eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
185 دنبال‌کننده
515 عکس
41 ویدیو
22 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 اعتماد زن به مـــرد، عظمت را در مرد متجلی می‌سازد.
📚 ... شبی که از تلویزیون مسابقه سوارکاری تماشا می‌کردیم، فهمیدم یکی از سوارکاران نامش انوشیروان رستم است. تاجیک‌هایی که آنجا بودند گفتند وی بچه رستم است، نوه پرزیدنت! گفتم: این سوارکار یک فرد بزرگسال است. مگر نوه پرزیدنت یک کودک سه چهار ساله نیست؟! پاسخ دادند: «چرا. ولی اسب مال انوشیروان رستم است و سوارکارش فرد دیگری است!» پرسیدم: «نام سوارش چیست؟» کسی نمی دانست ولی می گفتند «همیشه انوشیروان رستم پیروز می شود!» 📌 برگرفته از ص 103 کتاب ماوراء مرز، تألیف احسان صفرزاده، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 قَمْقامِ زَخّار وَ صَمْصامِ بَتّار (معنی: دریای خروشان و شمشیر برنده) کتابی به زبان فارسی نوشته فرهاد میرزا معتمدالدوله، پسر عباس میرزا ولی‌عهد فتحعلی‌شاه است. این کتاب که به تفصیل در شرح احوالات امام حسین علیه‌السلام است، در سال ۱۳۰۳ق نگارش یافته و نویسنده با نثر ساده و روان فارسی، به دور از شیوه دشوارنویسیِ درباریِ زمان قاجار، به قرائت روایی و تاریخی واقعه کربلا می‌پردازد. او در نگارش این اثر تلاش کرده تا از منابع معتبر شیعه و سنی بهره ببرد و از اشعار و تمثیل‌های فارسی و عربی نیز استفاده کند. فرهاد میرزا در برخی موارد به نقد تاریخی هم پرداخته و جریاناتی مانند قیام توابین و مختار را مفصلاً آورده‌است. کتاب قمقام زخار و صمصام بتار به دلیل نقل از منابع معتبر و دقت در نقل و به علت جایگاه نویسنده آن، (فرهاد میرزا) همواره مورد توجه بوده، به گونه‌ای که از مقاتل معتبر به‌شمار آمده و عالمان بزرگی از آن نقل کرده‌اند. فرهاد میرزا در مقدمه اثر، ضمن اشاره به اینکه از جوانی نیت نگارش کتابی خالی از حشو و زواید در احوال آن حضرت از ولادت تا شهادت داشته، به ماجرایی اشاره می‌کند که در سال ۱۲۹۳ق به هنگام بازگشت از سفر حج برای او روی داده‌است. در این حادثه، طوفانی عظیم، دریا را متلاطم می‌سازد و او به امام‌حسین متوسل می‌گردد و نذر می‌کند که اگر زنده ماند این تألیف را به پایان ببرد. محتوای کتاب قمقام را می‌توان در هفت محور تقسیم‌بندی کرد: 1. امویان و مسائل مربوط به معاویه و امام حسن(ع)، کوفه و امرای آن و قتل سران (حجر بن عدی و...). 2. یزید و حکومت وی، بحث بیعت، مسلم و شهادت وی و دیگر گروه‌های شیعه. 3. حرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه، حر، کربلا، عاشورا، شهادت اصحاب و یاران و خود حضرت. 4. آثار شهادت امام و اهل البیت، خطبه‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و مناظرات آنان با دشمن. 5. شهادت برخی از شیعیان در دفاع از امام حسین(ع) و عاقبت برخی از قاتلین امام، موضوع اهل بیت در شام و مدینه به همراه خطبه‌های آنان و اعمال یزید. 6. ذکر نامه‌نگاری‌های متعدد با یزیدیان از طرف ابن زبیر و ابن عباس و مدت عمر امام حسین و عقوبت قاتلین وی و معجزات، دعا، اشعار و فضایل زیارت کربلا و نام شهداء و قداست و تربت آن حضرت. 7. قیام توابین و قیام مختار (به طور مفصل)، عباسیان و رفتار آنان با مرقد امام حسین(ع)، اشعار عربی و فارسی. 📌 این اثر چاپ‌های متعددی داشته که شرکت چاپ و نشر بین‌الملل هم این افتخار را داشته تا کتاب را با تصحیح و تلخیص غلامحسین انصاری منتشر کرده و تقدیم دوست‌داران حضرت سیدالشهدا نماید.
📚 سبط‌بن‌جوزی در تذکره از قاسم‌بن‌اصبغ مجاشعی روایت کرده: در آن وقت که رئوس شهدا را به کوفه آوردند، در آن میانه، مردی ... بر اسبی سوار بود و سر جوانی که به ماه چهارده همی مانست و اثر سجود بر جبهۀ مبارکش هویدا بود، بر گردن اسب خویش آویخته، همی آمد. نام آن سوار و آن سر بپرسیدم. گفت: این سر عباس‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب است و مرا حرملة‌بن‌کاهل اسدی گویند. 📌 برگرفته از ص 335 و 336 کتاب «قمقام زخار و صمصام بتّار»، تألیف فرهاد میرزا قاجار، تصحیح غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
به مناسبت انتشار کتاب اطلاعاتی پیرامون فرقۀ واقفیه 📝 در منابع ارزشمندی همچون الغیبة و اختیار معرفة الرجال طوسی، علل الشرایع شیخ صدوق، الارشاد شیخ مفید، اعلام الوری طبرسی و ... به دلایل و عوامل انحراف واقفیه اشاره شده است. این منابع مهم‌ترین عامل انحراف را انباشتِ ثروت نزد وکلای امام‌کاظم علیه‌السلام می‌دانند که بعد از شهادت حضرت، ادعای قائمیت را مطرح کردند و برای اینکه بتوانند اموال را نزد خودشان حفظ کنند، از بیعت با امام‌رضا عليه‌السلام سر باز زدند. البته وجود بعضی روایات که فهم آن‎ها دشوار بود نیز به این قضیه دامن می‌زد؛ اما همه این‎ها ناشی از سوء برداشت بودند. از طرفی، عامل اصلی انحراف سران واقفیه، نفهمیدن یا بدفهمیدن احادیث و روایات ائمه علیهم‌السلام نبود، بلکه سران واقفیه با این ترفند به جذب و به عبارتی درست‌تر، به منحرف کردن شیعیان پرداختند؛ به این معنا که افرادی همچون زیاد بن مروان قندی به خاطر سوء برداشت از احادیث شریف منحرف نشدند، بلکه انگیزه آن‎ها همان حفظ اموال بود، اما با شبهاتی که ایجاد می‎کردند و به احادیث مشکوک استناد می‌کردند، می‌توانستند مردم را با خود همراه سازند. در منابع مختلف از آثار شیعیان به این شبهات پاسخ داده شده. به عنوان مثال مهم‌ترین دستاویز واقفیه برای اثبات ادعای خود، وجود این حدیث از امام‌صادق علیه‎السلام بود که می‎‌‌‌‌‌فرمود: «امام را جز امام بعدی کسی غسل نمی‌دهد». شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا به تفصیل به دفع این شبهه می‎‌پردازد و آن را با دلایل منطقی و متقن رد می‌کند. در این کتاب بیان شده که اولاً واقفیه دلیلی مبنی بر اینکه کس دیگری بدن مطهر امام را غسل داد، ندارند و چه‌بسا خود حضرت رضا علیه‌السلام این کار را کرده باشد. الله اعلم. 📌 در ثانی امام‌صادق نفرمود: هرکس امام را غسل بدهد، حتماً او امام است یا اینکه امامت کسی که امام قبلی را غسل ندهد، باطل می‌شود، بلکه نهی فرمود از اینکه این مهم را کس دیگری انجام دهد. شیخ مفید نیز در کتاب ارزشمند الارشاد در رد این شبهه می‌فرماید این حدیث در حالت عادی صادق است، نه در شرایط اضطراری همچون زمان شهادت امام‌ کاظم در محاصره و حبس حکومت طاغوتی. https://www.ibna.ir/fa/book/314920/
📚 در مسیری که از دوشنبه به خجند می‌رفتیم، راننده توضیح می‌داد که سمت چپمان اسکندر کول است. دریاچه‌ای بزرگ و زیبا. راننده می‌گفت معروف است که هنگام عبور اسکندر، اسبش در اینجا آب‌تنی کرده و نام اسکندرکول از همان زمان به یادگار مانده‌است ... 📌 برگرفته از ص 143 کتاب ماوراء مرز، تألیف احسان صفرزاده، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
گزارش مراسم رونمایی از رمان «من خواب دیده‌ام» قسمت اول عصر شنبه سیزدهم آذر ماه، آیین رونمایی از رمان «من خواب دیده‌ام»، نوشتۀ فاطمه الیاسی، با حضور نویسنده و آقای هادی خورشاهیان، منتقد ادبیات داستانی، در فروشگاه کتاب بین‌الملل واقع در میدان فلسطین برگزار شد. این اثر، رمانی تاریخی است که مقطعی از حیات امام‌کاظم و امام‌رضا علیه‌السلام را در قالب داستان روایت می‌کند. نویسنده در این رمان کوشیده تا جریان انحراف گروهی از شیعیان در دوران امام‌کاظم را که به واقفیه معروف شدند و از بیعت با امام‌رضا سر باز زدند، تشریح نماید و به دلایل و انگیزه‌های آنان بپردازد. در این مراسم فاطمه الیاسی که به‌تازگی برای کتاب تونل سوم، موفق به کسب جایزۀ شهید اندرزگو شده‌است، در مورد شکل‌گیری ایدۀ رمان «من خواب دیده‌ام» گفت: با وجود اینکه فرهنگ دینی و ملی ما غنی است، اما تولیدات داستانی ما در این جهت کم است. موضوع واقفیه و انحراف برخی شیعیان، موضوعی است که برای امروز هم کاربرد دارد و طمع و مال‌دوستی‌ای که موجب انحراف شیعیان در آن مقطع شد، امروز هم ممکن است برای ما محل ابتلا باشد. من بررسی کردم و متوجه شدم با وجود اهمیت موضوع، هیچ رمانی پیرامون آن به رشتۀ تحریر درنیامده و لذا شروع به تحقیق و سپس نگارش این رمان کردم. الیاسی که در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ علوم قرآن و حدیث تحصیل می‌کند، افزود: البته شبهات هم در کنار عامل اصلی، یعنی طمع، از جمله عوامل انحراف واقفیه بود و این شیعیانی که نمایندۀ امام و مورد اعتماد شیعیان بودند، با استناد به برخی احادیث می‌توانستند شیعیان را دور خود جمع کنند. نویسندۀ رمان تونل سوم، به تحقیقاتی که برای نگارش رمان داشته، اشاره کرد و گفت: من حتی پیرامون معماری شهرها در آن زمان هم تحقیق کردم و تحقیقاتم نسبت به نگارش رمان، زمان بیشتری به خود اختصاص داد. همچنین قبل از انتشار رمان، برخی کارشناسان دینی هم آن را مطالعه کردند و توجه دادند که تمام یاران امام‌کاظم، افرادی طمع‌کار نبودند و در داستان نباید جوری وانمود شود که انگار شیعیان مخلص وجود ندارند. https://www.ibna.ir/fa/gozaresh_poosheshi/315098/
گزارش مراسم رونمایی از رمان «من خواب دیده‌ام» قسمت دوم هادی خورشاهیان دیگر سخنران این مراسم بود. او با اذعان به اینکه خودش هم قبلاً اطلاعاتی پیرامون واقفیه نداشته، گفت: در نوجوانی رمان‌های دینی جرجی زیدان با ترجمۀ محمدعلی شیرازی و همچنین رمان‌های محمود حکیمی را می‌خواندم و سپس در بزرگسالی به خاطر علاقه، رمان‌های دینی زیادی مطالعه کردم، اما از موضوع واقفیه بی‌اطلاع بودم و وقتی مطالعۀ رمان به اواسط آن رسید، متوجه ماجرا شدم و وقتی مطالعۀ کتاب به پایان رسید، ضمن اینکه با کنجکاوی پیرامون موضوع تحقیق کردم، احساس کردم ما در معارف دینی چقدر جای خالی داریم. برای ما هنوز به‌خوبی تبیین نشده که نقش هر یک از امامان شیعه در معارفی که دست ماست، چه بوده‌است؛ یا اغلب ما در مورد خیلی از اختلافاتی که در طول تاریخ، روی داده‌است، اطلاعات چندانی نداریم و مثلاً نمی‌دانیم چرا شش امامی‌ها، امام‌حسن علیه‌السلام را امام خود نمی‌دانند. ما حتی گاهی از برخی سوالات هم خبر نداریم، چه برسد به جواب آن‌ها. اهمیت رمان «من خواب دیده‌ام» هم همین است که ما را از یک سوال آگاه کرد، در حالی که ما قبلاً از واقفیه هیچ چیز نمی‌دانستیم. اکثر ما از تاریخ تشیع خصوصاً بعد از امام‌صادق علیه‌السلام اطلاعاتی نداریم و به نظرم این خلأ را باید با رمان و کتاب خوب پر کرد و بیشترین تأثیر را نیز همین‌ها دارند. مردم کتاب می‌خوانند و اگر کسی بگوید مردم کتاب نمی‌خوانند، دروغ گفته‌است. برندۀ جایزۀ قلم زرین، در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: کتاب خانم الیاسی واقعاً رمان بود. از نظر نگارش تاریخی هم خوب بود و در کل، کتاب، به نظرم خوب بود. نویسندۀ کتاب سلول آزادی، با اشاره به شخصیت‌های «من خواب دیده‌ام» گفت: در مورد جنگ، من حق بودن یا ناحق بودن یک طرف را بر اساس شخصیت‌های در حال جنگ قضاوت می‌کنم؛ زیرا از پشت پرده و سیاست‌ها خبر ندارم؛ لذا وقتی در جنگ سوریه، کسی مثل حاج قاسم سلیمانی را می‌بینم، پی می‌برم که ما در این جنگ در موضع حق هستیم. در این رمان هم چند زن وجود دارند و من تنها در خانۀ حیان که به امامت حضرت رضا معتقد است، می‌بینم که نگاه انسانی به زن حکمفرماست و همین مطلب «حق» را نشانم می‌دهد. نویسندۀ کتاب‌های «الفبای مردگان»، «مگه من چند نفرم؟»، «دو تفنگدار ناشی»، «فرشته‌ای در تانک» و ... افزود: از نظر داستانی شخصیت‌ها خوب بودند؛ خصوصاً شخصیت نسیبه خوب نشان داده شده بود. اینکه «مال» و «زن» چقدر راحت می‌تواند انسان را اغفال کند، در داستان نمایان بود. همچنین رمان پایان باز قشنگی دارد و نشان می‌دهد این راه ادامه دارد و باز هم می‌شود به وسیلۀ عواملی از حق منحرف شد. https://www.irna.ir/news/84565803/
گزارش مراسم رونمایی از رمان «من خواب دیده‌ام» قسمت سوم در پایان مراسم، اسماعیل سلطانی، مدیر عامل شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، در سخنان کوتاهی گفت: ما در انتشارات بین‌الملل قصد داریم تبلیغ را عمومی کنیم و انگیزه‌های اقتصادی در تولید کتاب، برای ما در اولویت نیست و برای همین است که سراغ انتشار چنین رمان‌هایی می‌رویم. ما سرمایه‌های دینی چون سیدبن‌طاووس و علامه بحرالعلوم و سرمایه‌های ملی چون جلال‌الدین خوارزمشاه و کلنل پسیان داریم که آنطور که باید و شاید شناخته نشده‌اند و برای آن‌ها رمانی نوشته نشده‌است. ما می‌خواهیم کارمان متفاوت از دیگران باشد و تلاشمان این است که با نگاه دینی به شخصیت‌های ملی و مذهبی نگاه کنیم. دغدغه و موضوع ما در انتشارات همین است و اگر کسی سراغ نوشتن زندگی این بزرگان برود، برای انتشار آن اعلام آمادگی می‌کنیم. «من خواب دیده‌‎ام»، نوشته فاطمه الیاسی در 314 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 61500 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به‌تازگی روانۀ بازار شده‌است. https://www.asriran.com/fa/news/815969 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/09/14/2619935
✅ در ماه جمادی الاول، دو مناسبت مهم را در پیش رو داریم: 1⃣ ولادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها 2⃣ شهادت حضرت فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها به همین جهت در روزهای پیش رو به معرفی کتاب‌های شرکت چاپ و نشر بین‌الملل پیرامون این دو بانوی بزرگ اسلام خواهیم پرداخت و همچنین گزیده‌هایی از این کتاب‌ها را تقدیم همراهان گرامی خواهیم کرد ان‌شاءالله.
📝 کتاب «زینب، فریاد فرمند» از مشهورترین آثار شرکت چاپ و نشر بین‌الملل است که به تازگی تجدید چاپ شده‌است. این کتاب، ترجمۀ «زینب صرخة أکملت مسیرة» است که توسط آنتوان بارا نویسندۀ مسیحی به رشتۀ تحریر درآمده‌است. ترجمۀ این اثر بر عهدۀ غلامحسین انصاری بوده‌است. هم اصل کتاب و هم ترجمۀ آن توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانۀ بازار شده و موجود است. در مراسم رونمایی از کتاب که در سال 1393 برگزار شد، خود مؤلف نیز حضور داشت. عناوین فصول کتاب عبارتند از: اول: آماج مصائب؛ دوم: عروس شهادت؛ سوم: بانوی قهرمان؛ چهارم: فریادی که انقلابی را کامل کرد؛ پنجم: بانوی مقدس؛ ششم: حماسه پیروزی. پیرامون این کتاب و نویسندۀ آن، دیگران به قدر کافی گفته‌اند و نوشته‌اند و در اینجا همراهان گرامی را به اخبار، مصاحبه و سایر مطالب مربوط به این کتاب ارجاع می‌دهیم: https://www.karbobala.com/news/info/6008 https://fa.wikihussain.com/view/%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8_%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF_%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF https://www.razavi.news/fa/news/10195/ http://www.shabestan.ir/detail/Photo/442170 https://www.farsnews.ir/photo/13930610001042 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/12/07/665986/ https://www.ion.ir/news/265291/
مطالعۀ کتاب «زینب، فریاد فرمند» در کتابخانۀ دیجیتال نور https://noorlib.ir/book/view/64062
جلد کتاب «زینب فریاد فرمند» در چاپ جدید
📚 کتاب «زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) پیام آور عاشورا» نوشتۀ اسماعیل منصوری لاریجانی کتاب دیگر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در زمینۀ حضرت زینب سلام‌الله‌علیهاست. زندگانی فردی زینب کبری، حیات سیاسی، «قیام و زینب» و قیام امام حسین علیه‌السلام عناوین چهار فصل اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. در بخشی از مقدمۀ این کتاب می‌خوانیم: «شخصیت نامدار دیگری که حق او در تاریخ اسلام به خوبی ادا نشده، سفیر کربلا، حضرت زینب است. به درستی که بررسی ابعاد زندگی سرتاسر حماسه و افتخار سفیر کربلا، مهر باطلی است بر یاوه سرایی های قلم به دستان مزدوری که زن مسلمان را محصور در چادر و اسیری کنج خانه می‌دانند. حضور زینب (س) در عظیم‌ترین حادثه حماسی تاریخ، دیگر جایی برای تامل و طرح پرسش‌های شبهه‌آمیز نخواهد گذاشت. حضرت زینب به ظاهر اسیری در بند است، اما مهیب فریادش در هر جا بر ستمگران فرود آمده و بذر اندیشه و نهضت برادرش امام‌حسین از دامنش در هر جایی پراکنده شده و شجره طیبه کربلا در تاریخ به دست او سایه‌گستر شد. حتی کسانی که دین ندارند در برابر آزادگی و صلابت بی نظیر او سر تعظیم فرود می‌آورند. این همه شگفتی ثمره حیات پر برکت و مبارزه دلیرانه زنی آگاه و مسئول است که در دامن اسلام، با اندیشه و فرهنگ علوی پرورش یافته‌است.» در مورد این کتاب نیز قبلاً فراوان سخن گفته شده و مؤلف کتاب سه مصاحبه پیرامون این کتاب و به تبع آن پیرامون شخصیت حضرت زینب کبری انجام داده‌است که توجه همراهان گرامی را به آن‌ها جلب می‌کنیم: https://www.ibna.ir/fa/longint/218782 https://www.farsnews.ir/news/13940214000210 https://www.hamshahrionline.ir/news/383504
مطالعۀ کتاب «زینب کبری، پیام‌آور عاشورا» در کتابخانۀ دیجیتال نور https://noorlib.ir/en/book/info/64058
📚 کتاب «بانوی نینوا» نوشتۀ بهاء‌الدین قهرمانی‌نژاد شائق، عضو هیات علمی دانشکدۀ معارف و اندیشۀ اسلامی دانشگاه تهران، زندگینامه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و نقش ایشان در کربلا و پیام‌رسانی نهضت عاشورا را روایت می‌کند. در این کتاب پس از مقدمۀ مرحوم آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، مطالب کتاب در سرفصل‌هایی همچون زینت پدر، مونس مادر، ماجرای مباهله، اولین مصیبت، آموختن شیوه دفاع از حریم ولایت، راوی خطبه مادر، غم هجران، ازدواج با عبدالله‌بن‌جعفر، با امیرالمومنین علیه‌السلام در کوفه، بازگشت به مدینه، شهادت امام مجتبی علیه‌السلام، در پرتو امامت حسین علیه‌السلام، از مکه تا کربلا،‌ حدیث شیدایی، از شهادت نزدیکان تا فراق فرزندان، داغ عباس علیه‌السلام، ساعت وداع، سخت‌ترین شب زینب، کوچ اسرا، شیرزن زهرایی در کوفه، به سوی شام، در شام بلا، خطابه‌ای تاریخی، بازگشت از شام ویران، باز هم کربلا و غروب صبر، تدوین شده است. قهرمانی‌نژاد در این نوشتار علاوه بر منابع قدیمی از کتاب های معاصر مثل «موسوعة شهادة المعصومین» و «مقتل جامع امام حسین» بهره برده‌است. نویسندۀ این کتاب در صفحۀ 150، سخت‌ترین شب زینب (ع) را اینگونه روایت کرده است: «آن شب که به حقیقت شام غریبان بود، سخت‌ترین شب زینب (ع) محسوب می‌شد. از یک‌سو، باید به امام سجاد (ع) می‌رسید و از یک‌سو، از اهل‌ خیام محافظت می‌کرد. سبحان‌الله العظیم از این صبر و شکیبایی زینب (ع)! آیا سخت‌تر از آن می‌توان دید که در مقابل دیدگانش بر بدن عزیزش، حسین (ع)، ده نفر ناپاک‌زاده، نعل‌های اسب خود را تازه کرده و بتازند و آن کنند که قلم از شرحش عاجز است.» کتاب «بانوی نینوا» در 230 از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل راهی بازار نشر شده است.
مطالعۀ کتاب «بانوی نینوا» در کتابخانۀ دیجیتال نور https://noorlib.ir/en/book/info/66959
📚 زینب سلام‌الله‌علیها حق داشت از دیدن آن صحنه‌های زیبا شاد و خشنود باشد؛ چرا چنین نباشد؟ آیا شهادت بـرادرش سبب حفظ دین جدش نمی‌شد؟ چرا نمی‌بایست شادمان باشد، درحالی که وقتی به سر بـرادرش و سرهای سایر شهدای اهـل بیت، بر روی نیزه‌ها می‌نگریست، هاله‌هایی از نـور در بالای سرشان مشاهده می‌کرد، که نشانۀ اصالت و صحت رفتارهای آرمانی، و پیامی روشـن بـرای دشمنان اسلام و گمراهانی بـود که به آنهـا کمک و مساعدت می‌کردند. 📌 برگرفته از ص 147 کتاب «زینب، فریاد فرمند»، تألیف آنتوان بارا، ترجمۀ غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، چاپ دوم: تابستان 1400
📚 شادی آسمانی‌ای که ز ینب سلام‌الله‌علیها با بیان جملۀ مشهورش: «من جز زیبایی ندیدم»، آن را آشکار نمود، سپاس و تشکری بود از عنایت بی‌پایان الهی که شایستگی ایفای این نقش بزرگ در حمایت از دین جدش مصطفی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را به او مرحمت فرمود، و او را یاری داد تا به رغم ضعف جسمی و دیدن آن همه رنج و مصیبت، وظایفش را به خوبی انجام دهد و به پایان برساند. 📌 برگرفته از ص 147 کتاب «زینب، فریاد فرمند»، تألیف آنتوان بارا، ترجمۀ غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، چاپ دوم: تابستان 1400
📚 نکتۀ درخور توجه، علاقۀ وافر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به برادرشان امام‌حسین علیه‌السلام بود که یکی از شروط ضمن عقد حضرت زینب، دیدار هر چند روز یک بار برادر بود. دیگر اینکه اگر برادرشان به مسافرتی بروند، اجازه داشته باشند ایشان را در آن سفر همراهی کنند. البته این علاقه و محبت دو طرفه بود؛ تا جایی که نقل است روزی امام‌حسین در حال تلاوت قرآن بودند. وقتی خواهرشان زینب وارد شدند، با وجود اینکه قرآن روی دستشان بود، به احترام خواهر حرکت کردند و به تمام قامت ایستادند و به خواهر عزیزشان ادای احترام کردند. 📌 برگرفته از ص ۳۴ کتاب «زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) پیام آور عاشورا»، تألیف اسماعیل منصوری لاریجانی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 حضرت زینب سلام‌الله‌علیها وقتی به سن بلوغ رسیدند، خواستگاران فراوان داشتند که از جملۀ آنان، عبدالله‌بن‌جعفر، پسرعموی ایشان بود. او سرانجام، قاصدی را به نزد حضرت علی علیه‌السلام فرستاد. وقتی قاصد به خانۀ علی آمد، عرضه کرد: «یا علی! شما می‌دانید که پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به فرزندان جعفر چقدر علاقه داشتند. یک روز هم به آن‌ها فرمودند: «بناتنا لبنیننا و بنونا لباتنا» (دختران ما متعلق به پسران ما و پسران ما متعلق به دختران ما هستند.) قاصد در ادامه گفت: «بسیار مناسب است که دخترت زینب را به همسری عبدالله‌بن‌جعفر درآوری و مهر او را نیز مثل مهر مادرش فاطمه معین کنی.» حضرت علی لحظه‌ای فکر کردند و از بین همۀ خواستگاران، عبدالله‌بن‌جعفر را شایسته‌تر یافتند. 📌 برگرفته از ص ۳۴ کتاب «زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) پیام آور عاشورا»، تألیف اسماعیل منصوری لاریجانی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل