eitaa logo
الهادی
22هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
996 ویدیو
48 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402.10.12 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
9.79M
🎧 نگاهی به و 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
87.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نگاهی به و 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻اگر ما هنر کنیم و همین موضوع را بتوانیم کار کنیم خوب است به این صورت که اسمای خداوند متعال که در قرآن آمده، کیفیت چینش آن اسماء، کیفیت ارتباط آن اسماء با هم، کیفیت تکرارشان در هر سوره، ارتباط مضامین اسماء با مضامین آیه و تناسبی که به کار رفته و دارویی که ارائه می‏دهد، همه‌ی این موارد اگر با این کیفیت کار ‌شود، می‌توان فهمید که دریای اسماء در قرآن، چقدر زیبا است و چقدر جای کار دارد! ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 درباره‌ی همین تشتّتی که عرض کردم، روزی با مرحوم جناب والد (آیت‌الله ناصری) خدمت آیت‌الله‌العظمی بهجت بودیم و اواخر عمر ایشان، جلسات خصوصی خوبی داشتیم. یادم است که هر دفعه، بالاخره سؤال و حرفی مطرح می‌شد که جالب بود. 🔸 ابوی، از ایشان پرسیدند که حضرت آقا، این توجّه در عبادات، چگونه حاصل می‌شود؟ خیلی‌ها مراجعه می‌کنند و دچار تشتّت هستند. آیت‌الله‌العظمی بهجت فرمودند که "بله آقا، این خیلی فراگیر است!" 🔹 اصل امتیاز آقایان در نحله‌ی نجف، به همین بوده است که این بخش‌ها را خوب می‌شناخته‌اند. اشتغال را می‌شناختند. تشتّت را می‌شناختند. مشغله‌ی خیالی و وهمی را می‌شناختند. مرکزش را می‌شناختند. راهکار درمانش را می‌شناختند. در خود شما، این‌ها را می‌شناختند و اینکه درمان شما، با نفر کناری متفاوت است را هم می‌شناختند و راهکار می‌دادند. 🔸 همین خیال و وهمی که بر فکر و ذهن شما سیطره دارد و اصلاً‌ وقتی می‌گویی:‌ «الله‌ اکبر»، در اختیار او هستید و طوری چترش را بر ذهن شما پهن کرده است که در اختیار شما نیست، نزد این علما می‌آمده‌اند و مثل یک ورزشکار حرفه‌ای که طبق قواعدی، شروع به تمرین دادن کسی می‌کند، تمریناتی را می‌داده‌اند؛ بدین صورت که ابتدا ببینی که بله، این اشتغالات هست. 🔹 سپس ببینی که از کجا است؟ راهش چه است؟ بزرگان علما، در مدّتی طولانی، شما را به سمت به دست گرفتن افسار قوّه‌ی خیال یا نبض قوّه‌ی خیال می‌برده‌اند و شما را به ذکر الله مشغول می‌کردند با وجود همان خیالی که شما را به امور متشتّت و متکثّر، دعوت می‌کند. کد ۲۳۹۳۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 قرآن کریم، گنجینه راهکارهای طی طریق 🔻 اگر وارد قرآن شدیم، می‌بینیم که الله اکبر از اینکه چقدر راهکارهای گوناگون دارد! قرآن، در مسأله‌ی طبابت، از «طبیب دوّار بطبّه» گرفته تا «شفاء للناس»، طریقی را ارائه کرده است و برای همه، راهکار دارد و استمداد از اسم خدا، نسخه‌های فراوانی دارد! 🔸 البته اگر با چینش مقدّمات خاص خودش، وارد قرآن شوی؛ زیرا روزگار، کاری با برخی از ما کرده است که جایی دیگر، به دنبال چیز دیگری می‌گردیم و گم شده‌ایم. 🔹 بخشی که همه را گاهی به خود مشغول کرده، اشتغال به ذکر است که انواع و اقسامی دارد. کو آن متخصّصی که فرد را بشناسد، بیماری را بشناسد، راه حل را بشناسد، از روی حکمت، درمان نامه‌ی اسم‌اللهی را بشناسد و محتوای لازم یا قوانین مدوّن استفاده از اسم برای هر کسی را در این درمان‌‌نامه، تبیین کند. 🔸 آیات، همگی شفا و درمان است و انس با خود قرآن هم انسان را به سمت شفا و ذکر می‌برد. این، ذکر است. کد ۲۳۹۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 نیاز ما به باور عمیق 🔻 هرچه فکر می‌کنم، چه از جهت فردی، چه از جهت خانوادگی و چه از جهت اجتماعی، ما به باور احتیاج داریم و این زاویه، کم است: باور، باور باور! 🔸 در بخش الگوهای قرآنی، شخصیّت‌هایی که قرآن به‌عنوان الگو معرفی می‌کند، همسر فرعون و حضرت مریم است که می‌فرماید: «ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأة فرعون ... و مریم ابنة عمران ...» و روح این قالب و ساختار الگوی قرآنی، حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. 🔹 برای اثبات ارزشی که خدای متعال به انسان‌ها، خصوصاً بانوان داده است، مقام و جایگاه فاطمه سلام الله علیها کافی است. برای این قضیه، جایگاه خدیجه، مریم و همسر فرعون کافی است. 🔸 همسر فرعون، زنی بود که هویّت پیدا کرد، راه را پیدا کرد، مدیریت کرد، اعتقادش را فدای مسائل جزئی زندگی نکرد و ایستاد. خداوند او را الگوی «للذین آمنوا»، یعنی همه‌ی اهل ایمان قرار داده است؛ یعنی هرکس از جهت هویّتی کم دارد، به این الگوی قرآنی نگاه کند. 🔹 مریم سلام الله علیها یکی دیگر از آن الگوها است که تنها اسم از میان زنان است که در قرآن ذکر شده است. رسم و دأب عرب بر این بوده است که اسم زنان را جهت محافظت، مخفی می‌کرده است. 🔸 مریم، شخصیّتی است که پاک شروع کرد، حامل روح الله شد، بار را به منزل رساند و به مقصد رسید. او به مقصد رسید. این‌ها حاصل آن باور و هویّت است. کد ۲۰۷۷۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 اهمیت و ضرورت بیداری 🔻 ما باید تکلیف خودمان را با ادراکات خود روشن کنیم. گاهی ما یک نقطه‌ و طریقی را انتخاب کرده‌ایم که در قوس صعود، ما را به بیداری حواس باطنی برساند و تمام داشته‌ها و سرمایه‌های ما، فقط حاصل ادراکات بصری نباشد. 🔸 این، کار سختی است. اگر در اوج و قلّه‌ی معارف نگاه کنی، تمام نسخه‌های تربیتی، زیرمجموعه‌ی این بخش است و ‌حتی قرآن، نسخه‌ای برای طیّ این طریق است. 🔹 تمام داروشناسی، آسیب‌شناسی، درمان، سبک زندگی، تربیت، ادب، آداب، انس، جذبه، ذکر و توجّه را می‌توانی از قرآن، بیرون بیاوری. کد ۲۳۹۳۹ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در تقسیم انسان‌ها، تقسیم‌بندی‌های گوناگون و متفاوتی امکان دارد که به حیثیّت‌ها، زاویه‌ها و دیدگاه‌های مختلف بستگی دارد؛ 🔸 مثلاً انسان، یا مذکّر است یا مؤنّث، یا سفید است یا سیاه و تقسیم‌های دیگر. در تقسیم علوم هم همین‌طور است. 🔹 یک زاویه‌ این است که لُبّ قضایای مربوط به پرداختن به علوم، این اقتضا را دارد که چشم‌انداز و تصوّری صحیح از آن داشته باشی. علوم از جهتی، به دو بخش تقسیم می‌شود: 🔸 بخش اول، با مبادی و مبانی خودش، به یک نظر منتهی می‌شود و صرفاً نظری است. در این بخش، مثلاً اگر بزرگ‌ترین پروفسور عالم در زمینه‌ی فیزیک فضا باشد، وقتی که با ما صحبت می‌کند، به خوبی طبق معادلات و محاسبات دقیق، از ادراکاتش گزارش می‌دهد و واقعاً‌ هم دقیق و صحیح است و حرفی برای گفتن دارد؛ 🔹 ولی این شخص، الزاماً باید به محتوا، معنا، مفهوم، ایمان، غیب و عالم دیگر پی ببرد؟ نه؛ ممکن است اینگونه نباشد و نسبتش با باور، امکان دارد که از کانال دیگری ارتباط برقرار کرده باشد و امکان هم دارد که همه‌ی این قضایا، او را به باور، ایمان و غیب نرساند. 🔸 بخش دیگری از علوم، اینگونه نیست و نسبت و جایگاه دیگری دارد و چینشِ چیدمانش، در راستای ادب، آداب، تربیت، باور، ایمان و ادراک حواسِ ماورای ادراکات حواس ظاهری است. این علم، [علمی] است که به آن، سفارش شده است. 🔹 هر دو بخش از علم، آنقدر نسبت‌هایش تا بی‌نهایت طبقه‌ بندی شده ارائه می‌شود! هر کسی هم ممکن است که در این فضای لا یتناهی، حظّ و بهره‌ی خودش را ببرد و حتی انبیا هم در معرض تربیت الهی باشند. [تعبیر] «اَدَّبَنی ربّی» (پروردگارم مرا تأدیب کرد) را برای همین فرمود. 🔸 ما دانشی را جستجو می‌کنیم که یک نیشتری به هویّت متحجّر ما بزند و روح سخت ما را سیّال و فعّال کند و در مدار تربیت الهی قرار بدهد. ما دانشی را جستجو می‌کنیم که از آن، باور تولید شود. ما دانشی را جستجو می‌کنیم که به ادراکات و حواس ظاهری ما در تعاملات روزانه، اکتفا نشود. کد ۲۳۹۳۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 اینقدر به حضرت ایوب علیه السلام سخت گذشت که این جمله را گفت: «أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ». (انبیاء: ۸۳) (مرا بیماری و رنج سخت رسیده و تو (بر بندگانت) از همه مهربانان عالم مهربان‌تری.) 🔸 ضُرّ، اعم از ضَرّ و ضرر است و شاید ضرر، در امور مادی باشد و ضُرّ، فراگیرتر از آن باشد. از عبارت ایشان که گفت: «ربّ انّی مسّنی الضّرّ و انت ارحم الراحمین»، ادب در دعا را باید یاد گرفت. 🔹 این آیه، هم دارو را ارائه می‌کند و هم کیفیّت ارتباط را ارائه می‌کند و هم ادب در دعا را یاد می دهد و از جهت ساختار کلمات، خیلی حساب شده است! 🔸 با ربّ شروع می‌کند که خودش یک بابی است. خلاصه اینکه با این نحوه دعا ابواب گشایش، بر او باز شد. این آیه هم برای خروج از بن‌بست‌ها، خیلی مؤثر است! کد ۲۰۸۶۲ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌