eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
175 دنبال‌کننده
470 عکس
33 ویدیو
20 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 پس [عبیدالله] روی به جانب سجاد علیه‌السلام کرده، نام مبارکش باز جُست ... و به کشتن او اشارت کرد. زینب سلام‌الله‌علیها برادرزادۀ بیمار را در آغوش گرفته بدو بیاویخت و گفت: یابن زیاد، مگر با چند تن که از ما بکشتی، باز بسنده ندانی؟ من از برادرزادۀ خود دست باز ندارم، اگر از این اراده نگذری، مرا نیز با او بکش. حضرت سجاد گفت: چون مرا بخواهی کشتن، نیک مردی را که با اینان قرابتی دارد، همراه کن تا به حرم جدّشان برساند. گویی آن ملعون از این سخن حیا کرده، لحظه‌ای بدیشان نگریست و گفت: واعجبا للرحم ... 📌 برگرفته از ص ۳۹۳ کتاب «قمقام زخار و صمصام بتّار»، تألیف فرهاد میرزا قاجار، تصحیح غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 ابوالفرج در مقاتل الطالبیین روایت کرده که یزید آهنگ قتل سید سجاد علیه‌السلام نمود. مردی از شامیان گفت: مرا اجازت ده تا خونش بریزم. زینب خود را به روی برادرزاده افکند، گفت: ای یزید مگر تو را ریختن خون ما هنوز بس نیست؟ سجاد گفت: اکنون که مرا بخواهی کشتن، اگر تو را با این زنان قرابتی است، یک نفر امین پرهیزکار با اینان بفرست که به مدینه‌شان برساند. یزید را دل بسوخت و گفت: تو خویشتن آن‌ها را ببری. 📌 برگرفته از ص ۴۲۶ کتاب «قمقام زخار و صمصام بتّار»، تألیف فرهاد میرزا قاجار، تصحیح غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 زینب چندان که به مسجد رسول صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم داخل شد، بازوان در روضۀ مبارکه به هر دو دست بگرفت و گفت: یا جداه انی ناعیة الیک اخی الحسین. اینک منم که خبر مرگ «فلذة الکبد و ثمرة الفؤاد» تو، به حضرت آوردم و سوز دل خود بازمی‌نمایم. 📌 برگرفته از ص ۴۳۹ کتاب «قمقام زخار و صمصام بتّار»، تألیف فرهاد میرزا قاجار، تصحیح غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 علی هاشم را برای شهادت فرستاد و به او فرمود: «ای هاشم! تا کی می‌خواهی از نان دنیا بخوری؟« چشم هاشم به شهادت در محضر مولایش روشن شد. در نبرد صفین، قهرمانانه جنگید و با عمار در یک روز شهید شد. هاشم از یاران خاص امیرالمؤمنین بود و با او مزاح می‌کرد. امام او را از وقت شهادتش آگاه کرد و بشارتش داد که همان روز از غذای بهشت خواهد خورد. هنگام غروب، وی مردم را خطاب کرد و گفت: «هان هر که خدا و آخرت را می‌خواهد، پیش آید!» افراد به سوی وی آمدند. او همراه شماری از یارانش بارها بر شامیان یورش آورد و پس از نبردی سخت، به یارانش گفت: «مبادا پایداری آنان، شما را به هراس اندازد! ... آنان بر گمراهی‌اند و شما بر حق. ای قوم! صبر پیشه کنید و پایدار باشید و گرد آیید! بشتابید تا به سوی دشمن خود حرکت کنیم و پایداری ورزیم. خدا را یاد کنید! مبادا مردی برادرش را تسلیم دشمن نماید! به این سو و آن سو بسیار ننگرید! تنها برای خدا پیکار کنید تا خداوند میان ما و آنان داوری کند؛ که او بهترین داوران است!» (ص. ۸۰۲). https://www.irna.ir/news/84652937/
صحیفۀ سجادیه، با ترجمه مرحوم آیت‌الله میرزا ابوالحسن شعرانی رحمت‌الله‌علیه، تجدید چاپ شد.
جهاد با نفس، برگرفته از کتاب شریف وسائل الشیعه، تآلیف شیخ حر عاملی و با ترجمه غلامحسین انصاری، تجدید چاپ شد.
شرکت چاپ و نشر بین‌الملل با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام، به‌زودی زندگی‌نامه امام‌خمینی رحمهُ‌الله را در چند جلد، منتشر خواهد کرد. در آستانۀ انتشار مجلدات اولیه این مجموعه، حجت‌الاسلام حمیدرضا باقری، نویسنده کتاب، در یادداشتی کوتاه، پیرامون این اثر توضیحاتی ارائه داد: «کتاب «آقا روح‌الله» اولین جلد از مجلدات یک کلان‌پروژه با عنوان بررسی منطق رهبری امامین انقلاب است. این پروژه از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی توسط جمعی از طلاب و فضلای حوزه طراحی و آغاز شد و در گام اول آن سعی گردید تا بستر تاریخی عملکرد امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای روشن شود؛ چرا که فهم صحیح و مجتهدانه هر اندیشه‌‌ای متوقف بر فهم صحیح از عملکرد مبتنی بر آن اندیشه است و فهم صحیح عملکرد نیز متوقف بر فهم صحیح بستر زمانی تحقق آنها است. در این راستا مطالعات اولیه‌ای صورت گرفت و بر اساس آن درسی با عنوان «سیره رهبران» در حوزه دانشجویی دانشگاه شریف در چند دوره تدریس شد. در این درس یک دور عملکرد رهبران انقلاب با توضیح بستر تاریخی مورد نیاز، در جریانات مختلف ارائه و نقد شد و برخی نقاط مبهم آن مشخص گردید. در گام دوم با همکاری «پژوهشکده تمدن توحیدی» طرحی پژوهشی تعریف شد که یک دور تاریخ معاصر را ناظر به عواملی که شخصیت رهبران انقلاب و عملکرد و اندیشه‌های آنان را شکل می‌دهد، در آن ارائه شود. برای نیل به این هدف نیز تنها به بررسی رفتارها و حوادثی که مستقیماً با رهبران انقلاب مرتبط بود، بسنده ننموده و به فراخور حال، عملکرد سایر بزرگان و اشخاص و نیز شرایط کلی حاکم بر محیط نیز مورد بررسی قرار گرفت. این کار پژوهشی با بررسی زندگی حضرت امام در چهار مرحله طلبگی، استادی، قیام و مبارزه، و رهبری انقلاب آغاز شد و اولین خروجی کار، یعنی بررسی زندگی امام‌خمینی در دوره طلبگی در یک جلد به قلم اینجانب در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید. دومین خروجی نیز برای دوره استادی در دو مجلد درسال ۹۷ با همین قلم به پایان رسید. دیگر مجلدات این پروژه نیز با اضافه شدن دوره‌های مختلف رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و همکاری «پژوهشکده باقرالعلوم» به دست طلابِ فاضلِ فعال در این پروژه در حال تدوین است. کتاب «آقا روح‌الله» که اولین مجلد از این کار پژوهشی محسوب می‌شود، به علت برخی مشکلات بیش از 6 سال در مرحله اخذ مجوز، نقد و ارزیابی، طراحی و چاپ و ... باقی ماند و دو مجلد بعد نیز به همین سرنوشت دچار شدند؛ اما همه این مشکلات به لطف خداوند مقدمه خوبی برای اصلاح هرچه بهتر و ارائه اثری درخور ارائه سیره امامین انقلاب بود. باشد تا این اثر به قدر خود چراغی باشد برای گم نشدن راه ایشان.» https://www.ibna.ir/fa/tolidi/318714/
📚نقد و بررسی رمان «من خواب دیده‌ام» در بوته نقد 🔸جلسه نقد و بررسی رمان «من خواب دیده‌ام»، نوشتۀ فاطمه الیاسی، شنبه هفتم اسفندماه، مقارن با شب شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام، ساعت ۱۸/۴۵، برگزار خواهد شد. 🔻این رمان تاریخی، پیدایش فرقه وافقیه پس از شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر را روایت می‌کند. در جلسه نقد این کتاب، علاوه بر مولف، آقای دکتر سعید طاووسی مسرور به عنوان منتقد بخش تاریخی و آقای ابراهیم اکبری دیزگاه به عنوان منتقد بخش ادبی به ایراد سخن می‌پردازند. 🛑این جلسه، مجازی و در قالب پخش زنده اینستاگرامی خواهد بود. ☘️علاقمندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند به صفحه اینستاگرام شرکت چاپ و نشر بین‌الملل (ناشر کتاب) به نشانی Intlpub_ir یا صفحات مهمانان این مراسم مراجعه کنند.
📚 مرد، لب باز می‎کند و صدای ضعیف و نامفهومی از گلوی خشکیده‌‎اش بیرون می‌جهد: ـ شهید شد؟! یعنی چه؟! حرف‎هایی که می‌‎شنود را باور ندارد. ماندن در این زندان دستِ‌کمی از مردن ندارد. گوشۀ چشمِ حیان تر می‌‎شود. می‎گوید: ـ نامردها در زندان شاهک مولایمان (امام کاظم علیه‌السلام) را مسموم کردند و بعد جسد مبارک ایشان را سه روز روی پل بغداد گذاشتند تا همه ببینند خودش مُرده! دستش بالا می‎آید و ناخودآگاه نم هر دو چشمش را می‎گیرد. با اینکه چندین سال است به زندگی با یک چشم عادت کرده؛ اما وقتی حواسش نیست، یادش می‎رود چشم تخلیه‌شده اشک ندارد! هنوز هم آن را احساس می‎کند. مرد ژولیده منتظر باقی حرف‎های حیان نمی‎ماند. به همان سبکی که آمده بود، بازمی‎گردد و سر جایش می‎نشیند. دوباره لبش می‎جنبد و حیان می‎بیند گه‏گاه سرش را به دیوار پشتِ سر می‌‎کوبد.
📚 صورت مرد ژولیده، رنگ می‎بازد. چشم‎ از لب‎های حیان که با حرص و عصبانیت روی هم کوبیده می‎شوند، می‌گیرد و می‌‎گوید: ـ وقف؟! مضحک‎تر و درعین‌حال غمبارتر از این واژه در تاریخ نمی‌توان یافت! در شکست‌‎های جبهۀ حق، همیشه رد پای کسانی پیدا می‎شود که می‎گویند ما وقوف می‌کنیم. اینها از یک تبارند؛ اگرچه در هر دوره در لباسی ظاهر می‌شوند. دست علی علیه‌السلام را در دست پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دیدند؛ اما بعد از او گفتند علی جوان است و فلانی صاحب لحیه، پس وقوف می‌کنیم. در صفین هم پایشان لرزید و ایستادند. وقتی دیدند با ایستادن هم کاری پیش نمی‌رود، شمشیر زیر گلوی حجت خدا گذاشتند که بگو سردارت برگردد! حسین علیه‌السلام، جابه‎جا (در هرجا) برایشان سخن راند که دین جدم را به انحراف کشانده‌‎اند و در آستانۀ نابودی قرار داده‌اند؛ اما تبار وقوف باز هم ایستادند. امام صادق علیه‌السلام، پیرمرد تنوری را نشان داد و فرمود: اگر چند نفر مثل او داشتم که جز به فرمان من حرکت نمی‌کردند و بی‌اجازه از حرکت بازنمی‌ایستادند، قیام می‌‎کردم. اینها هرروز با رنگی از پردۀ دنیا فریفته می‌‎شوند؛ روزی می‌گویند شبهه داریم؛ روزی می‌گویند عِده و عُده نداریم؛ روزی می‌گویند عیال‌‎واریم و خرج داریم؛ روزی هم دلیل، پشت دلیل می‌چینند که ما به امامت و وصایت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام یقین نداریم؛ اما خوب که در چشمشان نگاه می‌کنی، برق درهم و دینار را می‌‏بینی! جانم فدای لب‌‎تشنۀ کربلا که فرمود: «این‎ جماعت بندۀ دنیایند و دین، تنها لقلقۀ زبانشان است.»
🌤 ▪️کتابان 📌در گذشته فکر می‌کردند سخن گفتن پیرامون واقفیه باعث القای شبهه است 👈در جلسه‌ی نقد و بررسی رمان «من خواب دیده‌ام» مطرح شد:🔻 🔸سعید طاووسی مسرور استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی: نفس نوشتن رمان درباره‌ی واقفیه جای خشنودی دارد. در گذشته فکر می‌کردند سخن گفتن پیرامون واقفیه باعث القای شبهه است. کتاب «من خواب دیده‌ام» از لحاظ تاریخی کتاب مقبولی است. مطالب خلافی که به‌وضوح به چشم بیاید در اثر نیست و این یک حُسن بزرگ است.   📔شناسنامه: فاطمه الیاسی، «من خواب دیده‎ام»، تهران: چاپ و نشر بین‌الملل، چاپ نخست، ۱۴۰۰، بها: ۶۱۵۰۰ تومان http://ketaabaan.ir/در-گذشته-فکر-میکردند-سخن-گفتن-پیرامون-واقفیه-باعث-القای-شبهه-است
به مناسبت سالروز آغاز امامت امام‌رضا علیه‌السلام ✅ نقدی بر کتاب بانوی آندلس ✍ دکتر سعید طاووسی مسرور، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی به نقد کتاب «بانوی آندلس» که پیرامون مادر مکرمه امام‌رضا علیه‌السلام است، پرداخته‌ است. https://www.ibna.ir/fa/note/318963/
📚 لشکریان اسلام فاتح و پیروز برگشته بودند. و علاوه بر همۀ غنایم، تعدادی از کفّار را در جنگ، به اسارت گرفته و با خود آورده بودند. آن‌ها بر کفر و دشمنی، لجبازی و مقاومت نمودند تا به قتل رسیدند، ولی یک نفر را دستور کشتن ندادند، (این عمل که گویای مطرح بودن حساب و کتاب دقیق در کار آن حضرت بود و می‌فهماند که آن کشتن‌ها و این عفو دارای علت و حکمت خاص است، موجب شد که) فرد عفو شده سوال کرد: چرا مرا جدا کردید و فرمان قتل ندادید؟ حضرت فرمود: جبرئیل از طرف پروردگارم به من خبر داد که پنج خصلت در تو هست که خدا و رسولش آن‌ها را دوست می‌دارند: 1- غیرت شدید بر ناموست، 2- سخاوت، 3- حسن خلق، 4- راستگویی، 5- شجاعت. مرد با شنیدن این سخنان مسلمان شد، مسلمانی واقعی و مقاوم، در رکاب پیغمبر جنگید تا شهید شد. 📌 برگرفته از ص 221 کتاب «محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بر قله‌های فضائل»، تألیف عباسعلی اختری،چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 در پرتو تعلیم حق بود که پیغمبر گرامی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم سخت به دنیا بی‌اعتناء و گویا از آن تنفر داشت. جابر می‌گوید: رسول خدا از بازار عبور کرده و می‌خواست به سمت بالای مدینه برود و مردم نیز اطراف او را گرفته بودند. از مزبله‌ای :عبور کرد که بزغالۀ مرده‌ای بر آن افتاده بود، گوش آن را گرفت و گفت: کدام‌یکِ شما این را به یک درهم می‌خواهد؟ گفتند: اصلاً نمی‌خواهیم، می‌خواهیم چه کنیم؟ فرمود: آیا دوست دارید مال شما باشد؟ گفتند نه، و سه بار تکرار کرد! گفتند: اگر زنده بود هم چون گوش‌بریده است معیوب بود، تا چه رسد به مردۀ آن! آنگاه پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «انّ الدنیا علی الله اهون من هذا علیکم»؛ به راستی که دنیا در نزد خدا از این بزغالۀ مرده در نظر شما بی‌ارزش‌تر است. 📌 برگرفته از ص ۸۲ کتاب «محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بر قله‌های فضائل»، تألیف عباسعلی اختری،چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 خانم یاسمن غنی، فارغ التحصیل رشتۀ ایران‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشی پیرامون مقابر منسوب به انبیای الهی در ایران انجام داده‌است. این پژوهش تحت عنوان «مقابر؛ تحقیقی پیرامون مقابر انبیاء بنی‌اسرائیل در ایران به انضمام سایر مقابر موجود» به‌زودی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر خواهد شد. این تحقیق، یک تحقیق بینا رشته‌ای بین علوم تاریخ، باستان‌شناسی و ادیان محسوب می‌شود. 📝 نویسندۀ کتاب، در یادداشتی کوتاه به معرفی اثر در دست انتشار خود پرداخته‌است: «اگر از جنبه‌های معنوی، پیرامون وجود مقابر پیامبران در ایران و پایداری‌شان تاکنون صرف نظر کنیم، در بررسی‌های انجام شده در این زمینه با دو پرسش کلیدی مواجه بودیم: در ابتدا چرایی جغرافیایی موضوع مطرح بود و اینکه علت حضور پیامبران در خاک ایران - در حالی که اکثریت این پیامبران از قوم بنی‌اسرائیل و فرستاده شده برای هدایت این قوم بودند- چه بوده‌است؟ برای رسیدن به پاسخ، چراییِ تاریخی موضوع اهمیت پیدا کرد چرا که نیازمند داده‌ها و اطلاعات تاریخی بودیم. در ابتدا منابعی که برای اولین بار نام این بزرگان را در خود ذکر کرده بود، مطالعه کردیم که این منابع شامل بخش عهد عتیق از کتاب مقدس و سپس قرآن کریم بود و با توجه به رویکرد تاریخی عهد عتیق و اطلاعات مندرج در آن دریافتیم که اکثریت این پیامبران در منطقۀ میان‌رودان، سرزمین فلسطین و اردن می‌زیسته‌اند. در کتاب مقدس اشارات متعددی به سرزمین پارس (ایران) شده‌است که عمده مطالب ذکر شده مربوط به دوران هخامنشیان و دورۀ اسارت دوم یهودیان در بابل است که در نهایت با تصرف بابل توسط کوروش هخامنشی و آزادی یهودیان، بسیاری از آنان به ایران آمده و در این خاک اقامت گزیدند. از اسارت اول یهودیان که در نتیجۀ حمله آشوریان به سرزمین مقدس و آوارگی یهودیان بود، نیز در منابعی یاد شده و ذکرِ آن رفته که عده‌ای روانۀ سرزمین‌های شرقی بویژه ایران شده‌اند. در مرحله بعد و در راستای رسیدن به پاسخ به پرسش کلیدی دوم به سراغ سایر منابع که شامل کتب تفسیری پیرامون عهد عتیق و قرآن کریم و همچنین احادیث و روایات بود رفتیم و در نهایت نوشته‌های مورخان و سیاحان را بررسی کردیم تا بدانیم از چه دوره‌ای و در چه شرایطی این بناها بوجود آمده‌اند و آیا در گذشته انتساب این مقابر به افراد مدفون در آن نیز همانند امروزه بوده یا احتمال همنامی فرد مدفون با یک پیامبر موجب این مسئله شده و چرا برای برخی پیامبران مقابر متعددی در بیش از یک نقطه ذکر شده- چنانکه برای حضرت ایوب و حضرت دانیال 4 مقبره و برای حضرت جرجیس 3 مقبره در استان‌های مختلف وجود دارد- و نسب‌نامه های موجود در مقابر دلیل مناسب و کافی برای نسبت دادن این مقابر به آن پیامبر خاص هست یا خیر؟ اگرچه شرایط موجود در کشور به علت وجود ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها بر کیفیت تحقیق بسیار تأثیرگذار بود و شرایط انجام تحقیقات میدانی با توجه به گستردگی و تعدد مقابر که شامل 47 مقبره در 15 استان کشور بود، فراهم نبود، اما تا حد امکان سعی بر آن شد تا به چرایی‌های مطرح شده پاسخ داده شود و هر کدام از مقابری که صحت انتسابشان محل شک و تردید است، می‌تواند موضوع یک تحقیق منحصر به فرد برای پژوهشگران بعدی باشد.» https://www.ibna.ir/fa/tolidi/319030/
✅ دیدار امام با برادرش 📚 سید‌بن‌طاووس از عمربن‌علی‌بن‌ابی‌طالب نقل می‌کند که با آل عقيل می‌گفت: هنگامی که، برادرم، حسین علیه‌السلام، از بیعت با یزید امتناع کرد، خدمت او رسیدم. عرض کردم: «ای اباعبدالله! فدایت شوم! برادرت امام مجتبی از پدرش روایت کرد ... اشک مجالم نداد و ناله‌ام بلند شد». مرا به سینه چسباند و فرمود: به تو خبر داد که من کشته می‌شوم؟ گفتم: «خدا نکند ای پسر پیامبر!» فرمود: تو را به حق پدرت (قسم می‌دهم) آیا از کشته شدن من خبر داد؟ گفتم: «آری، پس چرا بیعت نکردی؟» فرمود: پدرم فرمود که رسول خدا او را از شهادتش و شهادت من آگاه کرده و خبر داده که قبر من، نزدیک قبر او خواهد بود. تصور می‌کنی چیزی را می‌دانی که من نمی‌دانم؟ هرگز تن به ذلت نخواهم داد. (در قیامت) مادرم فاطمه، پدرش را دیدار خواهد کرد، و از رفتار امتش با فرزندانش شکایت می‌کند. هرکس که حضرت فاطمه را با آزردن فرزندانش آزرده‌است، وارد بهشت نمی‌شود.
🔰 باید با انس بگیریم 🔺 رهبر انقلاب: «یامن تحل به عقد المکاره و یامن تدفع به حرّ الشدائد» با زبان درخواست و التماس حقیقت را بیان مى‌کند. انسان را به آنچه که هست و کیفیتى که باید پیدا بکند آشنا مى‌کند. ما باید با صحیفه‌ى سجادیه انس بگیریم، و من خواهش مى‌کنم از همه‌ى برادران و خواهران کتاب صحیفه‌ى سجادیه را بگیرند، مطالعه کنند، بخوانند تدبر کنند، هم از توجهى که انسان از دعاى صحیفه‌ى سجادیه به خدا مى‌برد، پیدا مى‌کند، بهره ببرند و هم معارف عظیم این کتاب تالى تلو قرآن و نهج‌البلاغه را یاد بگیرند، و باید دانشمندان و متفکرین و دانایان امور معارف روى صحیفه‌ى سجادیه بیش از این کار کنند. ۱۳۶۶/۰۶/۲۰ صحیفه سجادیه با ترجمه مرحوم علامه شعرانی تجدید چاپ شد. میلاد امام سجاد علیه‌السلام مبارک.
در انتهای دعای ۴۸ صحیفه سجادیه، استاد علّامه شعرانی مطلبی را در خصوص "دعا کردن" بیان می‌فرماید. در اینجا ابتدا مطلب ایشان را عیناً می‌آوریم و بعد از آن حاشیۀ آیت‌الله شريعتمداری (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) بر مطلب ایشان را بیان می‌کنیم: 👈 علامه شعرانی قدس سره: دعا کردن به هر لفظ که انسان بخواهد جایز است و هیچ یک از علما خواندن دعای غیر مأثور را حرام و بدعت نشمرده‌اند. و گروهی در زمان ما بر خویش سخت گرفته و از خواندن دعاهای بی‌اسنادی که در کتب ادعیه است، پرهیز می‌کنند و روایتی را دلیل آوردند که مردی از پیش خود دعایی ساخت و بر حضرت محمد باقر علیه‌السلام عرضه داشت و آن حضرت او را نهی فرمود. اما نهی آن حضرت را باید حمل کرد بر اولویت دعاهای مأثور، نه تحریم غیر مأثور، و شاید دعای آن مرد متضمن معنی ناروایی بود و آن را دلیل بر منع هر دعا نتوان قرار داد. و به تواتر توان ثابت کرد که عباد و زهاد سلف به نظم و نثر، دعا و ثنا بسیار کردند و کسی عمل آنان را زشت نشمرد. و شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه زیاراتی برای حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها آورده و گفته‌است: خود من این زیارت را ساختم چون زیارت مأثور برای آن حضرت نیافتم. و زیارت معروف به مفجعه و دعای عدیله و دوازده امام خواجه نصیرالدین طوسی و دعای صباح از این قبیلند. بلکه خواندن دعایی که از مشایخ صوفیه و علمای اهل سنت منقول است اگر متضمن سخن باطل نباشد نیز جایز است و اشعاری که بلغا در مناجات حضرت باری تعالی ساختند در این حکم است و برای ثواب توان خواند، بالجمله چنان که شاعر گوید: هیچ ترتیبی و آدابی مجوی ... هرچه میخواهد دل تنگت بگوی با این حال دعای مأثور افضل است و دعای غیر مأثور حرام نیست و البته کسی آن را به قصد ورود نمی‌خواند. . . . 👈👈‌ آیت الله شریعتمداری(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): در این تعلیقه تخلیط و اغراء است؛ زیرا این مطلب که هر کس بخواهد خدا را می تواند بخواند و از او حاجت بخواهد صحیح و مسلّم است و آیۀ کریمه ادعونی استجب لکم ... بر آن دلالت دارد؛ و امّا اینکه -هیچ آدابی و ترتیبی مجوی- صحیح نیست. چنانکه در ابیات قبل این بیت مولوی شبان را معرفی کرده است که خدا را جسم می‌دانسته است و به هر حال در کلام مرحوم شعرانی تحریک عوام به سوی صوفیه و اهل بدعت است و ما خواننده را به کلام محدث قمی (ره) در ذیل زیارت وارث ارجاع می‌دهیم.
کلام مرحوم محدث قمی (شیخ عباس قمی) در مفاتیح الجنان که آیت‌الله شریعتمداری بدان ارجاع دادند: 📝 لاجرم کار به جائى رسد که کتاب مصباح المتهجد و اقبال و مهج الدّعوات و جمال الا سبوع و مصباح الزائر و بلدالا مین و جنّة الواقیة و مفتاح الفلاح و مقباس و ربیع الا سابیع و تحفه و زادالمعاد و امثال این کتب متروک و مهجور شود و این مجموعه هاى احمقانه شایع شود که در دعاى مجیر که از دعاهاى معتبره مرویه است در هشتاد موضع آن کلمه بِعَفْوِک زیاد کنند و کسى انکار نکند و در دعاى جوشن که مشتمل بر صد فصل است براى هر فصلى یک خاصیتى وضع کنند و با بودن این همه زیارات ماءثوره زیارت مفجعه جعل کنند و با بودن این همه دعاهاى معتبره مرویه با مضامین عالیه و کلمات فصیحه بلیغه دعائى بى ربط در کمال برودت جعل نمایند و نام او را دعاء حُبّى گذارند و از کنگره عرش آن را نازل نمایند و چندان فضیلت براى او وضع نمایند که انسان را متحیر و سراسیمه نماید ... برای مشاهدۀ کامل مطالب ایشان👇👇 https://www.erfan.ir/mafatih260 https://www.erfan.ir/mafatih261 https://www.erfan.ir/mafatih262
نثر دلنشین حاج فرهاد میرزا قاجار در باب ولادت امام‌حسین ‌علیه‌السلام 📚 ابن‌عبدربه در کتاب «العقد» و صدوق در کتاب امالی خویش آورده‌اند که همسایگان امّ‌ایمن روزی به خدمت حضرت سیدالمرسلین آمده، گفتند: دوشینه، امّ ایمن هیچ از گریه و زاری نخفت و آرامش نبود تا سپیده بدمید. نبیّ الرحمه، کس فرستاد او را بطلبید. چون بیامد، فرمود: «یا ام ایمن لا ابکی الله عینیک»؛ ای امّ‌ایمن خدا چشمانت را نگریاند. همسایگان تو مرا چنین گفتند، تو خود بگوی، این گریه چه بود؟ گفت: یا رسول الله خوابی سخت هایِل دیده‌ام. فرمود: [هر]چند که خدا و پیغمبر او نیکوتر دانند، حالی تو این خواب حدیث کن. امّ‌ایمن گفت: این واقعه بس عظیم بود که زبان را قدرت بیان نیست. فرمود: نی، آنچنان نباشد که تو را مظنون افتاده، شرح آن بازده. گفت: دوش به خواب دیدم که پاره‌ای از اعضای تو به سرای من افتاده، فرمود: از این پس خوش بخواب که فاطمه پسری بزاید و تو را تربیت و کفالت او همی باید کرد، و تعبیر بر این وجه افتد که پارۀ تن من در خانۀ تو باشد. سپس که آن مولود مسعود قدم به عرصۀ شهود نهاد، رسول، هفتمین روز سرش بسترد و هم‌سنگ مویش سیم تصدق کرده عقیقه فرمود و حضانت او به امّ‌ایمن گذاشت. امّ‌ایمن او را در بُردِ رسول بپیچیده به خدمت جدّ بزرگوار آورد. رسول که آن طلعت خجسته بدید، فرمود: «مرحباً بالحامل و المحمول»؛ آفرین بر حمل‌کننده و حمل‌شده. اینک تأویل رؤیا پدیدار گشت. 📌 برگرفته از ص ۳۱ کتاب «قمقام زخار و صمصام بتّار»، تألیف فرهاد میرزا قاجار، تصحیح غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل