eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
965 عکس
341 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه جلسه ۱۲۸۳.mp3
11.81M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1283 🗓 17 آذر ماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ ثُبُوتِ اللِّوَاطِ بِالْإِقْرَارِ أَرْبَعاً لَا أَقَلَّ وَ سُقُوطِ الْحَدِّ بِالتَّوْبَةِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۳۰.mp3
11.82M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 230 🗓 19 آذرماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آَيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» (بقره، 118 ) @nasirigilani_ir
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادر سه شهید که دربیمارستان زیر تیغ جراحی دوام نیاورد و با گذشت دو ساعت از مرگ، با صحبت هایی که در آن عالم با سه فرزند شهیدش داشت، مجددا روح به بدنش بازگشت. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ چند توصیه در باره روش تدریس کتاب درآمدی بر علوم حدیث عطف به درخواست یکی از دوستان فاضل این فایل صوتی در اختیار ایشان و سایر همراهان مکرم قرار می گیرد. @nasirigilani_ir
✳️ سر سفره این جمله را زیاد تکرار کنید: خدایا از این که هست، داریم و می توانیم، هزاران هزار بار تو را شکر و سپاس! مکرر به عزیزان این سفارش ابلاغ شد که سر سفره پیوسته این جملات را تکرار کنید: 🔹از این که هست! زیرا گاه ناخواسته دورانی همچون جنگ و ویرانی بر ما تحمیل می شود و چنان قحطی جانکاه رخ می نماید که اگر کرور کرور پول هم هزینه کنیم، قطعه نانی در دسترس قرار نمی گیرد! اندکی خود را در چنین ایام و روزگار قحطی بگذاریم! 🔹 از این که داریم! زیرا در همین جهان و در بسیاری از کشورها در کران تا کران گیتی صدها میلیون انسان می زیند که از اندک توان و توشه مالی برخوردار نیستند تا لقمه نانی به کف آورند و روز و شبی را کنار خانواده به سیری به پایان رسانند! 🔹 از این‌ که می توانیم! کافی است در لابلای روزمرگی زندگی گاه گداری سری به بیمارستان ها بزنید و درنگرید چه افراد متمول و ثروتمندی با کوهی از مال و منال، بر تخت بیماری زار و نزار به خاطر درد بیماری به خود می پیچند و توان فرو دادن یک لقمه غذای لذیذ را ندارند و در غبطه تناول یک کاسه غذا می گدازند! 🔹اما در سایه لطف و مرحمت بیکران و بی منت الهی من و شما اینک سر سفره محبت الهی نشسته ایم و مشغول تناول غذا هستیم! معنای این امر آن است که هست، داریم و می توانیم! از خاطرمان نرود سر هر سفره این جمله را تکرار کنیم: خدایا از این که هست، داریم و می توانیم، تو را هزاران هزار بار شکر و سپاس! @nasirigilani_ir
✳️ نقش پیامبران (سلام الله تعالی علیهم) در اثبات وجود خداوند پیامبران از سه جهت نشانه های وجود خداوند به شمار می روند: 🔹یک؛ اندیشه و منش خود پیامبران وجود پاک و پیراسته پیامبران خود برهانی بر وجود خداوند است؛ زیرا آنان دارای ویژگی های منحصر به فرد وجودی بودند که اهم آنها به شرح ذیل است: ویژگی اول؛ پیامبران همواره در بستر عقل و عقلانیت از برترین عقلای عصر خود و بلکه برترین ها در این عرصه برشمرده شدند ویژگی دوم؛ پیامبران همواره در بستر منش اخلاقی، برترین و بهترین برشمرده شدند و هگان اذعان داشته و دارند که تابناک ترین منش اخلاقی در اندیشه و منش پیامبران تجلی یافت. ویژگی سوم؛ آنان همواره حتی از زبان مخالفان و معاندان خود به امانت داری و صداقت مورد ستایش قرار گرفتند. از این جهت هیچ منصفی نتوانست دلیل روشنی بر کذب آنان در مدعای پیام رسانی از خداوند ارایه کند. ویژگی چهارم: پیامبران هیچ گاه از بستر رسالت و دعوت دینی؛ حتی زمانی که بالاترین مسئولیت اجتماعی و زمامداری را بر عهده گرفتند، هیچ بهره ویژه ای برای خود طلب نکرده و از نمد دین برای خود کلاهی نساختند. اصرار آنان مبنی بر آن که هیچ گاه برای تلاش یک عمر دعوت و هدایت طالب مزد و مواجب نبودن، یکی از نشانه های این مدعا است. آنان هرگز دامن خود را از آب دنیا تر نکردند. ویژگی پنجم؛ آنان برای مجاب ساختن مردم به حقانیت خود تا پای جان فداکاری کردند و در بسیاری از موارد در این راه قطعه قطعه شدند و پیش از پیروان، خود را در معرض جنگ ها و نبردها قرار دادند، اما هیچ گاه از این همه فداکاری و از خودگذشتگی ننالیده و یا اظهار پیشمانی نکردند. آیا این نشانه ها دلیل کافی بر آن نیست که وجود پیامبران خود رهنمون کافی بر وجود خداوندی است که آنان وظیفه ابلاغ پیام های او را بر عهده داشتند؟! 🔹دو؛ معجزات پیامبران افزون بر براهین عقلی؛ مبنی بر ضرورت همراهی ادعای رسالت و وساطت با معجزات، قرآن تاکید می کند که خداوند همواره پیامبران را با همراهی با معجزات به سوی مردم گسیل داشته است. معجزات پیامبران با همه گوناگونی همواره نشانه های آشکاری بودند که اثبات می کردند که پیامبران تنها از جانب خداوند توان انجام چنین معجزاتی را داشته اند؛ به عنوان نمونه بنی اسرائیل بارها دیدند که عصای موسی چه شگفتی هایی آفرید: در کاخ فرعون به صورت اژدها ظاهر شد در کنار رود نیل آب خروشان ان را به صخره تبدیل کرد و در صحرای سینا با برخورد با یک صخره سنگ از آن دوازده چشمه جاری کرد. آیا هیچ تحلیلی جز دخالت قدرت خداوند می تواند چنین معجزه ای را توجیه کند؟! 🔹سه؛ کتب آسمانی گر چه در میان کتاب آسمانی مختلف تنها از قرآن به عنوان معجزه یاد می شود که در آن به آوردن آخرین مرز تحدی؛ یعنی سوره تحدی شده است؛ با این حال معارفی که خداوند در میان کتب آسمانی در زمینه های اعتقادات، اخلاقیات و فقهیات بازتاب داد که سراسر آنها نورانی و تابناک اند، خود بهترین گواه است که صاحب اصلی و پدیدآورنده آنها جز خداوند نمی تواند باشد؛ هر چند آنها به اسثتنای قرآن در گذار تاریخ دچار تحریف شدند. برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۸۴.mp3
7.23M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1284 🗓 18 آذر ماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «أَبْوَابُ حَدِّ السَّحْقِ وَ الْقِيَادَةِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۳۱.mp3
9.18M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه 231 🗓 24 آذرماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «وَلَنْ تَرْضَی عَنْک الْیهُودُ وَلَا النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدَی وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَک مِنْ الْعِلْمِ مَا لَک مِنْ اللَّهِ مِنْ وَلِی وَلَا نَصِیرٍ» (بقره، 120) @nasirigilani_ir
✳️ گستردگی دانش امام کاظم (علیه السلام) اگر کسی به دنبال درک عمق و گستره دانش امام کاظم (علیه السلام) باشد، کافی است که فقط به کتاب مسائل علی بن جعفر (علیه الرحمه) که حاوی پرسش های ایشان از برادر خود؛ یعنی امام کاظم (ع) است، نظری بیافکند. درنگریستن در زندگی، شخصیت علمی و اخلاقی علی بن جعفر نشان می دهد که او افزون بر منش اخلاقی و تقوایی ستودنی، فقیهی مبرز و دین شناسی جامع بوده است. این امر از همه آن چه که در منابع رجال و تراجم در باره ایشان آمده هویدا است و افزون بر آن، خود پرسش های دقیق و پیوسته او از محضر امام کاظم (سلام الله علیه) گواه این مدعا است. می دانیم که بسیاری از پرسش ها شفاهی و در حضور دیگران مطرح می شده و امام بدون هیچ درنگ، تامل یا تردیدی بلافاصله به آنها پاسخ می داده است؛ چنان که سیره همه اهل بیت چنین بوده است. آیا چنین دانش دقیق، بی خطا، جامع و کامل در اختیار یک انسان معمولی و در عین حال ممحض در دین شناسی و فقه دانی هست؟! ما اگر خدمت امثال شیخ انصاری ‌و کاشف الغطا برسیم که می گفت اگر تمام کتاب های فقهی را به دریا بریرند، من می توانم همه آنها را از سینه بنگارم، و این چنین پرسش هایی دقیق و فقط در زمینه فقه از آنان می پرسیدیم، آیا قادر بوده و هستند که بی درنگ و بی خطا پاسخ دهند؟! کلا و حاشا! این ها بخشی از موهبت های الهی به اهل بیت است؛ چنان که امام کاظم (ع) خود جهات علوم ائمه را سه گونه دانسته است: ... و سألت عن مبلغ علمنا؟ و هو علی ثلاثة وجوه: ماض و غابر و حادث. فأما الماضی: فمفسر. و أما الغابر: فمزبور. و أما الحادث: فقذف فی القلوب و نقر فی الأسماع، و هو أفضل علمنا، و لا نبی بعد نبینا محمد صلی الله علیه و آله @nasirigilani_ir
✳️ صلوات مخصوصه امام موسی الکاظم (ع) عرض تسلیت و تعزیت شهادت مظلومانه امام کاظم (ع) به محضر حضرت حجت (ع) و همه همراهان مکرم؛ دوستان را به خواندن این صلوات مخصوصه که خود رنجنامه آن امام مظلوم است، دعوت می کنیم: اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِیِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْیَارِ وَ عَیْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّکِینَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِکَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِی کَانَ یُحْیِی اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِیفِ السَّجْدَةِ الطَّوِیلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِیرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْکَثِیرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَیْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِیهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ بِإِرْثٍ مَغْصُوبٍ وَ وِلاءٍ مَسْلُوبٍ وَ أَمْرٍ مَغْلُوبٍ وَ دَمٍ مَطْلُوبٍ وَ سَمٍّ مَشْرُوبٍ اللهُمَّ وَ کَمَا صَبَرَ عَلَى غَلِیظِ الْمِحَنِ وَ تَجَرَّعَ غُصَصَ الْکُرَبِ وَ اسْتَسْلَمَ لِرِضَاکَ وَ أَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَکَ وَ مَحَضَ الْخُشُوعَ وَ اسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ وَ عَادَى الْبِدْعَةَ وَ أَهْلَهَا وَ لَمْ یَلْحَقْهُ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ أَوَامِرِکَ وَ نَوَاهِیکَ لَوْمَةُ لائِمٍ صَلِّ عَلَیْهِ صَلاةً نَامِیَةً مُنِیفَةً زَاکِیَةً تُوجِبُ لَهُ بِهَا شَفَاعَةَ أُمَمٍ مِنْ خَلْقِکَ وَ قُرُونٍ مِنْ بَرَایَاکَ وَ بَلِّغْهُ عَنَّا تَحِیَّةً وَ سَلاما وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ فِی مُوَالاتِهِ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَانا إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَمِیمِ وَ التَّجَاوُزِ الْعَظِیمِ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ @nasirigilani_ir
✳️ سیره عبادی و اخلاقی امام کاظم (ع) بر اساس منابع شیعه و سنی، امام کاظم(ع) بسیار اهل عبادت بود؛ به همین دلیل، برای او از لقب عبد صالح استفاده می‌شود. بر پایه برخی گزارش‌ها امام کاظم(ع) آن قدر عبادت می‌کرد که زندان‌بانان او نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفتند. شیخ مفید موسی بن جعفر را عابدترین مردم زمان خود دانسته و گزارش کرده است که آن حضرت چنان از ترس خدا گریه می‌کرد که محاسنش از اشک‌ خیس می‌شد. او دعای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ»(«گناه از بنده‌ات بزرگ شد، پس عفو از پیشگاهت، نیکو و زیبا خواهد گردید) را تکرار می‌کرد و دعای «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ» (بارالها از تو راحتی هنگام مرگ و گذشت هنگام محاسبه اعمال را، مسئلت می کنم) را در سجده می‌خواند. حتی هنگامی که به دستور هارون به زندان منتقل شد، خدا را سپاس می‌گفت که فرصتی برای عبادت یافته است: «خدایا همواره از تو فراغتی برای عبادتت طلب می‌کردم و تو آن را برایم فراهم کردی؛ پس تو را سپاس می‌گویم». نقش انگشتری امام کاظم(ع) «حَسْبِيَ اللهُ حَافِظِي؛ خداوند برای حفاظت از من کفایتم می کند.» ‏ و «الْمُلْكُ لِله وَحْدَهُ؛ مُلک وفرمانروايی تنها از آنِ خدای یگانه است.» بوده است. در منابع شیعه و سنی، گزارش‌های مختلفی درباره بردباری و سخاوت امام کاظم(ع) وجود دارد. شیخ مفید او را بخشنده‌ترین مردم زمان خودش دانسته که شب‌ها برای فقیران مدینه آذوقه می‌برد. ابن‌عِنَبه درباره سخاوت موسی بن جعفر گفته است: او شب‌ها از خانه بیرون می‌رفت و کیسه‌هایی از درهم همراه داشت و به هر کس می‌رسید یا به کسانی که به احسان او چشم داشتند، می‌بخشید تا بدانجا که کیسه‌های پول او ضرب‌المثل شده بود. همچنین گفته شده موسی بن جعفر به کسانی که به او آزار می‌رساندند نیز بخشش می‌کرد و وقتی به او خبر می‌دادند فردی در صدد اذیت او بوده، برایش هدیه‌ می‌فرستاد. همچنین شیخ مفید امام کاظم(ع) را کوشاترین فرد در صله رحِم با خانواده و دیگر بستگان دانسته است. دلیل ملقب شدن امام هفتم شیعیان به کاظم، این بود که خشم خود را کنترل می‌کرد. گزارش‌های مختلفی در منابع آمده که امام کاظم(ع) خشم خود را در برابر دشمنان و کسانی که به او بدی می‌کردند، فرو می‌برد. امام کاظم(ع)، در طول دوران امامتش چندین بار از سوی خلفای عباسی احضار و زندانی شد. نخستین‌بار در زمان خلافت مهدی عباسی، امام را به دستور خلیفه از مدینه به بغداد منتقل کردند. هارون نیز دو بار امام را زندانی کرد. زمانِ دستگیری و زندان اول در منابع ذکر نشده ولی دومین بار در ۲۰ شوال سال ۱۷۹ق در مدینه دستگیر و در ۷ ذِی‌حَجّه در بصره در خانه عیسی بن جعفر زندانی شد. بنا به گزارش شیخ مفید، هارون در سال ۱۸۰ق در نامه‌ای به عیسی بن جعفر، از او خواست امام را به قتل برساند، ولی او نپذیرفت. امام را پس از مدتی به زندان فضل بن ربیع در بغداد منتقل کردند. امام کاظم(ع) سال‌های پایانی عمر خود را در زندان‌های فضل بن یحیی و سِندی بن شاهک گذراند. در زیارتنامه امام کاظم(ع) با عبارت الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُون‏؛ کسی که در سیاهچال‌ها شکنجه می‌شد به او سلام داده شده است. در زیارت‌نامه امام از زندان او به ظُلَم‌المطامیر نیز یاد شده است. مطموره به زندانی گفته می‌شود که دراز کردن پا و خوابیدن در آن ممکن نباشد. همچنین زندان‌های زیرزمینی بغداد به دلیل مجاورت با دجله، مرطوب و نمناک (مطموره) بوده است. روزهای آخر عمر امام کاظم(ع) در زندان سِنْدی بن شاهِک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون عباسی امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید. پس از آنکه موسی بن جعفر(ع) به شهادت رسید، سندی بن شاهک برای اینکه جلوه دهد که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است، عده‌ای از فقها و سرشناسان بغداد را حاضر کرد و پیکر امام را به آن‌ها نشان داد تا ببینند در بدن امام جراحتی وجود ندارد. همچنین به دستور او پیکر امام را روی پل بغداد قرار دادند و اعلام کردند که موسی بن جعفر به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. درباره چگونگی شهادت وی گزارش‌های متفاوتی وجود دارد؛ بیشتر تاریخ‌نویسان بر این باورند که یحیی بن خالد و سندی بن شاهک او را مسموم کرده‌اند. در گزارشی نیز آمده او را با پیچیدن در فرش، به شهادت رسانده‌اند. منبع: ویکی شیعه @nasirigilani_ir