eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
185 دنبال‌کننده
532 عکس
43 ویدیو
22 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
تعیین‌کنندگان وقت ظهور دروغگو هستند 📚 و نیز از فضیل‌بن‌یسار نقل کرده است: روزی به حضرت باقر گفتم: آیا برای این امر وقت معینی است؟ آن حضرت سه بار فرمود: «تعیین‌کنندگان وقت دروغگو هستند»؛ سپس فرمود: هنگامی که حضرت موسی علیه‌السلام برای مناجات با خدا می‌رفت، سی روز وعده نمود؛ اما وقتی ده روز بر آن افزوده شد، قومش گفتند که او خلاف پیمان عمل کرد و آنچه خواستند، کردندـ بنابراین اگر حدیثی برای شما گفتیم و واقعیت همانگونه شد که گفته بودیم، بگویید «خدا راست گفت» و اگر حدیثی گفتیم که واقعیت، خلاف آن شد، باز بگویید «خدا راست گفت» تا دو پاداش ببرید. 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۷۳
نشانۀ ظهور 📚 نعمانی از بدربن‌خلیل ازدی نقل کرده است: حضرت باقر علیه‌السلام فرمود: «دو رویداد قبل از قیام قائم رخ می‌دهند که از زمان فرود آمدن آدم روی زمین، چنین حوادثی رخ نداده است؛ خورشید در نیمه رمضان می‌گیرد و ماه در آخر آن ماه»؛ شخصی گفت: ای فرزند رسول خدا! طـبـق قـواعد نجومی، خورشید در آخر ماه و ماه در نیمه می‌گیرد! امام باقر فرمود: «من نیز می‌دانم؛ ولی این دو حادثۀ شگفت است که از زمان فرود آمدن حضرت آدم، رخ نداده است». 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۹۷
📚 شیخ الازهر عالی‌ترین مقام دینی کشور مصر است که اشراف عالی بر هر سه بخشِ دانشگاه را به عهده دارد. انتخاب شیخ الازهر از سال 1950 میلادی توسط بزرگان الازهر صورت می‌گرفت؛ یعنی بزرگان الازهر، 3 نفر را از بین خود انتخاب می‌کردند و رئیس جمهور مصر از میان این سه کاندیدا، یک نفر را انتخاب می‌کرد که در واقع منتخب خود ازهریون بود با تأیید حکومت، ولی به‌تدریج این روند تغییر کرد و امروزه رئیس جمهور اقدام به انتصاب یک نفر از بزرگان الازهر می‌نماید که شیخ طنطاوی و دکتر الطیب این گونه انتخاب شدند. انحطاط الازهر و از دست رفتن استقلال نسبی آن، رشته‌ای دراز دارد که سرنخش را باید از جمال عبدالناصر جست؛ آنگاه که عزل و نصب رئيس الازهر به دست رئیس جمهور افتاد و آن نهاد دینی را به نهادی حکومتی و وابسته مبدل کرد. 📌 برگرفته از ص 304 و 305 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
محمدعبده و نظریۀ «مستبد عادل» 📚 از جمله دردهایی که محمدعبده در جهان عرب و شرق لمس کرد، ضعف حکومت‌ها و فقدان مدیریت مرکزی، فقدان رهبر کاریزما، فقدان نظم‌پذیری و روحیۀ جمعی و ضعف درک اجتماعی بود. همین کاستی‌ها او را بر آن داشت تا نظریۀ «مستبد عادل» را راه حل برون‌رفت از بن‌بست‌های سیاسی و اجتماعی بداند. او با پیشنهاد «مستبد عادل» آن را درمان دردهای سیاسی- اجتماعی می‌داند. عبده برای ایجاد اصلاح و نوزایی در شرق و جهان عرب معتقد است: شرق نیاز به مستبدی دارد تا کسانی را که از یکدیگر انتقاد می‌کنند، مجبور سازد ارزش متقابل خود را به رسمیت بشناسند، از والدین بخواهد مهربان باشند، همسایگانی با انصاف و بی‌غرض باشند و به طور کلی مردم چه از راه ترس چه رضایت شادمانه، نگرش او را نسبت به منافع خود پیش بگیرند. این مستبد نباید هیچ گامی را بدون توجه اولیه به تأثیرگذاری آن بر مردم تحت حکومتش بردارد، به‌حدی که هر اتفاق خوب شخصی که برایش رخ دهد برای او جنبۀ ثانوی داشته و او بیشتر برای مردم زندگی کند تا برای خودش. 📌 برگرفته از ص 647 و 648 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
نکاتی در مورد نماز آیات 1⃣ آغاز وقت نماز آیات در کسوف و خسوف، از هنگام شروع گرفتگی است و پایان آن طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای بنا بر احتیاط واجب تا زمان شروع بازشدن خورشید یا ماه است؛ اما به فتوای آیت‌الله سیستانی وقت نماز تا زمانی که خورشید یا ماه به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد. 2⃣ اگر بخشی از خورشید یا ماه بگیرد و شخص در آن زمان از این گرفتگی مطلع نشود، لازم نیست پس از آن نماز آیات را قضا نماید. البته اگر گرفتگی کلی باشد، حتی اگر شخص از این قضیه مطلع نشده باشد، باید بعداً قضای آن را بجا بیاورد. در این مسئله امام، حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی هم‌نظر هستند. 3⃣ طبق نظر امام‌خمینی «بسم الله الرحمن الرحیم» را می‌توان یک قسمت از سوره حساب کرد، اما طبق نظر حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی، بنابر احتیاط واجب آن را نمی‌توان یک قسمت از سوره به حساب آورد و با آن رکوع کرد. 📌 برگرفته از ص 104 و 105 کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف آیت‌الله دکتر احمد بهشتی، پژوهشگر علوم تربیتی، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تجدید چاپ شد. نامه‌های متعددی در باب مشکلات خانوادگی برای مؤلف ارسال شده بود و ایشان نیز به این نامه‌ها بر پایۀ تعالیم اسلامی و اخلاقی پاسخ داده‌ بودند. در این کتاب برخی نامه‌ها موضوع‌بندی و تنظیم شدند و در قالب این مجموعه درآمدند تا برای همگان آموزنده باشد. مؤلف می‌نویسد: سعی نگارنده بر این است که به خانواده‌ها هشدار بدهد و آن‌ها را از غفلت و کم‌توجهی بر حذر دارد. سعی بر این است که نوجوانان را آگاهی بخشد تا خودشان خواستار عفت خود و اطفال خردسال و معصوم باشند و از سقوط همنوعان خود در ورطۀ بدبختی جلوگیری کنند. هدف این است که اولیای مدارس را تذکر دهد تا آن‌ها هر چه بیشتر به این مسئلۀ حیاتی توجه کنند. هدف این است به نوجوانان تفهیم شود که عفیف زیستن مایۀ سرافرازی است و مبادا برای اشباع و ارضای خود، در گرداب شهوت سقوط کنند و کودک ضعیفی را طعمۀ هوس‌های پست و شیطانی سازند. این کتاب در 203 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 65 هزار تومان در دسترس است.
📚 پدری به فرزندان خود گفت: من به شما احسان کردم، هم پیش از تولدتان و هم بعد از تولدتان. آن‌ها گفتند: بعد از تولد را می‌دانیم و از احسان تو سپاسگزاریم؛ اما قبل از تولد را نمی‌دانیم که چگونه احسان کرده‌ای. پدر گفت: احسان من، قبل از تولد شما این است که برای شما مادری خوب و شایسته، انتخاب کردم. 📌 برگرفته از ص 10 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
         ✅ سید قطب (1906-1966) سیدبن‌قطب‌بن‌ابراهیم مشهور به سید قطب، زادۀ روستای موشا از توابع استان اسیوط مصر است. مطالعۀ سید قطب از این جهت متمایز است که کانون الهام و التهاب بسیاری از تکفیری‌ها و جهادی‌های متأخر از خود شد و هنوز هم مرکزیت و منبعیت خود را از دست نداده است. اندیشه و شخصیت سید قطب نوسان‌های شدید و تکانه‌های زلزله‌وش بسیار به خود دیده است. حیات فکری سید قطب را می‌توان براساس رویکردهای ایدوئولوژیک وی به چهار مرحله تقسیم کرد: 1- دورۀ الحاد یا حداقل شک و تردید (1925-1935) 2- دورۀ سکولار اسلامی (1935- 1946) 3- دورۀ گرایش اسلامی معتدل (1946-1956) 4- دورۀ رادیکالیسم اسلامی (1956-1966) 📌 برگرفته از ص 719 و 720 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
عشق 📚 و عشق، که افراط در محبت است، از مودّت خاص‌تر است، زیرا عشق جز در میان دو نفر واقع نمی‌شود و علت آن یا فرط طلب لذت است یا فرط طلب خیر. بر این اساس، عشق دو نوع است، یکی مذموم و ناپسند، که از زیاده‌خواهی در گرایش به لذت ناشی می‌شود و دیگر عشق پسندیده و ستوده‌شده، که از فرط طلب خیر سرچشمه می‌گیرد و ازآنجا که پیداکردن فرق بین این دو نوع عشق مشکل است و باعث اشتباه می‌گردد، در مدح و ذم عشق و اینکه آیا عشق مذموم است یا پسندیده، اختلاف نظر وجود دارد. 📌 برگرفته از ص 229 و 230 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
صندوق قرض‌الحسنه خانگی 📝 در این صندوق‌ها مبلغی برای شرکت در قرعه‌کشی‌های خانگی به افراد قرض داده می‌شود. این مبلغ در صورتی که از درآمد و حقوق بین سال باشد، چنانچه سر سال خمسی قابل وصول نباشد، باید خمس آن را فوراً پس از دریافت، پرداخت کرد؛ چراکه مبلغ دریافتی درآمد سال‌گشت‌شده محسوب می‌‎شود. 📌 برگرفته از ص 118 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل