eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
185 دنبال‌کننده
522 عکس
41 ویدیو
22 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
امتحان عصر غیبت (۱) 📚 شیخ کلینی از مفضل‌بن‌عمر نقل کرده است: شیندم امام صادق علیه‌السلام می‌فرمود «صاحب این امر دو غیبت خواهد داشت، پس از غیبت اول به سوی خانواده‌اش برمی‌گردد؛ اما در غیبت دوم، در اثر طولانی بودن گفته می‌شود که او مُرد و ـ معلوم نیست ـ در کدامین بیابان رفت و ناپدید گشت»؛ گفتم: اگر چنین وضعی پیش آمد ما چه کار کنیم؟ فرمود: هر کس مقام او را ادعا کرد، پرسش هایی از او بپرسید تا همچون او پاسخ دهد. 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۷۱
امتحان عصر غیبت (۲) 📚 و [شیخ کلینی] در نقل دیگری آورده است که حضرت صادق علیه‌السلام فرمود: مبادا صدای خود را بلند کنید ـ و آشوب به پا کنید ـ به خدا سوگند، امامتان سال‌های طولانی پنهان خواهد شد و شما آزمایش خواهید شد تا جایی که گفته می‌شود: مُرد یا کشته شد و ـ معلوم نیست ـ در کدامین بیابان رفت و تلف شد. دیدگان مؤمنان برای او بگریند و همچون کشتی‌های طوفان‌زده زیر و رو خواهید شد. فقط آنانی نجات خواهند یافت که با خدا پیمان بسته‌اند و در دل‌هایشان نور ایمان رسوخ نموده و به روح الهی مؤیدندـ در این مدت دوازده پرچم مشابه برافراشته خواهد شد که معلوم نیست کدام حق و کدام باطل است. مفضل می‌گوید: من گریستم و گفتم: پس چه باید کرد؟ حضرت به نور خورشیدی اشاره کرد که از روزنه‌ای به درون خانه تابیده بود و فرمود: «ای اباعبدالله! آیا این خورشید را می بینی؟»؛ گفتم: بلی. فرمود: «به خدا سوگند راه ما و امامت ما از این خورشید روشن‌تر است». 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۷۱ و ۳۷۲
امتحان عصر غیبت (3) 📚 نعمانی از عمیره دختر نفیل نقل کرده است: شنیدم حضرت امام حسین علیه‌السلام می‌فرمود: «آنچه انتظار می‌کشید، واقع نمی‌شود، مگر پس از آنکه از یکدیگر دوری بجوئید، بر چهرۀ هم آب دهان اندازید و هر یک به کفر دیگری شهادت داده و به همدیگر لعنت فرستید»؛ گفتم: در چنین دوره‌ای چه خیری هست؟ امام حسین علیه‌السلام فرمود: «تمامی خیر در همین دوره است، قائم ما بر می‌خیزد و همۀ این ناشایستی‌ها را از میان بر می‌دارد». 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۷۶
📚 کتاب «حديث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن» نگاشتۀ کاوس (محمد) روحی برندق؛ از شاگردان حضرت آیت‌الله بهجت و آیت الحق سعادت پرور پهلوانی تهرانی (ره) و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تلاشی است در شرح و توضیح حدیث عنوان بصری، به‌عنوان یک بستۀ کامل و جامع اخلاق و عرفان عملی. حدیث عنوان بصری، حدیثی منقول از امام صادق علیه‌السلام است که به نام راوی آن، «عنوان بصری» معروف شده است. آیت‌الله قاضی (ره) از بین همۀ روایات، بر حدیث عنوان بصری تأکید بسیاری داشت، آن را برای سالکان مبتدی بهترین روایت می‌دانست و توصیه می‌نمود که این روایت را بنویسند، در جیبشان بگذارند، هفته‌ای یکی دو بار بخوانند و به دستور‌های آن عمل کنند. 📌 «حديث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح متن»، تألیف کاوس روحی برندق، در 304 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 91000 تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانۀ بازار شده‌است.
چاپ و نشر بین‌الملل
#معرفی_کتاب #حدیث_عنوان_بصری 📚 کتاب «حديث عنوان بصری، ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه‌ها و شرح م
به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت امام صادق علیه‌السلام، در روزهای آینده گزیده‌هایی از کتاب «حدیث عنوان بصری» تقدیم مخاطبان ارجمند می‌گردد. 🌷🌸🌺🌹🌷🌸🌺🌹 برای خرید کتاب «حدیث عنوان بصری» پیوند زیر را لمس نمایید: https://nashrebeynolmelal.ir/?p=7139
📚 به ظاهر امام صادق علیه‌السلام عنوان بصری را به حضور نپذیرفت و او را رد و به مالک _ که در عقیده و تفکر از روش اهل بیت علیهم‌السلام منحرف بوده، بلکه خود یکی از رؤسای چهارگانه مذاهب فقهی اهل تسنن به شمار می‌آید ارجاع داد. از ادامه روایت مشخص می‌شود که امام علیه‌السلام می‌خواسته آتش اشتیاق را در او شعله‌ور کند. امام صادق با این طرد، می‌خواست هم تغییر ذهنیت ایجاد کند و هم عنوان بصری را به دریافت حقیقت بیشتر ترغیب نماید. از اینجا روشن می‌شود که شیوۀ برخی استادان اخلاق که اینگونه عمل می‌کنند نیز ریشه در سیرۀ امامان معصوم علیهم‌السلام دارد؛ در همان ابتدا شاگرد را به حضور نمی‌پذیرند، ابتدا استعداد، پشتکار و همّت او را می‌سنجند، سپس توصیه‌های اخلاقی را بیان می‌کنند. ادامه روایت نشان میدهد که شگرد امام صادق علیه‌السلام مؤثر افتاد و عنوان بصری از آنجایی که اهل علم بود، منظور امام را به‌خوبی دریافت و گفت: از این داستان ناراحت و از نزد او خارج شدم، در دل با خود گفتم اگر خیری در وجود من می‌دید مرا از آمدوشد به نزد خود و دریافت روایت محروم نمی‌کرد. 📌 برگرفته از ص 22 کتاب «حدیث عنوان بصری»، تألیف کاوس روحی برندق، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 در ادامه امام صادق علیه‌السلام به اثر دیگر عبودیت واقعی اشاره نموده و می‌فرماید: «و لا یدع ایّامه باطلا»؛ لحظه‌ای از روز و شب را به بطالت سپری نمی‌کند. این عبارت به «مراقبه» اشاره دارد، یعنی انسان مراقبت کند که یک لحظه از عمر خود را به بطالت نگذرانده و صرف غیر رضای خدا نکند، و منظور این نیست که فقط عمل عبادی انجام دهد، بلکه ممکن است تفریح کند، زیرا اسلام برای شادابی روح اهمیت قائل است و توصیه‌های ویژه‌ای در این باره دارد، چنانکه در احادیث آمده است که شایسته است مؤمن اوقات شبانه‌روز خود را به سه بخش تقسیم کند: برای کار، عبادت و تفریح. البتّه مقصود سه قسمت مساوی نیست، بلکه بخشی از وقت خود را برای تفریح، بخشی از آن را برای کار و بخشی را برای عبادت قرار دهد. 📌 برگرفته از ص 191 کتاب «حدیث عنوان بصری»، تألیف کاوس روحی برندق، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
  📚 او اعلام کرد که دنیایی پر از طلا نمی‌خواهم: حضرت رضا از آباء خود علیهم‌السلام نقل می‌کند کـه پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمود: فرشتۀ حق به نزد من آمد و گفت، ای محمد پروردگارت سلام می‌رساند و می‌گوید، اگر می‌خواهی و می‌پسندی تمام صحرای بطحاء (مکه) را برای تو طلا سازم؟ پس سر بسوی آسمان بلند کردم و گفتم: نه پروردگار من، دوست دارم یک روز سیر باشم و تو را ستایش کنم و یک روز گرسنه باشم و از تو تقاضا کنم.  📌 برگرفته از ص ۸۳ کتاب «محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بر قله‌های فضائل»، تألیف عباسعلی اختری،چاپ دوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 نکتۀ دیگر در سخن امام صادق علیه‌السلام این است که در زمینۀ دلیل کم‌خواری می‌فرماید: «فانه یورث الحماقة و البله»؛ به لحاظ اطلاق روایت، از این عبارت می‌توان برداشت کرد که پرخوری علاوه بر اینکه هوش انسان را در کسب‌وکار ضعیف می‌کند، سطح فکر عقلانی و قلبی او را در مسائل معنوی نیز پایین می‌آورد. به این معنا که بصیرت انسان در اثر پرخوری، دچار کندی در درک معنویات می‌شود و انسان در اثر آن به خودکشی معنوی موقت دچار می‌گردد. پس وقتی انسان تشخیص می‌دهد که به‌اندازه خورده است، اگر حتی یک لقمه اضافه بخورد، دست به خودکشی معنوی زده است. بنابراین، حضرت می‌فرماید پرخوری بصیرت انسان را در درک معنویات کم می‌کند و سبب می‌شود در معرفت خدا ابله باشد. ما هر چه دلمان می‌خواهد، می‌خوریم، بعد می‌خواهیم در نماز با حضور قلب به خدا توجه داشته باشیم. این امر شدنی نیست. 📌 برگرفته از ص 207 و 208 کتاب «حدیث عنوان بصری»، تألیف کاوس روحی برندق، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
چاپ دوم کتاب «خمس» با ویرایش جدید، منتشر شد. خوشبختانه این کتاب پس از چاپ نخست در اوایل سال 1400، مورد توجه بسیاری از از اساتید و طلاب قرار گرفت و حتی در یک کارگاه 11 جلسه‌ای به صورت حضوری و مجازی تدریس شد. طی مباحثاتی که انجام گرفت، برخی قسمت‌های کتاب اصلاح شد و نیز فروعات جدیدی به آن افزوده شد تا چاپ دوم کتاب ان‌شاءالله صحیح‌تر و کامل‌تر از چاپ اول باشد. در آخرین مراحل آماده‌سازی کتاب برای چاپ دوم، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی در چهار جلد منتشر شد که موضوع خمس در جلد دوم آن آمده‌ است. بخش خمس مورد مطالعه قرار گرفت و مسائل جدیدی که مناسب کتاب حاضر است، به متن افزوده شد و نیز در مواردی که شاهد تغییر در نظر معظم‌له بودیم، آن موارد را در کتاب حاضر ذکر کردیم. در نتیجه، آنچه پیش روی خوانندگان است با جدیدترین فتاوای آیت‌الله سیستانی تطبیق داده شده‌ است. همچنین این کتاب قبل از چاپ دوم به نظر چند تن دیگر از کارشناسان دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نیز رسید و پس از مباحثه در مورد برخی نکات، در نهایت مورد تأیید دفتر معظم‌له قرار گرفت. چاپ اول کتاب، 104 صفحه بود، اما چاپ جدید 160 صفحه است.
ارزیابی حدیث عنوان بصری.pdf
452K
گفتاری در مورد اصالت حدیث عنوان بصری (ویژه اهل تحقیق) 📌 صفحات 292 و 293 کتاب «حدیث عنوان بصری»، تألیف کاوس روحی برندق، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
چاپ و نشر بین‌الملل
چاپ دوم کتاب «خمس» با ویرایش جدید، منتشر شد. خوشبختانه این کتاب پس از چاپ نخست در اوایل سال 1400، م
برای خرید اینترنتی کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی» تألیف حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی پیوند زیر را لمس کنید: https://nashrebeynolmelal.ir/?p=8479
چاپ و نشر بین‌الملل
#معرفی_کتاب #سیره_نامه_امیرالمومنین ترجمۀ جلد دوم «سیره‌نامۀ امیرالمؤمنین»، تألیف علی کورانی عاملی
برای خرید اینترنتی ترجمۀ جلد دوم «سیره‌نامۀ امیرالمؤمنین» تألیف علامه علی کورانی عاملی پیوند زیر را لمس کنید: https://nashrebeynolmelal.ir/?p=8477
📚 فرزندش می‌گوید: در زندگی پدرم بسیار دقت داشتم، در شبانه‌روز کمتر از شش ساعت می‌خوابید و شبها طبق معمول مشغول مطالعه و بررسی منابع بود، اکثر اوقات اواخر شب به بستر خواب می‌رفت و یک ساعت به اذان صبح بیدار می‌شد و استراحت دیگری نداشت تا آن‌که بعد از نماز ظهر در اتاق خود، بر روی گلیمی که گسترانیده بود می‌خوابید و عبای نازک خویش را به روی خود می‌انداخت، این استراحت نیز حداکثر یک ساعت طول می‌کشید. 📌 برگرفته از ص ۱۲۵ و ۱۲۶ کتاب «فرزانۀ فروزندۀ جان‌ها و دل‌ها» در شرح احوال آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، تألیف غلامرضا گلی زواره، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
چاپ و نشر بین‌الملل
#معرفی_کتاب  #اطلس_اندیشه_معاصر_عرب    کتاب «اطلس اندیشۀ معاصر عرب» برای پاسخ به این پرسش اصلی ته
برای خرید اینترنتی کتاب «اطلس اندیشۀ معاصر عرب؛ جریان‌شناسی فکری و مطالعاتی جهان معاصر عرب»، حاصل پژوهش حسن علی‌پوروحید، با همکاری پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه‌السلام، پیوند زیر را لمس کنید: https://nashrebeynolmelal.ir/?p=8482
📚 شگفت‌آور است با اینکه در پی مرگ یزید و استعفای معاویۀ دوم و آشفتگی مرکز خلافت، زمینه برای جبران کوتاهی‌ها در یاری امام حسین فراهم شده بود، ولی باز همان اشراف خائن کوفه همچون یزید‌بن‌رویم، محمد‌بن‌اشعث و عمر‌بن‌‌سعد فضای سیاسی کوفه را در دست داشتند و برای این شهر مهم که تقریباً یک‌پارچه از امام حسین علیه‌السلام دعوت به عمل آورده بود، تصمیم‌گیری می‌کردند؛ و اگر ایستادگی زنان غیور همدان و ربیعه و نخع نبود، عمر‌بن‌سعد جنایتکار فرومانروای کوفه می‌شد! 📌 برگرفته از ص 360 و 361 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»، تألیف محمدحسین رجبی دوانی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
تعیین‌کنندگان وقت ظهور دروغگو هستند 📚 و نیز از فضیل‌بن‌یسار نقل کرده است: روزی به حضرت باقر گفتم: آیا برای این امر وقت معینی است؟ آن حضرت سه بار فرمود: «تعیین‌کنندگان وقت دروغگو هستند»؛ سپس فرمود: هنگامی که حضرت موسی علیه‌السلام برای مناجات با خدا می‌رفت، سی روز وعده نمود؛ اما وقتی ده روز بر آن افزوده شد، قومش گفتند که او خلاف پیمان عمل کرد و آنچه خواستند، کردندـ بنابراین اگر حدیثی برای شما گفتیم و واقعیت همانگونه شد که گفته بودیم، بگویید «خدا راست گفت» و اگر حدیثی گفتیم که واقعیت، خلاف آن شد، باز بگویید «خدا راست گفت» تا دو پاداش ببرید. 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۷۳
نشانۀ ظهور 📚 نعمانی از بدربن‌خلیل ازدی نقل کرده است: حضرت باقر علیه‌السلام فرمود: «دو رویداد قبل از قیام قائم رخ می‌دهند که از زمان فرود آمدن آدم روی زمین، چنین حوادثی رخ نداده است؛ خورشید در نیمه رمضان می‌گیرد و ماه در آخر آن ماه»؛ شخصی گفت: ای فرزند رسول خدا! طـبـق قـواعد نجومی، خورشید در آخر ماه و ماه در نیمه می‌گیرد! امام باقر فرمود: «من نیز می‌دانم؛ ولی این دو حادثۀ شگفت است که از زمان فرود آمدن حضرت آدم، رخ نداده است». 📌 فرهنگ جامع شهادت معصومین علیهم‌السلام، تألیف گروه حدیث پژوهشکدۀ باقرالعلوم، ترجمۀ محمود لطیفی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ۱۳۹۰ش، ج ۳، ص ۳۹۷
📚 شیخ الازهر عالی‌ترین مقام دینی کشور مصر است که اشراف عالی بر هر سه بخشِ دانشگاه را به عهده دارد. انتخاب شیخ الازهر از سال 1950 میلادی توسط بزرگان الازهر صورت می‌گرفت؛ یعنی بزرگان الازهر، 3 نفر را از بین خود انتخاب می‌کردند و رئیس جمهور مصر از میان این سه کاندیدا، یک نفر را انتخاب می‌کرد که در واقع منتخب خود ازهریون بود با تأیید حکومت، ولی به‌تدریج این روند تغییر کرد و امروزه رئیس جمهور اقدام به انتصاب یک نفر از بزرگان الازهر می‌نماید که شیخ طنطاوی و دکتر الطیب این گونه انتخاب شدند. انحطاط الازهر و از دست رفتن استقلال نسبی آن، رشته‌ای دراز دارد که سرنخش را باید از جمال عبدالناصر جست؛ آنگاه که عزل و نصب رئيس الازهر به دست رئیس جمهور افتاد و آن نهاد دینی را به نهادی حکومتی و وابسته مبدل کرد. 📌 برگرفته از ص 304 و 305 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
محمدعبده و نظریۀ «مستبد عادل» 📚 از جمله دردهایی که محمدعبده در جهان عرب و شرق لمس کرد، ضعف حکومت‌ها و فقدان مدیریت مرکزی، فقدان رهبر کاریزما، فقدان نظم‌پذیری و روحیۀ جمعی و ضعف درک اجتماعی بود. همین کاستی‌ها او را بر آن داشت تا نظریۀ «مستبد عادل» را راه حل برون‌رفت از بن‌بست‌های سیاسی و اجتماعی بداند. او با پیشنهاد «مستبد عادل» آن را درمان دردهای سیاسی- اجتماعی می‌داند. عبده برای ایجاد اصلاح و نوزایی در شرق و جهان عرب معتقد است: شرق نیاز به مستبدی دارد تا کسانی را که از یکدیگر انتقاد می‌کنند، مجبور سازد ارزش متقابل خود را به رسمیت بشناسند، از والدین بخواهد مهربان باشند، همسایگانی با انصاف و بی‌غرض باشند و به طور کلی مردم چه از راه ترس چه رضایت شادمانه، نگرش او را نسبت به منافع خود پیش بگیرند. این مستبد نباید هیچ گامی را بدون توجه اولیه به تأثیرگذاری آن بر مردم تحت حکومتش بردارد، به‌حدی که هر اتفاق خوب شخصی که برایش رخ دهد برای او جنبۀ ثانوی داشته و او بیشتر برای مردم زندگی کند تا برای خودش. 📌 برگرفته از ص 647 و 648 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
نکاتی در مورد نماز آیات 1⃣ آغاز وقت نماز آیات در کسوف و خسوف، از هنگام شروع گرفتگی است و پایان آن طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای بنا بر احتیاط واجب تا زمان شروع بازشدن خورشید یا ماه است؛ اما به فتوای آیت‌الله سیستانی وقت نماز تا زمانی که خورشید یا ماه به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد. 2⃣ اگر بخشی از خورشید یا ماه بگیرد و شخص در آن زمان از این گرفتگی مطلع نشود، لازم نیست پس از آن نماز آیات را قضا نماید. البته اگر گرفتگی کلی باشد، حتی اگر شخص از این قضیه مطلع نشده باشد، باید بعداً قضای آن را بجا بیاورد. در این مسئله امام، حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی هم‌نظر هستند. 3⃣ طبق نظر امام‌خمینی «بسم الله الرحمن الرحیم» را می‌توان یک قسمت از سوره حساب کرد، اما طبق نظر حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی، بنابر احتیاط واجب آن را نمی‌توان یک قسمت از سوره به حساب آورد و با آن رکوع کرد. 📌 برگرفته از ص 104 و 105 کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل