eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تفسیر روایت نبوی: «لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ ولَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ» فقر به معنای نیاز است: «الفقر: الحاجة و افتقر فلان وأفقره الله وهو الفقير» (العین، ج 5، ص 150) فقر از ریشه «فقرات بدن» می آید و فقیر کسی است که ستون فقرات او دچار آسیب شده است: «الفقارة بالفتح: واحدة فقار الظهر ... و أجود بيت في القصيدة يسمى فقرة تشبيها بفقرة الظهر و رجل فقر: يشتكي فقاره والفاقرة الداهية يقال: فقرته الفاقرة أي كسرت فقار ظهره.» (الصحاح، ج 2، ص 782) از سویی دیگر، فقر و غنا از جمله مفاهیم متضاد و متقابلی هستند که مراتب وجودی دارند و در اصطلاح فلسفی جزو مفاهیم تشکیکی اند که شامل کمترین درجه تا شدیدترین درجه این دو مفهوم می شود. «فقير كما قالوا صغير وضعيف وقالوا الفقر كما قالوا الضعف وقالوا الفقر كما قالوا الضعف ... و هذا هنا نحو من الشديد والقوي والضعيف» (کتاب سیبویه، ج 4، ص 330) برای فقر و غنا می توان دو مصداق ذیل را برشمرد: یک؛ فقر و غنای مالی رایج ترین کاربست فقر و غنا در آیات و روایات و نیز در عرف جاری محاورات، فقر و غنای مالی است. از جمله کارکردهای مفهومی فقر و غنای مالی روایات ذیل از حضرت امیر (ع) است: «الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ والشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى» (نهج البلاغه، حکمت 68) «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الأَكْبَرُ» (نهج البلاغه، حکمت 163) نیز خطاب به محمد حنفیه چنین فرمود: «يَا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّه مِنْه فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ» (نهج البلاغه، حکمت 319) دو؛ فقر و غنای معنوی یعنی بسا کسی که از مالی فردی متمول و بسیار ثروتمند باشد، اما در کارنامه او ایمان یا عمل صالح یا هر دوی آنها ثبت نباشد. بدون تردید چنین فردی از نظر معنوی بسیار فقیر است؛ چنان که قرآن از چنین افرادی با عنوان «قوم بور» یاد کرده است. در برابر، بسا فردی که از نظر ظاهر فردی بسیار فقیر و مستمند باشد، اما خداوند سهم ایمان و عمل صالح بسیار به او ارزانی کرده باشد. بدون تردید چنین فردی از نظر معنوی بسیار غنی و ثروتمند است. بسیاری از اصحاب صدّیق رسول اکرم (ص) چنین بودند که از جمله آنها می توان از اصحاب صفه و از میان اصحاب صفه می توان از حارثه انصاری یاد کرد. در شماری از روایات دو مفهوم فقر و غنا به معنای معنوی آنها بکار رفته است؛ نظیر سخن حضرت امیر خطاب به امام مجتبی (علیهما السلام) که ناظر به فقر و غنای معنوی است: «إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وأَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ» (نهج البلاغه، حکمت 38) آن چه در روایت نبوی مورد بحث بازتاب یافته از این نوع است؛ یعنی مقصود رسول اکرم (ص) از نام بردن جهل به عنوان شدیدترین مصداق فقر، فقر معنوی است؛ چنان که مراد ایشان از مال و غنای برخاسته از عقل، مال و غنای معنوی است. مقصود از جهل در این روایت همان گونه بارها تذکر داده شد، جهل در برابر علم؛ یعنی ناآگاهی یا بیسوادی نیست؛ زیرا در این صورت باید در برابر به عنوان مفهوم مخالف و ضدّ، از علم یاد می شد؛ نه عقل. از این جهت مقصود از جهل، جهل در برابر عقل است که در سرتاسر روایات «کتاب العقل و الجهل» مطمح نظر است. به استناد این روایت نبوی، کسی که دچار جهل است، حتی اگر ثروتمندترین فرد عالم باشد، فقیرترین فرد خواهد بود؛ زیرا جهل سرمنشأ همه بیچارگی ها و نگونساری های هر انسانی است که در سایه آن از سعادت ایمان محروم می گردد و به خاطر غلبه هواها و هوس ها توفیق عبادت و عمل صالح را از کف می دهد و در سراسر زندگی فرد، رفتارها و رویه هایی بروز می کند که مشابه آن در زندگی حیوانات قابل مشاهده است. از نمونه های رایج آن شماری از سیاست مداران، ثروتمندان، هنرمندان و ورزشکاران در گوشه و کنار پهنه جهان است که از آنان با عنوان ثروتمندترین افراد یک کشور یا منطقه یا حتی جهان یاد می شود و میزان ثروت و شهرت آنان به گونه ای است که گاه به ازای هر دقیقه آلاف و الوف به اندوخته های آنان افزوده می گردد. آنان از چنان شهرت، آوازه و ثروتی برخورداراند که به ازای یک پیام تبلیغاتی آنان سودهای کلان نصیب شرکت های تولیدی و تجاری می شود و گاه با یک اظهار نظر یا با یک اقبال و ادبار آنان ناگهان به اعتبار پول ملی یک کشور افزوده یا از آن کاسته می شود. با این حال وقتی زندگی خصوصی آنان مورد ملاحظه قرار می گیرد، مصداق بارز همان قوم بائر قرآن اند که در کارنامه همه عمر آنان ذره ای از دین، دین داری، خداخواهی یا قیامت باوری اثری یافت نمی شود و در بسیاری از موارد توفیق انفاق درهم و دیناری به نیازمندان را ندارند، مگر آن که از همین رهگذر شهرت و آوازه و در کنار آن ثروتی انبوه نصیب آنان گردد. 👇👇👇
در برابر چنین افرادی، بسا افرادی که در گوشه و کنار جهان پهناور با فقری شکننده دست و پنجه نرم می کنند و بسا ماه و سالی از غذایی کافی و مناسب، سرپناهی آبرومند و وافی و ده ها موهبت مادی دیگر محروم اند، اما تمام آنات و لحظات آنان از ایمان و عشق به خداوند لبریز است و اعمال صالح و احسان به خلق بر تمام سراپرده وجود آنان حکمرانی می کند. اینان به تعبیر حضرت عیسی (ع) همان کسانی هستند که در زمین گمنام، اما در آسمان ها نام آورند. آیا براستی این دست از افراد ثروتمندترین افراد هر اجتماعی را تشکیل نمی دهند؟! باری؛ یکی از نعمت های بزرگِ مورد انتظار آنان تنعم در نعمت های بی پایان بهشت است که هیچ زبانی قادر به توصیف آن نیست؛ همان بهشتی که به تعبیر حضرت امیر (ع) اگر کسی از آن محروم باشد، از هیچ خیر و ثروتی برخوردار نیست و در برابر، اگر کسی از آن متنعم باشد، دیگر نباید از فقر و محرومیت سخنی بر زبان جاری کند: «ما خير بخير بعده النار . وما شر بشر بعده الجنة وكل نعيم دون الجنة محقور ، وكل بلاء دون النار عافية.» (نهج البلاغه، حکمت 387) برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ آماده سازی انتشار جلد اول کتاب «تفسیر برگزیده قرآن کریم» و جلد اول کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» مدت ها بود که تدوین آثاری جدید ضروری می نمود، ولی فرصت مناسبی مهیا نمی شد. برخی از آثار گذشته نیاز به ویرایش و پالایش جدید داشت؛ برخی از آثار و نگاشته های پراکنده و گاه نیمه کاره ذهن را درگیر و خسته کرده بود؛ برخی از کتاب ها که لازم بود از نو نگاشته شوند. طی پنج سال اخیر به ویژه در ایام‌ کرونا با توفیق و عنایت الهی و صرف اوقاتی زیاد، در مجموع حدود سی اثر سامان یافت که شانزده اثر تا کنون انتشار یافتند که عبارتند از: ۱. مکتب تفسیری صدرالمتالهین (ویراست جدید) ۲. آموزه های رضوی ۳. آموزه های مهدوی ۴. بیست درس اخلاقی ۵. سلوک اخلاقی ۶. راهنمای تحصیل در حوزه (دو جلد) ۷. کلیات علوم حدیث ۸. درایه الحدیث ۹. روش شناسی تفسیر آیات ۱۰. بهشت وعده گاه نیکوکاران ۱۱. شرح گزیده روایات کافی شریف ۱۲. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار ۱۳. تعامل متقابل کتاب و سنت ۱۴. علوم قرآنی ۱۵. نظریه تصحیح ۱۶. نقد شبهات قرآنی ده اثر دیگر تمام مراحل پیش از انتشار را گذرانده و در آستانه انتشار قرار دارند که عبارتند از: ۱. معارف اعتقادی قرآن ۲. معارف اخلاقی قرآن ۳. اخلاق اسلامی ۴. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری ۵. سازمان روحانیت، کاستی ها و بایستگی ها ۶. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی ۷. تبارشناسی روایات طبی ۸. راهنمای تحصیل در حوزه (ویراست جدید) ۹. شناختنامه قرآن 10. سلوک اخلاقی (ویراست جدید) افزون بر آثار پیشین، سه اثر در زمینه علوم حدیث به پایان رسید که در واقع به منظور سامان دادن به موسوعه علوم حدیث فراهم آمدند: ۱. تاریخ حدیث شیعه ۲. رجال الحدیث ۳. روش شناسی فهم احادیث تدوین این سه اثر قریب دو سال زمان برد و زحمت و رنج فراوان در پی داشت. افزون بر آثار گذشته، سامان دهی آغازین مجموعه مقالات قرآنی، حدیثی، کلامی، اخلاقی، فقهی و نیز مجموعه جستارها که مجموع آنها حدودا ده جلد می شود، انجام گرفت که ادامه کار این مجموعه و نهایی کردن آنها به زمانی دیگر موکول شد. مهم ترین هدف از نهایی کردن این آثار، بستن پرونده تدوین تالیفات پراکنده و فارغ ساختن ذهن و فکر و خالی کردن فرصت مناسب برای تدوین دو اثر بسیار ضروری در عرصه نورانی قرآن و روایات است. دو کتاب: «تفسیر برگزیده قرآن کریم» و «تفسیر برگزیده کافی شریف» که هر یک زمان و مجلدات نسبتا زیادی را می طلبد و امید است خداوند توفیق و سعادت انجام آنها را ارزانی فرماید. به لطف الهی تدوین این دو کتاب افزون بر تدریس مستمر آنها از سال ۱۳۹۵ آغاز و بخش هایی نگاشته شد و اینک مجددا در حال ویرایش و سامان دهی نهایی است. در این سال ها تقریبا همه فعالیت های علمی و اجتماعی دیگر به حد ضرورت کاهش داده شد و هم چنان بنا بر کاستن بیشتر آنها است، مگر آن که خداوند خدمت دیگری را مقدر فرماید. امید است با الطاف و عنایات بیکران الهی جلد اول دو کتاب: «تفسیر برگزیده قرآن کریم» و «تفسیر برگزیده کافی شریف» در سال آتی به زیور طبع آراسته گردند. آن چه پیوسته ملحانه از محضر الهی خواسته شد، توفیق وفای عمر و تدوین کامل این دو اثر در کنار استمرار تدریس دو درس: خارج فقه و خارج تفسیر است. تدوین تفسیر قرآن مسبوق به برگزاری دویست جلسه و تدوین شرح کافی شریف نیز مسبوق به برگزاری قریب به صد جلسه طی ده سال اخیر است. تدوین تفسیر قرآن کریم از آن جهت لازم است که به رغم وجود ده ها تفسیر، هم چنان وجود متنی متقن، رسا، به زبان روز، بدور از مباحث گسترده فنی و اختلافات تفسیری و ملهم از مدالیل آیات قرآن از هر جهت ضروری به نظر می رسد. تدوین تفسیر کافی شریف از آن جهت لازم است که کتاب گرانسنگ کافی تاکنون فاقد یک دوره شرح کامل است و آن چه تا کنون در باره تفسیر روایات آن عرضه شده، یا در حد تعلیق و تحشیه است یا نظیر شرح ملا صالح و شرح صدرالمتالهین نیمه کاره مانده و تنها به شرح اصول منتهی شده است یا آن چنان مباحث طولانیِ فلسفی، عرفانی و ادبی بر آنها سایه افکنده که مراجعه و بازخوانی آنها را دشوار ساخته است. افزون بر اینها، بسیاری از مباحث ناظر به عصر ما در این شروح به خاطر گذار حدود چهارصد سال از تالیف آنها قابل اصطیاد نیست. امید است در فصل باقی مانده از عمر در کنار توفیق تدوین این دو اثر، هم چنان حال و مجال گفت و شنود با اهالی فکر و فرهیختگی از بستر این کانال باقی بماند. خداوند ما را در مسیر رضایت خود قرار دهد، شایستگی خدمت مستمر و خالصانه به حضرت حجت (روحی فداه) ارزانی فرماید، به آنات عمر برکات بی پایان عنایت فرماید و نورانی ترین فرجام را برای ما رقم زند! بمنه و کرمه علی نصیری صبح صادق سه شنبه بیستم شهریور ۱۴۰۳ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ ما در خلوت به روی خلق ببستیم! ما در خلوت به روی خلق ببستیم از همه بازآمدیم و با تو نشستیم هر چه نه پیوند یار بود بریدیم وآنچه نه پیمان دوست بود شکستیم مردم هشیار از این معامله دورند شاید اگر عیب ما کنند که مستیم مالک خود را همیشه غصه گدازد ملک پری پیکری شدیم و برستیم شاکر نعمت به هر طریق که بودیم داعی دولت به هر مقام که هستیم در همه چشمی عزیز و نزد تو خواریم در همه عالم بلند و پیش تو پستیم ای بت صاحب دلان مشاهده بنمای تا تو ببینیم و خویشتن نپرستیم دیده نگه داشتیم تا نرود دل با همه عیاری از کمند نجستیم تا تو اجازت دهی که در قدمم ریز جان گرامی نهاده بر کف دستیم دوستی آن است سعدیا که بماند عهد وفا هم بر این قرار که بستیم 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
▪️انالله و انا الیه راجعون آیت الله شیخ عباس محفوظی به لقاء الله پیوست 🖊فقیه پارسا و مبارز خستگی ناپذیر، آیت الله العظمی عباس محفوظی؛ مدافع و يار امین امامین انقلاب، پس از 96 سال عمر بابرکت دیشب به لقاء الله پیوست. این عالم ربانی و بصیر که از شاگردان مبرز آیات عظام: بروجردی، امام خمین، علامه طباطبایی و از استوانه‌های علمی و عملی حوزه‌ علمیه قم بودند در دوران انقلاب، یار امین و مورد اعتماد حضرت امام‌خمینی قدس سره به‌شمار می‌رفتند و پس از آن هم همواره حامی ولایت فقیه، انقلاب، کشور و شخص مقام معظم رهبری بودند. 🖊این فقیه عالی مقام و مرجع تقلید عظم الشان که عمر شریف و پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی به‌کار گرفت، همواره پس از انقلاب اسلامی نیز عضویت در مجلس خبرگان، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای استفتاء و ... از دیگر فعالیت های ایشان می باشد. 📚آثار علمی 👈رساله توضیح المسائل، اخلاق اسلامی، اندیشه‌های بنیادین در اخلاق اسلامی، طهارت، عرفان و عبادت، امام حسین و عاشورا، جوان و اصول عقاید، کتاب الحج، احکام بانوان و دختر، ولایت فقیه و.. از جمله آثار ارزشمند ایشان می باشد.
دیروز پنجشنبه سوم آذر ماه ۱۴۰۱ در قم به مناسبت یکصدمین سال شهادت مجاهد نامدار گیلانی مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی همایشی برگزار و پس از آن دیداری با آیت الله محفوظی برنامه ریزی شد. برای این ناچیز فرصت مغتنمی بود تا این عالم عامل را از نزدیک ملاقات کنم. ایشان را عالمی عامل و مهذب می شناسم که سال ها عمر خود را در جهت خدمت به جامعه دینی و حوزه های علمیه وقف کرده است. به رغم کهولت سن در مجالی کوتاه برای جمع فضلای گیلان نصایحی فرمودند. از جمله: در کوچه و خیابان و در میان مردم آن چنان پاک و پیراسته آمد و شد داشته باشید که مردم با دیدن شما بگویند: خداوند جعفر بن محمد را درود فرستد و رحمت فرماید که چنین شاگردان نیکی پرورده است. کثر الله تعالی امثالهم http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ تسلیت عروج عالم ربانی حضرت آیت الله محفوظی گیلانی (تغمده الله تعالی برحمته الواسعة) قال الصادق (علیه آلاف التحیة و الثناء): إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ الْفَقِيه ثُلِمَ فِي الإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ خبر ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله شیخ عباس محفوظی (رحمه الله تعالی) از مراجع کنونی حوزه و صاحب کرسی تدریس خارج فقه مایه تاثر شد. ایشان در دهه آغازین سده چهاردهم از شهر رودسر پا به عرصه نورانی حوزه علمیه گذاشت و طی سالیان حضور در دو حوزه پر برکت قم و نجف از محضر اساتید بزرگ و نام آوری؛ همچون آیات عظام بروجردی، میرزا هاشم آملی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، عباسعلی‌ شاهرودی، امام خمینی و علامه طباطبایی دانش آموخت. ایشان زمانی به تحصیل در حوزه علمیه روی آورد که در پی عناد تمام عیار پهلوی اول و مبارزه زیرکانه پهلوی دوم با دین و مظاهر دینی، حوزه های علمیه دوران رنج و غربت را سپری می کرد و ورود به حوزه در آن روزگار به معنای مواجه شدن با انواع محرومیت ها، مضیقه ها و تنگناهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود. در آن عصر حرکت از یک روستا در یکی از مناطق شمال و مداومت در فراگیری علم و دانش و کسب درجه اجتهاد و پایداری مجاهدانه در عرصه علم و عمل تا رسیدن به مرتبه مرجعیت، حقاً افتخار بزرگی است. مرحوم آیت الله محفوظی برای دفاع از ارزش های دینی و اخلاقی و در پی مجاهدت های سیاسی بارها مورد تعقیب، بازداشت و تبعید قرار گرفت؛ چنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا روزهای آخر حیات از همراهی مدافعانه از انقلاب اسلامی دریغ نکرد. ایشان در طول سالیان آشنایی، عالمی عامل و مهذب به نظر آمد که سال ها عمر خود را در جهت خدمت به جامعه دینی و حوزه های علمیه وقف کرده بود. تدریس بیش از چهل سال سطوح عالیه در حوزه علمیه قم و تربیت شاگردانی فاضل، تاسیس حوزه علمیه امام صادق (ع) رودسر، همراهی با عالم الهی و ربانی؛ مرحوم آیت الله بهجت (قدس سره) در تمام طول حیات آن مرحوم و بر عهده گرفتن امور مرجعیت پس از ایشان، از جمله افتخارات حیات مرحوم آیت الله محفوظی است. به سهم خود به حوزه های علمیه؛ به ویژه حوزه علمیه گیلان و بالاخص حوزه علمیه رودسر و به خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت می گویم و از خداوند منان می طلبم که آن عالم عامل را با انبیاء و اوصیای خود محشور فرماید! بمنه و کرمه علی نصیری صبح چهارشنبه بیست و یکم شهریورماه 1403 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ، الصَّادِقِ الْوَفِيِّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَوَلِيِّ أَمْرِكَ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدِينَ، وَالْحُجَّةِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَحُجَجِكَ وَأَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ. خدایا درود فرست بر حسن بن علی بن محمّد، نیکوکار، پرهیزگار، صادق، وفادار، نور تابنده، خزانه‌دار دانشت، به یاد اندازه‌ی توحیدت و سرپرست فرمان و قانونت و یادگار پیشوایان دین، آن راهنمایان رشد یافته و حجّت بر اهل دنیا، پس بر او درود فرست ای پروردگار، برترین درودی که بر یکی از برگزیدگان و حجّت‌هایت و اولاد رسولانت فرستادی، ای معبود جهانیان. @nasirigilani_ir
✳️ شناسنامه مبارك امام حسن عسكرى (ع) نام مبارك : حسن ( ع ) كنيه شريف : ابومحمد القاب مبارك : زكى - عسكرى نام پدر بزرگوار : على ( ع ) نام مبارك مادر : حديثه " سوسن " تاريخ ولادت : 8 ربيع الثانى 231 هجرى سال شروع امامت : 254 ه‍ . ق سن شروع امامت : 22 مدت امامت : 6 سال مدت عمر مبارك : 29 سال تاريخ شهادت : 8 ربيع الاول سنه 260 ه علت شهادت : شربت زهرآلود / معتمد عباسى محل دفن : سامراء تعداد فرزندان : يك پسر آن هم " مهدى موعود " ( عج ) حاكمان دوران امامت : معتز ، مهتدى و معتمد @nasirigilani_ir
✳️ سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری در مسجد صفی رشت همزمان با روز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری و سرآغاز ولایت و امامت امام عصر (علیهما آلاف التحیه و الثناء) بنا به دعوت امام جماعت و هیات امنای مسجد صفی رشت، استاد علی نصیری امشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در این مسجد سخنرانی خواهد داشت. 🔹 موضوع سخنرانی: انواع تعامل با امام عصر (سلام الله تعالی علیه): ۱. تعامل معاندانه ۲. تعامل غافلانه ۳. تعامل تاجرانه ۴. تعامل عاشقانه @nasirigilani_ir
متن زیارت امام حسن عسکری علیه السلام السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَوْلِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَجِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَصْفِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خُلَفَائِهِ وَ أَبَا خَلِيفَتِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَوْصِيَاءِ الرَّاشِدِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْفَائِزِينَ السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْأَنْبِيَاءِ الْمُنْتَجَبِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ وَصِيِّ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الدَّاعِي بِحُكْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاطِقُ بِكِتَابِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الْحُجَجِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا هَادِيَ الْأُمَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ النِّعَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ الْعِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعَاقِلِ حُجَّتُهُ وَ الثَّابِتَةِ فِي الْيَقِينِ مَعْرِفَتُهُ الْمُحْتَجَبِ عَنْ أَعْيُنِ الظَّالِمِينَ وَ الْمُغَيَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفَاسِقِينَ وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيداً بَعْدَ الانْطِمَاسِ ، وَ الْقُرْآنَ غَضّاً بَعْدَ الانْدِرَاسِ أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ أَسْأَلُ اللَّهَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يَتَقَبَّلَ زِيَارَتِي لَكُمْ وَ يَشْكُرَ سَعْيِي إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَجِيبَ دُعَائِي بِكُمْ وَ يَجْعَلَنِي مِنْ أَنْصَارِ الْحَقِّ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ مَوَالِيهِ وَ مُحِبِّيهِ وَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْهَادِي إِلَى دِينِكَ وَ الدَّاعِي إِلَى سَبِيلِكَ عَلَمِ الْهُدَى وَ مَنَارِ التُّقَى وَ مَعْدِنِ الْحِجَى وَ مَأْوَى النُّهَى وَ غَيْثِ الْوَرَى وَ سَحَابِ الْحِكْمَةِ وَ بَحْرِ الْمَوْعِظَةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ الشَّهِيدِ عَلَى الْأُمَّةِ الْمَعْصُومِ الْمُهَذَّبِ وَ الْفَاضِلِ الْمُقَرَّبِ وَ الْمُطَهَّرِ مِنَ الرِّجْسِ الَّذِي وَرَّثْتَهُ عِلْمَ الْكِتَابِ وَ أَلْهَمْتَهُ فَصْلَ الْخِطَابِ وَ نَصَبْتَهُ عَلَماً لِأَهْلِ قِبْلَتِكَ وَ قَرَنْتَ طَاعَتَهُ بِطَاعَتِكَ وَ فَرَضْتَ مَوَدَّتَهُ عَلَى جَمِيعِ خَلِيقَتِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا أَنَابَ بِحُسْنِ الْإِخْلاصِ فِي تَوْحِيدِكَ وَ أَرْدَى مَنْ خَاضَ فِي تَشْبِيهِكَ وَ حَامَى عَنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ بِكَ فَصَلِّ يَا رَبِّ عَلَيْهِ صَلاةً يَلْحَقُ بِهَا مَحَلَّ الْخَاشِعِينَ وَ يَعْلُو فِي الْجَنَّةِ بِدَرَجَةِ جَدِّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ بَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَ سَلاماً وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ فِي مُوَالاتِهِ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَاناً إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ وَ مَنٍّ جَسِيمٍ. @nasirigilani_ir