✍همان گونه که دنیا و تعلقاتش، دام مشکلات و سختی ها را سر راه انسان نهاده اند، راه گریز از آنها را نیز قرآن و اهل بیت علیهم السلام به او آموخته اند.
این راه حل ها به صورتهای گوناگونی پیش پای انسان نهاده شده که از جمله آنها، #الهام به دل است، که البته این حال، زمانی دست میدهد که امید انسان از همه جا جز خداوند متعال بریده باشد.
💠روایت داریم:
حضرت نوح علیه السلام در هنگامی که کار تبلیغ بر او سخت و سنگین آمد و مردم را میدید که در کفر و انکار سخت مقاومت میکنند، به خدا عرض کرد:
💠«ربّ اِنّی مغلوب فَانْتَصِر؛
پروردگارا، من توان خود را از دست دادهام، پس تو از من دست گیری نما».
🔰حضرت موسی علیه السلام در آن صحرا پس از آب دادن گوسفندان دختران شعیب علیه السلام، برای استراحت زیر درختی نشست و گفت:
💠«رَبِّ اِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَی مِنْ خَیر فَقیر؛
خداوندا، من به هر خیری که بر من فرو فرستی سخت نیازمندم».
منظورش غذا و لقمه نانی بود که گرسنگی خود را برطرف سازند.
✍توصیه علمای ربانی به خواندن این آیه در قنوت نمازها و در سجده آخر نماز:
📖در کتاب شریف بحارالانوار دعایی از شرح مرحوم علامه مجلسی آمده:
🔰«خداوندا، بسا بندهای که تو را صدا زد:
💠رَبِّ اِنّی مَغْلوب فَانْتَصِر،
و تو از باب یاری او درهای آسمان را با فرستادن باران سیل آسای خود گشودی،
از زمین چشمههایی جوشاندی، آب آسمان و زمین برای گشایش کار وی بر آنچه مقدّر شده بود به هم پیوست، و او را از باب کفایت خود بر کشتی نجات برنشاندی.
پروردگارا، من نیز مغلوبم. پس یاری خود را برسان.
و سپس بر محمد و آل محمد درود فرست.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌹آیت الله #بهجت :
ماديّات و دنيا و وسايل راحتى، راحتى نمى آورد؛ بلکه [آسایش حقیقی، نزد خداست.] زیرا فرمود:
💠«أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَـئنُّ الْقُلُوبُ»
آگاه باشید! تنها با ياد خدا دل ها آرام مى گيرند.(1)
نه با داشتن مُلك و ملكوت.
لذا بايد سعى كنيم، تزلزل هايمان در زندگی دنیا برطرف شود و پرده ها برداشته شود و بزرگ ترين پرده، خود ما هستيم. به قول لسان الغيب:
« تو خود حجاب خودى، حافظ از ميان برخيز»(2)
ما خودمان حجابيم، خداوند حجاب ندارد.
💠« لا يُهْتَكُ حِجابُهُ.»(3)
اين موجوداتند كه حجابند، خَرْقِ حجاب كه صورت بگيرد، باز بشريّت باقى است، حجاب هاى نورانى همان توجّه به نورِ اذكار و عبادات است.
📚 پی نوشت:
1. سوره ى رعد، آيه ى 28.
2. ديوان حافظ، با تصحيح قدسى، غزل 159، ص 141؛ غزل 316، ص 245.
3. تهذيب، ج 3، ص 110؛ اقبال الاعمال، ص 59؛ البلد الامين، ص 194؛ مصباح كفعمى، ص 578؛ مصباح المتهجّد، ص577.ُ🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از #اقامه_نماز_جماعت ظهر و عصر
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🗓 روز دوشنبه 1397/12/13🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از #اقامه_نماز_جماعت ظهر و عصر
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🗓 روز دوشنبه 1397/12/13🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از #اقامه_نماز_جماعت ظهر و عصر
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🗓 روز دوشنبه 1397/12/13🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از #اقامه_نماز_جماعت ظهر و عصر
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🗓 روز دوشنبه 1397/12/13🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری از #اقامه_نماز_جماعت ظهر و عصر
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🗓 روز دوشنبه 1397/12/13🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
#فضیلت_لیله_الرغائب
#اعمال_لیله_الرغائب
✍شب جمعه #اول_ماه_رجب_المرجب:
🌺 اولين شب جمعه ماه رجب را «ليلة الرغائب» (يعنى: شب دلدادگان) مي گويند.
براى این عمل معنوی، فضيلت بسيار بیان شده است.
💠از حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله وارد شده كه آن را سيّد در كتاب «اقبال» و علاّمه حلى در «اجازه بنى زهره» نقل كرده اند؛
🔰یکی از این فضيلت ها این است که با انجام آن، گناهان بسيار آمرزيده مى شود.
🔰و نيز نمازى در آن وارد شده كه هر كس آن را به جاي آورد، هنگام شب اوّل قبرش حق تعالى ثواب آن را به نيكوترين صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گويا به سوي او مي فرستد، پس به او مي گويد:
🔹اى حبيب من، تو را بشارت باد كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى، بنده مي گويد:
تو كيستى؟ ⁉️
به خدا سوگند، من چهره اى زيباتر از چهره تو نديدم، و سخنى شيرين تر از سخن تو نشنيدم، و بويى بهتر از بوي تو نبوييدم!‼️
✅ پاسخ مي دهد:
من ثواب آن نمازم كه در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردي، امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا كنم، و مونس تنهايى تو باشم، و هراس را از تو برگيرم و هنگامي كه در صور (شيپور قيامت) دميده شود، در عرصه قيامت سايه اى بر سرت خواهم افكند، پس خوشحال باش كه خير هرگز از تو جدا نخواهد شد.
📢كيفيت اين نماز چنين است:
🔹اولين پنجشنبه ماه رجب را روزه مي دارى، چون شب جمعه داخل شود،
🔹ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز بجاى مى آورى، هر دو ركعت با يك سلام، به اين ترتيب كه در هر ركعت يك مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحيد» مي خوانى و هنگامى كه از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى گويى:
💠اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ] .
خدايا! بر محمّد پيامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست.
سپس به سجده مي روى و هفتاد مرتبه مي گويى:
💠سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوح؛ِ
پاك و منزّه است، پروردگار فرشتگان و روح؛
آن گاه سر از سجده بر مي دارى و هفتاد مرتبه مى گويى:
💠ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
پروردگارا! مرا بيامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مي دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگ ترى.
دوباره به سجده مى روى و هفتاد مرتبه مى گويى:
💠سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح.
سپس حاجت خود را مي طلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.
📚منبع :
1. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی.
2. اقبال، سید بن طاووس.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
#بیان_احکام_امام_جماعت
#حقوق_اقامه_جماعت
#حق_اولویت_در_مسجد_برای_نمازگزاران
🔰چهار نکته :
1⃣ نکته اول:
#مسجد، از اماکن مشترک و عمومی همه مسلمانان است که #مراجع_تقلید فرموده اند:
همه مسلمانان و مومنین در استفاده از خانه خدا و #محل_عبادت کافه مسلمین به طور یکسان و مساوی می توانند، بهره شوند.
2⃣ نکته دوم:
درباره #حق_اولویت در مسجد برای نمازگزاران همه #مراجع فرموده اند:
اگر زمینی وقف #مسجد و عبادت همه مسلمانان و مومنین باشد و واقف هم علاوه بر مسجدیت، موارد مصرف از منافع این زمین را در وقف نامه آن معین کرده باشد.
مثلا، منافع زمین مسجد مثل: محوطه، آب و برق و امثالهم را جهت #عبادت کافه مسلمین وقف کرده باشد.
همه #مراجع فرموده اند:
باید عواید و منافع آن در همان جهت معینی که واقف تعیین کرده، صرف کرد و حق تصرف و استفاده بر سایر افراد غیر منتفع جایز نیست.
مثل: محوطه همین مسجد که طبق وقف نامه آن شرعا محل استفاده نمازگزاران و نیز اساتید و طلاب محترم حوزه جهت #عبادت همه مومنین و #اقامه شعائر دینی است.
لذا نمی تواند محل پارکینگ عمومی باشد و #حق_اولویت بر نمازگزاران و همه منتفعین مورد وقف است.
3⃣ نکته سوم:
درباره #حق_اولویت در مسجد برای نمازگزاران میان صفوف نماز جماعت همه #مراجع فرموده اند:
اگر کسی در #مسجد جایی برای خودش بگیرد و دیگری را نگذارد که از آن جا استفاده کند، حق او را غصب کرده است.
4⃣ نکته چهارم:
همه #مراجع فرموده اند:
کسی که در #مسجد نشسته باشد، اگر دیگری جای او را #غصب کند، در آن جا نماز بخواند، بنابر احتياط واجب باید نمازش را دوباره در محل دیگری بخواند.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
📸 گزارش تصویری #بیان_احکام از #امام_جماعت
🔹مساله #حق_اولویت_در_مسجد_برای_نمازگزاران
🕌 #مسجد_جامع_چالوس
🗓چهارشنبه 1397/12/15🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌙 زمان لیله الرغائب سال 1397:
❓امشب که از سوی دفتر #مقام_معظم_رهبری مدظله العالی به عنوان #شب_اول_ماه_رجب اعلام شده، آیا طبق نظر اکثر #مراجع_تقلید، لیله الرغائب نیز هست؟🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ زمان #لیله_الرغائب در سال ۹۷:
🔰پیام اصلی:
شب نخستین جمعه از ماه مبارک #رجب، لیلۀ الرغائب است، چه پنج شنبۀ آن جزء ماه مبارک رجب باشد و چه نباشد و آن روزه و نماز، مربوط به نخستین پنج شنبۀ ماه مبارک رجب است.
🔰چند نکته :
1⃣ نکته اول:
درباره زمان «لیلۀ الرغائب» میان #مراجع_تقلید اختلاف وجود دارد.
🔹برخی از #مراجع معتقدند که لیلۀ الرغائب، شب جمعه ای از ماه مبارک رجب است که پنج شنبۀ آن هم، از ماه مبارک رجب باشد.
🔰آیات عظام: سید علی خامنه ای و ناصر مکارم شیرازی:
در این فرض، شب جمعه هفته بعد لیلة الرغائب است.1
🔹بعضی دیگر از #مراجع تقلید می گویند:
شب نخستین جمعۀ ماه مبارک رجب، لیلۀ الرغائب است، چه پنج شنبۀ آن، از ماه مبارک رجب باشد و چه نباشد.
🔰آیت الله شبیری زنجانی:
انجام اعمال آن در پنج شنبه و شب جمعه بعدی به امید ثواب الهی مانعی ندارد.2
🔰از نظر آیت الله جوادی آملی، شب جمعه 1397/12/16، شب اول ماه مبارک رجب و لیلة الرغائب است.
نظر ایشان اين است كه أعمال ليلة الرغائب از باب تعدّد مطلوب است، به گونه اى كه اگر اولين شب جمعه ماه رجب مصادف بود با اولين روز ماه رجب روزه پنج شنبه قبل آن لازم نبوده، گرچه مى توان به عنوان روزه مستحبى نيّت کرد.
اما چنانچه اولين شب جمعه ماه رجب به صورتى بود كه از روز دوم ماه آغاز مى شود، عمل عبادى روز پنج شنبه قبل از اولين شب جمعه به جاى خود برقرار است.
🔹نتیجه:
لذا بنا به نظر برخی از مراجع تقلید زمان لیله الرغائب در سال 97 ، 23 اسفندماه است؛
اما بنا بر احتیاط بهتر است، 16 اسفند ماه نیز اعمال لیله الرغائب را انجام داد.
2⃣ نکته دوم:
سیدبن طاووس در کتاب اقبال روایتی را می آورد. 3
💠 ... ثم قال رسول الله صلی الله علیه وآله:
«ما من احد صام یوم الخمیس اول خمیس من رجب، ثم یصلی بین العشاء و العتمه...».
✍همان طور که مشاهده می کنید، تأمل در عبارت جناب سید، می رساند که «لیلۀ الرغائب» یک مطلب است و روزه و نماز آن دوازده رکعت بین نماز مغرب و عشا، مطلبی دیگر.
🔹توضیح:
شب نخستین جمعه از ماه مبارک رجب، لیلۀ الرغائب است، چه پنج شنبۀ آن جزء ماه مبارک رجب باشد و چه نباشد و آن روزه و نماز، مربوط به نخستین پنج شنبۀ ماه مبارک رجب است.
🔹به عبارت دیگر، رابطۀ منطقی بین این دو مطلب، عام و خاص من وجه است.
در نتیجه، مثلا ، اگر جمعه ای، ابتدای ماه مبارک رجب بود، شب آن، «لیلۀ الرغائب» است، اما زمان انجام دادن آن نماز و روزه نیست و پنج شنبه ای را که می آید، باید روزه داشت و آن نماز را خواند.
❓حال اگر کسی بپرسد:
«در آن شب، چه اعمالی را باید انجام داد؟» خواهیم گفت که احیای آن شب، همراه با دعا و قرائت قرآن و ... پسندیده است.
البته این احتمال را هم می توان داد که اگر پنج شنبه، جزء ماه مبارک رجب نبود، ولی روز بعد از آن -که جمعه باشد، ابتدای ماه مبارک رجب باشد، روزۀ پنج شنبه ساقط می شود، ولی آن دوازده رکعت نماز پابرجا است و باید بین دو نماز مغرب و عشاء خوانده شود و آن شب هم، «لیلۀ الرغائب» است.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🔰عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتابش می فرماید:
انما یقتضی ان یقال: ان العمل
بذلک فی ما اذا لم یکن اول الشهر جمعه.
و اما اذا کان الاول جمعه، یکون العمل للجمعه الثانیه و لو لم ینطبق بلیله الرغائب. و لیس فی الروایه تصریح باشتراط ذلک بلیله الرغائب.
و لکن الذی یقوی فی النفس، ان یکون العمل للجمعه الاولی و لکن بالغاءالصوم اذااتفقت الجمعه فی اول الشهر او بالغاء قید رجب من صوم خمیس فی هذه الصوره.4
✍همان طور که مشاهده می کنید، این بزرگوار، احتمال دیگری را تقویت کرده اند و نظر مبارک شان این است که اگر جمعه، نخستین روز ماه مبارک رجب باشد، بدون روزه گرفتن پنج شنبه، آن دوازده رکعت نماز، خوانده می شود و آن شب هم «لیله الرغائب» است.
3⃣نکته سوم:
❓وقت نماز لیلۀ الرغایب تا چه وقت است؟
✅ پاسخ:
چون به نظر #مراجع معظم تقليد، پایان وقت نماز عشا، نصف شب است.
وقتی که شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب کرده و تقسیم بر دو کنیم، نصف شب شرعی معین می شود.
نصف شب شرعی غالباً حدود 11 ساعت و یک ربع بعد از اذان ظهر است.5
وقت استحباب نماز مذکور بین نماز مغرب و عشاء است، شما هر اندازه نماز عشاء را به تاخیر بیندازید، می توانید این نماز را بخوانید؛ چون بين نماز مغرب و عشاء صادق است، البته قضای نماز مستحبی را به قصد رجاء مي توان خواند.
📚پی نوشت ها و منابع:
1. استفتاء، دفتر آیت الله مکارم شیرازی، ش 9712060075
2. استفتاء، دفتر آیت الله شبیری زنجانی، ش 62671.
3- الاقبال، ج ۳، ص ۱۸۵-۱۸۶.
4- المراقبات، ص ۴۶.
5. توضیح المسایل مراجع، ج 1، م 739 و 740.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
✍ استفتاء از مقام معظم رهبری، #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای مدظله العالی
💠 زمان لیله الرغائب 1397🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze
🌺اول #ماه_رجب، ولادت با سعادت #امام_باقر_علیه_السلام علیه السلام مبارک باد.🍀👇
🆔https://eitaa.com/nasimefaze