گزارش تصویری/ ۱
🥀 یادواره شهدای والامقام منطقه شهید باهنر رشت
جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ _ حسینیه حضرت رقیه(س)
🆔 @hh_roghayeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ کوچه پس کوچه مشهد به لهجه ی شیرین مشهدی
بانوای حاج علی ملائکه
@nasirigilani_ir
56.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆#صوت جلسه پانزدهم(پایانی) مدرسه قرآن
استاد آیت الله دکتر #علی_نصیری ج۴
#نقش مباحث اصولی در برداشت از قرآن و حدیث
۱۴۰۳۰۵.۱٠
👆👆👆
بخش پایانی این فایل صوتی حاوی چند توصیه اخلاقی به ویژه برای حوزویان است.
توصیه می شود دنبال فرمایید.
مقامات و منازل شهداء.mp3
9.59M
مقامات شهداء
نوزدهم مرداد 1403
حسینیه رشت
1. شهادت آرزوی همه پیامبران و اوصیای الهی است:
پیامبر اکرم (ص): «وَالَّذى نَفسْى بِیَدِهِ -لَوْلا اَنَّ رِجالاً مِنَ الْموُمِنینَ لاتَطیبُ اَنْفُسُهُمْ- لَـوَدَدْتُ اَنّى اُقْتَـلْ فى سَبْیلِ اللّهِ، ثُمَّ اُحْـیا ثُمَّ اُقْتَلْ ثُمَّ اُحْیا ثُمَّ اُقْتَلْ، ثُمَّ اُحْیا ثُمَّ اُقْتَلْ»
2. شهادت بالاترین مرتبه کمال انسانی است:
پیامبر اکرم (ص) «فَوْقَ کُلِ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّى یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِر»
3. خداوند برای آنان محبت و خوشنامی مقرر می کند:
إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ( 96 )
وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا ( 50 )
4. شهید دارای حیات و روزی عند اللهی است:
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران، 169 ) فَرِحِينَ بِمَا آَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ( 170 ) يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ( 171 )
5. مقام شفاعت
پیامبر اکرم (ص): «ثَلَاثَهٌ یَشْفَعُونَ إِلَى اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَیُشَفِّعُهُمُ: الْأَنْبِیَاءَ، ثُمَّ الْعُلَمَاءَ، ثُمَّ الشُّهَدَاءَ»
@nasirigilani_ir
✳️ روایت بسیار درس آموز در باره میزان ورع موالیان اهل بیت (علیهم السلام)
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ الْعَلَوِيِّ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّه بْنُ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الأَوَّلِ ع قَالَ كَثِيراً مَا كُنْتُ أَسْمَعُ أَبِي يَقُولُ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لَا تَتَحَدَّثُ الْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِه فِي خُدُورِهِنَّ ولَيْسَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا مَنْ هُوَ فِي قَرْيَةٍ فِيهَا عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ فِيهِمْ مِنْ خَلْقِ اللَّه أَوْرَعُ مِنْه
نکات:
یک؛ كَثِيراً مَا كُنْتُ أَسْمَعُ أَبِي يَقُولُ؛ این فقره بیانگر اهمیت زیاد ورع است که امام صادق (ع) این چنین پیوسته آن را تکرار می فرمود.
لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا؛ بارها در روایات تاکید شده که صف محبان اهل بیت (ع) با شیعیان آنان جدا است. شیعه کسی است که حقیقتا پیرو و تابع اهل بیت (ع) باشد.
مَنْ لَا تَتَحَدَّثُ الْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِه فِي خُدُورِهِنَّ؛ یعنی ورع و تقوای او باید آن قدر پر شهره و پر آوازه باشد که حتی زنانی که در پرده نشسته و به پا به بیرون اجتماع نگذاشته یا کم می گذارند، از ورع او ستایش کنند.
ولَيْسَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا؛ تعبیر «أولیاء» حسب ظاهر به مرتبه ای بالاتر از شیعه ناظر است؛ یعنی کسی که به مرتبه دوستی و ولاء با اهل بیت (ع) رسیده است.
مَنْ هُوَ فِي قَرْيَةٍ فِيهَا عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ فِيهِمْ مِنْ خَلْقِ اللَّه أَوْرَعُ مِنْه؛ این فقره شگفت آور است. امام کاظم (ع) برای حد ورع معیاری آشکار ارایه فرموده است و آن این که مدعیان ولاء باید از میان ده هزار نفر ساکن در یک شهر با ورع تر باشند.
حقا روایت تکان دهنده ای است!
@nasirigilani_ir
✳️ 101 گناه شهید بلورچی به گفته خودش
متنی که پیش رو دارید دفترچه محاسبات نفس شهید علی بلورچی رتبه 5 کنکور دانشجوی الکترونیک دانشگاه شریف، شاگرد خاص آیت ا... حق شناس است
متنی که پیش رو دارید دفترچه محاسبات نفس شهید علی بلورچی رتبه ۵ کنکور دانشجوی الکترونیک دانشگاه شریف، شاگرد خاص آیت ا… حق شناس است. نوشتن این دفترچه را از روز پنجشنبه ۲۲ آذرماه سال ۶۳ شروع کرده بود. جوانی که وقتی شهید شد ۲۱ سال بیشتر سن نداشت.….
۱. نماز صبح را بی حال خواندم و اصولاً حال نداشتم و خیلی بی حال زیارت عاشورا خواندم.
۲. خواب بر من غلبه کرد.
۳. یاد امام زمان علیه السلام کم بودم و هستم.
۴. الفاظ زائد زیاد به کار بردم.
۵. مشارطه نکردم.
۶. زود عصبانی می شوم.
۷. شهوت شکم داشتم.
۸. ریا کردم.
۹. حب دنیا داشتم.
۱۰. حضور قلب در سر نماز خیلی کم بود.
۱۱. خود را بهتر از آنچه هستم به دیگران نمایاندم.
۱۲. نفس را در رفاه قرار دادم و در مضیقه نبود.
۱۳. دروغ گفتم.
۱۴. برای غیر خدا کار کردم.
۱۵. یاد دنیا بودم.
۱۶. تقوا نداشتم.
۱۷. وقت را زیاد تلف کردم.
۱۸. امروز تماماً معصیت و غفلت بود.
۱۹. نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را با حال نخواندم.
۲۰. ذکر را با توجه زیاد نمی گفتم.
۲۱. شاید غیبت کردم.
۲۲. نفس در آرامش بود.
۲۳. خدا را ناظر بر اعمالم ندیدم.
۲۴. غیبت شنیدم.
۲۵. کنترل زبان کم بود.
۲۶. تندخویی کردم.
۲۷. کم فکر کردم.
۲۸. به آنچه علم داشتم عمل نکردم.
۲۹. درسم را خوب نخواندم.
۳۰. خیلی صحبت بیخود کردم و همین سبب شد که حالت غفلت از خدا داشته باشم.
۳۱. یاد مرگ و قیامت و روز جزا نبودم.
۳۲. خود را بزرگ جلوه دادم.
۳۳. دخالت در امور معصیت آلود کردم.
۳۴. مراقبت از چشم خیلی کم بود.
۳۵. بی وضو خوابیدم.
۳۶. میل زیادی به ریا داشتم و امور را آن گونه جلوه می دادم که حقیقت نداشت تا سببی برای خوشحالی نفس شود.
۳۷. حب مقام داشتم و آنرا نیز ارضاء کردم.
۳۸. معاشرت با افراد غیر لازم کردم.
۳۹. خود بزرگ بینی و عجب داشتم.
۴۰. از فرصتهایم خیلی کم بهره بردم و استفاده خوبی نکردم.
۴۱. به طور جدی یاد مرگ نبودم.
۴۲. زیاد به یاد امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء نبودم.
۴۳. با نفس درگیر نبودم.
۴۴. کبر داشتم و به خود مغرور شدم.
۴۵. ذکر درونی و برونی خیلی کم بود و اگر هم بود بی توجه بود.
۴۶. دقت در اعمال و فکر قبل از آنها کم بود و یا اصلاً نبود.
۴۷. زخم زبان زدم.
۴۸. قرآن کم خواندم.
۴۹. در مهلکه سقوط قرار گرفته ام.
۵۰. خواطر نفسانی کنترل نشد.
۵۱. نمازها را با علاقه و شوق نخواندم.
۵۲. در جهت خود سازی گام برنداشتم.
۵۳. در حال موتورسواری حب دنیا تاثیر گذاشت و موجب شد معصیت کنم.
۵۴. یقین و اخلاص نبود.
۵۵. توجیه می کردم معاصی ام را.
۵۶. تواضع و زهد نبود.
۵۷. کمبود شخصیت داشتم و با خود بزرگ نمایی سعی در جبران آن داشتم.
۵۸. خوف نداشتم.
۵۹. گستاخی داشتم و حیا نداشتم.
۶۰. ایذاء مومن نمودم.
۶۱. نماز را در حالت خواب خواندم و اصولاً به یاد مولایم نبودم.
۶۲. دعای عهد را نخواندم.
۶۳. عبرت از احوالات دنیا نگرفتم.
۶۴. حب دنیا خیلی دارم و حقیقتاً نفس در کنترل شیطان است و نه در کنترل خودم.
۶۵. واجبات را متوجه نبودم.
۶۶. دقت در نیات وجود نداشت.
۶۷. نفس خیلی طغیان کرد.
۶۸. قلب متوجه خداوند تبارک و تعالی نبود.
۶۹. آمادگی برای مرگ وجود نداشت.
۷۰. احساس مسئولیت کم بود.
۷۱. نظم کم بود.
۷۲. تفکر و تعمق وجود نداشت.
۷۳. چشم آزاد بود و بیهوده به اطراف نگاه می کرد و گاهی به محارم الهی برمی خورد که متاسفانه حتماً بر قلب نیز تاثیر سوء گذاشته است.
۷۴. ذکری که موجب صعود شود وجود نداشت.
۷۵. آنچه نباید می گفتم، گفتم.
۷۶. شهوت خواب پیدا کردم.
۷۷. ریا کردم و خواستم سواد خود را به رخ دیگران بکشم.
۷۸. در حال خنده نوعی غفلت در خود احساس کردم.
۷۹. در مقابل روی کردن دنیا سوی خودم سست بودم و دائماً در ذهنم بود.
۸۰. تعارف و تمجیدها وسوسه می نمودند.
۸۱. پناه بردن به حضرت حق تعالی و استغاثه حقیقی از او کم بود.
۸۲. عشق به خداوند را تقویت ننمودم.
۸۳. حالت انابه وجود نداشت.
۸۴. دعا را به علت کسب صفات رذیله در روز و سریع خواندن، با توجه کامل نخواندم.
۸۵. چند شبی است که سوره واقعه را بی رغبت می خوانم.
۸۶. با آنکه می دانستم دارم اشتباه می کنم اما اشتباه کردم.
۸۷. چند مورد عجله و شتابزدگی وجود داشت.
۸۸. علاقه به مدح دیگران وجود داشت.
۸۹. حفظ سرّ نشد.
۹۰. سوز و ناله کم بود.
۹۱. بصیرت نبود.
۹۲. توسل و ارتباط با عالم قدس خوب نبود.
۹۳. هنگام غروب خوابیدم که حال و صفای قلب گرفته شد.
۹۴. شهوت خودش را خیلی فعال نشان می دهد، باید مراقب بود.
۹۵. اگر عنایتی شده بود در اول صبح به واسطه خواب بعد از نماز کم شد.
۹۶. توجه به باطن امور و حضور قلب و توجه به نفس چه هنگام وسوسه و چه غیر آن خیلی کم بود، لذا در دام شیطان افتادم و علی الخصوص در دامهایش حب دنیا بود که شدیداً متاثر شدم. آن گونه که در نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و اوقات ما بین اینها تماماً ذهنم مشغول به دنیا بود. لذا از خداوند نجات خود را خواهانیم که ای مولای ما خودت به فریاد ما برس و شیطان و حب دینا را از ما بگیر.
۹۷. حجابهای قلب خیلی زیاد بود و امروز این مطلب برای عقل درک شد.
۹۸. زهد و فقر و اخلاص کم بود.
۹۹. انقطاع از دنیا نبود بلکه برعکسش بود.
۱۰۰. احساس نمودم که تا چه حد زیادی بین من و رب حق حجاب وجود دارد.
۱۰۱. خود را همه کاره جلوه دادم و شیطان از این راه خوب موفق شد
@nasirigilani_ir
www.maref.ir
✳️ روایات و ذکر مصادیق بارز
یکی از قواعدی که لازم است در فهم آیات و روایات مورد توجه قرار گیرد، کاربست مصادیق بارز در برخی از موارد است که نباید آن مصادیق به عنوان موضوع اصلی احکام تلقی گردد.
به عنوان مثال قرآن بارها از تصرف در اموال با عنوان «اکل اموال» یاد کرده است؛ نظیر آیه شریفه «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» اگر «اکل اموال» در این آیه شریفه را نه به عنوان ذکر مصداق بارز، بلکه به عنوان موضوع حکم در نظر بگیریم، معنای آیه آن خواهد بود که اموال خود را از روی باطل نخورید؛ یعنی سر سفره به عنوان غذا مورد مصرف قرار ندهید، اما اگر اموال یکدیگر را به عنوان مسکن، لباس، مرکب و ده ها مورد دیگر از روی باطل تصرف کنید، مانعی ندارد!
پیداست که مراد خداوند از «اکل مال» هر گونه تصرف در اموال دیگران است و اگر از عنوان «تصرف» با با عنوان «اکل» یاد کرده است، بدان جهت است که «اکل» بالاترین و بارزترین مصداق تصرف به شمار می رود.
چنین کاربستی در بسیاری از موارد در روایات راه یافته و عدم توجه به آن باعث خطای در فهم مدالیل و مفاهیمِ مورد نظر از روایات می شود؛ به این معنا که آن مصداق بارز به عنوان موضوع حکم تلقی شده و به آن محدود می گردد، در حالی که مراد توسعه موضوع به همه مصادیق مورد نظر است.
به عنوان نمونه در روایت ذیل چنین آمده است:
«عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه (ع) عَنِ الْخَفْقَةِ والْخَفْقَتَيْنِ فَقَالَ مَا أَدْرِي مَا الْخَفْقَةُ والْخَفْقَتَانِ إِنَّ اللَّه يَقُولُ: «بَلِ الإِنْسانُ عَلى نَفْسِه بَصِيرَةٌ» إِنَّ عَلِيّاً كَانَ يَقُولُ مَنْ وَجَدَ طَعْمَ النَّوْمِ قَائِماً أَوْ قَاعِداً فَقَدْ وَجَبَ عَلَيْه الْوُضُوءُ»
بر اساس این روایت، اگر کسی در حالت ایستاده یا نشسته طعم خواب را بچشد؛ یعنی هر چند به صورت کوتاه به خواب برود، وضوی او باطل می شود و برای اعمالی؛ همچون نماز باید دوباره وضو بگیرد.
در این روایت از دو حالت انسان با عنوان «قَائِماً أَوْ قَاعِداً» یاد شده است. حال اگر خواب به سراغ فردی آید که نه در حالت ایستاده باشد و نه حالت نشسته؛ نظیر آن که در بستر یا روی تختی دراز کشیده باشد، یا به چیزی تکیه کرده باشد، آیا وضوی او باطل نمی گردد؟ پیداست که پاسخ مثبت است؛ به رغم آن که بر آن حالت، دو حالت ایستاده یا نشسته اطلاق نگردد.
راز این امر آن است که دو حالت ایستاده و نشسته از باب بارزترین و رایج ترین حالت آدمیان ذکر شده و مقصود از آنها انحصار حکم بطلان وضو به این دو حالت نیست؛ نظیر آیه شریفه «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ» که برای ذکر الهی سه حالت: ایستاده، نشسته و به پهلو بودن ذکر می کند، در حالی که حالات دیگر نیز برای انسان قابل تصور است؛ نظیر حالت حرکت.
نیز در روایت: «ما يمنع أحدكم أن يبر والديه حيين وميتين؟! يصلي عنهما ويتصدق عنهما ويصوم عنهما فيكون الذي صنع لهما وله مثل ذلك فيزيده الله ببره خيرا كثيرا.» نماز، صدقه و روزه موضوعیت ندارند و تنها از جهت مصادیق بارز ذکر شده اند و از این جهت هر گونه خیرات و مبرات نسبت به والدین را دربر می گیرد؛ چنان که در فقره «فيزيده الله ببره» از واژه «برّ» استفاده شده است.
چنان که بر همین اساس نماز در روایت ذیل موضوعیت ندارد: «عن عمر بن يزيد قال: قلت لأبي عبد الله (ع) نصلي عن الميت؟ فقال: نعم حتى أنه ليكون في ضيق فيوسع الله عليه ذلك الضيق ، ثم يؤتى فيقال له: خفف عنك هذا الضيق بصلاة فلان أخيك عنك.»
بر این اساس، همان گونه که اقامه نماز از طرف میت، می تواند او را از تنگنای قبر رهانیده و جایی فراخ برایش فراهم کند، روزه، صدقه و سایر کارهای نیک به نیابت از میت نیز می توانند چنین نقشی را بازی کنند.
برگرفته از کتاب «روش شناسی فهم احادیث» استاد علی نصیری
@nasirigilani_ir
✳️ حاکمیت فضای نورانی اربعین در کشور
این روزها آمد و رفت زائران و شور و شوق آنان در صدر اخبار قرار دارد.
هر روز کلیپ و فیلمی از حمایت ها و مهربانی های میزبانان عراقی و گاه ایرانی در مواکب و مسیر پیاده روی در فضای مجازی منتشر می شود.
بخشی از ذهن و وقت مدیران خرد و کلان کشور متوجه این واقعه بسیار مهم است.
باید به این همه شور و شیدایی شیعیان اهل بیت نسبت به سالار شهیدان افتخار کرد.
قدرت ایمان، اسلام و تشیع را در این امواج پرشمار انسانی می توان به نظاره نشست.
باید از محضر خداوند بابت رواج این سنت بزرگ اسلامی سپاس بی پایان داشت.
باید به محضر الهی به خاطر برچیده شدن نظام تاریک صدامی شکر فراوان تقدیم داشت.
باید برای همه شهیدانی که این مسیر نورانی را برای ما هموار کردند، رَوح و رحمت الهی طلب کرد.
برای همه عزیزانی که این روزها توفیق سفر به عتبات عالیات و به ویژه سعادت پیاده روی اربعین دارند، سلامتی و برخورداری از برکات بی پایان معنوی طلب می کنیم.
برای همه کسانی که به هر طریق در خدمت زائران سالار شهیدان اند، سعادت دارین را آرزو می کنیم.
طوبی لکم و حسن مآب
@nasirigilani_ir
🔸از اعمال شب و روز جمعه غافل نشویم🔸
🔹 زیارت سالار شهیدان علیه السلام
🔸 زیارت حضرت حجت علیه السلام
🔹 دعای پر نور کمیل
🔸 تلاوت سوره مبارکه یس
🔹 کثرت صلوات بر محمد و آل ایشان
🔸 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرشها
🔸 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 زیارت مضاجع شریف و قبور مومنان
🔸 دعای ندبه و غسل جمعه
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است که: فرشتهاى از ابتدا تا انتهاى شب جمعه (از سوى پروردگار) ندا مىدهد: «آیا تقاضا کنندهاى هست تا عطایش کنم؟ آیا توبه کنندهاى هست تا توبهاش را بپذیرم؟ آیا استغفار کنندهاى هست تا مورد مغفرتش قرار دهم؟ اى کسى که طالب خیرى! به سوى من آى، و اى کسى که طالب شرى! دست نگهدار» پیوسته این ندا را مىدهد تا این که صبح طلوع کند، زمانى که صبح طلوع کرد به جایگاه خودش در ملکوت آسمان برمىگردد.
(فقیه، جلد ۱، صفحه ۴۲۱، حدیث ۱۲۴۰)
🏷 #شب_جمعه
@nasirigilani_ir
✳️ قاعده تفاضل میان اعمال
پیامبر اکرم (ص) فرمود که برترین اعمال نماز شب است: «رحم الله عبدا قام من الليل ، فصلى و أيقظ أهله فصلوا ألا وإن أفضل الأعمال صلاة الرجل بالليل والذي نفسي بيده إن الرجل إذا قام من الليل يصلي تسبح ثيابه ومن حوله.»
از نگاه حضرت امیر (ع) برترین اعمال مواسات؛ یعنی یاری و غمخواری نسبت به دیگران است: «المواساة أفضل الأعمال»
به استناد روایت ذیل برترین اعمال عبارتند از: 1. صلوات بر پیامبر اکرم؛ 2. سیراب کردن مردم؛ 3. محبت حضرت امیر (ع): «عن أبي علقمة مولى بني هاشم قال: صلى بنا رسول الله (ص) الصبح ثم التفت إلينا فقال: معاشر أصحابي رأيت البارحة عمي حمزة بن عبد المطلب و أخي جعفر بن أبي طالب و بين أيديهما طبق من نبق فأكلا ساعة فتحول لهما النبق عنبا فأكلا ساعة فتحول العنب رطبا فدنوت منهما فقلت: بأبي أنتما أي الاعمال أفضل؟ فقالا: وجدنا أفضل الأعمال: الصلاة عليك و سقي الماء و حب علي بن أبي طالب»
در شماری از روایات مقایسه میان برخی از اعمال انجام گرفته و برخی از اعمال بر برخی دیگر برتر دانسته شده اند؛ به عنوان نمونه در روایت ذیل چنین آمده است: «ان رجلا جاء إلى رسول الله (ص) فقال: أخبرني ما أفضل الأعمال؟ فقال: الايمان بالله، قال: ثم ماذا؟ قال: صلة الرحم ، قال: ثم ماذا؟ قال: الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر.» به استناد این روایت ایمان به خداوند، صله ارحام و امر به معروف و نهی از منکر به ترتیب برترین اعمال معرفی شده اند.
در گفتار ذیل از حضرت امیر (ع) با مقایسه میان اعمال، تفاضل میان آنها مورد توجه قرار گرفته است:
«إن أفضل ما توسل به المتوسلون إلى الله سبحانه الإيمان به وبرسوله والجهاد في سبيله ، فإنه ذروة الاسلام ، وكلمة الاخلاص فإنها الفطرة . وإقام الصلاة فإنها الملة . وإيتاء الزكاة فإنها فريضة واجبة . وصوم شهر رمضان فإنه جنة من العقاب . وحج البيت واعتماره فإنهما ينفيان الفقر ويرحضان الذنب وصلة الرحم ، فإنها مثراة في المال ، ومنسأة في الأجل وصدقة السر فإنها تكفر الخطيئة وصدقة العلانية فإنها تدفع ميتة السوء وصنائع المعروف فإنها تقي مصارع الهوان أفيضوا في ذكر الله فإنه أحسن الذكر.»
در این خطبه از فقره «إن أفضل ما توسل به المتوسلون إلى الله» بدست می آید که حضرت امیر (ع) در صدد برشمردن برترین اعمال نزد خداوند است و از بیان آن حضرت ترتیب برترین اعمال نزد خداوند شامل ده عمل به صورت ذیل بدست می آید:
1. ایمان به خداوند و رسول او؛ 2. جهاد در راه خداوند؛ 3. کلمه اخلاص که ظاهراً مراد ذکر کلمه «لا اله الا الله» است؛ 4. اقامه نماز؛ 5. پرداخت زکات؛ 6. روزه ماه مبارک رمضان؛ 7. حج بیت الله الحرام؛ 8. پیوند خویشاوندی؛ 9. صدقه سرّ و صدقه آشکار؛ 10. انجام امور خیر و نیک.
به استناد روایت ذیل از امام سجاد (ع) برترین اعمال عبارتند از: 1. قناعت؛ 2. سکوت؛ 3. صبربر آزار دیگران؛ 4. پشیمانی بر گناه: «سئل علي بن الحسين (ع) عن أفضل الأعمال، فقال: هو أن يقنع بالقوت و يلزم السكوت و يصبر على الأذية و يندم على الخطيئة»
در روایت نبوی ذیل از جمله برترین اعمال سیراب کردن تشنگان و سیر کردن گرسنگان دانسته شده است: «من أفضل الأعمال عند الله (عز وجل) إبراد الأكباد الحارة وإشباع الأكباد الجائعة»
برگرفته از کتاب «روش شناسی فهم احادیث» اثر در دست انتشار استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده #استاد_علی_نصیری در #سایت_طاقچه
به اطلاع می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات #وحی_و_خرد وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت #طاقچه به آدرس های ذیل بارگزاری شده است.
1. روش شناسی تفسیر قرآن:
https://taaghche.com/book/38697
2. روش شناسی تفسیر آیات:
https://taaghche.com/book/101940
3. تعامل متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/118924
4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار:
https://taaghche.com/book/101074
5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/116720
6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن:
https://taaghche.com/book/29026
7. راز جاودانگی قرآن:
https://taaghche.com/book/12483
8. قرآن گفتار الاهی:
https://taaghche.com/book/29027
9. پیراستگی قرآن از تحریف:
https://taaghche.com/book/94585
10. قرآن کتاب شور و شیدایی:
https://taaghche.com/book/29028
11. قرآن شناسی:
https://taaghche.com/book/57469
12. بهشت وعده گاه نیکوکاران:
https://taaghche.com/book/110607/
13. معرفت قرآنی (پنج جلد):
https://taaghche.com/book/15286
14. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/12473
15. روششناسی نقد احادیث (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/29030
16. شرح گزیده روایات کافی:
https://taaghche.com/book/106691
17. درسنامه علم حدیث:
https://taaghche.com/book/81545
18. آشنایی با علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/81543
19. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1):
https://taaghche.com/book/38698
20. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2):
https://taaghche.com/book/38699
21. درسنامه اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/12478
22. سلوک اخلاقی:
https://taaghche.com/book/116719
23. بیست درس اخلاقی:
https://taaghche.com/book/111100/
24. آیین همسرگزینی:
https://taaghche.com/book/29024
25. نقد پدیده اباحه گری:
https://taaghche.com/book/12480
26. سیمای حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه:
https://taaghche.com/book/29051
27. فاطمه (س) بانوی بیمثال:
https://taaghche.com/book/29023
28. امام حسین (ع) پیشوای روشناییها:
https://taaghche.com/book/6205
29. پیشوای روشنایی:
https://taaghche.com/book/4927
30. انتظار موعود:
https://taaghche.com/book/12476
31. آموزه های مهدوی:
https://taaghche.com/book/119222
32. آموزه های رضوی:
https://taaghche.com/book/121444/
33. درایة الحدیث:
https://taaghche.com/book/122031
34. کلیات علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/133593
35. تفسیر موضوعی قرآن (به صورت گروهی):
https://taaghche.com/book/133002
36. نقد شبهات قرآنی:
https://taaghche.com/book/131214
37. علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/131659
38. رابطه متقابل کتاب و سنت
https://taaghche.com/book/151308/0
40. نظریه تصحیح
https://taaghche.com/book/141687/
🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده به شرح ذیل است:
1. حدیث شناسی (۲ جلد)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
2. درسنامه علم حدیث، انتشارات هاجر، 1384
3. آشنایی با علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1385
4. آشنایی با علوم حدیث (ویراست جدید)، نشر هاجر، 1397
5. درآمدی بر علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1398
6. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴
7. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
8. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
9. رابطه متقابل کتاب و سنت، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386
10. مکتب تفسیری صدرالمتالهین، بنیاد حکمت ملاصدرا، 1386
11. قرآن و هنر، مرکز تحقیقاتی المهدی، 1389
12. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵
13. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶
14. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷
15. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی) (ویراست جدید)، دفتر نشر معارف، 1400
16. نزاهت قرآن از تحریف، (تحقیق و تنظیم)، موسسه اسراء، 1387
17. تحریف ناپذیری قرآن، (ترجمه)، انتشارات سمت، 1379
18. تبلیغ بر پایه کتاب و سنت، (ترجمه)، انتشارات دارالحدیث، 1376
19. وفاق اجتماعی در سخن و سیره معصومان (ع) ، (ترجمه)، دارالحدیث، 1379
20. تاریخ سیاسی فرهنگی اسلام، (ترجمه به صورت مشترک)، مرکز الغدیر، 1389
21. التمهید فی علوم القرآن، (ج 5)، (ترجمه به صورت مشترک)، موسسه المتهید، 1395
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir