eitaa logo
الهادی
22هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
996 ویدیو
48 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در مسجد امام حسن عسکری قم 🔻 شاید اوائل انقلاب بود که حاج آقای ما (آیت الله ناصری (ره)) از اصفهان به قم می‌آمدند و جمعی از مؤمنین و صلحای خودِ قم هم در همین مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) جمع می‌شدند، یعنی عمل اعتکاف فقط در این مسجد بود؛ 🔸 خدا مرحوم آقای اصفیایی (پدر آقای فاطمی نیا) را رحمت کند، پیرمرد و سید نازنینی بود؛ حال خاصی داشت نماز و گریه و...؛ صبح‌ها مسجد امام حسن عسکری می‌آمد و برای معتکفین نماز جماعت می‌خواند، خیلی بَکّاء بود. 🔹 آنقدر این جلسه اعتکاف روح داشت! شبها گروه‌های ده نفره دور هم می‌نشستند، یادم می‌آید خیلی با صفا بود، جمعی محدود بودند و این نظم و انتظام هم نبود که همه بر سر یک سفره بنشینند. 🔸 خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی را که یک سال خواسته بودند هدیه‌ای برای معتفکین مسجد امام بفرستند، شمارش کردند کل معتفکین سیصد و سیزده نفر شده بودند و این تفأل به خیر بود، عدد جالبی درآمده بود. 🔹 در جمع معتفکین، سادات و بزرگان بودند و این فضا، فضای استجابت دعا بود؛ به طوری‌که هر کسی وارد می‌شد، گوارایی این فضا او را از حس و حال های خسته کننده‌ی مادی در می‌آورد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 ماه رجب، ماه استغفار است. ماه رجب، ماه خاصی است. اگر بخواهیم در مسیر رشد نصیب پیدا کنیم و خداوند به همه ما عنایت کند، [مسیر آن] ورودِ در ماه رجب است. 🔸 ببینید قرآن یک تعبیری راجع به نماز دارد که این خیلی حساب شده است؛ میفرماید: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ» نمی‌فرماید قرائت کن. می‌گوید اقامه کن. یک حقیقتی باید باشد تا این نماز اقامه بشود. 🔹 پیغمبر خدا با توجهِ به این اقامه می‌فرمایند: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ» (نماز ستون خیمه دین است.) عمود را اقامه می‌کنند تا خیمه برپا شود. اقامه باید کرد. اقامه شرایطی دارد. 🔸 ماه رجب هم همینجور است. [اگر] با ماه رجب ارتباط برقرار بشود، توفیق ورود به ماه شعبان می‌شود. [اگر] با ماه شعبان ارتباط برقرار بشود، توفیق ورود به ماه رمضان می‌شود؛ ورودِ حساب‌شده و ورود قابل بهره‌وری. 🔹 وارد ماه رمضان شدی آن وقت انتظار داشته باش از «لیلةالقدر» نصیب داشته باشی. «لیلةالقدر» در ماه رمضان، سیّال، جوّال یا گُم است. اگر بخواهی ماه رمضان را درک بکنی، ماه رمضان ماه توحید است، ماه قرآن است، ماه خداست، باید قبل از آن، ماه رسول خدا یعنی ماه شعبان را درک کرده باشی، هر کسی به نسبت توان خودش. اگر میخواهی وارد ماه شعبان، ماه رسول خدا، بشوی، باید از ماه رجب یعنی ماه ولایت بهره برده باشی. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 ماه مبارک رجب به گونه‌ای بود که در روایات -عمدتاً از رسول خدا-، دو صفت برای ماه رجب آمده است؛ بعضی دارد «رجب الأصبّ». 🔸 «أصبّ لانّه یُصبّ فیه رحمةالله» به معنای ریخته شدن. برای اینکه رحمت در این ماه بر مردم سرازیر است. لذا به آن «رجب الأصبّ» می‌گویند حتی در لسان روایات «رجب الأصبّ» داریم. «رجب الأصمّ» هم داریم، هر دویش هست و هر دویش هم روایت است. 🔹 گاهی «رجب الأصب» و گاهی «رجب الأصمّ». «لانه لَا يُسْمَع فِيهِ صوتُ مستغيثٍ وَلَا حركةُ قتالٍ وَ لَا قَعْقَعةُ سِلَاحٍ» یعنی حتی در زمان جاهلیت به مجرد ورود در ماه رجب، سلاح‌ها را پایین می‌گذاشتند. از صدای به هم خوردن آهن و آلات و ادوات جنگ، خبری نبود. «لانه لَا يُسْمَع فِيهِ قَعْقَعةُ سِلَاحٍ» به آن «رجب الأصم» می‌گفتند. هم «رجب الأصب» دارد و هم «رجب الأصم». ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
* 🎥 دعای یا من یملک حوائج السائلین 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌⏱ زمان: دو دقیقه 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
🔻 کلمۀ رجب، «یرجّب» را در کتب لغت «یعظّم» معنا می‌کنند؛ یعنی بزرگ و عظیم شمردن. «یرجّب ای یعظّم». 🔸 قبل از اسلام، در زمان جاهلیت ماه‌ها نزد اعراب تعریف شده بود. قرآن را ببینید، «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ» (از تو در باره‏ى جنگ در ماه حرام مى‏پرسند، بگو: جنگ در آن گناه بزرگى است ‏(بقره، ۲۱۷)) 🔹 منظور از شهر حرام و [ممنوعیت] قتال در این شهر، ماه رجب است. اولین ماه از چهار ماه «أشهر حُرُم»، ماه رجب است. 🔸 حتی قبل از اسلام در ماه رجب، به خاطر عظمت این ماه، جنگ تعطیل می‌شد. چند مورد را خدای متعال در قرآن بزرگ شمرده شده است. 🔹 کلمۀ «حرام» به معنای بزرگ و محترم شمردن است. یکی [از موارد اصطلاح حرام،] همین چهار ماه أشهر حرم است: «منها اربعة حُرُم» (كه از آن‏ها، چهار ماه حرام است ‏(توبه، ۳۶)) یکی دیگر بلد الحرام یعنی خود شهر مکه. یکی هم بیت الله الحرام است.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 نیمه روزی که محبوب خدا است 🔻 زمان با زمان فرق می‌کند و این از اسراری است که به آسانی قابل درک نیست مگر اینکه کسی در باب حکمت پی بَرَد که چرا فرق می‌کند؛ ولی جزء قواعد است، زمان با زمان متفاوت است. 🔸 برای همین هم قرآن از «ایام الله» زمان را تعریف می‌کند و نسبتِ «ایام» را به «الله» می‌دهد تا لیلةالقدر. لیلةالقدر یک ظرف زمان است که اینقدر برکت دارد! زمان با زمان متفاوت است. مؤمن باید بهرۀ خودش را از زمان بگیرد. 🔹 برای روز پانزدهم ماه رجب، به روایتی غیر از جریان اعمال امّ داوود، برخورد کردم. نوشته است: 🔸 «در اقبال (اقبال الاعمال) روایت کرده است که حضرت آدم (ع) عرض کرد: پروردگارا! خبر ده به من محبوبترین روزها و اوقات را. خدای متعال وحی فرمود: ای آدم! محبوبترین اوقات نزد من روز پانزدهم رجب است. ای آدم! تقرب بجوی بر من در روز نصف رجب به قربان (یعنی قربانی کردن) و ضیافت (یعنی میزبانی کردن و میهمانی دادن) و روزه و دعا و استغفار و گفتن «لااله‌الّاالله». ای آدم! من مقدّر و مستور کرده‌ام که مبعوث کنم از نسل تو کسی که فظ و غلیظ و صیحه زننده‌ی در بازارها نیست و حلیم و رحیم و کریم و علیم و عظیم البرکة است و مخصوص می‌کنم او را و امت او را به نصف رجب (به نیمۀ رجب) که در آن روز چیزی از من سؤال نمی‌کنند مگر آنکه عطا می‌نمایم و استغفار نمی‌نمایند مگر آنکه می‌آمرزم و طلب رزق نمی‌کنند مگر آنکه می‌دهم و مغفرت ذنوب را از من نمی‌خواهند مگر آنکه از سر تقصیرات ایشان می‌گذرم و از من رحمت نمی‌خواهند مگر آنکه بر ایشان رحم می‌کنم. ای آدم هر که صبح کند در روز نصف رجب در حالی که صائم و ذاکر و خاشع و حفظ کنندۀ خود باشد و تصدّق دهنده از مال خود، جزائی نیست از برای او در نزد من مگر بهشت. ای آدم بگو به اولاد خود که خودشان را در ماه رجب حفظ کنند که معصیت در این ماه عظیم است.» (إقبال الأعمال، ج‏۲ ص۶۵۷)‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 ذکر استغفار در ماه رجب را فراموش نکنیم، هر چه بیشتر بهتر و همچنین ‏تهلیل «لا اله الا الله» که چیزی نبوده که از زبان و دهان اهل‌بیت علیهم‌السلام جدا شود، نگاه به حالا نکنید که فضاها تغییر و تبدّل پیدا کرده و از جهت معنوی مسموم شده است، مراقب باشیم که فضای فعلی ما را از فضاهای حقیقی در نیاورد. 🔸 ما طلبه‌ایم و باید آن‌قدر در سیر روایات اهل بیت عصمت و طهارت باشیم و بهره ببریم که این فضاها از دستمان نرود. ‌ببینیم اهل بیت و حواریون اهل‌بیت علیهم‌السلام چکار می‌کردند، لحظه‌ای فارغ نمی‌شدند، 🔹 راجع به امام باقر علیه‌السلام نگاه کنید، امام صادق(ع) می‌گویند که زبان حضرت، دائم مشغول و مرطوب بود به ذکر شریف لا اله الا الله. چرا؟ برای این که تقرب به حق تعالی پیدا می‌کردند، 🔸 یعنی حواریین اهل‌بیت و بزرگانی که این خط را ادامه می‌دادند، آن‌قدر با این اذکار و این دعوات انس پیدا می‌کردند، که در قلبشان رسوخ پیدا می‌کرد. 🔹 همچنانکه در روایت دارد که: كَانَ أَبِي ع كَثِيرَ الذِّكْرِ لَقَدْ كُنْتُ أَمْشِي مَعَهُ وَ إِنَّهُ لَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ آكُلُ مَعَهُ الطَّعَامَ وَ إِنَّهُ لَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ لَقَدْ كَانَ يُحَدِّثُ الْقَوْمَ وَ مَا يَشْغَلُهُ ذَلِكَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ كُنْتُ أَرَى لِسَانَهُ لَازِقاً بِحَنَكِهِ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ...؛ پدرم فراوان ذكر خدا می‌كرد، (گاهى) من بهمراه او می‌رفتم و او ذكر خدا می‌كرد، با او غذا می‌خوردم او ذكر خدا می‌كرد، و (گاهى) با مردم گفتگو می‌كرد ولى آن از ذكر خدا بازش نمی‌داشت و من می‌ديدم زبانش را كه چسبيده بكامش بود و می‌گفت: «لا اله الا اللَّه‏. (كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج۲، ص۴۹۹) ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 شاید یک مدتی انسان با مشاغل ذهنی [ذکر] بگوید، بعد آرام آرام خدای متعال لذت ذکر را به انسان می‌دهد. 🔸 وقتی لذت ذکر را داد، آن‌وقت نگاه به این آیه می‌کند می‌بیند که چگونه خداوند متعال، قدیسه مریم «الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها» (بانویی كه دامنش را پاک داشت/انبیاء ۹۱) را مدح می‌کند که: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا. فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا» (و در اين كتاب از مريم ياد كن، آن‏گاه كه از كسان خود در ناحيه شرقى [بيت المقدس‏] خلوت گزيد. و ميان خود و آنها پرده‏اى افكند [تا خلوتگاه عبادتش باشد] پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به شكل بشرى خوش اندام بر او نمايان شد.(مریم ۱۶)) 🔹 مریم با این قداست و قدسی که داشت، آخرش یک انصرافی از مشاغل عادی پیدا می‌کند، یک جایی را برای توجه به حق تعالی برای خودش دست و پا می‌کند و روح‌الامین را، روح‌الله را و جبرائیل را آن‌جا دید و مواجه شد. 🔸 خلاصه این کلید، این فضا و این ماه رجب از دست ما نرود.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 شرط بهره‌مندی از ماه 🔻 بدون روح دعا و توجه معنوی و -به تعبیر آیت الله بهاءالدینی که خدا رحمتشان کند- بدون «التفات به عالم غیب»، و بدون انصراف از کثرات ذهنیه و مشاغل روزمره نمی‌توان به آن خیر کثیر [از درک ماه رجب] رسید. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌