✳️ مراتب سه گانه هدایت یابی به صراط مستقیم در روایات
خدمت سرور معظم استاد نصیری سلام علیکم
در ابتدای یکی از دروس خارج فقه فرمودید که طبق روایات هدایت طلبی به صراط مستقیم دارای سه مرتبه است. مرتبه اول ارشاد به صراط مستقیم، مرتبه دوم استقامت در صراط مستقیم و مرتبه سوم طلب افزایش صراط.
لطف فرمایید روایت مورد نظر را در اختیار قرار دهید.
تشکر از بذل محبت
علیکم اسلام
همان گونه که اشاره کردید آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» به طورت طولی به سه مرتبه از مراتب صراط ناظر است به شرح ذیل:
یک؛ برای کسی که بر صراط نیست یا گمان می کند که بر صراط است، اما از آن بهره ندارد، به معنای ارشاد و ورود به این صراط است.
دو؛ برای کسی که بر صراط است، طلب استقامت و دوام است؛ زیرا انسان هر لحظه در معرض انحراف فکری یا رفتاری قرار دارد.
سه؛ برای کسی که به مرحله استقامت رسیده طلب افزایش است؛ یعنی از خداوند می طلبد که او را به مراتب کامل تری از صراط مستقیم برساند.
این مراتب به صورت علیحده در سه روایت ذیل بازتاب یافته است:
مرتبه اول: قال : وقال جعفر بن محمد الصادق عليه السلام في قوله عز وجل " اهدنا الصراط المستقيم " قال : يقول : أرشدنا إلى الصراط المستقيم ، ارشدنا للزوم الطريق المؤدى إلى محبتك ، والمبلغ دينك ، والمانع من أن نتبع أهواءنا فنعطب ، أو نأخذ بآرائنا فنهلك .
مرتبه دوم: حدثنا محمد بن القاسم الأسترآبادي المفسر قال : حدثني يوسف بن محمد بن زياد وعلي بن محمد بن سيار عن أبويهما ، عن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام في قوله : " اهدنا الصراط المستقيم " قال : أدم لنا توفيقك الذي به أطعناك في ما مضى من أيامنا ، حتى نطيعك كذلك في مستقبل أعمارنا
مرتبه اول و سوم: فيمن لا يحضره الفقيه وفيما ذكره الفضل من العلل عن الرضا عليه السلام أنه قال : اهدنا الصراط المستقيم استرشاد لدينه ، واعتصام بحبله واستزادة في المعرفة لربه عز وجل ولعظمته وكبريائه .
در این روایت دو مرحله اول و سوم آمده است.
موفق باشید.
@nasirigilani_ir
✳️ اعمال شب ها و روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔹 غسل جمعه
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 زیارت قبول مومنان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
@nasirigilani_ir
✳️ برای فردایی روشن تر پس از شهادت رئیس دولت سیزدهم دعا کنیم!
مرحوم آیت الله رئیسی به خاطر صفای نفس، پاکدستی و پرهیز از هر گونه سوء استفاده از بیت المال در کنار خدمت خالصانه و مجاهدانه ستودنی، عاقبت به خیر شد.
مردم ایران برای ایشان و همراهان شهیدش سنگ تمام گذاشتند و حتی شمار قابل توجهی از کشورها به نیکی ادای احترام کردند.
این حادثه چه طبیعی یا احتمالا تروریستی باشد، فرجام آن از دست دادن یکی از با تجربه ترین و دلسوزترین مدیران کلان کشور است.
پیداست که همواره آفات و خطرات در پیش روی همه ما است.
آن چه در این بین اهمیت ویژه دارد، تربیت مدیران کارآمد و وجود کافی افرادی از هر جهت برجسته و متعهد در کشور است.
این در حالی است که کشور در حال حاضر از کمبود مدیرانی با تراز کارآمدی؛ همچون شهیدان رجایی و رییسی رنج می برد.
این امر در عموم استان ها و شهرها مشهود است تا چه رسد به سطح کلان ملی!
بحران فقر استان ها در معرفی نامزدهای شایسته خبرگان و تنگنای مشهود در معرفی رهبر آتی انقلاب از نمونه های آشکار مدعا است.
بدون تردید در سالیان پس از انقلاب در زمینه تربیت مدیران شایسته کم کاری شده است.
امید است در عرصه مدیریت اجرایی کشور پس از مرحوم رییسی، فردی سکان قوه مجریه را بر عهده گیرد که در سایه مدیریت شایسته و بایسته او، نه تنها هیچ عقب گردی از روند رو به رشد و تعالی کشور به نظر نیاید، بلکه همگان شاهد بالندگی افزون تر کشور در همه عرصه ها باشیم!
این امر در سایه حضور چهره های خدوم در عرصه انتخابات، همت و انتخاب شایسته عموم مردم و البته عنایت و لطف ویژه خداوند قابل تحقق است.
به امید روزهای بسیار روشن تر برای ایران و ایرانی!
صبح صادق جمعه
چهارم خردادماه 1403
@nasirigilani_ir
22.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدن این فیلم توصیه می گردد.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۵.mp3
19.28M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1245
🗓 دوشنبه 30 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ أَنَّ الزَّانِيَ الْحُرَّ يُجْلَدُ مِائَةَ جَلْدَةٍ إِذَا لَمْ يَكُنْ مُحْصَناً» و «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۵.mp3
5.56M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 195
🗓 دوشنبه 30 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه
«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آَمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره، 90)
@nasirigilani_ir
✳️ پرسشی در باره مفهوم روایت «ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّهِ مَن يَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِی بِأعمالِهِ»
سلام علیکم استاد عزیز
وقت بخیر
امکانش هست بفرمایید چطور ممکنه به سنت امام اقتدا کرد اما به اعمالش اقتدا نکرد؟
امام سجّاد عليه السلام:
ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّهِ مَن يَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِی بِأعمالِهِ.
هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسى است كه سيره امامى را برگزيند ولى از كارهاى او پيروى نكند.
📚الكافى ،جلد۸،صفحه۲۳۴
علیکم السلام
متن مورد پرسش شما بخش پایانی روایت ذیل است:
«ابن محبوب ، عن مالك بن عطيّه ، أبي حمزة الثماليِّ ، عن عليِّ بن الحسين ( عليهما السلام ) قال : لا حسب لقرشيّ ولا لعربيّ إلاَّ بتواضع ، ولا كرم إلاَّ بتقوى ، ولا عمل إلاَّ بالنيّة ولا عبادة إلاَّ بالتفقّه ، ألا وإنَّ أبغض النّاس إلى الله من يقتدي بسنّة إمام ولا يقتدي بأعماله .»
سیاق روایت به ویژه فقره «لا حسب لقرشيّ ولا لعربيّ إلاَّ بتواضع ، ولا كرم إلاَّ بتقوى» ناظر به ان است که صِرف ادعا و حسب و نسب برای نجات و رستگاری یا تحقق کمال و رفعت کافی نیست، بلکه باید در کنار آنها عمل باشد. از این جهت مراد از فقره مورد پرسش آن است که صِرف ادعای همراهی با یک امام برای تحقق سعادت کافی نیست و بلکه گاه نتیجه عکس می دهد؛ یعنی انسان را مبغوض خداوند یا مبغوض ترین فرد می سازد.
از تقابل فقره «یقتدی بسنة امام» و فقره «یقتدی باعماله» می توان دریافت که مراد از فقره نخست ادعای انتحال یا همان تشیع است؛ یعنی بگوید من شیعه یکی از امامان هستم، اما به اعمال آن امام عمل نکند.
این رفتار منافقانه تلقی می شود. از سویی دیگر به اعتبار و حیثیت شیعیان واقعی صدمه می زند. از این جهت رفتاری مبغوض تلقی می گردد.
موفق باشید.
@nasirigilani_ir
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ مصاحبه درس آموز در باره شهدا
عظمت شهدا و نفوذ شخصیت آنان در دل ها به رغم آن که مشاغل بسیار ساده و عادی همچون ضایعاتی و کارگری داشتند، در این گفت و شنود به خوبی آشکار شده است.
@nasirigilani_ir
احکام ناظر به چگونگی رجم.docx
36.9K
بخشی از مباحث درس خارج فقه
امروز یکشنبه ششم خرداد ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir