eitaa logo
نسیم فیض
320 دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
1هزار ویدیو
67 فایل
💻 کانال توصیفی و اطلاع رسانی کانون فرهنگی و تبلیغی و کانون فهمای #مسجد_جامع_چالوس،گزارش های صوتی و تصویری از فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و هنری، بیان معارف و احکام قرآن و اهل بیت علیهم السلام @LabbaikeYaHossine امور رسانه : @menhag_123 رابط خبری : @TMLP_11
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن( سوره بقره) 🕌 🔹 💠 نکاتی پیرامون آیه 《 الف لام میم 》 🗓 دوشنبه شب 1398/11/28🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن( سوره بقره) 🕌 🔹 💠 نکاتی پیرامون آیه 《 الف لام میم 》 🗓 دوشنبه شب 1398/11/28🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن( سوره بقره) 🕌 🔹 💠 نکاتی پیرامون آیه 《 الف لام میم 》 🗓 دوشنبه شب 1398/11/28🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن( سوره بقره) 🕌 🔹 💠 نکاتی پیرامون آیه 《 الف لام میم 》 🗓 دوشنبه شب 1398/11/28🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📸 گزارش تصویری از جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن( سوره بقره) 🕌 🔹 💠 نکاتی پیرامون آیه 《 الف لام میم 》 🗓 دوشنبه شب 1398/11/28🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن_سوره بقره_بهمن ماه98.m4a
29.38M
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📀 صوت جلسه هشتم تفسیر ترتیبی قرآن( سوره بقره) 🕌 🔹 💠 نکاتی پیرامون آیه 《 الف لام میم 》 🗓 دوشنبه شب 1398/11/28🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ❇️علامه حسن زاده آملی : 🌸به چندین سوره ی قرآنِ انور حروفی را همی بینی، مصوَّر 🌸حروفند و ز آیات رموزند اشاراتی به اسرار و کنوزند 🌸سخن ها گفته شد بسیار پرمغز بحلّ یک بیک این احرفِ نغز 🌸مرا میدان بحث، اینجا وسیع است که در این صنعتم، صُنع صَنیع است 🌸در ادوار یکایک از دوایر الف، در اول است و هم در آخر 🌸دوایر را نه حدّ است و نه غایت شِنو از جَفرِ جامع، این حکایت 🌸که دور اَبجدیش بیکرانست چو این یک دور، دور دیگرانست 🌸چو قرآن، وفق اسمِ جامع آمد ترا پس عینِ جفرِ جامع آمد 🌸که جفرِ جامع، قاموس الهی است که قرآنست و ناموس الهی است 🌸مر این قاموس، ناموس الهی محمّد را بود، آن سان که خواهی 1⃣ نکته اول: تعریف حروف مقطعه قرآن: ✍برخى از سوره هاى قرآن كريم با حروفى شروع مى شود كه آن حروف، به دلیل این که ناپيوسته و بریده، بریده خوانده مى شوند، به حروف مقطعه معروف شده اند. 📖 این حروف، در اول بيست و نه سوره از سوره‏هاى قرآن آمده که برخی از آن ها، در میان حروف دیگر تکرار شده است. 2⃣ نکته دوم: انواع حروف مقطعه در قرآن : 📖 این حروف در قرآن، انواعی دارند؛ ▫️حروف مقطعه، گاهى يك حرفى است؛ مانند: ق و ن در اول سوره‏هاى قاف و قلم. ▫️گاهى دو حرفى است؛ مانند: طه و يس در اول سوره‏هاى طه و يس. ▫️گاهى سه حرفى است؛ مانند: الم در اول سوره های بقره و آل عمران. ▫️گاهى چهار حرفى است؛ مانند: المر و المص در اول سوره های رعد و اعراف. ▫️گاهى پنج حرفى است؛ مانند: كهيعص و حمعسق در اول سوره های مريم و شورى.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 3⃣ نکته سوم: دیدگاه مفسرین، درباره معانی حروف مقطعه قرآن : ❓سؤال اول : آیا این حروف را می توان برای عموم مردم تفسیر و تبیین کرد؟ ✅ پاسخ: مفسران و قرآن پژوهان شیعه و سنّی درباره این حروف، دو دیدگاه کلّی دارند: 🔺دیدگاه اول: ✍برخی از مفسرین معتقدند که حروف مقطعه قرآن، غير قابل تفسير هستند؛ چون این حروف، راز و رمزى ميان گوینده و شنونده ی کلام وحی یعنی: بین خداى متعال و پیامبر اكرم صلى الله عليه وآله است. لذا این گروه از مفسرین معتقدند که حروف مقطعه قرآن، همگی رموز و اسرار الهی هستند. 🔻تنها دلیل این دیدگاه، دو روایت از امام صادق و امام باقر علیهما السلام است. 🔅در روایت اول، امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 💠« الم‏ رَمْزٌ وَ إِشَارَةٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ حَبِيبِهِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله، أَرَادَ أَنْ لَا يَطَّلِعَ عَلَيْهِ سِوَاهُمَا بِحُرُوفٍ بَعُدَتْ عَنْ دَرْكِ الِاعْتِبَارِ وَ ظَهَرَ السِّرُّ بَيْنَهُمَا لَا غَيْر...» «الم» رمز و اشاره‏اى است بين خدا و حبيب اش، محمد صلی الله علیه و آله كه خدا اراده کرده، هيچ كس غير از او و پیامبرش، از اسراز این حروف آگاه نشوند. لذا بر اساس این روایت، حروف مقطعه تفسیر پذیر نیستند. 🔅در روایت دوم، امام محمّد باقر علیه‌السّلام به فردی به نام ابولَبید فرموده اند: 💠«یا ابا لَبیدٍ! ٍإِنَّ فِي حُرُوفِ الْقُرْآنِ الْمُقَطَّعَةِ لَعِلْماً جَمّاً إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ «الم ذلِكَ الْكِتابُ »فَقَامَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله، حَتَّى ظَهَرَ نُورُهُ وَ ثَبَتَتْ كَلِمَتُهُ وَ....». ای ابولبید! در حروف مقطّعه‌ی قرآن کریم، علم سرشاری نهفته است. وقتی خداوند متعال «الم ذلِکَ الکِتاب» را نازل فرمود: محمد صلی الله علیه و آله و سلم قیام کرد تا آن جا که نور وجود اقدس اش آشکار گشت و سخنان اش در دل های مردم جای گرفت. ✍از این دو روایت شریف، معلوم می شود که در حروف مقطعه ی «الم» ابتدای سوره بقره، علم پنهانی وجود دارد كه : ✅ اولاً، خدا آن را ويژه و مخصوص خودش و اولیاء معصوم اش قرار داده که ما معانی، مفاهیم و معارف عمیع و وسیع آن را درك نمى‏كنيم. ✅ ثانیاً، اين حروف، از متشابهات قرآن است كه كسى جز خدای متعال، معنا و تأويل نهايى آن را نمى‏داند. 🌟لذا این گروه از مفسرین معتقدند که حروف مقطعه، اشاره به معارفی مافوق فهم عموم مردم دارد، و فقط پیامبر صلى الله عليه وآله و اولیای الهی می‌توانند آن را بفهمند؛ اما این حروف، برای همه مردم قابل فهم و تفسیر نیست. 📝به طور مثال؛ فرض کنید، شما و دوست تان با هم قرار مى گذارید که حروف 32 گانه الفباى فارسى را از حرف الف تا حرف یاء کنار یکدیگر و پشت سر هم شماره گذارى کنید. مثلاً، حرف «آ» شماره یک و حرف «ب» شماره دو و همین طور تا آخرین حرف الفبای فارسی. حالا اگر به دوست تان بگویید: شماره 1 و 2 ؛ دوست شما مى فهمد که مقصودتان، آب است. چون قرار گذاشته اید که حرف «آ» شماره یک و حرف «ب» شماره دو باشد. اگر شما برای دوست تان روی کاغذی بنویسید که سال تولد فرزندتان مثلاً، کلمه ی اَپجا است، او مى فهمد که سال فرزند شما 1361 است؛ ولى بقیه ی افراد از این عددهای رمزی بین شما و دوست تان چیزى متوجه نمی شوند. برای حروف مقطعه هم از نظر برخی مفسرین همین طور بین خدا و پیامبرش عمل شده است..🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔺دیدگاه دوم: ✍️بيشتر مفسران و قرآن پژوهان معتقدند كه اين حروف نيز مثل: ساير آيات قرآن، گرچه شناخت عمیق و وسیع معانی و معارف آن آسان نيست؛ اما این حروف، تفسيرپذير هستند. 🔻این مفسرین برای این نظریه خودشان، دلایلی را براساس روایات اهل بیت علیهم السلام برای تفسیر پذیر بودن این حروف بیان کرده اند؛ مثلاً، علامه طباطبائی در تفسیر المیزان، بعد از این که 11 دلیل را برای تفسیر پذیر بودن حروف مقطعه قرآن بیان می کند، می‌فرماید: 🌟هیچ‌کدام از این دلایل، انسان را قانع نمی‌کند؛ اما باید بدانیم که هر کتابی، برگزیده‌ای دارد که گزیده ی قرآن، همین حروف مقطعه است. 🔰 اما دلایل تفسیر پذیر بودن حروف مقطعه قرآن این هاست؛ ❇️ دلیل اول: اين حروف، در میان کتاب های آسمانی فقط در قرآن كريم به این شکل آمده و در ساير كتاب هاى آسمانى مانند: تورات و انجيل این حروف، سابقه ندارد. لذا این حروف، در میان کتاب های مقدّس آسمانی، ممتاز و بی نظیر است. ❇️دلیل دوم: اين حروف، اختصاص به سوره هاى مكى يا مدنى ندارد؛ زيرا حروف مقطعه در 27 سوره مكى و در دو سوره مدنى آمده است. ❇️دلیل سوم: بين حروف مقطعه ی هر سوره با محتواى آن سوره، ارتباط خاصى وجود دارد. یعنی: همه سوره هايى كه با حروف مقطعه مثل یکدیگر شروع مى شود، در نگاه كلّى مضامين آن ها هم مثل یکدیگر است؛ مثلاً، سوره هايى كه با «الم» شروع مى شود، همه در آغاز خودشان، از نفى شک و ريب از قرآن سخن می گویند. ❇️دلیل چهارم: بعضی از سوره های قرآن که با حروف مقطعه شروع می شوند، اسم آن سوره، همان حروف مقطعه آغاز سوره است. مثل: سوره ص یا سوره یس. ❇️دلیل پنجم: حروف مقطعه قرآن، اشاره به اسم اعظم خدای متعال دارد. چون این حروف، نشانه ی توصیف خداوند سبحان است. در این باره روایت داریم: 🔅امام صادق علیه السلام فرمود: 💠«الم» هُوَ حَرْفٌ مِنْ حُرُوفِ اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ الْمُقَطَّعِ فِي الْقُرْآنِ الَّذِي يُؤَلِّفُهُ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله وَ الْإِمَامُ فَإِذَا دَعَا بِهِ أُجِيب‏...». «الم» حرفى از حروف اسم اعظم خداست كه در قرآن تقطيع شده است و پيامبر صلی الله علیه و آله و امام آن را تركيب مى‏كنند، و هرگاه خدا را با آن بخوانند، دعايشان مستجاب مى کند. ❇️دلیل ششم: حروف مقطعه، علامت اختصاری از یک جمله ی کامل اشاره آمیز به اسم‏ها و صفات خدا است. یعنی: خداوند متعال برخی از اسماء خودش را در ابتدای برخی از این سوره های قرآن خلاصه کرده است. شما می دانید؛ خدای متعال یک اسم و هزار صفت دارد. 🔅روایت داریم، فرموده اند: 💠« أنَّ «ألم»، معناهُ: أنا اللّهُ أعلَم. و أنَّ «الألف» مِن اللّه. «و اللامُ» مِن جبرئيل. و الميمُ مِن محمد، أي: القرآنُ منزل من اللّه، على لسانِ جبرئيل الى محمدٍ- صلى اللّه عليه و آله‏». معنای اش این است که من خدای دانا ترین هستم. و الف، اشاره به الله است، لام اشاره به جبرئيل امین علیه السلام است، «ميم» اشاره به « محمد» صلّى اللّه عليه و آله است، يعنى: اين قرآن از طرف خدا به توسط جبرئيل بر پیامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله نازل شده است.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔅یا این که روایت داریم: 👤عن سُفْيَانَ بْنِ السَّعِيدِ الثَّوْرِي‏ قال: « قلتُ لجعفر بن محمد علیهما السلام... يا بن رسول اللّه؛ ما معنى قولِ اللّه عزّ و جلّ: « الم» ...؟ قال علیه السلام : أمّا «الم» فِي أَوَّلِ الْبَقَرَةِ فَمَعْنَاهُ أَنَا اللَّهُ الْمَلِكُ...». 👤یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام سُفيان ثَورى درباره این حروف از آن حضرت پرسید: اى پسر رسول خدا، معناى‏ «الم» در اول سوره بقره چيست؟ 🔅حضرت فرمود: معناى‏ «الم» در ابتداى سوره بقره اين است كه من خدايى هستم كه پادشاهى از آن من است. 🔅یا این که روایت داریم: 👤ابو اسحق ثعلبى در تفسیر خود روایتى از على بن موسى الرضا علیه السّلام نقل کرده که آن حضرت فرمودند: 🔅از امام جعفر صادق علیه السّلام درباره « الم » سؤال کردند و ایشان در پاسخ فرمودند: 💠فقط حرف الف در« الم »، درباره ی چهار صفت از صفات خداوند متعال است. ❇️ صفت ابتداء: یعنی: آفرينش همه مخلوقات را خدا شروع كرده، و حرف الف هم ابتداء و آغاز همه حروف تهجّى زبان فارسی و عربی است. ❇️ صفت استواء: یعنی: خدائى است، عادل كه ذرّه‏اى ظلم به كسى و چيزى روا نمى‏دارد، و حرف الف هم راست قامت بوده و میل و انحرافى از راه اعتدال و استواء در آن وجود ندارد. ❇️ صفت انفراد: یعنی: خدا فرد و تنها است، و حرف الف هم فرد و تنها است. ❇️صفت اتصال : یعنی: همه موجودات زنده حیاتی و نباتی و جمادی عالم هستی، متصل به خدا هستند. ▫️اما حرف الف، به حروف دیگر متصل نیست؛ ولى سایر حروف به حرف الف متصل اند، ▫️همین طور مخلوقات عالم به حق متصل اند؛ اما خدا به هیچ چیزى متصل نیست و همه به خدا محتاج اند و خدا به کسى محتاج نیست. ▫️حرف الف، منقطع و مباین از حروف است، خدا هم منقطع و مباین از خلق(مخلوقاتش) است. ▫️حرف الف، مبدأ تألیف سایر حروف است، خدا هم منشاء الفت میان همه مردم و انسان ها با یکدیگر است. 🌹مرحوم علامه طباطبائی درباره این روایاتی که بیان شده، می‌فرماید: «حروف مقطعه قرآن به این اسماء الهی دلالت دارد و بخشی از اسم اعظم خداوند متعال است.»🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ❇️دلیل هفتم: حروفى است كه خدا به آن ها قسم ياد كرده است. ❓سؤال دوم: خدا، چرا با این حروف مقطعه قسم می‌خورد؟ ✅پاسخ: 💠روایت داریم: 🔅امام صادق علیه السلام می‌فرماید: خدای متعال می‌خواهد بفرماید که حروف مقطعه نمونه‌ای است از الفبایی که خداوند متعال به آن‌ها سوگند یاد کرده است. لذا برای این که اهمیت حروف مقطعه را بیان کند، خداوند متعال به «الم» قسم می‌خورد. می‌خواهد بگوید، این‌ها نقش اساسی در فرهنگ زندگی مردم دارد و اگر این‌ حروف، نبودند، کتابی نوشته نمی‌شد و علم و تمدن بشر به وجود نمی‌آمد. ❇️دلیل هشتم: این حروف، اشاره به بلاها ، نعمت‏ها و عمر ملّت هاست. ❇️دلیل نهم: اين حروف، به صورت كشيده خوانده مى‏شد تا كافرانى كه در برابر پيامبر صلى الله عليه و آله سر و صدا مى‏كردند و مانع سخن گفتن او مى‏شدند، ساكت شوند. ❇️دلیل دهم : این حروف، اشاره به اعجاز قرآن دارد. این دلیل بیش تر از سایر دلایل طرف دار دارد و قابل فهم هم برای عموم مردم است. 📝در واقع قرآن کریم با آوردن این حروف در آغاز 29 سوره، به برهان آسمانی بودن این کتاب مقدس اشاره کرده که در شماری از آیات با صراحت این معنا بیان شده است. 🔰مفسرین قرآن معتقدند که اعجاز این حروف، انواعی دارد: 🔺نوع اول: اعجاز لفظی یا ظاهری حروف مقطعه: برخى مفسران شیعه مثل: مرحوم ملا محسن فیض کاشانی گفته اند: با اين چهارده حرف از حروف مقطعه که در قرآن آمده، پس از این که حروف تکراری آن را حذف کردیم، حرف هایی غیر تکراری که باقی می ماند را کنار هم بگذاریم و آن را بخوانیم، یک حدیث شریف به دست می آید؛ مانند: « صراطُ علىٍ حقٌّ نُمسِكُه» یعنی: راه حضرت علی علیه السلام راه حق است، به آن تمسک می کنیم. يا جملاتی مثل: « على صراط حق نمسكه» يا « على حق، نمسك صراط» تشکیل می گردد. این نشانه اعجاز لفظی یا ظاهری حروف مقطعه قرآن است. ▫️نکته دیگر این است که ما مى‏بينيم كه اين چهارده حرف مقطعه ی اول سوره‏ها(حروف مقطعه با حذف مكرّرات )، نصف تمام حروف هجاء زبان فارسی است؛ يعنى: نصف مهموسه و نصف مجهوره و نصف شديده و رخوه و مطبقه و منفتحه و مستعليه و منخفضه و قلقله و هم چنين شما ببینید که بين حروف مقطعه هم حروف نقطه دار و هم حروف بي نقطه و هم حروف شمسي و هم حروف قمري و هم حروف متصل و هم حروف منفصل هست. چون اثبات اعجاز لفظی این حروف، نصف هدف آيات قرآن است. سال ها بعد از نزول قرآن كه براى زبان عرب قواعدى و علومى وضع شد، حروف را نيز از حيث كيفيت تلفظ تقسيم كرده و هر قسمتى را به اسمی نام گذاری کرده اند. این نشانه ی اعجاز لفظی یا ظاهری حروف مقطعه قرآن است. 🔺نوع دوم: اعجاز عددی حروف مقطعه: اين حروف، براساس اعداد رياضى، با محتواى سوره در ارتباط است و سوره‏هايى كه اين حروف در آن‏ها به كار رفته، نقش اين حروف در آن‏ها بیش تر است. 🌎از نظر برخی قرآن پژوهان غربی، حروف مقطعه قرآن، اعجاز عددی دارد. یعنی: آنان به این نتیجه رسیدند که حروف مقطعه در آغاز هر سوره‌ای آمده، در مقایسه با سایر سوره‌ها بیشتر تکرار شده است. مثلاً، سوره صاد، المص آمده است. 🔺نوع سوم: اعجاز بیانی یا باطنی حروف مقطعه: مقصود از اين حروف این است كه قرآن، با این كه معجزه است و از همين حروف معمولى ساخته شده؛ ولى با اين حال كسى نمى‏تواند مثل آن را بياورد. 🔅خداوند متعال این حروف را در اول برخى از سوره ها آورده است تا به مردم یادآورى کند که قرآنى که هیچ کس نمى تواند، حتى یک سوره مانند آن را بیاورد. از همین حروف الفبای ساخته شده که در اختیار و دسترس همه مردم است، آیه ایی مثل آیات قرآن بیاورند، در حالی که نمى توانند مانند قرآن بیاورند؛ لذا باید به معجزه بودن قرآن اعتراف کنند. 💠روایاتی در این باره داریم: روایت داریم: قریش، قرآن را تکذیب می‌کردند و سحر می دانسته اند و می‌گفتند: قرآن، ساخته و پرداخته پیامبر صلی الله علیه و آله است. 🔅خداوند متعال خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: این کتابی که بر تو نازل کردیم، از همان حروف مقطعه تشکیل شده است. اگر می‌گویید: سحر است، شما هم مانند آن بیاورید و از دیگران هم کمک بگیرید. خداوند متعال تأکید کرد که اگر جن و انس جمع شوند، نمی‌توانند مانند آن را بیاورند. 🌟لذا خداوند متعال با آوردن حروف مقطعه در آغاز برخی از سوره‌ها، به حقانیت قرآن کریم اشاره کرده است. 💠روایت داریم: « مَا مِنْ حَرْفٍ مِنْ حُرُوفُ الْقُرْآنِ إِلَّا وَ لَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَعْنَى‏ » . هر حرفى از حروف قرآن را هفتاد هزار معنى است و در اين معانی، هفتاد هزار نيز اسرارى نهفته است.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 البته اين هفتاد هزار هم، بيان حدّ و محدودیت در میان معانی آن نيست. ❓سؤال سوم: فایده ی حروف مقطعه قرآن چیست؟ و این حروف چه مشکلی از زندگی انسان را حلّ می‌کند؟ ✅پاسخ: حروف مقطعه قرآن، حروف بیهوده‌ و بی فایده ایی نیستند. این حروف، گرچه شاید به طور مستقیم گره‌ای از مشکلات انسان‌های امروزی را باز نکند؛ امّا در صدر اسلام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی علیه السلام با بهره‌گیری صحیح از اسرار و رموز حروف مقطعه قرآن توانسته اند نظام علمی و آموزشی مفید تر و سالم تر را تشکیل بدهند که مسیر هدایت و راهنمایی مردم را هموارتر کنند و در نتیجه گره‌ای از مشکلات زندگی مردم را باز کنند. 🌸یکی از مهم ترین آثار و برکات حروف مقطعه، بعد از نزول قرآن این بود که در میان مسلمانان صدر اسلام، این نظام علمی و آموزشی با بهره برداری صحیح از حروف عربی تغییر کرد. چون عصر جاهليت قبل از اسلام، يك عصر طلايى از نظر ادبيات عرب بود، با این که اعراب باديه‏نشين، آن پا برهنه‏ها و نيمه وحشى‏های حجاز از منافع و منابع اقتصادى و اجتماعى محروم بوده اند؛ اما دل هايى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشته اند. به طورى كه امروز، اشعارى كه يادگار آن دوران طلايى است، از اصيل ترين و پرمايه‏ترين اشعار عرب محسوب مى‏شود. ♨️یکی از شاه کارهاي ادبيات عرب جاهليت قبل از اسلام مثل: معلّقات سبع بود که به دلیل اهميت ادبی اش بر روی خانة کعبه آويخته مي‌شد. اما مهم ترین تفاوت ادبیات عرب قبل از اسلام با ادبیات عرب عصر نزول قرآن این بود که در اشعار جاهلی شما فقط مضامين سخيف و ضد اخلاقي را ملاحظه می کنید. 📛مثل: اشعار امرؤالقيس در همین معلّقات سبع که اميرالمؤمنين علی علیه السلام آن را به عنوان الملکُ الضليل(پادشاه گمراه) توصیف کرده اند. چون در این اشعار عرب جاهلی به بی بند و باری اخلاقی،کارهاي منافي عفت، فرهنگ عريان ابتذال و برهنگی اشاره شده است. لذا ادبیات عرب جاهلی با همه بزرگی و وسعت ادبی اش در منطقه حجاز و بین النهرین سرشار از مضامین ضد ارزشی مثل: تعصبات قبيله‌اي، فخر فروشي، منّت‌گذاري، تمسخر و امثالهم بوده است؛ اما ادبیات عرب عصر نزول قرآن سرشار از مضامین ارزشی و الهی و معنوی مثل: قرب به خدا، تقوا، خلوص نيت و پرهيز دادن انسان‌ها از حبط اعمال و امثالهم بوده است. 🌟لذا یکی از برکات حروف مقطعه قرآن در عصر نزول این بود که : ▫️اولاً، مسیر ادبی و علمی ادبیات عرب را به کلّی تغییر داد، ▫️ثانیاً، ادبیات عرب را از کلمات مبتذل و ترويج لغات ضد اخلاقی پاک سازی کرد و در مسیر واقعی علوم الهی و بشری قرار داد. 🔻این نظام علمی و آموزشی بعد از نزول قرآن در پنج دوره میان مسلمانان صدر اسلام شکل گرفت. ▫️دوره ی اول: نظام تلفظ حروف قرآنی: در این دوره مسلمانان صدر اسلام افرادی مثل: بلال حبشی، عمار یاسر و... تحت هدایت و راهنمایی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نظام تلفظ حروف قرآنی را شکل داده اند و بدین ترتیب مسلمانان با هدایت و ارشاد معلمان علم بدوی قرآن توانسته اند، به صحیح ترین روش و زیباترین گونه، حروف قرآنی را تلفظ کنند. ▫️دوره ی دوم: نظام آموزش علم حروف قرآنی: در این دوره مسلمانان صدر اسلام، عملیات اصلی آموزش علم حروف قرآنی را با سه روش تفصیل، تکسیر و بسط، هر حرف از حروف قرآن را با شناخت هجاهای آن به دیگران آموزش داده اند. برای نمونه، حرف الف به سه هجای الف، لام و فاء تفصیل می‌شود. ▫️دوره ی سوم: نظام وضعی شناخت حروف قرآنی: در این دوره مسلمانان صدر اسلام، نظام وضعی حروف یعنی: معانی و خواص حروف قرآنی را به مسلمانان آموزش داده اند. ▫️دوره ی چهارم: نظام ارزش گذاری حروف قرآنی: در این دوره مسلمانان صدر اسلام، حروف قرآنی را برای سایر مسلمانان جویای علوم قرآن ارزش‌گذاری کرده اند.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ▫️دوره پنجم: نظام سامان دهی علوم غریبه به وسیله ی حروف قرآنی : در این دوره مسلمانان صدر اسلام، علوم غریبه ی رایج آن زمان مثل: طلسم، طالع بینی، جفر و رمل و اُسطرلاب و... را به وسیله ی اعجاز حروف مقطعه قرآن از انحراف فکری و اعتقادی سود جویان و منفعت طلبان نجات داده اند؛ چون این علوم بیشتر تحت تأثیر آداب و رسوم تمدن های قبل از اسلام در منطقه ی بین النهرین و جاهلیت اعراب بادیه نشین حجاز بود. لذا مسلمانان صدر اسلام به وسیله اعجاز حروف مقطعه قرآن تلاش کرده اند تا نظام جهت دهی و جهت گیری علوم غریبه آن دوران را ساماندهی کنند. چون علوم غریبه آن زمان، فقط بر اساس تسخیر اجنّه و ارواح شیطانی و نیروهای مافوق طبیعت آن ها به عموم مردم ارائه می شد، 💢علوم غریبه رایج آن زمان مثل : 🔸علم کیمیا که درباره تبدیل فلزات و معادن طلا و نقره به مواد اکسیری بود. 🔸علم لیمیا که درباره تبدیل قوای فاعل به مفعول یا بالعکس، مانند: طلسمات، طالع بینی و ستاره شناسی بود. 🔸علم هیمیا که درباره احوال ستارگان و حیوانات مرتبط با آن ها، مانند: علم تسخیر اجنّه بود. 🔸علم سیمیا که درباره راز و رمز اعداد و دیدن و تصرف موجودات تخیلی، مثل: علم خیالات بود. 🔸علم ریمیا که درباره تردستی یا علم شعبده بود، 🔹علم جفر: پیش گویی حوادث عالم (مخصوص اهل بیت علیهم السلام)، 🔹علم رَمل: پیش‌بینی رخ‌دادها با استفاده از نقطه، خط و شکل، چوب و سنگ‌ریزه، 🔹علم خواص اسماءالله (آیات و سور قرآن، حِرز، تَعویذ، دعا، وِرد و ذِکر و خَتَم، 🔹علم تفأل: پیش‌بینی خیر و شر زندگی افراد با مراجعه به قرآن یا چیزهای دیگر شرعی، 🔹علم استخاره: طلب خیر از خداوند توسط فال به قرآن یا تسبیح، 🔹علم مَلاحِم: پیش گویی حوادث بزرگ آینده به خصوص آخر الزمان، 🔹علم اُسطُرلاب: به دست آوردن تقدیر و طالع با استفاده از ابزار مخصوص ستاره‌شناسی، 🔹علم تعبیر خواب: خبر دادن از حوادث گذشته یا آینده با نشانه‌شناسی از خواب، ▪️رواج گسترده در آن زمان باعث کم رونق شدن آن زمان مثل: طب، ادبیات، منطق، ریاضی و نجوم، هندسه و غیره شد. اما بعد از نزول قرآن، خدای متعال در میان انواع و اقسام رایج در آن زمان، خط قرمزی را تعیین کرد، 💢ملاک شرعی آن این بود که علوم غریبه ایی که برگرفته از اجنّه و شیاطین است، این علوم مذموم و ناپسند است و علوم غریبه ایی که برگرفته از حروف مقطعه قرآن و فرشتگان الهی است، این علوم مقبول و پسندیده است. لذا اینجا بود که قرآن، برخی از این علوم غریبه مانند: سِحر را شدیداً نکوهش یا مذمت کرد. زیرا سحر، در اصطلاح لغوی و فقهی به معنای ارتباط و استفاده علمی و عملی از ارواح، اجنّه و شیاطین است. 💠روایت داریم: 🔅امام عسكري علیه السلام مي ‏فرمايد: « فرشتگان الهی به كمك الطاف خدای متعال از كفر و امور ناپسند، معصوم و در امان هستند.» 💠قرآن کریم، ساحری را نشانه ی کفر، بی ایمانی، بی تقوایی، معامله ای بد با خود، بی بهرگی از آخرت، افزایش گناه و خواری می داند. 💠روایات اهل بیت علیهم السلام نیز ساحری را نوعی کفر به خدا و قرآن، شرک، دوری از رحمت الهی و دین اسلام، بی نیازی از بندگی الهی و مایۀ ورود به جهنم و ساحر را ملعون معرفی کرده است. 🔰فقهای شیعه هم به دلیل آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام و ضررهای جسمانی و روانی و دینی و اجتماعی که ساحری دارد، آن را حرام می دانند. بیشتر فقهای شیعه، آموزش و یادگیری سحر را حرام، و کیفر ساحر را قتل می دانند. برخی از فقهای شیعه، فراگیری علوم غریبه را به شرط نداشتن فساد یا نداشتن ارتباط با سحر، بدون اشکال می دانند. اما برخی از فقهای شیعه، نیز پیش‌گویی را با استفاده از علوم غریبه حرام دانسته‌اند. بعضی از فقهای شیعه، حتی مراجعه به علوم غریبه را برای مطالب معمولی مانند: پیدا کردن فرد یا کالای گمشده جایز نمی‌دانند. هم‌ چنین برخی از فقهای شیعه معتقدند که اگر از راه علوم غریبه برای کسی آگاهی و یقین حاصل شد، فقط برای خود او حجت است؛ ولی قضاوت کردن و شهادت دادن بر اساس آن جایز نیست. 🌟لذا حروف مقطعه قرآن باعث تطهیر علوم مختلف از حشو و زوائد ضد ارزشی و ضد انسانی شده اند و نیز باعث به وجود آمدن بسیاری از علوم به ویژه علوم غریبه شده اند، برای همین این حروف، از این لحاظ بیهوده‌ و بی فایده ایی نیستند و برخی از مشکلات زندگی انسان را توانسته به روش صحیح رمز گشایی آن حل کند.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 5⃣نکته پنجم: درس های تفسیری اين آيه: 🔻درس اول : از حروف مقطعه قرآن، بدون شناخت، علم و آگاهی و بصیرت لازم و کافی سوء استفاده نکنیم تا در دام شیطانی افراد نااهل و نا آشنا نیافتیم. بعضی افراد هستند که فردی را نشناخته و ناآزموده و محک نزده را به عنوان مرشد و راهنما یا رمّال یا دعا نویس انتخاب می کنند و از ادعاهای متافیزیکی آن ها تأثیر می گیرند و همه زندگی شان را تحت تأثیر دعاها و اوراد نامعتبر آن ها قرار می دهند. امروز این از عادت های باطل و غلط های رایج جامعه ی ماست. 🔅چون قرآن می فرماید: 💠« فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ » 🔅از نظر قرآن، بهترين معلم فطرت و موفقّ ترين واعظ و راهنمای ما، در مرحله اول نفس لوّامه( نفس بيدارگر انسانی) است كه همیشه با ما همراه و مراقب اعمال و رفتار و گفتار ماست. شما می دانید که کمال خواهی، سنّت الهي براي انسان است. همه ما غریزتاً، کمال خواه و کمال طلب هستیم، حتي كسي مثل: حضرت موسي علیه السلام كه پيامبر اولوالعزم الهی بود، هم از كسي مثل: حضرت خضر علیه السلام به عنوان معلّم، بي نياز نبود. لذا در برنامه هاي تربيتي و پرورشي سبک زندگی مؤمنانه ما، مرشد و راهنما و معلم راه لازم است؛ اما بايد در آن چیزهایی که نمي دانيم و آن چیز هایی از كمال و معنويت الهی مي خواهيم داشته باشیم و الان نداريم را از با بصیرت و علمای ربانی كمك بگيريم. 💠روایت داریم: 🔅امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده اند: 💠« اَيهَاالنّاسُ اِسْتَصْحَبُوا مِنْ شُعْلَهِ مِصْباحٍ واعِظٍ . » 🔅اي مردم، چراغ دل هايتان را از شعله ی گفتار واعظِ عامل، روشن كنيد. قطعاً تنها کسانی که می توانند مربی و معلم و مرشد واقعی یا برای ما باشند، کسانی هستند که خودشان، به مدارج عالی انسانیت رسیده باشند. در این مسیر کسی می تواند جلودار و راهنمای ما باشد که خودش راه را به خوبی طی کرده باشد. 🌹چه نیکو گفته؛ حافظ شیرازی: 🍃قطع این مرحله، بی همرهی خضر مکن 🍃ظلمات است، بترس از خطر گمراهی ❇️آیت الله جوادی آملی می فرماید: بعضي درس اخلاق مي‌گويند، بعضي معلم اخلاق‌اند، بعضي راهنما هستند. اين ‏راهنما يا استاد، گذشته از اين‌كه كليات و تئوري را مي‌داند، بايد روانشناس خوبي هم داشته ‏باشد تا خصوصيات اشخاص مختلف را درك كند. بعضي از كارهاست كه براي يك شخص ‏خوب است و براي ديگري بد‎.‎ داروها همه‌اش براي همه‎ ‎افراد خوب نيست. دارويي كه براي يك نفر شفا است، ‏براي ديگري سمّ است. بعضي از پژوهشگران علم پزشكي، ٢٥٠٠‏‎ ‎نوع سر درد كشف كرده‌اند، ‏‏(حدود ١١ سال قبل) و شايد الآن به ٥٠٠٠ رسيده باشد، اين فقط يك گوشه از بدن ‏است، روح كه اسرار اعجاب‌آميزتري دارد‎.‎ 🌟خلاصه : كسي بايد استاد و راهنما باشد كه خصوصيات روحي آدم را بداند، بگويد: ‏فلان كار براي تو اين گونه خوب است، براي فلاني آن گونه. اگر واقعاً كسي باشد كه اين ‏خصوصيات را داشته باشد و لحظه به لحظه انسان را راهنمايي كند، نعمت خوبي است؛ ‏اما بسيار كم نصيب آدم مي‌شود. معلمی که خودش هم لساناً و عملاً اهل سير و سلوك و تهذيب نفس و دفع رذايل نفساني باشد، چنین کسی برای ما، است. 🔻این افراد هم نشانه هایی دارند. 💠روایت داریم: 🔅امام كاظم علیه السلام فرمود: مراعات چند چيز، از آداب سير و سلوك محسوب مي شود: كم خوردن صحت و خاموشي، و كم گفتن، خلوت و گوشه نشيني، مناجات با خداي متعال، شب زنده داري و خواندن نماز شب، و با وضو بودن در همه ی حالات، دوري از شبهات، و غذاهاي شبهه ناك.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰یکی از مسائل احکام شرعی، مسائل مربوط به احکام فقهی و شرعی انتخابات است.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰لوح/ حضور سیاسی مردم: 💠 فتاوای مراجع عظام تقلید درباره حضور در انتخابات🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✍یکی دیگر از مسائل شرعی، مسائل مربوط به احکام انتخابات است. 🔰چند نکته در این باره تقدیم می کنم و به یک نکته ی اخلاقی اشاره می کنم. 1⃣ نکته اول: ❇️ همه مراجع فرموده اند: شرکت در انتخابات، اگر برای تعیین حقّ سرنوشت افراد و جامعه اسلامی و برای حفظ نظام اسلامی باشد، یک وظیفه شرعی و قانونی است. 2⃣نکته دوم: ❇️مشهور فقهای شیعه فرموده اند: غیبت کردن، یکی از گناهان کبیره و عملی حرام است؛ اما اگر غیبت، با مصلحت مهم تری برای عموم مردم یا جامعه اسلامی تزاحم پیدا کند، حرمت غیبت از بین می‌رود. یکی از مصلحت های مهم تر، غیبت در مقام « نُصح مستشیر» است. ❇️ همه مراجع فرموده اند: غیبت کردن در مقام نصيحتِ مشورت‌كننده، اشکالی ندارد. یعنی: شما در ایام انتخابات درباره ی کاندیدای اصلح می خواهید بررسی و مطالعه کنید، شرعاً می‌توانید از شخصیت و افکار آن کاندیدا تا آن‌جا که انتخابش را برای شما آسان تر کند، (نه بیشتر) درباره شخصیت آن کاندیدا، جست‌وجو کنید. فرض بفرماييد؛ كسي در مورد فلان کاندیدای مجلس یا ریاست جمهوری با شما مشورت مي‌كند و شما اگر بخواهيد به او مشورت بدهيد و نصيحت كنيد، ناچار هستيد، از آن کاندیدا غيبت كنيد! یعنی: قصد انتقاص و عیب گویی از او را داشته باشید، مثلاً بگوييد: فلان کاندیدا، اهل فلان كارِ بد يا خلاف قانون يا خلاف شرع است. اين همان نُصح المستشير است كه شما مي‌خواهيد مشورت گیرنده را نصيحت كنيد و طبق خير او حقیقت و مصلحت مهم تری را در مورد فلان کاندیدا به او بگویید. این غیبت کردن از آن کاندیدا، اشکالی ندارد و چنین غیبت کردنی، حرام نیست. ولی باید صرفاً صفات آن کاندیدا را بیان کنید، نه این که به او توهین و دشنام و تحقیر و اهانت کنید. 3⃣ نکته سوم: آرای مردم، «امانت» و حق الناس است. ❇️ همه مراجع فرموده اند: حفظ امانت آرای مردم، واجب است. مثلا، اگر پیرمرد یا پیر زن ناتوان یا بی سوادی می‌خواستند، رأى خودشان را به صندوق رأی بدهند، به ناچار باید به فرد باسوادی برای نوشتن رأی خودشان مراجعه کنند، اگر آن فرد، نام کاندیدای مورد قبول خودش را بدون رضایت قلبی صاحب رأی در برگه رأی بنویسد. ❇️ همه مراجع فرموده اند: این کارِ نویسنده ی رأی، تخلّف از قانون نظام اسلامی و همچنین خیانت در امانت است. یعنی: آن نویسنده رأی، دو مُنکَر را مرتکب شده، 📛 یکی این که از رأی صاحبان رأی، امانت داری نکرده( رأی آن ها را دزدیده)، 📛 دوم این که رأی خودش را بدون اجازه آن ها القاء کرده، این کار، گناه کبیره و حرام است؛ لذا بر همه مردم، واجب کفایی است که با وجود شرایط، نهی از منکر کنند. 4⃣ نکته چهارم: ❓از مراجع سؤال شده که اگر در بین نامزدهای انتخابات، فرد ایده آل ما حضور نداشته باشد، آیا می توانیم رأی سفید بدهیم؟ ❇️ همه مراجع فرموده اند: اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است، و اگر انسان بداند یا احتمال قوی بدهد که در میان نامزدهای موجود، [ چه اصلح محبوب و چه اصلح مقبول ] وجود دارد؛ اما آن فرد اصلح را انتخاب نکند و رأی سفید بدهد، این کار او باعث شود تا افرادی رأی بیاورند که أعمال خلاف شرع و مصالح حکومتی انجام بدهند و یا باعث ناراحتی و نارضایتی مردم ‌شوند، در این صورت رأی سفید دادن، جایز نیست.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 5⃣نکته پنجم: ❓از مراجع سؤال شده که اگر صندوق اخذ رأی در مسجد باشد، آیا مردان و زنان دارای عذر شرعی می‌توانند در مسجد حضور پیدا کنند و رأی بدهند؟ ✅ همه مراجع فرموده اند: رفتن افراد دارای عذر شرعی به مسجد برای رأی دادن و امثالهم، اگر در جایی باشد که صیغه ی مسجدیت برای آنجا خوانده شده یا این که برای رأی دادن مجبور باشند، در چنین مکانی از مسجد توقف کنند، در این صورت رفتن چنین افرادی به مسجد برای رأی دادن جایز نیست؛ اما در غیر این صورت باید برای رأی دادن به مکان های دیگری غیر از مسجد بروند. مثل: حیاط مسجد که حکم مسجد را ندارد یا نمازخانه های ادارات، مدارس و امثالهم.... 6⃣نکته ششم: ✅ همه مراجع فرموده اند: خرید و فروش آراء در انتخابات، مطلقاً جایز نیست و کسانی که از این راه، رأی کسب کنند، مشروعیت آن ها زیر سوال است و رأی دهنده گانی که با این امور به افرادی رأی می دهند که صلاحیت ندارند، نیز از نظر شرعی مرتکب خلاف شرع شده اند. 7⃣ نکته هفتم: ✅همه مراجع فرموده اند: رأی‌دهندگان موظّف هستند، در انتخاب خودشان دقت کنند و بعد از مطالعه و بررسی و با دلیل و حجت شرعی، کاندیدای اصلح را انتخاب کنند و به او رأی بدهند. 🔺از برخی مراجع تقلید درباره معیارهای کاندیدای اصلح انتخابات، سؤال شده که فرموده اند: لازم است، مردم «کارآمدترین»، «امین‌ترین» و «بصیرترین» شخص را انتخاب کنند. 🔺مقام معظم رهبری مدظله العالی برای انتخاب کاندیدای اصلح فرموده اند: انتخاب نامزد اصلح یعنی: انتخاب فردی متدیّن، با تقوا، ضدّ فساد، توانمند، با اخلاص و عالِم، دارای برنامه و کفایت لازم، مردمی و ساده ‌زیست و مبرّی از اشرافی‌گری. نامزد اصلح، کسی باشد که درد مردم را بداند و خودش از درد مردم، احساس درد کند. کسی که در مقابل دشمنان اسلام و نظام، دست تسلیم بالا نبرد. کسی که به کانون های ثروت و قدرت متصل نباشد. ❇️ فرموده اند: نامزد اصلح یعنی: کسی که انقلابي باشد؛ روحیه و نشاط و امید و قوّت و روحیه انقلابي در او وجود داشته باشد تا بتواند راه هایي را كه به نظر بن بست مي رسد، بشكافد و پیش برود. ▫️بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قزوین 25 آذر 82. نامزد اصلح، باید خدوم، امتحان داده، با كفایت، برنامه دار، خوش نام و جوان گرا باشد و به جوانان اعتقاد داشته باشد. ▫️بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قزوین 25 آذر 82. ❇️فرموده اند: مردم وظیفه دارند، به ملاك های دینی و شرعی و انقلابی نگاه كنند؛ به روابط قوم و خویشی و ایل و طایفه ای و این طور چیزها نگاه نكنند. ▫️بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دیدار اعضاي هیأت نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان 14 بهمن 74. مردم باید چشمشان باز باشد؛ خودشان واقعاً بشناسند و بفهمند كه چه كار می كنند.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🔰نکته اخلاقی درباره انتخابات: 🔺اکثر مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری ادام الله اظلالهم الشریف درباره ی انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی، سه نوع توقع و انتظار اخلاقی از مردم دارند. ❇️ اول: توقّع مراجع و مقام معظم رهبری مدظلهم العالی از مردم: از همه مردم توقع دارند که : 🔹اولاً، مردم، بصیرت در زمان داشته باشند. 🔅پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمود: 💠علی العاقلِ أن یکونَ بصیراً بِزمانِه؛ یعنی: مردم، صرفاً به کاستی ها و ناکارمدی های ساختاری و مدیریتی موجود در کشور نگاه نکنند؛ بلکه به ثمر رسیدن اهداف متعالی امام و شهدای والامقام و رهبری عزیز و به تشکیل مجلسی در طراز انقلاب اسلامی توجه کنند و با قصد قربت و اخلاص و برای رضای خدا در این انتخابات حضور به هم رسانند. 🔹ثانیاً، توقع دارند که مردم، را در انتخاب شان محقق کنند و تحت تأثیر فضای های غیر واقعی تبلیغاتی غرب گراها قرار نگیرند تا دشمن شاد نشوند. 🔹ثالثاً، از همه مردم توقع دارند که در میان کاندیداهای محترم، جامع و کامل را انتخاب کنند و معیارهای فرد اصلح را با او انطباق بدهند و به وسیله آن معیارها، فرد را بر ترجیح بدهند. در صورتی که فرد اصلح محبوب در میان کاندیداها وجود نداشت، قهراً نوبت به فرد اصلح مقبول می رسد. ❇️ دوم: توقّع مردم از کاندیداهای محترم : بر اساس اظهار نظر های میدانی اکثر مردم که به گوش می رسد، مردم توقع دارند که : 🔹اولاً، انگیزه ی حضورکاندیداهای محترم در عرصه ی انتخابات و ورود به مجلس، صرفاً نگاه رقابتی برای حضور در این عرصه نباشد و مصالح و منافع عمومی و ملی را فدای منافع حزبی و طایفه ایی و احساسی خودشان نکنند. 🔹ثانیاً، اکثر مردم توقع دارند که جریان های فکری و حزبی کاندیداهای محترم که مشترکات بیشتری با یکدیگر دارند با هم کنند تا هم حرمت خودشان حفظ شود و حرمت آراء مردم؛ تا این ائتلاف مومنانه و خیرخواهانه به نفع جبهه انقلاب، انتخاب فرد اصلح محبوب یا اصلح مقبول را برای عموم مردم آسان تر کند و هم این که پراکندگی و تشتت میان آراء رأی دهندگان، باعث شادی و خوشحالی دشمنان اسلام و نظام نشود.🍀👇 ••✾❀🕊🚩🕊❀✾•• 🆔https://eitaa.com/nasimefaze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا