eitaa logo
نسرا گیلان
446 دنبال‌کننده
694 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
💢این خبر ساده را نمیشد زودتر اعلام کرد؟! ✍معصومه_ نصیری 🔹روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس، اعلام کرده: «بعدازظهر روز گذشته(یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت) در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک "کنارک" دچار حادثه شد که تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.» ✅نکته: 🔻 روایت اول مهم است؛ آن روایت در ذهن مخاطب غالب می‌شود. 🔻بی توجهی به ویژگی های اطلاع رسانی در مواقع بحران، به پاشنه آشیل ما تبدیل شده است. سکوت تا اتخاذ تصمیم برای چگونگی اطلاع رسانی، در عصر جامعه شبکه ای فاقد معناست. 🔻افکار عمومی به دنبال کسب خبر است، حفره غیبت رسانه های جریان اصلی در بزنگاه ها، او را به سمت رسانه‌های خارج از کشور سوق می دهد. 🔻روایت نکنیم، روایت می‌شویم‌‌. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⁠ ◾️فرد و روایت فرد در اینستاگرام ▫️پاره کردن، ریزریز کردن، سوزاندن و بردن به خارج از شهر، اینها بخشی از تدابیری است که یک خانواده، چند سال پیش برای از بین بردن عکس‌های خانوادگی‌ خود که به هر دلیلی دوست نداشت آن را نگه دارد پیشنهاد می‌کرد. همان خانواده تکیه کلام جالبی داشت؛ «دزد اگر به خانه زد، همه چیز را ببرد اما آلبوم‌ها را نبرد». از این رو بود که وقت مسافرت نوروز، آلبوم مثل شمش طلا در مخفیانه‌ترین نقاط پنهان می‌شد. حالا اما در همان خانواده دختری هست که عکس خود را مثل وقتی قرار است به میهمانی برود روی پروفایل فیس‌بوکش گذاشته، هر از چند گاهی هم با عکس جدیدتری آن را عوض می‌کند و چشمش به تعداد لایک‌هایی است که می‌خورد. هر چه بالاتر، یعنی کارش را درست‎‌تر انجام داده است. ▫️رشد شبکه‌های اجتماعی عکس‌محور مثل «اینستاگرام»، حاصل اهمیت پیدا کردن فرد و «خود» است. وقتی «خود» مهم می‌شود روایت بصری از خود نیز اهمیت پیدا می‌کند و این درست مشابه زمانی است که در ایران، شاهان قاجاری یک گوشه از کاخ «گلستان» می‌نشستند و «کمال‌الملک» یا یک فوتوگرافر می‌آمد و خودشان را برایشان ثبت می‌کرد. حتی در آن زمان، روایت بصری از دیگران هم اهمیت داشت کما اینکه در حال حاضر «حوض‌خانه» باغ گلستان پر است از تصاویر شاهان، شاهزادگان و ملکه‌های کشورهای دیگر که نشان اهمیت تصویر برای آنان و البته مالکیت تصویر برای شاه ایرانی است. «من مالک تصویر تو هستم پس من آدم مهمی هستم». ▫️در این میان دو مسئله چگونه تفسیر می‌شود. یکی گرفتن عکس از پدیده‌های اطراف و البته ادیت آن با کمک فیلترهای بی‌نظیر «ایسنتاگرام». آیا در این موارد هم این خود است که نقش دارد. در این موارد این «روایت خود» است که اهمیت پیدا می‌کند. ما با کمک گوشی‌های هوشمند توانسته‌ایم روایت بصری خود از اطراف را ارائه کنیم و همین است که جهان را برای ما خوشایندتر می‌کند. این کار را در گذشته عکاسان برای ما انجام می‌دادند اما این روزها باز هم «خود» اهمیت دارد. اوج این مسئله در جایی است که فکر کنیم موج «سلفی» چگونه قابل تفسیر است. «سلفی» به یک معنا یعنی آنقدر «من» اهمیت دارم که حتی حاضر نیستم برای گرفتن یک عکس با کیفیت‌تر از تصویر حذف شوم. «من» نباید ابزار شوم تا دیگران عکس داشته باشند. ما در کنار هم خواهیم بود چون بودن تک‌تک این‌ «خود»ها در یک عکس اهمیت دارد. ▫️در کنار این مسئله باید توجه داشت که در فضای غریبگی اکثر شبکه‌های اجتماعی، نمایش خود و ساده‌ترین راه آن یعنی نمایش تن، راهی برای شناساندن خود به دیگران هم هست اما با در نظر داشتن مسئله «خود»، حالا به آن خانواده‌ و آن دخترک برگردید. در کنار نگرانی از آسیب‌های فرهنگی شبکه‌های اجتماعی که در جای خود قابل انکار نیست شاید بهتر باشد به این اهمیت خود هم نگاه کنیم. 🗞منبع: گزیده‌ای از گزارشی به نام «وقتی فرد و روایت اهمیت دارند»، منتشر شده در شماره 52 #ماهنامه مدیریت ارتباطات، شهریور 1393 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔺به این نمیگن جزئیات چگونگی بروز حادثه، میگن تایید حادثه؛ کجای این خبر از چگونگی بروز حادثه گفته شده؟ فقط عنوان شده که #ناوچه_کنارک دچار حادثه شده! و این یعنی ایجاد هزار تا سوال بی‌جواب، یعنی فرصت آفرینی برای بروز شایعه و دروغ‌پردازی؛ کی می‌خواییم تو جنگ #رسانه دست اول باشیم؟! ➕ جالب ترین وجه حادثه #ناوچه_کنارک اینه که حادثه عصر یکشنبه ۲۱ اردیبهشت اتفاق افتاده، #روزنامه ها تازه فردا سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت قراره خبرش رو چاپ کنند... #اطلاع_رسانی_لاکپشتی 💬 محسن پورعرب ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🎯 از نگاه‌ یک آینده‌پژوه: آموزش دیجیتال جا می‌افتد/ پوپولیست‌ها بازنده اصلی خواهند بود 🔹ماتیاس هورکس، آینده پژوه سرشناس آلمانی، با اشاره به بحران برآمده از شیوع ویروس کرونا، می‌نویسد: «این روزها اغلب از من پرسیده می‌شود که "دوران کرونا کی به پایان می‌رسد و ما به شرایط عادی برمی‌گردیم؟" من می‌گویم هرگز. برخی مقاطع تاریخی وجود دارند که مسیر آینده را تغییر می‌دهند. ما از این مقاطع به عنوان " " نام می‌بریم. ما اکنون در این بزنگاه قرار گرفته ایم.» 🔹او معتقد است که در دوران کرونا، دنیائی که خیال می‌کردیم آن را می‌شناسیم فرو ریخته است. این دیدگاه بی شباهت به حرف سرشناس ترین فیلسوف در قید حیات آلمان نیست. او گفته است: «کرونا باعث شد ما بفهمیم چقدر نمی فهمیم». هورکس بر گفته خود می افزاید: «اما پشت ریزش جهانی که خیال می کردیم می‌شناسیم، .» 🔹ماتیاس هورکس می‌افزاید: «ما تعجب خواهیم کرد که چگونه تکنولوژی در عمل جا باز کرده است، اغلب همکارانی که پیش از کرونا نسبت به کنفرانس‌های ویدئوئی از راه دور دافعه داشتند و پروازهای ماموریتی را ترجیح می دادند، حالا متوجه می شوند که آن روش عملی تر و سازنده تر است. 🔹آموزگاران درباره آموزش از طریق اینترنت بسیار آموخته اند، کار از خانه برای بسیاری یک امر طبیعی شده است. در مقابل تکنیک های فرهنگی کهنه شده دستخوش رنسانس شده‌اند، انسان ها وقتی تلفن می زنند، به جای پیام گیر صدای اصلی صاحب خانه را می شنوند. ویروس مکالمات طولانی تلفنی را همراه آورد. پیام‌ها، ناگهان معنائی تازه یافتند. انسان بار دیگر ارتباط با یکدیگر را جدی گرفت. فرهنگ تازه "در دسترس بودن و تعهدات متقابل" دوباره زنده شد. جوانانی که معمولا از چنگال شتاب و رهائی نداشتند، ناگهان به قدم زدن های طولانی آغاز کردند. کاری که پیش تر بیگانه بود. کتاب خواندن ناگهان به فرهنگ روز تبدیل شد.» ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵 به ۶ دلیل با گوشی به رختخواب نروید! 1- گوشی موبایل باعث می‌شود تا به‌خواب رفتن دشوارتر شود. 2- وقتی از خواب بلند می‌شوید، احساس می‌کنید خواب کافی نداشته‌اید. 3- خطر سوختگی در اثر آتش گرفتن گوشی واقعی است. 4- گوشی موبایل باعث افسردگی می‌شود، پس حداقل شب‌ها از استفاده گوشی خودداری نمایید. 5- استفاده مفرط از گوشی موبایل باعث "نوموفوبیا" می‌شود (ترس دور شدن از گوشی و شبکه های اجتماعی). 6- چشم‌هایتان به دليل استفاده مستمر درد می‌گیرد و در نتیجه زودتر ضعیف می‌شود. #آداب_مصرف_رسانه #آسیب‌های_رسانه @nasraa_ir
💢 ۱۱نکته کلیدی برای والدین در چالش مواجهه با بازی‌های ویدئویی فرزندان 🔹اگر در جایگاه والدین، دوست دارید فرزندانتان را در انتخاب این بازی‌ها همراهی کنید و دغدغه و نگرانی بابت محتوای نامناسب و آسیب‌زای این بازی‌ها نداشته باشید، این راهکارها به عنوان نکاتی ضروری برای مواجهه فرزندتان با بازی‌های ویدئویی (رایانه‌ای) به شما کمک خواهد کرد: ⚜اطلاع دقیق از علائق و نیازهای کودکتان ⚜درباره بازی‌ها تحقیق کنید ⚜ کسب آگاهی درباره بازی‌هایی که فرزندتان انجام می‌دهد ⚜ تناسب سنِ‌بازی و بازیکن ⚜چه بازی ای مناسب است ⚜ همبازی شدن با فرزندان ⚜ محدودیت زمانی ⚜ مدیریت تعداد مراجعه به بازی ⚜ توجه به حریم خصوصی ⚜ کنترل والدین ⚜ آگاه کردن فرزند از حریم خصوصی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 فصل تازه ای از نوین زمانی که افکارعمومی از بین انبوه اطلاعات دارای ارزش های مسلم خبری و اطلاعاتی، تنها در معرض برخی از آنها قرار می گیرد و برخی دیگر را اساسا یا نمی بیند یا به شکل اسلایدی و اسلایسی می بینند، بدین مفهوم است که بنگاه های خبری در برابر افکار عمومی رفتاری مستبدانه اتخاذ کرده و مخاطبان ناچارند از زوایه دید رسانه، به دنیا بنگرند. از سوی دیگر در مقطعی که سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای در فضای رسانه‌ای جریان پیدا می‌کند، بازیگران سیاسی دنیا از طریق سازماندهی کنش سیاسی خود حول و حوش رسانه‌ها به نوعی به مقابله با جریان آزاد اما واقعی اطلاعات پرداخته و عملا به ایجاد امپریالیسم خبری دست زده‌اند. از این سوءاستفاده از فضای رسانه‌ای و حذف یا پررنگ سازی اخبار، تحت عنوان استبداد اطلاعاتی یاد می‌شود؛ استبداد اطلاعاتی یعنی سوءاستفاده‌های گروهی حکومت‌های قدرتمند جهانی از ظرفیت بالای رسانه‌ای. یعنی حذف یمن از اخبار جهانی، عبور فوری از اخبار مربوط به نرخ بیکاری در آمریکا، یعنی انتصاب اقدامات تروریستی به مسلمانان، یعنی متوحش نشان دادن برخی کشورها و متمدن نشان دادن برخی دیگر. 🔅یعنی ما تصمیم می گیریم نگاه ملت ها حتی به خودشان چگونه باشد و.....🔅 استبداد اطلاعاتی وجه تاز‌ه‌ای از استبدادهای سنتی است که با گسترش فضای جدید رسانه‌ای و انحصار اطلاعاتی، این استبداد اطلاعاتی بیشتر می‌شود؛ به‌طوری‌که به قول یکی از اندیشمندان تئوری‌های توسعه‌یافتگی «اگر از غرب رسانه‌های آن را بگیرند از آن چیزی باقی نمی‌ماند.» استبداد اطلاعاتی غربی ها که در رسانه‌های آن ظهور و نمود پیدا کرده است، می‌رود تا فصل نوینی از استعمار فرانوین را رقم زند. کلمه استبداد مترادف با خود رأی بودن، فرمانروایی مطلق و ظلم و تعدی معنا شده است و قرآن كریم نیز خاستگاه استبداد را در «خود بنیاد پنداری آدمی» می داند. مخاطب فعال و دارای سواد رسانه ای کمتر تحت سلطه و متاثر از استبداد غول های رسانه ای دنیا قرار می گیرد و فرا گرفته است چگونه زیرمتن ها را تشخیص داده و سطرهای نانوشته پیام های رسانه ای را بخواند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💡 هیچ کس یک شبه با سواد نمی شود! 🚴 برای یادگیری مهارت‌هایی مثل رانندگی، شنا و فوتبال گذراندن مراحلی لازم است که باید یکی پس از دیگری انجام شود. 🏊 مثلاً کسی که می‌خواهد شنا یاد بگیرد باید اول در خشکی اصول شنا را بیاموزد؛ بعدازآن تمرین نفس‌گیری و دست‌وپا زدن در عمق كم و الی‌آخر، شايد هم بعضی وقت‌ها لازم باشد تا شناگر را پرت کنی توی قسمت عمیق استخر تا دو سه قلپ آب بخورد و جدی بودن يادگيري شنا دستش بیاید! 📌 سواد رسانه‌ای هم یک مهارت چندمرحله‌ای و دارای درجات گوناگون است که برای کسب آن باید مرحله‌به‌مرحله پیش رفت وگرنه خطر غرق شدن وجود دارد! به همین دلیل سواد رسانه‌ای یک‌شبه و با خواندن یک کتاب یا شرکت در یک کارگاه آموزشی به دست نمی‌آید، بلکه نیازمند تمرین و پيمودن پله به پله مراحل کسب سواد رسانه‌ای است. برای مطالعه ی جزئیات مراحل با سواد شدن می توانید به صفحات 24 تا 28 کتاب «150 هشتگ» ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴 سوادرسانه‌ای در ایام قرنطینه خانگی 🖊دکتر اکبر نصرالهی (استاد علوم ارتباطات اجتماعی) 1️⃣تنوع در مصرف‌رسانه‌ای 2️⃣تعادل‌ در دریافت اخبار (ماموریت برخی رسانه‌ها و ظرفیت‌های‌مجازی، تولید و بزرگنمایی اخبارمنفی‌است؛ حق ما دانستن همه نوع اطلاعات است) 3️⃣دریافت‌مطمئن (در بحران‌ها، اخبارجعلی و متناقض افزایش می‌یابند؛ باوجود برخی‌عملکردهای نادرست،اخبار را از منابع دارای صلاحیت علمی و قانونی بگیریم) 4️⃣انطباق‌اخبار و اطلاعات با عقل‌سلیم و منابع‌معتبر 5️⃣تقوای‌اشتراک (انتشار اطلاعات غلط،خسارت‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنند؛ بدون اطمینان از صحت پست‌ها، آن‌ها را به اشتراک نگذاریم) 6️⃣مدیریت نوع و میزان مصرف رسانه‌ای خود و اعضای خانواده بویژه نوجوانان 7️⃣ارتقای سوادبحران و سلامت 8️⃣مراسم‌‌ سوگواری‌ مجازی و ارتباط‌تصویری روزانه (مشکلات‌عاطفی محدودیت‌های دید و‌‌ بازدیدهای نوروزی و برگزاری مراسم سوگواری درگذشتگان را با ارتباطات‌ و مراسم مجازی کاهش دهیم) 9️⃣اختصاص‌فرصت باهم بودن (از چاله به چاه نیفتیم؛ با چسبندگی به موبایل و تلویزیون، درکنار هم اما بیگانه از هم‌نباشیم) 🔟مطالعه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
به متن تنظیم شده یک خبر توسط دو‌ خبرگزاری دقت نمایید! ‏رییس قوه قضایه در دیدار با وزیر صمت، درباره بازار خوردو گفت: مشکلات ناشی از آن به هیچ عنوان مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نشود" . ‏اما بی‌بی‌سی فارسی خیلی اتفاقی یک کلمه(نباید) به جمله آقای رییسی اضافه کرد تا بار معنای جمله را کاملا عوض کند و با تیتر خبر هم خوانی پیدا کند. تا در ذهن مخاطب این ذهنت شکل بگیرید که دلیل عزل او دیدار با رئیس قوه قضایه است. این نمونه ای از تکنیک های عملیات روانی در رسانه هاست #سواد_رسانه_ای #عملیات_روانی ‏ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🖊 یاداشتی در ارتباط با «سواد رسانه ای و سرانه مطالعه زیر 20 دقیقه!» 🔖بنیان‌های تفکر هر جامعه‌ای براساس میزان مطالعه و سواد مردم آن شکل می‌گیرد به نحوی که با پایین آمدن آمار مطالعه و سرگرم بودن افراد در فضای مجازی، ساختارهای تفکر افراد از رشد باز می‌ ایستد. البته منظور از سواد، سواد خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، منظور همان سوادی است که از نظر یونسکو به توانایی «تغییر» (Change) تعبیر شده است می باشد. همچنین می توان گفت باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. در نتیجه یک جامعه بهره مند از سواد جامعه ایست که بتواند از معلومات و دانش خود تغییرات مثبتی را در در جهت تکامل و پیشرفت خود پیشرفت ایجاد نماید. 📌افراد، با قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای رسانه های مختلف همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. سواد رسانه ای ارتباط مستقیمی با میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی در جوامع پیشرفته داشته و به نوعی ارتباطی مستقیم و متقابل را دارا می باشند.📖 📌کتاب و فرهنگ کتابخوانی معیاری برای شناخت سواد و فرهنگ عامه است. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ بهره وری در آن کشور پی برد. هر اندازه ملت کتابخوان باشد، میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، می توان به نقش مثبت سواد رسانه ای در ریل گذاری فکری بر ذهن مردمانش پی برد. کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت انگیز از هزاره دوم به شمار می رود. کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه دیجیتال، رسانه ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تامل بر فرهنگ یک جامعه و جامعه شناسی خودمانی است و مسیر صحیح سواد آموزی و کسب مهارت های مختلف را در ذهن افراد نهادینه می سازد. ⚠️در حال حاضر در کشورمان نگران کننده است. آمار رسمی مطالعه در ایران زیر ۲۰ دقیقه است که با توجه به رتبه اول سرانه مطالعه در جهان به میزان بیش از ۹۰ دقیقه برای کشور ژاپن، این آمار بسیار ناامیدکننده است. نگران کننده‌تر آن است که از این زمان مطالعه برای ایرانیان، ۶ دقیقه مربوط به مطالعه کتاب‌های درسی است! 🔎حال سوال اینجاست آیا با سرانه مطالعه زیر 20 دقیقه در روز که بخشی از آن هم شامل مطالعات غیر تخصصی و علمی می باشد می توان امیدوار به ارتقاء سواد رسانه ای جامعه شد یا از طرف دیگر ارتقاء سواد رسانه ای در جامعه تا چه میزان می تواند بر سرانه مطالعه در کشور تاثیر گذاشته و باعث شکوفایی، پیشرفت و تحول در عرصه های مختلف گردد؟ 💡در پاسخ باید گفت امروزه افراد به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و عدم بهره گیری از سواد رسانه ای مناسب و کافی بر این باورند که می توانند تمامی اطلاعات و نیازهای خود را از این حوزه تامین نموده و بدون توجه به صحت و سقم اطلاعات در دسترس قرارگرفته از ان به عنوان مرجع و بدون نیاز به تحقیق و بررسی استفاده نمایند. لذا همواره بیش ازهر زمان دیگری خود را بی نیاز از مطالعه می بینند. ✅برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و ، نهادهای مختلفی چون خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت؛ رسانه‌های گروهی؛ ناشران باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت‌وسوی مشخصی حرکت کنند. همچنین در راستای ارتقاء سطح دانش و مهارتهای سواد رسانه‌ای می بایست تمامی متولیان این امر اعم از نهاد های دولتی همچون آموزش و پرورش، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی و ... . تک سایر نهادهای غیر دولتی و خصوصی همچون اندیشکده ها، پژوهشکده‌ها، انجمن ها و ....حتی تک تک پژوهشگران، اساتید، مدرسین و کارشناسان این حوزه بر اساس مسئولیت اجتماعی خود وظیفه دارند تمام اهتمام خود را در راستای بکار گیرند. 🖌مرتضی چشمه‌نور، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه📖 !❗️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan