eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
916 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ما، چاره و گریزی نداریم مگر اینکه از خود، به سمت خود، فرار کنیم. این خودِ دوم و حتی خودِ اول را باید باز و روشن کرد. 🔸 نوع اندوخته‌ها و داشته‌های بشری، طبعاً‌ از بدو ورود به دنیا، و حتی قبل از آن که بخش وراثت است، سازه‌ای هندسی در قالب داشته‌های شخصیّتی برای انسان درست می‌کند. 🔹 نوع اعمال، مثل مصالحی که در ساختمان به کار گرفته‌ می‌شود، در این سازه‌ی هندسی شخصیّتی، جا خوش می‌کند. 🔸 کار عمیقی در حال رخ دادن است؛ ولی انسان است و ارزشش را دارد. کیفیّت تعامل، حتّی با خویشتن خویش، کار آسانی نیست. 🔹 در مقام برخورد با مشکلات و خواسته‌ها، دستیابی به رشد، نزدیک شدن به فضایل و دوری از رذائل، این، اتّفاقی است که آرام آرام داریم آن را مدیریّت می‌کنیم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم. 🔸 چه می‌کنی؟ چگونه این شاکله را ترمیم می‌کنی؟ چه مصالحی در آن تزریق می‌کنی؟ کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 موانع چیست؟ ‌تشتّت، توّهمات، ذهنیّات و خیالاتی است که وقت نماز یا توسّلات پیدا می‌کنیم؛ 🔸 البته توسّلات، لطافت خاصی دارد و این هم برکت و نعمتی است که خدای متعال، به شیعه داده است. این، پشتوانه دارد و پشتوانه‌اش، عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🔹 گریه، عشق است! نه صرف اشک ریختن. گریه، مرکزی دارد به نام قلب و برخاسته از ارتباطی دائم، حالتِ «تسلیماً لأمرکم» و بزرگ شمردن جایگاه ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. 🔸 برای غم و اندوه آنان غمگین شدن، برکتی است که خدای متعال در توسّلات، نصیب شیعه می‌کند. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 همه‌ی قضیّه، با تأثیر پذیری و این امور، حل نمی‌شود؛ بلکه باید اهل معرفتِ این سفر بشوی. پس از آن، تمام ترغیب‌هایی که به اعمال خوب داده می‌شود، کمک به این جهت است. 🔸 صحبت از سفری است از منِ موجود با ادراکات موجود، به سمت ادراکی فراتر، بالاتر، روشن‌تر، توحیدی‌تر، خدایی‌تر. پس از آن، هر گامی که بردارم، روشن‌تر می‌شوم و به حکمت راه پیدا می‌کنم. 🔹 این، یک سفر جدّی است. آن کسی که گفت: «وجّهت وجهی للّذی فطر السماوات و الارض حنیفاً مسلماً و ما أنا من المشرکین» (من از روى اخلاص روى به سوى كسى آوردم كه آسمان‌ها و زمين را آفريده است، و من از مشركان نيستم / انعام ۷۹) این سفر را رفته بود؛ یعنی قوای ذهنی، به سمت عالم غیب، بسیج شده بود و موانع، کنار زده شده بود. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 عظمت شخصیت سلام‌الله‌عليها و شرایط بهره‌مندی از آن حضرت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۹ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۶ 🔸بسیار قابل استفاده 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عظمت شخصیت سلام‌الله‌عليها و شرایط بهره‌مندی از آن حضرت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۹ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۶ 🔸بسیار قابل استفاده 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 از فرصت رشد تا قله های فضیلت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۳ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۸ 📍 در جمع طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از فرصت رشد تا قله های فضیلت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۳ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۸ 📍 در جمع طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 فاصله بین صحبت از حق تا عمل به حق 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۲ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۹ 📍 بنیاد علمی فرهنگی هاد - قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 يکي از دوستان می‌گفت برای تدريس شيعه‌شناسی دعوتش کرده بودند تا برود ايتاليا يک ترم تدریس کند. 🔸 گفته بود اگر من نيايم چه کار می‌کنید؟ گفته بودند: جايگزين هست. گفته بود جايگزينم کيست؟ گفته بودند يک نفر از دانشگاه تل‌آويو (اسرائيل). 🔹 گفته بود: اين چه کاری است می‌کنید؟! از دانشگاه اسرائيل؟! شيعه شناسی؟! 🔸 گفته بود: شيعه‌ای که ما تبلیغ مي‌کنيم، در واقع سوق دادن به بهائيت است. این دوست ما می‌گفت: من رفتم تا او نيايد. متأسفانه بزرگ‌ترين مرکز شيعه‌شناسی در تل‌آويو است. کد ۱۱۳۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 ضرورت توسل به اهل بیت (علیهم السلام) برای ارتباط با حق تعالی 🔻 اوج ارتباط ما و نهایت تلاشی که حتی برای دریافت حوائج خود می‌توانیم بکنیم، در این ارتباط و توسّلات است. 🔸 ما و همه‌ی مردم عالم، نمی‌توانیم به تنهایی و بدون توجّه به حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام ارتباط برقرار کنیم. 🔹 در قوس نزول، ابتدا «انما ولیّکم الله» است و بعد، «و رسوله» است و بعد، «والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» است؛ یعنی علی علیه‌السلام و فرزندانشان و اهل‌بیت علیهم‌السلام. 🔸 در قوس صعود، که الآن [اگر] ما می‌خواهیم ارتباط پیدا کنیم، باید به حجّت خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام توجّه پیدا کنیم. 🔹 توسّلات، خیلی کاربرد دارد! مخصوصاً توسّل به حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها. در توسّل به ایشان، یک سرّ دیگری وجود دارد. 🔸 این ایجاد ارتباط، کارساز و منتج است و اگر ما بهره نبردیم، در کیفیّت اتّصال و ارتباط، اختلالی هست؛ اختلال، مربوط به نوع شخصیّت، افکار، نیّت و کیفیّت تعامل ولایی و توسّلات است. 🔹 اگر این‌ها را مدیریّت کنیم -که باید مدیریّت کنیم- توسّلات، ‌ناب و خالص می‌شود و قطعاً‌ نتیجه می‌دهد. جای دیگری در عالم، خبری نیست. کد ۲۴۹۵۷ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 زمینه‌های لازم برای تحقق تمدن اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۹ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴ 📍 در جمع اساتید مدرسه علمیه دارالهدی قم 🔸 استفاده از این سخنرانی به همه اساتید و فعالین فرهنگی توصیه می‌گردد. 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زمینه‌های لازم برای تحقق تمدن اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۹ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴ 📍 در جمع اساتید مدرسه علمیه دارالهدی قم 🔸 استفاده از این سخنرانی به همه اساتید و فعالین فرهنگی توصیه می‌گردد. 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 گاهی در معنای شاکله و «قل کلّ یعمل علی شاکلته»، فرموده‌اند: «أی علی نیّته». اشکالی ندارد [که منظور از شاکله در این آیه، نیّت باشد]؛ ولی نیّت چیست؟ نیّت با کجا در ارتباط است؟ 🔸 آیا نیّت، فقط صرف توهّم و تخیّلِ عمل است؟ نه، نیّت با شخصیّت فرد ارتباط دارد و نیّت‌ها متفاوت است و اعمال، به همان نسبت متفاوت می‌شود؛ لذا یک نفر در رکوع، انگشتری را صدقه می‌دهد و آیه نازل می‌شود و کسی دیگر، چهل انگشتر صدقه می‌دهد و آیه‌ نازل نمی‌شود. 🔹 این، بستگی به سازه‌ی شخصیّتی و شاکله [دارد] و عمل، نیّت و کیفیّت کار، خیلی فرق می‌کند! 🔸 ما از این قسمت، گاهی غافل هستیم که کیفیّت تعامل نیّت، عمل و شاکله را مدیریّت کنیم. اصل قضیّه، این است. 🔹 برداشت‌های توهّمی هم خیلی داریم! ما با نگاهی اجمالی، به قضایا نگاه می‌کنیم و از کنارش عبور می‌کنیم و آن را با دقّت تبیین نمی‌کنیم و دقیق برخورد نمی‌‌کنیم. 🔸 شخصیّت ابتدایی انسان، ‌برگرفته از نوع نگاهش، ادراکاتش، تعاملاتش و تأثیرپذیری‌اش از مادر، پدر، خانواده، جمع اطراف، جامعه و دنیا است. آیا در این تعامل و تأثیرپذیری، فیلتری را قرار می‌دهیم که آنچه را که به نفع من است و برای حقیقت من مفید است، بپذیرم و بقیه را رد کنم؟‌ کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 هدایتگری قرآن به سوی نگرش توحیدی 🔻 ما ادراکاتی مادی داریم و خدای متعال، انسان را این‌طور آفریده است که با تکیه بر حواسّ ظاهری، مثل ادراک آنچه را که می‌بیند، مقدّماتی را چینش کند و به نتیجه‌ای برسد؛ ولی این حد، کم است و این، ما را زمین‌گیر کرده است. 🔸 این، مربوط به منِ موجود است. منِ موجود، تعاملاتش و معادلاتش مادی است. آن منی که باید به آن برسیم، بالاتر و خدایی است. 🔹 خدای متعال، ‌چه آیاتی در قرآن قرار داده است که انسان را به سمت نوع نگرشی الهی سوق می‌دهد که همراه با سازه و نیّتی قوی باشد! 🔸 به عنوان مثال، کشاورزی ارکانی دارد از جمله خاک، آب، هوا و زمینه‌ی مناسب که وقتی دانه‌ای غرس و کاشته شد، طبیعتاً ثمر می‌دهد؛ ولی این نگاه، تمام قضیّه نیست و قرآن می‌فرماید: «أ أنتم تزرعونه أم نحن الزارعون» (آیا شما آن را می‌رویانید یا ما می‌رویانیم؟! / واقعه ۶۴). بالاخره من (کشاورز)، دانه را کاشته‌ام، کارهایش را انجام داده‌ام، آب بوده، خاک بوده، بذر بوده، هوا بوده است؛ ولی با وجود همه‌ی این‌ها، آنچه که تو داری محاسبه می‌کنی، یک طرف قضیّه است. 🔹 مثال دیگر، اینکه همه‌ی ما و افراد جامعه، گاهی گرفتار بیماری می‌شویم و باید به پزشک مراجعه کنیم. پزشک، چقدر می‌تواند برای من کار کند؟ یک تشخیص، ‌یک تجویز، یک نسخه و یک دارو. مکرّر اتّفاق می‌افتد که پزشک، به بن‌بست می‌رسد؛ از اینجا معلوم می‌شود که از عالَم بالا، مدیریّت دیگری در حال انجام است؛ بدین معنا که شفا، به دست خدا است. پزشک به من نمی‌تواند شفا بدهد. پزشک، فقط می‌تواند دارو بدهد؛ ولی شفا به دست خدا است. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 این نوع نگاه، از منِ مادّیِ این بدن،‌ تا رسیدن به نوع نگاه خالص الهی، یک سفر است. 🔸 به قول آقا امام عسکری علیه‌السلام: «سفر لا یدرک الا بإمتطاء اللّیل» (سفری که محقق نمی‌شود مگر با مرکب قرار دادن شب). این، راهی است که ابزار خودش را دارد و برنامه‌های خودش را نیاز دارد. 🔹 می‌خواهی به یک سفر بروی از خودت به سمت خودت؛ اما خود دوّم، خودی است که نوع ادراکاتش، نگاهش و درکش متفاوت شده است و خود دیگری است. 🔸 ابراهیم علیه‌السلام پس از سعی و تلاش زیادی می‌تواند بگوید: «وجّهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض». اگر من هم بخواهم «وجّهت وجهی» کنم، چکار باید بکنم؟ 🔹 گاهی فیزیک بدن خود را روبروی قبله قرار می‌دهم و همین آیه را هم می‌خوانم؛ ولی انصافاً تغییری [در باطن من] حاصل می‌شود؟!‌ گاهی این‌طور نمی‌شود. چرا؟ زیرا همین قسمت «وجّهت وجهی»، ابزاری دارد. 🔸 یعنی چه که ابزاری دارد؟ یعنی اگر شما بخواهی وجهه‌ی وجودت را متوجّه حق‌تعالی کنی، باید قوای فکری‌ات را بسیج کنی، موانع را دور کنی، خدایی شوی و نگاهت به سمت آن خودِ دوّم باشد. اگر اینجا ایستادی و با زبان گفتی: «وجّهت»، آن توجّه حاصل نمی‌شود. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 شما و من، مهمان این سفر (از خود به خود) هستیم. این سفر، مدیریّت می‌خواهد و این مدیریّت، نیازمند موانع‌شناسی، آسیب‌شناسی و پیدا کردن راهکار درمان است. 🔸 انسان‌ها در تعاملاتی که با همدیگر دارند، گاهی می‌گویند که من وقتی می‌خواهم به نماز بایستم، تازه به یاد دیون و قرض‌هایم می‌افتم. بله، راست می‌گویی؛ زیرا اندوخته‌هایت را محاسبه نکرده‌‌ای که الآن با کدام اندوخته، به نماز ایستاده‌ای؟ چه اندوخته‌ای داری؟ اندوخته‌هایت را محاسبه نکرده‌ای و نشناخته‌ای. این را باید شناخت. 🔹 باید دید که این اندوخته‌ها، چه آسیب‌هایی به من می‌زند و چقدر مرا از آن توجّه دور می‌کند؟ سپس نوبت به راهکارهای درمان توجّهات می‌رسد. 🔸 گاهی به رفقا می‌گویم که هرکدام از این بخش‌ها، اگر درست شناخته شود، هر سرفصلی از آن می‌تواند موضوع یک پایان‌نامه‌ی دقیق و قوی باشد. 🔹 کیفیّت اندوخته‌هایت را محاسبه نکرده‌ای. کیفیّت تصرّف این اندوخته‌ها در قوای وهمی‌ات را محاسبه نکرده‌ای. کیفیّت آسیبی که وارد می‌کند را نشناخته‌ای. راهکارهای درمانی را نشناخته‌ای. 🔸 برای این سفری که می‌خواهی از این من‌ِ مادّی، به سمت حقیقت، معنا و لطافت بروی، این‌ها را نشناخته‌ای. این‌ها، قابل تبیین است و در سیر و حرکت این سفر معنوی، شما را همراهی می‌کند. لابدّ باید بشناسی و چاره‌ای نیست. کد ۲۴۹۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌