eitaa logo
الهادی
21.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
916 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 یک نکته در مورد جناب حر بن ریاحی بگویم، این بزرگوار وقتی که به لشکر آقا سیدالشهداء رسید در حالی که مأمور بود نگذارد آقا سید الشهداء به سمت غیر کوفه بروند و ملتزم به این کار بود؛ منتها در این تقابل با سید الشهداء دارد جوهرۀ خود را نشان می‌دهد؛ 🔸 مثلا وقتی که وقت نماز ظهر رسید حضرت به او فرمودند که ای حر تو با اصحابت نماز خود را بخوان و ما هم با اصحاب خود، عرض کرد: نه آقا، شما بایستید همۀ ما به شما اقتدا می‌کنیم، (الارشاد مفيد، ج۲، ص۷۹) 🔹 این یک گامی که حر بر داشت، ادب او را نشان می‌دهد و یک دریچه از ادب ارتباط باز می‌شود و از این مهم‌تر وقتی بود که آمد جلوی راه امام حسین را بگیرد و مانع ایجاد بکند، که حضرت به او فرمودند: «ثَکَلَتکَ اُمُّک» مادرت به عزایت بنشیند. (همان، ص۸۰) 🔸 حضرت یکباره او را در این جایگاه قرار دادند، جایگاه یک جایگاه حساسی است و عرب روی نام مادر حساس است، این‌جا هم ادب کرد و عرض کرد: آقا هر کسی از عرب در این جایگاه نام مادر مرا می‌برد من هم به همان نحو نام مادرش را می‌بردم اما چه کنم که من برای شما و مادر شما، حضرت صدیقۀ طاهره احترام قائل هستم، خلاصه ادب کرد. ادامه دارد..‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 منظور من این است که ببینید این‌جا این کلمۀ «ثکلتک امک» آثار خود را خواهد گذاشت؛ آقا سید الشهداء ولیّ وقت است، امام وقت است، قطب عالم است، و حالا می‌شود وارد ابعاد مختلفی از زندگی او شد، 🔸 نگاه کنید وقتی که حر آمد توبه کرد و شاید فکر هم نمی‌کرد که امام حسین توبه و عذرش را بپذیرد ولی همینکه عرض کرد: «هل لی من توبه یابن رسول‌الله!» آیا برای من هم امکان توبه هست؟ حضرت همان وقت پذیرفت، فرمودند: «تاب الله معک» بفرما، 🔹 ولی وقتی رفت به طرف میدان جنگ و بعد از مدتی جنگ و دلاوری از اسب روی زمین قرار گرفت، حضرت بالای سر او رسیدند فرمود: «أنت حرٌ کما سمتک اُمک» تو همانطور که مادرت تو را آزاد نامیده، آزاده هستی. (الأمالي للصدوق، ص۱۶۰) 🔸 حضرت در اینجا دوباره اسم مادرش را آورد ولی این دفعه تأیید مادر است. وقتی آقا امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند:«وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ» (نهج البلاغة، ص۳۵۴) ما امیران کلام و سخنوری هستیم یعنی همین؛ قواعدی دیگر دست این‌ بزرگوران است. کد ۱۱۶۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻داستان تشرف یکی از علمای اصفهان؛ بسیار زیبا و نکته دار... علی رغم طولانی بودن مطالعه آن را از دست ندهید: 🔹حدود هشتاد سال پیش برای یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند تشرفی پیش آمده بود که خیلی جالب است. 🔸ايشان جوان بوده و سوار الاغ مى‏ شده و اطراف اصفهان تبلیغ مى‏ رفته و روضه مى ‏خوانده است. دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف مى‏ رود و منبرش را می رود. آن روز برف سنگينى مى ‏آمده است. 🔹وقتى اين روضه تمام مى ‏شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود. سوار الاغ که مى ‏شود برود، يكى از اهالى اين آبادى مى ‏آيد و مى ‏گويد:« آقا سيد تو راه گرگ و حيوانات درنده هستند مى ‏خواهید يكى، دو نفر همراهتان بفرستيم؟ 🔸ايشان مى‏ گويد: مى‏ روم مشكلى نداره» و قبول نمی کند همراهی بیاید. نقل می کند عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى‏ آمد. برف سنگينى هم به زمين نشسته بود. مى‏ گويد مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى‏ آيد. 🔹منتهى از بس برف سنگين بود، حوصله نكردم سرم را بیرون بیاورم و ببينم کیست. حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد. 🔸بعد آن آقا كه پشت سر من مى ‏آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم». 🔹گفتم:« سلام عليكم» . 🔸گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟) 🔹گفتم:« بفرماييد». 🔸گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟ 🔹گفتم:« بله من در تاريخ خوانده‏ ام كه چنین کاری کرده اند. 🔸آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟» 🔹گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.» 🔸مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. بازآن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) را، منهدم كند؟» 🔹گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد». 🔸گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟» 🔹گفتم:« من در تاريخ خوانده‏ ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند». 🔸گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و شخم نزدنند و قبر را از بين نبرند؟!» 🔹آقا سید می گوید من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى‏ كردم. گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد. 🔸گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد». 🔹گفتند:« چى هست؟» 🔸گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه ‏السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند. اما در جريان متوكل، اينها مى‏ خواستند آثار حضرت را از بين ببرند. 🔹نظر امام حسین (علیه السلام) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى‏ خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند». 🔸آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.» 🔹آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده‏ ام، نيست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 لطف اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔻به سیدالشهدائی که روز عاشورا، گریه می‌کردند، عرض کردند: یابن رسول الله! چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: به خاطر این جمعیّت. گفتند: کدام جمعیّت؟ فرمود: لشکر دشمن. گفتند: چرا برای این‌ها گریه می‌کنید؟ فرمودند: آخر این‌ها مرتکب کاری می‌شوند که مستحقّ جهنّم می‌شوند، ناراحتم. 🔸 برای دشمن گریه می‌کند آقا سید الشهداء. آن وقت فکر می‌کنید که دوستانش را رها می‌کند و تنها می‌گذارد؟ معادلاتمان را درست کنیم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‍ * 🔻محرم بايد خاصيتش اين باشد كه انسان، تكان بخورد. ایام محرم اگر شرایطش پيش بیايد خيلى اثر م‏ی گذارد. 🔹منتهى اگر انسان از افرادى نباشد كه قرآن فرمود « فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُون‏». <مومنون۷۶> (امّا آنان نه در برابر پروردگارشان تواضع كردند، و نه به درگاهش تضرّع می کنند! ) 🔸گاهى خداوند بر اثر غفلت و سياهى دل، تضرع و گريه را از فرد می گیرد. طرف دلش می خواهد گريه كند ولى نمی ‏شود و دل نمی شكند. 🔹در محرم جا دارد كه انسان بيشتر بنشيند و كار كند؛ چه مطالعه در مورد حضرت اباعبد الله (علیه السلام)، چه منبر، چه روضه، چه زيارت، چه توسل. تا حالت تضرع و گریه پیش بيايد. آن وقت تا این حال پیش آمد ديگر نبايد رها كرد. بايد دائم در طول سال نگه داشت. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این نظر خاصی بین اولیا بوده که انسان به یقین نمی‌رسد مگر به شهود برسد. «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» ایمان به غیب مگر به ادراک صحیح از غیب حاصل نمی‌شود. 🔸 آنچه که ما داریم گاهی توهم قضیه هست یا یک تصوراتی داریم، می‌گوییم قبول، اما مراتب راقی و عالی و بالاتر ایمان به حسب ادراک صحیح است تا بتواند تصدیق کند. 🔹 همین‌طور که نمی‌تواند تصدیق کند. باید درک صحیح از غیب داشته باشد تا بتواند تصدیق کند، ایمان بیاورد. این تصدیق حاصل نمی‌شود مگر بتواند تصوری صحیح داشته باشد یا مراتب عالی‌تر را ولو اجمالاً مشاهده کند تا قلبش آرام بگیرد. 🔸 این حس لطیف حساس انتقال دهنده‌ی انسان به حقیقت ایمان کی حاصل می‌شود؟ وقتی که به مصائب آقاسیدالشهدا ارتباط پیدا کردی و گریه کردی. بُکاء زیاد، اتصال، اینجا زود دست انسان را می‌گیرند. کد ۱۲۲۲۶ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 شخصیت‌های جریان عاشورا مانند سوره‌های عجیب و غریبی هستند که به هر کدام باید جداگانه پرداخت. 🔸 هر کدام از اصحاب از حیثی قابل بررسی و دقت است ولی بیشتر توجه می‌خواهد، بیشتر پذیرش می‌خواهد، بیشتر نگاه اسطوره‌ای می‌خواهد، بیشتر نگاه پذیرش شخصیتی و توسلی می‌خواهد؛ 🔹 این‌ها افرادی بودند که «قبل» از جریان عاشورا ملتزم به همۀ مبانی بودند تا این مسیر برای آن‌ها این‌جا آماده می‌شود. 🔸 «قبل» از جریان کربلا این ها افراد زحمت کشیده بودند، این اتفاق، اتفاقی نیست که در یک ثانیه بیفتد، خیلی‌ افراد وجیه و نزدیک به امام حسین بودند ولی وارد جریان عاشورا نشدند. کد ۱۱۶۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 کربلا شبیه به قرآنی است که سوره های مختلفی دارد. سوره شجاعت، سوره ادب، سوره گذشت، سوره کرامت و ... 🔸 سوره‌ی وفایش را باید در شخصیت حضرت اباالفضل علیه السلام جست‌وجو کرد. سوره‌ی شجاعتش را باید اینجا جست‌وجو کرد. سوره‌ی ایثارش را باید اینجا جست‌وجو کرد. 🔹 گاهی در قرآن دیدید نام یک نبی در سوره‌های مختلف داستانش گفته می‌شود. در هر داستانی، هر زاویه‌ای از حیثی به آن شخصیت پرداخته شده است؛ مانند حضرت موسی (علیه‌السلام)؛ ولی گاهی از یک زاویه در یک سوره و از زاویه‌ای دیگر در سوره‌ای دیگر می‌پردازد. 🔸 آقاقمربنی‌هاشم آنچنان در کربلا درخشش دارد که در سوره‌های مختلف عاشورا می‌توان او را جست‌وجو کرد. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 کربلا، جریان خاصی است. اسوه‌های عاشورایی، جریان خاصی است. جریان کربلا، برادر دارد، قوم و قبیله دارد، صحابی دارد، مرد دارد، زن دارد، کودک دارد، دختر دارد، پسر دارد و هرکدام در جایگاه خود به گونه‌ای درخشیده‌اند که این تابش برای ابد ماندگار شد. 🔸 مثلا در عالم، برادری که در تمامِ ابعادِ فضایل، حق برادری، حق وفا و حق ایثار را مانند آقاقمربنی‌هاشم (علیه السلام) ادا کرده باشد نیست. چنین توفیقی که برای آقا قمربنی‌هاشم حاصل شد، دیگر برای کسی دست نخواهد داد. 🔹 دیگر فضایی که جوهر و جوهره‌ای بتواند در این سطح از فضیلت، ایثار، گذشت، وفاداری، التزام، توحید، ولایت، همراهی کردن با امام حسین ایفای نقش کند، نخواهد بود. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 ما گاهی تصور صحیح از قضایا نمی‌توانیم بکنیم. انسانِ تشنه، انسان گرمازده، حرارت‌دیده، انسانی که باید زره بپوشد و آهن را حمل کند، انسانی که کلاه‌خود گذاشته، انسانی که نیزه باید به دست بگیرد، اسب‌سواری کند، آب نخورده است، خودش را به شریعه رسانده است. خیلی مرد است. 🔸 در این جمعیت، با این همه دشمن، با این همه تیرانداز خودش را به شریعه رسانده است. خیلی متمرکز است و همّ و غمش را متمرکز کرده به شریعه رسیده است. ولی همّش این بوده که مشک را به خاطر آقاسیدالشهدا، به خاطر فرزندان آقاسیدالشهدا، به خاطر اهل‌بیت، به خاطر حرم آب کند. 🔹 مشک را هم آب کرده است. دست مبارکش را زیر آب زده است. شرعاً چه اشکالی دارد؟ اخلاقاً چه اشکالی دارد؟ هیچ مشکلی نیست. اما چه گذشت، فداکاری، وفاداری و ایثاری می‌خواهد که «فَذَکَرَ عَطَشَ الحُسَین» (پس عطش امام حسین (ع) را به یاد آورد) آب را روی آب می‌ریزد. 🔸 خیلی حرف است. خیلی ایثار است. خیلی گذشت است. این‌ها مقام است. این‌ها مرتبه است. همین‌ها دست به دست هم می‌دهد و مقام و منزلت را برای انسان رقم می‌زند. 🔹 این‌ها حاصل تربیت سال‌های طولانی حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) است. این‌ها حاصل تربیت طولانی و تعهداتی است که آقا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) با آقاقمربنی‌هاشم قضیه را بستند. لذا این ادب، این توجه جایگاه را منحصر می‌کند و برادری منحصر است در آقاقمربنی‌هاشم برای آقاسیدالشهدا. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 تمام کارها دست آقاقمربنی‌هاشم است. اگر نشد، اگر دیدی که نتوانستی آنچه را که می‌خواهی بگیری بدان که کیفیت و نوع ارتباطت با آقاقمربنی‌هاشم دچار خلل بوده است. 🔸 آن را درست کن. بیشتر همت کن، بیشتر فکر کن، بیشتر ادب به جا بیاور، بیشتر او را بشناس، بیشتر ارتباط برقرار کن و الّا اگر سراغ این بزرگوار رفتی رد خور ندارد و حتما حاجتت برآورده می‌شود، درست رفتی. 🔹 عجیب این است که شاید در غیرمعصومین، در امامزادگان نسبت به حوائج ارتباطی که ایجاد می‌شود مختلف باشد. این امامزاده برای این حاجت می‌روند، آن امامزاده برای آن حاجت می‌روند اما آقا قمربنی‌هاشم مقام جمع‌الجمعی دارد هرکاری داشتی برو. هرکاری داشتی به او بگو و از او بخواه. 🔸 منتها اصرار و سماجت در کیفیت ایجاد ارتباط را باید خودت حل کنی. اصلا این قضیه و مشکل را هرجا بروی باید حل کنی. حالا اینجا حل کن. با آقا قمربنی‌هاشم پیوند را برقرار کن و الّا هرجا بروی باید این را حل کنی. خدمت و زیارت هر امامزاده‌ای بروی باید این را حل کنی. 🔹 ولی او باب‌الحسین است. کلیدها دست آقا قمربنی‌هاشم است. او باب‌الحوائج است. او مورد احترام است. خاطر این بزرگوار را آقاسیدالشهدا می‌خواهد. این بزرگوار از کودکی برای این کار تربیت شده است. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 [آقا قمر بنی هاشم (علیه السلام)] کسی است که قطب عالم، آقا سیدالشهدا (علیه السلام)، شب عاشورا وقتی که [تعدادی] از لشگر ابن‌سعد پشت خیام آمدند، به او فرمود: «ارْكَبْ بِنَفْسِي أَنْتَ» (سوار شو جانم به فدایت!) 🔸 امام است، حروف و کلماتِ گفتارش، طبق موازینِ حکمت و قواعدِ آسمان است. روح‌القدس او را در ادایِ کلمات حمایت می‌کند. 🔹 شاید خیلی از افراد هم بگویند: «قربانت بروم». ولی فرمایش امام کجا و بقیه‌ی افرادِ عالم کجا؟ وقتی می‌گوید: «ارْكَبْ بِنَفْسِي أَنْتَ» جایگاه آقاقمربنی‌هاشم را نشان می‌دهد. 🔸 حتی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در تفدیه، راجع به آقاسیدالشهدا می‌گوید: «بِاَبِی المَهمُوم» (پدرم فدای آن که غمزده بود تا شهادتش!) البته فقط برای آقا سیدالشهدا این تعبیر را در تفدیه دارد نه برای هر کسی. 🔹 خود آقاسیدالشهدا برای آقا قمربنی‌هاشم می‌فرماید: «بِنَفْسِي أَنْتَ» این یعنی هیچ حجاب و حاجب، رادع و مانع و دوئیتی در بین نیست. 🔸 عالَم، دیگر کسی شبیه آقا قمربنی‌هاشم را در این جایگاهِ نخواهد دید. بزرگواری است که حق این وزارت در دستگاه آقاسیدالشهدا برایش محفوظ و مخصوص است. پشتوانه‌ی آقاسیدالشهدا بود. 🔹 کسی که حتی برادرهایی که از ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) داشت زودتر برای تفدیه‌ی برادر بزرگوارش آقاسیدالشهدا فرستاد. برای اینکه مسئله‌ی ولایت و فداکاری در راه ولایت را استحکام ببخشد. این بزرگوار برای قوت کار ولایت و تفدیه برای امر ولایت حتی برادرانش را پیشاپیش فرستاد. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🎙 جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شب تاسوعا و عاشورا 🗓 چهارشنبه و پنجشنبه؛ ۴ و ۵ مرداد ⏱ شروع مراسم از ساعت ۲۰ 📍آدرس: اصفهان، خ رباط، پل رباط، مسجد صاحب الزمان علیه‌السلام 🔸 موقعیت در نشان: https://nshn.ir/56sbZtsX_xaxg1 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) کسی است که در ادب، جایگاهی دارد که با این ملاک و محور برای غیر او یا نقل نشده یا دیده نشده است. 🔸 آقاسیدالشهدا و بعد آقاقمربنی‌هاشم این‌طور فداکارانه از بچگی برای این کار تربیت شده بود. خیلی حرف است که حتی تعامل و ادبیات گفتاری بین دو برادر عادی نشود و تعبیر، تعبیر سیدی و مولای باشد. این خیلی حرف است، خیلی ادب است، خیلی مقام است، خیلی جایگاه بزرگی است. 🔹 لذا خدای متعال مقامی به او می‌دهد که «یَطیرُ بِهِما مَعَ المَلائِکَة» (خداوند عزوجل در عوض دست‌های عباس‏ علیه السّلام دو بال‏ به وی عطا کرد تا بوسیله آن‌ها در بهشت با ملائکه پرواز نماید). 🔸 ما نسبت به وسعت عالم غیب توجیه نیستیم. صرف دو بال فیزیکی خیلی برای انسان‌ها امتیازی نیست. در عالم غیب، در بهشت انتقال نفوس آسان است اما حدّ و حدود دارند و نمی‌توانند به مراتب عالی‌تر راه پیدا بکنند. 🔹 هرکسی مقام معلومی دارد حتی در بهشت. این بال کنایه از آزادی در کُنه عوالمِ غیب است. ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 این احاطه‌ی آقا قمربنی‌هاشم را با این مرتبه دارد ارائه می‌کند. این وسعت وجودی است، این مراتب عمیقی است که نصیب کسی نخواهد شد. 🔸 صرف دو بال برای پرواز برای نفوسی که در عالم غیب قرار می‌گیرند نیست. آن‌قدر لطیف می‌شوند که انتقال از جایی به جایی اول برایشان حل می‌شود ولی این انتقال محدود است. 🔹 اما برای آقاقمربنی‌هاشم این تعبیر برای سیر نامحدود در عوالمی که حتی قابل توهم برای ما نیست آمده است. ما این‌ها را نشناختیم که از این فضایل به مراتب و مقام ایشان پی نمی‌بریم که اهل‌بیت عصمت و طهارت و قمر بنی هاشم داشتند و دارند. 🔸 اگر این را بدانیم وقتی که به کربلا می‌رویم به گونه‌ای دیگر اظهار عجز و التماس و ادب نسبت به آقاقمربنی‌هاشم می‌کنیم. این قضیه با بقیه‌ی امامزادگان متفاوت است. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 هرچه می‌خواهی از آقاقمربنی‌هاشم بخواه. می‌گفت: «گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست؟!» نسبت به ایجاد ارتباط و تمرکز در توسل به آقاقمربنی‌هاشم کوتاهی از ماست؛ والّا مگر می‌شود کسی با داشتن این بزرگوار پشت در بسته‌ی حوائج بماند. 🔸 اگر ما می‌مانیم معادلاتمان غلط است. اگر ما می‌مانیم نقطه‌های حل نشده‌ی ذهن ما، ما را دچار توهم کرده است. در دنیا و آخرت بگو «یا ابوالفضل». در دنیا و آخرت بگو «یا قمربنی‌هاشم». کارهای آقاسیدالشهدا دست این بزرگوار است. 🔹 الآن باب‌الحوائج آقاقمربنی‌هاشم است. هرکاری داری این پیوند را یادت باشد. اگر در بن‌بستی ماندی در اینکه این بزرگوار باب‌الحوائج است تردید نکن. راه کیفیت ارتباط را پیدا کن. 🔸 اگر سراغ آقا قمربنی‌هاشم رفتی درست رفتی. اما اگر نتیجه ندیدی، نتوانسته‌ای این ارتباط را برقرار کنی. آن را برقرار کن. هرجا بروی باید این مقدمه را حل کنی. ادب را نسبت به آقا قمربنی‌هاشم نگاه دار. 🔹 او فضیلت می‌خرد، خودش هم اهل فضیلت، ادب، وفا، ایثار و تعبد است. مخصوصاً نسبت به برادرش آقاسیدالشهدا خیلی غیرتی است. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ دستت به آب لب نزد و لب به آب دست حيران نهاده ای به لب انگشت آب را ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆🏻
🔻 خیلی حرف است کسی مأمن و پشتوانه‌ی امامش قرار بگیرد. تا زمانی که آقاقمربنی‌هاشم زنده بود، ایشان در کنار‌ آقاسیدالشهدا قرار داشت. با حضور حضرتش آقاسیدالشهدا احساس قدرت و آرامش می‌کرد. 🔸 «فلما قُتِلَ العَبّاسُ بانَ الاِنکِسارُ فِی وَجهِ الحُسَین (علیه‌السلام)» (هنگامی که حضرت عباس (ع) شهید شدند، شکستگی در چهره اباعبدالله الحسین (علیه السلام) پدیدار شد.) فضا یک‌دفعه فرق کرد. ببینید آقاسیدالشهدا چگونه پشتش را از دست داده است که [بعد از شهادت ایشان] اینگونه تعبیر می‌کند که: «الآن انکسر ظهری» (الان پشتم شکست) تمام شد، استقامتم رفت، کمرم شکست. کد ۱۲۲۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‍ * 🔻از معجزاتي كه ما بايد به آن توجه كنيم دعای حضرت اباعبدالله (عليه السلام) در گودال قتلگاه است. ایشان يك دعايي دارند که حدود چهار خط است. 🔸لحظه‏ هاي آخري كه حضرت اباعبدالله (عليه السلام) ‏در گودي قتلگاه افتاده بودند، اين مناجات را كردند و اين معجزه است. اين رقم الفاظ و اين رقم معاني بلند در آن حال واقعا معجزه است. در آن حال، اين طور ارتباط با خداي متعال برقراركردن و اين كلمات زيبا را گفتن واقعا عجیب است: 🔹‏« اللهُمَّ أنتَ مُتَعالي المكانِ، عظيمُ الجبروتِ، شديدُ المِحال غنيٌّ عَنِ الخلائقِ، عريضُ الكِبْرياءِ، قادرٌ علَى مَا تشاءُ، قريبُ الرَّحمةِ، صادِقُ الوَعْدِ، سَابِغُ النِّعمةِ، حَسَنُ البلاءِ، قريبٌ إذا دُعِيتَ، مُحيطٌ بما خَلَقْتَ، قابِلُ التوبةِ لمن تابَ إليكَ، قادرٌ على ما أَرَدْتَ، مُدرِكٌ ما طَلَبتَ، شَكورٌ إذا شُكِرتَ، ذَكورٌ إذا ذُكِرتَ، أدعوكَ مُحتَاجاً وأرغبُ إليك فَقيراً، وأفزَعُ إليك خائِفاً، وأَبكِي مَكروباً، وأستعينُ بكَ ضَعِيفاً، وأتَوَكَّلُ عَليكَ كَافِياً. اللهُمَّ احكُمْ بَينَنَا وبينَ قومِنَا، فإنَّهم غرُّونَا وخَذَلُونَا، وغدَرُوا بِنَا وقتلونا، ونحنُ عِترةُ نبيِّكَ، وَوِلدُ حبيبِكَ محمَّدٍ الذي اصطفيتَه بالرسالةِ، وائتمنتَهُ على الوحيِ، فاجعَل لنَا من أمرِنا فرَجاً ومخرَجاً يا أَرحم الراحمينَ". دعای خيلی زيبايی‌ست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻 در آن لحظه های آخر اتفاقات دردناکی افتاده که هر سنگی را بر می‌داشتند زیر آن خون تازه می آمد؛ چه اتفاقاتی در نظام هستی افتاد! ولی گروهی هم در همان وقت داشتند زندگی معمولی خودشان را ادامه می دادند! ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام اینکه حالا مشهور است که می‌گویند که تیغ و نیزه و سنگ و ابزاری که دشمن به سمت اینها پرت می‌کرد، اینها احساس درد نمی‌کردند، نه اینکه اینها حسشان باطل شده باشد. 🔸یک نمونۀ قرآنی عرض کنم، یوسف علیه السلام وقتی وارد شد در فضای میهمانی زلیخا، زن‌های اشراف مصر را زلیخا دعوت کرده بود. مخصوصاً زن مهمانی برود خیلی حواسش هست. کلاس کار بهم نخورد. میوه برای اینها آورده بود. چاقو بود. برداشتند، ولی ورود حضرت یوسف علیه السلام با اینها چه کار کرد که اینها شروع کردند دستشان را ببرند؟ (یوسف، 31) 🔹نه اینکه انسان احساس درد نکند. گاهی یک حس عیان و یک درک مضاعف و یک عشق الهی غلبه می‌کند و آن حس طبیعی بدن، تحت الشعاع قرار می‌گیرد. لباس‌هایش را در می‌آورد در جنگ می‌گوید که من را می‌ترسانید از سنگ انداختن، بزنید. به او گفتند تو خودت شجاع بوده‌ای، اهل جنگ بوده‌ای، مگر دیوانه شده‌ای لباس‌هایت را در می‌آوری؟ زره‌ات را در می‌آوری. کلاه‌خودت را کنار می‌گذاری. گفت «حُبُّ الحُسَینِ اَجَنَّنی» اگر دیوانه هم شدم، دیوانۀ عشق حسین هستم. این الگو، این اسوه، این مقام، این مرتبه هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌