✍ #سختی_های_زندگی بی حکمت نیست و پشت مشکلات و #سختی_های_زندگی حکمتی الهی نهفته است که شاید بر ما پوشیده باشد.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ #حکمت سختی های زندگی چیست❓
✅سختی های زندگی و مشکلات بخشی از زندگی هستند، آن ها مثل: طوفانند.
ما راه گریزی از این مشکلات نداریم، حتی اگر خودمان را در سر پناهی مخفی کنیم، طوفان مشکلات هنوز همان جاست.
به همین دلیل باید یاد بگیریم، چطور برای آن آمادگی پیدا کرده و بیرونشان کنیم.
🔰 #سختی_های_زندگی مهم ترین عنصر ما برای ساختن شخصیت مان هستند.
مشکلات و سختی های زندگی به ما کمک می کنند که صبور باشیم.
صبر، شخصیت مان را قوی تر کرده و کمک مان می کند.
هر بار بیشتر به خداوند متعال اعتماد کنیم تا این که در نهایت امید و ایمانمان بیشتر و قوی تر شود.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ #حکمت سختی های زندگی:
🔰در احادیث اهل بیت علیهم السلام آمده است:
💠«البلاء للولاء»؛
بر اساس این روایت شریف، انسان، هر چه به خداوند متعال بیشتر نزدیک شود و تحت ولایت خدا باشد، بیشتر در معرض #سختی_های_زندگی قرار می گیرد.
✅ بر اساس آنچه از احادیث اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود، خداوند متعال گاهی مؤمنان را در دنیا به #بلاها و رنج هایی مبتلا می کند تا این گرفتاری ها #کفاره گناهان آنان شود و در روز قیامت دیگر چیزی که به خاطر آن عقوبت و کیفر شوند، در کار نباشد و آنان را از نعمت خود برخوردار کند؛
ولی افرادی که کافر و مشرک هستند، چنانچه برخی کارهای نیک داشته باشند، پاداش آنان را در همین جهان به آنان می دهد.
در نتیجه، آنان در آخرت با دست خالی حاضر خواهند شد.
💠 در قرآن می خوانیم:
«ان تکونوا تألمون فانهم یألمون کما تألمون و ترجون من الله ما لایرجون؛
اگر شما(مومنان) رنج می کشید، کافران نیز همان گونه که شما رنج می کشید، رنج می کشند، و حال آن که شما امیدی به خدا دارید که آنان ندارند».
انسان مومن باید #جهان_بینی_دینی داشته باشد.
جهان بینی دینی، دنیا و رنج هایش را بد نمی داند، بلکه به عکس رنج ها را عاملی برای تحّرک به شمار می آورد.
📖سوره نساء، آیه 104.
زیرا این نوع #جهان_بینی رنج ها وابستگی انسان را به دنیا کم می کنند و او را به راه می اندازند.
این ذات دنیاست که با تغییر احوال و فصول و مرگ حتمی، به انسان آگاهی می دهد که اینجا جای ماندن و قرار نیست.
بنابراین برخورداری ها و بلاها، معیار سعادت نیستند.
از همین جاست که نقش بلاها در سیر و سلوک معنوی و شکوفایی قابلیت های درونی مؤمن آن قدر اهمیت پیدا می کند که در حدیث آمده است:
💠«البلاء للولاء ؛
کسانی که ایمان بیشتری دارند، رنج شان بیشتر است».
📚اصول کافی، باب بلا و امتحان.
فراموش نکنیم، دنیا دار مکافات نیز هست و در بسیاری از موارد، انسان نتیجه حرکت های خلاف نظام خود را می بیند، چه مؤمن باشد و چه کافر.
مقصود این روایت شریف آن است که تصور نشود، وقتی کسی مؤمن شد و رضای الهی را کسب کرد، دیگر گرفتار نمی شود؛ بلکه گرفتاری ها فلسفه خاص خود را دارد.
هر مؤمنی آزمایش می شود تا صداقت او معلوم شود؛ ولی آزمایش الهی، لزوما همراه با گرفتاری و بلا و بدبختی نیست، بلکه با خیر و شر آزمایش می شود.
گاهی با مقام و موقعیت و مال و منال آزمایش می شود.
گاهی با گرفتن مال تصور نشود.
هر کس مؤمن شد، بیچاره و بدبخت و گرفتار می شود؛ بلکه اگر مؤمن گرفتار شد، نباید تعجب کند؛ زیرا مؤمن با گرفتاری آزمایش می شود.
🔰خلاصه کلام:
نباید تصور کنیم که انسان مؤمن، همیشه در آسایش است؛ بلکه گاهی هم گرفتار می شود، و در گرفتاری هم رضایت درونی دارد و همواره شاد است.
این طور نیست که مومن همیشه گرفتار باشد.
🔹نکته دیگر این است که چون مؤمن واقعی، تسلیم رضای الهی است، هنگام گرفتاری هم شاد است؛ چون آن را هدیه الهی می داند و مؤمنان واقعی، آرامش روحی و روانی واقعی دارند.
اگر کسی وظایف خود را انجام داد. این نوع بلا از برای ارتقای درجه و از لطف های خداست.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
💠قرآن کریم می فرماید:
«و ما ظلمنا هم و لکن کانوا انفسهم یظلمون».
اما دشواری ها و تلخی هایی که برای اهل ایمان پیش می آید؛
به تعبیر قرآن کریم، بلاء حسن است.
مثلا، جهاد و مبارزه با طاغوت و نیز با گناهان فردی و اجتماعی دیگری ممکن است، پیامدهایی مانند: خطر مالی و جانی را به دنبال داشته باشد؛ ولی پاداش ها و مقاماتی که در سایه این جهادها پیدا می شود، بسیار بزرگ تر و مهم تر است.
🔹خلاصه کلام،
ابتلاء و آزمایش اهل ایمان خیر و نیکو است و این گونه نیست که کسی از آن بگریزد و لذت ایمان و نتایج نیکوی آن را به خاطر سختی های آن رها کند؛
💠«و لیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا ؛
و بدین وسیله مؤمنان را به آزمایش نیکو، بیازماید»
ضمنا این گونه نیست که غیر مومنین گرفتاری نداشته باشند، بلکه سختی های آنان بسیار فراتر و دردناک تر از سختی هایی است که مومن در راه ایمان و عشق به خداوند تحمل می کند.
به طور مثال، دو نفر در اثر حادثه ای پای خود را از دست بدهند، منتهی یکی پای خود را در دفاع از دین و جهاد در راه خدا از دست داده و دیگری در یک حادثه رانندگی مثلا.
در این صورت هر دو آسیب دیده اند؛ اما اولی آرامش و رضایت دارد و درد و رنج را به راحتی تحمل می کند؛ ولی دومی این آرامش را ندارد و دائم حسرت می خورد که چرا؟...
حرکت در راه ایمان دشوار است و تحمل فراوانی می خواهد؛ اما در ضمن لذت بخش هم هست و باعث رضایت و آرامش انسان مومن می شود.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ در #سختی_های_زندگی باید به خداوند #ایمان داشت و #توکل کرد؛
اما اگر به جهت سستی و بی احتیاطی بود، مقصر خود اوست و مکافات عمل اوست.
بنابراین سختی و بلا بر چند قسم است و هر یک بر صنف خاصی وارد می شود؛
1⃣ بلاهایی که برای رسوا ساختن مشرکان و کافران خبیث است.
2⃣ بلای وارد بر مؤمن که زاییده ی گناهش است و موجب ریزش گناه او می گردد. فرمود:
💠«و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم؛
و هر مصیبتی به شما برسد، به سبب دستاورد خود شماست».
💠امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید:
سپاس و ستایش خدایی را که رنج و گرفتاری پیروان ما را مایه ی زدوده شدن گناهان آنان در دنیا قرار داد تا با این رنج ها و بلاها طاعتشان سالم ماند و سزاوار پاداش آن شوند.
3⃣ بلای وارد بر مؤمن برای تصحیح ایمان است.
💠امام صادق علیه السلام می فرماید:
«بلا و گرفتاری برای مؤمن زیور است و برای آن کسی که اندیشه و تفکرات کند، کرامت است.
زیرا گرفتار بلا شدن و شکیبایی و پایداری کردن در برابر آن، ایمان را تصحیح می گرداند.
4⃣ بلای وارد بر مؤمن موجب بیداری او است؛
💠امام صادق علیه السلام می فرماید:
هیچ مؤمنی نیست، مگر آن که هر چهل روز یک بار به وسیله ی بلا و گرفتاری متنبه می شود.
این بلایا یا به مال او می رسد یا به فرزندش یا به خودش که پاداش آن را می بیند و یا اندوهی به او می رسد که نمی داند، از کجا رسیده است.
5⃣ بلای وارد بر مؤمن باعث ارتقای ایمان است؛
چرا که ایمان خود دارای درجات گوناگونی است و مؤمنین نیز دارای درجاتند.
خداوند سبحان در این باره می فرماید:
💠«هم درجات عندالله؛
مؤمنان نزد خداوند دارای درجات هستند».
💠رسول الله صلی الله علیه وآله در مورد این نوع بلا می فرماید:
خداوند برای انسان مقام و منزلتی در نظر گرفته است که او با اعمال خود به آن مقام نمی رسد تا آن که در بدن خود به بلایی گرفتار شود و بدین وسیله به آن مقام رسد.
6⃣ بلای وارد بر انبیاء و مقربان درگاه الهی است که برای ارتقای کمال انسانی انبیاء است.
لذا ابراهیم نبی علیه السلام با پیروزی در امتحان به مقام امامت رسیده است. فرمود:
💠«و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فأتمهنّ، قال انّی جاعلک للناس اماما ؛
بیاد آور، هنگامی که خداوند متعال ابراهیم را به اموری چند امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من ترا به پیشوایی خلق برگزینم».
با این مقدمه روشن می شود که هیچ گروهی و هیچ فردی نیست که مورد آزمایش و امتحان قرار نگیرد و بلکه همه انسان ها لحظه به لحظه و دم به دم مورد آزمایش قرار می گیرند.
بنابراین در هر یک از عملکرد و رفتارهای خویش آزمایش الهی را ببین.
آزمایش الهی و غضب الهی جمع می شود؛ چرا که انسان مؤمنی مثل: شما با یک گناه هر چند کوچک مورد غضب خدای تعالی واقع می شوید و خدای عزیز با بلایی هر چند کوچک که زاییده همان گناه است، شما را آزموده تا موجب پالایش جان شما گردد و جانتان از گناه تصفیه شود.
به طور مثال: مؤمنی غیبت شخصی را کرده است. لذا مورد غضب الهی واقع گشته است و با این غضب غم و اندوهی سخت بر او وارد شده است.(غم اجتماعی، مالی، علمی، روحی و...) و این غم جان او را پالایش می کند، تصفیه می کند، جلا می دهد تا این که اندک اندک آلودگی ها زدوده می شود و با صبر در برابر این غم و اندوه نیز از آزمایش الهی سرافراز بیرون می آید.
البته باید بگوییم که در دین محمّدی، توبه و استغفار پس از هر گناه لازم دانسته شده و ثمره ی آن دفع بلای زاییده آن گناه است و اگر هم بلایی وارد شد، با تواضع و تسلیم در برابر درگاه الهی و صبر و شکیبایی در برابر بلا هم از فشار بلا و هم از طولانی شدن بلا کاسته می شود.
البته اگر بخواهیم، نمونه ای از موانع نزول بلا را نام ببریم، باید نام نماز شب سحرگاهی و صدقه را ذکر کنیم.
🔹نکته پایانی:
انسان در مسیر تکامل زندگی، حتما با موانع و دشواری هایی هم روبرو است؛
برخی از دشواری ها و تلخی ها بازتاب اعمال بد و گناهان است که اگر با توبه و بازگشت به سوی خدا جبران نشود، در نهایت - خدای نکرده- به سقوط و بدبختی ابدی کشانده می شود.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
#بیان_احکام_امام_جماعت
#حقوق_اقامه_جماعت
#حق_حرمت_جماعت_نمازگزاران
🔰چهار نکته :
1⃣ نکته اول:
همه #مراجع_تقلید فرموده اند:
حاضر نشدن در نماز جماعت در محل اقامه نماز جماعت از روی بی اعتنایی، جایز نیست.
سزاوار نیست که انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند.
2⃣ نکته دوم:
امام خمینی فرموده اند:
منظور از بی اعتنایی این است که نمازگزار برای سبک شمردن نماز جماعت و به قصد ترک نماز جماعت شرکت نکند، این کار، جایز نیست.
🔹اگر کسی از روی بی اعتنایی و استخفاف یا تضعیف جماعت نمازگزاران در نماز جماعت شرکت نکند، کار حرامی مرتکب شده است.
🔹اما اگر نماز گزار با این که معتقد به فضیلت نماز جماعت است و دوست هم دارد که در نماز جماعت شرکت کند. ولی به خاطر تنبلی یا سهل انگاری در نماز جماعت شرکت نکند، کار حرامی مرتکب نشده، هر چند کار خوبی هم نکرده و فضیلت زیادی هم از دست داده است.
📚 عروه الوثقی، حاشیه امام خمینی، ج3، ص 113.
3⃣ نکته سوم:
❓از #مراجع_تقلید سوال شده که بعضی از اشخاص هنگام اقامه نماز جماعت اقدام به خواندن نماز فرادا می کنند، این کار آن ها چه حکمی دارد؟
✅ مقام معظم رهبری، #آیت_الله_خامنه_ای:
این عمل آن ها #حرام است و اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بی احترامی به امام جماعت که مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست.
✅ آیت الله ناصر مکارم شیرازی:
در صورتی که توهین به امام جماعت یا هتک نماز جماعت محسوب شود، #حرام است.
🔹نمازگزار بهتر است، قبل و یا بعد نماز جماعت نمازش را بخواند.
✅ آیت الله سید علی سیستانی:
اگر مستلزم هتک امام جماعت باشد و او هم مستحق هتک نباشد، حرام است؛ ولی نمازش صحیح است.
✅ آیت الله محمد تقی بهجت:
اگر هتک احترام جماعت یا امام جماعت آن باشد، نمازش صحیح است.[ در غیر این صورت، نمازش صحیح نیست].🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
#بیان_احکام_امام_جماعت
#حقوق_اقامه_جماعت
#حق_حرمت_جماعت_نمازگزاران
4⃣ نکته چهارم:
از منظر اخلاقی، حرمت جماعت نمازگزاران همانند حرمت مسجد است. همان گونه که مسجد، دارای حقوقی نسبت به همسایگان و مجاوران خودش است، دیگران و آحاد مردم هم نسبت به نمازگزاران و امام جماعت مسجد حقوقی دارند.
این حقوق، در روایات اهل بیت علیهم السلام بیان شده است. حدیث داریم:
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:
«همسایه مسجد، نمازش مقبول نیست، مگر در مسجد». و نیز روایت داریم:
💠امیرالمومنین امام علی علیهالسلام فرمودند:
لا صَلاةَ لِجارِ المَسجِدِ إلاّ فی المَسجدِ، إلاّ أن یکونَ لَهُ عُذرٌ أو بهِ عِلَّةٌ، فقیلَ: و مَن جارُ المَسجدِ یا أمیرَ المؤمنینَ؟ قالَ: مَن سَمِعَ النِّداءَ.
📚بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۳۷۹؛ منتخب میزان الحکمه، ص ۲۶۶.
فرمود: «همسایه مسجد، اگر مانعی برایش نباشد و سالم هم باشد، ولی با این حال برای نماز واجب در مسجد حاضر نشود، نمازش مقبول درگاه الهی نخواهد بود».
👤عرض شد: ای امیرالمؤمنین!
همسایه مسجد کیست؟
💠فرمود: کسی که ندا[ی دعوت به اقامه نماز] را بشنود.
اهل بیت علیهم السلام به حرمت شکنان مساجد الهی هشدار داده اند. روایت داریم:
💠قَالَ أَبُو عَبْدِاللَهِ عَلَیْهِ السَّلامُ:
شَكَتِ الْمَسَاجِدُ إلَی اللَهِ تَعَالَی الَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَهَا مِنْ جَیرَانِهَا، فَأَوْحَی اللَهُ إلَیْهَا: وَ عَزَّتِی وَ جَلَالِی ! لا قَبلْتُ لَهُمْ صَلَوةً وَ لَا أُظْهِرُ لَهُمْ فِی النَّاسِ عَدَالَةً وَ لَا نَالَتهُمْ رَحْمَتِی وَ لَا جَاوَرُونِی فِی جَنَّتِی.
📚«وسآئل » ج 1، ص 303.
👤زُرَیق گوید:
حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند: مساجد، شكایت خود را به نزد حقّ تعالی می برند، از همسایگان خود كه در آن مساجد حضور بهم نمی رسانند و نمازهای خود را در آن نمی خوانند.
خداوند متعال به مساجد وحی می فرستد: سوگند به عزّت و جلال خودم كه من أبداً نماز آنان را قبول نمی كنم و عدالت آن ها را در بین مردم ظاهر نمی سازم و رحمت من شامل حالشان نخواهد شد و هیچ گاه در بهشت من با من همنشین نخواهند بود.»
💠حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله در این باره می فرماید :
یَجیءُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ ثَلَاثَةُ یَشْکُونَ:
الْمُصْحَفُ وَالْمَسْجدُ وَالعِتْرَةُ.
یَقُولُ الْمُصْحَفُ: یَا رَبِّ حَرَّقُونِی وَ مَزَّقُونِی، وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ: یَا رَبِّ عَطُّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی. وَ تَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتُلوُنَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا؛ فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَینِ فِی الْخُصُومَةِ، فَیَقُولُ اللَهَ عَزَّوَجَلَّ لِی: أَنَا أَوْلَی بِذَلِکَ مِنْکَ.
📚وسائل الشّیعة، ج 1، ص 304.
🔰فرمود: در روز قیامت، سه گروه شکایت به پیشگاه خداوند متعال می آورند:
قرآن، مسجد و عترت.
حضرت امام باقر علیه السّلام مى فرماید:
فَیَقُولُ یَا رَبِّ مِنْهُمْ مَنْ صَانَنِی وَ حَافَظَ عَلَیَّ وَ لَمْ یُضَیِّعْ شَیْئاً وَ مِنْهُمْ مَنْ ضَیَّعَنِی وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّی وَ کَذَّبَ بِی و..
روز قیامت، قرآن مى گوید: خدایا، بعضى از بندگانت حرمت مرا نگه داشت و مرا حفظ نمود و چیزى از مرا ضایع نکرد.
و بعضى دیگر مرا ضایع کرد و حق مرا خوار شمرد و مرا تکذیب نمود.
فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ ارْتِفَاعِ مَکَانِی لَأُثِیبَنَّ عَلَیْکَ الْیَوْمَ أَحْسَنَ الثَّوَابِ وَ لَأُعَاقِبَنَّ عَلَیْکَ الْیَوْمَ أَلِیمَ الْعِقَابِ.
💠خداى متعال مى فرماید:
«به عزت و جلال و رفعت مقامم سوگند، امروز بهترین ثواب را براى تو بدهم و دردناک ترین کیفر را به خاطر تو بکنم».
📚اصول کافى، ج 2، ص 597.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌙 اعلام وضعیّت رؤیت پذیری هلال #ماه_رجب_المرجّب سال 1440 هجری قمری🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌙 مطابق نظر مقام معظم رهبری، #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای مدظله العالی که قائل به #مبنای اشتراک در شب یا کفایت رویت با چشم مسلح هستند، قطعا روز جمعه 17 اسفندماه 1397 روز #اول_ماه_رجب_المرجب 1440 قمری خواهد بود.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌹توصیه آیت الله #بهجت به قرائت آیه 137 سوره بقره:
💠 فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما هُمْ في شِقاقٍ فَسَيَکْفيکَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليم.
🔹فرمود: اگر آن ها به مانند آن چه شما ايمان آوردهايد، ايمان بياورند، هدايت يافتهاند و اگر سرپيچى كنند، از حق جدا شدهاند و خداوند، شر آن ها را از تو دفع مىكند و او شنونده و دانا است.
🔰برای برآورده شدن #حوائج و #امور_مهم در زندگی🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌹 توصیه آیت الله #بهجت به قرائت آیه دهم سوره قمر:
💠 فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ.
🔰 برای #استغاثه از خدا جهت رفع و دفع #دشمن🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ #توصیه_علمای_ربانی به خواندن این آیه در قنوت نمازها و در سجده آخر نماز:
💠رَبِّ اِنّی مَغْلوب فَانْتَصِر🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze