✳️ پرسشی در باره اعتبار دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور»
با سلام خدمت استاد عزیز آیت الله دکتر علی نصیری؛
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما
بنده سوالی دارم که به جوابش نرسیده ام، آیا اینکه ما در دعا می گوییم مثلا اللهم اشف کل مریض؛ اغن کل فقیر و ... اینکه ما داریم حتی برای کافر حربی، ناصبی و ... هم دعا می کنیم آیا درست است؟
یا اصلا این دعاها درست است؟
یا اینکه خدا منظور دعا را خودش تعیین می کند؟ یا ...
در صورت جواب لطف بسیاری به بنده نموده اید.
🔸 پاسخ:
علیکم اسلام
نخست عنایت داشته باشید که دعای مورد پرسش شما؛ یعنی دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ...» و افزون بر آن دعاهای هر روز ماه مبارک، تنها از دو کتاب دعای شیخ ابراهیم کفعمی (م 905) یعنی کتاب المصباح و بلد الامین؛ آن هم بدون برخورداری از سند قابل قبول، نقل شده اند.
کفعمی در کتاب المصباح خود چنین آورده است:
أيضا بما روي عن النبي صلى الله عليه وآله أنه من دعا بهذا الدعاء في شهر رمضان بعد المكتوبة غفر الله له ذنوبه إلى يوم القيامة وهو اللهم أدخل على أهل ...
علامه مجلسی در این باره چنین آورده است:
وجدت بخط الشيخ محمد بن علي الجبعي رحمه الله نقلا من خط الشيخ الشهيد قدس سره عن النبي صلى الله عليه وآله : من دعا بهذا الدعاء في شهر رمضان بعد المكتوبة استغفرت ذنوبه إلى يوم القيامة وهو : اللهم أدخل على أهل القبور السرور ، اللهم أغن كل فقير ، اللهم أشبع كل جائع ...
صاحب مستدرک نیز آن را از کتاب البلد الامین کفعمی بدون ذکر هیچ سندی آورده است.
می بینید که دعای مذکور از نظر اعتبار و قدمت منبع و سند، فاقد وجاهت لازم است.
با این حال می توان مضامین آن را به دو گونه توجیه کرد:
1. مراد از کل همه مومنان و مسلمانان است؛
2. مراد همه انسان های محتاج روی این خاکدان است، البته به شرط آن که به خاطر عناد و عداوت با خداوند و اولیاء او، شایسته دعا نباشند.
از این جهت خواندن این دعا تنها از باب قصد رجاء ان شاء الله مطلوب است.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
علی نصیری
✳️ ماه مبارک رمضان ماه عکوف و سکوت یکی از مهم ترین اسرار تشریع روزه جدا شدن از تعلیقات و تعلقات دنی
✳️ پیام ارسالی یکی از دوستان شفیق فاضل
سلام علیکم؛
طاعات و نماز و روزه های شما قبول؛ دعاهایتان مستجاب، واز جمیع بلیات در امان باشید.
این نوشتار حضرتعالی بسیار عالی؛پر مغز و بدیع است نکته ای که کمتر مورد توجه اهل نظر و بنان و بیان قرار گرفته حتی در آثار ارباب سلوک اینگونه منظور نظر واقع نشده است.
این زلال معرفت گواری وجود پر جود شما و مبارک باشد.
خداوند به ما توفیق هرچه بهتر بهره بر داری از این ماه مهمانی در راه رسیدن به مقام بندگی را عنایت فرماید.
روزه بستر ساز بیکرانگی جان.m4a
24.36M
✳️ روزه بستر ساز بیکرانگی انسان
انسان در ظاهر جرم و جسم کوچک و خردی دارد، اما در باطن و در سایه وارسته شدن از همه تعلقات مساوق و بلکه فراتر از عالم وجود می شود و می تواند برای تجلی الهی سعه پیدا کند.
روزه بستر ساز چنین وارستگی است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پاسخ به پرسشی در باره اعتبار دعای روزهای ماه مبارک رمضان
عرض سلام و ادب محضر مبارک استاد گرانقدر
سوالی خدمتتان داشتم
دعای هر روزه ماه مبارک رمضان در مفاتیح شیخ عباس قمی است سی دعا از روز نخست تا روز اخر از نظر حضرتعالی اعتبار سند این دعا چگونه است؟
آیا از معصوم نقل شده یا کار غلات شیعه است.
با توجه به اینکه کانال ها و گروه های تلگرامی مختلف به مناسبت ماه مبارک هر روز دعای مربوطه را بارگذاری می کنند؟
التماس دعا از نورانیت وجودتان
🔸 پاسخ:
علیکم السلام
شماری محدود از دعاهای مورد اشاره شما در کتاب «اقبال الاعمال» سید طاوس (م 664) گزارش شده است.
اما متن کامل آنها بر اساس اطلاعات موجود، برای نخستین بار توسط کفعمی (م 905) در دو کتاب «البلد الامین» و «المصباح» از ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل شدهاند.
با این تفاوت که در کتاب مصباح با تفکیک روزهای ماه مبارک ذکر شده، اما در بلد المین بدون تفکیک روزها آمده است. از سویی دیگر، ترتیب دعای برخی روزها یا برخی عبارات با هم متفاوت است.
در متن اصلی پس از ذکر هر یک از دعاها پاداش و ثواب هر دعا به تفصیل ذکر شده است. مرحوم شیخ عباس قمی این دعاها را به نقل از بدون ذکر منبع آنها در کتاب مفاتیح آورده است.
عبارت کفعمی در کتاب «البلد الامین » چنین است:
«ويستحب أن يدعو في أيام شهر رمضان بهذه الأدعية لكل يوم دعاء على حده من أوله إلى آخره من كتاب الذخيرة رواها ابن عباس عن النبي»
در کتاب المصباح چنین آمده است:
«ويستحب أن يدعو في أيام شهر رمضان بهذه الأدعية لكل يوم دعاء على حدة من أوله إلى آخره من كتاب الذخيرة رواها ابن عباس عن النبي»
عبارت شیخ عباس قمی چنین است:
«دعاهاى روزها؛ از ابن عباس روايت كرده اند كه حضرت رسول صلى الله عليه وآله فضيلت بسيار از براى روزه هر روز ماه مبارك رمضان بيان فرمود واز براى هر روز دعاى مخصوصى با فضيلت وثواب بسيار از براى آن دعا ذكر كرده وما به اصل دعا اكتفا مى نماييم ...»
با توجه به توضیحات پیشین، در باره اعتبار این دعاها باید به سه نکته توجه کرد:
1. این دعاها در منابع حدیثی و دعایی شیعه پیش از سده هفتم ذکر نشده است. سید بن طاوس نیز از کنار آن بدون ذکر سند و متن دعا و تنها با اشاره به مضمون چند مورد، گذشته است.
البته باید اذعان کرد که متاسفانه متون و اسناد دعاها آن گونه که نسبت به روایات فقهی یا حتی اعتقادی اهتمام وجود داشت، از آغاز چندان مورد توجه عالمان شیعه قرار نگرفته است.
2. برای این دعاها سند روشنی ذکر نشده است. کتاب ذخیره که کفعمی دعا را از آن نقل کرده است، حداقل برای این ناچیز شناخته شده نیست.
3. روایاتی که عبد الله بن عباس از پیامبر (ص) نقل کرده است، عموماً جزو روایات عامه تلقی می شوند که خود از اعتبار آنها کاسته می شود.
بنابر این راه چندان محکمی برای اعتبار سنجی این دعاها به نظر ما نرسیده است.
البته در متن این دعاها مضامینی آمده است که قابل تایید است.
بنابر این می توان آنها را به قصد رجاء بر زبان جاری کرد.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوانش بخشی از دعای نورانی ابو حمزه ثمالی توسط شهید آیت الله دستغیب
http://eitaa.com/alinasirigilani
💠امام حسین(ع)پیشوای روشنایی ها
✅ کتاب «امام حسین(ع) پیشوای روشنایی ها» به قلم آیت الله علی نصیری گیلانی،استاد تمام دانشگاه و مدرس رسمی خارج فقه و اصول، تفسیر و حدیث حوزه علمیه است که به همت انتشارات «وحی و خرد» وابسته به موسسه معارف وحی و خرد چاپ و منتشر شده است.
✍️در این كتاب ده فضیلت از فضايل امام حسين (ع) با عنوان «روشنايى» مورد بررسی قرار گرفته اند كه عبارتند از:
1. بندگى خداوند؛ 2. عشق و عرفان ؛ 3. دعا و استغاثه ؛ 4. خُردانگاری دنیا ؛ 5. آسان انگاری مرگ ؛ 6. ارزش محوری ؛ 7. مردم نوازی ؛ 8. عزت مداری ؛ 9. ظلم ستیزی ؛ 10 . اصلاح خواهی.
در میان این روشنایی های دهگانه، پنج مورد نخست ناظر به حوزه اخلاق بندگی است و میزان رابطه عمیق امام حسین با خداوند را نشان می دهد و از روشنایی ششم تا روشنایی دهم مربوط به اخلاق اجتماعی است و آشکار می سازد که سالار شهیدان در تعامل با مومنان، دوستان و یاران و حتی با دشمنان خود تا چه اندازه موازین اخلاقی را پاس داشته است.
⬅️ علاقمندان میتوانند برای تهیه این کتاب با مرکز پخش آن به نشانی قم،خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶ یا با شماره ۰۹۱۲۵۵۱۵۸۲۱ تماس بگیرند.
#کانال_رسمی_مفاخر_گیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
*📸 تصویری کمتر دیده شده از گنبد و بارگاه حضرت خدیجه(س) قبل از تخریب توسط سعودیها. سالروز وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها مادر زهرای اطهر سلام الله علیها را محضر آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان آلُ الله تسلیت و تعزیت عرض مینمایم. شادی روح مطهره ومقدسه اش الفاتحه همراه ۱۴ صلوات هدیه بفرمائید.*
✳️ چرا به حریم بارگاه رمضان بار نمی یابیم؟
بار نیافتن به حریم ماه مبارک نشانه هایی دارد که از جمله آن عدم تذوق شهد و شیرینی روز و روزه ماه صیام و میل قلبی به بسته شدن پرونده آن است.
راستی چرا شماری از ما به حریم این ماه بی بدیل بار نمی یابیم؟
یکی از دلایل آن این است که گمان می کنیم ماه مبارک رمضان یک فقره و فتره بریده و گسسته از هر ماه و سال دیگر است.
کسی را فرض کنید که نه ورزشکار است و نه نظامی. او را می خواهند به اردوی یک ماهه ورزشی با نظامی ببرند.
البته برای چنین فردی نه اردوی ورزشی لذت بخش است و نه اردوی نظامی و بلکه سراسر طاقت سوز است و جان سوز.
اما به عکس؛ اگر در طول سال در عالم ورزش و نظامی گری سیر و سیاحت داشته باشد، همه سال در شوق و شور چنین اردویی است تا همگنان خود را در آن بیابد و در حال و هوای خوش اردو سیر و سیاحت داشته باشد.
شماری از روزه داران در طول سال نه اهل تلاوت اند، نه اهل جماعت و نه اهل جمعه!
نه می دانند معنای شب مردان خدا روز جهان افروز است، چیست و نه می دانند چه ساعتی نوای موذن برای اذان مغرب نواخته می شود؟
در کسب و کارشان تا بخواهید کم کاری و کم فروشی راه دارد و در تعامل با مردم سرگرانی و سرگردانی رواج دارد.
ماه رمضان هم که تمام شود حال و هوایشان به همان منوال گذشته در سریان و جریان خواهد بود.
درست نظیر برخی از هفته ها و دهه های صوری و بی محتوای ثبت شده در تقویم ملی ما!!
چنین فردی با یک ماه همراه شدن آن هم از روی حس تکلیف، چگونه می تواند اهل تلاوت و تاملات شود و از مناجات ابو حمزه و دعای سحر لذت و التذاذی به کف آورد؟!
به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند
که برون در چه کردی که درون خانه آیی
بیاییم با خود صاف و صادق باشیم.
ماه مبارک رمضان هر قدر هم کیمیا، سیمیا و کبریت احمر باشد، نمی تواند جان سراسر تنیده و تکیده در تار و تاریکی را از عالم خود بیرون کشد.
به قول فلاسفه طفره محال است و به قول عرفا جذب جذبه می خواهد.
باید هم پیش از ماه مبارک رمضان، سال و بلکه سال ها خود را برای بار یافتن در حریم آن آماده کرد و هم پس از آن هم چنان خود را در حرم و حریم الهی دید و به پاسداشت این حریم کوشید.
خدا کند که چنین باشیم!
شب یازدهم ماه مبارک رمضان
بیست و سوم فروردین ۱۴۰۱
http://eitaa.com/alinasirigilani
روزه و دستیابی به ادب حضور.m4a
28.9M
✳️ تحقق تقوا حکمت اساسی روزه
مفهوم تقوا چیست؟
سه دیدگاه:
۱. مراقبت است.
۲. بیم است.
۳. انجام تکالیف است.
به نظر ما مفهوم نهایی کسب ادب در برابر پروردگار جهانیان است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ نقد مشروعیت اختلاف قرائات (بخش اول)
با توجه به تذکر به جا و ستودنی رهبری مکرم (دامت تاییداته)؛ مبنی بر ترک تلاوت قرآن با قرائت های مختلف و شاذ در دیدار رمضانی خود با اهالی قرآن که در چهاردهم فروردین 1401 برگزار شد: «[خواندن] قرائت های مختلف و شاذ... به نظر من هیچ وجهی ندارد، هیچ «ذکری» و «دعوتی» در این وجود ندارد.»، بخشی از مباحثی که با عنوان «نقد مشروعیت اختلاف قرائات» در فصل هشتم کتاب «علوم قرآنی» (در دست انتشار) بازتاب یافته است، را در چند بخش ارایه خواهیم کرد:
نقد مشروعیت اختلاف قرائات (بخش اول)
چنان که اشاره شد، در پی عواملی چند، اختلاف قرائات به عنوان یک پدیده تاریخی رخ نمود و آثاری را در پی آورد، اما مهم این است که آیا میتوان به آن مشروعیت داد؛ به این معنا که آیا میتوان گفت که خداوند و پیشوایان دینی آن را امری مجاز و مشروع میدانند و أجازه میدهند که قرآن براساس این دست از اختلافات قرائت شود و نمازگزار مجاز است که بر أساس هر یک از قرائات نماز بخواند؟!
از نگاه ما این مدعا مردود است و در برابر، معتقدیم که قرآن تنها دارای یک قرائت؛ یعنی همان قرائت مشهور است که با وساطت رسول اکرم (ص) منسوب به خداوند است. برای اثبات فقدان مشروعیت اختلاف قرائات میتوان به ادله مختلف استناد کرد که به اهم آنها اشاره میکنیم:
1. آیات ناظر به مراقبت خداوند از قرآن
اختلاف قرائات از آغاز زمینه برخی از شبهات علیه قرآن را فراهم آورد؛ چنان که برخی از خاورشناسان اختلاف قرائات را یک ضعف و کاستی در قرآن به عنوان یک کتاب مقدس قلمداد کرده اند؛ به عنوان نمونه گلدزیهر خاورشناس مجارستانی اختلاف قرائات قرآن را شاهدی بر اضطراب متنی آن می داند.
برخى دیگر از مستشرقان وجود اختلاف قرائات را شاهدی بر تدوين متن قرآن در اواخر قرن دوم و يا اوايل قرن سوم دانسته و بدین ترتیب اصالت و آسمانی بودن این کتاب را مورد تردید قرار داده اند . شماری از مستشرقان اختلاف قرائات را به معنای راهیافت تحریف در قرآن دانسته اند؛ چنان که رژى بلاشر نيز از برخی از خاورشناسان نقل كرده است كه اختلاف قرائات قرآن را به معنای نفی قداست قرآن برشمرده اند و برخى دیگر از آنان ضمن يكى دانستن روایات احرف سبعه با پدیده قرائات سبعه که در قرن دوم پدید آمد، مدعى راهیافت تحريف در قرآن شدند.
این درحالی است که ما در نقد شبهه تحریف به آیاتی استناد کردیم که مضمون همه آنها این است که خداوند از قرآن در برابر هر گونه آسیبی مراقبت کامل به عمل میآورد؛ چنان که در تبیین أنواع قرائات آوردیم، در عموم موارد آنها معانی آیات تغییر میکند و در برخی از موارد باعث فزونی و کاستی در متن آیات میشوند که از جمله مصادیق راهیافت تغییر و تصرف در آیات قرآن بدست غیر خداوند است. آیا با این حال میتوان اختلاف قرائات را مشروع دانست؟!
2. آیه عدم اختلاف
چند گونه بودن كیفیت قرائت قرآن در برخی از موارد باعث اختلاف در فهم و برداشت از آن در میان مفسران و فقیهان شده است. مراجعه به موارد اختلاف قرائات که در کتاب های مختلف و از جمله تفاسیر نقل شده ، گواه این امر است. اختلاف بر سر قرائت آیه «مَالِک یوْمِ الدِّینِ» به صورت مالک یا ملک و اختلاف بر سر قرائت آیه «فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّی یطْهُرْنَ» که آیا طاء یطهرن با تشدید است یا بدون آن از این نمونه ها است.
نیز اختلاف قرائات از آغاز باعث ایجاد شکاف و اختلاف در میان مسلمانان شد؛ چنان كه تاریخ گواهی داده است كار اختلاف قرائات در همان سدههای نخست بالا گرفت و گاه طائفه ای كه بر قرائت خاصی پایبند بودند، برای دفاع از قرائت خود در برابر قرائت سایر تیرهها، تا مرز جنگ و خونریزی پیش میرفتند. این در حالی است که پذیرش رهیافت اختلاف در قرآن، گذشته از آن كه با براهین عقلی قابل ردّ است، با خود قرآن نیز ناسازگار است؛ زیرا قرآن با صراحت اعلام كرده است: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»
بر اساس این آیه شریفه، وجود هر گونه اختلاف در قرآن به معنای زمینی بودن آن است؛ نه آسمانی بودن و این یعنی انكار معجزه و انكار اسلام. آیا مصداقی بالاتر از اختلاف قرائات كه باعث ایجاد تنش میان صحابه، تابعان و مسلمانان اقطار اسلامی و احیاناً جنگ و خونریزی شد، برای اختلاف در قرآن میتوان یافت؟!
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ نقد مشروعیت اختلاف قرائات (بخش دوم)
3. استناد قرائت قرآن به خداوند
به استناد آیاتی از قرآن جمع، قرائت و بيان اين کتاب آسماني برعهده خداوند است و وقتي پاي خداوند در بين باشد، معناي آن اين است که اين امور با استناد به وحي و ارشاد الهي انجام گرفته است. بنابر اين، ديگر معنا ندارد که کسي بگويد قرآن را صحابه جمع کردند يا کسي بگويد که قرآن قرائتهاي مختلف داشته و توسط برخي از عالمان به چند قرائت محدود شده است.
قرآن به صراحت ميگويد: «لَا تُحَرِّک بِهِ لِسَانَک لِتَعْجَلَ بِهِ إِنَّ عَلَينَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَينَا بَيانَهُ» در اين آيات خداوند جمع و قرائت قرآن را به خود نسبت داده است؛ چنانکه در سوره اعلي فرمود: «سَنُقْرِئُکَ فَلَا تَنسَي» که اقراء را به خداوند نسبت داد.
بر این أساس، قرآن غیر از يک قرائت که آن هم قرائت رسولاکرم| است، قرائت ديگري نداشته و ندارد. از اين رو انعکاس هر گونه اختلاف قرائت در تفسير را باید ناروا انگاشت؛ به عنوان نمونه در تفسير الميزان درباره اختلاف بر سر «مالک» و «ملک» مباحثي انعکاس يافته و ایشان قرائت «ملک» را ترجیح داده است، در حالی که اساساً پرداختن به اختلاف قرائات و ترجيح يک قرائت ناروا است. جالب آن که آيت الله خوئي به علامهطباطبايي اعتراض ميکند که «در قرائت، تدبر اجتهادي راه ندهيد، اما با قرائات چه کنيم که متواتر نيست؟» این که آية الله خويي قرائات را اجتهادي نميداند، مدعای درستی است، اما انکار تواتر قرائت کنونی قرآن از سوی ایشان جای شگفتی دارد.
باري، باید اذعان کرد که دست تقدير و ارادهي الهي قرائت کنونی قرآن را در کنار حفظ همه هویت این کتاب آسمانی از هرگونه پراکندگی حفظ کرد. از سویی دیگر، نبايد از اين نکته غافل بود که يک کتابي در اختيار ما قرار گرفته که در کنار تصديق و تکميل، مهيمن تمام کتب آسماني پيشين است؛ يعني همه خطاها و کژيهاي آنها را سامان ميدهد و ديگر قرار نيست کتاب آسماني ديگري بيايد و آن را اصلاح کند. با چنين جايگاهي که قرآن دارد و رسولاکرم| آن را ثقل اکبر معرفي کرده است، آيا ادعاي راهيافت اختلاف در قرائات به معناي صدمه زدن به جايگاه اين کتاب نيست؟! اين که بگوييم پيغمبر| از دنيا رفت و قرآن را جمع نکرد يا قرائت آن را سامان نداد و اين امر را به امت واگذار کرد، آيا با جايگاه قرآن و مسئوليت خطير رسالت سازگار است؟! چرا باید متن قرآن را که سخن خداست، تا اين حد آسيبپذير و متزلزل کنيم که بگوييم ميتوان آن را به هفت، ده يا چهارده قرائت خواند؟!
بدین جهت برغم آن که در عموم تفاسیر پیشین به اجمال یا تفصیل از پدیده اختلاف قرائات سخن به میان آمده است و در تفسیری همچون مجمع البیان مباحث مفصل و مبسوطی در ذیل عموم آیات در قالب دو محور: «القرائه» و «الحجّه» انعکاس یافته؛ به این معنا که امین الاسلام طبرسی در محور نخست اختلاف قرائات آیه را منعکس ساخته، آنگاه در محور «الحجّه» دلایل هر یک از قرائتها را ذکر کرده است، در عموم تفاسیر دوران معاصر، محوری را به عنوان «قرائات» در بررسی تفسیر آیات در نظر گرفته نشده است.
برگرفته از کتاب «علوم قرآنی» اثر در دست انتشار استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ اعمال روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 غسل روز جمعه
🔹 زیارت قبور مومنان
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار و انابه به محضر الهی
🔹 رسیدگی به امور شخصی و خانواده
🔹 دید و بازدید از تبار و دوستان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
🔸 بخشی از دعای روز جمعه:
«و وفقني لأداء فرض الجمعات و ما أوجبت عليّ فيها من الطاعات و قسمت لأهلها من العطاء في يوم الجزاء»
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
توضیحی در باره دعای پس از زیارت.m4a
8.84M
✳️ پرسشی در باره مفهوم استغفار در دعای پس از زیارت ثامن الحجج (ع)
سلام علیکم؛
استدعا دارد این فراز از دعای بعد از زیارت امام رضا علیه السلام را توضیحی بفرمایید.
با تشکر
...«صل علی محمد و آل محمد واغفرلی یاخیرالغافرین، رب انی استغفرک استغفار حیاء، واستغفرک استغفاررجاء، واستغفرک استغفار انابة، واستغفرک استغفار رغبة، واستغفرک استغفار رهبة، واستغفرک استغفار طاعة، واستغفرک استغفار ایمان ، واستغفرک استغفاراقرار، واستغفرک استغفار اخلاص، واستغفرک استغفار تقوی، واستغفرک استغفار توکل، واستغفرک استغفار ذلة، واستغفرک استغفار عامل لک ، هارب منک الیک ، »...
پاسخ در فایل صوتی پیوست آمده است:
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ نقد مشروعیت اختلاف قرائات (بخش سوم)
4. تاکید اهل بیت (ع) بر وحدت قرائت قرآن
در شماری از روایات پدیده اختلاف قرائات مورد انکار قرار گرفته است که این امر را باید از اختصاصات میراث روایی شیعه دانست. به عبارت روشن تر؛ در هیچ یک از روایات اهل سنت از انکار این دست از روایات سخن به میان نیامده است. ثقه الاسلام کلینی دو روایت مهم در این زمینه را نقل کرده است: روایت نخست از امام باقر (ع) نقل شده است: «عن زرارة ، عن أبي جعفر (ع) قال : إن القرآن واحد نزل من عند واحد ولكن الاختلاف يجيئ من قبل الرواة»
در این روایت سه نکته قابل توجه است:
1. امام اختلاف قرائت را از مصادیق اختلاف در قرآن می داند؛ از این جهت برای نفی آن از وحدت نازل کننده قرآن بهره می گیرد و از آن صریح تر آن که اختلاف را به راویان نسبت می دهد.
2. امام اختلاف در قرائات را امری ذاتی قرآن یا منسوب به سنت نبوی یا اجازه خواستن پیامبر از جبرئیل؛ آن چنان که در روایات اهل سنت آمده، ندانسته است. به عبارت دیگر امام باقر (ع) دینی دانستن اختلاف قرائات را از اساس مردود دانسته و آن را به امری عارضی و خارج از متن دین یعنی از ناحیه روایان دانسته است.
3. امام باقر (ع) برای اثبات وحدت قرائت قرآن و نفی تکثر آن، از برهان «الواحد لا يصدر عنه إلا الواحد» که برهانی از نوع «لمّ» بهره جست. بر اساس این برهان چون مبدأ و منشأ قرآن واحد است، آن چه از او تراوش یافته؛ یعنی قرآن نیز باید واحد باشد. این برهان را می توان نظیر برهان عدم اختلاف در متن قرآن دانست که در آیه: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا » منعکس شده است.
روایت دوم از امام صادق (ع) نقل شده است: «عن الفضيل بن يسار قال: قلت لأبي عبد الله (ع): إن الناس يقولون: إن القرآن نزل على سبعة أحرف، فقال: كذبوا أعداء الله ولكنه نزل على حرف واحد من عند الواحد.»
درنگریستن در این روایت نیز سه نکته را بدست می دهد:
1. از این که راوی می گوید مردم می گویند که قرآن بر هفت حرف نازل شده است، می توان برداشت کرد که روایات نزول قرآن به هفت حرف به استناد روایات اهل سنت، در میان عامه مردم رواج داشته است.
2. تعبیر «كذبوا أعداء الله» تعبیری بسیار شدید و کوبنده است که در موارد خاص از زبان ائمه (ع) صادر شده است؛ یعنی اهل بیت (ع) در مواقعی که به آموزه ای بس باطل و منحرف برخورد کرده و از میزان خطر آفرینی آن به فرهنگ دینی آگاه بوده اند، از این تعبیر بهره میگیرند. از این عبارت بدست می آید که اهل بیت (ع) با اختلاف قرائات به شدت مخالف بودهاند.
3. در عبارت «ولكنه نزل على حرف واحد من عند الواحد» نظیر روایت پیشین، در عین تاکید بر نزول غیر متکثّر قرآن، از برهان «لمّ» برای نفی تعدد قرائات قرآن استفاده شده است.
برگرفته از کتاب «علوم قرآنی» اثر در دست انتشار استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ یاد و خاطره روزهای جنگ انسان را از دنیا و ما فیها دور می سازد، آشکار می سازد که شهدای ما چقدر بزرگ بودند و ما چقدر کوچکیم و اثبات می کند که آنان جاودانه شدند و ما به خاطر دلبستگی هایمان از خاطره ها محو خواهیم شد!
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ یک شبی بیدار شو دولت بگیر
یکی از جملات رسول خدا (ص) خطاب به ابوذر جمله ذیل است:
«يا أبا ذر: لو أن رجلا كان له كعمل سبعين نبيا لاحتقره وخشي أن لا ينجو من شر يوم القيامة»
این روایت به این صورت نیز نقل شده است:
«فلو كان لرجل عمل سبعين نبيا لاستقله من شدة ما يرى يومئذ»
معنای روایت چنین است:
اگر یک شخص عمل هفتاد پیامبر را داشته باشد، از شدت گرفتاری روز قیامت، آن اعمال را اندک میشمارد.» وافی، ج 26، ص 191.
یک بار بنشینیم و با خود حساب کنیم اعمال هفتاد پیامبر چقدر بوده است و آیا به این سادگی قابل محاسبه است؟
چگونه متصور است انسان اگر عمل هفتاد پیامبر را داشته باشد، باز در روز قیامت آنها را اندک و ناچیز می شمارد؟!
ما را چه شده است که اعمال ما سر و ته اش را جمع کنند، در حد یکی از شاگردان درجه هزارم پیامبران هم نیست، اما کک مان نمی گزد و انگار نه انگار که در انبان خود گندم عمل چندانی جمع نکرده ایم؟!
نفحات پر برگ و باری همچون ماه مبارک رمضان می آید و می رود و راحت از کنار آن می گذریم!
از روزه خواری و صدها گناه که گاه به صورت علنی در گوشه و کنار می بینیم، سخنی ندارم!
روی سخنم با امثال خودم هست که روزه دار هستیم، اما در ماهی که تلاوت یک آیه قرآن در آن برابر با ختم یک قرآن است، وقت خود را به ارزان ترین وجه در برابر اموری پوچ و لغو صرف می کنیم؟!
بنشینیم و برای استفاده بهتر از این ماه پر نور و سرور برنامه ای بریزیم و به گونه ای عمل کنیم که در پایان آن از کم کاری و کوتاهی خود پشیمان نشویم و خود را ملامت نکنیم!
کمی از کاهای عادی و روزمه بکاهیم و خود را بیشتر وقف ماه مبارک کنیم.
این ماه و شب های آن شب های «دولت گرفتن است»
چند شب ها خواب را گشتی اسیر
یک شبی بیدار شو دولت بگیر.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
روى الشيخ الصدوق في علل الشرائع عن أبي سعيد عقيصا قال :
قلت للحسن بن علي ابن أبي طالب:
يا ابن رسول الله لم داهنت معاوية وصالحته ؟ قال ع:
«علة مصالحتي لمعاوية علة مصالحة رسول الله لبني ضمرة وبني أشجع ، ولأهل مكة حين انصرف من الحديبية ، أولئك كفار بالتنزيل ومعاوية وأصحابه كفار بالتأويل»
✳️ پرسشی در باره صحت روایات فضیلت سوره یس
سلام بر استاد عزیز و گرامی
اسعد الله ایامکم
روایتی درباره روز نهم شعبان وارد شده است و خواستم نظر حضرتعالی را جویا شوم از صحت و شیوه انجام این عمل.
🔻۱. عن الصادق سلام الله علیه:«من کتبها(یس) فی تسعه من شعبان بماء ورد و زعفران و شربها حفظ حفظا عظیما و قوی قلبه و حذق ذهنه؛ امام صادق سلام الله علیه فرمود هرکس در روز نهم ماه شعبان سوره یس را با گلاب و زعفران بنویسد و بنوشد، قدرت حافظه ی او عظیم و قلبش قوی و فهمش تیز و دقیق میشود. (قلب قوی در درک مکاشفات و فهم وقایع ملکوتی و ادراک حقایق نقش بسیار مهمی دارد)» 📚 مستدرک الوسایل ج۴ ص۳۱۲
🔻۲.عن امیرالمومنین عن رسول الله صلی الله علیه وآله:من کتبها(یس) و شربها ادخلت جوفه الف یقین و الف نور و الف برکه و الف رحمه و الف رزق و نزعت عنه کل غل و داء!؛ وجود مقدس امیرالمومنین از ساحت مقدس رسول الله صلوات الله علیه و آله نقل فرمودند: «هرکس سوره یس را بنویسد و بنوشد هزار یقین و هزار نور و هزار برکت و هزار رحمت و هزار رزق را وارد خود کرده و تمام کینه ها و دشمنی ها از دلش پاک شده و تمام بیماری ها از بدنش رفع می شود.» 📚 بحار الانوار ج ۸۹ ص۲۹۱
علیکم السلام
روایت نخست از حضرت امیر از پیامبر اکرم (ص) و روایت دوم از ابوبکر از پیامبر اکرم نقل شده است.
امین الاسلام طبرسی نخستین کسی از عالمان شیعه است که روایت دوم را در مجمع البیان آورده است.
علامه مجلسی روایت دوم را به نقل از الدرالمنثور سیوطی ذکر می کند.
محدث نوری روایت نخست را با این تعبیر «الشهيد في مجموعته: نقلا عن منافع القرآن ، المنسوبة إلى الصادق ( عليه السلام )» نقل کرده است. همو روایت دوم را به نقل از مجمع البیان آورده است.
بر این اساس این دو روایت به عنوان فضیلت سوره مبارکه یس در برخی از منابع تفسیری و روایی راه یافته است.
این ناچیز در کتاب روش شناسی تفسیر قرآن و نیز در مقاله «تعامل با روایات فضایل و خواص آیات و سور، فصلنامه علوم حدیث، ۱۳۹۵» اندکی در باره جایگاه این دست از روایات سخن گفته ام.
خلاصه مدعا آن است که عموم این دست از روایات از منابع عامه و با وساطت ابی بن کعب نقل شده و فاقد اعتبار صدوری اند؛ چنان که متن شماری از آنها با نشانه هایی از کذب؛ همچون مبالغه های بی مورد همراه است که اعتماد به متن آنها را زائل می سازد.
در این بین تنها روایات خواص و فضایل آیات و سور قرآن به نقل از اهل بیت (ع) و نقل شده در منابع معتبر شیعه قابل اعتماد هستند.
از سویی دیگر باید دانست امین الاسلام طبرسی در کتاب تفسیری خود بدون آن که نظر به صحت روایات داشته باشد، شمار زیادی از روایات عامه را نقل کرده که بعدها در منابع روایی شیعه راه یافته است.
از این جهت هیچ نشانه روشن مبنی بر صدور دو روایت مورد اشاره شما از پیامبر اکرم (ص) وجود ندارد و از این جهت از وجاهت لازم برای اعتبار و اعتناء برخوردار نیستند.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
شب قدر شب بیکرانه شدن.m4a
22.66M
✳️ شب قدر شب بیکرانه شدن
شب قدر تنها برای تهی کردن انبان گناهان گذشته یا پر شدن انبان خواسته ها برای سال آتی نیست، بلکه هدف اصلی و غایی آن اتصال و الحاق به مدار بیکرانه شدن است.
وقت داشتید این چند دقیقه را استماع فرمایید، شاید مفید باشد.
خداوند عبادات اندک و پر نقص و نقیصه ما را قبول فرماید و توفیق درک کامل شب قدر را به ما ارزانی فرماید!
بمنه و کرمه
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ عبادت بیشتر در دهه آخر ماه مبارک مغتنم است.
ما عموما چنین عادت کرده ایم که سقف عبادت خود را به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان گره می زنیم و به محض آن که توفیقی در عبادت شب قدر دست داد، از عموم اعمال عبادی می کاهیم و چشم به انتظار پایان ماه مبارک می نشینیم.
این در حالی است که از سیره پیامبر اکرم، اهل بیت (ع) و اولیای الهی بر می آید که آنان در دهه آخر مبارک بر شدت عبادت خود می افزایند.
طبق روایات سبره مستمر رسول خدا (ص) اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک بود و حتی در سال وقوع جنگ بدر که این مجال فراهم نشد، در سال بعد دو دهه معتکف شد.
آن حضرت در دهه آخر رخت خواب خود را جمع می کرد و دیگر خواب و استراحت را کنار می گذاشت.
در احوالات سید علی آقای قاضی نیز گفته شده که به عکس دو دهه اول ماه مبارک که جلساتی با شاگردان خود داشت، دهه آخر دیگر کسی او را نمی دید.
برنامه عبادی و دعاهای بازتاب یافته در کتاب مفاتیح نیز شاهد دیگر مدعا است که ناگهان از شب بیستم بر حجم و شمار دعاها افزوده می شود.
معلوم است دهه سوم همان دهه پرواز و اتصال به حق و دریافت فیوضات ناب است که اولیای الهی این چنین برای عبادت بیشتر سر از پا نمی شناسند.
ره چنان رو که رهروان رفتند!
بکوشیم نگاه خود را به دهه آخر ماه مبارک تغییر دهیم و مهیای دستیابی به فیض و فوز فزون تر باشیم.
سحر هیجدهم ماه مبارک ۱۴۴۳
سی و یکم فروردین ۱۴۰۱
http://eitaa.com/alinasirigilani
حسب دعوت اهل بیت (ع) برای جمع نورانی همراهان مکرم دعاگو هستیم.
خداوند حوایج عزیزان را برآورده فرماید و عاقبت به خیری را برای همه شما رقم زند.
سعادت همراهی با قرآن و اهل بیت به همه شما ارزانی فرماید.
شما نیز برای ما و والدین مرحومین دعاگو باشید.
💠چند توصیه کاربردی برای شب های قدر
👈یاد داشتی از آیت الله علی نصیری گیلانی
✍️حسب مطالعات و تجاربی که در عمر برباد رفته به کف آمده است، چند توصیه کاربردی در شب های قدر ارایه می گردد:
1️⃣. به استناد روایت جهنی و شواهد دیگر شب قدر شب بیست و سوم ماه مبارک است، اما پیداست که پایبندی به عبادت شب نوزدهم و بیست و یکم آمادگی انسان برای شب قدر را از هر جهت می افزاید.
2️⃣. مهم ترین بستر ساز درک فیض شب قدر بیداری است. گویا فروبستن چشم در شب قدر محرومیت تلخی را به همراه می آورد. کاستن از فعالیت های جاری و دغدغه های روح فرسا و استراحت کافی در روز مطمح نظر قرار گیرد.
3️⃣. طبق روایات، ضایع کنندگان حقوق مردم، اصرار کنندگان به گناهان بزرگ، همراهان با ستمکاران، کسانی که اهل شراب مستمر و تار و طنبوراند، کسانی که به والدین خود ستم کرده اند و کسانی که کینه دیگران را در دل نهفته دارند، در شب قدر با دست رد مواجه می شوند.
از این جهت باید پیش از شب موانع آن را کنار زد و حقوق مردم را ایفاد کرد.
4️⃣. همراهی و همصدایی با جمع و حضور در مساجد مورد تاکید موکد اهل بیت (ع) است که فرمودند خداوند شرم دارد که سوز و گداز جمع را مورد بی اعتنایی قرار دهد.
5️⃣. شب قدر از همان لحظه اذان مغرب شروع و تا به اذان صبح استمرار دارد. عموما از ساعات اول و آخر شب قدر غفلت داریم.
6️⃣. با همه احترام به شیخ صدوق شب قدر شب مذاکره علم نیست، بلکه شب اشک، انابه، توبه، زاری، سوز و گداز است. شب الحاح و اصرار به درگاه الهی است برای نیل به خواهش و خواسته های ستودنی.
7️⃣. از التزام به اعمال رایج و متداول در شب های قدر؛ یعنی غسل، زیارت سالار شهیدان، دعای جوشن کبیر، دعای ابو حمزه ثمالی، قرآن به سر گرفتن و ... غفلت نکنیم.
8️⃣. شب قدر فقط شب توبه از گناهان گذشته و اصرار به برخورداری از چند خواسته کوچک نیست، در محضر خدایی که در مجد و عظمت هیچ چیز و هیچ کس به حد او نمی رسد، باید خواسته خدایی داشت.
9️⃣. تاکید اهل بیت (ع) در مواقع استجابت دعا؛ به ویژه در شب قدر دعا برای برادران و خواهران ایمانی در سراسر گیتی، طلب بخشش برای همه اموات و گذشتگان و همه شهیدان و همه عالمان الهی و ربانی است.
🔟. شب قدر، شب قلب عالم امکان؛ یعنی شب حضرت حجت (ع) است که همه فرشتگان نزد ایشان شرفیاب می شوند. توجه به آن وجود بی بدیل رمز بهره مندی از برکات این شب است.
👏ملتمس دعا
✅علی نصیری
سحر چهارشنبه
هیجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳
سی و یکم فروردین ۱۴۰۱
http://eitaa.com/alinasirigilani
❀🍃✿🍃❀ ❀🍃✿🍃❀
#کانال_رسمی_مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ اعمال روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 غسل روز جمعه
🔹 زیارت قبور مومنان
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار و انابه به محضر الهی
🔹 رسیدگی به امور شخصی و خانواده
🔹 دید و بازدید از تبار و دوستان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
🔸 بخشی از دعای روز جمعه:
«و وفقني لأداء فرض الجمعات و ما أوجبت عليّ فيها من الطاعات و قسمت لأهلها من العطاء في يوم الجزاء»
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir