✳️ مدفن مرحوم خانم داودی
معاون محترم آموزش حوزه علمیه خواهران
بانویی بسیار مومنه و متقیه که این ناچیز در تمام این سال ها مثل ایشان را در برخورداری از مراتب ایمان، تقوا، اخلاق دینی، متانت، عفاف و کاردانی کمتر دیدم.
خدایش رحمت فرماید!
برای شادی روح ایشان فاتحه ای تقدیم کنیم.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ شادباش آغازیدن سال و قرن جدید
سلام علیکم
لطف و عنایت مستمر الهی شامل حال ما و شما شده و باری دیگر بهاری دیگر را درک خواهیم کرد.
هم چنان چشم ما از زیبایی های عالم هستی نوازش ها خواهد داشت و جان ما از روح رحمت الهی بهره ها خواهد گرفت.
هم چنان شکوفه گل های بهاری، چهچهه مرغان غزل خوان الهی و جوش و خروش رودها و رودخانه ها ما را از شادمانی سرمست خواهند کرد.
هم چنان پرونده نمازها، روزه ها و مناجات در شب های دیجور و روزهای تفتیده باز است.
هم چنان می توان دست نوازش بر سر یتیمی کشید و با احسان و انفاق گرد غم از جان رنجور مستمندان تکاند.
هم چنان می توان ترنم تلاوت قرآن داشت و زیارت مراقد شریف اولیای الهی را در کارنامه عمل خود ثبت کرد.
خدا را بر همه این نعمت ها و مرحمت ها هزاران هزار بار شکر و سپاس!
چگونه می توانیم شاکر این همه لطف و لطافت الهی باشیم؟!
باری، عمری با همه فرازها و فرودها از ما و شما صرف شد و اینک با گذار از سال ۱۴۰۰ و بلکه با گذار از سده چهاردم، سالی دیگر و قرنی فراتر را شهود خواهیم کرد.
نمی دانیم در ایام و سالیان باقی مانده از عمر چه سعادت ها یا محرومیت ها نصیب ما می گردد.
مهم آن است که برای فزایش بندگی خداوند و فزونی خدمت به بندگان او دست از پا نشناسیم.
چنین است که در شادباش دوستان عتیق و شفیق پیشگام می شویم و تبریک و تهنیت خود را نثار آنان می سازیم.
در آستانه آغازیدن سال و قرنی جدید تبریک و تهنیت خود را به آن دوست و برادر مکرم دینی تقدیم می داریم و از خداوند مهر گستر می طلبیم که بهترین و برترین تحفه ها و توشه ها را برای شما و ما رقم زند و تمام لحظات عمر باقی مانده شما و ما را از فیض و فوز خود لبریز و لبالب سازد و نورانی ترین فرجام را برای شما و ما رقم زند!
بمنه و کرمه
علی نصیری
بیست و نهم اسفند ماه ۱۴۰۰
قم، حرم مطهر فاطمه معصومه (ع)
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار کتاب «سلوک اخلاقی» اثر جدید استاد علی نصیری
به لطف الهی کتاب «سلوک اخلاقی» اثر جدید استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخش از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
از نگاه قرآن بهشت با توصیفات بیپایان آن، تنها از آنِ کسانی است که دارای سلامت دل باشند: «يوْمَ لَا ينْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ؛ روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمیدهد، مگر کسی که دلی پاک به سوی خدا بیاورد.» سلامت دل از نگاه قرآن و روایات بدان معنا است که رذایل اخلاقی در آن راه نداشته و دل از هر جهت از آلودگیها و پلشتیها پاک باشد. این رذایل میتواند در حوزه اخلاق فردی معنا پیدا کند؛ نظیر بدبینی، یأس، خود کمبینی یا خودشیفتگی یا میتواند ناظر به اخلاق اجتماعی باشد؛ نظیر بخل، حرص، حسادت، کبر و شهوتطلبی.
افزون بر این باید اذعان کرد که اخلاقی زیستن تنها آثار معنوی و اخروی را در پی ندارد، بلکه میتواند به آبادانی دنیا نیز بیانجامد. به عبارت روشنتر، حتی اگر کسی به متافیزیک باورمند نباشد و مفاهیمی همچون فلسفه آفرینش و رسالت پیامبران برای او بیمعنا باشد، باز به مقتضای عقل و ضرورتهای زندگی، باید اخلاقی زیستن را لازم بیانگارد.
بر این اساس، همه مکاتب اخلاقی که بر مبنای انکار متافیزیک شکل گرفتهاند، همچون احساسگرایی، کارکردگرایی و لذتگرایی بر رعایت اخلاق برای سامان دادن به دنیای مردم و تأمین سعادت و رفاه اجتماعی تأکید دارند. امروز در دنیای سکولار و عصر مدرنیته که دین و ارزشهای اخلاقیِ مورد نظر ادیان، رنگ باخته است، مفاهیم اخلاقی همچون حقوق انسان، عدالت، آزادی، حقوق معنوی، صداقت، وفاداری به پیمانها، نظم و انضباط اجتماعی از سوی همگان پذیرفته شده است.
با توجه به اهمیت و جایگاه اخلاق و اخلاقی زیستن و از سوی دیگر کم رنگ شدن ارزشهای اخلاقی در میان جامعه به دلایل مختلف، جا دارد که بخشی از مطالعات دینی به این عرصه اختصاص یابد و به منظور تقویت بن مایههای اخلاقی آثاری در اختیار آحاد جامعه قرار گیرد.
نگارنده با اذعان به چنین ضرورتی، در کنار تدوین آثاری در زمینه اخلاق اسلامی؛ نظیر کتاب «درسنامه اخلاق اسلامی» «نقد پدیده اباحه گری» و کتاب «بیست درس اخلاقی»، کتاب حاضر را با عنوان «سلوک اخلاقی» در پنج فصل ذیل فراهم آورده است: فصل اول: سلوک اخلاقی و گامهای آغازین آن؛ فصل دوم: سلوک اخلاقی و توصیههای کاربردی؛ فصل سوم: سلوک اخلاقی در سخن و سیره اهل بیت؛ فصل چهارم: بن مایههای اخلاقی در متون ادب فارسی؛ فصل پنجم: چکامههای اخلاقی
از خداوند فیضگستر به خاطر توفیق سامان دادن این کتاب بیپایان سپاس گزاری میکنم و از ساحت ربوبی او میطلبم که این کتاب را زمینه رشد و تعالی اخلاقی همگان بهویژه جوانان ما قرار دهد و به همه ما توفیق نیل به سعادت ابدی و کمال نهایی ارزانی فرماید!
بمنه و کرمه، انه ولیالتوفیق/ علی نصیری
قم، مؤسسه معارف وحی و خرد/ 4/9/1391
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند:
https://taaghche.com/book/116719
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ یاد و خاطره شماری از عالمان در گذشته در سال ۱۴۰۰ را گرامی می داریم:
۱. آیت الله صافی گلپایگانی
۲. آیت الله علوی گرگانی
۳. آیت الله سید رضی شیرازی
۴. استاد محمد رضا حکیمی
۵. استاد علی حکیمی
۶. استاد پیشوایی
۷. آیت الله شریعتمداری
۸. ایت الله فقیه ایمانی
۹. آیت الله فیض گیلانی
۱۰ آیت الله سید محمد سعید حکیم
۱۱. علامه حسن زاده
۱۲. آیت الله گرایلی
نیز فاضلان در گذشته حجج اسلام:
۱. عبد الرضا زاهدی
۲. محمد رضا خوشخو
۳. افراسیاب محمدی
۴. محمد اسعدی
۵. محمد رضا ضمیری
خداوند همه آنان را مورد رحمت و مغفرت بیکران خود قرار دهد
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»
به لطف الهی ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
برای این کتاب، ویژگیها و نوآوریهای ذیل را میتوان برشمرد:
1. در فصل دوم کتاب با عنوان «آسیب شناسی روایات»، آسیبهایی؛ همچون نقل به معنا و تصحیف مورد بررسی قرار گرفته و مباحث مفیدی در این زمینه ارائه شده است.
2. در فصل سوم کتاب با عنوان «بررسی سیر تاریخی نقد روایات»، در معرفی تفصیلیِ تلاش و اندیشههای عالمان شیعه و اهل سنت در زمینه نقد روایات، تحقیقی بدیع و گسترده انجام یافته است.
3. مراحل و گامهای هشتگانه در نقد سندی؛ آن چنان که در فصل چهارم کتاب با عنوان «روششناسی نقد سندی روایات»، آمده است، برای نخستین بار در این کتاب ارائه میشود.
4. دستهبندی روشمند معیارهای دهگانۀ نقد متنی روایات و تقسیم آنها به نقد درونی و بیرونی؛ دستاورد نوینی در این کتاب است که میتواند به آشفتگی و عدم جامعیت مباحث صاحبنظران در این زمینه، پایان دهد.
5. در بررسی معیارهایی؛ همچون کتاب، سنت، عقل و علم، ابهامها و پرسشهای فراوانِ موجود در این زمینه، مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهحلهای مناسب برای حل و پاسخ به آنها ارایه شده است.
6. در بازکاوی ماهیت، نقش و کارکرد هر یک از معیارهای دهگانه؛ کار نسبتاً گستردهای انجام یافته و منابع گسترده و جدید مورد توجه قرار گرفتهاند.
7. در بررسی هر یک از معیارهای دهگانۀ نقد متنی روایات، ضمن بررسی تفصیلی دیدگاه صاحبنظران فریقین، به تناسب هر یک از معیارها، نقد روایاتی به عنوان نمونه بازتاب داده شده است.
8. افزون بر ارائه نقد صدها روایات در لابلای کتاب، به هدف نشان دادن روش و چگونگی کارکرد دو روش: نقد سندی و نقد متنی، در فصل یازدهم کتاب؛ نقد و بررسی سه روایت مشهور؛ يعني روايت ذباب، روايات هاروت و ماروت و روايت تلقيح خرما، انعکاس یافته است.
به لطف الهی این کتاب با گذار زمانی اندک پس از انتشار، مورد استقبال فراوان دانشدوستان، فاضلان حوزه و دانشگاه و علاقهمندان به مطالعات حدیثی قرار گرفت و در سال 1391 در جشنواره کتاب فصل مورد تشویق قرار گرفت. نیز به عنوان متن درسی سطح چهار و مقطع دکترا در بسیاری از مراکز علمی کشور به رسمیت شناخته شد و در زمانی نه چندان زیاد، نسخههای آن به پایان رسید.
اینک چاپ دوم کتاب در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد. به منظور آماده سازی کتاب برای این چاپ؛ سرتاسر کتاب دو بار مورد بازخوانی و نمونهخوانی قرار گرفت و در پی آن، تلاش شد تا اشکالات تایپی و ویرایشی کتاب مرتفع گردد. افزون بر آن، در موارد ضروری؛ در متن مباحث کتاب و در پاورقیها، مطالبی افزوده شد و مباحثی از کتاب تغییر یافت و برای شماری از مباحث، استنادسازی و غنیسازی انجام گرفت.
در پايان از خداوند مهربان و فيضگستر بهخاطر توفيق به فرجام رسيدن اين پژوهشِ دراز دامن، سپاسگزارم و با توجه به رنج فراواني که براي تدوين آن بر خود هموار نمودم، از ساحت او ميطلبم تا اين اثر را ماندگار ساخته و هماره در حيات و ممات؛ از فيض آن اين ناچيز و والدینام را بهرهمند سازد. نيز اميدوارم اين اثر مورد عنایت و رضایت ولی عصر×؛ به عنوان صاحب حوزههای علمیه، قرار گرفته باشد و براي محققانِ حديث پژوه؛ طليعه روشني براي اقدام همه جانبه در پيراستن ميراثِ روايي از آسیبهای مختلف به شمار آيد و براي طلاب و دانشجويان و كليه كساني كه به مطالعات حديثي علاقهمنداند، آگاهي لازم را در اين زمينه ارائه نمايد.
والله وليالتوفيق
علي نصيري/ 15/3/1396
برابر با دهم رمضان المبارک 1438/ قم، موسسه معارف وحي و خرد
علاقه مندان برای تهیه کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند: https://taaghche.com/book/29030
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
انا لله و انا الیه راجعون
آیت الله محمد محمدی ری شهری به رحمت ایزدی پیوست.
همان گونه که در بیانیه کریمانه رهبری مکرم بازتاب یافته است، خدمات ایشان در تاسیس دانشگاه قرآن و حدیث، نشر معارف روایی اهل بیت (ع) و تربیت بسیاری از علاقه مندان به مطالعات حدیثی فراموش نشدنی است.
به بازماندگان ایشان و مجموعه دست اندرکاران دانشگاه قرآن و حدیث و همه علاقه مندان به آن مرحوم به ویژه فاضل معزز و دوست مکرم حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی تسلیت می گوییم.
http://eitaa.com/alinasirigilani
انا لله و انا الیه راجعون
عالمی الهی و کم نظیر، بقیه سلف صالح، ستاره علم و عمل در استان گیلان پس از عمری خدمات علمی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و تربیت و تاثیرگذاری در رشد و تعالی دبن داران؛ آیت الله سید مجتبی رودباری به رحمت الهی پیوست.
خداوند ایشان را با انبیاء و اولیای برگزیده خود محشور فرماید و به ازای همه خدمات و مجاهدت های چند ده ساله بهترین و ماناترین پاداش را برای آن مرحوم مقرر فرماید!
ان شاء الله در مجال مناسب از سجایای اخلاقی آن عالم ذوب شده در ولایت اهل بیت (ع) سخن خواهیم گفت.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ آیت الله سید مجتبی رودباری آفتاب درخشان معنا و معنویت در استان گیلان
خداوند به استناد آیه نفر از مشتاقان علم و معنا خواسته است تا پس از کوچ به مراکز علمی و کسب فقاهت به منظور انذار خلایق به شهرهای خود بازگردند. به عبارت روشن تر؛ از طالبان علوم الهی سه گام اساسی خواسته شده است: 1. کوچیدن به مراکز علمی برای تحصیل؛ 2. کسب فقاهت و دین شناسی در عالی ترین سطح؛ 3. بازگشت به وطن و بر عهده گرفتن مسئولیت هدایت امت.
یکی از عالمان دوران معاصر ما که به گمان این ناچیز به صورتی بسیار شایسته و بایسته این سه نقش را به انجام و فرجام رساند، مرحوم آیت الله سید مجتبی رودباری بود.
ایشان به عنوان سلف صالح پدر عالم خود؛ مرحوم آیت الله سید حسین رودباری در سال 1326 دروس حوزوی خود را آغاز کرد، اما به عکس کسانی که با کسب دانشی اندک از حوزه بازار کسب و کار به راه می اندازند، برای کسب تفقه در دین راهی دو حوزه علمیه درخشان شیعه؛ یعنی حوزه علمیه قم و سپس حوزه علمیه نجف شد و پیداست که در این راه چه رنج ها و آلامی را به جان خرید.
آیت الله رودباری آن گاه که از خرمن دانش اساتید بزرگی همچون امام خمینی، آیت الله حکیم و آیت الله خویی طی سی سال خوشه ها برگرفت، باز به عکس بسیاری که بدون عذر موجه در حوزه ها مانده و فسیل می شوند، در سال 1358 راهی دیار خود؛ شهر رشت شد و در متن بازار در یکی از مهم ترین مساجد این شهر که یادگار عصر صفویه است؛ یعنی مسجد صفی جای نورانی پدر را پر کرد.
اینک نوبت به گام سوم حیات علمی و معنوی آن عالم الهی؛ یعنی انذار می رسد. ایشان از سال ورود به شهر رشت تا سال جاری که چشم از خاکدان فروبست؛ یعنی طی چهل و سه سال، نورانی ترین کارنامه را در عرصه تعلیم و تربیت دینی و به تعبیر قرآن «انذار مردم» از خود به یادگار گذاشت.
به رغم آن که ارادت ویژه ای به امام خمینی داشت و در تمام این سال ها از همراهی و همدلی کریمانه با انقلاب اسلامی دریغ نکرد، اما هیچ مسئولیت رسمی را نپذیرفت و تمام همت و تلاش خود را معطوف اداره مدرسه علمیه جامع بازار، مدیریت حوزه علمیه گیلان در برخی از سال ها، امامت جماعت مسجد حاج صفی و تاسیس و اداره کتابخانه امیر المومنین (ع) ساخت. عمده دلیل ایشان که بارها مسموع شد آن بود که تعلیم و تربیت و در یک کلمه ساختن انسان کاری بسیار سخت و دشوار و در مرحله اولیّت و اولویت قرار دارد.
بر اساس همین نگاه بود که ایشان مدرسه علمیه جامع را نه به عنوان یک مدیر بلکه به عنوان پدری دلسوز و غمخوار اداره می کرد. بسیاری از اوقات را با طلاب می گذراند؛ گاه لحاف و تشک آنان را جمع می کرد، در کنار سفره آنان حاضر می شد، با آنان به مباحثه علمی می پرداخت و خود شخصاً از درس و بحث آنان پیجویی داشت.
چنین اهتمام، غمخواری و شاگرد نوازی تا این حد برای طلابی چه بسا در مراحل آغازین طلبگی آن هم از سوی عالمی نجف دیده و فقاهت چشیده را کجا سراغ داریم؟!
این ناچیز بارها خدمت ایشان رسیدم و توفیق همنشینی با آن عالم نورانی را یافتم. آن چه را در توصیف منش ایشان می نگارم خود شاهد آن بودم و خداوند را بر صحت آن گواه می گیرم:
سلوک اخلاقی، صفا، پاکی، مردمی بودن، خاکی زیستن، بدور از هر گونه آلایش بودن و ماندن، تواضع و ده ها صفت و سجیه اخلاقی دیگر در سرتاسر رفتار و رویه آن عالم الهی مشهود بود.
ایشان در منزلی بسیار کهنه و فرسوده که گویا قدمت بیش از صد سال دارد، ساکن بودند که مراسم معنوی و مذهبی و جلسات روضه در آن منعقد می شد. دأب مستمر آن مرحوم آن بود که در آستانه درب خانه می نشست و برای هر تازه واردی از جا برمی خاست و خود شخصاً به رتق و فتق امور می پرداخت و ساعت ها با مردم به گفت و شنود می نشست و به پرسش های آنان و درخواست های مختلف پاسخ می داد. عموم اوقات مراجعه کنندگانی از داخل و بیرون استان خدمت ایشان می رسیدند و در کنار تمشیت امور مالی و شرعی، بهره های علمی، معنوی و اخلاقی فراوان از ایشان می بردند.
به رغم خلوت عموم مساجد که از تلخی های عصر ماست، مسجد ایشان همواره آکنده از جمعیت بود به حدی که عموماً در بیرون مسجد جای می یافتند. خود بارها شاهد بودم که به هنگام ورود مردم به عنوان تبرک دست به عبای ایشان می کشیدند و با شوری وصف ناپذیر عشق و ارادت خود را به ایشان ابراز می کردند. این امر همواره مایه اعجاب و شگفتی این ناچیز می شد که در روزگار وانفسا که از هر طرف عالمان حوزه مورد هجوم تبلیغات سوء قرار دارند، این عشق و شیدایی چه مفهومی دارد؟!
البته باور داشته و دارم که اگر سلوک عالمان حوزوی منطبق با آن چیزی باشد که قرآن و اهل بیت (ع) فرمودند، اگر بدخواهان همه دنیا را پر از دشمنی و عداوت علیه دین و عالمان دین سازند، نفوذ دین و عالمان ربانی در ذهن و جان مردم هیچ گاه فروکاسته نخواهد شد.
👇👇👇
بارها نفوذ آن عالم الهی در قلب ها را برای دوستان فاضل حوزوی مثال زدم که درنگرید پاک وشی، صفا، بی رنگی، عمل صالح و در یک کلمه درست رایی و درست منشی در کنار علم و فضل چه چهره مانا و تاثیرگذاری از انسان در ذهن و خاطر مردم می سازد!
عمیقاً معتقدم که آیت الله سید مجتبی رودباری با صرف نظر از دوران چهل ساله تحصیل، در طول دوران چهل و چند ساله خود در گیلان بسان خورشیدی پر فروغ؛ نور دین، اخلاق و معنویت را بر تمام کوی و برزن این استان به نیکی تاباند و سیره جاودان پیامبران و اهل بیت (ع) را برای مردم زنده کرد و به زیبایی هر چه تمام تر بار سنگین نمایندگی از سیرت علمی و عملی حضرت حجت (ع) در این استان را به انجام و فرجام رساند.
در این جهت تردید ندارم که حضرت حجت (روحی فداه) بر کارنامه پر نور و سرور آن عالم ربانی بارها مهر تایید و رضایت زده است و برای فزونی توفیقات آن سنگربان گمنام دعا فرموده است.
چه پاداشی از این بالاتر و برتر که حضرت حجت (روحی فداه)؛ بقیه الهی و سلف صالح همه پیامبران و اوصیای گذشته؛ همانان که آرزوی خدمت گذاری در رکاب آن حضرت را داشته و دارند، مهر رضا و خشنودی بر کارنامه یک عمر خدمت و تلاش عالمی بنشاند! «وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا» (مریم، 15)
البته از این جهت بسیار متالم و متاثر هستم که حسب ظاهر کسی را نمی شاسم که در استان گیلان و به ویژه مرکز آن؛ یعنی شهر رشت، پرچم ایشان را برافرازد و چون ایشان از سنگرهای اعتقادی و اخلاقی دین سنگربانی کند و قلب مطهر حضرت حجت روحی فداه را شادمان سازد!
این ناچیز ضمن تسلیت ارتحال آیت الله رودباری به محضر حضرت حجت (ع)، بازماندگان ایشان، حوزه علمیه و نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان به ویژه فرزند فاضل و فرهیخته ایشان حجت الاسلام و المسلمین سید صالح رودباری که ان شاء الله جای خالی والد مرحوم خود را پر خواهد کرد، حضور در تشییع جنازه آن عالم ربانی را خود فرض می دانم و از همه طلاب و فضلای گیلانی می خواهم که همصدا با گیلانیانِ عاشق آن مرحوم برای پاسداشت یک عمر خدمت خالصانه ایشان از تجلیل و تبجیل آن عالم الهی غفلت نفرمایند.
خداوند آن مرحوم را با پیامبران و اوصیای الهی محشور فرماید و آثار و برکات معنوی ایشان را مانا سازد و به ما توفیق دهد که همان رفتار و رویه نورانی را همواره پیجو باشیم!
بمنه و کرمه
علی نصیری گیلانی
صبح صادق چهارشنبه
سوم فروردین 1401
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت قبر مادر توسط مرحوم آیت الله رودباری یک روز قبل از ارتحال
ما چای روضه را سر مجلس گذاشتیم
او طعم روضه را ته مجلس چشید و رفت
# عالم عامل اسوه تقوى و فضیلت
#آیت_الله_رودباری رضوان الله علیه
✳️ تایید مکرر حضرت حجت (ع) افتخاری است بی پایان
دیروز که به تایید الهی متنی در ستایش از سلوک معنوی و اخلاقی مرحوم آیت الله رودباری می نگاشتم و به لطف حضرت حق بازتاب گسترده ای یافت، فقره «مهر تایید مکرر حضرت حجت (ع) و دعای ایشان برای مزید توفیقات آن مرحوم» با اشک مستمر همراه شد.
در بین راه که برای شرکت در مراسم تشییع آن مرحوم به شهر رشت رهسپار شدم، با دوستی فاضل و خوش نفس حضرت حجت الاسلام آشیخ رضا کامیاب فر که در عموم این سال ها مسئول رتق و فتق امور دفتری مرحوم آیت الله رودباری بودند، تماس گرفتم و گفتم که این ناچیز الهاما این فقره را نگاشتم.
آیا ایشان به شاهدی دال بر صحت این مدعا برخورد کردند؟
پاسخ رفیق با صفای ما حقا شنیدنی بود.
رفیق ما فرمود:
آری؛ آن مرحوم خصوصی به من فرمود: دو بار حضرت حجت (ع) را در عالم رؤیا دیدم که به منزل این ناچیز تشریف آوردند و دفتر وجوهات را تورق کرده و هر دو بار فرمودند: ما از این دفتر و تصرفات مالی رضایت کامل داریم.
آن گاه مرحوم آیت الله رودباری افزودند:
تفسیر من از این رؤیا آن است که آن حضرت در جریان کامل اند که ما هیچ گونه تصرف ناروایی حتی به اندازه یک ریال در اموال آن حضرت نداریم. سهم مراجع به دقت برای آنان ارسال می گردد و میزان مجاز در امور خیر و خدمت به مردم و مستمندان مصروف می گردد.
رفیق ما افزود:
مکررا از صدا و سیما پیجو شدند که در برنامه حدیث سرو ایشان را معرفی کنند، ولی آن مرحوم نپذیرفتند.
کتاب خاطرات ایشان را خواستیم منتشر کنیم، فرمودند چون در باره خودم هست، اجازه نمی دهم.
و به نقل از فرزند فاضل و فرهیخته آن مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آسید صالح رودباری افزودند که سلوک اخلاقی ایشان در میان خانواده به همان پاکی و صفای سلوک بیرونی ایشان بوده است و تاکید مکرر آن مرحوم در خانه این جمله بود: خدا را در نظر بگیرید و دیگر هیچ!
باری، اینک که سوگمندانه آن عالم الهی از میان ما رخت بربسته است، بسیار رواست تا این دست از اسرار منتشر گردد تا مردم بدانند چه عالمان پاک و پیراسته ای در کنار آنان می زیستند و آنان چه بسا قدر شناس آنان نبودند!
به گمان این ناچیز سبک و سیاق زیست و منش مرحوم آیت الله رودباری به گونه ای نورانی و بدون کوچک ترین چین و شکن بود که سعادت درک حضرت حجت (ع) به صورت حضوری و چه بسا به صورت مکرر برای ایشان فراهم شد، اما از جا آن که «هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند»، تمایلی نشان نداد که پرده از آنها بردارد و تنها به ذکر رؤیا اکتفا کرد.
حتی اگر ملاقاتی رخ نداده باشد، همین دو رؤیا که از زبان خود آن مرحوم بیان شد، کافی است که نشان دهد حضرت حجت (روحی فداه) تا چه میزان از فراز و فرود رفتار و رویه همه ما آگاهی دارند و نیز آشکار شد که آن حضرت حداقل دوبار به صراحت رضایت خود از سلوک مرحوم آیت الله رودباری را اعلام فرمود.
خوش به سعادت عالمی که اعلام رضا و رضایت ولی الهی این چنین مکرر به او اعلام گردد.
خداوند به درجات آن مرحوم بیافزاید و به ما هم توفیق دهد که اندیشه و منش ما در جهت رضایت الهی در سریان و جریان قرار گیرد و از فیض رضایت حجت الهی بهره مند باشیم!
بمنه و کرمه
علی نصیری گیلانی
صبح صادق پنجشنبه
چهارم فروردین ۱۴۰۱
همزمان با روز تشییع جنازه آن مرحوم
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
http://eitaa.com/alinasirigilani
صدا ۰۰۲.m4a
4.47M
بخشی از مراسم تشییع جنازه مرحوم آیت الله رودباری (اعلی الله مقامه)
آفرین بر مردم استان گیلان به ویژه دین داران شهر رشت که با تشییع جنازه با شکوه از یک عمر خدمات خالصانه و مجاهدانه آن مرحوم تجلیل و تبجیل شایسته کردند!
به گمان این ناچیز چنین حضور گسترده ای از مردم در تشییع جنازه هیچ عالمی در چند دهه گذشته در گیلان سابقه نداشته است.
ان شاء الله تعالی امشب از نماز لیله الدفن آن مرحوم غفلت نشود.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ امام رضا (ع) از خداوند می خواهد تا ایشان را جزو یاران حضرت حجت (ع) قرار دهد!
مقاتل بن مقاتل قال : قال أبو الحسن الرضا عليه السلام : أي شئ تقول في قنوت صلاة الجمعة قال : قلت : ما يقول الناس قال : لا تقل كما يقولون ، ولكن قل : اللهم أصلح عبدك وخليفتك بما أصلحت به أنبياءك ورسلك ، وحفه بملائكتك ، وأيده بروح القدس من عندك ، واسلكه من بين يديه ومن خلفه رصدا يحفظونه من كل سوء ، وأبد له من بعد خوفه أمنا يعبدك لا يشرك بك شيئا ، ولا تجعل لاحد من خلقك على وليك سلطانا ، واذن له في جهاد عدوك وعدوه ، واجعلني من أنصاره إنك على كل شئ قدير (مصباح المتهجد، ص 3567)
از این روایت که از نظر مضمون و محتوا واجد اعتبار است، دو نکته قابل استفاده است:
یک؛ امام رضا (ع) به اعتبار آن که روز جمعه روز ظهور حضرت حجت (ع) است، دعایی نغز در باره آن حضرت را در قنوت نماز توصیه فرمود. این امر از اهتمام اهل بیت (ع) نسبت به جایگاه حضرت حجت (روحی فداه) حکایت دارد.
دو؛ فقره «واجعلني من أنصاره» در این دعا بسیار قابل توجه است که امام رضا (ع) به عنوان امام و برگزیده الهی و جدّ اعلای حضرت حجت (ع)، این گونه از خداوند می خواهد تا ایشان را جزو یاران ولی عصر (ع) قرار دهد.
در این صورت باید پرسید که تکلیف امثال ما در این باره چیست؟ آیا در یاری رسانی به آن حضرت جدّی و کوشا هستیم؟!
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پاسخ به پرسش ها
مدتی بود که دوستان و همراهان معزز پرسش هایی در زمینه های مختلف: تفسیری، حدیثی، کلامی و تاریخی ارسال کرده بودند و مجال مناسب برای پاسخ به آنها فراهم نمی شد.
به لطف الهی در هفته جاری مجال مناسب برای پاسخ به پرسش ها به اندازه دانش اندک فراهم شد.
ان شاء الله تعالی از فردا پرسش ها و پاسخ آنها در کانال بازتاب داده خواهند شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره علت اعلام برتری زیارت سالار شهیدان (ع) بر حج و عمره
سلام علیکم خدمت استاد عزیز
سوالی برام پیش آمده است که دوست دارم جواب شما را بشنوم
ما در ثواب بسیاری از اعمال می بینم که از حج به عنوان ثواب آن عمل نام برده می شود
مثل روایت امام صادق علیه السلام نسبت به فردی که نوزده حج انجام داده بود و فرمودند که یک حج دیگر بجا بیاور تا معادل یک زیارت امام حسین علیه السلام باشد
از این روایات زیاد داریم
سوال من این است که این روایات کم کم باعث کم توجهی به حج می شود و طرف با خودش می گوید چرا من پول خرج کنم با این گرانی و وجود وهابیت به مکه برم پس یک اربعین سفر کربلا می روم و ثواب بیست حج را می گیرم
یا انجام سایر اعمالی که قطعا از انجام حج آسانتر است و ثواب چندین برابری نسبت به آن دارد
با این روایات و این دید مردم نسبت به این روایات چکار کنیم
با تشکر از استاد عزیز
علیکم السلام
🔹 نخست مناسب است شماری از روایات مورد اشاره شما را مرور کنیم:
یک؛ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام عَنْ زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقَالَ فِیهَا حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ (ابن قولویه، 1356ش، ص160).
دو؛ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ قَالَ: . . . فَقُلْتُ لَهُ (أَبی عَبْدِ الله علیه السلام): بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی رُوِیَ عَنْ أَبِیکَ الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ قَالَ نَعَمْ حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ حَتَّی عَدَّ عَشَرَةً (همان، 1356ش، ص158).
سه؛ عَنْ صَالِحٍ النِّیلِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ حَجَّ مِائَةَ حِجَّةٍ مَعَ رَسُولِ الله (ص) (همان، 1356ش، ص162).
چهار؛ عَنْ عَبْدِ الله بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی النَّبِیِّ وَ الْحَسَنُ عَلَی عَاتِقِهِ وَ الْحُسَیْنُ عَلَی فَخِذِهِ یَلْثِمُهُمَا وَ یُقَبِّلُهُمَا وَ یَقُولُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُمَا وَ عَادِ مَا [مَنْ] عَادَاهُمَا ثُمَّ قَالَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ کَأَنِّی بِهِ وَ قَدْ خُضِبَتْ شَیْبَتُهُ مِنْ دَمِهِ یَدْعُو فَلَا یُجَابُ وَ یَسْتَنْصِرُ فَلَا یُنْصَرُ قُلْتُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ یَا رَسُولَ الله قَالَ شِرَارُ أُمَّتِی مَا لَهُمْ لَا أَنَالَهُمُ اللهُ شَفَاعَتِی ثُمَّ قَالَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ کُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ أَلَا وَ مَنْ زَارَهُ فَکَأَنَّمَا زَارَنِی وَ مَنْ زَارَنِی فَکَأَنَّمَا زَارَ اللَّهَ وَ حَقُّ الزَّائِرِ عَلَی الله أَنْ لَا یُعَذِّبَهُ بِالنَّار
عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: کَانَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ(ع) ذَاتَ یَوْمٍ فِی حَجْرِ النَّبِیِّ (ص) یُلَاعِبُهُ وَ یُضَاحِکُهُ فَقَالَتْ عَائِشَةُ یَا رَسُولَ الله مَا أَشَدَّ إِعْجَابَکَ بِهَذَا الصَّبِیِّ فَقَالَ لَهَا وَیْلَکِ وَ کَیْفَ لَا أُحِبُّهُ وَ لَا أُعْجَبُ بِهِ وَ هُوَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی وَ قُرَّةُ عَیْنِی أَمَا إِنَّ أُمَّتِی سَتَقْتُلُهُ فَمَنْ زَارَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ کَتَبَ اللهُ لَهُ حِجَّةً مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ الله حِجَّةً مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ حِجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ الله حِجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ وَ أَرْبَعَةً قَالَ فَلَمْ تَزَلْ تزاده [تُرَادُّهُ] وَ یَزِیدُ وَ یُضْعِفُ حَتَّی بَلَغَ تِسْعِینَ حِجَّةً مِنْ حِجَجِ رَسُولِ الله (ص) بِأَعْمَارِهَا» (همان، 1356ش، ص68).
پنج؛ همچنین وقتی عبدالکریم بن حسان از امام صادق علیه السلام در مورد برابری زیارت مزار امام حسین علیه السلام با حج عمره می پرسد، امام چنین پاسخ می فرماید: إِنَّمَا الْحَجُّ وَ الْعُمْرَةُ هَاهُنَا وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَرَادَ الْحَجَّ وَ لَمْ یَتَهَیَّأْ لَهُ فَأَتَاهُ کَتَبَ اللهُ لَهُ حِجَّةً وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَرَادَ الْعُمْرَةَ وَ لَمْ یَتَهَیَّأْ لَهُ فَأَتَاهُ کَتَبَ اللهُ لَهُ عُمْرَةً» (همان، 1356ش، ص158).
👇👇👇
🔹 مقایسه زیارت اهل بیت (ع) با حج و عمره تنها اختصاص به سالار شهیدان ندارد و در باره سایر ائمه (ع) نیز وارد شده است؛ نظیر روایت: «مَنْ زَارَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام مَاشِیاً کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً وَ عُمْرَةً فَإِنْ رَجَعَ مَاشِیاً کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّتَیْنِ وَ عُمْرَتَیْنِ» (طوسی، 1407ق، ج6، ص20).
و روایت امام کاظم در باره امام رضا (ع): «مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ کَانَ لَهُ عِنْدَ الله کَسَبْعِینَ حَجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ حَجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَجَّةٍ قَالَ رُبَّ حَجَّةٍ لَا تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللهَ فِی عَرْشِهِ» (کلینی، 1407ق، ج4، ص585).
نیز دانستنی است که برخی از معاندان شیعه همین امر را بهانه ای برای حمله به باورهای شیعه قرار داده اند؛ به عنوان نمونه ابن تیمیه در این باره چنین می گوید:
وَحَدَّثَنِی الثِّقَاتُ أَنَّ فِیهِمْ مَنْ یَرَوْنَ الْحَجَّ إِلَیْهَا أَعْظَمَ مِنَ الْحَجِّ إِلَی الْبَیْتِ الْعَتِیقِ، فَیَرَوْنَ الْإِشْرَاکَ بِالله أَعْظَمَ مِنْ عِبَادَةِ الله، وَهَذَا مِنْ أَعْظَمِ الْإِیمَانِ بِالطَّاغُوتِ (ابن تیمیه، 1406ق، ج3، ص451)؛ افراد مورد اعتماد به من گفتند در میان آنها (شیعیان) کسانی هستند که رفتن به زیارت را بزرگ تر از رفتن به حج می دانند. پس شریک قرار دادن به خداوند را بزرگ تر از بندگی خداوند می دانند و این از بزرگ ترین باور داشتن ها به طاغوت است.
قفاری در توضیح سخن ابن تیمیه می نویسد:
«انّها روایات الهدف منها صرف الناس عن عبادة الواحد القهار إلی عبادة المخالیق الضعفاء، وغایتها التحلل من تکالیف الإسلام وشرائع الدین إلی مجرد نقل القدم إلی قبر لیحصل بذلک علی کل الأجر، حتی تنتهی بمعتقدها إلی ضرب من الإباحیة، والإعراض عن أوامر الله وشرائعه، والتعدی علی محارمه» (قفاری، 1414ق، ج2، ص45 علیه السلام).
در پاسخ به این پرسش و شبهه باید به سه نکته توجه کرد:
🔹 نکته اول: ولایت اهل بیت (ع) رکن، بن مایه و روح ساری همه عبادات است؛ چنان که در برخی از روایات به آن تصریح شده است؛ نظیر روایت: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ» (کلینی، 1407ق، ج2، ص18). الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن (همانجا). بر همین اساس است که امام باقر علیه السلام فرمودند: «تَمَامُ الْحَجِ لِقَاءُ الْإِمَامِ» (کلینی، 1407ق، ج4، ص549)؛ چنان که در روایت دیگر از آن حضرت چنین آمده است: «نَظَرَ إِلَی النَّاسِ یَطُوفُونَ حَوْلَ الْکَعْبَةِ فَقَالَ هَکَذَا کَانُوا یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ: (فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ)» (کلینی، 1407ق، ج1، ص392).
🔹 نکته دوم؛ روح و جان حجو عمره بریدن از همه تعلقات دنیوی و پیوستن به خداوند است. از جمله شواهد مدعا پایه گذاری کعبه و تنظیم مراسم آن از سوی ابراهیم (ع) است که در قرآن نماد اخلاص معرفی شده است.
حال باید پرسید که آیا کاری که سالار شهیدان (ع) در کربلا انجام داد جز انقطاع کامل از دنیا و ما فیها و پیوستن به خداوند معنایی دارد؟! از این جهت در منطق ارزش گزاری اعمال جا دارد که زیارت آن حضرت با حج و عمره گذاردن مقایسه شود.
🔹 نکته سوم: اعلام این که زیارت اهل بیت (ع) برابر یا به مراتب برتر از حج و عمره است، به معنای ارزش گزاری اعمال است نه جایگزینی میان آنها. آیا به کسی که به زیارت سالار شهیدان یا سایر اهل بیت (ع) برود، اعلام شده و تضمین داده شده که زیارت شما در چنین مرتبه ای پذیرفته شده است تا برابر یا برتر از حج و عمره باشد. نگاهی به تاریخ زیارت سالار شهیدان (ع) شیعیان در گذشته و حال نشان می دهد که هیچ گاه چنین نبوده و نیست که کسی از آنان به رغم اطلاع از ثواب عظیم زیارت امام حسین (ع) حج و عمره را ترک کرده باشد.
👇👇👇
جا دارد به نکته ظریف علامه مجلسی در اینجا اشاره شود. ایشان می گوید: یک دلیل برتری عملی نسبت به عمل دیگر، می تواند مقایسه به لحاظ تأثیر روحی عمل باشد، نه خود عمل؛ یعنی شارع در مقام بیان برتری خود زیارت بر خود حج و عمره نیست؛ بلکه سخن در خاصیت آن عمل است. ایشان مثالی از خاصیت در بدن می زند تا مطلب روشن گردد: برای نمونه در مورد کسی که تشنه است و بدنش آب نیاز دارد، اگر گفته شود جرعه ای آب بهتر از هزار کیلو نان است، سخن گزافی نیست؛ چنان که اگر در مورد کسی که گرسنه است گفته شود لقمه ای نان برتر از یک رودخانه آب است، سخن درستی خواهد بود. پس سخن در مقایسه ارزش خاصیت و عمل کرد است، نه مقایسه ارزش خود نان و آب. اعمال عبادی نیز غذای روح است. بنابراین عملی می تواند برای روح انسان خاصیت بسیار حیاتی و تأثیرگذاری داشته باشد و از این جهت بر اعمال دیگر برتری یابد نه آنکه خود عمل بر عمل دیگر برتری داشته باشد (ر. ک: مجلسی، 1403ق، ج84، ص10).
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پرسشی در باره ازدواج پیامبر اکرم (ص) با صفیه
سلام استاد گرامی؛
چندروز پیش کلیپی دیدم که در اون شبههای در مورد پیامبر مطرح کرد که به نظرم رسید از شما بپرسم. شبهه در مورد ازدواج صفیه با پیامبر بعداز جنگ خیبر بود که چرا باید پیامبر بلافاصله بعد از جنگ با همسر یکی از کشته شدگان که داغدار شوهرش هست همبستر بشود.
لطفا اگر ممکن هست توضیح بفرمایید.
علیکم السلام
برای آن که پاسخ این پرسش آشکار گردد، نخست بخشی از متن تاریخی در باره صفیه را مرور می کنیم:
«در سال چهارم هجرت و در پی جنگی که بین یهودیان بنینضیر و مسلمانان به رهبری پیامبر اکرم (ص) پیش آمد یهودیان بنینضیر شکست خورده و ملزم به ترک مدینه شدند. پس از تبعید از مدینه عدهای از سران بنینضیر از جمله حیی بن اخطب و کنانه بن ربیع و دیگران به خیبر پناه بردند و در قلعههای آنجا ساکن شدند. پس از صلح حدیبیه، در اوایل سال هفتم هجرت پیامبر با یهودیان خیبر دوباره وارد جنگ شد و این منطقه را که به صورت مرکزی برای آشوبهای نظامی و تحریکات و جنگافروزیها علیه مسلمانان درآمده بود فتح کرد. در این جنگ کنان ابن ربیع شوهر صفیه به دستور محمد به دست زبیر بن عوام تعزیر و به دست محمد بن مسلمه کشته شدو غنائم بسیاری نصیب مسلمانان گشت. در جریان فتح قلعه قموص که یکی از قلاع هفتگانه خیبر و دژ فرزندان ابیالحقیق بود، زنان به اسارت گرفته شدند که از جملهٔ آنان صفیه دختر حیی بن اخطب و یکی از دختر عموهایش بودند. پیامبر اکرم (ص) به بلال حبشی فرمان داد، صفیه و دختر عمویش را کنار بارها و جایگاه خود ببرد. «بلال»، این دو نفر را از کنار کشتگان یهود عبور داد و خدمت پیامبر آورد. پیامبر از جریان آگاه گردید، از جای برخاست و عبا بر سر «صفیه» افکند و به او احترام کرد و برای استراحت او نقطهای را در لشکرگاه معین کرد، سپس با لحن تند به بلال گفت: «مگر مهر و عاطفه از دل تو رخت بربسته که این دو زن را از کنار اجساد عزیزان خود عبور دادی»؟ یکی از مسلمانان به نام دحیه کلبی در نظر داشت تا از محمد صفیه را بخواهد. خود محمد ردای خویش را بر او افکند. محمد به صفیه گفت: «اگر بخواهی به دین خودت باشی تو را مجبور به ترک آن نمیکنم؛ ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی تو را به همسری خود برمیگزینم». صفیه گفت: «حتماً خدا و پیامبر او را برمیگزینم». صفیه هفده ساله بود که به ازدواج محمد درآمد. پیامبر اکرم (ص) چادری سراسری یا چیزی شبیه آن بر سر صفیه افکند و بر ترک شتری نشاند و او را به مدینه آورد و در خانه یکی از انصار منزل داد. به گفته طبقاتالکبری پیامبر اسلام به صفیه گفت: «از این پیشنهادهای من یکی را برگزین، اگر اسلام را برگزینی تو را برای خود نگه میدارم و اگر یهودی بودن را برگزینی، شاید آزادت کنم و به قوم خود بپیوندی». پیامبر در چهره صفیه و نزدیک چشم او نشانه کبودشده گی که به سبزی میزد دید و از او پرسیدکه این چیست؟ صفیه گفت ای رسول خدا درخواب چنان دیدم که ماهی ازسوی آسمان یثرب آمد و در دامنم قرارگرفت، این موضوع را به شوهرخویش گفتم، کنانه گفت گویا دوست داری که همسر این پادشاه یشوی که از مدینه میآید؟ وچنان برچهره ام زد که از اثر آن گرفتار عادت ماهیانه شدم. پیامبر (ص) تا صفیه پاک شد همچنان درخیبر ماند و بدون اینکه با او زفاف کند از خیبر بیرون آمد.»
از این گزارش تاریخی چند نکته قابل استفاده است:
1. صفیه چندان از همسر سابق خود؛ یعنی کنان ابن ربیع رضایت قلبی نداشت. شاهد مدعا ضرب و شتم شدید او توسط کنان ابن ربیع است که از این ماجرا نزد پیامبر اکرم (ص) شکایت برد.
2. پیامبر اکرم (ص) آن چنان به حال صفیه و سایر اسیران جنگی اهتمام داشت که وقتی بلال آنان را از کنار کشته شدگانشان عبور داد، او را مورد عتاب و نکوهش قرار داد و برای استمالت حال صفیه عبای خود را بر سر او کشید و به او احترام کرد و برای استراحت او نقطهای را در لشکرگاه معین کرد.
3. پیامبر اکرم (ص) صفیه را در ماندگاری بر یهود یا پذیرش اسلام آزاد گذاشت و به هیچ وجه او را به پذیرش اسلام مجبور نکرد؛ چنان که ازدواج با صفیه را به صورت پیشنهاد مطرح کرد و او نیز پذیرفت.
4. چنان که در همین متن آمده است، چنان نبود که بلافاصله پس از جنگ زفافی میان پیامبر اکرم (ص) و صفیه اتفاق افتاده باشد، بلکه این امر تا زمان بازگشت به مدینه و مدتی پس از آن اتفاق افتاد.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ چیزی به ماه ضیافت الهی نمانده است!
کمتر از یک هفته به ماه مبارک رمضان؛ ماه ضیافت الهی باقی مانده است.
بناست ما را در زیر آبشار زلال رحمت الهی شستشو دهند و چرک و چروک روحی ما را پاک و پیراسته سازند.
قرار است در کنار همنشینی با فرشتگان الهی در این ماه از دنیای کوچک و غم و غوغای کودکانه که عموما اسیر آنها هستیم، آزاد شویم.
دغدغه های خودمان را در نگرید:
خانه، دانه، نام، نان، آوازه، پایه، رتبه و ...
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هم چنان اندر خم یک کوچه ایم!
بیاییم این ماه رمضان پیش رو آن هم در قرن جدید را ماه پایان دغدغه های کودکانه خود قرار دهیم!
بیاییم تا بزرگ شویم!
تا همنشین بزرگان شویم!
شاید چندان از عمر من و شما نمانده باشد!
شاید دیری نپاید که نام من و شما به عنوان شادروانی دیگر را در بر دیوار محله و شهر حک کنند!
سحر هفتم فروردین ۱۴۰۱
بیست و چهارم شعبان المعظم ۱۴۴۳
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ سخنرانی به مناسبت تجلیل از عالمان درگذشته اخیر
بنا به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی شهر انزلی و به مناسبت تجلیل از عالمان درگذشته اخیر حضرات آیات: علوی گرگانی، رودباری و ری شهری، آیت الله علی نصیری استاد حوزه و دانشگاه سخنرانی خواهند داشت.
زمان: امروز یکشنبه هفتم فروردین ۱۴۰۱
ساعت یازده صبح
مکان: انزلی مسجد پیامبر اعظم (ع)
http://eitaa.com/alinasirigilani
ویژگی های اخلاقی آیت الله رودباری.mp3
9.41M
✳️ ویژگی های اخلاقی آیت الله رودباری (اعلی الله مقامه)
این سخنرانی در روز یکشنبه هفتم فروردین ۱۴۰۱ در مسجد پیامبر اعظم (ع) شهرستان انزلی ارایه شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani