eitaa logo
نسیم فیض
312 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
933 ویدیو
60 فایل
💻 کانال توصیفی و اطلاع رسانی کانون فرهنگی و تبلیغی و کانون فهمای #مسجد_جامع_چالوس، گزارش های صوتی و تصویری از فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغی مسجد جامع چالوس، بیان معارف و احکام از مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام، ادمین : @LabbaikeYaHossine @TMLP_11
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰آیت الله میرزا عسکری شهیدی مشهدی، معروف به آقا بزرگ حکیم رضوان الله علیه؛ 🌹از احفاد مرحوم میرزا مهدی شهید است که هم طبقه مرحوم آیت الله ملا علی نوری است و در طبقه بیست و هشتم (در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر استاد شهید مطهری ) از آن ها یاد شد. 💐 بیت شهیدی، در مشهد در حدود صد و پنجاه سال بیت علم و حکمت و روحانیت بود. 🌹مرحوم آقا بزرگ، فرزند و شاگرد مرحوم آیت الله میرزا مهدی شهید است که شاگرد مرحوم آیت الله آقا محمّد بیدآبادی و مرحوم آیت الله شیخ حسین عاملی بوده است. 🔺از تحصیلات مرحوم آقا بزرگ، اطلاع درستی نداریم؛ ظاهراً ابتدا شاگرد پدرش و مرحوم ملا غلامحسین شیخ الاسلام و میرزا محمّد سروقدی در مشهد بوده و بعد به تهران آمده و اندکی زمان مرحوم علامه جلوه را درک کرده و نزد حکیم اشکوری و حکیم کرمانشاهی نیز درس خوانده است. 🌷استاد شهید مرتضی مطهری ابتدای تحصیل مقدمات عربی در مشهد (سال های 1352 - 1354 ه - ق ) او را که پیرمردی سپیدموی و ساده زیست بود، دیده بود. 🌸 وی فرزندی داشت، به نام میرزا مهدی که در همه حوزه عظیم و پر رونق مشهد در آن وقت از نظر فضل و فضیلت مانند ستاره می درخشید؛ استاد شرح منظومه و اسفار و کفایه بود. آن وقت سنین میان سی و چهل را طی می کرد. آن جوان در سال 1354 در گذشت. با درگذشت این دو نفر، پرونده روحانیت و حکمت و فلسفه در این خاندان بسته شد. 🌹مرحوم آقا بزرگ به وارستگی و صراحت لهجه و آزادگی و آزادمنشی شهره بود. با این که در نهایت فقر می زیست، از کسی چیزی نمی گرفت. 🔺پس از سال ها تعلیم و تعلم در نجف، سرانجام سال 1333 ه ق، به مشهد بازگشت و حوزه درسی بزرگ فلسفه دائر کرد. در کمال وارستگی و آزادگی و آزادمنشی بود. زاهد و کاملا بی اعتنا به امور دنیا، صراحت لهجه داشت و در ریاضت زندگی را به سر می برد. 🌹به گفته ی شیخ الرئیس بوعلی سینا، در 24 ساعت به یک وعده غذا قناعت می نمود. 🔺با این که در نهایت فقر زندگی می کرد، اما از کسی چیزی نمی گرفت و از قبول وجوهات شرعیه طفره می رفت و تا پایان عمرش به همین شیوه استوار بود. ❇️ یکی از علمای مرکز که با او سابقه دوستی داشته است، پس از اطلاع از فقر او، در تهران با مقامات حکومتی وقت تماس می گیرد و ابلاغ مقرری قابل توجهی برای او صادر می شود. آن ابلاغ همراه نامه آن عالم مرکزی به مرحوم آقا بزرگ داده می شود. 🌹مرحوم آقا بزرگ، پس از اطلاع از محتوا ضمن ناراحتی فراوان از این عمل دوست تهرانی اش، در پشت پاکت می نویسد: 🌸 ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم... و پاکت را با محتوایش پس می فرستد. 📗منبع : حكايت ها و هدايت ها در آثار استاد شهيد آية الله مرتضى مطهرى، محمّد جواد صاحبى.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🌸 ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم🌸 🌸 با پادشه بگوی که روزی مقدّر است🌸 ✍ این بیت خوش مضمون و زیبا، یکی از ابیات غزلیات لسان الغیب، حافظ شیرازی است. 🌹جناب حافظ می گوید: ❇️ ما آبروی این دو خصلت انسانی یعنی «فقر» و «قناعت» را نمی‌بریم، پس به پادشاه بگویید: روزی مقدّر است و ما را نیازی به صاحبان ثروت و اهل دنیا نیست. ✍ جناب حافظ، همراهیِ فقر با قناعت را تحسین کرده است؛ چون نتیجه آن فقیرِ قانع است و این بزرگ‌ترین گنج است؛ زیرا انسان در این حالت گرفتار فقر خود نیست و می‌داند در آن حدّی که خدا برای او مقدّر کرده است، راه رجوع به خدای متعال باز است و این فقر، او را از مسیر سلوکی‌اش منع نمی‌ کند تا محتاج اغیار شود.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰از غنای نفس تا غنیمت وجود در دعای عرفه : ✍ یکی از فرازهای متعالی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا علیه السلام که یکی از مهم‌ترین اصول تربیتی را نیز بیان کرده، این است که فرمود: 💠«اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی؛ ❇️ خدایا! غنا، ثروتمندی، دارایی، توانگری، دولت مندی، بی‌نیازی مرا در جانم قرار ده».🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍ در این که نکته شکی نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 💠 «توانگری به فراوانی مال و ثروت نیست، بلکه توانگری حقیقی توانگری نفْس است؛ و اساساً ملاک فقر و غنا، قلب انسان است و نه چیز دیگری.» 💠 لیسَ الغِنَی عن کثرَةِ العَرَضِ، ولکنَّ الغِنَی غِنَی النَّفسِ.(2) إنّما الغِنَی غِنَی القَلبِ، وَ الفَقرُ فَقرُ القَلبِ.(3)؛ ❇️ به فرمایش امام صادق علیه السلام: «غنای نفْس، بی‌نیازکننده‌تر از دریا است.»(4) 🔰ریشه‌یابی غنای نفس: ❓ریشه و منشأ غنای نفس چیست؟ ❓به بیان ساده‌تر برای این که انسان احساس غنای نفس نماید، چه باید کند؟ 🐁 جواب این سؤال را باید در این فراز از دعای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله جستجو نمود که می‌فرماید: 💠«اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِالافْتِقَارِ إِلَیْک، وَ لَا تُفْقِرْنِی بِالاسْتِغْنَاءِ عَنْک»(5). ❇️ خدایا! با نیازمندی به خودت مرا بی‌نیاز گردان و با بی‌نیازی از خودت مرا نیازمند مگردان؛ یعنی: حقیقت غنای انسان، در افتقار الی الله و حقیقت بیچارگی و کمر شکستگی انسان، توهم استغناء از خداست. به همین جهت است که فرمودند: 💠 «الفَقْرُ فَخْرِی وَ بِهِ أفَتَخِرُ»(6). ❇️ تمام افتخار انسان این است که عین ربط و فقر به خداست، منظور از فقر، همین افتقار الی الله است. 💠«افتقار الی الله»؛ یعنی: ارجاع همه نیازها به سوی خدای متعال است و این افتقار، بی‌نیازی واقعی را به دنبال دارد. این‌که انسان هر لحظه متوجه خدای متعال باشد و دست نیاز تنها به درگاه خدا دراز کند؛ این افتخار بندگی و ارتباط مستمر با خداوند، باعث رشد و کمال انسان می‌شود. به همین سبب افتقار الی الله، اعظم مواهب الهی است. چراکه امام صادق علیه السلام فرمودند: 💠 «وَ لَا حِجَابَ أَظْلَمُ وَ أَوْحَشُ بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ اللَّهِ تَعَالَی مِنَ النَّفْسِ وَ الْهَوَی وَ لَیْسَ لِقَطْعِهِمَا وَ قَتْلِهِمَا سِلَاحٌ وَ آلَةٌ مِثْلُ الِافْتِقَارِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی...»(7). 🌟ما عین فقر و عجز و ربط به حضرت حق پروردگار متعال هستیم: 💠 «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»(8) 💠 ظلوماً جهولاً؛ بالاترین وصف انسان در قرآن : 💠 در آیه مشهور «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولًا.»(9)؛ 🔺برخلاف معنای لغوی ظلوم (بسیار ستمکار) و جهول (بسیار نادان)، 🌹حضرت امام (ره) می‌فرماید: ❇️ «بعضی می‌گویند که «ظلوماً جهولًا» بالاترین وصفی است که خدا برای انسان کرده؛ «ظلوماً» که همه بت‌ها را شکسته و همه چیز را شکسته؛ «جهولًا» برای این که به هیچ چیز توجه ندارد و هیچ چیز را متوجه به آن نیست، غافل از همه است.»(10) 🔺ظلوم و جهول بودن انسان، هر چند به ظاهر عیب و ملامت است، ولی همین ظلم و جهل، گویای قابلیت انسان برای حمل امانت الهی است؛ زیرا کسی که متصف به ظلم و جهل می‌شود، شأنش اتصاف به «عدل» و «عقل» و «علم» نیز هست، والا به کوه و درخت و آسمان‌ها و زمین، «ظالم» و «جاهل» نمی‌گویند، چون شأنیت اتصاف به عدالت و عقل و علم ندارند؛ بنابراین انسان به خاطر این که شأن و استعداد علم و عدالت را دارد، ظلوم و جهول است و قابلیت حمل امانت الهی را دارد. 🔺ظلوم و جهول یعنی: فقط انسان مستعد است برای حمل امانت الهی. از طرف دیگر، انسان به خودی خود، عین فقر و نیاز و فاقد عقل و علم و عدالت ذاتی است؛ یعنی ظلوم و جهول گویای «فقر وجودی» و «افتقار الی الله» انسان نیز هست. اقیانوس هم وسعت دارد و هم عمق، «ظلوم» و «جهول» نیز، نماد وسعت و عمق اقیانوس فقر انسان است.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍ از لطایف قصه قرآنی حضرت موسی علیه السلام این است که تا فرمود: 💠«رَبِّ إنّی لِما أنْزَلْتَ إلَیَّ مِن خَیرٍ فَقیرٌ» (11) 🔅حضرت شعیب علیه السلام او را فراخواند و برای مقام کلیم اللهی آماده‌اش کرد. 🌹از مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی، استاد عرفان امام راحل(ره) نقل شده است: 🔺ظلوم و جهول بر وزن «فعول» است و این وزن، صفت معدنی است؛ یعنی: اگر شما گفتید که خداوند غفور است، یعنی معدن غفران است؛ اگر گفتید خداوند صبور است، معدن صبر است. این وزن، معدن و منبع این صفت است. اگر خداوند در این آیه می‌گوید: انسان ظلوم و جهول است، یعنی: انسان معدن ظلم و جهل است. 🔺بنابراین راه رسیدن به این طلب متعالی که حضرت سیدالشهداء علیه السلام در دعای عرفه می‌فرماید: 💠 «اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِنای فی نَفْسِی». همین افتقار است که حضرت ولیّ عصر (عجل الله فرجه الشریف) در زیارت‌نامه روز عاشورا چنین می‌فرماید: 💠 «أَللَّهُمَّ إِنَّ الْغَنِی مَنِ اسْتَغْنی بِک وَ افْتَقَرَ إِلَیْک، وَالْفَقیرَ مَنِ اسْتَغْنی بِخَلْقِک عَنْک»(12) ❇️ خدایا! غنی کسی است که با تکیه بر تو بی‌نیازی جوید و به سوی تو افتقار یابد؛ اینجاست که انسان معنای «غنای نفس» دعای عرفه را می‌فهمد. 🔺به تعبیری، «دعای عرفه، کربلای نظری و کربلا، دعای عرفه عملی» حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. 🔅امام حسین علیه السلام، هر چه در دعای عرفه بیان فرمودند، در کربلا عمل کرد و در کربلا هر چه کرد، در دعای عرفه حرفش را زده بودند. 💠 «لا مَعرِفَةَ إلاّ بِعَمَل»؛ انسان برای رسیدن به سعادت و خوشبختی حقیقی و جامع دنیوی و اخروی، باید به حقیقت این معرفت (افتقار الی الله) برسد. نه این‌که فقط این معرفت را بداند؛ بلکه باید این معرفت، در اعتقاد و عمل انسان تجلی نماید و دانایی‌اش به دارایی‌اش تبدیل شود: 💠 لا مَعرِفَةً إلاّ بِعَمَلٍ. 13. 🔺برای این‌که انسان به حقیقت این معرفت (افتقار الی الله) برسد، گاهی آیاتی پدید می‌آید که یادآور ضعف و احتیاج انسان به حضرت حق غنی بالذات باشد و زمینه رشد معنوی وی گردد؛ همین نکته یکی از زوایای نگاه به پدیده شیوع کرونا است.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰ثروت منهای غنای نفس، مساوی است با سرکشی و گناه: ✍قرآن کریم درباره‌ی فتنه‌انگیزی ثروت و دارائی فرموده است: 💠«كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى». ❇️چنين نيست (كه شما می‌پندارید) به‌یقین انسان طغيان می‌کند، از این‌که خود را بی‌نیاز ببيند.[٨] 🔺در تفسیر این دو آیه آمده است: «اين طبيعت غالب انسان‌ها است، طبيعت كسانى است كه در مكتب عقل و وحى پرورش نیافته‌اند كه وقتى خود را مستغنى می‌پندارند، شروع به سركشى و طغيان می‌کنند. نه خدا را بنده‌اند، نه احكام او را به رسميت می‌شناسند، نه به نداى وجدان گوش فرا می‌دهند، و نه حق و عدالت را رعايت می‌کنند».[٩] 🔺در روایات ائمّه‌ی علیهم السّلام نیز نسبت به این موضوع هشدار داده‌شده است. 🔅از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام روایت است که فرمودند: 💠«اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ سَكْرَةِ الْغِنَى‏ فَإِنَّ لَهُ سَكْرَةً بَعِيدَةَ الْإِفَاقَةِ». ❇️ به خدا پناه ببرید از مستی بی‌نیازی و توانگری، به‌درستی که برای آن سرمستی‌ای است که به‌زودی از بین نمی‌رود، (اگر از بین برود، بسیار دیر و به‌سختی می‌رود).[١٠] 🔅 امام صادق علیه السّلام فرمودند: 💠 مرد ثروتمندی با لباس‌هایی نو و پاکیزه خدمت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آمد و کنار آن حضرت نشست. پس از او مردی تهیدست با جامه‌های ژولیده و چرکین وارد شد و کنار آن ثروتمند نشست. مرد ثروتمند جامه‌ی خود را از زیر ران او کشید و جمع کرد. 🔅پیامبر صلّی الله علیه و آله به او فرمودند: 💠 ترسیدی که چیزی از فقر او به تو رسد؟ عرض کرد: نه. 💠 فرمودند: ترسیدی از دارایی تو چیزی به او رسد؟ عرض کرد: نه. 💠 فرمودند: ترسیدی لباس‌هایت را کثیف کند؟ عرض کرد: نه. 💠 فرمودند: پس چرا این کار را کردی؟ عرض کرد: یا رسول الله! من همدمی (شیطانی) دارم که هر کار زشت را در نظرم زیبا جلوه می‌دهد و هر کار خوبی را برایم زشت نمایش می‌دهد. اکنون نصف مال خود را به این مرد بخشیدم. 🔅پیامبر صلّی الله علیه و آله به آن مرد تهیدست فرمودند: تو می‌پذیری؟ عرض کرد: نه. مرد ثروتمند به او گفت: چرا؟! گفت: می‌ترسم حالتی که به تو راه یافت، به من هم راه یابد.[١١]🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰 اجتناب از رذیله عُجب؛ تجلی عملی غنای نفس: ✍ بالاجمال بدانیم که تجلی عملی «غنای نفس» و «افتقار الی الله»، اجتناب از رذیله «عُجب» است. 🌟عُجب، بزرگ‌ترین تجلی و نُمُود ظلمات نفس است. 🔺با این که خودش رذیله‌ای است؛ ولی در حقیقت اُمُّ الرذائل و اصل شجره خبیثه و مایه حیات طاغوت درونی همین عُجب (منیت، انانیت، خودبینی، خودبزرگ‌بینی، حبّ نفس) است. 🌹مرحوم ملأ احمد نراقی در معراج السعاده می نویسد: ❇️ « و بدان که عُجب با وجود آن که خود از صفات خبیثه است، منشأ آفات و صفات خبیثه دیگر می‌شود.»(14) 🔺مخصوصاً اهل علم خیلی باید متوجه این معنا باشند. این که گفته‌اند: 💠«العلم حجابُ الاکبر»(15) منظور همین علم عُجب‌آور و مَنیّت‌زا است. 🔅پیامبر اعظم صلی الله علیه و آلا فرمودند: 💠 علمی که تو را به گریه نیندازد، خاشعت نکند، تو را از خودت نگیرد، وزر و وبالت می‌شود و گرفتارت می‌کند. 💠 مَنْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکیهِ لَحَقِیقٌ أَنْ یَکونَ قَدْ أُوتِیَ عِلْمَ مَا لَا یَنْفَعُه (16)🍀👇 📚منابع: 1. تحف العقول/ ص 27 2. تحف العقول/ ص 57. 3. میزان الحکمة/ ج 8/ ص 521. 4. غِنَی النَّفسِ أغنَی مِنَ البَحرِ. معانی الأخبار/ ج 1/ ص 177. 5. میزان الحکمة/ ج 9/ ص 169. 6. بحارالانوار/ ج ۶۹/ ص ۶۹. 7- بحار الأنوار/ ج 67/ ص 69. 8- فاطر/ ۱۵. 9- احزاب/ 72. 10- صحیفه امام، ج 19، ص 253. 11- قصص/ ۲۴. 12- المزار الکبیر (لابن المشهدی)/ ص 512؛ بحارالانوار/ ج ۹۸/ ص ۳۲۶. 13- تحف‌العقول/ ص ۲۹۴. 14- معراج السعادة/ ج 2/ ص 268. 15- صحیفه امام/ ج 19/ ص 134. 16- بحار الأنوار/ ج 74/ ص 79🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🌙 وضعیّت رؤیت هلال ماه ربیع الثانی سال 1442 هجری قمری🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍ بنا بر گزارش رسمی ستاد استهلال، طبق تمامی مبانی و آراء فقهی مراجع عظام تقلید کثر الله امثالهم، روز سه شنبه بیست و هفتم آبان ماه روز اول ماه ربیع الثانی 1442 هجری قمری خواهد بود.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🌙مشخصات هلال ماه ربیع الثانی 1442 هجری قمری 🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از رؤیت هلال با چشم عادی در شهر جدید پرند ( استان تهران ) در غروب دوشنبه 26 آبان ماه 1399 شمسی🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام 📣📣📣 🎥 پخش زنده مجازی و اینستاگرامی قرائت دعای کمیل در شب ولادت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، بدون حضور مخاطبین و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، 🕌 🗓 پنج شنبه شب 1399/8/29 🕰 زمان : ساعت 18/20 غروب 🔺با نوای : کربلایی سید محسن علوی 🖥 برای اتصال آنلاین و مشاهده این برنامه معنوی از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود به صفحه رسمی اینستاگرام مسجد جامع چالوس با عنوان به آدرس👇 @nasime_feyz مراجعه فرمایید.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام 🌸حریم تو بوی خدا می دهد شمیم خوش ربّنا می دهد🌸 🌸رواق تو رونق فضای بهشت ضریح تو دل را جلا می دهد🌸 🌸نسیمی که از کوی تو می وزد دل عاشقان را صفا می دهد🌸 🌸هر آن کو، که شد زائر کوی تو دلش بوی مهر و وفا می دهد🌸 🌸حدیثی دل انگیزم آمد بیاد پیامی که آن مقتدا می دهد🌸 🌸که «مَن زارَ عَبدالعَظیم بِرِِی» که«مَن زارَ کَرب و بَلا»می دهد🌸 🌸تو آن سرو بالا بلندی که عشق بدستت گُل« هَل اَتی »می دهد🌸 🌸تو از نسل پاکان و پاکی تو راست و حق نور تقوا تو را می دهد🌸 🌸محیط کریمانه ات سبز باد که گنج سعادت به ما می دهد🌸 🌸جگر گوشه ی سبط پاک رسول که بوی خوش مجتبی می دهد🌸 🌸کلید در گنج عزّت، خدای به حکمت بدست شما می دهد🌸 🌸سراج منیری و نور امید نگاهت به عالم ضیا می دهد🌸 🌸هر آن کس که مهر تو دارد به دل کجا دل به راه خطا می دهد🌸 🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام ✍ ابوالقاسم عبدالعظيم بن عبدالله بن علي بن حسن بن زيد بن حسن بن علي بن ابيطالب ـ عليهما السّلام ـ از و از بزرگان اين خاندان و مورد احترام امامان معصوم عصر خود و از راويان موثق بوده است. 🔺زندگي امام زاده عبدالعظيم حسني از حيث تولّد، تعداد اماماني كه وي آنان را درك كرده و نيز تاريخ وفاتش به طور مشخص و معين در منابع ذكر نشده است و هر آنچه هست، مورد اختلاف است. 🌸 برخي تولد ايشان را در سال 173 هجري قمري در زمان امام موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ در مدينه دانسته اند. بنابراين نقل، آن جناب ده ساله بوده اند كه امام موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ از دنيا رفته است. [1] 🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام ✍برخي ديگر از منابع تولد وي را در سال 202 هجري دانسته اند و ليكن مأخذ آن را ذكر نكرده اند و اين گفته مدرك درستي ندارد: زيرا حضرت عبدالعظيم راوي هشام بن حكم است و او در سال 198 هجري در گذشته است. 🔺به گفته برخي منابع حضرت عبدالعظيم محضر مبارك حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ را نيز درك نموده و حال اين كه آن جناب در سال 203 هجري به شهادت رسيدند.[2] 📝 در مقابل چنين منابعي كه ذكر نموده اند؛ ايشان ايام زندگاني حضرت امام موسي بن جعفر و امام رضا ـ عليهما السّلام ـ را درك نموده است. 📗مؤلف كتاب روح و ريحان مي نويسد: ❇️ حضرت عبدالعظيم حسني خدمت سه امام از ائمه ـ عليهم السّلام ـ يعني امام جواد، امام هادي و امام حسن عسكري ـ عليهم السّلام ـ را درك كرده و هرگز و به طور تحقيق خدمت حضرت علي بن موسي الرضا ـ عليه السّلام ـ شرفياب نشده است و بعضي از رواياتي كه آن جناب از حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ نقل كرده است به واسطه اصحاب است.[3] 🔺شيخ طوسي عبدالعظيم حسني را در رجال خويش در زمرة اصحاب امام هادي و امام حسن عسكري ـ عليهما السّلام ـ ذكر كرده است[4]🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام ✍ آنچه از منابع در رابطه با آن جناب به دست مي آيد اين است: 🌸وي فرزند عبدالله بن علي از نوادگان امام حسن مجتبي ـ عليه السّلام ـ و نام مادرش فاطمه بنت عقبة بن قيس بود. ❇️ حضرت عبدالعظيم از همسرش به نام خديجه بنت قاسم بن حسن بن زيد كه دختر عموي خويش بود.[5] پسري داشت به نام محمد كه وي نيز همانند پدر بزرگوارش فردي زاهد و شريف بود.[6] و دختري داشت به نام «ام سلمه» كه همسر محمد بن ابراهيم بن ابراهيم بن حسن گرديد.[7]🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام ✍ به طور قطع زندگاني وي مصادف بود، با ايام زندگاني دو امام معصوم يعني امام جواد و امام هادي ـ عليهما السّلام ـ. و از طرف آن بزرگواران شديداً مورد احترام و محل اعتماد و اطمينان بوده است، وي نيز در تعظيم و اكرام آن حضرات اهتمام فراوان داشت. ❇️ او دين خود را به محضر امام هادي ـ عليه السّلام ـ عرضه داشت كه حضرت فرمودند: 💠 به خدا قس،م اين همان ديني است كه خداوند نسبت به بندگانش به آن رضايت داده است.[8] 🔺بنابر آنچه از مطالب تذكره نويسان اسلامي بر مي آيد؛ ❇️ حضرت عبدالعظيم حسني ـ عليه الرحمه ـ در حدود سال 250 ه‍ ق بر حسب امر مبارك امام علي النقي الهادي ـ عليه السّلام ـ براي ترويج و تبليغ احكام دين مبين اسلام و پيشوائي جماعت شيعيان از عراق وارد شهر ري گرديد[9] 📗نجاشي در رجال خويش از احمد بن محمد بن خالد برقي روايت كرده است كه: ❇️ عبدالعظيم حسني از ترس سلاطين جور وارد ري شد و به طور مخفيانه در خانه مردي از شيعيان در منطقه «سكة الموالي» اقامت گزيد و در آنجا روزها را روزه و شب ها را به نماز مي گذرانيد و مخفيانه از آن خانه خارج شده و قبري كه متعلق به يكي از اولاد حضرت موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ بود، را زيارت مي كرد تا اين كه شيعيان يكي پس از ديگري وي را شناختند. ❇️ در نهايت يكي از شيعيان در خواب حضرت رسول اكرم ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ را ديد كه فرمود: 💠 از فرزندان من مردي از « سكة الموالي» به باغ عبدالجبار بن عبدالوهاب حمل شده و در زير درخت سيبي دفن خواهد شد و اشاره به مكاني كرد كه آن جانب در آنجا دفن گرديده است. آن مرد شيعي براي خريد آن درخت و اطراف آن از صاحبش به آنجا رفت. صاحب باغ گفت: ❓به چه منظور مي خواهي آنجا را بخري؟ مرد رؤياي خود را تعريف كرد، صاحب باغ گفت: من نيز همانند آن رؤيا را ديده ام و بدين جهت اين درخت را با باغ به آن مرد بزرگوار (يعني عبدالعظيم حسني) و جميع شيعيان وقف نمودم كه در آنجا دفن شوند. 🚩 چون حضرت عبدالعظيم وفات يافت، در جيبش نوشته اي يافتند كه خود در آن چنين نوشته بود: ❇️ «أنا ابوالقاسم عبدالعظيم بن عبدالله بن علي بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن ابي طالب ـ عليهم السّلام ـ».[10] 🔺در مورد تاريخ وفات حضرت عبدالعظيم حسني، برخي منابع ذكر كرده اند كه وي به دست عمّال سلطان عباسي به شهادت رسيده است. به طور دقيق مشخص نيست؛ ولي چون از اخبار به دست مي آيد كه وي در زمان المعتز بالله عباسي (متوفي 255 هجري) هجرت كرده و حضرت امام هادي در سال 254 هجري به شهادت رسيده اند و توقف آن بزرگوار در ري زياد طولاني نبوده است؛ لذا مي توان نتيجه گرفت كه وفات حضرت عبدالعظيم ـ عليه السّلام ـ در حدود سال هاي 254 و 255 هجري واقع شده باشد.[11]🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 قمری علیه السلام علیه السلام ✍ حضرت عبدالعظيم حسني در ايام زندگي خود تأليفاتي هم داشته كه نام دو كتاب او براي ما حفظ شده است. 📗يكي از آن ها كتابي است به نام «خطب امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ» كه نجاشي در رجال خود آن را ذكر كرده[12] 📗دوم كتابي به نام «يوم و ليله» است كه در رساله صاحب بن عباد ذكر شده است.[13] 🔻براي حسن ختام، روايت معتبري كه در رابطه با زيارت قبر حضرت عبدالعظيم حسني از امام علي النقي ـ عليه السّلام ـ وارد شده را ذكر مي كنيم: ❇️ به سند معتبر منقول است كه شخصي از اهل ري خدمت حضرت امام علي النقي(هادي)ـ عليه السّلام ـ، مشرف شد، ❇️ حضرت فرمود: ❓كجا بودي؟ وي عرض كرد: به زيارت امام حسين ـ عليه السّلام ـ رفته بودم. ❇️ حضرت فرمودند: 💠 اما انك لو زرت قبر عبدالعظيم لكنت كمن زار قبر الحسين عليه السّلام؛ ❇️ اگر زيارت مي كردي، عبدالعظيم را، هر آينه مانند كسي بودي كه زيارت كرده باشد، امام حسين عليه السّلام را.[14] 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1⃣ زندگي نامه حضرت عبدالعظيم، نويسنده: عزيزالله عطاري. 2⃣ شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني، نويسنده: سيد مجتبي صحفي و علي اكبر زماني نژاد. 3⃣ تاريخ آستانه ري، نويسنده: عبدالله عقيلي. 4⃣ اينجا كربلاست، حرم حرم حسين علیه السلام است، نويسنده: حسين موذني. 5⃣ خبات النعيم في احوال سيدنا الشريف عبدالعظيم، نويسنده: ملا محمد اسماعيل فدايي اراكي. ---------------- 📚 پی نوشت ها: [1]. رباني، هادي و زماني نژاد، شناخت نامة حضرت عبدالعظيم حسني -عليه السلام- و شهر ري، سازمان چاپ و نشر دارالحديث، چاپ اول، بهار 1382، ص108. [2]. عطاري قوچاني، عزيزالله، زندگي نامه حضرت عبدالعظيم ـ عليه السّلام ـ، چاپخانه حيدري، چاپ اول، ص 64. [3]. واعظ تهراني كجوري، محمدباقر، روح و ريحان، سازمان چاپ و نشر دارالحديث، چاپ اول، بهار 1382. مجموعه آثار كنگره حضرت عبدالعظيم ـ عليه السّلام ـ، ج 3، ص 397. [4]. طوسي، محمدبن حسن، رجال طوسي، چاپ حيدريه نجف اشرف، 1380 هجري، ص 417 و 433. [5]. صحفي، سيدمجتبي و زماني نژاد، علي اكبر، شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسني، سازمان چاپ و نشر دارالحديث، چاپ اول، بهار 1382، ج 9. ص206. [6]. حسيني، جمال الدين احمد بن علي ابن عقبه، عمدة الطالب في انساب آل ابي طالب، بيروت، منشورات دارمكتبة الحياة، ص 112. [7]. عطاري، عزيز الله، «پيشين»، ص 65. [8]. موسوي خوانساري، محمدباقر، روضات الجناب، بيروت، دارالمعرفة، ج 4، ص 207 و 208. [9]. زماني نژاد، علي اكبر و حافظيان، ابوالفضل شناخت نامة حضرت عبدالعظيم حسني ـ عليه السّلام ـ و شهر ري، سازمان چاپ و نشر دارالحديث، چاپ اول، بهار 1382، ج 13، ص 188. [10]. نجاشي، ابوالعباس احمد بن علي، رجال نجاشي، مؤسسه النشر الاسلامي لجماعه المدرسين بقم، سال 1407 هجري، ص 247 و 248، شماره 653. [11]. زماني نژاد، علي اكبر و حافظيان، ابوالفضل، همان، ج 13، ص 189. [12]. رجال نجاشي، همان، ص 247. [13]. زماني نژاد، شناخت نامه، همان، ج 13، ص 319. [14]. موسوي خوانساري، محمدباقر، روضات الجنات، همان، ج 4. ص 211.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefeyz