عرفان دروادی عمل 285.mp3
6.89M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 285 _ 1397.9.18 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 285 _ 1397.9.18 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 285 (1397.9.18)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل:
1️⃣ معرفت
2️⃣ صدق وصفا
3️⃣ اخلاص
🔶 اخلاص:
این بیان حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه:
«عَلَيْكُمْ بِصِدْقِ الْإِخْلَاصِ وَ حُسْنِ الْيَقِينِ فَإِنَّهُمَا أَفْضَلُ عِبَادَةِ الْمُقَرَّبِينَ.»
در این بیان ویژگی اصلی اعمال مقربین را بیان فرموده است که همین ویژگی اعمال آن ها را از اصحاب یمین جدا کرده است. آن ویژگی روح عمل است، و آن چه روح عمل را شکل می دهد یکی اخلاص است و دیگری یقین و معرفت.
اخلاص با بندگی گره می خورد و یکی از لوازم جدی آن است. جلوه ناب سلوکی و توحیدمحوری و بندگی، اخلاص است.
زمر، 2 «فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ»
علامه طباطبایی می فرماید: دین یعنی بندگی. مخلصا هم یعنی همراه با اخلاص ورزی. بعد ترقی کردند و فرمودند: می شود دین را گسترده گرفت، که تمام ساحت های زندگی را می گیرد.
بینه، 5 «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ»
حنیف را امام صادق علیه السلام این گونه تفسیر می کنند:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى حَنِيفاً مُسْلِماً قَالَ خَالِصاً مُخْلِصاً لَا يَشُوبُهُ شَيْء»
به هر دلیلی من در کارم غیر از خدا را لحاظ کنم، اینجا اخلاص ناب نیست. و حتی اگر این را جلوتر برویم، مراتب نهایی اخلاص این گونه می شود که اگر انسان عبادت غیر احراری هم داشته باشد، این کار خلاص لازم را نداشته و منطق پاک توحیدی در آن نیست. منظور ما از اخلاص در این سطح، اخلاص نوع عالی است.
💫 اخلاص یعنی: شوب و ناپاکی عمل را ذره ذره برداشت به گونه ای که همه اش بشود خدا و برای خدا.
✳️ منطق اخلاص در آیات و روایات :
✅ وجه الله، مرضات الهی
🔺 کهف، 28 «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ»
کسی که عمل را انجام می دهد و به دنبال حضرت حق و رعایت جانب او است.
🔺 بقره، 272 «وَ ما تُنْفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ»
که فقط به خاطر وجه الله کار انجام می دهد نه برای این که بعدا به او کمک کند.
🔺 رعد، 22 «وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ»
مثلا وقتی نزاعی بین زن و مرد می شود، کسی که ولو حق با اوست، کوتاه بیاید و مساله را کش ندهدو در صدد اصلاح فضا بر بیاید و این کار را به خاطر مراعات وجه ربّ، انجام داده و صبر نماید.
🔺 بقره، 207«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»
خشنودی پروردگار برایش مهم است، این جانب اخلاص الهی و توحیدی است. اگر این ابتغاء مرضات الله بشود دغدغه انسان، خیلی کارش پیش می رود.
کسی که توحیدش قوی شود، مرضات الله هم خیلی خودش را بیشتر نشان می دهد. لم یکن له کفوا احد، برایش معنی دار می شود. من خاطر او را می خواهم و می خواهم ببینم که او چی از من می خواهد. خداوند در دلش بزرگ است و نه هیچ چیز دیگری!
در بیان امیر المومنین صلوات الله علیه آمده است:
«عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ صَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ»
🔺بقره 265 «وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ»
کسی که مرضات الله را پی می گیرد، می شود رضوان و می رسد به مرحله رضوان.
خداوند متعال می فرماید: دغدغه تان را حق تعالی و جانب حق و وجه ربّ قرار دهید. اینجا منطق خیلی توحید محور شده و خیلی توحید را در دل مستقر می نماید. سرازیر کردن توحید در عمل خیلی ارزشمند است.
در وادی سلوک، بهترین ها را انتخاب کردیم و در جانمان ریخته ایم. ما خیلی از اعمال را انجام می دهیم، خیلی از کارها را انجام می دهیم، درس می خوانیم و.... همه این ها را اگر کسی با یک منطق توحیدی همراه کند، خیلی فرق خواهد کرد.
اگر کسی این را خوب و جدی انجام دهد، یک نوع ذکر عملی قوی است. آیت الله بهجت فرمودند: ذکر عملی، بالاترین ذکر است. رعایت جانب خداوند متعال، ذکر عملی است .
☀️ ما اگر روزها را این گونه سپری کنیم و منطقمان را اصلاح کنیم، و اگر هرگونه رفتار خلاف داشتیم، از خدا عذر خواهی کنیم. سعی کنیم خیلی از این چیزهایی که می دانیم را به شکل تفصیلی در جانمان بیاوریم. این تفصیل خیلی اثر دارد.
✅ لله بودن سراسر زندگی
🔺 انعام، 162«قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ»
یعنی کل زندگی انسان نه فقط این چهار نمونه، بلکه کل زندگی من لله رب العالمین!
✅ شرک نورزیدن
🔺 نساء، 36 «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً»
این شرک نورزیدن تمام ساحت ها را می تواند بگیرد.
🔺 کهف، 110«فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»
این عدم شرک و اخلاص آنقدر ارزشمند است که انسان را می تواند به لقاء ربّ برساند.
📢📢📢
با سلام
به اطلاع سروران گرامی می رساند به مناسبت وفات جانسوز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، دروس استاد یزدان پناه فردا سه شنبه تعطیل می باشد.
گفتگوی میان هگل وفیسلوفان اسلامی.pdf
1.69M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☀️نشست علمی "هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان"
♦️با حضور کارشناسان: پارسانیا، یزدان پناه، أحسن، طالب زاده، بهشتی و سرکار خانم مصطفوی.
▫️این نشست در تاریخ 1397.9.22 پنجشنبه در مجمع عالی حکمت اسلامی در شهر مقدس قم برگزار گردید.
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ☀️نشست علمی "هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان" ♦️با حضور کارشناسان: پارس
از دوست گرامی آقای توپچی که زحمت پیاده سازی و تنظیم این نشست را کشیدند، سپاسگزاریم!
خارج نهایه 481.mp3
9.01M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 481 _ 1397.9.24 شنبه
♦️بیان صدرا در تفسیر ج 1 در بیان مدعای خود
♦️تحلیل دوم علیت در تثبیت وحدت شخصی وجود برگرفته از بیان شهید مطهری
🔸 نسبت معلول با وجود
🔸 نسبت وجود و ایجاد
🔸 نسبت ایجاد و علت
https://eitaa.com/nasimehekmat
خارج نهایه 482.mp3
9.31M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 482 _ 1397.9.25 یکشنبه
▫️بازخوانی عبارات صدرا در جلد اول اسفار
♦️تحلیل سوم علیت
🔸 توضیح ادبیات انفصال و شأن
▫️معنای دقیق علیت
https://eitaa.com/nasimehekmat
خارج نهایه 483.mp3
8.61M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 483 _ 1397.9.26 دوشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
شرح تفسیر المیزان 133.mp3
8.04M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 133 _ 1397.9.26 دوشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل 286.mp3
8.06M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 286 _ 1397.9.24 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 286 _ 1397.9.24 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل
جلسه 286 (1397.9.24)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1⃣ معرفت
2⃣ صدق وصفا
3⃣ اخلاص
🔶 اخلاص :
✳️آن چه از منطق اخلاص در آیات در جلسه قبل گذشت:
1⃣ وجه الله ، مرضات الهی
2⃣ لله بودن سراسر زندگی
3⃣ شرک نورزیدن
ادامه بررسی آیات در باب اخلاص
4⃣ حصر در عبودیت
مثلا: «ایاک نعبد و ایاک نستعین» مفعول مقدم شده، افاده حصر می کند. اینکه خدا را در زندگی محور قرار می دهیم و می گوییم فقط تو را می خواهم؛ این اخلاص است. حصر در بندگی و پیروی و زیستن برحسب توجه به خداست.
زمر ، 14 «قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ ديني» اولا حصر شده است، الله اعبد. و این مخلصا، تاکید آن حصر است که فقط و فقط برای خداوند متعال عبادت می کنم .
5⃣ تسلیم وجه لله
نساء، 125«وَ مَنْ أَحْسَنُ ديناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفا»
چه کسی بهتر دین ورزی می کند از کسی که وجهش را به سمت خدا می کند؟!
✅ توضیحی در مورد وجه
توجه فکری این است که وجه ذهن و فکرمان را به سمت آن می بریم. که این می شود مواجهه ذهنی.
اما اینجا که گفته می شود: وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض، یعنی تمام جان به سمت خداست. تمام توجه سینه و دل و جان به سمت حق است.
اینجا خود جان جلو قرار می گیرد و فکر و ذهن به دنبال او خواهند بود.
این آیه یعنی: سینه و جان را بسپارد به خداوند متعال . در خدا بودن و در او غرق بودن. اخلاص دین ورزی برتر است.
لقمان، 22«وَ مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى»
✳️ بررسی روایات در باب اخلاص:
1⃣« عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا قَالَ لَيْسَ يَعْنِي أَكْثَرَ عَمَلًا وَ لَكِنْ أَصْوَبَكُمْ عَمَلًا [یعنی عمل درست تر و دقیق تر باشدحضرت اصابه را توضیح می دهد و إِنَّمَا الْإِصَابَةُ [1-] خَشْيَةُ اللَّهِ [که خواهیم گفت که خشیت با معرفت و علم گره خورده است انما یخشی الله من عباده العلماء] وَ [2-] النِّيَّةُ الصَّادِقَةُ وَ الْحَسَنَةُ ثُمَّ قَالَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى يَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ [یعنی باطن خیلی سخت تر از عمل است] وَ الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ النِّيَّةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ [احسن عملا یعنی احسن نیةً] أَلَا وَ إِنَّ النِّيَّةَ هِيَ الْعَمَلُ [این عمل برون داد نیت است. و این نیت است که با قلب گره می خورد و اساسا این نیت اصل عمل است و خود عمل است.] ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ يَعْنِي عَلَى نِيَّتِهِ.»
2⃣ پیغمبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلم: «اخلص العمل یجزک منه القلیل»
در عمل اخلاص بورز که اگر هم کم باشد برایت کفایت می کند.
3⃣از امام صادق علیه السلام: «إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ . . .قَالَ وَ كُلُ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ لِلَّهِ فَلْيَكُنْ نَقِيّاً مِنَ الدَّنَس»
دنس ، شرک داشتن، صدق و صفا نداشتن، معرفت خوش نداشتن است.
🔴 «عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا بَلَغَ بِهِ أَبَا جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا قِلَّةُ الْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟ قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذِي هُوَ لِلَّهِ رِضًا فَيُرِيدُ بِهِ غَيْرَ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّهُ أَخْلَصَ لِلَّهِ لَجَاءَهُ الَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ»
🔴 « عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّهُ قَالَ: الْإِخْلَاصُ سِرٌّ مِنْ أَسْرَارِي اسْتَوْدَعْتُهُ قَلْبَ مَنْ أَحْبَبْتُ مِنْ عِبَادِي.»
اخلاص، از یک جهت همان معرفت به خدایی است که به تعامل درآمده و سر سفره دل نشسته است.
☀️ اخلاص، اگر بخواهد خودش را خوب نشان دهد، باید خدا را خوش خواست. معمولا عاشق هر چه را بخواهد برای معشوقش می خواهد.
🔴 « وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ قَالَ الْقَلْبُ السَّلِيمُ الَّذِي يَلْقَى رَبَّهُ وَ لَيْسَ فِيهِ أَحَدٌ سِوَاهُ قَالَ وَ كُلُّ قَلْبٍ فِيهِ شِرْكٌ أَوْ شَكٌّ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ.»
شرک تا می آید، یعنی اخلاص نیست، دل ساقط می شود.
https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان دروادی عمل 287.mp3
7.94M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 287 _ 1397.9.25 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 287 _ 1397.9.25 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 287 (1397.9.25)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1⃣ معرفت
2⃣ صدق وصفا
3⃣ اخلاص
🔶 اخلاص :
✳️ ادامه بررسی روایات در باب اخلاص:
4⃣«أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ، مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلٍ عَمِلَهُ لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا كَانَ لِي خَالِصاً.»
عمل مقبول غیر از عمل صحیح است. ممکن است عملی صحیح باشد ولی مقبول نباشد. خداوند عمل های خوب و برتر را می پذیرد . احسن عملا، گره می خورد به این که خدا قبول می کند.خدا ، عمل خالص را می پذیرد.
💫 بحث قبولی عمل از نظر وجودی خیلی معنی دارد.اگر پذیرفته شد، بیشترین تاثیر در دل را می گذارد.
یک تاثیرش رضایت مولی است .
یک تاثیرش هم در دل ،نفوذ و زمینه های بعدی را فراهم میکند و موانع را برطرف میکند .نظام عالم از جانب حق، سراسر شعور است، اگر چیزی را بپذیرد، به آن امکانات و صِله می دهد و می گذارد جا بیفتد و جای گیر شود و همه جا را آباد می کند. به سمت حق رضوان دارد و از این سو، بنده را آباد می کند.
❎ این یک نوع اهانت است که انسان در عملش دیگری را شریک کند. ولی باید دقت شود که هر کسی سطحی دارد و هر کس طبق سطح خودش ، باید اخلاص داشته باشد.
به اندازه توان و مهلتی که خداوند می دهد، هر مقداری که تلاش می کنم برای اخلاص، به همان مقدارش پذیرفته می شود.
5⃣ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَعْمَلُ الشَّيْءَ مِنَ الْخَيْرِ فَيَرَاهُ إِنْسَانٌ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَقَالَ لَا بَأْسَ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ يُحِبُّ أَنْ يَظْهَرَ لَهُ فِي النَّاسِ الْخَيْرُ إِذَا لَمْ يَكُنْ صَنَعَ ذَلِكَ لِذَلِكَ.»
این کار را برای دیدن دیگران نکرده است، و این اشکالی ندارد. گرچه در روایات دیگر آمده است: همین که از دیدن دیگران خوشحال شده است، با اخلاص سازگار نیست.
6⃣ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً قَالَ الرَّجُلُ يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الثَّوَابِ لَا يَطْلُبُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِنَّمَا يَطْلُبُ تَزْكِيَةَ النَّاسِ- يَشْتَهِي أَنْ يُسْمِعَ بِهِ النَّاسَ فَهَذَا الَّذِي أَشْرَكَ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَسَرَّ خَيْراً فَذَهَبَتِ الْأَيَّامُ أَبَداً حَتَّى يُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ خَيْراً وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يُسِرُّ شَرّاً فَذَهَبَتِ الْأَيَّامُ أَبَداً حَتَّى يُظْهِرَ اللَّهُ لَهُ شَرّاً.» چون جز دنیا نمی بیند، در زندگی اش اصلا از خدا خبری نیست، بلکه همین سطح می فهمد، بیشتر نمی فهمد، چیزی به نام وراء، خدا، حقیقت بی انتها برایش مطرح نیست.
❎ فقط یادتان باشد چنین افرادی که دیدید مطلقا با آن ها محشور نشوید و از آن ها حذر کنید، چون نفس خوپذیر است و اثر می گیرد.
7⃣«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُلُ رِيَاءٍ شِرْكٌ إِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ لِلَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ.»
قبولی عمل سبب می شود که خداوند متعال مدد و برکت می دهد. ثوابه علی الله، این است که عمل به چشم همه می آید.
بیشترین برکت عمل خالصانه به لحاظ روحی معنوی است.
عمل خالصانه سبب می شود که خداوند متعال مدافع او شود.
https://eitaa.com/nasimehekmat
سلام علیکم
با توجه به رحلت فقیه عالیقدر آیت الله هاشمی شاهرودی و تعطیلی حوزه های علمیه، فردا چهارشنبه 5 دی ماه، دروس استاد یزدان پناه نیز تعطیل است.
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 134.mp3
8.93M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 134 _ 1397.10.3 دوشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
شرح تفسیر المیزان 135.mp3
8.32M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#شرح_تفسیرالمیزان
جلسه 135 _ 1397.10.4 سه شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 484.mp3
8.82M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 484 _ 1397.10.1 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 485.mp3
10.14M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 485 _ 1397.10.2 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 486.mp3
7.35M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 486 _ 1397.10.3 دوشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
خارج نهایه 487.mp3
8.72M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#خارج_نهایه
جلسه 487 _ 1397.10.4 سه شنبه
♦️اثبات کثرات در بستر وحدت شخصیه وجود
♦️اشکال برخی از بزرگان به وحدت شخصیه و نقد آن
♦️جایگاه ماهیات در دستگاه وحدت شخصی وجود
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 288.mp3
8.39M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 288 _ 1397.10.1 شنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از حسینی
عرفان دروادی عمل 289.mp3
8.72M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 289 _ 1397.10.2 یکشنبه
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 288 _ 1397.10.1 شنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 288 (1397.10.1)
🌟 روح عمل :
✨ مؤلفه های روح عمل :
1⃣ معرفت
2⃣ صدق وصفا
3⃣ اخلاص :
✳️ ادامه بررسی روایات :
یکی از چیزهایی که درمقابل اخلاص قرار می گیرد ریا است که بیان شد.
وصف دیگری که در مقابل اخلاص قرار می گیرد، عُجب است.
❎ عجب یعنی: خودبینی به جای خدابینی. تا عُجب در عمل آمد، عمل فاسد می شود، ولی به محض این که اخلاص آمد، عمل بلافاصله بالا می رود؛ عُجب گاهی به حدی است که همه اعمال را فاسد می کند.
🔴 أبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَالِماً أَتَى عَابِداً فَقَالَ لَهُ كَيْفَ صَلَاتُكَ فَقَالَ تَسْأَلُنِي عَنْ صَلَاتِي وَ أَنَا أَعْبُدُ اللَّهَ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ لَهُ كَيْفَ بُكَاؤُكَ فَقَالَ إِنِّي لَأَبْكِي حَتَّى تَجْرِيَ دُمُوعِي فَقَالَ لَهُ الْعَالِمُ فَإِنَّ ضِحْكَكَ وَ أَنْتَ تَخَافُ اللَّهَ أَفْضَلُ مِنْ بُكَائِكَ وَ أَنْتَ مُدِلٌّ عَلَى اللَّهِ إِنَّ الْمُدِلَّ بِعَمَلِهِ لَا يَصْعَدُ مِنْ عَمَلِهِ شَيْءٌ.
صعود عمل، عبارةٌ اخرای قبولی عمل است. صعود عمل یک افزوده ای دارد؛ عوالم بالا عوالم نور است، هر عملی که صعودش بیشتر است نورانی تر است. گاهی صعود عمل به اندازه ای است که خریدارش جز خدا نیست.
🔴 عنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ فَأَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً.
لطف بندگی به اخلاص است، و لکن عُجب عمل را فاسد می کند، چرا که در عُجب خود دیدن است.
🔴 أبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ «اجْعَلُوا أَمْرَكُمْ لِلَّهِ وَ لَا تَجْعَلُوهُ لِلنَّاسِ فَإِنَّ مَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِلَّهِ وَ مَا كَانَ لِلنَّاسِ فَلَا يَصْعَدُ إِلَى اللَّهِ».
🔴 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ، وَ لَوْ لَا ذلِكَ مَا ابْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً».
گناه آدم را شرمسار می کند ولی عجب خودبینی است .
ریا، نیت را از ابتدا به سمت دیگران می برد نه خدا، ولی در عُجب لزوما از ابتدا غایت، خود دیدن نیست، بلکه ممکن است عمل را برای خدا انجام دهد، ولی بالاخره خود را می بیند.
✅ همه چیز را فضل الهی بدانید، توفیق مال خداست، «و ما توفیقی الا بالله»؛ عُجب که آمد تمام فضل ها گرفته می شود.
💫 انسان اگر حقیقت بندگی را بفهمد، دیگر جایی برای عُجب نیست، بلکه همه چیز بالله است. توحید درست شود، زمینه عُجب برداشته می شود. اگر بندگی بیاید نمی گذارد عُجب بیاید. سعی کنیم حال و حس بندگی را در نماز یاد بگیریم؛ این حس و حال اگر جا بیفتد به تدریج قبل و بعد از نماز را هم فرا می گیرد؛ اوج بندگی در نماز در سجده و قنوت است.
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم حکمت
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 289 _ 1397.10.2 یکشنبه https://eitaa.com/nasimehekmat
عرفان در وادی عمل
جلسه 289 (1397.10.2)
🌟 روح عمل :
✨مؤلفه های روح عمل :
1⃣ معرفت
2⃣ صدق وصفا
3⃣ اخلاص :
✳️ ادامه بررسی روایات:
گفته شد: از چیزهایی که درمقابل اخلاص قرار می گیرد ریا و عجب است که بیان شد .
یکی دیگر ازچیزهایی که درمقابل اخلاص قرارمیگیرد ؛ جاه طلبی است .
❎ جاه طلبی:
گاه جاه طلبی درکارهای خوب است و عمل ظاهر خوبی دارد، ولی باطن آن جاه طلبی است.
اگر رگ ریاست طلبی بالا آمد دیگر در آن اخلاص نیست.
🔴 قصص 83 تِلْكَ الدَّارُ الاَْخِرَةُ نجَْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فىِ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين
ریاست به حق، بد نیست ولی باید مواظب آفات آن بود. معیار ریاست به حق، دعوت همگان به خداوند متعال است نه دعوت به خود.
🔴 آل عمران 79 : مَا كاَنَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لىِّ مِن دُونِ اللَّهِ وَ لَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّنَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَ بِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُون
معیار اصلی این است که وقتی از ساحت بندگی درآمدید، آن وقت از اخلاص خارج شدید.
بندگی خدا با ریاست معنی ندارد.
🔴 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأَّسَ مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا . . .
امیرالمومنین صلوات الله علیه : آفَةُ الْعُلَمَاءِ حُبُ الرِّيَاسَةِ
❎ شرک:
از شرک به هر دو نوعش، چه جلی و چه خفی، نهی شده است.
💫 آخرین مرحله اخلاص، اخلاص مخلَصین است که توحیدشان، ناب است و به شکل حضوری وشهودی و و در مرحله فنا است. در مخلَصین، معرفت وخوش دلی و اخلاص یکی می شود.
https://eitaa.com/nasimehekmat