#رجب
🔻 ماه مبارک رجب به گونهای بود که در روایات -عمدتاً از رسول خدا-، دو صفت برای ماه رجب آمده است؛ بعضی دارد «رجب الأصبّ».
🔸 «أصبّ لانّه یُصبّ فیه رحمةالله» به معنای ریخته شدن. برای اینکه رحمت در این ماه بر مردم سرازیر است. لذا به آن «رجب الأصبّ» میگویند حتی در لسان روایات «رجب الأصبّ» داریم. «رجب الأصمّ» هم داریم، هر دویش هست و هر دویش هم روایت است.
🔹 گاهی «رجب الأصب» و گاهی «رجب الأصمّ». «لانه لَا يُسْمَع فِيهِ صوتُ مستغيثٍ وَلَا حركةُ قتالٍ وَ لَا قَعْقَعةُ سِلَاحٍ» یعنی حتی در زمان جاهلیت به مجرد ورود در ماه رجب، سلاحها را پایین میگذاشتند. از صدای به هم خوردن آهن و آلات و ادوات جنگ، خبری نبود. «لانه لَا يُسْمَع فِيهِ قَعْقَعةُ سِلَاحٍ» به آن «رجب الأصم» میگفتند. هم «رجب الأصب» دارد و هم «رجب الأصم».
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
* #کلیپ_تصویری #پست_ویژه #رجب #دعا
🎥 دعای یا من یملک حوائج السائلین
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: دو دقیقه
🔺 @Nasery_ir
#رجب
🔻 کلمۀ رجب، «یرجّب» را در کتب لغت «یعظّم» معنا میکنند؛ یعنی بزرگ و عظیم شمردن. «یرجّب ای یعظّم».
🔸 قبل از اسلام، در زمان جاهلیت ماهها نزد اعراب تعریف شده بود. قرآن را ببینید، «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ» (از تو در بارهى جنگ در ماه حرام مىپرسند، بگو: جنگ در آن گناه بزرگى است (بقره، ۲۱۷))
🔹 منظور از شهر حرام و [ممنوعیت] قتال در این شهر، ماه رجب است. اولین ماه از چهار ماه «أشهر حُرُم»، ماه رجب است.
🔸 حتی قبل از اسلام در ماه رجب، به خاطر عظمت این ماه، جنگ تعطیل میشد. چند مورد را خدای متعال در قرآن بزرگ شمرده شده است.
🔹 کلمۀ «حرام» به معنای بزرگ و محترم شمردن است. یکی [از موارد اصطلاح حرام،] همین چهار ماه أشهر حرم است: «منها اربعة حُرُم» (كه از آنها، چهار ماه حرام است (توبه، ۳۶)) یکی دیگر بلد الحرام یعنی خود شهر مکه. یکی هم بیت الله الحرام است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
💠 نیمه #رجب روزی که محبوب خدا است
🔻 زمان با زمان فرق میکند و این از اسراری است که به آسانی قابل درک نیست مگر اینکه کسی در باب حکمت پی بَرَد که چرا فرق میکند؛ ولی جزء قواعد است، زمان با زمان متفاوت است.
🔸 برای همین هم قرآن از «ایام الله» زمان را تعریف میکند و نسبتِ «ایام» را به «الله» میدهد تا لیلةالقدر. لیلةالقدر یک ظرف زمان است که اینقدر برکت دارد! زمان با زمان متفاوت است. مؤمن باید بهرۀ خودش را از زمان بگیرد.
🔹 برای روز پانزدهم ماه رجب، به روایتی غیر از جریان اعمال امّ داوود، برخورد کردم. نوشته است:
🔸 «در اقبال (اقبال الاعمال) روایت کرده است که حضرت آدم (ع) عرض کرد: پروردگارا! خبر ده به من محبوبترین روزها و اوقات را. خدای متعال وحی فرمود: ای آدم! محبوبترین اوقات نزد من روز پانزدهم رجب است. ای آدم! تقرب بجوی بر من در روز نصف رجب به قربان (یعنی قربانی کردن) و ضیافت (یعنی میزبانی کردن و میهمانی دادن) و روزه و دعا و استغفار و گفتن «لاالهالّاالله». ای آدم! من مقدّر و مستور کردهام که مبعوث کنم از نسل تو کسی که فظ و غلیظ و صیحه زنندهی در بازارها نیست و حلیم و رحیم و کریم و علیم و عظیم البرکة است و مخصوص میکنم او را و امت او را به نصف رجب (به نیمۀ رجب) که در آن روز چیزی از من سؤال نمیکنند مگر آنکه عطا مینمایم و استغفار نمینمایند مگر آنکه میآمرزم و طلب رزق نمیکنند مگر آنکه میدهم و مغفرت ذنوب را از من نمیخواهند مگر آنکه از سر تقصیرات ایشان میگذرم و از من رحمت نمیخواهند مگر آنکه بر ایشان رحم میکنم. ای آدم هر که صبح کند در روز نصف رجب در حالی که صائم و ذاکر و خاشع و حفظ کنندۀ خود باشد و تصدّق دهنده از مال خود، جزائی نیست از برای او در نزد من مگر بهشت. ای آدم بگو به اولاد خود که خودشان را در ماه رجب حفظ کنند که معصیت در این ماه عظیم است.»
(إقبال الأعمال، ج۲ ص۶۵۷)
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#رجب #اعتکاف
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#رجب #ذکر
🔻 ذکر استغفار در ماه رجب را فراموش نکنیم، هر چه بیشتر بهتر و همچنین تهلیل «لا اله الا الله» که چیزی نبوده که از زبان و دهان اهلبیت علیهمالسلام جدا شود، نگاه به حالا نکنید که فضاها تغییر و تبدّل پیدا کرده و از جهت معنوی مسموم شده است، مراقب باشیم که فضای فعلی ما را از فضاهای حقیقی در نیاورد.
🔸 ما طلبهایم و باید آنقدر در سیر روایات اهل بیت عصمت و طهارت باشیم و بهره ببریم که این فضاها از دستمان نرود.
ببینیم اهل بیت و حواریون اهلبیت علیهمالسلام چکار میکردند، لحظهای فارغ نمیشدند،
🔹 راجع به امام باقر علیهالسلام نگاه کنید، امام صادق(ع) میگویند که زبان حضرت، دائم مشغول و مرطوب بود به ذکر شریف لا اله الا الله. چرا؟ برای این که تقرب به حق تعالی پیدا میکردند،
🔸 یعنی حواریین اهلبیت و بزرگانی که این خط را ادامه میدادند، آنقدر با این اذکار و این دعوات انس پیدا میکردند، که در قلبشان رسوخ پیدا میکرد.
🔹 همچنانکه در روایت دارد که: كَانَ أَبِي ع كَثِيرَ الذِّكْرِ لَقَدْ كُنْتُ أَمْشِي مَعَهُ وَ إِنَّهُ لَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ آكُلُ مَعَهُ الطَّعَامَ وَ إِنَّهُ لَيَذْكُرُ اللَّهَ وَ لَقَدْ كَانَ يُحَدِّثُ الْقَوْمَ وَ مَا يَشْغَلُهُ ذَلِكَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ كُنْتُ أَرَى لِسَانَهُ لَازِقاً بِحَنَكِهِ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ...؛ پدرم فراوان ذكر خدا میكرد، (گاهى) من بهمراه او میرفتم و او ذكر خدا میكرد، با او غذا میخوردم او ذكر خدا میكرد، و (گاهى) با مردم گفتگو میكرد ولى آن از ذكر خدا بازش نمیداشت و من میديدم زبانش را كه چسبيده بكامش بود و میگفت: «لا اله الا اللَّه. (كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج۲، ص۴۹۹)
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
ادامه قبل...
🔻 شاید یک مدتی انسان با مشاغل ذهنی [ذکر] بگوید، بعد آرام آرام خدای متعال لذت ذکر را به انسان میدهد.
🔸 وقتی لذت ذکر را داد، آنوقت نگاه به این آیه میکند میبیند که چگونه خداوند متعال، قدیسه مریم «الَّتي أَحْصَنَتْ فَرْجَها» (بانویی كه دامنش را پاک داشت/انبیاء ۹۱) را مدح میکند که: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا. فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا» (و در اين كتاب از مريم ياد كن، آنگاه كه از كسان خود در ناحيه شرقى [بيت المقدس] خلوت گزيد. و ميان خود و آنها پردهاى افكند [تا خلوتگاه عبادتش باشد] پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به شكل بشرى خوش اندام بر او نمايان شد.(مریم ۱۶))
🔹 مریم با این قداست و قدسی که داشت، آخرش یک انصرافی از مشاغل عادی پیدا میکند، یک جایی را برای توجه به حق تعالی برای خودش دست و پا میکند و روحالامین را، روحالله را و جبرائیل را آنجا دید و مواجه شد.
🔸 خلاصه این کلید، این فضا و این ماه رجب از دست ما نرود.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
💠 #توجه شرط بهرهمندی از ماه #رجب
🔻 بدون روح دعا و توجه معنوی و -به تعبیر آیت الله بهاءالدینی که خدا رحمتشان کند- بدون «التفات به عالم غیب»، و بدون انصراف از کثرات ذهنیه و مشاغل روزمره نمیتوان به آن خیر کثیر [از درک ماه رجب] رسید.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#رجب #روزه
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
لیله الرغائب.pdf
576.3K
* #رجب #لیلة_الرغائب
💠 متن سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در لیلة الرغائب ۱۴۴۰ قمری
🔺 @nasery_ir
💠 #روزه #رجب، توشه یک سال
🔻 در ماه رجب اگر در توان انسان باشد، ولو سخت باشد، هیچ خیری بزرگتر و بیشتر از صوم نیست. گرچه سخت است، گرچه بالفعل گاهی فقط خستگی آن برای انسان میماند ولی دارد بار یک سالش را میبندد.
🔸 خسته از روزه نشود. گرچه سخت میگذرد، بسیار پربرکت است. گرچه خلق انسان را طبعاً تنگ میکند، باز هم بسیار پربرکت است. برکاتش را بعد خواهد دید. حالا آخرتش جدا، در دنیا نیز اینگونه است.
🔹 اگر سخت نیست یا انسان بیماری ندارد، حیف است که صوم ماه رجب را از دست بدهد ولو در هفته دو روز، سه روز و برای کسانی که جوان ترند، من تصورم این است که [این روزه،] تعدیل کننده همه قوا است.
🔸 فرض کنید که حتی مسئله توان [و سایر] مسائل و مشکلاتی که یک جوان بیست و چند ساله مانند غلبه شهوت دارد، این [مسائل برای حل شدن] یک حمایت تقوایی میخواهد، [حل] همهی آن [مشکلات] هم فقط به نخوردن نیست، گاهی یک نفر غذای خودش را کم میکند، قوای متشتّت ذهنی اش بیشتر میشود. این [شخص برای حل مسائلش،] روزه میخواهد، این حمایت الهی میخواهد.
🔹 نخوردن با روزه گرفتن خیلی فرق میکند. صوم، مقوّم اخلاص و ارتقاء عمل است. همهی ما این نیاز را داریم که با صوم ماه رجب، این پیوند را با خدای متعال بزنیم.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
💠 اعمال مهم ماه #رجب
🔻 [عمل مهم] بعد از روزه، کثرت تلاوت سورهی توحید است صباحاً و مساءً؛
بعد از آن ادعیهی وارده است.
بعد از آن هم عمل امداوود است که اگر از دست انسان برود، حیف است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir