eitaa logo
نسرا گیلان
441 دنبال‌کننده
707 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آرمی ها(Armys) و هیترها(Haters) حتما این دوتا ویدیو رو نگاه کنند 🔸 نقد و بررسی گروه بی تی اس( BTS). ترویج فحشاء و همجنس بازی از طریق محصولات رسانه ای کره ای! 🔸از طریق یانگوم و جومونگ و... علاقه سازی و فرهنگ سازی کردند تا در مرحله بعد این ها رو به خورد نوجوانهای بیچاره بدهند. ▪️پیشاپیش بخاطر تصاویر و آهنگهای در این ویدیوها عذرخواهی میکنیم.. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
📸 اینفوگرافیک | سواد رسانه ای چیست؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا شش سالگی اجازه بازی موبایلی به کودک ندهید! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
🔸چگونه ربات‌ها و ترول‌ها در شبکه‌های‌اجتماعی فریب می‌دهند؟! 🔺ربات‌ها از طریق هوش مصنوعی، رفتار کابران اینترنتی را شبیه‌سازی می‌کنند تا انتشار اخبار جعلی طبیعی به نظر برسد. ربات‌ها حتی می‌توانند محبوبیت مصنوعی ایجاد کنند و یک شخص یا جنبش را تاثیرگذار کرده و تقویت کنند. 🔺ربات‌ها، اخبار جعلی را ابتدا با جست‌وجو و بازیابی اطلاعات غیرمجاز در وب منتشر می‌کنند؛ سپس به طور مداوم در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی پست می‌کنند و از موضوع‌های پرطرفدار و هشتگ‌ها استفاده می‌‌کنند. 🔺بهترین راه‌حل‌، نادیده‌گرفتن و در واقع بی‌محلی به آنهاست. آنها با «توجه و پاسخ‌های احساسی» روحیه می‌گیرند آنها را می‌توانید مسدود(بلاک) کنید. 🔴برای دفاع و محافظت خود در برابر تبلیغات و هرزنامه‌های ارسال شده توسط ترول‌ها و ربات‌های مخرب، می‌توانیم پیش‌زمینه هر موضوع را با دقت بررسی کنیم و با استفاده از داده‌های بزرگ و یادگیری، ربات‌ها را از کاربران واقعی تشخیص دهیم. هرچند تمایز قائل شدن بین ترولینگ و ربات با کسی که واقعا می‌خواهد در مورد موضوعی بحث کند سخت است اما می‌توان با کسب تجربه و مقایسه، آنها را تشخیص داد. 🔴ربات‌ها و ترول‌ها خیلی زود از موضوع خارج می‌شوند و بارها پست می‌گذراند تا زمانی که پاسخی را که می‌خواستند برانگیزند. آنها از میم‌ها، گیف‌ها و تصاویر برای پاسخ دادن به دیگران استفاده می‌کنند. از دیگر راه‌های تشخیص ربات‌ها نادیده گرفتن شواهد و حقایق است که اگر با دیدگاهشان متناقض باشد، تائید نمی‌کنند. بیشتر ترول‌ها و گاهی ربات‌ها از لحن تحقیرآمیز یا تقابلی استفاده و طرف مقابل را تحریک می‌کنند. ✍️ ایرنا ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه در شبکه‌های اجتماعی همه چیز حساب شده است⁉️ ⭕️ اینکه چه میزان از محصول به صورت خودآگاه استفاده می‌کنید کافی نیست! مهم کاشت یه عادت ناخودآگاه تو ریشه‌های مغزتونه، یه جوری که دیگه خودتون هم متوجهش نشید... 🎥 مستند رایگان (The Social Dilemma) ساخته کشور آمریکا را حتماً ببینید🔻 🌐 b2n.ir/mo-eg ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
رسانه‌های اجتماعی غربی مردم ما را گروگان گرفته اند ✍️سید علیرضا آل‌داود ⭕️ در دنیای پساکرونا شاهد رسانه‌-سایبری شدن بسیار از جوامع به دلایل مختلف بوده‌ایم که این دنیای جدید دارای ۲ خصوصیت سرعت و تغییر است. ⭕️در این دنیای رسانه-سایبری شده بیش از همه خدمات این فضا مانند شبکه های اجتماعی و ارتباطی در زندگی مردم بروز و ظهور داشته اند و این مخاطبان هستند که با تولید کلان داده ها مشغول رونق این ابزارها و خدمات شده اند و برخلاف اشکال سنتی حملات سایبری، امروزه عملیات شناختی بر بستر فضای سایبر افراد جامعه را هدف قرارمی‌دهد و بر باورها و همچنین رفتار آنها تأثیر می‌گذارد و اعتماد آنان به دولت‌ها را کاهش می‌دهد. ⭕️در بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایالات متحده آمریکا و متحدانش پیش از کوید ۱۹ با راهبرد حکمرانی شبکه ای ذیل نظم نوین جهانی خود را در برابر جنگ های شناختی-ترکیبی و اطلاعاتی مصون کرده اند که البته انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در این خصوص یک موضوع استثنا، قابل تامل و تحقیق است.(رسوایی کمبریج آنالیتیکا و فیس بوک سابق) ⭕️دستکاری ذهنی مخاطب و بهره گیری از علوم داده، علوم شناختی و تکنیک های جنگ روانی برای تولید و توزیع محتوا نیز هم توسط ترول‌ها(اوباش مجازی) و هم حضور بازیگران جدید مانند بات‌ها و ربات‌ها در حال انجام است که هدف نهایی اش با تولید دیس اینفورمیشن تسخیر ذهن‌ها و قلب‌ها و تغییر رفتار و ترجیحات اعضای این سکوها است. ⭕️اما متاسفانه در کشور ما با ضریب نفوذ بسیار شبکه های اجتماعی غربی مانند اینستاگرام که نه تنها با الگوریتم‌هایش در حال تغییر ذائقه، سبک زندگی، حمله به بنیان خانواده، نسل سازی در قشر نوجوان و جوان خلاف ارزش‌های ایرانی-اسلامی است که شاهد هستیم دروازبانان خبری معاند در کنار دنباله‌های آنان در داخل در کنار هوش مصنوعی این سکو به صورت کاملا نرم و نامحسوس در حال تولید و هدایت اینگونه محتواها به مخاطبان به صورت دقیق و بر مبنای ذائقه شناسایی شده مخاطب هستند. ⭕️در کنار این تهدیدات جنگ های هشتگی نیز با پیوست های رسانه ای از ماهواره تا پیام رسان ها نیز تاثیر بسیار زیادی در ایجاد رویگردانی اجتماعی، ایجاد اختلال شناختی و محاسباتی در مدیران، مسئولان و مردم و ذائقه سازی داشته است و با ۲ هدف قدرت برانگیختگی و قدرت توزیع شوندگی وسیع این هشتگ‌ها ساخته و پرداخته می‌شوند که در برابر این جنگ کشور ما بی‌دفاع است که دلایل فنی-راهبردی خاص خود را دارد.(هوش مصنوعی و قوانین توییتر و اینستاگرام، فیلترینگ حبابی و...) ⭕️این نبرد شناختی-ترکیبی در عرصه جامعه نیز با تسخیر 2 حوزه (ذهن - مغز) و (قلب- دل) مردم را گروگان می گیرد، در حوزه ذهن و مغز با روش های اقناع سازی به دنبال اهدافی چون (شك و ترديد نسبت به ارزش‌هاي خودي ـ باور و يقيين نسبت به ارزش‌هاي دشمن) و در حوزه حوزه قلب و دل با روش‌های جذب به دنبال (بغض نسبت به خودی و حب نسبت به غير خودی) است و مخاطب منفعل در این فضا که توانایی تحلیل، پردازش و رمزگشایی پیام های رسانه ای را ندارد براحتی توسط صاحبان رسانه‌ها و تولید کنند‌های پیام به هر سمتی که آنها بخواهند هدایت می‌شود. ⭕️این کشور و مردم عزیز امانت در دست مسئولان هستند و باید آنان با سیاستگذاری صحیح، هوشمندانه و بروز علاوه بر ایجاد فضای امن، پرسرعت و مفید برای بهره‌گیری مردم از فرصت‌های فضای سایبر برای تهدیداتش نیز برنامه‌های مقابله‌ای هوشمندانه تدوین کنند. ⭕️در شرایط حاضر و فریضه خواندن و فرمان جهاد تبیین توسط امام امت، کشور در حوزه فضای سایبر و برای مقابله با این جنگ شناختی-ترکیبی نیاز به یک حاج قاسم دارد...کجاست حاج قاسم فضای سایبر که هم از نامش بگذرد و هم از جانش؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جعل هویت چیست ؟! انحرافی که امروز بخش اعظمی از مردم گرفتار آن هستند ... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
توجه دوره تا دوشنبه ۳۰ آبان تمدید شد
🔎 هشتگ سازی، واکاوی راهبردی و آسیب شناسی بدون مقدمه تاملاتی در باب پیامدسنجی هشتگ سازی تقدیم می‌کنم: 1️⃣روانشناسی هشتگ سازی و تولیدخشم: محور کنترل افکارعمومی در عصر امپراطوری رسانه، است. هشتگ سازی نیز بعنوان ابتکار سایبری، در خدمت جلب توجه و تمرکز به یک موضوع و از مسائل هم عرض یا موازی به کار می‌رود. سوای از اقتصاد توجه و حواس پرتی، طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری و طراحی توییتر بر مبنای صورت گرفته و اینستاگرام برمبنای خودنمایی و شهوت است. هرچقدر کاراکترها کوتاه می‌شود، فرکانس استدلال پایین می‌آید و هیجان افزایش می‌یابد. 2️⃣جامعه شناسی هشتگ سازی: از آنجایی که هشتگ به یک زبان نو در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای تبدیل شده، این فقره اگر در خدمت نظام حاکم باشد، زبان انسجام و تولید و تخلیه انتقادات و پیشنهادات است، اما اگر علیه نظام حاکم باشد، و تولید گسل و تهدید با ایجاد کمپین های اپوزیسیونی به شمار خواهد رفت. فارغ از این ماجرا، هشتگ سازی توان فرقه سازی و جامعه را هم فراهم می‌کند. 3️⃣هشتگ سازی، سیاست و دمکراسی کنترل شده: ادعای دولت های مدرن امروزی، سیاست ورزی دمکراتیک است. نقش و مشارکت مردم در پیشبرد ارزان و سریع اهداف دولتی و حاکمیتی پررنگ شده است. فضای سایبر را هم بدلیل حضور پررنگ مردمی‌اش، ذیل توسعه دمکراسی تعریف می‌کنند. اما نکته اینجاست که هشتگ سازی با ژست دمکراتیک، معادلات بازی را تغییر می‌دهد و یک را رقم ‌می‌زند. وقتی بیش از یک سوم اکانت های توییتر جعلی باشد بطوری که صدای CNN  و دویچه وله آلمانی و...هم درمی‌آید، یعنی هشتگ سازی با لشگر رباتیک، صرفا یک و صدای مردم است نه یک ! 4️⃣هشتگ سازی و مارپیچ سکوت: وقتی با اکانت های جعلی به یک موضوع ضریب داده و صورت می‌گیرد، اتفاق پیچیده ای بنام (وحشت از مخالفت با فضای مجازی) رقم می خورد. دلیل این رویداد رسانه‌ای آنجاست که بصورت کاملا رباتیک، ۵۰۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در راستای اکثریت سازی و ساخته می‌شود که حتی شبکه سعودی‌نشنال هم مسئولیت ساختگی آن را متوجه توییتر می‌کند. در صدد تحقق مارپیچ سکوت، تحمیل عقیده و سرکوب هرگونه مخالفت با گفتمان هشتگی است. 5️⃣هشتگ سازی و فلسفه: موضوع و مساله مرکزی فلسفه از ارسطو تا به امروز، واقعیت و هستی شناسی است. ژان بودریار اندیشمند فرانسوی، تکنولوژی را عاملی برای تغییر مناسبات هستی شناختی تعریف می‌کند. فراواقعیتی که بودریار از آن سخن گفت، مصداق امروزی اش را در همین هشتگ سازی می‌توان‌ یافت. موقعیتی که واقعیت، نه بازنمایی که می‌شود. او وقتی واقعیت جنگ خلیج فارس را دستپخت CNN بدون شلیک حتی یک گلوله می‌داند، در قبال حادواقعیتی که توییتر با مدد و محقق می‌کند، چه خواهد گفت!؟ 6️⃣هشتگ سازی و خطای استراتژیک: فراموش نکنیم که راهبردها در پی حل مسائل و واقعیت های میدانی با نگاه به آینده نوشته می‌شوند. وقتی که واقعیت توسط هشتگ سازی، و خلق شد، طبیعتا برای اتاق های فکر و تصمیم سازان و دولتمردان کشورها، و اختلال راهبردی رخ خواهد داد. تصویرسازی و داده‌کاوی وقتی مهندسی می‌شود، پردازش و عقلانیت استراتژیک را هم دچار خطا و گمراهی خواهد کرد. تصمیمات غلط برای آینده‌ مطلوب به دلیل داده ها و تصاویر غلطی است که از وضعیت موجود، رصد می‌شود. 7️⃣ژئوپلیتیک هشتگ سازی: وقتی رسانه با توسل به هشتگ سازی، تصویری فیک و ناامن از وضعیت جامعه به صحنه ملی و بین‌المللی منعکس می‌کند، ریسک سرمایه‌گذاری را بالابرده و را از بازارهای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرفی همراهی و اجماع جامعه جهانی برای و تهدید علیه کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. شرکای استراتژیک منطقه ای و جهانی هم چه بسا همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی را به حالت تعلیق درآورند و برخی محورهای ایدئولوژیک نیز دچار و ناامیدی خواهند شد. 8️⃣هشتگ سازی و ابتذال فرهنگ: نبض جامعه دیروز ما، فرهنگ بود و فرهنگ هم مقوله ای معرفت پایه به شمار می‌رفت. مکانیزم رشد و تعالی اش، کتاب و منبر و دیالوگ و انتقال معرفت و تثبیت عقلانیت بود. نبض جامعه شبکه ای و پلتفرمی امروز، است. افکار عمومی یک پله نازل از فرهنگ است و شاید فرهنگ در موقعیت و ، تعریف نامناسبی نباشد. افکار عمومی هم برخلاف فرهنگ که معرفت پایه بود، است. هشتگ‌ها بصورت ویروسی، افکارعمومی را مسموم می‌کنند و با افزایش هیجانات، عقلانیت را کاهش داده و فرهنگ را به و سرگردانی نزدیک‌تر می‌کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 چرا استفاده از شبکه‌های اجتماعی رایگان است؟! 🎥 برای دریافت پاسخ این سوال، مستند رایگان (The Social Dilemma) ساخته کشور آمریکا را حتماً ببینید. 🌐 b2n.ir/mo-eg 🔴 اگه واسه محصولی پول نمی‌دی یعنی خودت محصولی‼️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
💠 عوارض بازی های آنلاین بر رفتار فرزندان 🔸افزایش رفتارهای پرخاشگرانه: بازی‌های آنلاین با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان و خشونت را مهیا می‌نمایند. 🔹انزوای اجتماعی:نوجوانان به‌جای حضور در اجتماع و مراوده و بازی با همسالانشان، وقت خود را به بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند و ازلحاظ اجتماعی منزوی می‌شوند. 🔸اثرات سوء بر سلامت:مشغولیت زیاد به بازی‌ آنلاین منجر به اختلال در سیستم عصبی، دردهای عضلانی، بی‌حسی در دست‌ها و آسیب به شبکه بینایی چشم‌ها به دلیل تمرکز زیاد خواهد شد. 🔹افت تحصیلی:زمان زیاد و غرق شدن در باز‌های آنلاین باعت کاهش یادگیری و افت تحصیلی می‌گردد. 🔸ناهمزمانی: لذت بردن از بازی های آنلاین باعث تداخل زمان استراحت و بر همزدن زمان فعالیت و خواب می‌گردد. 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📱اینستاگرام مضرترین رسانه اجتماعی برای سلامت روانی جوانان 📱انجمن سلطنتی سلامت عمومی بریتانیا با تحقیق بر روی 1479 فرد جوان و با در نظر گرفتن عوامل متعددی همچون افسردگی، حس تنهایی، اضطراب، اذیت و آزار، اعتماد به نفس و غیره، شبکه اینستاگرام را بدترین شبکه اجتماعی و با عنوان آسیب خالص برای سلامت روانی جوانان معرفی کرد. 🔺در این بررسی که در مورد تاثیرات روانی 5 شبکه اجتماعی محبوب بر روی جوانان صورت گرفت یوتیوب با در بر داشتن محتوای آموزشی بسیار و عوامل آسیب زننده به مراتب کمتر، کم ضررترین و مفیدترین رسانه اجتماعی معرفی شد و پس از آن به ترتیب توئیتر، فیسبوک و اسنپ چت قرار گرفتند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با هرزه‌نگاری در فضای مجازی چه کنیم؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
⭕️ بردگان زامبی ساز محمد ایمانی فعال رسانه‌ای نوشت: 🔹ایران یا عراق و مصر، فرقی نمی کند. سلبریتی، سلبریتی است. به کمک رسانه ها به ویژه رسانه های جدید، باد می شود و به چشم می آید. مشهور می شود. پر هیاهو است؛ اما غالبا فاقد سواد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی. 🔹با این وجود، چون معروف است و دیده می شود، اغلب دارای غرور هم هست و سر پر بادی دارد. کم نیستند سلبریتی هایی که مورد طمع سیاستمداران و سیاست بازان قرار می گیرند. 🔹به خدمت گرفته می شوند و سر بزنگاه ها، افکار عمومی را به میل خریداران سیاسی و امنیتی بزرگ، خط و جهت می دهند. کمترینش انتخابات است. وعده ها را پر طمطراق می کنند، بلکه مخاطب را چنان سرگرم می کنند که از کفایت نامزدها یا صدق و کذب وعده های آنها نپرسد. 🔹شش ماه بعد هم غیب شان می زند؛ مردم می مانند و وعده های سر خرمن! این البته یک کارویژه آنها در پوپولیسم و عوام فریبی است. 🔹کارکرد بدتر، در خدمت دشمنان ملت هاست، وقتی که بخواهند فضا را غبار آلود، و تشخیص را برای عوام دشوار کنند، تا آنها بتوانند از آب گل آلود اغتشاش و نا آرامی، ماهی خود را بگیرند. 🔹مردم ما، بالغ بر دو دهه، تجارب تلخی را از قِبَل همین عوام فریبی سلبریتی ها، چه در حوزه انتخابات و چه در زمینه آشوب و بی ثباتی کشور، از سر گذراندند تا به تدریج بتوانند در برابر این بیماری خطرناک، واکسینه شوند. 🔹این روزها، برخی سلبریتی های عراقی و مصری و کویتی و بحرینی و ...، در خدمت فتنه انگیزی و دشوار کردن تشخیص برای بخشی از مردم عراق فعال شده اند؛ جماعتی که دست کم بی سوادند. 🔹بردگانی که به سادگی در خدمت خیانتکاران به ملت های منطقه قرار می گیرند تا زامبی هایی چشم و گوش بسته برای به هم ریختن آرامش و ثبات بسازند. کاش تجربه و عبرت مردم ما در این باره، به مردم عراق منتقل شود. 🔹کاش این عبرت منتقل می شد که سلبریتی ها با مشارکت در فتنه 88، نه تنها کشور را آباد نکردند، بلکه دشمن را برای تحریم و هدف گرفتن سفره مردم به هوس انداختند. خیاتی که صدها میلیارد دلار خسارت روی دست مردم ایران گذاشت. 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l یه لقمه سواد رسانه 🔻قسمت دهم: چرا بازیها جذاب هستند؟ ✅با ما با سواد شوید 🌐 @nasra_guilan
🚦رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانه‌ای ۱۴۰۱ 📝 یادداشت تحلیلی از محمد لسانی 📍اتفاقات ماه‌های گذشته در کشور از یک طراحی رسانه‌ای چندلایه و فرابخشی پرده برداشت. باشگاه "عملیات تأثیر جهانی" تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه می‌رسد و مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه می‌باشند که یک باشگاه بسته و محدود در را شامل می‌شود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند. عملا نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانه‌ای” را باید شناخت و آنها را دسته‌بندی کرد. 🔸الف) نقش‌آفرینان ساختاری ▫️1- بیگ تک‌ها: پنج شرکت اصلی که بر بازار فناوری و تبادل اطلاعات، استیلای کامل دارند از چهار طریق ۱.در اختیار قراردادن خدمات خاص، ۲.ارائه راه‌های دورزدن اینترنت، ۳.تحلیل کلان داده (Big Data) و نیز ۴.الگوریتم‌های گزینش و نمایش محتوا بر افکار عمومی تأثیرگذاری کردند. ▫️2- میکروبلاگینگ‌ها: عدم اعمال سیاست مقابله با محتوای خشن، آسیب‌رسان و دستکاری (Manipulation ) در شبکه‌های کوتاه نوشت بخصوص توییتر به گونه‌ای اتفاق افتاد که آنها مرامنامه‌های قبلی در این خصوص را کنار گذاشتند و عامدانه بر ضد سیاست‌های اعلام شده خود حرکت کردند. ▫️3- کمپ پ‌های سایبری: کمپ‌های سایبری عملا "صدای جمعی جعلی" تولید می‌کنند و به صورت همگرا به کنشگری علیه اهداف از پیش تعیین شده می‌پردازند. (کمپ لیبرتی، لندن، ریاض و تل آویو) 🔸ب) نقش‌آفرینان خط‌دهی کننده و جهت‌ده ▫️4- نیوز روم‌ها: اتاق خبر 5 شبکه ماهواره‌ای (۳ شبکه از لندن و دو شبکه امریکایی) با برجسته‌سازی عامدانه خبرهای سیاه و حذف سایر اخبار باعث هدایت ذهنی و تغییر اولویت‌بندی شناختی و عاطفی در بینندگان شد. ▫️5- اکانت‌های اجاره‌ای: اکانت‌های چهره‌ها صورتحساب خود را نه در اشل قیمت‌های تبلیغی داخلی بلکه در مقیاس رقم‌های بین‌المللی و با صورتحساب دلاری به سفارش دهندگان واگذار کردند. خانم مهناز افشار رسما از واگذاری حساب خود به تواناتک امریکا پرده برداشت. 🔸ج) نقش‌آفرینان در ایجاد فشار و تخریب ▫️6- هکرها و هکتیویست‌ها : انونیموس یک گروه هکری است که در این مدت به فعالیت علیه زیرساخت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی کشور اقدام کرد. از سوی دیگر هکتیویسم که از دو واژه هک و اکتیویسم گرفته شده به معنی استفاده نادرست از فناوری برای اهداف اجتماعی یا سیاسی است. Doxing یا افشای هویت مرتبطان و عاملان نظام، یکی از راهبردهای اصلی آنان در ماه‌های گذشته برای زیر فشار قراردادن نیروهای میدانی بود. ▫️7- ترول‌ها: اوباش مجازی که یا بر اساس سازماندهی (Troll farms: مزارع ترول‌ها) یا بر اساس کینه شخصی به صورت گروهی به مدافعان نظام، ساکتین یا افراد منتقد حمله و آنها را تهدید و تحقیر می‌کنند. ▫️8- سی‌جی‌ها : خبرفرست‌های میدانی با الگوگیری از مدل شهروند خبرنگاران (Citizen Journalists) به عنوان بازوی رسانه‌ای کف خیابان نسبت به ارسال محتوا برای رسانه‌های خارجی اقدام به جریان‌سازی خبری کردند. 🔸د) نقش‌آفرینان در جریان‌سازی جعلی ▫️9- فیکرها: آژانس‌های تولید انبوه اخبار جعلی که در حجم گسترده سفارش می‌گیرند یکی از ارکان جنگ جهانی رسانه‌ای اخیر بود. فیکرهای خرد نیز وارد میدان شده و بر اساس الگوی جلب توجه مبتنی بر خبر متفاوت و تازه به نقش آفرینی پرداختند. ▫️10- اَستروتِرفرها: "مردم نمایان" کاربران اجیرشده‌ای هستند که به صورت هدایت شده و با منبع و جهت‌دهی پنهان در بین دیگر کاربران حضور پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند، خواسته‌ها و گفته‌های خود را به عنوان خواسته مردم جا بزنند. ▫️11- کامنتِرها: ورود جدی و همه جانبه “کامنت گذاران حرفه‌ای" به صفحات باعث شکل‌گیری نوعی از مارپیچ سکوت شد به گونه‌ای که هیچکس نتواند و حتی نخواهد خارج از موج ایجاد شده فکر و یا صدایی بلند کند. ▫️12- ربات‌ها: حساب‌های کاربری دارای زیست رباتیک که با ویژگی‌های ۱. تازه ایجاد شده ۲. دنبال کننده کم‌تعداد ۳. فقدان "درج نظر" شناخته می‌شوند اصولا به عنوان ریتر و شبکه انتشار گفته‌های دیگران شناخته می‌شوند. این ربات‌ها در توسعه خشم و بازنشر مطالب خشونت‌بار ایفای نقش کردند. ▫️13- "صحنه‌زنان": معمولا با فحاشی به نیروهای انتظامی و نظامی در‌صدد واکنش‌گیری بودند و فیلم‌هایی از کف میدان ضبط کردند. 🔸ه) نقش‌آفرینان در همراه‌سازی عمومی ▫️14- سلبریتی‌های قرمز و زرد: سلبریتی‌های قرمز با کارویژه تولید خشم و نفرت و سلبریتی‌های زرد با کارویژه همراهی با موج ایجاد شده به ایفای نقش پرداختند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📲فیلمی از معصومه علینژاد کلا منتشرشده که نشان میدهد او و خانواده کشته شده ها تا امروز درحال فیلم بازی کردن بوده اند 🔹او به مادر یکی ازکشته شده ها میگوید "برای اینکه سینمایی تربشود چنین وچنان کن" ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
🚦رونمایی از نقش‌آفرینان در جنگ جهونی رسانه‌ای ۱۴۰۱ : ▫️15- مجری-مدل‌های شبکه‌های ماهواره‌ای: حضور ۲۱ مجری و عامل انسانی که هر کدام به صورت جداگانه به کنشگری می‌پرداختند عملا نسل جدیدی از کنش ترکیبی بین شبکه و مجری را پیاده‌سازی و اجرا کرد. ▫️16- سی‌جی‌ها: محتواسازان (content generators) با آموزش تهیه کوکتل مولوتف تا حمله به نیروهای انتظامی و نیز آرت استودیوها با تولیدات هنری و موسیقایی نقش ویژه‌ای در آموزش براندازی و گسترش موج عمومی داشتند. ▫️17- آمپلی فایرها: انتقال صدای داخلی به عرصه جهانی از طریق چهره‌های بین‌المللی ممکن می‌باشد. باید صدای داخل ایران به صورت تشدیدشده به فضای جهانی منتقل می‌شد. خابی لیم، شارون استون، بلا حدید، ابرو گوندش و .. در این دسته قرار می‌گیرند. ▫️18- کمپین‌ها: کمپین ایجاد شرم‌ساری، کمپین تحریم میهن و اسنپ و دیجی کالا، کمپین عمامه پرانی، کمپین بایکوت کردن سلبریتی‌های همراه نظام، کمپین بایکوت جام جهانی و ... در این مدت سعی داشت تا با یارگیری در لایه‌های مختلف اجتماع نسبت به ایجاد یک جریان و تبدیل آن به جنبش فعالیت نماید. 📍جمع‌بندی: نقص، ضعف، تعلل و بدعملی توانست روزنه نفوذ ایجاد کند و یک خطا را به فاجعه تبدیل کند. نباید از زمینه‌های داخلی که فرصت را برای فعال شدن کنشگران متخاصم فراهم کرد غافل شد. بازطراحی در میدان رسانه با زمینه‌کاوی علل کم‌توانی و کم‌رمقی نهاد رسانه در کشور نیاز است. آنچه در مطلب بالا و پنج دسته از نقش آفرینان گفته شد عملا یک نقشه هجوم است که امکان بکارگیری در عملیات‌های رسانه‌ای پیش‌رو را دارد. تهیه لجستیک و عقبه رزم رسانه‌ای همسان تاکتیک‌های عملیاتی و کنشگران قهار و ماهر مهم و حیاتی است. باید طرح مطلوب را ترسیم و ضعف‌های موجود را ترمیم کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی به ما یاد داد میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. ✍️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l یه لقمه سواد رسانه 🔻قسمت دهم: چرا بازیها جذاب هستند؟ ✅با ما با سواد شوید 🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نگاهی به آسیب های فضای مجازی 🔸فابینگ (Phubbing) چیست؟ 🔹«فابینگ»، بی اعتنایی به دیگران با نگاه کردن به تلفن همراه یک اختلال رفتاری جدید است. فابینگ عملی است که باعث می‌شود افراد در محیط‌های اجتماعی یا خانوادگی به جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه کنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
⭕️ | «بررسی ابعاد حضور معدود نوجوانان در اغتشاشات اخیر» 👤 با حضور: دکتر «سعید مدرسی» مدیر موسسه تربیت رسانه ای باران استاد «حسین حق پناه» معاون کودک و نوجوان مجموعه تبیان 📆سه شنبه یکم آذرماه ساعت ۲۰:۰۰ 🌐 کانال روبیکا بصیرت: 🆔https://rubika.ir/baseeratt ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
⭕️ اهمیت سواد رسانه ای برای نوجوانان 🔹بیشتر کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و در معاشرت با رسانه ها صرف می کنند و از همین روی سواد رسانه ای دارای اهمیت بسیار زیادی در این زمینه است. 🔹کودکان و نوجوانان آسیب پذیر تر از سایر گروه هایی هستند که مخاطب رسانه ها هستند. 🔹متاسفانه برخی از رسانه هایی که اهداف خوبی ندارند نیز در میان رسانه هایی که کودکان دنبال می کنند وجود دارند و یک نوجوان باید از سواد رسانه ای برای نوجوانان برای جلوگیری از آسیب دیدن استفاده کند. 🔹سواد رسانه ای برای نوجوانان مانند واکسن عمل می کند و از بروز حوادث ناخوشایند در اینترنت جلوگیری می کند. 🔹گاها اخباری داغ از سوژه هایی که دست به دست می شوند و عاقبت دردناک کودکان و نوجوانان در شبکه های مجازی هستند منتشر می شود و بسیاری از والدین را نگران می کند که آیا واقعا استفاده از رسانه می تواند نکته ای مفید برای فرزند ما داشته باشد؟ در جواب باید گفت بله. 🔹در صورتی که کودک شما سواد رسانه ای لازم برای برخورد با حوادث، اتفاقات و یا پست ها را داشته باشد، این فضا بسیار مناسب برای کودکان است. 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📺 نمایش ترومن تكنیك استوای سرد، قطب گرم 🔖انسان‌های نخستین برای تأمین غذایشان بسیار اهل سفر بودند و چون مثل انسان امروزی یخچال نداشتند، «آزادی» بیشتری در مسافرت داشتند. آن‌ها در زمستان‌ها، حوالی استوا سکونت می‌کردند و در تابستان به مناطق نزدیك قطب‌ها، مهاجرت می‌کردند 🔸وقتی به استوا می‌روید توقع گرما دارید و وقتی به قطب می‌روید توقع سرما دارید و قاعدتاً کاپشن تن‌تان می‌کنید. حالا تصور كنید همه چیز به هم بریزد و قطب گرم شود و در استوا برف ببارد.دراین حال یک اختلال ذهنی و استرس در مخاطب ایجاد میشود. این روایت، یك شیوه رسانه‌ای كه اصطلاحاً به آن «استوای سرد و قطب گرم» می گویند. 🔹قاعدتاً وقتی که گرانی می‌شود مردم باید اعتراض کنند وقتی که اعتراض می‌کنند باید کف خیابان بیایند وقتی کف خیابان می‌آیند؛ یعنی زدوخورد و هزار مسئله دیگر رخ می‌دهد. این حالت «استوا گرم» و«قطب سرما» است 🖌اما ناگهان رسانه می‌گوید باید محیط را برعکس کنیم، یعنی زمانی که همه چیز آرام است، با یک مسئله ساده مردم را به کف خیابان می‌آورند. برای مثال رسانه‌ها تلاش می‌کند به‌خاطر یک مؤسسه مالی و اعتباری کوچک، همه مردم به کف خیابان بیاورند و آنرا «معضل همگانی»کند. ▫️نتیجه این تکنیک تلاش برای پیوستن به شورش های حداقلی می باشد و فرد احساس می‌کند اگر همراه جمعیت و محیط معکوس سازی شده، همراه نشود یا به عبارتی در استوا کاپشن نپوشد دچار استرس خواهد شد ▪️امروزه آنچه تبدیل به «گزارش رسانه‌ای» می‌شود، نوعی صحنه‌پردازی برای روشن نگه‌داشتن آتش اعتراضات در بستر رسانه است.رسانه از شهرهای مختلف به‌عنوان «استودیوهای اصلی» ساخت کلیپ و فیلم اغتشاشات استفاده می‌کند. و مکرر این بازداشت‌شدگان، از ساکنین همان شهر نبوده و برای اجرای پروژه شان «دوره‌گردی» کرده‌اند. 💠بخش تأسف‌انگیز ماجرا اینجاست که این فیلم‌ها اغلب با نقش‌آفرینی واقعی برخی «جوان‌ها» ساخته می‌شود. در واقع خیلی‌ها نمی‌دانند در حال بازی در یک صحنة ازپیش‌طراحی‌شده هستند. همه چیز برایشان مثل فیلم «نمایش ترومن» به نظر می‌رسد. ستاره این فیلم، نقش مردی را بازی می‌کند که بدون آن که بداند، از همان زمان تولد در یک نمایش تلویزیونی شبیه‌سازی شده زندگی می‌کند. 📌رسانه امروز، بیانگر فیلمی است که در صحنه‌ی نمایش و فیلم‌برداری، جمعیت حداقلی می‌خواهند با کشتارسازی، تظاهرات کوچک، عملیات های ایذایی، استوای گرم و قطب آرام کشورمان را دستخوش تغییر دهند. 🖇نترسید نترسید اینا همه کم هستند! 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️ رسانه‌ها چگونه خبررسانی می‌کنند؟ 🔹مخاطب هوشمند نمی گوید رسانه ها دروغ می گویند، او می داند رسانه ها همه واقعیت را نمی گویند. 🔻چند روشی که رسانه با استفاده از آن خبررسانی می کند: 🔹برجسته سازی‎ يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‌ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب می‌شود. 🔹این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده آنها از این طریق به مردم دیکته می‌کنند که به چه موضوعاتی و چگونه بیندیشند. رسانه ها از میان همه مطالب و اخبار، برخی مسائل را برجسته تر می کنند؛ این در حالی است که در واقعیت ممکن است آنقدر هم مهم نباشد. 1️⃣ رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2️⃣ تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. 🔹«دروازه بانی خبر»: در این روش رسانه ها، همه چیز را نمی گویند، بلکه برخی مسائل را که با راهبردهای آنها هم خوانی دارد، پخش و منتشر می کنند. 🔹«چارچوب سازی»: در این روش رسانه ها چارچوبی مفهومی برای مخاطب می سازند که همه مسائل را در آن قالب برای مخاطب تفسیر می کنند. به این ترتیب مخاطب پس از مدتی با رسانه «هم تحلیل» می شود و از آن چارچوب فکری- معرفتی به دنیا نگاه می کند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نجات از گرداب اخبار لحظه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasra_guilan