eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
955 عکس
334 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
ترسیم نظام اخلاق اسلامی در روایتی از امام صادق (ع) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه (ع) قَالَ: أَوْحَى اللَّه عَزَّ وجَلَّ إِلَى آدَمَ (ع) أَنِّي سَأَجْمَعُ لَكَ الْكَلَامَ فِي أَرْبَعِ كَلِمَاتٍ قَالَ يَا رَبِّ ومَا هُنَّ قَالَ وَاحِدَةٌ لِي ووَاحِدَةٌ لَكَ ووَاحِدَةٌ فِيمَا بَيْنِي وبَيْنَكَ ووَاحِدَةٌ فِيمَا بَيْنَكَ وبَيْنَ النَّاسِ قَالَ يَا رَبِّ بَيِّنْهُنَّ لِي حَتَّى أَعْلَمَهُنَّ قَالَ أَمَّا الَّتِي لِي فَتَعْبُدُنِي لَا تُشْرِكُ بِي شَيْئاً وأَمَّا الَّتِي لَكَ فَأَجْزِيكَ بِعَمَلِكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْه وأَمَّا الَّتِي بَيْنِي وبَيْنَكَ فَعَلَيْكَ الدُّعَاءُ وعَلَيَّ الإِجَابَةُ وأَمَّا الَّتِي بَيْنَكَ وبَيْنَ النَّاسِ فَتَرْضَى لِلنَّاسِ مَا تَرْضَى لِنَفْسِكَ وتَكْرَه لَهُمْ مَا تَكْرَه لِنَفْسِكَ» (الکافی، ج 2، ص 147) امام صادق عليه السلام می فرماید: خداوند عزّ و جلّ به آدم عليه السلام وحى فرمود : من همه سخن را در چهار كلمه براى تو گرد مى آورم. عرض كرد : اى پروردگار من! آن چهار كلمه چيست؟ فرمود : يكى از من است، يكى از تو، يكى به رابطه من و تو مربوط مى شود و يكى به رابطه ميان تو و مردم. عرض كرد : پروردگارا! آنها را برايم بيان فرما تا بدانمشان. فرمود : آنكه اختصاص به من دارد، اين است كه مرا بندگى كنى و چيزى را شريكم نگردانى. آنكه اختصاص به خودت دارد، اين است كه در برابر عمل تو پاداشى دهمت به آنچه كه بيش از هر چيز به آن محتاجى. آنكه به رابطه ميان من و تو مربوط مى شود، اين است كه تو دعا كنى و من اجابت كنم و آنكه به رابطه ميان تو و مردم مربوط مى شود، اين است كه براى مردم آن پسندى كه براى خود مى پسندى. در کتاب اخلاق اسلامی تاکید کرده ام که نظام اخلاق اسلامی بر ترسیم چهار ترابط استوار است: یک؛ رابطه انسان با خود (اخلاق فردی) دو؛ رابطه انسان با خداوند (اخلاق بندگی) سه؛ رابطه انسان با حیات انسانی (اخلاق بندگی) چهار؛ رابطه انسان با حیات طبیعی (اخلاق زیستی) مورد چهارم به خاطر ابتلای کمتر در سایر آموزه های دینی بازتاب یافته است. در این روایت کوتاه هر آن چه که لازم بود در سه عرصه پیشگفته بیان شود، در قالب یک جمله و یک توصیه بازتاب یافته است. @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۱.mp3
12.1M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1271 🗓 7 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا أَقَرَّتْ أَرْبَعاً بِأَنَّهَا زَنَتْ بِفُلَانٍ لَزِمَهَا حَدُّ الزِّنَا وَ حَدُّ الْقَذْفِ وَ لَيْسَ عَلَى الرَّجُلِ شَيْ‏ءٌ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه 217.mp3
19.89M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 217 🗓 5 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «أَمْ تُرِیدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَکمْ کمَا سُئِلَ مُوسَی مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یتَبَدَّلْ الْکفْرَ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِیلِ» (بقره، 108) @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی سوالی داشتم از خدمتتون با توجه به آنچه از دعای هفتم استفاده می شود که باید برای رفع گرفتاری ها تلاش کرد و دعا کرد و از دعای 15 نیز استفاده می شود که حداقل برای برخی از گرفتاری ها (بیماری) سپاسگزاری کرد. و نیز با توجه به این که سختی ها در ساخت شخصیت انسان و آشکار کردن استعدادهای نهفته در درون انسان نقش مهمی دارند حال آیا از گرفتار شدن به سختی ها باید فرار کرد یا باید به استقبال آنها رفت؟ و نیز با توجه به احادیثی در این مضمون «عِنْدَ تَعَاقُبِ الشَّدَائِدِ تَظْهَرُ فَضَائِلُ الْإِنْسَانِ؛ به هنگام سختي‌هاي متراکم است که فضيلت‌هاي انسان آشکار مي‌شود.» @nasirigilani_ir
✳️ در پایگاه وحی الهی چه می گذرد؟! عربستان به رغم همه کژمداری ها و کژاندیشی ها پس از حاکمیت وهابیان بر آن، در تمام این دوران بر طبل بازگشت به سنت آن هم با نگاه قشری و متحجرانه اش کوبید. حاکمان حجاز خود را پدر معنوی جهان اسلام معرفی کرده و همواره به خدمت به حرمین شریفین بالیده اند. آن چه در این چند سال اخیر و به ویژه در چند روز اخیر با عنوان برگزاری مجالس رقص، آواز و رژه مد در این کشور رخ نمود و صحنه هایی بسان آن چه در سالن های رقص در آمریکا و اروپا مشهود است، به جهان مخابره شد، از رویکرد یک خطر بزرگ فرهنگی در این کشور حکایت دارد. اگر جهان اسلام و اندیشمندان اسلامی هشیاری به خرج ندهند و با عتاب و خطاب خطر و زیان بی پایان این رویکرد ناصواب فرهنگی را گوشزد نکنند، در فرداهای نه چندان دور باید بساط حج و عمره را پایان یافته دید یا صورتی بس بی روح از آن را انتظار کشید! خدا کند سرزمین وحی بیش از این با حضور پرچمداران پلیدی و پلشتی آلوده نگردد! سه شنبه بیست و نهم آبان ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
✳️ روایتی در نکوهش دنیا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى‏، عَنْ يَحْيَى بْنِ عُقْبَةَ الْأَزْدِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى‏ نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً». وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «أَغْنَى الْغِنى‏ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحِرْصِ أَسِيراً». وَ قَالَ: «لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ؛ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ». نکته ها: 1. از روش های رایج در بیان قرآن، پیامبران و اوصیای آنان استفاده از تمثیل برای القای معارف و آموزه های دینی است. در این روایت نیز از این روش استفاده شده و حرص به دنیا به کرم ابریشم تشبیه شده است: «مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى‏ نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً». 2. انسان دنیا دوست با انباشت و حرص ورزیدن به گردآوری دنیا به گمان خود در اندیشه نجات و رفاه خود است، اما نمی داند که هر چه بیشتر به دور خود می تند، به حبس و حصر خود افزوده و چند قدم خود را به مرگ نزدیک کرده است: «مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ، كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلى‏ نَفْسِهَا لَفّاً، كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتّى‏ تَمُوتَ غَمّاً». 3. از جمله راه های موثر برای گریز از غم و اندوه دنیایی، تفکر در حقیقت دنیا و باور به فنا پذیری و نگونساری حرص زدن در باره دنیا است. 4. غنا مراحل و مراتبی دارد و از غنای ظاهری و مالی مهم تر غنای روحی است که خود مراتبی دارد. به استناد این روایت آزادی از اسارت حرص انسان را به عالی ترین مراتب غنا می رساند: «أَغْنَى الْغِنى‏ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحِرْصِ أَسِيراً». 5. از آن جا که دنیا و خوشی های آن در حال گذار است و گریزی نیز از گذار دنیا نیست، باید دل را از اندیشیدن در این باره رهایی داد: «لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ؛ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ». 6. اشتغال ذهنی به سرمایه های از دست رفته انسان را از آماده شدن برای مسئولیت های آینده باز می دارد: «فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ يَأْتِ» برگرفته از کتاب «شرح کافی شریف» اثر در دست انتشار استاد علی نصیری @nasirigilani_ir
✳️حراج های جهانی از جمله نمودهای پوچی دنیا! به این خبر توجه فرمایید: یک اثر هنری که چیزی جز یک موز چسب‌خورده به روی دیوار نیست، روز چهارشنبه ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) در حراج ساتبیز نیویورک با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفت. این اثر هنری مفهومی با عنوان «کمدین» اثر مائوریتزیو کاتلان، هنرمند ایتالیایی برای نخستین بار در نمایشگاه «آرت بازل» میامی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و چنان جمعیت زیادی را جذب کرد که برای حفظ ایمنی عمومی و حفاظت از سایر آثار به نمایش درآمده مجبور شدند آن را بردارند. در حراج ساتبیز این اثر با نرخ پایه ۸۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد و ظرف پنج دقیقه به قیمت ۵.۲ میلیون دلار رسید. با احتساب هزینه‌های اضافی خریدار، قیمت نهایی موز ۶.۲ میلیون دلار چکش خورد. فروش این موز زرد که با نوار چسب نقره‌ای به دیوار سفید چسبانده شده در حالی از ۶ میلیون دلار فراتر رفت که برآورد اولیه حراجی ساتبیز برای آن ۱.۵ میلیون دلار بود. این موز توسط خریداران حاضر در سالن، تلفنی و آنلاین به مزایده گذاشته شد و نام جاستین سان، کارآفرین ارزهای دیجیتال، به عنوان خریدار این اثر هنری مدرن اعلام شده است. باور می کنید که موز که تنها چند سنت خریداری شد در یک رفتاری سراسر پوچ به مبلغی بیشتر از شش میلیون دلار فروخته شد؟! یعنی بیش از چهارصد میلیارد تومان ناقابل!! آیا در همان نیویورک بسیاری از افراد بی خانمان و بی پناه در کنار جاده و پارک رها نشده اند که گاه به نان شبی و مبلغی ناچیز برای امرار معاش بسیار نیازمند هستند؟! ما اکثر العبر و اقل الاعتبار! 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
از این دعا که همه پیامبران بر زبان جاری می کردند، غفلت نکنید! «بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ ثَلَاثٌ تَنَاسَخَهَا الأَنْبِيَاءُ مِنْ آدَمَ ع حَتَّى وَصَلْنَ إِلَى رَسُولِ اللَّه ص كَانَ إِذَا أَصْبَحَ يَقُولُ - اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِه قَلْبِي ويَقِيناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّه لَا يُصِيبُنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي ورَضِّنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي ورَوَاه بَعْضُ أَصْحَابِنَا وزَادَ فِيه حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ ولَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّه ولَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِه» (الکافی، ج 2، ص 524) 🆔 @nasirigilani_ir
علی نصیری
از این دعا که همه پیامبران بر زبان جاری می کردند، غفلت نکنید! «بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ
🔹متن نهایی دعا: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيمَاناً تُبَاشِرُ بِه قَلْبِي ويَقِيناً حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّه لَا يُصِيبُنِي إِلَّا مَا كَتَبْتَ لِي ورَضِّنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ ولَا تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّه ولَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِه»
🔹 لطفا فکری به حال برخی از خطبه های نماز جمعه بفرمایید! کسانی که به خاطر قول به وجوب عینی نماز جمعه، خود را ملتزم به حضور در این عمل عبادی و الهی می دانند، گاه از ضعف و کژتابی خطبه ها می نالند. آنان معتقداند که گاه حال و وضع خطبه ها رنج آور شده است! گویا همه امامان جمعه (ایدهم الله تعالی) موظف اند برنامه اعلامی را در مدار خطبه های خود قرار دهند. نتیجه آن می شود که در دورترین شهر و شهرک این کشور که گاه شمار حاضران در نماز جمعه در حد حاضران در یک نماز جماعت است، امام جمعه خود را مکلف می بیند که در هر هفته، رئیس جمهور آمریکا، رؤسای جمهور دول اروپایی و ... را مورد عتاب و خطاب قرار داده و به آنان اعلام هشدار کند! یا رئیس جمهور و هیات وزرا را لازم التوصیه ببیند و به آنان رهنمون دهد! در چنین حال و وضعی چگونه انتظار می رود که فرهیختگان و صاحبان فکر و اندیشه خود را ملتزم به حضور در چنین نمازی سازند؟! سخنان برون مرزی را به همان نماز جمعه تهران و قم واگذارید که قرار است از سیما پخش شود! پیداست که آنان در محدوده مسایل کشور و منطقه خود سخن خواهند گفت. سخنان درون مرزی و محدوده هر استان را به امامان جمعه مراکز استان بسپارید. از امامان جمعه هر شهر و شهرکی نخواهید فراتر از محدوده توان و توانش و بیرون تر از محدوده خطاب، وارد گفتگو شوند. این دست از امامان محترم جمعه اگر هم لازم می بییند که گفت و شنودی در این عرصه داشته باشند، اولا بس کوتاه باشد و در ثانی توصیف باشد نه توصیه! آن چه به عکس، بیشتر از امامان محترم جمعه انتظار می رود پرداختن به مباحث و مسایل در محدوده شهر و شهرک خود آنان است. هم مدیران آن منطقه را مورد عتاب و خطاب قرار دهند و هم عموم مردم را. زیرا بسیاری از کاستی های کنونی هم متوجه کم کاری شماری از مدیران است و هم متوجه ضعف فرهنگ عمومی. خداوند به توفیقات امامان جمعه خدوم بیافزاید و موانع رنگ و رونق نمازهای جمعه را مرتفع سازد! حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس در بند این مباش که نشنید یا شنید! عصر جمعه دوم آذر ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۲.mp3
8.61M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1272 🗓 8 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ اسْتِحْبَابِ طَلَاقِ الزَّوْجَةِ الزَّانِيَةِ وَ جَوَازِ إِمْسَاكِهَا» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۸.mp3
9.88M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 218 🗓 12 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: « وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» (بقره، 110) @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۳.mp3
10.77M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1273 🗓12 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ جَوَازِ مَنْعِ الْأُمِّ مِنَ الزِّنَا وَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ لَوْ بِالْحَبْسِ وَ الْقَيْدِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۹.mp3
17.59M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 219 🗓 13 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: « وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» (بقره، 110) @nasirigilani_ir
✳️ پذیرش مسئولیت بدون شایستگی لعنت می آورد! به روایت ذیل توجه فرمایید: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِي يَزِيدَ عَمَّنْ سَمِعَه عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ إِذَا كَانَ الْحَاكِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِه ولِمَنْ عَنْ يَسَارِه مَا تَرَى مَا تَقُولُ فَعَلَى ذَلِكَ لَعْنَةُ اللَّه والْمَلَائِكَةِ والنَّاسِ أَجْمَعِينَ أَلَّا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِه وتُجْلِسُهُمْ مَكَانَه» (الكافي ( مُشَكَّل ) - الشيخ الكليني - ج 7 - ص 414) مقصود از حاکم در این روایت می تواند قاضی یا مطلق حاکم اسلامی یا هر یک از کارگزاران او باشد. البته کاربرد بیشتر این واژه در باره قاضی است. در فراز «إِذَا كَانَ الْحَاكِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِه ولِمَنْ عَنْ يَسَارِه مَا تَرَى مَا تَقُولُ» این که حاکم به راست و چپ خود بگوید تو چه می گویی، از باب مشورت نیست؛ زیرا مشورت در همه امور توصیه شده است. مقصود آن است که خود نمی داند چه کاری باید انجام دهد و به عبارت روشن تر، نسبت به چگونگی اداره محدوده کار خود ناآگاه است و ناچار است از این و آن جویا شود. تعبیر لعنت خداوند، لعنت فرشتگان و لعنت آدمیان بسیار تلخ و گزنده است که در موارد نادری از روایات چنین شمول لعنت استفاده می شود. فراز «أَلَّا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِه وتُجْلِسُهُمْ مَكَانَه» به این معنا است که وقتی می بیند قادر به اداره امور نیست، کارش را رها کند تا شایستگان آن را بدست گیرند. این روایت با همه کوتاهی جملات آن بالاترین هشدار را متوجه کسانی می سازد که بدون احراز شایستگی و صرفاً به خاطر سفارش این و آن تصدی امور مردم را بر عهده می گیرند. 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۴.mp3
12.8M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ اللِّوَاطِ 🔹 جلسه 1274 🗓13 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: مباحث کلی در باره لواط و همجنسگرایی @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۲۰.mp3
20.98M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 220 🗓 14 آبان 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه: «وَقَالُوا لَنْ یدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کانَ هُودًا أَوْ نَصَارَی تِلْک أَمَانِیهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکمْ إِنْ کنتُمْ صَادِقِینَ بَلَی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ» (بقره، 111- 112) @nasirigilani_ir
✳️ بی تابی شگفت آور امیر مومنان در فراق صدیقه طاهره (سلام الله تعالی علیهما) 🔹 علی بن ابی طالب (سلام بی پایان الهی بر او باد) به تنهایی در قلعه خیبر را از جا کند که بیش از چهل نفر نتوانستند آن را جابجا کنند، اما مصیبت صدیقه طاهره (سلام الهی بر او باد) با آن قهرمان بی بدیل چه کرد که برای بلند کردن جنازه زهرا با آن همه نحیفی از یاران خود کمک طلبید؟! 🔹 آن کوه صبر و استقامت بیست و پنج سال خانه نشینی را تجربه کرد که به اذعان خود چون استخوان در گلو و خاری در چشم می نمود، اما نمی دانیم رفتن صدیقه طاهره با او چه کرد که کنار قبر او این چنان بی تابانه پیامبر اکرم (ص) را مورد خطاب قرار داد: ای رسول خدا! در فراق دخترت تاب از دستم رفت و دیگر آرام نخواهم داشت و شب ها را با آسایش نخواهم گذراند؟! @nasirigilani_ir
رفیق عتیق، شفیق و بسیار مومن، متدین و مخلص ما حجت الاسلام شیخ محمد حسین پور در بستر بیماری سخت و با حالی نزار بسر می برد. برای سلامتی ایشان به صورت ویژه دعا فرمایید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم در صورت امکان پاسخ این سوال را از حضرت استاد جویا شوید. متشکرم در بحث احادیث تفسیری چه کتب و منابعی معتبر هستند ؟ چرا که شنیده ایم روایات تفسیری از اعتبار لازم برخوردار نیستند. @nasirigilani_ir
🔹 پیام ارسالی یکی از دوستان فاضل سلام علیکم وقت بخیر ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت و تشکر و قدردانی از زحمات و خدمات شما سرور و استاد گرانقدر ، در رابطه با مبحث فقهی که این روزها مشغول هستیم ، همانطور که حضرتعالی فرمودید شارع مقدس نسبت به هیچ گناهی ، به اندازه گناه لواط حد و تعزیر قرار نداده می توان از این سخت گیری و شدت مجازاتی که برای این گناه منظور شده به نفرت خدای تعالی نسبت به آن و قبح و زشتی اش پی برد و آثار مخربی که حتی برای دنیای بشر دارد ، و اینکه نباید این کار انجام شود و حداقل جامعه اسلامی و خانواده ها باید مواظب اغفال خود و فرزندانشان باشند. اما سوال این جاست که متاسفانه ، این شدت و حدتی که در روایات شریفه آمده به اطلاع مردم رسانده نمی شود و از طرفی متاسفانه گناهی هم هست که افرادی ، خصوصا نوجوان ها و بچه هایی که در اوان سن بلوغ هستند ، گرفتارش می شوند و بسیار به جا و لازم است که سطح آگاهی مردم در این زمینه ارتقاء یابد . و اینکار به عهده حوزه های علمیه است امروز با خودم فکر می کردم به عنوان یک مبلغ در طول سالیان تبلیغ حتی یک جمله هم در این زمینه حرفی نزده ام ، و فکر می کنم اگر از خیلی از طلاب سوال شود شما چه کرده اید، ایشان هم جوابی مثل حقیر داشته باشند، جسارت نباشد اگر صلاح می دانید حضرتعالی در گروه دوستان یه نظر سنجی بفرمایید تا صحت و سقم این مطلب روشن شود. منظورم از اطاله کلام و مزاحمت ، این بود که از محضرتان خواهش کنم در کنار فعالیت علمی و استنباط احکام ، گزینه ای هم برای راهیافت این معارف به زندگی مردم و در دسترس ایشان بودن، در حد وسع و توان در نظر گرفته شود . از تصدیع وقت شریف عذرخواهی میکنم و ملتمس دعای خیرتان هستم. و این نکته را متعرض شوم اگر حقیر ایجاد مزاحمت می کنم به واسطه خلق احسن حضرتعالی است و اینکه آرزو دارم مردم پاک زندگی کنند و تحت تربیت الهی قرار بگیرند ولی متاسفانه در جامعه شاهدیم که مسأله تربیت مردم که عمده اش تکلیف علماست ، رها شده و نه مردم به علما مراجعه می کنند و نه علما به تربیت مردم آنگونه که باید اهمیت دهند ، اعتنایی دارند .
✳️ هشدارهای پیامبر اکرم (ص) نسبت به انحرافات و آسیب های امت اسلامی در شماری از روایات از زبان پیامبر اکرم (ص) رویکرد آفات، آسیب ها و خطرات مختلف پیش بینی شده و نسبت به خطرات آنها هشدار داده شده است و در عموم موارد راهکارهای مقابله با آنها نیز تبیین شده است. برخی از این روایات را مرور می کنیم: یک؛ «أربعة لا تزال في أمتي إلى يوم القيامة: الفخر بالأحساب والطعن في الأنساب والاستسقاء بالنجوم والنياحة وإن النائحة إذا لم تتب قبل موتها تقوم يوم القيامة وعليها سربال من قطران ودرع من جرب» (الخصال، ص 226) یک؛ «سَيَأْتِي عَلَى أُمَّتِي زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيه سَرَائِرُهُمْ وتَحْسُنُ فِيه عَلَانِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي الدُّنْيَا ولَا يُرِيدُونَ بِه مَا عِنْدَ اللَّه رَبِّهِمْ يَكُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لَا يُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ يَعُمُّهُمُ اللَّه مِنْه بِعِقَابٍ فَيَدْعُونَه دُعَاءَ الْغَرِيقِ فَلَا يَسْتَجِيبُ لَهُمْ» (الكافي، ج 8، ص 306؛ ثواب الأعمال، ص 253) سه؛ «سيأتي على أمتي زمان لا يبقى من القرآن إلا رسمه ومن الاسلام إلا اسمه يسمون به وهم أبعد الناس منه مساجدهم عامرة وهي خراب من الهدى ، فقهاء ذلك الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء منهم خرجت الفتنة وإليهم تعود» (همان) چهار؛ «ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي الضَّلَالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ ومَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وشَهْوَةُ الْبَطْنِ والْفَرْجِ» (الکافی، ج 2، ص 79) پنج؛ «إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِه الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ والشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةِ والرِّبَا» (الكافي، ج 5، ص 124) این امر حکایت از دو نکته دارد: یک؛ خداوند به پیامبر اکرم (ص) دانشی ارزانی فرمود که در سایه آن می توانست حوادث و رخدادها تا روز قیامت را ببیند و پیش بینی کند. دو؛ آن حضرت بسان پدری مهربان و پیشوایی غمخوار خود را موظف می بیند تا امت خود نسبت به خطرات هشدار دهد و راه برون رفت از بحران ها و فتنه را ارایه کند؛ هر چند امت ایشان به گواهی تاریخ اعتنایی به آن همه هشدارها نداشته و ندارند! 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
در حالی آتش بس در لبنان عملیاتی شد و مردم جنوب لبنان در حالی به خانه های خود باز می گردند که رهبر دوست داشتنی و مجاهد حزب الله مرحوم شهید سید حسن نصر الله و یاران با وفای او دیگر در میان مردم نیستند. آیا این حزن و اندوه به راحتی قابل تحمل است؟!
کلاس های هفتگی مجمع کلاس معرفتی و قرآنی این هفته با عنوان چالش های فرهنگی و ضرورت نهضت قرآنی آیت الله دکتر علی نصیری  استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و حدیثی یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ سالن مرکز اسناد و کتابخانه های گیلان واقع در بین پل میدان گاز و دانشکده علوم پایه جمعیت قرآنیان گیلان مجمع مدرسان و معلمان
✳️ هشدار فرونشست معنوی و اخلاقی مردم را باید جدی گرفت! 🔹این روزها اخباری در باره فرونشست زمین در برخی از شهرها همچون اصفهان، تهران و ... به گوش می رسد. کارشناسان هدر رفت آب های زیر زمینی و گسست لایه ها را عامل آن می دانند و یکسره نسبت به خطرات آن هشدار می دهند. 🔹پیداست که خداوند برای ماندگاری و ثبات لایه ظاهری زمین دو برنامه را طراحی فرمود: یک؛ کوه ها بسان میخ لایه های زمین را در هم تنیده و به هم می دوزند. دو؛ آب ها از فروپاشی و فرونشست لایه های درونی زمین ممانعت می کنند. 🔹اینها برنامه خداوند در باره حیات مادی زمینیان است، اما خداوند در بستر حیات معنوی زمینیان نیز وجود حجت های خود؛ شامل پیامبران، اوصیای آنان و عالمان ربانی را پیش بینی کرده است. 🔹حجج الهی هم نقش کوه ها را بازی می کنند و هم بسان آب، مایه حیات بشری اند که نمی گذارند که مردم در بستر معنا و معنویت دچار فرونشست و گسست شوند. از این جهت از حجت های الهی با عنوان «زر الارض»، «اوتاد الارض» و «ماء الارض» یاد شده است. 🔹امروز که حجت الهی در میان مردم به صورت آشکار حضور ندارد، دو مسئولیت سنگین میخ زمین بودن و آب حیات بودن بر دوش عالمان الهی و ربانی گذاشته شده است. وقتی در عموم شهرهای ما از عالمان الهی و ربانی چندان خبری نباشد، معنایش آن است آب حیات و میخ ثبات از کف رفته است. 🔹در این صورت آیا فرونشست معنوی و اخلاقی در میان جامعه دور از انتظار خواهد بود؟! آیا با فرض فقدان یا فروکاستن از شمار عالمان ربانی، دیگر می توان به سریان و جریان پویای حیات معنوی و اخلاقی در میان عامه مردم امید بست؟! 🔹باری؛ فرونشست ظاهری زمین در شهرها را خوب درمی یابیم و نسبت به خطر آن هشدارها می دهیم و در اندیشه چاره جویی بر می آییم، اما فرونشست معنوی مردم چون به چشم نمی آید، نه نگران آن هستیم، نه هشداری در بین است و نه کسی برای چاره جویی آن به خود زحمتی می دهد! خطر فرونشست اخلاقی و معنوی جامعه را جدی بگیریم! شب چهارشنبه هفتم آذر ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir