eitaa logo
نسرا گیلان
440 دنبال‌کننده
711 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴"وقتی حریم خصوصی خانواده ناایمن می شود" 💢 تب عکس گرفتن های لحظه به لحظه و اشتراک گذاری های آنچه از نظر ما خنده دار یا جالب به نظر می رسد در فضای مجازی، سبب شده خیلی وقت ها به جز وجه مورد نظر خود، متوجه اطلاعاتی که به اشتراک می گذاریم نباشیم. 📛 پایین آوردن سطح ایمنی خود و اعضای خانواده، در خطر قرار دادن آبروی اطرافیانمان و آنچه که همواره در فضای خصوصی خانوادگی، محترم و منحصر به خانواده شمرده می شود و فهمیدن آن توسط دیگران ممکن است در اعضای خانواده ایجاد حس ناامنی یا خجالت کند و یا جزو اسراری باشد که یک خانواده دوست ندارد دربرابر دیگران فاش شود، از پیامدهای به اشتراک گذاری تصاویر خصوصی بر اثر هیجانات لحظه ای یا حال و هوای جوانی و نوجوانی هستند. ⚠️ اطلاع و احساس سایر اعضای خانواده نسبت به اشتراک گذاری تصویر مورد نظر و خطراتی که ممکن است برای شغل و موقعیت کاری و وجهه اجتماعی آنان ایجاد شود، از مواردی دیگری هستند که عمدتا در هنگام به اشتراک گذاری تصاویر به آن ها توجهی نمی شود. ‼️ بنابراین باید به خاطر داشت: 1⃣ در اشتراک گذاری تصاویر خصوصی یا خانوادگی خود، حتما با اعضای خانواده مشورت کنیم. ✅ * با آبروی اعضای خانواده بازی نکنیم* ✅ تصاویری که به اشتراک می گذارید می تواند امنیت اعضای خانواده را با توجه به موقعیت شغلی پدر یا هریک از اعضای خانواده به خطر بیاندازد. 2⃣ نکات ایمنی مربوط به اشتراک گذاری تصویر خود را در نظر بگیریم. ✅ هر تصویر می تواند معرف موقعیت خانوادگی، مالی، شغلی، مکانی و یا حتی موقعیت فعلی شما باشد. ✅ ارسال تصویر از فضای مسافرت، به مخاطب این پیام را منتقل می کند که شما در حال حاضر در منزل حضور ندارید و اگر کسی از روی پیام های قبلی شما و یا فعال بودن جی پی اس یا موقعیت یاب فعال شما قبلا بر موقعیت مکانی شما اشراف پیدا کرده باشد، می تواند برای سرقت اموال و منزل شما اقدام نماید. 3⃣ مکان به اشتراک گذاری تصویر از اهمیت خاصی برخوردار است. ✅ به خاطر داشته باشیم به اشتراک گذاری تصویر در فضاهای عمومی مانند اینستاگرام یا گروه های عمومی و دوستانه در تلگرام یا لاین و مانند آن ، به معنای صدور اجازه تلویحی به دیگران، برای استفاده مجدد از تصویر ماست و این انتشار مجدد ممکن است با هر منظور و هدفی صورت بگیرد. ✅ "ممکن است چندی بعد تصویر خود یا اعضای خانواده خود را با یک جمله زیر آن در گروه های طنز یا اجتماعی برای القای مقصودی خاص ببینید" لیلا وصالی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
سطوح آشکار و پنهان ای ✍️چارچوب اصلی ای را چه کانون هایی تعیین می کنند؟ چه کسانی به رسانه ها سمت و سو می دهند؟ ✍️ اصلی رسانه ها و سیاست گذاری آنها را باید در فلسفه و روابط قدرت سیاسی حاکم بر جامعه جستجو کرد. ✍️سیاست های اصلی رسانه ها را کارکنان رسانه ها تعیین نمی کنند، نیروهای سازمان های رسانه سطح آشکار رسانه ها هستند. رسانه ها کسانی هستند که رسانه ها را چارچوب بندی می کنند و البته کنترل جامعه را در دست دارند. ✍️قدرت حاکم با تعیین جهت گیری های اصلی در واقع از رسانه ها به عنوان پلی برای تحقق منویات خود استفاده می کند. ✍️اقتصاد سیاسی و به تعبیری هزینه و فایده سیاسی، منطق انتشار تولیدات رسانه ای را تعیین می کند و سوگیری های رسانه ای را باید در روابط اجتماعی و زور آزمایی کانون های قدرت جامعه جستجو کرد. ✍️رسانه ها کنترل اطلاعات،کنش گری سیاسی و کنترل شهروندان بوده و کنترل جامعه بدون سازی رسانه ای میسر نیست. ✍با الهام از نظریه تحلیل میدان نیرو کورت لوین، برآیند کنش گری دو دسته نیروهای پیش برنده و بازدارنده جامعه نقطه تعادل و تکلیف نهایی چگونگی مدیریت محتوی رسانه ها و سطح رفتار کنشگران رسانه ای را تعیین می کند. ✍️پنجاه سال پیش « باس » مبدع نظریه دو مرحله ای در مقاله "پالایش مفهوم دروازه بانی" نوشت گزارشگران، نویسندگان و دبیران محلی به مواد خام خبری نزدیک تر هستند (مرحله اول)، حال آنکه سردبیران، نسخه خــوان ها، مترجمان و .. در فـاصله دورتری قرار دارند (مرحله دوم)، امــــا در عوض به کانون های قدرت نزدیک ترند. ✍ حجت اله عباسی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
معجزه #نعناع و #هندوانه یخ‌زده... امتحانش ضرر ندارد! اگر بدانید که مخلوط نعناع و هندوانه یخ‌زده چه معجزه‌ای می‌کند، این مطلب را برای همه عزیزانتان خواهید فرستاد! کافی است این دو را مخلوط کرده و به زیر بینی و پشت گوش خود بمالید و دو روز بعد این مخلوط را پاک کنید. بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که حال شما هیچ تغییری نکرده و احتمالا از این موضوع درس می گیرید که هر چیزی را در #فضای_مجازی باور نکنید! * این معجزه را برای دیگران ارسال کنید تا شاید کاربران به جای اعتماد به نوشته‌هایی که سر و ته ندارند، چند کتاب بخوانند و کمی بیشتر فکر کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
رسانه کمک کند تا: ۱. چگونگی ایجاد رسانه‌ای را درک کنیم. ۲. آنچه که رسانه‌ها می‌خواهند به آن برسیم را تشخیص دهیم. ۳. ، و را تشخیص دهیم. ۴. قسمتی از که می‌شود را کشف کنیم. ۵. پیام‌های رسانه‌ای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزش‌هایمان کنیم. ۶. پیام‌های رسانه‌ای خود را ، و کنیم. منبع: عصر هوشمندی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ نظریه اثر بومرنگ رسانه ◀️ این نظریه، تعبیری دیگر از مساله بازخورد پیام در فرایند ارتباطی است. بر پایه نظریه اثر بومرنگ، هنگامی که بومرنگ را به سوی هدفی یا فردی پرتاب می‌کنیم، در اثر ارتعاشی بودن، پس از رها کردن به سوی خود ما باز می‌گردد و به همان نسبت که ضربه بر دیگری سنگین بوده است؛ بر ما نیز ضربه سخت خواهد بود. ◀️ بر این اساس یک وسیله ارتباطی مانند ، و زمانی که اخبار نادرست پخش می‌کند، در درازمدت خود تحت تاثیر همان پیام‌ها و اخبار ارسالی قرار گرفته و هویت دیگر پیدا می‌کند که پاره‌ای از این فرایند به عنوان «انگ» استفاده می‌کنند. بنابراین حتی زمانی که همان وسیله ارتباطی اخبار درست و واقعی پخش می‌کند، تحت تاثیر هویت ثانوی (اثر بومرنگ)، اخبارش برای مخاطبان فاقد ارزش خواهد بود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ خشونت کلامی در فضاي مجازي 💠 خشونت کلامی امروزه همراه انسان وارد فضاي مجازي شده است تا جایی که واژه هایی تخصصی در ارتباط با آن وارد فرهنگ اصطلاحات رایانه و اینترنت شده است. 🔸« پیا مهاي آتشین » و همچنین « ترول » یا « اوباش اینترنتی » است. از مهمترین آن ها ترول در گفتمان اینترنتی به افرادي گفته میشود که با رفتار مخرب در فضاي وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرك و توهین آمیز هستند. 🔸اوباشگر اینترنتی فردي است که در اتاق هاي گفتگو، تالارها، وب نوشت ها یا تارنماهاي کاربرمحور پیامهایی ارسال می کند که حاوي مطالب ناراحت کننده یا جنجال برانگیز است. درحالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می کنند. 🔸نظریه بی ادبی کالپپر از پنج راهبرد تشکیل شده است که عبارت اند از: ▪️بی ادبی آشکار ▪️بی ادبی مثبت ▪️بی ادبی منفی ▪️طعنه ▪️ و خودداري از نشان دادن ادب 🔸عبارت بی ادبی آشکار زمانی به کار می رود که وجهه در خطر زیادي است و نیز در جایی که گوینده قصد دارد به وجهه شنونده یا مخاطب حمله کند. / مردم داران - علیرضا عبداللهی نژاد ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔻تشبیه جالبی درباره وجود دارد. جان کودک مثل " " است. هرچه پیرامونش باشد، جذب می کند. 💡مراقب چیزهایی که کودکتان و باشید. 🔺فیلم، کتاب، موسیقی، اسباب بازی و هر رسانه دیگری که در اختیار کودک است را با دقت زیر نظر داشته باشید. 🔔 هرگز فراموش نكنيد پدر یا مادر شدن راحت است، ولی پدر و مادر خوب ماندن، سخت است. 📌 و البته نتیجه این دقت را در آینده خوب یا بد و موفقیت یا عدم موفقیت فرزندان خود خواهید دید. 🔔 این یعنی سواد رسانه در زندگی امروز که باید جدی بگیرید و بدانید محتواهای رسانه ای تمام ابعاد زندگی شما و خانواده تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 👈 حالا با خودتان فکر کنید کدام آینده را برای فرزند دلبندتان آرزو دارید... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
جامعه_مدرن کارمند اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند. بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لوله ها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است. کارمند بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد! پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمیکند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود. همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از فساد، رانت، بی عدالتی، تبعیض و گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پستهای روشنفکری را لایک میکنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
مگس های فضای مجازی برخی از صفحات و کانال های فضای مجازی کشور ما، کلونی مگس هاست؟! یکی از ویژگی‌های مگس این است که همیشه دنبال کثیفی ها و زخم ها می گردد تا روی آن بنشیند و از آن خوراک بگیرد. بعضی از کانال ها و گروه های فضای مجازی هم به همین شکل همیشه دنبال زشتی ها و عیب ها هستند و فقط از آنها خوراک میگیرند و آنها را منتشر می کنند. اما در همین فضای مجازی برخی دیگر از افراد هستند که مثل زنبور عسل دنبال گل ها و زیبایی ها هستند. مطالبی که اینها منتشر می کنند مثل عسل، کام مخاطبان را شیرین می کند. اگر احساس ناراحتی و افسردگی می کنید و تصور می کنید در یک کشور پر از مشکل و مصیبت زندگی می کنید، بخش قابل توجهی از آن بخاطر وز وز مگس هایی است که شما را احاطه کرده اند... از آنها دور شوید تا غم و غصه شما کم شود و با افراد و صفحات و کانال هایی همراه شوید که عصاره ی گل ها و زیبایی ها را برای شما جمع آوری می کنند. با عسل کام خود را شیرین کنید که شفای بسیاری از بیماریهاست... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
زبان، عشق، فضای مجازی 🔍به بهانه قتل یک دختر نوجوان۱۴ ساله به دست پدرش و در ادامه ارتباط با یک جوان تقریبا۳۰ ساله، بررسی کنیم که چه عواملی فضای مجازی و رسانه زمینه ساز چنین اتفاقات تلخی می شود. ▫️کاری با تحلیل های اجتماعی و بسترهای شکل گیری این واقعه دردناک فعلا نداریم و در متن مفصل تری می شود به آن پرداخت که عوامل پیدا و پنهان قضیه چه بوده و مقصران دولتی_خانوادگی_شخصیتی چه افراد یا نهادهایی هستند؟ ▫️سوال این است که در فضای مجازی و درسطح رسانه چه چارچوب زبانی حاکم است؟ نقش زبان‌رسانه چیست که باعث تفاهم انسان هایی با اختلاف سنی بسیار بالا می شود؟ چگونه با ۱۵سال اختلاف سنی، رسانه می تواند با ادبیات حاکم بر آن، و اقناع کافی برای یک ارتباط ایجاد نماید؟ 🔸از این زوایه سوال کنیم که به راستی عشق چیست؟ بقدری اطلاعات فراوانی با سرعت بسیار بالایی در حال رد و بدل شدن است که گاهی باید و تاملی نمود و بدیهیات را از نو بازدید و بازتعریف نمود. 🔸بلی باید پرسید که چیست؟ آیا محصول یک لحظه و یک نگاه است یا یک مقوله فرآیندی است و طی سلسله اتفاقات و یک سرسری علایم عاطفی_عملی سرکوچه دلی به تدریج به بهمن عشقی بدل می گردد؟ 🔸قبل از رواج فضای مجازی که برخی عشق ها سرکوچه ها و دم خیابان ها و مقابل مدرسه ها شکل می گرفت، و درلحظه و با یک نگاه، خوش عاقبت و فرهیختگانی نبود و معمولا مورد مذمت واقع می شد. 🔸بعد از رواج فضای مجازی که شخصیت ها پشت نقاب های نوشتاری و تصویری سنگر گرفتند و شکل گرفت، این پروفایل و متن و زبان یک شخص بود که به مرور و در طول زمان و نه در یک لحظه لزوما، ارتباطی را رقم بزند و عواطفی را درگیر نماید. چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اساسا در مقوله روابط محبت آمیز، چه عنصر یا عناصری بعنوان عمل می نمایند؟ 🔹آنچه که از برخی بررسی ها و تحلیل ها به دست می آید، کارکرد زبان بعنوان عنصری جدی در می باشد. استفاده از مقوله شعر و ادبیات خاص و واژگان متفاوت و یونیک در فضای مجازی، هنرِ دوستی و یک شخص را معین می کند. 🔹زبان دیگر عامل انتقال صرفا نیست و فقط برای و خودافشایی به کار نمی رود. صرفا این نیست که بیان عواطفی رخ بدهد و دیگری از تمنای درونی واقعی انسان باخبر شود. زبان بعنوان برچسب هنرمندانه ای استفاده می شود که داشته و نفوذ در شخصیت دیگران‌را به مرور به انجام می رساند. 🔹زبان یک مدل کدگذاری حرفه ای است که برای دورزدن تمام گاردهای طرف مقابل استفاده می شود و باعث درونی شدن شخص در دل و ذهن مخاطب خاصش می شود. 🔻امروز اگر عاشق باشی و زبان ضعیفی داشته باشی یا از اول وارد بازی عاطفی نخواهی شد و یا بعد از ورود محکوم به از رقبای حرفه ای زبان باز و زبان دان خواهی شد که زمان زیادی را صرف یادگیری دلربایی و نموده اند. 🔺مراقب باشیم که در فضای مجازی به راحتی و باهر انسان حتی ظاهرالصلاح و سالمی وارد گفت و گو نشویم که هرگفت و گو و بیانی می تواند سراسر کدگذاری شده باشد و از هرعبارتی ردپاهایی در دل ها و ذهن ها کاشته شود که به مرور منجر به ایجاد یک خواهد شد. ☑️پس بایستی حواسمان به عبارات و جملاتی باشد که در فضای مجازی رد و بدل می شود و این فقط مخصوص نوجوانان و جوانان نیست که قربانی نشوند، چه بسا بزرگترها و صاحبان تجربه نیز اسیر و تجربه نگاری عبارات دیگران شده و به تدریج در قفس زبانی_عاطفی دیگری گرقتار گردند. ⏹ عباراتی مثل دلم خواست، متفاوت بود، متمایز و باشعور بود و این بابقیه فرق دارد و امثال ذلک صرفا می توانند طرح واره های شخصیتی یک انسان باشند که باعث ازبین رفتن مقابله با هجوم عاطفی دیگران گردند. 🖊علیرضامحمدلو نویسنده و محقق سوادرسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
برخی از اصول کلی حاکم بر : 🔺هیچکس همه داستان را برای شما تعریف نمی‌کند. 🔺هر کس چیزی را می‌بیند که می‌خواهد. 🔺رسانه‌ها جهان را دوباره می‌سازند. 🔺رسانه‌ها می‌خواهند جهان‌بینی بسازند 🔺اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانه‌ها انکارشدنی نیست. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💡؛ کاسبان خون و فقدان نورافکن رسانه ها ✍️معصومه نصیری رخدادی تلخ افکار عمومی را آزار داده است‌. پدری دستش به خون دخترش آلوده شده و بی شک در حال حاضر غمگین ترین فرد این ماجراست. در همه سالهایی که خبرنگار دستگاه قضایی بودم آموختم که هیچ قتلی را نه می توان از خود دور دانست و نه تک عاملی؛ عوامل پیدا و پنهان فراوانی بر وقوع چنین رخدادهایی اثر میگذارند. اما معمولا بعد از وقوع، همه ی ساکتانی که به موقع نه اصلاح قانون برایشان مهم بوده و نه حتی یک صفحه از آن را خوانده اند، مدعیان اصلی می شوند. تناقض ها رو می‌شوند، عده ای که یک روز از کودک همسری به عنوان نشانه توحش در هزاره سوم نام می برند امروز همان را رابطه عاشقانه خطاب می کنند، جریانی رسانه‌ای «ضربه به سر» را «سر بریده» مطرح می‌کند تا با درگیرکردن بیشتر احساسات مردم، از این بهره برداری سیاسی کنند، یکی داد اکران فیلمش را دارد، یکی درصدد زیر سوال بردن غیرت در خانواده است، یکی دنبال تسویه حساب سیاسی و جناحی است، یکی دنبال مهر تایید بر سند ۲۰۳۰ و... اما اینجا «رومینا، پدر و واقعیت» قربانیان اصلی است‌. به کلیدواژه های پرکاربرد این چند روز دقت کنید. تماما در خدمت تقلیل نقش پدر در خانواده، تقلیل خواسته زنان و دختران سرزمینمان، زیر سوال بردن اسلام و بزرگنمایی و مرتبط ساختن یک قتل و اشتباه خانوادگی به کل اسلام و نگاهش به زن و حتی دوقطبی سازی های کاذب است. ما هنوز دقیقا نمی دانیم از اصلاح کدام قانون و اصلاح کدام نگاه سخن می گوییم اما همنوایی می کنیم با صداهایی که از حنجره های اجاره ای خارج می شوند، همان ها که اهمیت موضوعات برایشان فقط در حد یک سوژه برای و ترویج بدبینی است. اینجا اما رسانه نباید خواب باشد. این ماجرا جان میدهد برای تولید شایعه، برای جعلیات، برای روایت سازی های اشتباه. اگر رسانه خواب بود یا لاک پشتی حرکت کرد و در سه بعد «گزارشگری رویداد»، «بررسی کارشناسانه» و «مطالبه گری از مسوولان» وارد عمل نشد، باید نظاره گر ربایش افکار عمومی توسط فیک ها و وامداران سیاسی باشیم. رسانه بیدار سوژه محور است. میداند که مطالبه گری تنها مختص زمان وقوع حادثه نیست. میداند ذره بینش را روی نواقص بگذارد و تا حصول نتیجه کنار ننشیند. رسانه بیدار همچون نور افکن با تاباندن نور همه ابعاد را روشن میکند تا مجال را از رسانه نماها بگیرد، تا خود روایت گر حقیقت برای مخاطبان باشد. 🔅چند نکته: در لحظه نگارش این متن خبرها از بازداشت بهمن خاوری به اتهام آدم‌ربایی و برخی شواهد که حاکی از نقش داشتن او در‍ عصبانیت پدر رومینا اشرفی است، حکایت دارند. روایت غالب شده در اذهان عمومی پدر داس بدستی است که سر دخترش را بریده است. ابعاد گوناگون موثر در این فاجعه مهم هستند اما آنچه اول مطرح می شود موفقیت بیشتری برای پذیرش توسط مخاطبان را دارد. این چند روز متعدد فایل های صوتی که مدعی هستند صدای پسر ماجراست بازنشر هستند. به ادبیات فایل ها دقت کنید. بیش از شرح رخداد و صحبت از عشق و عاشقی سخن از سنی و شیعه، حکومت اسلامی، دخترکشی در اسلام و ...است. این ادبیات یعنی پالس برای فیک دانستن محتوا. همه ما از این ماجرا دردمان آمده است و این قتل هم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست اما برخورد بسیار سخت با تعدی جسمانی به زنان و پیش بینی مجازات سخت قانونی برای مرتکبان آن، مطالبه جدی است که رسانه و افکار عمومی باید پیگیری کنند. برخوردهای احساسی بدون خروجی مشخص نه باب تکرار چنین رخدادهایی را می بندد نه دردی از جامعه دوا میکند. سرگرم و احساساتی نشویم؛ عاقلانه مطالبه گری کنیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
قوانین پیشنهادی برای والدین در فضای مجازی نیز مانند دنیای حقیقی لزوم قانون گذاری، اجرا و مراقبت از اجرای قوانین وجود دارد. برخی از این قوانین می تواند به صورت زیر باشد: مدت کلی تماشای تلویزیون را برای کودکان بیش از ۲ سال به ۱ الی ۲ ساعت در روز محدود کنید. از گذاشتن تلویزیون در اتاق کودکان خودداری کنید. استفاده از تبلت و گوشی برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع است. ساعت ۱۰ شب به بعد تلفن همراه در منزل ممنوع(مگر در مواقع ضروری) به پیام های دیروقت پاسخ ندهیم. گوشی کودک حریم خصوصی نیست. عکس برداری بدون اجازه ممنوع جمعه روز بدون موبایل استفاده از اینترنت بدون نظارت والدین برای کودک و نوجوان ممنوع در هنگام رانندگی کار با موبایل و مکالمه ممنوع هنگام تماس به آهستگی صحبت کنیم. بازی کردن ۲ ساعت قبل از خواب ممنوع ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
تاکتیک سکوت ✍«سکوت» یکی از رفتارهایی است که در مواردی خوب و در مواردی ناپسند و البته همیشه علامت رضایت نیست. در قاموس رسانه ای «سکوت» یکی از تاکتیک های جنگ روانی است. در کوران حوادث اجتماعی، رسانه های جمعی در مواردی با کاربست تاکتیک سکوت، روند بازنمایی اخبار حوادث را متوقف کرده و در مواردی سکوت را بر کنش گری ترجیح می دهند. ✍«زمان» یکی از مقوله های اساسی در پوشش خبری است و در رویدادها و رخدادها خود را به صورت سه گزینه توقف، تداوم و بی زمانی نشان می دهد. اخبارتداوم دار یا اخبار پویا بر خلاف اخبار لحظه ای که آغاز و پایان مشخصی دارند، پرکشش و پهنادامنه بوده و به مانند صحنه های یک نمایش، ظهور و بروز می یابند. با هر بازی و صحنه جدید داستان تازه ای نقل می شود و با هر اطلاع جدیدی جنبه های جدیدی از رخداد ارزش خبری پیدا می کند. تا نمایش بخواهد به پرده آخر برسد چه بسا هفته ها و ماهها طول بکشد. ✍ سکوت رسانه ای بویژه در رسانه های جریان اصلی موجب فراموشی رویدادهای حساس تاریخی در افکار عمومی نخواهد شد، بلکه در مواردی حساسیت زایی کرده و با هر بهانه خبری مرتبط با چنین برهه هایی، ارزش های خبری «تازگی» و «شگفتی» برای مخاطبان برجسته می شوند. ✍ در فرایند اطلاع رسانی ابررخدادها، اطلاع رسانی گزینشی رویدادها و مشمول مرور زمان قرار دادن پاره ای از حقایق، موجب بی اهمیتی ناگفته های رخداد نخواهد شد و چه بسا که اطلاعات بازنمایی شده هر چند با تاخیر زیاد، در حد و قواره رویدادهای تازه و با اهمیت بیشتر برای مخاطبان جلوه گر شوند. / دکتر حجت اله عباسی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
#اینستاگرام 🔸 اتفاق تازه اینستاگرام اعلام کرد از هفته آینده سیستم درامدی جدید خود را برای IGTV فعال خواهد کرد.. این اقدام اینستاگرام سرآغاز رقابن آن با یوتوب است. ماجرا از چه قرار است؟ بسیار روشن است. حالا پس از طی شدن مراحل اولیه برای جا افتادن ‏IGTV اکنون اینستاگرام می تواند بر روی ویدیوهای IGTV تبلیغات بازرگانی قرار دهد. بعید است به توضیحات بیشتر نیاز باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔸دایرکت مساوی است با بلاک؛ مجهز به آنفالویاب ▫️ 🔹روزنامه‌نگار وقتی ما مدرسه می‌رفتیم اوضاع و احوال یک شکل دیگری بود؛ هنوز اختراع نشده بود، آدم‌ها نداشتند، ، ، و... هیچ‌کدام وجود نداشت، حتی نبود، بنابراین آدم‌ها حضوری حرف‌هایشان را به هم می‌زدند، حضوری عاشق می‌شدند و هیچ‌کس نمی‌توانست در با جعلی حرف‌های نامربوط بزند و کسی نبود که تهدید کند: «دایرکت مساوی است با !‌» حتی هیچ‌کس نبود که مجهز به باشد. کوچه‌های دبیرستان‌های دخترانه غوغایی بود. پسرهای نوجوان و جوان جان خود را به خطر می‌انداختند و با موتورهای فکسنی تک‌چرخ می‌زدند یا روی دوچرخه‌های اسقاطی و دست دوم می‌ایستادند تا جلب توجه کنند. لایوهایشان بدون استیکر بود. بدون تتو و تیپ‌های عجیب. اما زندگی در اینستاگرام و فضای مجازی چیز دیگری است. شاید ما همه آلیس باشیم در سرزمین عجایب. در عکس و فیلم حرف اول را می‌زند. این سرویس قابلیت‌های خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. بیش از یک‌میلیارد آدم در این جهان کاربر اینستاگرام هستند و روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون فعال دارد و ۵۰ میلیارد عکس هر روز در این فضا به اشتراک گذاشته می‌شود. ۵۹‌ درصد کاربران بین ۱۸ تا ۲۹ سال دارند که از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ۳۳‌ درصد از آنها ۳۰ تا ۴۹ سال هستند. ۷۲‌ درصد نوجوانان دنیا در اینستاگرام حضور دارند. روزانه.۴ میلیارد لایک رد و بدل می‌شود. بیشتر کاربران اینستاگرام زنان هستند. جالب است بدانید «پیتزا» محبوب‌ترین غذایی است که در اینستاگرام پست شده و بعد «سوشی» است. بیشترین هشتگی که در اینستاگرام ثبت شده واژه‌ love است و بعد واژه photo. بنابراین با دانستن اینکه محبوب‌ترین غذا پیتزاست و بیشترین هشتگ، کلمه‌ عشق، معلوم است که بیشتر کاربران اینستاگرام جوانان و نوجوانان هستند. در اینستاگرام کاربران برای جلب فالوئر مرزها را زیر پا می‌گذارد. یاد حرف‌های داور شیخاوندی، جامعه‌شناس می‌افتم. می‌گفت: «‌چرا در کلانشهرها این‌همه جرم و جنایت و بی‌اخلاقی اتفاق می‌افتد؟! در روستاها و شهرهای کوچک آدم‌ها همدیگر را می‌شناسند؛ حتی نسل‌های گذشته افراد را، بنابراین فرد احساس می‌کند اگر کار خلافی کند آبروی خود و خانواده‌اش را به باد می‌دهد. اما در کلانشهرها همه با هم غریبه‌اند و این یک فضای امن برای شهروندان ایجاد می‌کند که هر کار خلافی بکنند. به این امید که کسی آنها را نمی‌شناسد.» در فضای مجازی، آدم‌ها در یک فضای بزرگ لایتناهی زندگی می‌کنند و پوشش امنی برای درونیات آدم‌ها شده است. اینستاگرام اسپانسر خیلی‌ از برندهای در حال رشد است و جنبه اقتصادی هم دارد. بنابراین شاخ‌های اینستاگرامی با پست یک آگهی، کلی پول به جیب می‌زنند. این روزها، هفته‌ای نیست که یک پست جنجالی جامعه ما را آشفته نکند. با پست‌های غیرمعمول سعی در جذب مخاطب دارند و ما ناخودآگاه با پرداختن به آنها و حتی انتقاد از آنها آتش شهرت آنها را شعله‌ورتر می‌کنیم. واقعا ما در این شهر مجازی غریبه‌ایم و در این فضای غریب و بزرگ گرفتار شده‌ایم. خیلی از ما کاربران ناشی هستیم، مثلا نمی‌دانیم انتشار عکس کودکان یا فیلم‌های آنها چه آسیبی ممکن است به کودکمان بزند. خیلی از این پست‌های جنجالی، توسط مخفی صورت می‌گیرد. آدم‌های شهرت‌طلب، مانند بازیگران بیچاره‌ای نقش‌های مبتذل تعریف‌شده خود را اجرا می‌کنند و به نتیجه این پست‌ها بی‌توجه هستند. هیجان را کنار بگذاریم. کارشناسان اهل فن را دعوت کنیم تا درباره مدیریت‌ دیتا و اخلاق در فضای مجازی حرف بزنند. در مدرسه‌ها کارشناسان حضور پیدا کنند و ذهن دانش‌آموزان را روشن کنند. ما در زندگی به همه اطلاعات احتیاج نداریم و قرار نیست هر فیلم و پستی را نگاه کنیم و وقت و انرژی خود را خرج کنیم. اما بدترین برخود نفی است. نفی نکنیم ما در این فضا خیلی‌ چیزهای خوب هم آموخته‌ایم. لایو‌های هنری و علمی و ورزشی دستاورد خوب این فضاهاست. در ماجرای کرونا، کلی فیلم‌های کوتاه و آموزشی خوب در اینستاگرام دیدیم و ذهن ما روشن شد. اتفاقا اینستاگرام فضای خوبی برای بالارفتن سواد هنری ماست. در ضمن این پدیده‌ها، نفی‌شدنی نیستند. فقط باید مهارت خود را بالا ببریم. آن وقت شاید مجبور نباشیم تهدید کنیم دایرکت مساوی است با بلاک. چون احترام به حریم دیگران را می‌دانیم. متوقع هم نباشیم خزعبلات ما را همه دنبال کنند و بنویسیم مجهزیم به آنفالویاب. باور کنید ما محکوم نیستیم هر چیزی را در این جهان ببینیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
پژواک صداهای خاموش در جامعه اطلاعاتی ✍️ عصر فناوری اطلاعات، عصر چند صدایی، تکثر و تنوع رسانه ای و شکست انحصار است. در جامعه اطلاعاتی صداهای خاموش با هویت سازی در فضای دوم جان دوباره ای یافته اند. ✍️ فناوری اطلاعات، پدیده ای پست مدرنیستی و فلسفه پست مدرنیسم بر شالوده شکنی همه چیز استوار است و قواعد جهانشمول را بر نمی تابد. این پارادایم با هر گونه قاعده مندی و مرزبندی، ساز ناکوک می زند و بهترین راههای زندگی اجتماعی را در گفتگوهای بین الاذهانی جستجو می کند. ✍️به همان میزان که مدرنیست ها بر ایجاد مرزبندی و تقسیمات گسترده در ساختار جامعه پافشاری می کنند، پست مدرن ها با شناکردن در جهت خلاف به جمع کردن مرزها در همه ساختارها، روی خوش و چراغ سبز نشان می دهند. ✍️در بحث رسانه ها، طرفداران این دو پارادایم راههای متضاد و ناهمسازی را طی می کنند. مدرنیست ها بر لزوم ایجاد دروازه در رسانه ها با هدف پایش و کنترل اطلاعات تاکید می کنند؛ اما پست مدرن ها چنین سنت هایی را برنتابيده و از بن شالوده شکنی می کنند. آنان با منسوخ کردن نظریه دروازه بانی (مرزبانی) مدرنیستی، بساط دروازه ها را از ساختار رسانه ها برچیده اند. ✍️در عصر فناوری اطلاعات با حذف مرزبانی و برچیده شدن دروازه های اطلاعاتی، صداهای خاموش جامعه پژواک بلند و رسایی پیدا کرده و دیگر کنترل رسانه ها تنها در دستان دولت ها نیست. با تضعیف قدرت دولت ها، پاره فرهنگ ها، قومیت ها و اجتماعات در هر زمان و مکان به خودمختاری رسانه ای و قدرت تولید و انتشار اطلاعات دست پیدا کرده اند. ✍️ بر خلاف فلسفه مدرنیستی که محیط با ثبات و پایدار را جستجو می کند، در فلسفه پست مدرنیستی "ناپایداری" ویژگی آرمانی است و هر گونه تغییر در محیط پویا جستجو می شود. ✍️ در فضای دوم، محیط رسانه ای با وجود بازیگران متعدد، رقابتی، نامطمئن و به شدت ناپایدار شده است و انحصارات رسانه ای بتدریج با شکست مواجه و از سر راه مردم کنار زده می شوند. ✍️ جامعه اطلاعاتی توان تاثیر گذاری فوق العاده ای به بازیگران و کنشگران اجتماعی ارزانی داشته و قدرت ارتباطات به گفته فیلسوف بلند آوازه، مانوئل کاستلز ناشی از چهار مولفه قدرت شبکه، قدرت شبکه بندی، قدرت شبکه ای و قدرت شبکه سازی است. ✍️ در جامعه شبکه ای، غول های جدید ارتباطی سربرآورده اند و عرصه فعالیت را بر رقبای سنتی تنگ کرده و روزبروز دریچه های ناامیدی جدیدی را روی آنها می گشایند. ✍️در جامعه اطلاعاتی آنچه می تواند بستری مناسب و امن برای تولید و انتشار اطلاعات مهیا کند، ایجاد دروازه و کنترل اطلاعات از طریق شیوه هایی محافظه کارانه مانند فیلترینگ و کاهش سرعت اینترنت و راههایی از این قبیل نیست بلکه امنیت پویا را باید در افزایش سواد رسانه ای و سواد دیجیتال شهروندان جستجو کرد. / دکتر حجت اله عباسی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
#اینفوگرافیک چیست؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔸خطری که امروز تهدیدمان می‌کند انفعال نیست بلکه فعالیت کاذب است، اشتیاق به «فعال بودن»، «مشارکت کردن» و پنهان ساختن پوچی آنچه جریان دارد است. مردم همواره مداخله می‌کنند و «کاری می‌کنند»؛ دانشمندان در بحث‌های بی‌معنا شرکت می‌کنند و غیره. کاری که به راستی دشوار است عقب نشستن و پا پس کشیدن است. صاحبان قدرت غالباً حتی مشارکت «انتقادی» و گفت و شنود را به سکوت ترجیح می‌دهند صرف وارد ساختن ما در «گفت و شنود» مطمئن‌شان می‌سازد که انفعال نامیمون را شکسته‌اند. بدین ترتیب امتناع رای دهندگان [از دادن رای مثبت یا منفی] اقدامی به راستی سیاسی است: چنین روشی ما را با بی محتوایی مردم سالاری‌های امروزی رو به رو می‌سازد. اگر منظور از خشونت، به هم زدن مناسبات اجتماعی اساسی باشد در این صورت گرچه شاید احمقانه و بی مزه به نظر رسد ولی مشکل دیوهایی تاریخی که میلیون‌ها نفر را کشته‌اند این است که به اندازه کافی خشن نبوده‌اند. گاهی کاری نکردن خشونت بارترین کاری است که می‌توان کرد. ، خشونت (پنج نگاهِ زیرچشمی)، صفحه ۱۹۲ ترجمه: علی رضا پاکنهاد ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ ‏چرا مطبوعات کاغذی هنوز مهمند؟ 💠 البته که روزنامه‌نگاری در ایران مشکلات خود را دارد اما این ‎ در پی برجسته‌ کردن نقاط قوت مطبوعات است. 🔸‏علاقه به چاپ و کاغذ یک نوع فتیشیسم نیست و روزنامه‌نگارها هم آدم‌های هیستریکی نیستند که عشق اول و آخرشان بوی کاغذ روزنامه و مرکب چاپ باشد. آن‌ها با تضعیف مطبوعات و بلبشوی فعلی بازار کاغذ شاهد نابودی یک سنت هستند: سنت روزنامه‌نگاری مطبوعاتی. 🔸‏سنت روزنامه‌نگاری در ایران - همان سنت نیمه‌مستقل که رشته‌های ارتباطات در کشور هم بر آن بنا شده - هنوز روزنامه‌نگارانی تولید می‌کند که دست‌کم روی کاغذ، ناظر قدرت و نماینده مردمند. مهم‌ترین ستون و نقطه اتکای این سنت همچنان مطبوعات هستند. 🔸‏در شرایطی که دانشکده‌های ارتباطات و دیگر رشته‌های مرتبط با روزنامه‌نگاری عملا دانشجویان را برای کار در تحریریه‌ها آموزش نمی‌دهند، مطبوعات بار اصلی آموزش روزنامه‌نگاران حرفه‌ای آینده را به دوش می‌کشند. خبرگزاری‌ها با فاصله زیاد از مطبوعات در رتبه دوم قرار دارند. 🔸‏منابع مولد ژورنالیست در ایران مطبوعات و در درجه اول روزنامه‌ها – چه محلی و چه سراسری - هستند. بسیاری از ژورنالیست‌های خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون کار خود را از مطبوعات آغاز کرده‌اند و کارآموزانی مطبوعاتی بوده‌اند که بعد به رسانه‌های غیرچاپی رفته‌اند. 🔸‏با مرگ احتمالی مطبوعات، آن سنت روزنامه‌نگاری نیم‌بند که به ژورنالیست یاد می‌داد چرا و چگونه باید میکروفن جلوی صاحب قدرت بگیرد و – حتی شده با ترس‌ولرز – بازخواستش کند خاموش می‌شود. جای مطبوعات را رسانه‌هایی خواهند گرفت که مدل کسب‌وکارشان ناگزیر بده‌بستان با قدرت است. 🔸‏تاریخ رسانه‌ها نشان داده که تلویزیون‌ها و رادیوها و حالا هم شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها چقدر با قدرت‌های سیاسی زدوبند دارند. راه‌اندازی این‌ها پول زیادی می‌خواهد و کسی که پول دارد خوب با کسی که قدرت دارد کنار می‌آید. مطبوعات با پول‌های خیلی کمتری می‌چرخند. ‏ 🔸هیچ تلویزیون و رادیویی، هیچ ویدیویی، هیچ گرافیک تعاملی‌ای، هیچ موشن‌گرافیک و اینفوگرافیکی،‌ هیچ شبکه اجتماعی‌ای، هیچ پیام‌رسانی و حتی هیچ وب‌سایت کلیک‌خوری نمی‌تواند به‌اندازه مطبوعات، با آن عقل سرد، صراحت،‌ بُرندگی و عمق تحلیلی مسایل را بشکافد و جلوی چشم مخاطب بگذارد. 🔸‏با نابودی سنت روزنامه‌نگاری مطبوعاتی، چرخه تولید ژورنالیست هم ناقص می‌شود و ژورنالیست‌هایی که به بازار کار وارد می‌شوند چه‌بسا بازاریابی را بهتر از نمایندگی مردم و نظارت بر قدرت یاد گرفته باشند. انتقال مفهوم و فلسفه روزنامه‌نگاری عمدتا در مطبوعات شکل می‌گیرد. 🔸‏اما اگر کاغذ و شرایط اضطراری کشور و بی‌کفایتی مدیران و سودجویی درون‌سازمانی مطبوعات و کوتاه‌اندیشی خود روزنامه‌نگارها دست‌به‌دست هم بدهد و به مرگ مطبوعات بینجامد، چه خواهد شد؟ هیچ، بی‌لیاقت بوده‌ایم. البته که وقتی خربزه را می‌خوریم، باید پای لرزش هم بنشینیم. 🔸‏اولین بازنده مرگ مطبوعات مردمند. آنها بخش زیادی از نمایندگان خود را از دست خواهند داد. اما خیلی زود بازنده دوم حاکمیت خواهد بود و در بزنگاه‌ها این را خواهد فهمید. توییتها و پستها و موسسات تحلیل هشتگ و داده‌کاوی فضای مجازی اصلا و ابدا جانشین نهادهای مطبوعاتی نخواهند شد. 🔸‏تجربه نشان داده با پست‌نویسی در توییتر و قطعه‌نویسی در تلگرام و فیلم موبایلی اینستاگرام روزنامه‌نگار تربیت نمی‌شود.روزنامه‌نگار‌ها اغلب درمطبوعات تربیت می‌شوند،آن هم با نظام استاد–شاگردی که دهه‌هاست جریان دارد. بخش زیادی از این نظام با مرگ مطبوعات از بین می‌رود و خلاص. / سعید ارکان زاده ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
.: شیطانِ امروز حرف های مدرن دارد :. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
آیا او از لایک نکردن منظوری دارد؟ ما در زندگی واقعی برای انتقال پیام ها و مقصودمان به دیگران از سازوکارهای مختلفی استفاده می کنیم که ارتباط کلامی(مانند حرف زدن) و ارتباط غیرکلامی(مانند زبان بدن) از جمله آنهاست. هر کدام از این نوع ارتباط ها ابزارها و ویژگی های خاص خود را دارند و در زمینه های اجتماعی مختلف به شکل های مختلفی بکار گرفته می شوند. مثلا در دنیای واقعی اگر با کسی رودربایستی داریم ولی می خواهیم به او این منظور را منتقل کنیم که « من دیگر حوصله شنیدن حرفهایت را ندارم» از زبان بدن استفاده می کنیم و ممکن است به عمد خمیازه بکشیم یا به صفحه گوشی مان خیره شویم تا او متوجه منظور ما شود. با ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی، هم ارتباط کلامی و هم ارتباط غیرکلامی همچون زبان بدن باید به زبان شبکه های اجتماعی ترجمه می شد. منظور آنکه، ارتباط بین فردی در دنیای واقعی باید به واسطۀ ابزارها و لوازم موجود در شبکه های اجتماعی انجام می شد و افراد منظورشان را با توجه به علامت ها و نشانه های موجود در این شبکه ها منتقل می کردند. شاید یکی از دلایل رشد ایموجی ها و استیکرهای مختلف، نیاز افراد برای انتقال منظورشان بدونِ، یا در کنار، بکارگیری کلمات است. برای مثال وقتی کلمه « استیکر فحش » را در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنیم پیشنهادهای گوگل به شرح زیر است: استیکر فحش ناموسی، استیکر فحش خنده دار، استیکر فحش ترکی، استیکر حرف زشت، استیکر فحش عمه، استیکر فحش دار. فحش عمه جای بسی تأمل دارد. بگذریم. زبان جاری در شبکه های اجتماعی به تدریج و آرام آرام در حال شکل گیری است. روزانه هزاران استیکر، ایموجی و نشانه بین المللی و حتی به زبان ها و گویش های محلی، و با تصاویر شخصیت های مختلف وارد بازار می شود و هر کاربر برای انتقال منظور خود از آنها استفاده می کند. امکان سوء تفاهم، اختلاف و برداشت های ناصحیح از پیامها نیز بسیار وجود دارد. علاوه بر اینها، به تدریج « زبان مجازی بدن» نیز در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است که صرفا مبتنی بر علامت ها و نشانه های ملموس و موجود همچون استیکرها نیست. منظور، رفتارهای اجتماعی مختلفی است که در فضای مجازی بروز می یابد و در معرض تفسیرها و برداشت های مختلف قرار می گیرد. برای مثال، لایک کردن یک عکس ممکن است معنای مشخصی داشته باشد. اینکه من عکس را پسندیدم. ولی آیا لایک نکردن عکس هم معنای مشخصی دارد؟ آیا ما نام افرادی را که لایک نمی کنند را به حافظه مان می سپاریم و مقابله به مثل می کنیم؟ سین(دیده) شدن پیام ما توسط گیرنده معنای مشخصی دارد. یعنی او پیام ما را دیده است. ولی آیا پاسخ ندادن فوری او به پیام هم معنای مشخصی دارد و فورا باید درباره این رفتار قضاوت کرد؟ ما با یکی از اعضای فامیل یا دوستان رفت و آمد نداریم. یک عضو دیگر فامیل یا دوستان مدام عکس هایی از مهمانی هایی در اینستاگرام منتشر می کند که او حضور دارد و با لبخند به دوربین نگاه می کند. آیا این عضو فامیل با انتشار این عکس ها می خواهد به ما چیزی بگوید و منظوری دارد؟ فضای مجازی ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی خاص خود را دارد. هنوز این فضا عرصه آزمایش و خطاست و شکل گیری توافقی همگانی در خصوص زبان و معانی نشانه های آن نیازمند سپری شدن زمان است. به همین دلیل صراحت و رک گویی، پرسش و بیان منظور، پرهیز از تفاسیر شتابزده از پیام و در نهایت مدارای اجتماعی از جمله مواردی است که شاید به کاهش تضادها کمک کند. / فردین علیخواه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 سه‌گانه تاثیر در مهندسی شخصیت 🔻وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه صنعت فرهنگ که هدفی جز تثبیت هژمونی و سلطه پایدار ندارند. 🔻کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به هک شدن انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود. 🔻قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در دستگاه تبلیغاتی اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این مهندسی شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد. 💥انگاره سازی در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و مدیریت ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد. نمونه عینی آن، اسلام هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است) 💥ذائقه سازی در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتن‌ذایقه ما می باشد که بدلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود. 💥عادت سازی در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و شرطی سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر مکث و تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند. مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام گروهی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر نظام‌ عرضه تقاضای مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد. ✍️علیرضامحمدلو ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
آنتوان گایگر، مجموعه عکسی دارد که نشان می‌دهد چگونه #روح آدمهای زمانۀ ما، به درون موبایلهایشان کشیده می‌شود. آدمهایی که شمایل انسانی‌شان تغییر کرده و صورتشان مسخ شده است. آنتوان کایگر به شیوه‌ای خلاقانه هشدار می‌دهد که #تکنولوژی، در حال بلعیدن ما انسانهای عصر دیجیتال است! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
سالروز عروج ملکوتی امام خمینی بنیانگزار انقلاب اسلامی ایران را تسلیت می گویم ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan