eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
966 عکس
342 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل خطبه حضرت زینب (ع).mp3
4.09M
✳️ تحلیل خطبه حضرت زینب (ع) این‌ مبحث که در آن خطابه آتشین حضرت زینب (ع) در کاخ یزید مورد بررسی قرار گرفت، در سال ۱۳۹۵ در میان جمعی از فرهیختگان و فرهنگیان در کتابخانه مسجد منظریه رشت ارایه شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ شادی مضاعف از تحقق آتش بس در لبنان و غزه 🔹پس از آغاز طوفان الاقصی و پس از حمایت حزب الله از حماس، حملات سبعانه اسرائیل به غزه و سپس در مرحله پسین به لبنان رقم خورد. از این ماجرای بس تلخ یک سال و نیم گذشت. 🔹افزون بر عموم فرماندهان حماس، بیشتر فرماندهان حزب الله به ویژه رهبر ممتاز آن؛ یعنی مرحوم سید حسن نصر الله مظلومانه به شهادت رسیدند. 🔹هزاران نفر در غزه و لبنان به ویژه زنان، کودکان و بیماران در بیمارستان ها و حتی بسیاری از خبرنگاران و اطباء مظلومانه به شهادت رسیدند. ده ها هزار سازه مسکونی شامل: خانه، مسجد، مدرسه و بیمارستان ویران و با خاک یکسان شد. 🔹صدای ناله و سوز و گداز در تمام یک سال و نیم گذشته از منطقه کوچک غزه و لبنان به آسمان رسید. میلیون ها نفر در اقصی نقاط جهان با مردم فلسطین و لبنان همدردی کردند. 🔹برخی از محافل حقوقی دنیا به رغم همه همصدایی ها با جنایات اسرائیل به ناچار نخست وزیر سفاک آن را جنایت کار جنگی معرفی کردند. 🔹در این بین کارنامه دولت های حامی اسرائیل و تامین کننده سلاح آنان؛ یعنی آمریکا و برخی از دول اروپایی بسیار تاریک و تار است! 🔹باری، میزان درد و رنج مستمر در یک سال و نیم گذشته که مستقیما متوجه خانواده های مصیبت زده و به صورت غیر مستقیم متوجه همه مسلمانان و آزادگان جهان شد، آن قدر سخت و سنگین است که تنها در دستگاه دقیق محاسبه الهی قابل سنجش است و هزار البته خداوند در مجال مقرر پیمانه عذاب سخت و بی پایان همه جنایت کاران را پر خواهد ساخت. 🔹آن چه مایه مسرت است پایان یافتن چنین اندوهی طولانی و جانکاه است که جان جهانیان را آزرده کرد و صد البته امروز با پایان یافتن این جنگ نابرابر، شادمانی رخ نمود. 🔹باید از درگاه الهی ملحانه بطلبیم که دیگر مجالی به ستم ستمگران در پهنه گیتی ندهد و پرونده جنایتکاران را با ظهور حضرت حجت (سلام الله تعالی علیه) برای همیشه پایان دهد! بمنه و کرمه عصر جمعه بیست و هشتم دی ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۸۲.mp3
13.17M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1282 🗓 5 آذر ماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ حُكْمِ مَنْ قَبَّلَ غُلَاماً بِشَهْوَةٍ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۲۹.mp3
10.82M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 229 🗓 18 آذرماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «وَقَالَ الَّذِینَ لَا یعْلَمُونَ لَوْلَا یکلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِینَا آیةٌ کذَلِک قَالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَینَّا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یوقِنُونَ» (بقرة118) @nasirigilani_ir
✳️ بطلان ادعای انحصار متون وحیانی به مباحث درون دینی ضرورت تفاوت میان تعقل با تفلسف ضرورت تفاوت میان رویکرد وحیانی با رویکرد اخباری یکی از نکات اساسی که ورود اهل بیت (ع) به مباحث خداشناسی بدست می آید آن است که مدعای انحصار قلمروی دین به مباحث و مسایل درون دینی مردود است؛ به این معنا که شماری از مدافعان فلسفه معتقداند که از آیات قرآن و روایات معصومان باید انتظار داشت که مباحث درون دینی در آنها بازتاب یابد؛ یعنی آموزه های اعتقادی، اخلاقی فقهی متناسب با مخاطبان دین دار. از این جهت، مباحث برون دینی؛ یعنی آن دست از مباحث و مسایلی که مخاطبان آن غیردین داران هستند، باید به فلسفه یا کلام اسلامی سپرده شود و از آیات و روایات نمی توان انتظار داشت که پاسخ اشکالات و شبهات ملاحده و زنادقه را بدهند. از این جهت دانستن فلسفه و اصطلاحات فلسفی گریز ناپذیر است. این در حالی است که اگر دانش و معارف قرآن و اهل بیت (ع) به صورت جامع و همه جانبه مورد واکاوی قرار گیرد، دو فائده اساسی را به دنبال دارد یا مسایل فراوان در آنها پاسخ داده شده یا آن که روش پاسخ یا دانش لازم برای پاسخ در آنها بازتاب داده شده است. در غیر این صورت باید آیاتی نظیر آیه شریفه «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ» (نحل، 89) و روایاتی نظیر « فَلْيَذْهَبِ الْحَكَمُ يَمِيناً وشِمَالاً فَوَاللَّه لَا يُؤْخَذُ الْعِلْمُ إِلَّا مِنْ أَهْلِ بَيْتٍ نَزَلَ عَلَيْهِمْ جَبْرَئِيلُ» (الکافی، ج 1، ص 400) که در انها بر جامعیت قرآن و روایات اهل بیت (ع) تاکیده شده بی معنا خواهد بود. این در حالی است که قرآن بارها با زنادقه سخن گفته و مناظرات اهل بیت (ع) با ملاحده و زنادقه در برابر دیدگان ما قرار دارد. توقف قدرت نقد و پاسخگویی به این دست از شبهات به دانستن اصطلاحات فلسفی که خود با مشکلات فراوانی روبرو است، مغالطه آشکار است. باید توجه داشت که معیار در نقد و پالایش اندیشه ها عقل است که روایات کتاب العقل و الجهل کافی شریف به خوبی جایگاه آن را تبیین کرده است. از این جهت، نباید میان تعقل و تفلسف خلط کرد. هنر فلسفه مثل هنر منطق آن است که می تواند به سامان مندی تفکر و تعقل کمک رساند، اما چنان نیست که بدون آن دستگاه تعقل و تفکر تعطیل شود. راز آن که ارسطو به شاگردان خود می گفت نخست بروید در بازار ببنید مردم منطق می دانند و اگر کسی می گفت نه می گفت تو به درد منطق نمی خوری! همین نکته است. فرمایش امام صادق (ع) که به زندیق فرمود: «هل یجحد العاقل ما لا یعرف» بیانگر همین نکته است؛ یعنی زبان مشترک میان همه آدمیان تعقل است و آن حضرت با استناد به زبان عقل با زنادقه به گفتگو پرداخت. بر این اساس، اگر مبنای داوری ها تعقل است و نه تفلسف پس متون وحیانی اعم از قرآن و احادیث لبریز است از تعقلات عمیق و ژرف؛ چنان که شاگردان امام صادق (ع) امثال هشام بن حکم و مومن طاق اگر در عصر آن حضرت به خوبی از نقد شبهات بر می آمدند، امروز هم اگر نزد آن حضرت تلمذ می کردند، از عهده نقد شبهات فلاسفه عصر بر می آمدند. سرمایه علمی امام صادق (ع) که حل مستقیم مسایل و شبهات یا تجهیز علمی و توانمند سازی علمی در آنها به وفور انعکاس یافته، در دوران ما هم چنان در سایه میراث روایی وجود دارد. متاسفانه ظهور اخباری گری و برخورد جاهلانه آنان با قرآن و عقل و تعطیلی این دو منبع دین شناخت، بدترین ضربه و ضرر را به رویکرد عقلانی به مطالعات وحیانی زد؛ به گونه ای که هر کس که از اهمیت و غنای مطالعات وحیانی سخن می گوید، به اخباری گری متهم می شود! از این رو، باید میان رویکرد وحیانی با رویکرد اخباری تفاوت جدی قایل شد. رویکرد اخباری گری که جوهره آن با تعطیلی تعقل و تدبر در آیات قرآن و حتی روایات نبوی و نیز تعطیلی اجتهاد همراه است، با رویکرد وحیانی که به استخراج و اصطیاد معارف و اسرار قرآن تاکید دارد و برای عقل در دو حوزه اعتقادات و اخلاقیات و در مبانی و اسس فقهیات و نه بخش تعبدیات آن جایگاه ویژه ای قایل است، تفاوت بسیار به فاصله از زمین و آسمان برقرار است. برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ نقش دین در سعادت فرد و جامعه از نگاه اندیش وران غرب یکی از روانشناسان می گوید: «بسياري از بيماران رواني وحشت زده ي خود را به وسيله دين و مذهب معالجه كردم؛‌ زيرا كسي كه مبتلا به بيماري وحشت زدگي است، اگر توجيه شود خدا او را دوست دارد، رفته رفته از ترس و وحشت او كاسته مي شود و روحش نيرو پيدا مي كند. (عقده اي رواني ص 95) فرويد كه خود یک ملحد است، مي گويد: «البتّه مذهب از آنجا كه به ميزان زياد در رام كردن غرايز غيراجتماعي كمك كرده است، خدمات مهمّي به انسانيّت و اجتماع و تمدّن انجام داده است.» (آرامش رواني و مذهب، ص 9 ـ‌ 5) اميل دورکهيم؛ جامعه شناس معروف فرانسوي، هرچند به دين و خدا اعتقادي ندارد، در مورد دين و فوائد آن چنین مي گويد: «دين پديده اي انضباط بخش، انسجام بخش، حيات بخش و خوشبختي آفرين است، که از چند طريق به انسجام و يک پارچگي اجتماعي کمک مي کند. اين سيستم اعتقادي سبب حفظ و نگهداري ارزش هاي انساني و نهايي اجتماعي مي گردد و با تعظيم و بزرگداشت شعائر ديني، شناسايي و احساس تعهّد نسبت به ارزش هاي اصولي اجتماعي بيشتر مي شود و اعتقاد به نظام پاداش و کيفر ماوراء طبيعي در دين به تضمين و لزوم عقل به ارزش هاي اجتماعي توسّط انسان ها کمک مي کند» (مذهب در رويدادهاي زندگي، ص 35) رابرت ا ـ هيوم تحت عنوان «نقش دين»‌ گويد:‌ «دين كمك مي كند‌ كه مصائب زندگي را بدون شكوه و ناله تحمّل كند؛‌ براي مسألة‌ شرّ راه حلّي به دست مي دهد؛‌ كيفيّت زندگي اين جهان را ارتقاء مي بخشد. اميد به يك زندگي بهتر در آتيه را فراهم مي آورد. مشخّصات يك جامعه ي‌ نمونه و ايده آل را به دست مي دهد و براي رستگاري و نجات، يك برنامه ي عملي مطرح مي نمايد.» (اديان زنده ي جهان،‌ ص 18) «پاسکال» معتقد بود: «آدمي به دين نياز دارد، تا به او حسّي در باره¬ي جايگاه خويش در جهان و هويت خويشتن و ايده¬هاي خرسندي¬بخش از خودش بدهد؛ زيرا که او موجودي خودآگاه است. بدون اين چنين احساسي، حتّي تحمّل خويش را ندارد و به جست¬وجوي راه¬هاي گريز ازخويشتن برخواهد خاست.» (مجلّه¬ نداي آزاد 26/34) چنان¬كه «انيشتين‌»‌ بزرگ¬ترين رياضي ـ‌ فيزيك¬دان‌ و كاشف اتم ¬گويد:‌ من تأييد مي¬كنم،‌ كه مذهب قوي¬ترين و عالي¬ترين محرّك تحقيقات و مطالعات علمي است و فقط آن¬ها كه معني كوشش باورنكردني دانشمندان را و مهم¬تر از همه فداكاري وكوشش طلايه¬ها و پيش¬قراولان علمي يعني كار خُردكننده تئوري¬سازان را مي¬شناسند، مي¬توانند نيروي عظيم هيجاني را كه مصدر اين همه ابداعات عجيب و كاشف واقعي فنون¬هاي زندگي است، دريابند. آيا چه الزامي و اعتقادي از نظم جهان هستي و چه اشتياق عجيبي «كپلر» و «نيوتن» را نيرو وتوان مي¬بخشد كه سال¬ها در تنهايي و سكوت محض، براي توضيح دادن و از پيچيدگي درآوردن نيروي جاذبه و نظام فلكي رنج ببرند. ولي تنها كسي مي¬تواند يك تصوّر روشن از چيزي كه به راهنمايان واقعي بشري الهام داده‌ و به آنان نيرو بخشيده است، داشته باشد، كه خود در چنين راهي گام برداشته و سال¬ها عمر خويش را در اين راه صرف كرده باشد. بلي، آن چيزي كه به فداكاران و جانبازان قرون، عليٰ¬رغم شكست¬ها و ناكامي¬هاي ظاهري، توان مي¬دهد،‌ تا بار ديگر به پاي خيزند و جهاد كنند، اين احساس مذهبي مخصوص است كه يكي از معاصرين گفته است، كه اين عصر مادّه¬پرستي فقط كارگران جدّي و واقعي علوم آن¬هايي هستند كه داراي احساسات مذهبي عميق باشند. به سختي مي¬توان در بين مغزهاي متفكّر جهان، كسي را يافت كه داراي يك نوع احساس مذهبي مخصوص به خود نباشد. اين مذهب با مذهب يك شخص عادّي فرق دارد و يك دانشمند مسلّح به عقيده¬ي قانون علّيّت، عالم وجود مي¬باشد، مذهبش شكل تحرّي شعف¬آور از نظام عجيب و دقيق كائنات است كه گاه پرده از روي اسرار برمي¬دارد كه در مقام مقايسه با آن تمام تلاش¬ها و تفكّرات منظّم بشري، انعكاس ضعيف و ناقابلي بيش نيست. اين احساس [مذهبي] چراغ راه كاوش¬ها و زندگي اوست. (جهاني كه من مي¬بينم، ص 59 ـ 61) 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
🌐 مصادره اموال ملت در انگلستان و هلند به خاطر قرارداد زیان بار کرسنت 🔸از کارهای ستودنی نظام آموزشی کشور گنجاندن دروس تاریخ در کتاب های درسی از دوران ابتدایی تا دبیرستان بوده و هست که در دوران پهلوی هم رایج بود. 🔹گر چه تاریخ همواره با غرض ورزی ها و جهت دهی با امیال حاکمان همراه بوده و هست، اما چهره تابناک حقیقت هیچ گاه قابل پنهان کردن نیست و از این جهت می توان خدمتگزاران عاشق و بی تاب خدمت به وطن را به نیکی شناخت. 🔸در میان چهره های سرسخت مدافع وطن باید از امیر کبیر یاد کرد که تا پای جان برای حفظ و اعتلای وطن کوشید. کتاب امیر کبیر فریدون آدمیت خواندن دارد. کاری به مرام و مسلک نویسنده ندارم. از زبان بیگانگان می نویسد که پیوسته خواستند امیر را با عشوه یا رشوه بخرند، اما همواره ناکام ماندند! 🔹بیگانگان نوشتند همان پولی که به عنوان رشوه به امیر حوالت دادند و امیر به عکس عموم رجال آن روز ایران، دست رد به آن زد، برای ریختن خون او هزینه شد! از جمله ماجراهای خواندنی زندگی تابناک امیر کبیر حضور مجاهدانه او در بستر بیماری و نظارت کامل بر بندهای قرارداد ارزمه الروم است که چند روز به طول کشید و نزدیک بود به قیمت جانش تمام شود. 🔸حرص امیر در تحفظ بر تمام منافع ایران در بندهای این قرارداد موجب تعجب و تحسین سفرای بیگانه شد. حال این دست از عشق و شیدایی به وطن را مقایسه کنید با ماجرای قرارداد ننگین کرسنت که جلوی چشم جهانیان مفت و مجانی چند میلیارد دلار به کشور زیان زدند و در حالی که بسیاری خوابند یا خود را به خواب زدند، اموال ذی قیمت کشور در حال مصادره در فلان و بهمان کشور است! 🔹شگفت آن که هیچ صدای سوز و گداز جدی هم از هیچ حلقومی شنیده نمی شود! آیا قرار بوده و هست با همین سهل انگاری ها و فرصت سوزی ها سرمایه کنونی و سرمایه نسل های بعدی را برباد دهیم؟! چرا دستگاه قضا یک بار بدون پرده و پروا عوامل این قصور یا تقصیر را شناسایی و محاکمه نمی کند تا پاسخگوی چنین خسارت عظیم به ملت باشند و درس عبرتی برای همگان باشد؟! ✍ علی نصیری عصر دوشنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۸۳.mp3
11.81M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1283 🗓 17 آذر ماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ ثُبُوتِ اللِّوَاطِ بِالْإِقْرَارِ أَرْبَعاً لَا أَقَلَّ وَ سُقُوطِ الْحَدِّ بِالتَّوْبَةِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۳۰.mp3
11.82M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 230 🗓 19 آذرماه 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آَيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» (بقره، 118 ) @nasirigilani_ir
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادر سه شهید که دربیمارستان زیر تیغ جراحی دوام نیاورد و با گذشت دو ساعت از مرگ، با صحبت هایی که در آن عالم با سه فرزند شهیدش داشت، مجددا روح به بدنش بازگشت. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ چند توصیه در باره روش تدریس کتاب درآمدی بر علوم حدیث عطف به درخواست یکی از دوستان فاضل این فایل صوتی در اختیار ایشان و سایر همراهان مکرم قرار می گیرد. @nasirigilani_ir
✳️ سر سفره این جمله را زیاد تکرار کنید: خدایا از این که هست، داریم و می توانیم، هزاران هزار بار تو را شکر و سپاس! مکرر به عزیزان این سفارش ابلاغ شد که سر سفره پیوسته این جملات را تکرار کنید: 🔹از این که هست! زیرا گاه ناخواسته دورانی همچون جنگ و ویرانی بر ما تحمیل می شود و چنان قحطی جانکاه رخ می نماید که اگر کرور کرور پول هم هزینه کنیم، قطعه نانی در دسترس قرار نمی گیرد! اندکی خود را در چنین ایام و روزگار قحطی بگذاریم! 🔹 از این که داریم! زیرا در همین جهان و در بسیاری از کشورها در کران تا کران گیتی صدها میلیون انسان می زیند که از اندک توان و توشه مالی برخوردار نیستند تا لقمه نانی به کف آورند و روز و شبی را کنار خانواده به سیری به پایان رسانند! 🔹 از این‌ که می توانیم! کافی است در لابلای روزمرگی زندگی گاه گداری سری به بیمارستان ها بزنید و درنگرید چه افراد متمول و ثروتمندی با کوهی از مال و منال، بر تخت بیماری زار و نزار به خاطر درد بیماری به خود می پیچند و توان فرو دادن یک لقمه غذای لذیذ را ندارند و در غبطه تناول یک کاسه غذا می گدازند! 🔹اما در سایه لطف و مرحمت بیکران و بی منت الهی من و شما اینک سر سفره محبت الهی نشسته ایم و مشغول تناول غذا هستیم! معنای این امر آن است که هست، داریم و می توانیم! از خاطرمان نرود سر هر سفره این جمله را تکرار کنیم: خدایا از این که هست، داریم و می توانیم، تو را هزاران هزار بار شکر و سپاس! @nasirigilani_ir