا رحمت کند آیت الله ميرجهاني آن وقت مشهد بودند، يک مختصر علقه‌اي بين ما بود؛ رفتم در خانه آقاي ميرجهاني، گفتند: آقا داخل اتاق هستند، زمستان بود، رفتم در اتاق ديدم کرسي گذاشتند، آقاي ميرجهاني خوابيده‌اند، ولي از صدایِ در گويا بلند شدند، تا مرا ديدند بالبداهه گفتند: «صبا از من بگو فيروزيان را / فراموش کرده‌ای ديروزيان را» چه شده؟ 🔹 گفتم: آقا من چنین گرفتاري پيدا کرده ام و براي ايشان گفتم. گفتند: برو به خدمت امام رضا و دستت را بگير به ضريح و عذرخواهي کن که گفته ا‌ي: «من روضه‌خوان نيستم!» و اين آيه را نیز کنار ضريح زياد بخوان که « رَبِّ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى * وَ يَسِّرْ لىِ أَمْرِى * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانىِ. طه/۲۵-۲۷» می گوید: رفتم و انجام دادم و از حضرت عذرخواهي کردم و اين مشکل رفع شد. ادامه دارد... ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 مرحوم فیروزیان می گفت: روزی به پدرخانمم آقا شيخ عباسعلي اصفهاني، گفتم: چنين مشکلي براي ما پيش آمد، آقا شيخ عباسعلي اصفهاني که از فحول آن دوره بود گفته بود من هم روزی مبتلا شدم اما نگذاشتم که به اين سختي بشود. آقاي فيروزيان گفته بود چطور؟ 🔸 گفته بود روزی نزد مرحوم آيت الله کاشاني بودم، در مورد دو تا وزرا نظر مرا مي‌خواست. گفتم اجازه بدهيد، من چند روز ديگر به شما خبر مي‌دهم. وقتی از نزد ایشان خارج شدم يک پير زني آمد گفت: آشيخ بيا در اين امامزاده براي ما يک روضه بخوان. من هم در آن لحظه غرق تعيين وزير و اين حرف‌ها بودم. به زن گفتم: برو خانم من روضه‌خوان نيستم! 🔹 ولي تا اين حرف از دهانم بيرون آمد، نگران شدم، رفتم گفتم خانم کجا بيايم؟ من روضه‌خوان هستم! گفت: اين امامزاده، ديدم عجب امامزاده ای آنجا بود حصيري داشت و اين همه من آمد و رفت داشتم از اينجا غافل بودم، آن خانم نشست و گفت: روضه حضرت رقيه مي‌خواهم براي من بخواني! روضه حضرت رقيه براي او خواندم، وقتي آمدم بيرون يک پنج ريالي کاغذي، به من داد، من هم پنج ريالي را بوسيدم و گذاشتم روي چشمم، ولي آن حس به من هم دست داد ولی رد شد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 موضوع: تحلیلی بر وقایع این ایام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ⏱ زمان: ۴ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 موضوع: اخلاص و نتایج آن (همراه با اشاراتی به وقایع اخیر) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 📍در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 موضوع: مروری بر دو نامه از مرحوم ملاحسینقلی همدانی رحمه الله 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ (قسمت سوم جلسه) ⏱ زمان: ۲۰ دقیقه 👈 در این جلسه بخش‌هایی از دو نامه ملاحسینقلی همدانی مرور شده است که جهت مطالعه بیشتر همراهان کانال، متن کامل دو نامه در ادامه تقدیم می‌شود... 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
39.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موضوع: مروری بر دو نامه از مرحوم ملاحسینقلی همدانی رحمه الله 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ (قسمت سوم جلسه) ⏱ زمان: ۲۰ دقیقه 👈 در این جلسه بخش‌هایی از دو نامه ملاحسینقلی همدانی مرور شده است که جهت مطالعه بیشتر همراهان کانال، متن کامل دو نامه در ادامه تقدیم می‌شود... 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
📄 نامه اول استاذالعرفا، آیت الحق، مرحوم ملاحسینقلی همدانی (اعلی الله مقامه الشریف) 🔖 قسمت اول بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین. 🔻 مخفی نماناد بر برادران دینی که به جز التزام به شرع شریف در تمام حرکات و سکنات و تکلمات و لحظات و غیرها راهی به قرب حضرت ملک الملوک جل جلاله نیست، 🔸 و به خرافات ذوقیه اگر چه ذوق در غیر این مقام خوب است، کما دأب الجهّال و الصوفیّة خذلهم الله جل جلاله (چنانکه روش نادانان و صوفیان که خداوند خوارشان سازد است) راه رفتن لا یوجب الا بعدا (جز دور گشتن را موجب نمی شود) 🔹 حتی شخص هرگاه ملتزم بر نزدن شارب و نخوردن گوشت بوده باشد، اگر ایمان به عصمت ائمه اطهار صلوات الله علیهم آورده باشد، باید بفهمد از حضرت احدیت دور خواهد شد، و هکذا در کیفیت ذکر بغیر ما ورد عن السادات المعصومین علیهم السلام عمل نماید. ادامه دارد... ‌ ‌
🔖 قسمت دوم، ادامه قبل... 🔻 بناء علی هذا، باید مقدم بدارد شرع شریف را و اهتمام نماید هر چه در شرع شریف اهتمام به آن شده، 🔸 و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده‌ام اینست که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است. 🔹 تا این خدمت را انجام ندهی نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، چرا که پیشکش و خدمت کردن کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است بی فایده خواهد بود. 🔸 نمی‌دانم کدام سلطان اعظم از این سلطان عظیم الشأن است، و کدام نقار [ستیزه کردن و جدال] اقبح از نقار با اوست؟ 🔹 فانهم مما ذکرت انّ طلبک المحبّة الالهیّة مع کونک مرتکبا للمعصیة امر فاسد جدّا (پس از آنچه ذکر کردم بدان که محبت الهی را خواستن با مرتکب شدنت به معصیت، امری بسیار فاسد است) ادامه دارد... ‌
🔖 قسمت سوم، ادامه قبل... 🔻 و کیف یخفی علیک کون المعصیة سببا للنفرة و کون النفرة مانعة الجمع معه المحبة (چگونه بر تو پوشیده است که معصیت، سبب نفرت و بیزاری است و نفرت با محبت جمع نمی شود) 🔸 و اذا تحقّق عندک انّ ترک المعصیة اوّل الدین و آخره، ظاهره و باطنه فبادر الی المجاهدة، و اشتغل بتمام الجدّ الی المراقبة من اوّل قیامک من نومک فی جمیع اناتک الی نومک و الزم الادب فی مقدس حضرته (و هرگاه در نزد تو ثابت شد که ترک معصیت، اول و آخر و ظاهر و باطن دین است مبادرت به مجاهده و کوشش نما و با کوشش تمام از ابتدای بیدار شدنت از خواب در همه لحظه ها تا زمان خوابیدن به مراقبت مشغول شو و در محضر مقدس الهی با ادب ملازم باش) 🔹 و اعلم انّک بجمیع اجزاء وجودک ذرّة ذرّة اسیر قدرته وراع حرمة شریف حضوره (و بدان که تو با تمام جزء جزء و ذرّه ذرّه وجودت اسیر قدرت خداوند هستی و احترام محضر شریف او را مراعات کن) ادامه دارد... ‌ ‌
🔖 قسمت چهارم، ادامه قبل... 🔻 واعبده کأنّک تراه فان لم تکن تراه فانّه یراک (و او را چنان عبادت کن گوئیا او را می بینی پس اگر او را نمی بینی او حتما تو را می بیند) 🔸 و التفت دائما الی عظمته و حقارتک و رفته و دنائتک و عزّته و ذلّتک و غناه و حاجتک (و دائما متوجه بزرگی او و حقارت خود و بلندی او و پستی خود و عزت او و ذلت خود و بی نیازی او و حاجتمندی خود باش) 🔹 و لا تغفل شناعة غفلتک عنه جل جلاله مع التفاته الیک دائما و قم بین یدیه مقام العبد الذلیل الضعیف و تبصبص تحت قدمیه بصبصة الکلب النّحیف (و از زشتی غافل بودنت از او، غافل مباش با این که او دائما به تو توجه دارد، و در برابر او چون بنده ای ذلیل و ناتوان بایست و همچون سگی نحیف در زیر قدمهای او دم جنبانی کن) 🔸 اَوَ لا یکفیک شرفا و فخرا انّه اذن لک فی ذکر اسمه العظیم بلسانک الکثیف الذی نجّسته قاذورات المعاصی؟ (آیا این شرف و افتخار، تو را کافی نیست که در بردن نام بزرگش به زبان ناپاک تو که کثافات گناهان آن را ناپاک کرده، به تو اذن و اجازه فرمود؟) ادامه دارد... ‌ ‌
قسمت پنجم، ادامه قبل... 🔻 پس ای عزیز چون این کریم رحیم، زبان تو را مخزن کوه نور یعنی ذکر اسم شریف قرار داده، بی حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیت و غیرها من المعاصی نمودن، 🔸 مخزن سلطان باید محلش پر عطر و گلاب باشد، نه مجلس مملو از قاذورات، و بی شک چون دقت در مراقبت نکرده ای نمی دانی که از جوارح سبعه یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیت ها می کنی، و چه آتش ها روشن می نمایی، و چه فسادها در دین خودت برپا می کنی، و چه زخم‌های مکروه به سیف و سنان [شمشیر و نیزه] زبانت به قلبت می زنی، اگر نکشته باشی، بسیار خوب است. 🔹 اگر بخواهیم شرح این مفاسد را نمایم در کتاب نمی گنجد، در یک ورق چه می توانم بکنم؟ تو که هنوز جوارحت را از معاصی پاک نکرده ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب چیزی به تو بنویسم؟ ادامه دارد... ‌ ‌
قسمت ششم، ادامه قبل... 🔻 پس البدار، البدار الی التوبة الصادقة، ثمّ العجل، العجل، فی الجدّ و المراقبة (پس بشتاب، بشتاب به سوی توبه راستین سپس بشتاب بشتاب در کوشش و مراقبت) 🔸 خلاصه بعد از سعی در مراقبت، البته طالب قرب، بیداری و قیام سحر را اقلّا یک دو ساعت به طلوع فجر مانده، الی مطلع الشمس از دست ندهد، و نماز شب را با آداب و حضور قلب به جا بیاورد، 🔹 و اگر وقتش زیادتر باشد، به ذکر یا فکر یا مناجات مشغول بشود، لیکن قدر معینی از شب باید مشغول ذکر با حضور بشود، 🔸 در تمام حالاتش خالی از حزن نبوده باشد، اگر ندارد، تحصیل نماید به اسبابش، 🔹 و بعد از فراغ، تسبیح سیده نساء [علیهاالسلام] و دوازده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک الی آخر (متن کامل ذکر: لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ، يُحْيِى وَيُمِيتُ ، وَيُمِيتُ وَيُحْيِى ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ) 🔸 و صد مرتبه لا اله اله الله، و هفتاد مرتبه استغفار بخواند و قدری از قرآن شریف تلاوت نماید و دعای معروف صباح، اَعنی [مقصودم:] یا من دلع لسان الصباح الی آخر (متن کامل دعا در مفاتیح الجنان موجود است) البته خوانده شود. ادامه دارد... ‌ ‌
قسمت هفتم، ادامه قبل... 🔻 و دائما با وضو باشد، و اگر بعد از هر وضو دو رکعت نماز بکند، بسیار خوب است، 🔸 بسیار ملتفت باشد که به هیچ وجه اذیتش به غیر نرسد، و در قضاء حوائج مسلمین لاسیّما علما و لا سیما اتقیائهم [بخصوص علما و پرهیزگاران ایشان] سعی بلیغ نماید، 🔹 و در هر مجلس که مظنه وقوع در معصیت است البته، البته، البته اجتناب نماید، بلکه مجالست با اهل غفلت به غیر شغل ضرورة مضر است، اگر چه از معصیت خالی بوده باشد، 🔸 کثرت اشتغال به مباحات و شوخی بسیار کردن و لغو گفتن و گوش به اراجیف دادن قلب را می میراند. 🔹 اگر بی مراقبت مشغول به ذکر و فکر بشود، بی فایده خواهد بود، اگر چه حال هم بیاورد، چرا که آن حال دوام پیدا نخواهد کرد، گول حالی را که ذکر بیاورد، بی مراقبه نباید خورد. ادامه دارد... ‌ ‌
قسمت هشتم، ادامه قبل... 🔻 زیاده طاقت ندارم، بسیار التماس دعا از همه شماها دارم، این حقیر کثیرالتقصیر و المعاصی را فراموش ننمایید 🔸 و در شب جمعه صد مرتبه و در عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر بخوانید. 🔹 و از جمله ابواب عظیمه ایمان، حبّ فی الله جل جلاله و بغض فی الله جل جلاله می باشد، و قد عُقِدَ له فی الوسایل و غیرها من کتب الاخبار باب مستقلا فارجع الیها لعلّک تعرف عظمته و تأخذ لنفسک نصیبا منه (به تحقیق که برای دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا باب مستقلی در کتاب وسائل الشیعه و کتب اخبار دیگر منعقد شده است پس به آن کتب مراجعه کن شاید عظمت آن را دریابی و بهره ای از آن برای خویشتن برگیری) 🔸 شکی نیست که محبوب اول ذات اقدس کبریائی جل جلاله می باشد، بل و کل محبة لا ترجع الی محبته فلیس بشیء (بلکه هر محبتی که بازگشت به محبت خدا نکند ارزشی ندارد) ثم بعده (سپس) باید هر کس این سلطان عظیم الشأن را بیشتر دوست داشته باشد. ادامه دارد... ‌ ‌
قسمت نهم، ادامه قبل... 🔻 پس اول محبوب بعد از واجب الوجود، وجود مقدس ختمی مآب (نبی اکرم) صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله می باشد، ثم بعده (سپس) امیرالمؤمنین علیه‌السلام ثم (سپس) الائمة المعصومون علیهم‌السلام ثم (سپس) الانبیاء و الملائکة ثم (سپس) الاوصیاء ثم (سپس) العلماء و الاولیاء. 🔸 و در زمان خودش اتقیاء زمانش را لاسیّما اگر عالم باشد، ترجیح بدهد در محبت بر کسانی که بعد از اویند در درجه، و هکذا یتنزّل [همینطور پایین تر می آید.] 🔹 و لیکن سعی نماید صادق باشد در این محبت، مرتبه آسانی نیست، اگر متفکر باشید، خواهید فهمید که اگر آثار محبت در حرکات و سکنات ظاهر شد، شخص مدعِی این محبت صادق است، و الا فلا [وگرنه، نه] 🔸 لیکن گمان ندارم که به کنه و لوازمش برسی، و حقیر هم بیش از این در وسعم نیست. الحاصل لا طریق الی القرب الا بشرع شریف فی کل کلیّ و جزئیّ (خلاصه این که هیچ راهی به سوی قرب و نزدیکی به خداوند نیست مگر به وسیله عمل به شریعت در هر امر کلی و جزیی) /پایان ‌ ‌‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
📄 نامه دوم استاذالعرفا، آیت الحق مرحوم ملاحسینقلی همدانی (اعلی الله مقامه الشریف) 🔖 قسمت اول بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین وصلّی الله علی خیر خلقه محمّد وآله الطّاهرین 🔻 و بعد، بر طالبان نجات و سعادت ابدی مخفی نماند که اهل نجات دو طایفه می باشند: 🔸 یک طایفه اصحاب یمین و طایفه دیگر مقرّبین اند و اگر طالب سعادت عمل به وظیفه اصحاب یمین که ترک معصیت باشد نمود از آنها خواهد شد. مقرّبین علاوه بر آنها وظیفه دیگر دارند که غرض بیان آنها نیست. 🔹 اوّلاً باید فهمید که اگر شخص انسانی فهمید حقارت و پستی خود را هم بعد از آن فهمید عظمت و قدرت حضرت ملک الملوک را، البته خواهد فهمید که قدم جرأت برداشتن و اقدام به معصیت نمودن در حضور چنین سلطان عظیم الشأن در نهایت قبح و شناعت و بدبختی می باشد؛ 🔸 چرا غافل است از قدرت قادری که اگر اراده نماید فنای همه موجودات را به محض اراده آن سلطان عظیم الشأن همگی بر باد فنا رفته ملحق به معدومات خواهند شد؟ ادامه دارد... ‌ ‌
🔖 قسمت دوم، ادامه قبل... 🔻 این که می بینی معصیت در نظرت سهل شده به جهت اموری است که بعضی از آنها را ذکر می کنیم: 🔸 اوّلاً فکر خود را تماماً متوجّه به دنیای دَنیّ کرده ای. از این جهت بالمرّه از نفع و ضرر اخروی غافل شده ای. نمی دانی چه بسیار بسیار منافع و سعادت ابدیّه از تو فوت شد و چقدر ضررهای بزرگ، بسیار به خود زده ای. 🔹 ثانیاً عجز و حاجت و فقر خودت را ملتفت نیستی که ذرّه ذرّه بدنت به حفظ کارکنان او که ملائکه باشند بر پاست. 🔸 ثالثاً نمی دانی که در هر آنی از آنات در هر جزء از اجزاء بدنت نِعَم غیر متناهیه مرحمت از او شده و می شود که به بیان و بنان ممکن نیست حصر چند آنها. با این حال چگونه نعمت او را در معصیت او صرف می کنی؟ 🔹 رابعاً چگونه غافلی از عقوبات سخت او؟ مگر نمی دانی که ما بین مرگ و قیامت هزار غصّه هست و آسان ترین آنها تلخی جان کندن است؟ چرا از شداید قیامت غافلی؟ ادامه دارد... ‌ ‌
🔖 قسمت سوم، ادامه قبل... 🔻 امان از روزی که از دهشت و وحشت او مقرّبین در خوف و اضطراب می باشند، چرا نباشند؟ از روزی که زمینش و هوایش آتش و جهنم به اطراف خلایق محیط و ملایک غلاظ و شداد در بگیر و ببند. 🔸 نیکان در وحشت و اضطراب و بدان در شکنجه و عذاب آفتاب در بالای سر و زمین گرم تر از کوره آهنگر. 🔹 خطر حساب از یک طرف و دهشت صراط از یک طرف و حال کار هنوز به جهنّم نرسیده از آتش و سلاسل و اغلال او بگویم یا از مار و عقرب هایش بیان نمایم؟ 🔸 خلاصه اینها مختصر نویسی است و این فقراتی که گفته شد از هزار، یک بیان نشد. تمام سفارشات این بینوا به تو اهتمام در ترک معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی آخر الأمر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید. 🔹 البتّه، البته در اجتناب از معصیت کوتاهی مکن و اگر خدای نکرده معصیت کردی زود توبه نما و دو رکعت نماز به جا آور و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کن و سر به سجده بگذار و در سجده از حضرت پروردگار عفو بخواه و امیدوارم عفو بفرماید. ادامه دارد... ‌ ‌