eitaa logo
نسرا گیلان
431 دنبال‌کننده
889 عکس
239 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦کتاب هم یک رسانه است!📚 🔸ای کاش توی شرایطی که فضای مجازی تمام زندگی ما رو فرا گرفته، قدری هم کتاب خوانی رو در سبد مصرف رسانه ای خودمون قرار بدیم! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😷ماجرای ماسک‌های بازیافتی چیست؟ 🎥کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد عده‌ای درحال جداسازی و بسته بندی ماسک‌ در یک مخروبه هستند و منتشرکنندگان این کلیپ مدعی شده اند ماسک‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار، ماسک‌های بازیافتی اند. 📌اما اصل ماجرا چیست؟ در ساختمان کنار محل گودبرداری، کارگاه تولید ماسک بوده که شب عید فطر، بر اثر گودبرداری بخشی از ساختمان مجاور تخریب شده است که در کلیپ نیز موجود است. 🔹تولیدکننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند، کارشناس می‌گوید که برای برآورد خسارت نیاز به وجود و دانستن تعداد ماسک‌های مدفون شده است لذا به همین دلیل چند هفته قبل به سراغ ماسک‌های مدفون شده می‌روند و کارگران همان ساختمان شروع به شمارش ماسک ها میکنند که همسایه ای اقدام به فیلم‌برداری می‌کند. #شایعه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
دیروز مطمئن شدم که ماسک زدن خیلی ام ربطی به شعور نداره... سر ظهر بود و ظهر گرما، تو تاکسی که سه نفر رو بیشتر سوار نمی کنه، نشسته بودم، آقایی هم بیرون تاکسی ایستاده بود، دیرم شده بود، به راننده گفتم بگو سوار بشه تا بریم دیگه...گفت ماسک نزده، سوارش نمی کنم، بعد اضافه کرد: خیلی وقته وایستاده، بدون ماسک کسی سوارش نمی کنه، اتوبوس هم نیست! تو کیفم ماسک اضافه داشتم، بهش دادم و سوار شد. کلی تشکر کرد و همش خودشو گوشه ی تاکسی جمع می کرد تا فاصله رو بیشتر رعایت کرده باشه، سر صحبت رو باز کردم و گفتم: اگه ماسک بزنین خودتون سلامت می مونین... گفت: کارگرم، هزینه ی زندگی نمی رسه که بخوام ماسک و اسپری ضد عفونی هم بخرم، بعد به یه روسری که دور گردنش بود اشاره کرد و گفت، همینو می زنم، هر شب هم می شورمش. گفتم: خوب به خانمت بگو از همین روسری برات ماسک درست کنه! با تعجب گفت: مگه می شه؟ چجوری؟ تو دلم گفتم اینهمه کلیپ تو فضای مجازی که طرز تهیه ی ماسک رو آموزش داده، یعنی به اینها هم دسترسی نداره، بعد من براش نسخه ی بی فرهنگی و بی شعوری می پیچم! با دستمال و نایلونی که همراهم بود، طرز درست کردن ماسک رو بهش یاد دادم، خیلی دقت کرد و خودش هم امتحان کرد تا مطمئن بشه یاد گرفته. نزدیکای میدون، پولشو در اورد و به راننده گفت: کرایه ی این آبجی رو من حساب می کنم. شوکه شدم، گفتم دلیلی نداره که شما کرایه ی منو حساب کنین... گفت: درسته انسانیت شما رو نمی شه با کرایه ماشین جبران کرد، ولی من بیشتر از نیم ساعت زیر آفتاب وایستاده بودم، خیلی ها فهمیدن که به خاطر ماسک کسی سوارم نمی کنه، شایدم ماسک اضافی داشتن، اما به خاطر قیافه و ظاهرم بهم ندادن، تنها کاری که می تونم براتون بکنم، دعا کردن و حساب کردن کرایتونه. خلاصه از او اصرار و از من انکار که تیر خلاص رو راننده زد که کرایه ی هر کسی رو از خودش می گیرم. وقتی پیاده شدم دلم سوخت، شاید پول ماسک برای من پول خرد بود، اما برای خیلی ها بار اضافه است، شرمنده بودم از قضاوت زود هنگامم و خوشحال از این که ماسک اضافی داشتم. پ.ن: شاید صدقه ی این روزهامون، دادن ماسک به افراد بدون ماسک و دو تا پیس کوچک، اسپری ضد عفونی کف دستاشون باشه... بياييم سفير مهربانىِ او باشيم❣ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
چیست؟ تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکه‌ای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟ نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد. ♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی 🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید. 🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمی‌دهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمی‌دهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است. 🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد. 🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است. ✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🌐 💠 حساسیّت زدایی 🌀فضای مجازی عموماً افراد را به سمت کاهش حساسيت نسبت به شبهات دينی و توهين‌های مذهبی می برد. 🔸از آنجايی که ماهيت فضای مجازی شور و هيجان است، در چنين فضايی بايد کوتاه بنويسيد و اطلاعات شما جذاب و خبری باشد. اين جذاب و خبری بودن عمدتاً يا در هيجان است يا در ابتذال. 🔹در اين بين شبهه‌هايی يا به‌ صورت سازمان‌يافته يا به‌ صورت شوخي و مزاح، در ذهن مخاطبان وارد می شود. پاسخ يافتن براي اين سؤال‌ها و شبهات، زمان‌گير است و مطالعه‌ای جدی را می طلبد، ولي از آنجايی که افراد بيشتر براي کسب هيجان و تفريح از فضای مجازی استفاده ميیکنند، آستانه تحريک در آنها بالا رفته است و عموماً حوصله مطالعه جدی را ندارند. همين موضوع باعث رها شدن شبهه در ذهن مخاطب می شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan 📚حقیقت مجازی، ص۱۰۶
🔘پشت پرده هشتگ اعدام نکنید 🔺 امروزه طرحان اصلی هشتگ "اعدام نکنید"، همان ها هستند که حضرت امام (ره) را به خاطر مجازات منافقین (پیاده نظام ارتش متجاوز صدام) مورد ملامت قرار دادند. داغ دل مستکبرانی که سال 67 خیال کردند با منافقین، تهران را فتح می کنند، هرگز فروکش نخواهد کرد. 🔺فضاسازی رسانه ای مسموم سال۹۶، موجب شد در حرم مطهر حضرت امام(ره) درباره تحریفگری دشمن و عوض شدن جای شهید و جلاد هشدار بدهند. سه سال پس از آن سخنان، آیت الله رئیسی با همه هزینه هایش، سرگرم مبارزه با مفسدان دانه درشتی است که در دولت و مجلس و قوه قضائیه لانه کرده بودند. این، برای دشمنی که بُرندگی حربه اش را صرفا در غبار آلود کردن فضا و ناامید کردن مردم می داند، عذاب آور است. بنابراین باید دوباره تشخیص را برای مردم دشوار کرد یا اذهان را از اولویت ها منحرف نمود. 🔺مدت هاست در حالی که طیفی از مدعیان اصلاحات با بی تدبیری یا سوء تدبیر، نارضایتی تولید می کنند و مقدمه اغتشاش را فراهم می سازند، پیاده نظام گروهکی و رسانه های دشمن بر موج سوار می شوند؛ وقتی هم نوبت مجازات برخی متهمان می رسد، هم منافقین محارب و هم حامیان سیاسی- انتخاباتی "فتنه بنزینی"، هشتگ می زنند "اعدام نکنید"؟ این هم پوشانی، تصادفی است؟ 🔺دشمن در حال تدوام عملیات و اسکی رفتن روی موج برخی سوء تدبیرهاست. در این شرایط، در هر فعالیت رسانه ای باید فاصله گذاری جدی با عملیات دشمن و دواعش و قاتلان 17 هزار شهروند ایرانی را حفظ کرد. 🔅اما سواری ندادن و دوشیده نشدن، حداقل مسئولیت در شرایط فتنه است. باید روشنگری کرد و بر بصیرت و صبر انقلابی عمومی افزود؛ رفتاری که بی تردید، تضمین آینده است: "ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین آمنوا عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر". محمد ایمانی/ مشرق ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⁠ ◽️فقدان مرجعیت رسانۀ حرفه‌ای به نفع چه کسی است؟ ✍️علی ورامینی ▫️اوضاع مطبوعات خوب نیست، بد است، از بد هم بدتر حتی. این واقعیتی غیرقابل‌انکار برای ما روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان به مطبوعات است (اگر که هنوز وجود داشته باشند). ▫️در مدت اخیر چند روزنامۀ‌ اسم‌ورسم‌دار و تأثیرگذار به بحران‌های مختلفی دچار شده‌اند که عمدۀ آن حول منابع مالی می‌گذرد. خود منابع مالی البته معلول علتی بزرگ‌تر است به نام فقدان مخاطب، یا شاید بهتر باشد بگوییم که فقدان مخاطبی که حاضر باشد برای خواندن مطالب روزنامه هزینه بپردازد و این هزینه به چرخۀ تولید محتوا بازگردد. ▫️این وضعیت، فارغ از مسائل صنفی‌ای که در پی دارد، یا احساساتی شدن آن‌هایی که با روزنامه و ورق زدن کاغذهای آن عجین شده‌اند، به ضرر آگاهی و به نفع تعمیق جهل در جامعه است. ▫️واقعیت این است که در پیشرفته‌‌ترین کشورها که دارای زندگی الکترونیکی از هر جهت هستند، مطبوعات حتی در فرمت چاپی خود همانند گذشته به کارشان ادامه می‌دهد. علاقه‌مندان بسیاری با گرفتن اشتراک سالیانه و ماهیانه تداوم مطبوعات مستقل را رقم می‌زنند و بسیاری همان‌طور که برای خوراک جسم خود پول می‌پردازند تا تغذیه کنند، برای خوراک ذهن خود هم هزینه می‌کنند. ▫️شاید دیگرگونه ساختاری، جز ساختار کنونی که همه‌چیز بر محور پول می‌چرخد، می‌توانست وجود داشته باشد و آگاهی‌بخشی بدون هزینه هم، اما فعلاً و تا اطلاع ثانوی درگیر همین ساختاریم و هیچ فعالیتی بدون سرمایه و گردش مالی نمی‌تواند که دوام داشته باشد. ▫️اگر گردش مالی به‌معنای عرضه و تقاضا وجود داشت، اینکه روزنامه مخاطب و مشتری‌های پروپاقرصی مثل فست‌‌فودها و آب‌میوه‌فروشی‌ها می‌داشت، بی‌شک شاهد چنین بحرانی در مطبوعات نبودیم و صنفی که قرار است در دفاع از حقوق همۀ مردم جامعه قد علم کند، امروز چنین خوار نمی‌شد. ▫️گفتم که به محاق رفتن مطبوعات به ضرر آگاهی و به نفع تعمیق حماقت است. کار ژورنالیستی، خلاف کار آکادمیک، به مباحث روز می‌پردازد. تفسیر ‌آنچه به‌روز اتفاق می‌افتد برای قریب‌به‌اتفاق مردمان از هرچیز دیگری بیشتر اهمیت دارد. ▫️رسانه‌های حرفه‌ای، و در کل روزنامه‌ها، هر هدف و نیتی که داشته باشند، کار را حرفه‌ای انجام می‎دهند. کار حرفه‌ای یعنی در پس آن مثلاً اصول ابتدایی نوشتن و صحیح نوشتن حفظ شود، کار حرفه‌ای در رسانه یعنی اینکه بدانید وقتی با انسان‌های زیادی طرف هستید برای گفتن یا نوشتن هر کلمه باید برنامه‌ریزی داشته باشید. اشتباهی می‌تواند منجر به فجایع اجتماعی شود یا فردی را دچار فروپاشی روانی یا حتی انضمامی کند. ▫️در کار حرفه‌ای رسانه، کار گروهی، بودن افراد حرفه‌ای در کنار افراد تازه‌کار، پیشینۀ نظری و آگاهی از اصول و... باعث می‌شود که امکان اشتباه کمتر شود. ▫️در فقدان مرجعیت رسانۀ حرفه‌ای، انسانی که زیست روزمره‌اش و تفسیر آنچه در این چند روز زندگی‎اش می‌گذرد مهم‎ترین چیز است به رسانه‌های آلترناتیو رجوع می‎کند تا خوراکش را از آنجا تهیه کند. ▫️رسانه‌های آلترناتیو در ایران را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: رسانه‌هایی که هم حیات روزمره را مدنظر دارند و هم اینکه مخاطبانی دارند. صداوسیما، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و شبکه‌های اجتماعی سه رسانۀ آلترناتیو و پرمخاطب هستند. تکلیف صداوسیما مشخص است، سال‌هاست قافیه را پیش دیگر رسانه‌ها باخته است. ▫️شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در فقدان اعتماد به صداوسیما و عدم مرجعیت رسانه‌های حرفه‌ای و آزاد توانسته‌اند قاپ بسیاری را بدزدند، شبکه‌هایی که عمدۀ آن‌ها ارتزاق‌شان از ایجاد آشوب روانی میان ماست و اهداف خاص سرمایه‌گذارن‌شان، که هرچه باشد، دغدغۀ ایران و ایرانی ندارند. ▫️شبکه‌های اجتماعی ساختاری متنوع‌تر، پیچیده‌تر و تأثیرگذارتر از دو آلترناتیوی که ذکرشان رفت دارند. از جهاتی این شبکه‌های اجتماعی به‌واسطۀ اینکه هر فردی به صرف داشتن یک موبایل می‎تواند رسانه‌ای ایجاد کند، از هر رسانۀ دیگری بیشتر می‌تواند آسیب‌زا باشد. ▫️در فقدان مرجعیت رسانۀ حرفه‌ای و دغدغه‌دار، عرصه برای میدان‌داری اینان باز می‌شود، امری که نه به نفع مردم است و نه حکومت و تنها جماعت بسیار قلیل خودشان هر روز منتفع‌تر می‌شوند. 🗞منبع: بخشی از مقاله‌ ماهنامه مدیریت ارتباطات، منتشر شده در شماره 122، تیر 1399 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔺 تفاوت مدیریت رسانه با سواد رسانه 🔹مدیریت رسانه، جنبه‌ی عرضه (Supply) را در فضای رسانه مورد توجه قرار می‌دهد. 🔹اما سواد رسانه، بخش تقاضا (Demand) را مورد توجه قرار می‌دهد. به عبارتی، عرضه‌کنندگان محتوا و مدیران رسانه‌ها، باید مدیریت رسانه بدانند و مخاطبان، باید سواد رسانه را بیاموزند تا در دام فعالیت‌های غیرعلمی و غیراخلاقی رسانه‌ها گرفتار نشوند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
‍ 🚦مدیریت شبکه‌های اجتماعی به سبک اسرائیل! 🔸در جنگ‌های هشتگی در شبکه‌های اجتماعی همه‌ی کاربران واقعی نیستند. در مورد هر هشتگ به سادگی می‌توان بات‌های متعددی را پیدا کرد. به این ترتیب آن‌چه بیشتر دیده‌ می‌شود را دولت‌ها می‌توانند مدیریت کنند. 🔸ظاهرا این حد از کنترل برای اسرائیل کافی نبوده. آن‌ها دست به توسعه‌ی یک هوش مصنوعی برای پایش تمام پست‌های توییتر و فیس‌بوک زده‌اند. این سیستم تا 25 ژانویه‌ی 2018 توان جداکردن روزانه 200,000 پست مشکوک با محتوای ضد اسرائیلی و جدا کردن 10,000 پست ضد اسرائیلی را داشته است. این اطلاعات برای تهیه‌ی یک دید کلی به فعالیت‌های ضد اسرائیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 🔹این سیستم به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 1️⃣نخست با عمومی کردن نتایج (شاید بخشی از نتایج؟) برای «خجالت زده» کردن مردم تا بهتر رفتار کنند. 2️⃣دوم اطلاع دادن فعالیت‌های ضد اسرائیلی به سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی محلی و شهرداری‌ها برای مقابله با این فعالیت‌ها. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🖊 یاداشتی در ارتباط با «سواد رسانه ای و سرانه مطالعه زیر 20 دقیقه!» 🔖بنیان‌های تفکر هر جامعه‌ای براساس میزان مطالعه و سواد مردم آن شکل می‌گیرد به نحوی که با پایین آمدن آمار مطالعه و سرگرم بودن افراد در فضای مجازی، ساختارهای تفکر افراد از رشد باز می‌ ایستد. البته منظور از سواد، سواد خواندن و نوشتن و یا تسلط بر دو زبان و یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، منظور همان سوادی است که از نظر یونسکو به توانایی «تغییر» (Change) تعبیر شده است می باشد. همچنین می توان گفت باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. در نتیجه یک جامعه بهره مند از سواد جامعه ایست که بتواند از معلومات و دانش خود تغییرات مثبتی را در در جهت تکامل و پیشرفت خود پیشرفت ایجاد نماید. 📌افراد، با قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای رسانه های مختلف همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. سواد رسانه ای ارتباط مستقیمی با میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی در جوامع پیشرفته داشته و به نوعی ارتباطی مستقیم و متقابل را دارا می باشند.📖 📌کتاب و فرهنگ کتابخوانی معیاری برای شناخت سواد و فرهنگ عامه است. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ بهره وری در آن کشور پی برد. هر اندازه ملت کتابخوان باشد، میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، می توان به نقش مثبت سواد رسانه ای در ریل گذاری فکری بر ذهن مردمانش پی برد. کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت انگیز از هزاره دوم به شمار می رود. کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه دیجیتال، رسانه ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تامل بر فرهنگ یک جامعه و جامعه شناسی خودمانی است و مسیر صحیح سواد آموزی و کسب مهارت های مختلف را در ذهن افراد نهادینه می سازد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
« اينترنت يكي از نِعَم بزرگ الهي است، اما در عين حال يك نقمت بزرگ هم هست؛ يعني يك چاقوي دو دم و خطرناك… اينترنت الان مثل يك جريان افسار گسيخته است… اين مثل آن است كه كسي يك سگ وحشي را بياورد، بگويند قلاده‌اش كو؟ بگويند سفارش كرده‌ايم آهنگر قلاده را بسازد! » (رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛ ۸۱٫۹٫۲۶) ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦تکنولوژی کاملا بر رفتار و جهانبینی افراد موثر است و تغییرات آن، تغییر سبک زندگی و افکار مردم را به دنبال دارد! #سواد_رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan