✳️ بازتاب جایگاه پیامبر اکرم (ص) در دو سوره ضحی و انشراح
از میان سوره های بلند قرآن دو سوره ضحی و انشراح از شگفتی خاصی برخورداراند.
نخست آن که به رغم دو سوره بودن و فاصله داشتن با بسمله، از نظر مضمون یک سوره تلقی شده و در نماز با هم خوانده می شوند.
اما مهم تر از آن این است که هر دو سوره
در وصف پیامبر اکرم (ص) نازل شدند و سراسر آیات آنها خطاب به آن حضرت است.
در سوره ضحی خداوند به پبامبر وعده می دهد که در آخرت جایزه ای به او خواهد داد که راضی اش می کند و آن جایزه طبق روایات #شفاعت است:
و لسوف یعطیک ربک فترضی
در سوره انشراح از بلند کردن نام و آوازه ایشان در دنیا سخن به میان آورده است:
و رفعنا لک ذکرک
کسی که نامش با اراده الهی تاریخ را پر سازد و در قیامت از چنان آبرو و وجاهتی نزد خداوند برخوردار باشد که همه پیامبران به آن غبطه خورند، دیگر چه کم دارد.
یعنی بالاترین لطف و موهبت در حق او انجام گرفته است.
پیامبر همه این مراحم را به خاطر دو نکته دریافت کرده است:
۱. در مقام #بندگی چنان از خود عشق، شور و شیدایی نشان داد که آیه آمد بس است و ما خواهان زحمت بیشتر تو نیستیم:
طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی
۲. در عرصه #خدمت به خلق و تلاش بی وقفه برای هدایت و تربیت آنان چنان بی تابی داشت که باز پیام الهی آمد که بس است و نزدیک است که خود را هلاک کنی:
لعلک باخع نفسک علی آثارهم ان لم یومنوا بهذا الحدیث اسفا.
باید باور داشت که هیچکس به پای پیامیر در عرصه بندگی و خدمت به خلق نرسیده و نخواهد رسید و به هیچ کس دو جایزه شفاعت و بلند آوازی در حد و قواره آن حضرت داده نشده و نخواهد شد.
با این حال هر کس هر میزان که در دو عرصه بندگی خداوند و خدمت به خلق صادقانه و مخلصانه تلاش کند، هم وزن با آن در دنبا از نام بلند و ماندگار و در آخرت از شفاعت برخوردار خواهد شد.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ بخشی از زیارت پیامبر اکرم (ص) از راه دور
اللّهُمَّ اجْعَلْ جَوامِعَ صَلَواتِكَ وَنَوامِي بَرَكاتِكَ وَفَواضِلَ خَيْراتِكَ وَشَرائِفَ تَحِيَّاتِكَ وَتَسْلِيماتِكَ وَكَراماتِكَ وَرَحَماتِكَ وَصَلَواتِ مَلائِكَتِكَ المُقَرَّبِينَ وَأَنْبِيائِكَ المُرْسَلِينَ وأَئِمَّتِكَ المُنْتَجَبِينَ وَعِبادِك الصَّالِحِينَ وَأَهْلِ السَّماواتِ وَالأَرَضِينَ وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ العالَمِينَ مِنَ الأوَّلِينَ وَالآخِرِينَ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَشاهِدِكَ وَنَبِيِّكَ وَنَذِيرِكَ وَأَمِينِكَ وَمَكِينِكَ وَنَجِيِّكَ وَحَبِيبِكَ وَخَلِيلِكَ وَصَفِيِّكَ وَصَفْوَتِكَ وَخاصَّتِكَ وَرَحْمَتِكَ وَخَيْرِ خِيرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ وَخازِنِ المَغْفِرَةِ وَقائِدِ الخَيْرِ وَالبَرَكَةِ وَمُنْقِذِ العِبادِ مِنَ الهَلَكَةِ بِإِذْنِكَ وَداعِيهُمْ إِلى دِينِكَ القَيِّمِ بِأَمْرِكَ ، أَوَّلِ النَبِيِّينَ مِيثاقاً وَآخِرِهِمْ مَبْعَثاً الَّذِي غَمَسْتَهُ فِي بَحْرِ الفَضِيلَةِ وَالمَنْزِلَةِ الجَلِيلَةِ وَالدَّرَجَةِ الرَّفِيعَةِ وَالمَرْتَبَةِ الخَطِيرَةِ وَأَوْدَعْتَهُ الاَصْلابَ الطَّاهِرَةَ وَنَقَلْتَهُ مِنها إِلى الأَرحامِ المُطَهَّرَةِ لُطْفاً لَهُ وَتَحَنُّنا مِنْكَ عَلَيْهِ ، إِذْ وَكَّلْتَ لِصَوْنِهِ وَحِراسَتِهِ وَحِفْظِهِ وَحِياطَتِهِ مِنْ قُدْرَتِكَ عَيْنا عاصِمَةً حَجَبْتَ بِها عَنْهُ مَدانِسَ العُهْرِ وَمَعائِبَ السِّفاحِ حَتّى رَفَعْتَ بِهِ نَواظِرَ العِبادِ وَأَحْيَيْتَ بِهِ مَيْتَ البِلادِ بِأَنْ كَشَفْتَ عَنْ نُورِ وِلادَتِهِ ظُلَمَ الأسْتارِ وَأَلْبَسْتَ حَرَمَكَ بِهِ حُلَلَ الأنْوارِ .
اللّهُمَّ فَكَما خَصَصْتَهُ بِشَرَفِ هذِهِ المَرْتَبَةِ الكَرِيمَةِ وَذُخْرِ هذِهِ المَنْقَبَةِ العَظِيمَةِ صَلِّ عَلَيْهِ كَما وَفى بِعَهْدِكَ وَبَلَّغَ رِسالاتِكَ وَقاتَلَ أَهْلَ الجُحُودِ عَلى تَوْحِيدِكَ وَقَطَعَ رَحِمَ الكُفْرِ فِي إِعْزازِ دِينِكَ وَلَبِسَ ثَوْبَ البَلْوى فِي مُجاهَدَةِ أَعْدائِكَ ، وَأَوْجَبْتَ لَهُ بِكُلِّ أَذىً مَسَّهُ أَوْ كَيْدٍ أَحَسَّ بِهِ مِنْ الفِئَةِ الَّتِي حاوَلَتْ قَتْلَهُ
فَضِيلَةً تَفُوقُ الفَضائِلَ وَيَمْلِكُ بِها الجَزِيلَ مِنْ نَوالِكَ ، وَقَدْ أَسَرَّ الحَسْرَةَ وَأَخْفى الزَّفْرَةَ وَتَجَرَّعَ الغُصَّةَ وَلَمْ يَتَخَطَّ ما مَثَّلَ لَهُ وَحْيُكَ ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَعَلى أَهْلِ بَيْتِهِ صَلاةً تَرْضاها لَهُمْ وَبَلِّغْهُمْ مِنّا تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَسَلاما وَآتِنا مِنْ لَدُنْكَ فِي موالاتِهِمْ فَضْلاً وَإِحْسانا وَرَحْمَةً وَغُفْرانا إِنَّكَ ذُو الفَضْلِ العَظِيمِ.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
💠 بازتاب جایگاه پیامبر اکرم (ص) در دو سوره ضحی و انشراح
✍استاد حوزه و دانشگاه آیت الله علی نصیری گیلانی
از میان سوره های بلند قرآن دو سوره ضحی و انشراح از شگفتی خاصی برخورداراند.
نخست آن که به رغم دو سوره بودن و فاصله داشتن با بسمله، از نظر مضمون یک سوره تلقی شده و در نماز با هم خوانده می شوند.
اما مهم تر از آن این است که هر دو سوره
در وصف پیامبر اکرم (ص) نازل شدند و سراسر آیات آنها خطاب به آن حضرت است.
در سوره ضحی خداوند به پبامبر وعده می دهد که در آخرت جایزه ای به او خواهد داد که راضی اش می کند و آن جایزه طبق روایات #شفاعت است:
و لسوف یعطیک ربک فترضی
در سوره انشراح از بلند کردن نام و آوازه ایشان در دنیا سخن به میان آورده است:
و رفعنا لک ذکرک
کسی که نامش با اراده الهی تاریخ را پر سازد و در قیامت از چنان آبرو و وجاهتی نزد خداوند برخوردار باشد که همه پیامبران به آن غبطه خورند، دیگر چه کم دارد.
یعنی بالاترین لطف و موهبت در حق او انجام گرفته است.
پیامبر همه این مراحم را به خاطر دو نکته دریافت کرده است:
۱. در مقام #بندگی چنان از خود عشق، شور و شیدایی نشان داد که آیه آمد بس است و ما خواهان زحمت بیشتر تو نیستیم:
طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی
۲. در عرصه #خدمت به خلق و تلاش بی وقفه برای هدایت و تربیت آنان چنان بی تابی داشت که باز پیام الهی آمد که بس است و نزدیک است که خود را هلاک کنی:
لعلک باخع نفسک علی آثارهم ان لم یومنوا بهذا الحدیث اسفا.
باید باور داشت که هیچکس به پای پیامیر در عرصه بندگی و خدمت به خلق نرسیده و نخواهد رسید و به هیچ کس دو جایزه شفاعت و بلند آوازی در حد و قواره آن حضرت داده نشده و نخواهد شد.
با این حال هر کس هر میزان که در دو عرصه بندگی خداوند و خدمت به خلق صادقانه و مخلصانه تلاش کند، هم وزن با آن در دنباددنبا از نام بلند و ماندگار و در آخرت از شفاعت برخوردار خواهد شد.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
#کانال_رسمی_مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ نظریه تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی درست فهمیده نشد.
به گزارش ایکنا، استاد علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه، شامگاه سوم اسفندماه در نشست علمی «نقش سنت در تفسیر قرآن» که در بنیاد امامت برگزار شد، گفت: بنده توفیق داشتم تفسیر المیزان و به خصوص ده جلد اول آن را با دقت مطالعه کنم و در مطالعه این اثر، متفتن این موضوع شدم که برخلاف تصور رایج، تفسیر علامه فقط قرآن به قرآن هم نیست. با تعمق در بحث مقالهای نوشتم و چهار نظریه در این عرصه را توضیح دادم؛ از جمله قرآنمحوری یا رویکرد قرآنیون، رویکرد اخباری یا سنتمحوری. نظریه علامه را بنده از قرآنمحوری جدا کردم و تعبیر قرآنمحوری و سنتمداری را به کار بردم و بعد هم دوگانهمحوری را مورد تاکید قرار دادم و این مقاله به کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت منتهی شد.
استاد نصیری بیان کرد: تا قبل از این کتاب درباره نظریه علامه طباطبایی هیچ اثری را ندیدیم را با دقت به نقد و بررسی آن پرداخته باشد؛ حتی ما در جلسات مهم بزرگان و شخصیتهای تراز اول هم بودهایم و باز شاهدیم میگویند علامه معتقد به تفسیر قرآن به قرآن است؛ این که بدیهی است و همه قبل از علامه هم میدانستند که قرآن باید با قرآن تفسیر شود، اصلا بحث در این نیست؛ بنده معتقدم هنوز که هنوز است تفتن لازم به فرمایش و نظریه علامه طباطبایی وجود ندارد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: آنچه آیتالله جوادی آملی فرمودهاند نظر خود ایشان و جالب است ولی نظر علامه طباطبایی واقعا این نیست؛ اینکه صورتبندی رقیقی درست کنیم تا به نحوی نزاع بین قائلان به تفسیر قرآن به قرآن را با مخالفان آن کم کنیم خوب است ولی راه حل نیست؛ مرحوم آیتالله معرفت درباره نزاع بین اخباریون و مخالفان آنان را صغروی دانستند در حالی که این نزاع، کبروی است.
استاد نصیری با بیان اینکه علامه طباطبایی احیاگر تفسیر قرآن در دوره معاصر و آیتالله جوادی آملی تداومبخش این مسیر است، اضافه کرد: بحث ما به دو بخش قابل تقسیم است؛ قرآن شرعی و قرآن فعلی؛ قرآن شرعی ناظر به حقیقت ماورایی و باطن و اسرار معارف قرآن است، که مخاطب آن در درجه اول پیامبر(ص)، در درجه بعد ائمه و در نهایت راسخان در علم هستند، و مراد از قرآن فعلی آن بخش از معارفی است که از ظاهر آیات قابل فهم و استخراج است.
ایشان اضافه کرد: این مطلب را که قرآن و عترت در عالم ماورا، یکی است و در عالم طبیعت دو جلوه دارد، قبل از علامه طباطبایی، ملاصدرا مطرح کرده است؛ ایشان به تفاوت کلام و کتاب و قرآنیت و فرقانیت در اسفار پرداخته و به له الخلق و الامر، استناد کرده است؛ او توضیح میدهد اولین چیزی که خلق میکند کلمات عقلی و ابداعی قائم به ذات و عاری از ماده است و آن گاه به کتابت کتاب بر لوح پرداخته تا به عالم طبیعت میرسد؛ علامه مطلب ملاصدرا را پردازش کرده است. اینکه اهل بیت(ع) درباره راسخون فی العلم فرمودند: رسول الله افضل الراسخون فی العلم ... و در انتها خود را راسخ در علم برشمردهاند یعنی رسوخ، مراتب دارد و فهمنده هم مراتب دارد که پیامبر(ص) افضل است و ائمه(ع) در مرتبه بعد.
استاد نصیری با بیان اینکه سنت هم به دو بخش شرعی و فعلی تقسیم میشود، گفت: سنت شرعی، میراث روایی نفس الامری حقیقی و سنت فعلی، میراث موجود است؛ اگر الان هم پردهها کنار برود و ما خدمت حضرت حجت برسیم، چه به دست ما میرسد آیا همین روایات موجود؟ آنچه شخص ظرفیت دریافت آن را داشته باشد به او خواهند آموخت ولی اینکه موجود است لزوما برابر نیست؛ خیلی از مطالب را نفرمودند چون ظرفیت آن نبود و بخشی از آنچه را که فرمودند هم از بین رفت و گرفتار مشکلات زبانی و نقل و انتقال شد.
رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: ما در برابر دو دیدگاه اخباری و قرآنیون، دیدگاه مرحوم علامه را داریم. نظر بنده دوگانهمحوری است و از دل آن نظر علامه بیرون میآید؛ ما معتقدیم نقش قرآن در برابر سنت، نظامواره است یعنی خداوند پیکر دین را به دو پیکره (قرآن و روایت) تقسیم کرده؛ قانون اساسی، قرآن است و جزئیات و تفاسیر آن سنت؛ بین قرآن و روایات رابطه تنگاتنگ وجود دارد و ما به روایات عمیقا نیاز داریم و سه نقش دارند؛ تقریر، تبیین و نوگستری. نقش تبیینی بسیار گسترده است که بنده ۲۰ محور برای آن ذکر کردهام از جمله ابهامزدایی، اجمالزدایی و بطننمایی.
👇👇👇
ایشان با بیان اینکه چرا ما در تفسیر به روایت نیاز داریم، اظهار کرد: اگر بخواهیم بپذیریم که بین بیان و تبیین و تفسیر فرق است اثبات آن بسیار دشوار است و از فرمایشات علامه طباطبایی چنین چیزی بیرون نمیآید، در سوره غافر آیه ۷۸ فرموده است؛ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ ...؛ تصریح بر این موضوع دارد لذا از این همه نبی و رسول آن هم به اجمال فقط به ۲۵ پیامبر(ص) اشاره کرده است. امام(ع) خطاب به قتاده فرمود که شنیدهام تو تفسیر میکنی و خود را به هلاکت میاندازی؛ یعنی قرآن در فهم خود به مفسر واقعی نیاز دارد ولی قتاده به رجال مراجعه کرده بود و نه اهل آن.
استاد نصیری بیان کرد: ابهام و اجمال و تشبه امر واقعی در قرآن است و علامه طباطبایی که اصرار دارد قرآن، خودش بیان است و بی نیاز از روایت، این مبنا و قاعده کلی را به زیبایی میچیند و ناگهان میفرماید من در آیاتالقصص، احکام و ... روایات را میپذیرم چون قرآن، اجمال دارد و ما از اقیموا الصلوة چگونه میخواهیم چند هزار روایت بیرون بیاوریم. ما مفهوم اسماء را بدون روایت چگونه میخواهیم بفهمیم، شجره ملعونه، امانت، تشابه و .. بدون مراجعه به روایات چگونه قابل فهم خواهد بود؟
استاد سطح خارج حوزه علمیه اضافه کرد: ایشان به صراحت فرموده است که اصل رسالت، مدیون قرآن است و روایات عرضه میگویند اعتبار روایات از قرآن است و قرآن باید آنها را امضا کند، این دور مصرح است؛ ایشان آورده برخی گفتهاند در تفسیر باید به بیان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) رجوع کرد ولی این سخن قابل قبول نیست زیرا حجیت فرمایشات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از قرآن باید گرفته شود و بلکه در اصل اثبات نبوت باید به دامن قرآن چنگ بزنیم.
استاد نصیری گفت: همه فرمایش علامه این است که روایات دست ما را میگیرند و نقش تعلیمی دارند، یعنی روایت چیزی به فهم و تبیین قرآن اضافه نمیکند، آیتالله جوادی آملی هم همین تبیین را با ادبیات خودشان دارند. بنابراین چیزی با عنوان مقام بیان، تبیین و تفسیر از فرمایش علامه طباطبایی به دست نمیآید. ما موظفیم که احترام بزرگان را حفظ کنیم، ولی شان علم از استاد بالاتر است و ما به صراحت میتوانیم از مطالب علامه به این نکته برسیم که او چنین مقامات سه گانه قائل نشده است.
ایشان افزود: علامه طباطبایی قبل از المیران تفسیر دیگری هم نوشته است؛ در این ایام، یوسف شعار روایات را زیر سؤال برد و همین رویکرد در داخل کشور ما هم دنبال شد و جریان کسانی مانند برقعی و سنگلجی و ... ایجاد شد؛ علامه مصباح در وصف علامه طباطبایی فرمودند که ایشان وقتی دید این جریان به تخریب روایات رو آورده است رویکرد قرآن به قرآن را پی گرفت تا رویکرد امثال یوسف شعار را نقد کند و به چالش بکشد؛ لذا ایشان بحثهای روایی را جدا کرد. ما کتابی مانند کافی با ۱۶ هزار روایت داریم که سند اعتبار شیعه و مایه افتخار ماست و چه کسی میتواند به آن صدمه بزند.
منبع: خبرگزاری ایکنا
کد خبر: ۴۰۳۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ضرورت شمول نگری حوزه نسبت به رخدادهای اجتماعی
استاد علی نصیری از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به موضوع « ضرورت شمول نگری حوزه نسبت به رخدادهای اجتماعی» پرداخت.
این استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: از جمله اشکالات مکرری که بارها متوجه عالمان حوزه شده و می شود، آن است که چرا حوزه عموما در مسایلی همچون حجاب و عفاف بسیار جدی و مصمم وارد می شود و از طریق بسیج دین داران یا فشار مستقیم به ارباب قدرت بر تحقق خواسته های خود پای می فشارد، اما در موارد و مصادیق دیگر همچون غارت بیت المال، تضییع حقوق مردم در دستگاه قضایی یا اجرایی، محرومیت های مستمر طبقات ضعیف جامعه و مواردی از این دست گاه کمترین واکنشی از خود نشان نمی دهد!
وی افزود: آنان چند و چون تعامل حوزویان در دوران حکومت پهلوی را با نوع تعامل آنان در جمهوری اسلامی در بستر حوادث مشابه را یادآور می شوند.
استاد نصیری در ادامه بیان کرد: بدون تردید بخشی از این دست از انتقادها از بیان و بنان کسانی ارایه می شود که جز تضعیف و تخریب حوزه را در سر نمی پرورانند، اما نمی توان انکار کرد که بخشی دیگر از نقدها از سر خیرخواهی و مصلحت اندیشی مطرح می شود.
وی اضافه نمود: تعامل حوزه با مسایل مختلف اجتماعی در چهل سال گذشته در برابر چشم ما قرار دارد و در باره شدت و ضعف آن و میزان حساسیت ها و در یک کلمه عدم توازن کنش ها و واکنش ها می توان منصفانه به داوری نشست.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: واکنش تند و کوبنده شخصیت های حقیقی و حقوقی حوزه به پخش فلان موسیقی، فلان فیلم، اختلاط مردان و زنان در فلان نمایش، حضور زنان در ورزشگاه ها و ... بارها در صدر اخبار قرار گرفته است؛ در حالی که حوزه در برابر بسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و ... کمتر واکنشی از خود به نمایش گذاشته و می گذارد!
استاد علی نصیری خاطرنشان کرد: چرا حوزه و عالمان آن در تعامل با مسایل مختلف اجتماعی توازن نشان نمی دهند؟! یکی از پاسخ های متداول، ضرورت رعایت مصلحت نظام اسلامی است. زیرا چنین پنداشته می شود که وقتی طرف واکنش ها و انتقادها مدیران خرد و کلان جامعه باشند، به تضعیف نظام می انجامد، اما وقتی رفتارها و رویه های طیف های مختلف اجتماعی مورد نقد و اعتراض قرار گیرند، چنین محذوری رخ نمی نماید.
وی تأکید کرد: باید پرسید که چنین عذری آیا واقعا پذیرفتنی است؟! به نظر می رسد که حوزه در تعامل با همه مسایل مختلف اجتماعی دو وظیفه اساسی بر دوش دارد:
یک؛ بر اساس پیمانی که خداوند از عالمان دین گرفته است، آنان باید از باب امر به معروف و نهی از منکر وظایف دینی خود را به صورت جامع و کامل انجام دهند و از دین با همان چهره واقعی خود و نه با چهره کاریکاتوری دفاع نمایند. بر این اساس، چه بسا اقتضا دارد که در برابر آسیب ها در عرصه اقتصاد و معیشت مردم واکنش شدیدتری نسبت به سایر مسایل بروز داده شود.
دو؛ مردم همیشه عالمان دین را از خود و پناه و پشتیبان خود شناخته اند. چنین باوری نباید صدمه خورد و نباید در چنین پیوند و پیمانی، چین و شکنی پدید آید.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: پیداست که نظام اسلامی از درون حوزه های علمیه جوشیده و حفظ و حراست از آن از جمله وظایف موکد اهالی حوزه است. حال باید پرسید چرا باید تعامل شمول نگرانه و واکنش های خیرخواهانه اهالی حوزه نسبت به مسایل اجتماعی تصعیف نظام تلقی گردد؟!
وی افزود: به عنوان نمونه اگر حوزه در موارد و مصادیق مختلف مورد اشاره نظیر همین ماجرای اعتراض کشاورزان اصفهان، ضمن جدا کردن صف بدخواهان از طبقات زحتمکش کشاورز، از حق آنان در ضرورت توزیع عادلانه و مدیریت بایسته و شایسته آب های سطحی و زیر زمینی کشور دفاع می کرد و بر ضرورت پاسخگویی مدیران مربوط تاکید می ورزید، آیا تضعیف نظام تلقی می شد؟!
استاد نصیری خاطرنشان کرد: به عکس؛ به نظر می رسد که چنین برخورد قویم حوزه، زمینه را برای تبلیغات مسموم علیه حوزه و تعامل گزینشی و مصلحتی آن با مسایل مختلف اجتماعی منتفی می سازد و حوزه را در انجام مسئولیت های سنگین در برابر خداوند و مردم سربلند نگاه می دارد. دعا کنیم که خداوند ما را به وظایف خود آشناتر سازد.
منبع: سایت نشست دوره ای اساتید
https://www.neshasteasatid.com/node/7274
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ وداع با ماه رجب المرجب
مطلبی برگرفته از یکی از گروه ها:
🌧 خداحافظ آسمان رجب ...
آنقدر بی صدا باریدی و تطهیرمان کردی؛
که خودمان هم، سابقه ی خرابمان، فراموشمان شد!
✨آنقدر دامنت را برای پروازمان باز کردی؛
که زخمی بالانی چو ما نیز، جرأت بال زدن یافتیم!
دیگر سفره ات آهسته آهسته جمع می شود ....
و ما دوباره دلمان برای نوای "یا من أرجوا"
برای "سبحان الله و أتوب إلیه"
و برای عاشقانهترین ترانهی "لااله الا الله" تنگ میشود!
✨آمدی، تطهیرمان کردی، تا در نیمهی شعبان، برای زیباترین جشنِ زمین، آماده شویم....
تا زیر سایه ی تنها باقیمانده ی خدا، آشتی کنانی راه بیندازیم و در ضیافت رمضان، غریبگی نکنیم!
دست مریزاد بر آسمان تـو ؛
که ندیده خرید ... و چشم بسته بارید.
خداحافظ ماهِ استغفار
برای دیدنِ دوباره ات، باز منتظر می مانیم!
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ فضیلت ماه شعبان المعظم به نقل از کتاب شریف مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی
آگاه باش که شعبان ماه بسیار شریفى است، و ه سید انبیاء صلى الله علیه و آله انتساب دارد، و آن حضرت همه این ماه را روزه مىگرفت، و روزه آن را به ماه رمضان وصل مىکرد، و مىفرمود: شعبان ماه من است، هرکه یک روز از این ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مىشود. از امام صادق علیه السّلام روایت شده: چون ماه شعبان مىرسید حضرت زین العابدین علیه السّلام اصحاب خود را جمع مىکرد و مىفرمود: اى اصحاب من، مىدانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است، و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مىفرمود شعبان ماه من است، پس در این ماه براى جلب محبّت پیامبر خود، و براى تقرّب به سوى پروردگار خویش، روزه بدارید، به خدایى که جان على بن الحسین علیهما السّلام به دست قدرت اوست، سوگند یاد مىکنم از پدرم حسین بن على علیهما السّلام شندیم که فرمود: از امیر المؤمنین علیه السّلام شندیم: هرکه شعبان را براى محبّت پیامبر، و تقرّب جستن به سوى خدا روزه دارد، خدا او را دوست بدارد، و در روز قیامت به کرامتش نزدیک و بهشت را بر او واجب گرداند. شیخ از صفوان جمّال روایت کرده است که امام صادق علیه السّلام به من فرمود: کسانى را که پیرامون تو هستند، به روزه شعبان وادار کن. گفتم: فدایت شوم، مگر در فضیلت آن چیزى مىبینى؟ فرمود: آرى رسول خدا صلى الله علیه و آله هرگاه هلال شعبان را مىدید، به منادى دستور مىداد تا در مدینه ندا کنند: اى اهل مدینه، من از جانب رسول خدا صلى الله علیه و آله به سوى شما ارسال شدهام، آن حضرت مىفرماید: آگاه باشید، به درستى که شعبان ماه من است، خدا رحمت کند کسى را، که مرا در ماه من یارى کند، یعنى روه بدارد آن را، سپس امام صادق علیه السّلام چنین گفت: امیر المؤمنین علیه السّلام مىفرمود: از هنگامىکه شنیدم منادى رسول خدا صلى الله علیه و آله در شعبان ندا داد، روزه شعبان از من فوت نشد و تا زمانىکه زنده هستم به خواست خدا از من فوت نخواهد شد. پس مىفرمود: روزه دو ماه شعبان و رمضان مایه توبه و آمرزش خداست. اسماعیل بن عبد الخالق روایت کرده: نزد امام صادق علیه السّلام بودم، ذکر روزه شعبان به میان آمد، حضرت فرمود: فضیلت روزه شعبان چنین و چنان است، تا جایىکه انسان مرتکب قتل حرام مىشود، پس چنانچه شعبان را روزه بدارد این روزه به او سود مىرساند، و به خواست خدا آمرزیده مىشود! آگاه باش اعمال این ماه شریف بر دو بخش است: اعمال مشترک و اعمال خاص.
http://eitaa.com/alinasirigilani
مسجد زین الدین ۱۳ اسفند ۱۴۰۰.mp3
7.66M
✳️ فضایل و برکات ماه شعبان المعظم
این سخنرانی صبح امروز جمعه سیزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد.
موضوع سخنرانی:
۲. قدر شناسی ایام عمر برای عبادت
۲. فضایل ماه شعبان
۳. تفسیر صلوات خاصه ماه شعبان
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال مشترک ماه شعبان المعظم
🔸 #روزه گرفتن
🔸 #صلوات فرستادن
🔸 #صدقه دادن
🔸 خواندن #مناجات_شعبانیه
🔸 هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود.
🔸 هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود.
🔸 در کل این ماه هزار بار ذکر «لا اِلهَ اِلا اللهُ وَ لا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفته شود.
🔸 هنگام ظهر و نیمه شب، #صلوات_شعبانیه که از امام سجاد (ع) روایت شده، خوانده شود.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ نماز جمعه حج مساکین است.
عن ابیعبد الله علیه السلام قال: جآء اعرابی الی النبی صلی الله علیه و آله و سلم ... فقال یا رسول الله انی تهیات الی الحج کذا و کذا مرة فما قدر لی فقال: ...علیک بالجمعة فانها حج المساکین.
امام صادق علیه السلام فرمود:
بادیه نشینی بحضور پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید و عرضه داشت: چندین بار آماده سفر حج شده ام اما توفیق نیافتم، حضرت فرمود: نماز جمعه را دریاب که حج تهی دستان است.
http://eitaa.com/alinasirigilani