eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
966 عکس
341 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ انا لله و انا الیه راجعون به اطلاع دوستان و همراهان مکرم می رساند که مرحوم نجفقلی رشیدی پدر شهید رحیم رشیدی و عموی استاد آیت الله علی نصیری به رحمت ایزدی پیوسته و عصر امروز به خاک سپرده شده است. آن مرحوم سالیان متمادی از نمازگزاران و خدمت گزاران به مسجد محسوب شده و در رتق و فتق امور مورد مراجعه و اعتماد مردم محسوب می شده است. خداوند ایشان را با انبیاء و اولیای خود محشور فرماید. 🔹 مناسب است دوستان در صورت امکان برای آن مرحوم نماز لیله الدفن به جا آورده و با دعا و تلاوت سوره مبارکه فاتحه از ایشان یاد فرمایند. http://eitaa.com/alinasirigilani
صوتی از مرحوم نجفقلی رشیدی.mp3
82.7K
✳️ آوازی کوتاه از مرحوم نجفقلی رشیدی به قبرستان گذر کردم صباحی شنیدم ناله و افغان و آهی شنیدم که سری با خاک می گفت که این دنیا نمی ارزد به کاهی و ... http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ سخنرانی استاد علی نصیری در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم دقایقی دیگر پس از نماز عشاء و تلاوت قرآن بنا به درخواست امام جماعت مکرم و هیات امنای محترم مسجد، قرار شده است که استاد شب های چهارشنبه مباحثی در زمینه تفسیر قرآن ارایه کنند. مبحث امشب: تفسیر آیه شریفه: «و علامات و بالنجم هم یهتدون» http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسش در باره حکم آمد و رفت زنان به مساجد سلام علیکم سوالی پیش آمده بود در مورد منع رفت و آمد خانم ها به مسجد، برای علت این منع فلسفه های بیان شده است از قبیل اینکه خانم ها در خانه نماز بخوانند تا کودکان ببیند و یاد بگیرن و یا بچه ها را نگه دارن تا مانع آمدن بچه ها به مسجد بشوند، مسجد هم پاک بماند و.... آیا این فلسفه ها یا برداشت های عقلی از روایات صحیح است؟ 🔹 پاسخ: از جمله آموزه هایی که در برخی از روایات راه یافته نهی از ممانعت از خروج آنان از خانه، نهی زنان برای شرکت در جمعه و جماعت و مواردی از این دست است. به عنوان نمونه شیخ حر عاملی در بابی با عنوان «باب جملة مما يحرم على النساء وما يكره لهن وما يسقط عنهن» در روایت ششم چنین آورده است: «وبإسناده عن حماد بن عمرو وأنس بن محمد ، عن أبيه ، عن جعفر بن محمد ، عن آبائه ( عليهم السلام ) - في وصيه النبي ( صلى الله عليه وآله ) لعلي ( عليه السلام ) - قال : يا علي ، ليس على النساء جمعة ولا جماعة ، ولا أذان ، ولا إقامة ، ولا عيادة مريض ، ولا اتباع جنازة ...» در باره نهی از خروج زنان از خانه، نیز باید گفت: قرآن از دختران شعیب پیامبر (ع) یاد می‌کند که برای شبانی گوسفندان از خانه خارج شده و زمانی موسی (ع) به آنان برخورد کرد که برای آب دادن به گله خود و عدم اختلاط با مردان، در کناری منتظر ماندند. پس از بازگشت به خانه، یکی از آنان مامور دعوت موسی به خانه پدر می‌شود: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یدْعُوک لِیجْزِیک أَجْرَ مَا سَقَیتَ لَنَا» قرآن چنان که دأب آن است، داستان پیامبران و امت‏های گذشته را برای عبرت و درس آموزی همه ما ذکر می‌کند. اگر بر اساس این آیات، دختران یک پیامبر آسمانی هر چند به خاطر کهنسالی پدر، می‏توانند با رعایت اصل «عدم اختلاط با مردان» به شغل شبانی مشغول شوند و مجازند که با پسر جوانی همچون موسی به گفت و گو پرداخته و تنها و البته با رعایت اصل «حیا» نزد او آمده و او را نزد پدر همراهی کنند، دیگر معنا ندارد که ادعا شود در روایتی از معصوم، آموزه‏های مخالف آن ارایه شده و بر خانه نشینی مطلق زنان و بدون هیچ قید و استثنایی، تاکید شده است! چنین مدعایی با سیره خود اهل بیت (ع) سازگاری ندارد؛ زیرا به استناد منابع تاریخی و روایی، فاطمه‏(ع) به عنوان بهترین و برترین الگوی زن مسلمان، در دوران رسالت پیامبر اکرم (ص) در مکه گاه نزد پدر در کنار کعبه می‌آمد و خار و خاشاک را که از سوی مشرکان بر سر و روی پیامبر ریخته می‌شد، از چهره و بدن ایشان پاک می‌کرد. در برخی از روایات آمده است که صحابه‏ای همچون بلال آن بانو را در کار خانه یاری می‌رساندند و سلمان با دیدن چهره زردگون فاطمه (ع) و چادر وصله زده او اشک از چشمانش جاری شد. صدیقه طاهره (ع) پس از ماجرای غصب خلافت پای به مسجد گذاشت و در کنار محاجّه و مناظره با ابوبکر درباره فدک، در خطبه ای غرّا عموم صحابه را به خاطر کوتاهی در دفاع از حق حضرت امیر (ع) مورد نکوهش قرار داد. با چنین حقایق روایی و تاریخی آیا می‌توان پذیرفت که مراد از روایت پیشین، حبس مطلق زنان در خانه است؟! با توجه به قرائن پیشگفته باید گفت که مراد از نوع تعاملات بازدارنده پیشگفته درباره زنان، مواردی و مصادیقی است که خروج آنان از خانه و برخورد آنان با نامحرمان، زمینه آلوده دامنی آنان را فراهم می‌آورد و جامعه و خانواده را در معرض تباهی و فساد قرار می‌دهد. گذشته از مخالفت اطلاق مورد ادعا ممانعت های پیشگفته در روایات با واقعیت جاری جامعه سازگاری ندارد: امروز با توجه به پدیده جهانی شدن و تبدیل جهان به یک دهکده کوچک، با چشم پوشی از گستردگی پدیده پورنوگرافی و هرزه نگاری، حضور مردان و زنان در فضای مجازی و انتشار تصاویر و فیلم های آنان، چنان وسیع و گسترده است که دیگر نمی توان مدعی شد حضور زنان در اجتماع هر چند با حفظ حریم و حرمت باعث انگیزش جنسی مردان یا به عکس و آسیب دیدن عفت و حجاب می شود. در روزگار ما زنان مومن و مسلمان چه در ایران و چه در کشورهای مختلف اسلامی در نمازهای جمعه و جماعت حضور می یابند و تاکنون شنیده نشده که این حضور باعث تضعیف باور یا رفتار دینی آنان شده است، بلکه به عکس همه از نتایج مثبت و تقویت دین داری در این باره سخن می گویند. یک جهت آن گستردگی پدیده برق و روشنایی در شب ها در تقریبا همه جای دنیا و نیز وجود دستگاه عریض و پر دامنه پلیس و دستگاه قضایی، افزون بر وجود دوربین های کنترل اجتماعی در عموم خیابان ها در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. دیگر چنان نیست که هر مردی دست هر زنی را گرفته و هر جا دلخواهش باشد، همراهی کند؛ چنان که چنان نیست هر زنی با هر آشنا و بیگانه نشست و برخاست داشته باشد و رفتار آنان از چشم مدیران خرد و کلان جامعه پنهان باشد. 👇👇👇
آگر گفته شود که پس این همه آزادی و ولنگاری جنسی و زیان های ناشی از آن در دنیای مدرن امروز چیست؛ در پاسخ خواهیم گفت که اشکال آنان در نظارت نیست، بلکه در قوانین ناصواب حقوقی است که بدان پایبنداند؛ به این معنا که در دنیای مدرن رفتار جنسی حتی برای زنان شوهر دار جرم و بزه شناخته نمی شود؛ چنان که روسپیگری و هم جنس گرایی را عموماً امری مباح و قانونی می انگارند! از این جهت روی سخن ما با جامعه ای همچون جوامع اسلامی است که قوانین خود را منطبق با شریعت اسلامی تنظیم کرده و بر اساس آن نظارت ها و کنترل های اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند. در این دست از جوامع اثبات آن که بیرون آمدن زن از خانه با تاکید بر حفظ حریم و عفاف از ناحیه خود او آن هم برای شرکت در جمعه و جماعت، باعث تضیعف دین و عفاف می شود، کار سختی است. به هر روی، اگر آمد و شد زنان به مساجد و محافل مذهبی همراه با تحفظ به عفاف و حجاب باشد و مفسده ای را به دنبال نداشته باشد، نه تنها مشمول نهی نیست، بلکه از جهاتی مورد تاکید است. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ تقدیر و تشکر بابت ارسال پیام های تسلیت عرض سلام، ارادت و تشکر خدمت همه عزیزانی که از طریق گروه معارف وحی و خرد یا به صورت خصوصی پیام تسلیت ارسال فرمودند. از این که مجال نام بردن همه عزیزان نیست، اعتذار می طلبم. بسیار محبت فرمودید. خداوند گذشتگان شما را مستغرق دریای رحمت خود فرماید. 🔹 از میان پیام های متعدد دوستان و عزیزان پیام ذیل نظر این ناچیز را جلب کرد: 💕با سلام و عرض ادب با نوای دلنشین و سنتی مرحوم عموی عزیزتان منقلب شده و اشک ریختم، خدایش غریق رحمت نماید و با محمد و آل محمد محشورشان فرماید. تسلیت عرض می کنم طول عمر حضرتعالی و خانواده محترم را با توفیقات روزافزون در نشر معارف خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام آرزومندم. قربانتان ... درود و سپاس http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم! 🔹 زیارت سالار شهیدان (ع) 🔹 زیارت حضرت حجت (ع) 🔹 دعای پر نور کمیل 🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها 🔹 طلب بخشش برای گذشتگان 🔹 تلاوت سوره مبارکه یس 🔸 حضرت امیر (ع) فرمود: «اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ‏ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة» http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ مناجات شعبانیه را در ماه شعبان المعظم بسیار مغتنم بدانیم! خدا می داند که به استناد دانش اندک خود دعایی در عین کوتاهی در حد و قواره مناجات شعبانیه نمی شناسم! بالاترین و ژرف ترین معارف الهیه در این مناجات بازتاب یافته است. کاش مثل دعای افتتاح که پخش آن در هر شب ماه مبارک رمضان در رسانه ملی سنت شده است، خواندن مناجات شعبانیه در شب های ماه شعبان المعظم هم سنت می شد! متاسفانه به خاطر کثرت کارهای جاری تا کنون توفیق شرح این دعا به اندازه فهم قاصر و فاتر فراهم نشد. فقره آغازین این مناجات را از نظر می گذرانیم: اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی وَ لا یَخْفَى عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی. http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
بسم الله الرحمن الرحيم سلام استاد عزیز پیشنهاد مطالعه ترجمه قرآن برای هر دانشجو یک جزء و با یک موضوع واحد برای همه به عنوان کار عملی را تایید می فرمایید؟ مخاطبین: دانشجویان مقطع کارشناسی، مخلوطی از همه رشته ها دو کلاس خواهران و برادران چه موضوعی پیشنهاد حضرتعالی است؟ از محبت شما سپاسگزارم جزاکم الله تعالی خیرا 🔹 پاسخ در فایل صوتی پیوست: 👇👇👇
✳️ مناجات شعبانیه (بخش دوم) إِلَهِی أَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِکَ إِلَهِی إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ [فَفَعَلْتَ‏] مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ إِلَهِی إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْلَى مِنْکَ بِذَلِکَ وَ إِنْ کَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِی وَ لَمْ یُدْنِنِی [یَدْنُ‏] مِنْکَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَیْکَ وَسِیلَتِی إِلَهِی قَدْ جُرْتُ عَلَى نَفْسِی فِی النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَیْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا إِلَهِی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ أَیَّامَ حَیَاتِی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنِّی فِی مَمَاتِی إِلَهِی کَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی‏] اِلّا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی. http://eitaa.com/alinasirigilani