✳️ اعمال شب ها و روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔹 غسل جمعه
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 زیارت قبول مومنان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیه اکمال باصدای استاد
#شحات_محمد__انور
زیارت آل یاسین.m4a
2.48M
به لطف الهی عصر امروز مراسم نورانی و تاثیر گذار در حسینیه امام صادق علیه السلام برگزار شد.
فاضل محترم جناب آقای عادلی زیارت آل یاسین را خواند و فرهیخته محترم حجت الاسلام و المسلمین ربیع زاده سخنرانی ایراد کرد.
در پایان در باره چگونگی برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول محرم و پیشنهاد استمرار آن تا آخر محرم الحرام گفتگو شد.
بخشی از گفتگوی جمعی به مسایل فرهنگی استان و عدم توجه مدیران به سرمایه های کنونی فکری و علمی استان اختصاص یافت.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ آفاق پر از غلغله و شیون و شین است!
پس از پشت سر گذاشتن ماه ذو الحجه و ایام شادی بخش آن مثل عید قربان و عید غدیر و توشه ها که حاجیان، کربلایی ها و جمع انبوهی از مومنان در عرصه های مختلف برای خود ذخیره کرده اند، اینک نوبت اشک و آه است!
اشک و آه برای تاریک دلی بشریت که پرده ای از آن در کربلا خودنمایی کرد!
اشک و آه برای پلشتی و پلیدی شاگردان ابلیس که با انتقام بس شکننده از سالار شهیدان و یاران مظلوم ایشان (علیهم السلام) آشکار شد!
اشک و آه برای فریاد مظلومیت و غربت زنان و خردسالان کربلا!
اشک و آه برای آن چشمانِ گریانی که در روز عاشورا هر لحظه بر خاک افتادن عزیران خود را نظاره کردند!
اشک و آه برای سرور مظلومان عالم که صدای ناله جانسوز و جانگداز ایشان بر سر نعش پاره پاره علی اکبر و عباس (سلام الله تعالی علیهم) هنوز جهان مُلک و ملکوت و جان قدوسیان و کروبیان را در غم و غصه غرق کرده است!
ما به عنوان یک انسان، یک دین دار، یک مسلمان و یک شیعه از هر جهت به کربلا و به سالار شهیدان (علیه آلاف التحیه و الثناء) یکسره بدهکاریم و چگونه بار پرداخت آن را به دوش توانیم کشید؟!
زیرا سالار شهیدان با خون خود، با حریت و آزادمنشی خود، با ایمان و یقین استوار خود و با سخنان همصدا با عمل خود، به جهانیان درس آزادگی و انسانیت آموخت، به دین داران درستی دین باوری را نشان داد؛ به مسلمانان تفسیر عملی آیات عشق و دلداگی به خداوند را آموخت و به دلدادگان شیعه نورانیت و مانایی عهد ولاء و ولایت را به اثبات رساند.
امروز را باید سرآغاز رسمی ماه عزای سالار شهیدان بیانگاریم!
باید خود را نه برای یک دهه بلکه برای چند دهه تا اربعین و بلکه تا پایان صفر المظفر بیش از هر زمان دیگر در رکاب یاری و همراهی سالار شهیدان ثابت و استوار نگاه داریم!
بیاییم از خداوند خاضعانه و خاشعانه طلب کنیم که اگر سعادت حضور در کربلا را نداشتیم، شایستگی معیت و همراهی با مقام و منزلت شهیدان و شاهدان کربلا را به ما ارزانی فرماید که فرمودند در زیارت سالار شهیدان و یاران ایشان (ع) پیوسته این جمله را تکرار کنید: یا لیتنا کنا معکم فنوز فوزا عظیما!
بیاییم صادقانه و خالصانه در این میدان ملکوتی و عرشی گام گذاریم!
بگذاریم در کارنامه امسال عاشورایی ما ذره ای رنگ و ریاء، سمع و سمعه، نان و نواله، نام و نشان راه نیابد! این گوی و این میدان!
ما دیروز به کمک شماری از عزیزانِ ماه و همدل در گوشه گمنامی و در یک روستای معطر به عطر اهل بیت (ع)، فضای حسینیه امام صادق (ع) را شست و رفت کامل کرده و با برگزاری مراسم دعا و نیایش، آغازیدن سفره نورانی محرم را اعلام کردیم!
تا چه قبول افتد و چه در نظر آید!
آفاق پر از غلغله و شیون و شین است
ای غمزدگان باز مگر قتل حسین است
هر کس که در این تعزیه گریان حسین است
شک نیست که فردا ز محبان حسین است
فرمان رسد از حق به سوی خادم جنت
وی را بنوازید که مهمان حسین است
علی نصیری
صبح صادق شنبه
بیست و چهارم تیر ماه
روستای مژده
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم سال گذشتهی حسینیهی امام صادق علیه السلام
✳️ اعلام شماره کارت جهت کمک به مراسم حسینیه امام صادق علیه السلام
برخی از عزیزان از سر بزرگواری پیام دادند که شماره کارت مربوط به حسینیه امام صادق علیه السلام اعلام گردد تا زمینه مشارکت معنوی علاقه مندان مراسم فراهم گردد.
عطف به پیشنهاد شماره کارت ذیل اعلام می گردد:
5892101308649041
به نام محمد حسین نصیری
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ مراسم عزاداری سالار شهیدان (ع) در حسینیه امام صادق (ع) مژده
قال الصادق (ع): نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ
به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام؛ ماه عزای سالار شهیدان (ع) و یاران باوفای ایشان مراسم سخنرانی و سوگواری در حسینیه امام صادق (ع) به شرح ذیل برگزار می گردد:
🔸 سخنرانان؛ اساتید حوزه و دانشگاه و افاضل گرام:
۱. حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین نصیری (روز اول)
۲. حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پور (روز دوم)
۳. حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ربیع زاده (روز سوم)
۴. حجت الاسلام و المسلمین عطاء الله اسماعیلی (روز چهارم)
۵. حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ملکی (روز پنجم)
۶. حجت الاسلام و المسلمین محمد موسوی اطهر (روز ششم)
۷. حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق ایران عقیده (روز هفتم)
۸. حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مطهری (روز هشتم)
۹. حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر موسوی اطهر (روز تاسوعا)
۱۰. حجت الاسلام و المسلمین یوسف صدیق عربانی (روز عاشورا)
🔸 تلاوت قرآن و زیارت عاشورا توسط آقایان: کربلایی اصغر ساجدی و کربلایی محمد جواد ساجدی
🔸 مداحی توسط آقایان: کربلایی حسن آزموده، کربلایی محراب ساجدی، کربلایی محمدی ساجدی و کربلایی علی ساجدی
🔹 زمان: دهه اول محرم الحرام، از ساعت پنج تا هفت عصر
🔹 مکان: روستای مژده، بعد از بقعه آسید محمد، حسینیه امام صادق (علیه السلام)
(منزل آیت الله دکتر علی نصیری گیلانی)
از عموم برادران و خواهران ایمانی برای شرکت در این مراسم معنوی و تعظیم شعائر حسینی دعوت به عمل می آید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
◾ویژه مراسم دهه اول محرمالحرام ۱۴۴۵
▫️سخنران: آیت الله دکتر علی نصیری
◾بانوای: حـــاج محسن کـــاشــفــــــی
◾️کربلایی مـــحــــمــــــد نــــــــوروزی
▫️زمان:از سه شنبه ۲۷ تیر | ساعت ۲۱
▫️مکان:خسعدی،مسجد حاج صمدخان
«مسجد تاریخی حاج صمدخان رشت»
« هیئت انصارالحسین(ع)رشت »
@hajsamadkhan_ir
@Ansaralhoseinrasht
✳️ ده نکته کاربردی در باره برگزاری بهتر مراسم سوگواری سالار شهیدان (علیه السلام)
حسب تجربه چند دهه ای از شرکت در مجالس سالار شهیدان (ع) و آن چه که به عنوان توشه دانش اندک در این عرصه فراهم شده است، در آستانه حلول محرم الحرام ده نکته و توصیه کاربردی ارایه می گردند که ان شاء الله تعالی می توانند در برگزاری قویم تر و نورانی تر مراسم سوگواری سالار شهیدان (ع) تاثیر گذارند:
🔹 1. مجلس سالار شهیدان (ع) از جهاتی می تواند در ردیف شب های قدر قرار گیرد که در آن هر فرد به فراخور ظرف وجودی خویش از بارش فیض و فیضان الهی بهره می گیرد. باید کوشید سهم خود از فیض حضور در این مجالس را از مرتبه کسب مغفرت الهی، برآورده شدن چند حاجت خُرد و کلان دنیوی، به مرتبه نیل به مراتب قُرب و معرفت الهی ارتقاء بخشید.
🔹 2. اخلاص مهم ترین رکن رکین پذیرش هر عمل است که صد البته در باره برگزاری مجالس عزا برای سالار شهیدان (ع) نیز سریان دارد. از این جهت از هر گونه شوب و شائبه برای حضور در این مجالس اجتناب کنیم. مبادا کسی حضور خود را با متاع بی ارزش افتادن در قاب عکس فلان شبکه یا خبرگزاری معامله کند!
🔹 3. با صرف نظر از آن که به داشتن وضو در همه ساعات شبانه روز و به ویژه هنگام ورود به مساجد و مراقد شریف اهل بیت (ع) توصیه شده است، با توجه به جایگاه معنوی بس فرازمند مجالس سوگواری سالار شهیدان و حضور فرشتگان در این مجالس، از تحفظ بر وضو و طهارت غفلت نشود.
🔹 4. از باب آن که فرمودند مومن «قليل المؤونة و كثير المعونة» است، بدون داشتن چشمداشتی از چگونگی پذیرایی و سایر امکانات مورد توقع، در مجالس روضه و بیشتر به هدف استفاضه و رشد و خدمت بیشتر در این مجالس شرکت کنیم. مبادا به عذر نبودن سیستم سرمایش و گرمایش و تنگی جا و کیفیت پایین چای و پذیرایی و ... خود را از حضو در چنین فیض عظیمی محروم کنیم!
🔹 5. سخن گفتن از دنیا و مسایل آن در مسجد که مناطاً مجالس سالار شهیدان (ع) را نیز می تواند دربرگیرد، کراهت دارد. اما اگر گفت و شنودهایی از این دست مزاحمت برای جمع فراهم آورد و مثلا مانع شنیدن صدای خطیب و مداح برای دیگران شود، از مصادیق فعل حرام خواهد بود که شایسته علاقه مندان و عاشقان سالار شهیدان (ع) نیست.
🔹 6. صاف و زلال کردن دل از هر گونه خشم و خشونت و کینه و عداوت نسبت به دوستان، همسایگان، برادران و خواهران ایمانی همه وقت لازم است؛ زیرا باور داریم که روزی در بهشت کنار هم خواهیم بود. این مهم در مجالس امام حسین (ع) از اهمیت بیشتری برخوردار است. مبادا کسی به خاطر کینه خود را از فیض حضور در چنین مجالسی محروم کند یا اختلاف خود را به مجلس حسینی بکشاند!
🔹 7. عموم کسانی که مدیریت مجالس سالار شهیدان (ع) را برعهده دارند، مزد و مواجبی نمی گیرند و به عشق اهل بیت (ع) خود را وقف خدمت کرده اند؛ چنان که هزینه این مجالس بر دوش دین داران سنگینی می کند. از این جهت سزاوار است در کنار شرکت در این مجالس، با هر توشه و توانی که در اختیار داریم، به برگزاری ماندگارتر این مجالس یاری رسانیم.
🔹 8. خُردسالان و نوجوانان گل سرسبد مجالس حسینی به شمار می آیند. آنان به نهال های پر طرواتی می مانند که باید از نور معنویت مجالس سالار شهیدان (ع) سیراب گردند. از این جهت مناسب است تمهیدات لازم برای حضور شیرین و پرجاذبه آنان اندیشده شود. مبادا کسی خاطر بس لطیف آنان را در چنین مجالسی بیازارد!
🔹 9. مجلس سوگواری سالار شهیدان به مثابه کشتی نجاتی است در دریای پر تلاطم که می تواند به عنوان تنها راه نجات غرق شدگان در گرداب گناه و لغزش نقش آفرینی کند. تجربه نشان داده که عموم گناهکاران به رغم انغمار در گناه، خود را با شوق و اشتیاق به چنین مجالسی می رسانند. نگاه طبیبانه و همراه با مهر و عطوفت به آنان می تواند به پیوستن کامل آنان به جمع دین دارانِ متعبد تاثیر گذار باشد. دایره شرکت کنندگان در مجلس سالار شهیدان (ع) را تنها به عابدان شب و زاهدان روز تنگ نکنیم!
🔹 10. به استناد روایت نبوی هر فردی که در مسجد درنگ دارد تا زمانی که غیبت نکند، در عبادت است. مفهوم این روایت آن است که مجالس دینی و معنوی را نباید با گناهان همراه ساخت. از این جهت باید مراقب بود تا مجالس سالار شهیدان (ع) به عرصه ای برای غیبت، تهمت و آزار زبانی و رفتاری نسبت به دیگران یا بستری برای بزک، خودنمایی و خودآرایی افراد تبدیل نگردد.
علی نصیری
یکشنبه، بیست و پنجم تیرماه 1402
روستای مژده
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
17.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘ احتمال وقوع سونامی در ایران!
هر ۹۲ ثانیه یک قربانی جنسی ⛔️
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ نقش اوصیاء، عالمان و پرهیزکاران در مراقبت از جامعه دینی
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ: الْعُلَمَاءُ أُمَنَاءُ والأَتْقِيَاءُ حُصُونٌ والأَوْصِيَاءُ سَادَةٌ
در این روایت از سه نقش: وصایت، علم و تقوا در مدیریت و محافظت از جامعه دینی یاد شده است.
اوصیاء همان جانشینان معصوم و بدور از هر گونه خطا و لغزش پیامبران اند که از سوی خداوند با نص صریح و نصب خاص معرفی می گردند و دو دسته دیگر کسانی هستند که بدون نصب و نص صریح و به صورت عام و فراگیر به عنوان امینان و مراقبان از جامعه دینی معرفی می شوند که در کنار اوصیای الهی وجود آنان اجتناب ناپذیر است. در عین حال با تجه به جایگاه سیادت اوصیای الهی، نباید مدعین علم و تقوا خود را از حجت های خداوند برتر معرفی کرده و کار مدیریت جامعه را به رغم حضور آنان برعهده گیرند.
الْعُلَمَاءُ أُمَنَاءُ؛ با توجه به روایت «العلماء ورثة الانبیاء» می توان دو نکته را از این فقره بدست آورد:
یک؛ مقصود از عالمان هم چنان عالمان دین است. از جمله شواهد مدعا یادکرد دو دسته اتقیاء و اوصیاء در کنار علماء است که پیداست محدوده دین را مورد توجه قرار داده است.
دو؛ عالمان دین نقش امین نسبت به دین و آموزه های آن را بازی می کنند؛ یعنی خداوند از آنان خواسته است که بسان پیامبران به دین به عنوان امانت الهی نگاه کنند و از دین به مثابه جان خود مراقبت نمایند. نیز می توان احتمال داد که موضوع امانت می تواند مردم باشد؛ یعنی عالمان دین امین مردم از سوی خداوند هستند که باید به مردم به عنوان امانت الهی نگاه کرده و برای هدایت و تربیت آنان تمام تلاش خود را بکار گیرند.
والأَتْقِيَاءُ حُصُونٌ؛ واژه حصون در روایت «... لأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا» بکار رفته و در آن تبیین شده است که فقیهان نقش برج و باروی شهر را برای اسلام بازی می کنند. با مقایسه این دو روایت و تفکیکی که میان عالمان و پرهیزکاران داده شده می توان به چهار نکته دست یافت:
یک؛ دو دسته نقش دژ را برای دین بازی می کنند: عالمان و پرهیزکاران. عالمان با علم و دانش خود از شهر دین و دین داران در برابر هجوم دشمنان و معاندان محافظت می کنند و پرهیزکاران با عمل خود چنین دفاعی را انجام می دهند.
دو؛ هر شهری باید برای محافظت از شهروندان خود در برابر تهاجم و تطاول دشمنان خود چاره ای بیاندیشد. در گذشته برای این جهت از برج و بارو در اطراف شهر بهره می گرفتند. شهر دین نیز بسان شهر ظاهری در برابر هجوم معاندان دین در معرض آسیب و آفت قرار می گیرد و نیاز به محافظت دارد. محافظت و مراقبت از شهروندان شهر دین یا همان دین داران به عالمان و پرهیزکاران واگذار شده است.
سه؛ علم و عمل یا همان تقوا چه آن زمان که کنار هم باشند و چه زمانی که نقش یکی از آنان کاسته شود و نقش دیگری پر رنگ شود، برای حفظ دین لازم اند و پیوسته می توانند نگاهدار سایر دین داران باشند.
چهار؛ جداکردن علم و تقوا بدان معنا نیست که اگر عالمی تهی از تقوا باشد یا اگر پرهیزکاری عاری از علم باشد، می توانند بسان برج و بارو از شهر دین داران مراقبت کنند؛ زیرا پیداست علم بدن عمل و نیز عمل بدون علم نه تنها سودآور نیستند، بلکه هریک زیان ها و خسارت ها را به همراه می آورند.
مراد غلبه هر یک از یک علم و عمل بر دیگری و شناخته شدن افراد به علم یا تقوا است. به عنوان مثال شیخ انصاری به علم و حسینقلی همدانی به تقوا شناخته می شوند. در حالی که هم شیخ انصاری با تقوا بود و هم حسینقلی همدانی عالم. تفاوت آنان در غلبه دو صفت علم و تقوا بر دیگری بود. شیخ انصاری به خاطر کثرت تالیفات و انغمار در کار علمی به عالم بودن معروف شد و حسینقلی همدانی به خاطر کثرت عبادت و ذکر و انغمار در تربیت و تهذیب شاگردان به تقوا معروفیت یافت.
والأَوْصِيَاءُ سَادَةٌ؛ با تصویری که از شهر دین ارایه شد، می توان دریافت که اگر عالمان دین و پرهیزکاران نظیر مرزداران از شهر دین مراقبت می کنند، پیامبران و جانشینان آنان نقش رهبران و حاکمان آن شهر را بازی می کنند.
مفهوم این سخن آن است که پیامبران و اوصیای آنان و در کنار آنان دو دسته اهل علم و اهل عمل همه تاثیرگذار ترین نقش را در مدیریت و مراقبت از شهر دین داران برعهده دارند، اما منزلت و جایگاه آنان تفاوت دارد. پیامبران و اوصیای آنان نقش مدیریت جامعه دین دار را برعهده دارند و عالمان دین و پرهیزکاران مسئولیت مرزداری را بر دوش می گیرند. از این جهت نباید عالمان دین یا مدعیان پرهیزکاری با وجود اوصیای الهی خود را به عنوان حاکمان و امیران شهر دین معرفی کنند و زمام مدیریت جامعه را برعهده گیرند.
برگرفته از کتاب «شرح برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir