#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۲)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺍﻧﮕﺎﺭﯼ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺟﻬﻞ ﺩﻳﻨﯽ
ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﻔﺎﺗﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
ﻟﻴﺒﻴﻦ ﻟﻬﻢ ﺍﻟﺬﯼ ﻳﺨﺘﻠﻔﻮﻥ ﻓﻴﻪ.
ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﮐﻠﺎﻡ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻧﻈﺮ ﭘﻴﺶ ﻣﯽﺁﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻣﯽﮔﺮﺩﻧﺪ.
ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ «ﺗﺎﺑﻮ»ﻫﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﺤﻮ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺟﻬﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﯼ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﺍﻣﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺟﻬﻞ ﺍﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﮐﻦ ﻧﺸﺪﻩ، ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻟﺖﻫﺎ ﺩﺍﻣﻦ ﺯﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﺭﻏﻢ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻮﺷﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻟﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻳﺸﻪ ﺩﻭﺍﻧﺪﻩ، ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻡ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮﺍﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﻭﺍﺝ ﺟﻬﻞ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺘﺪﻳﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﭘﻴﺮﻭ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻳﻦ، ﺳﻴﻨﻪ ﭼﺎﮎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﻧﻤﯽ ﮔﻴﺮﻧﺪ: ﺩﭼﺎﺭ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺳﻔﺮﯼ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﯼ ﭘﻴﺶ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻳﮑﺎﯼ ﻟﺎﺗﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺸﻴﺶﻫﺎ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﻣﯽﮔﻔﺖ: «ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺍﺳﻘﻒﻫﺎ ﻭ ﮐﺸﻴﺶﻫﺎ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺣﺮﻑﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. » ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: «ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﺮﻑﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﻑﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ. »
ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺩﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ، ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﻧﻤﯽ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺭﺳﻮﻣﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﺁﻥ، ﺍﺭﺗﺰﺍﻕ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﺩﻳﻦ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﺯﻳﭽﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭﻣﯽ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺳﻔﺮﻩ ﯼ ﺯﻧﺪﮔﻴﺸﺎﻥ ﺭﻧﮕﻴﻦ ﺷﻮﺩ ﺳﻌﯽ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺁﻥ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺷﺸﺎﻥ ﺑﻴﺎﻳﺪ، ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻗﺒﺎﻝ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ. ﮔﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﺭ ﻧﺸﺪﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ، ﻣﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭﻳﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﮐﻨﻴﻢ.
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﮐﻠﻴﺴﺎﻫﺎ ﮐﻤﺎﺑﻴﺶ ﻫﻤﻴﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻗﺒﻠﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﮐﻨﻨﺪ، ﻋﻘﺐ ﻧﺸﻴﻨﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﺷﻤﺮﺩﻥ! ﻧﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﺖ ﮐﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺟﺪﻳﺪﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﮑﻨﻴﻢ، ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﻦ!
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۳)
از آیت الله مصباح یزدی
دین ابزاری و تغییراتی که کشیشان به مقتضای سلیقه مردم در دین داده اند
ﻣﺜﻠﺎ، ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ ﻃﺮﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﭖ ﺩﺭ ﻋﻴﺪ ﭘﺎﮎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﻴﺤﻴﺎﻥ ﺩﺍﺩ، ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺍﺳﺖ، ﺣﺎﻝ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﯼ ﻏﺬﺍ ﻧﻤﯽ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻳﮏ ﺭﻭﺯ «ﺭﻭﺯﻩ ﯼ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ» ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ (ﻳﻌﻨﯽ ﻳﮏ ﺭﻭﺯ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﺗﻤﺎﺷﺎ ﻧﮑﻨﻨﺪ) ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻴﭻ ﮐﺲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﺍﻭ ﮔﻮﺵ ﻧﺪﺍﺩ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ، ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ، ﻳﮑﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺩﻳﻨﯽ ﻟﻐﻮ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﯼ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺳﺒﺖ»، ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﻣﯽﺑﺮﺩ، ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺑﻨﯽ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺻﻴﺪ ﻣﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﻨﺒﻪ ﻧﻬﯽ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻫﻢ ﻣﻨﻔﻌﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﻧﺪ، ﮐﻨﺎﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﺣﻮﺿﭽﻪﻫﺎﻳﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺷﻨﺒﻪ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻴﺪ ﻧﻤﯽ ﺭﻓﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﻮﺿﭽﻪﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﻣﺎﻫﯽﻫﺎ ﮐﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ، ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻳﮑﺸﻨﺒﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺻﻴﺪ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ!
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺑﻮﺯﻳﻨﻪ ﻣﺴﺦ ﺷﺪﻧﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ:
ﻓﻘﻠﻨﺎ ﻟﻬﻢ ﮐﻮﻧﻮﺍ ﻗﺮﺩﺓ ﺧﺎﺳﺌﻴﻦ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﺪﻩ، ﻧﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺑﯽ ﺩﻳﻦﻫﺎ ﮐﻪ ﺍﺻﻞ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺭﺍ ﻣﻨﮑﺮ ﻣﯽﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﮔﻮﻳﯽ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺷﺮﻋﯽ ﻣﺜﻞ ﺑﻌﻀﯽ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺭﺳﻮﻡ ﻋﺮﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﺸﺎﻥ ﺍﺛﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻣﺜﻠﺎ، ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﺮﻑ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻌﺎﺭﻑ ﻭ ﺑﺎﺯﯼ ﻟﻔﻈﯽ، ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ، ﺗﺼﺪﻗﺖ، ﻧﻮﮐﺮﻡ،... »، ﺍﻣﺎ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺣﺘﯽ ﮐﻤﯽ ﻣﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ ﻓﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺷﺮﻉ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ.
ﻫﻤﻴﻦ ﻫﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺁﺷﻨﺎﻳﯽ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺩﻳﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺩﻳﻦ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ ﺭﻭﺍﺝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﻡ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﻣﯽﺯﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﻋﻤﻞ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﺣﺮﻓﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺛﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺪﺑﻴﻨﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﻭﺻﻴﺖ ﺧﻮﺩ، ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺗﺄﮐﻴﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺼﺐ ﺍﻟﻌﻴﻦ ﻫﻤﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﭘﻴﺮﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺭﺍﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﻋﺸﻖ ﻣﯽﻭﺭﺯﻧﺪ.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۴)
از آیت الله مصباح یزدی
ﻭﻇﻴﻔﻪ ﯼ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ:
ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻫﺴﺘﻴﻢ
ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ؛
ﻫﻢ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ،
ﻫﻢ ﺍﺭﺯﺵﻫﺎﯼ ﺍﺧﻠﺎقی
ﻭ ﻫﻢ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻋﻤﻠﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ،
ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺑﺎ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﻧﮑﻨﻴﻢ.
ﻫﻢ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﯽ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﯽ ﻧﮑﻨﻴﻢ
ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ،
ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻣﺴﺆﻭﻝ ﺟﻬﻞ ﻭ ﮐﻔﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ.
ﻣﯽ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﺯ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﻳﺰﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﯽﮐﻨﻴﺪ؟
ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ:
«ﻣﯽ ﺗﺮﺳﻢ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ: ﻣﺴﺆﻭﻝ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﺸﺪﻥ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﻳﺰﺩ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﯽ؛ ﺍﮔﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭﺕ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺕ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﺮﺩﯼ، ﻳﻬﻮﺩﯼﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﯽﺁﻣﻮﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ. »
ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻌﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﺿﻤﻦ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺍﺻﻞ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺆﻭﻝ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ:
ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ، ﻗﺪﻳﻤﺎ ﻋﻤﺮ ﺍﻟﺠﻬﻞ؛
ﺍﯼ ﭘﺴﺮ ﺟﻨﺪﺏ، ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺑﻴﻨﺎﻥ ﺟﻬﻞ ﺁﺑﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﻮﯼ ﺍﺳﺎﺳﻪ؛ ﻭ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﺵ ﻣﺤﮑﻢ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ،
ﭼﺮﺍ؟
ﻭ ﺫﻟﮏ ﻟﺎﺗﺨﺎﺫﻫﻢ ﺩﻳﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻌﺒﺎ؛
ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﻓﺮﻕ «ﻟﻌﺐ» ﺑﺎ ﮐﺎﺭ ﺟﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺟﺪﯼ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﻘﺎﻳﻘﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺎﺗﯽ ﺳﺮﻭﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻣﺜﻠﺎ، ﻏﺬﺍ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ، ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﻏﺬﺍﻳﯽ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ، ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﺗﺎ ﺳﻴﺮ ﺷﻮﺩ؛
ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻟﻌﺐ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﻭ ﺗﺼﻮﺭ ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﻣﺜﻞ ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎﯼ ﻏﻴﺮ ﺟﺪﯼ ﻭ ﺗﻌﺎﺭﻓﺎﺕ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﮐﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﻳﺪ: «ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ، ﺗﺼﺪﻗﺖ ﻭ... ».
ﺑﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ:
ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺟﺪﯼ ﻭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﻥ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺍﺳﺖ،
ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻏﻴﺮ ﺟﺪﯼ ﻭ ﻟﻌﺐ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﻧﻤﯽ ﮔﻴﺮﺩ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽﻫﺎ ﻳﺎ ﺗﻌﺎﺭﻓﺎﺕ ﻣﻌﻤﻮﻝ.
ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﺁﻭﺭﻧﺪ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻋﺒﺎﺩﯼ ﻣﺮﺩﻡ (ﻣﺜﻠﺎ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﻓﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ) ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺭﺳﻮﻡ ﻭ ﺗﻌﺎﺭﻓﺎﺕ ﻣﻌﻤﻮﻝ، ﻏﻴﺮ ﺟﺪﯼ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﺮﺳﻨﺪ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺑﻴﺶ ﺗﺮﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺟﺪﯼ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ:
ﺣﺘﯽ ﻟﻘﺪ ﮐﺎﻥ ﺍﻟﻤﺘﻘﺮﺏ ﻣﻨﻬﻢ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻌﻠﻤﻪ ﻳﺮﻳﺪ ﺳﻮﺍﻩ؛
ﺗﺎ ﺁﻥ ﺟﺎ ﮐﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﻋﻠﻤﺸﺎﻥ (ﻋﻠﻮﻡ ﺩﻳﻨﯽ، ﻧﻪ ﻋﻠﻮﻣﯽ ﻣﺜﻞ ﻓﻴﺰﻳﮏ ﻭ ﺷﻴﻤﯽ) ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻘﺮﺏ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ، ﻏﻴﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻗﺼﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺍﻭﻟﺌﮏ ﻫﻢ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻮﻥ؛
ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ (ﺑﺮ ﺑﺸﺮﻳﺖ) ﻇﻠﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ (ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻇﻠﻢ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ).
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۵)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﯼ ﺍﺷﺎﺭﻩ
ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ ﻟﻮ ﺍﻥ ﺷﻴﻌﺘﻨﺎ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﻮﺍ ﻟﺼﺎﻓﺤﺘﻬﻢ ﺍﻟﻤﻠﺎﺋﮑﺔ ﻭ ﻟﺎ ﻇﻠﻬﻢ ﺍﻟﻐﻤﺎﻡ ﻭ ﻟﺎ ﺷﺮﻗﻮﺍ ﻧﻬﺎﺭﺍ ﻭ ﻟﺄﮐﻠﻮﺍ ﻣﻦ ﻓﻮﻗﻬﻢ ﻭ ﻣﻦ ﺗﺤﺖ ﺍﺭﺟﻠﻬﻢ ﻭ ﻟﻤﺎ ﺳﺄﻟﻮﺍ ﺍﻟﻠﻪ ﺷﻴﺌﺎ ﺍﻟﺎ ﺍﻋﻄﺎﻫﻢ.
ﺍﯼ ﭘﺴﺮ ﺟﻨﺪﺏ، ﺍﮔﺮ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ (ﻳﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩﻳﻨﯽ ﺷﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ، ﭘﺎﯼ ﺑﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﻭﯼ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﺸﻮﻧﺪ) ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺼﺎﻓﺤﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ (ﺩﺭ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺁﻓﺘﺎﺏ) ﺍﺑﺮﻫﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺷﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﯽﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ (ﺣﺘﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﺒﺎﺭﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻫﻮﺍ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﺑﺎﺷﺪ) ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎﯼ ﺳﺮ ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﺎ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﻭﺯﯼ ﻣﯽﻓﺮﺳﺘﺪ (ﻳﻌﻨﯽ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽﺭﻳﺰﺩ) ﻭ ﻫﻴﭻ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻄﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﺳﻌﺎﺩﺕ، ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻓﻄﺮﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ
ﻫﻤﻪ ﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻃﺎﻟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﻓﻄﺮﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﮓ ﻣﯽﺁﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻠﺎﺻﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻌﻴﻴﻦ «ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺳﻌﺎﺩﺕ» ﺍﺳﺖ.
ﻫﻤﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﺩﭼﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯼ ﻭ ﺑﺪﺑﺨﺘﯽ ﻧﺸﻮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻓﻄﺮﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻟﺬﺕﻫﺎﯼ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺩﻧﻴﻮﯼ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ، ﻫﻤﻪ ﯼ ﺗﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﻧﺪ. ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺗﻠﺎﺵ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭﻳﺎﺑﻨﺪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺳﺘﻪ ﺍﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺟﻤﺎﻟﺎ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻟﺬﺕﻫﺎﯼ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽﺑﻴﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﯼ ﺩﻝ ﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﺟﻬﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻫﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﯼ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﺮﺳﻨﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﯽﺭﻭﺩ.
ﻣﯽﺑﻴﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻧﺪﮔﻴﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ، «ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺎﻳﺪ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻳﺪ. » ﺩﺭﻣﯽ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪ ﭼﻴﺴﺖ.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۶)
از آیت الله مصباح یزدی
برخی افراد میفهمند که ظواهر دنیا ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪ ﭼﻴﺴﺖ.
ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻧﺪ:
ﻳﮏ ﺩﺳﺘﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﯽﻫﺎﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﻓﻬﻤﻨﺪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﭼﻴﺴﺖ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ «ﻗﺮﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ» ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻣﯽﮐﻨﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ:
ﺧﺎﻟﺪﻳﻦ ﻓﻴﻬﺎ ﻣﺎ ﺩﺍﻣﺖ ﺍﻟﺴﻤﺎﻭﺍﺕ ﻭ ﺍﻟﺄﺭﺽ.
ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﺍﺑﺪﯼ ﻭ ﺑﯽ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻣﺎ ﺩﺳﺘﻪ ﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﻭﻗﺖ ﺻﺮﻑ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺤﺚ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﻓﻖ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ. ﺩﭼﺎﺭ ﺷﮏ ﻭ ﺷﺒﻬﻪﻫﺎﯼ ﻭﺍﻫﯽ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪﻫﺎﯼ ﺷﻴﻄﺎﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ؛ ﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ.
ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﻌﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﺳﺖ ﺭﺍ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﻓﻬﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺩﺭ ﻗﺮﺏ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺟﻮﺍﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ.
ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻭﻗﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻤﯽ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﮐﺎﻓﯽ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺣﻘﻴﻘﯽ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻌﺰﺯ ﻭ ﻣﻘﺮﺏ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﺳﻌﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ﺭﺍﻩ ﺁﻥ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻤﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ. ﺩﻳﮕﺮﺍﻧﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﻣﺮﺍﺗﺒﯽ ﺩﺍﺭﺩ؛
ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﻓﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻤﯽ ﺭﺳﻨﺪ
ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻳﺎ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ.
ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ، ﺑﺮﺧﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮﺳﻨﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻧﻮﺑﺖ «ﻋﻤﻞ» ﻣﯽﺭﺳﺪ؛
ﻳﻌﻨﯽ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻣﻄﻠﻮﺑﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﮔﺮﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﭘﺎﯼ ﻣﺮﺩﯼ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ،
ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﺸﻮﻧﺪ
ﻭ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﻧﻨﻤﺎﻳﻨﺪ.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۵۷)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﯼ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﻭﻳﮋﻩ ﯼ ﺍﻟﻬﯽ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ:
اﮔﺮ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﻫﺪﻑ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻫﻢ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺁﻳﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﭼﻴﺰﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﻢ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ؟ ﺁﻳﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﭼﻴﺰﯼ ﺑﻪ ﺻﻠﺎﺣﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﻫﺪ؟
ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ؛
ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﻴﻞ ﻧﻴﺴﺖ، ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺗﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺑﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ، ﺭﺍﻩ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺭﺍ ﻃﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﻴﻮﺿﺎﺕ ﻭ ﺭﺣﻤﺖﻫﺎﯼ ﺍﺑﺪﯼ ﺍﻭ ﻧﺎﻳﻞ ﺷﻮﻧﺪ.
ﺍﺻﻠﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﺴﯽ ﺭﺍﻩ ﺩﺭﺳﺖ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻴﺮﻭﻳﺶ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻧﻨﻤﻮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺵ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻧﮑﻨﺪ.
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻋﺼﻴﺎﻥ ﻭ ﺗﻤﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻏﻔﻠﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺁﻳﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺭﺍﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻧﮑﻨﺪ؟
ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻔﻌﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ. ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﺁﺧﺮﺕ، ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﺗﺰﺍﺣﻤﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻗﺪﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ:
ﺟﻨﺔ ﻋﺮﺿﻬﺎ ﮐﻌﺮﺽ ﺍﻟﺴﻤﺎﺀ ﻭ ﺍﻟﺄﺭﺽ؛
ﺑﻬﺸﺘﯽ ﮐﻪ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﺳﻤﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ. ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﻀﺎﻳﻘﻪ ﺍﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؛
ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺜﻠﺎ ﺍﮔﺮ ﮐﻤﯽ ﻏﺬﺍ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﺳﻴﺮ ﺷﻮﻧﺪ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺯﻳﺎﺩ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻣﺮﻳﺾ ﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺗﺰﺍﺣﻤﯽ ﻧﻴﺴﺖ. ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﯼ ﺗﻤﺘﻊ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﺧﺴﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻧﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﻣﻠﺎﻟﺖ، ﻧﻪ ﺿﻌﻒ، ﻧﻪ ﺩﺭﺩ،... ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺟﺎ ﭼﻪ ﻋﺎﻟﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻪ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﻳﯽ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺵ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻩد!
ﭼﻨﻴﻦ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺷﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﺩ، ﺣﺘﯽ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻘﻠﺸﺎﻥ ﻣﯽﺭﺳﺪ.
ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺼﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﺼﻮﺭﺵ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ:
ﻓﻴﻬﺎ ﻣﺎ ﺗﺸﺘﻬﻴﻪ ﺍﻟﺄﻧﻔﺲ ﻭ ﺗﻠﺬ ﺍﻟﺄﻋﻴﻦ.
ﺩﺭ ﺟﺎﻳﯽ ﻫﻢ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﻟﻬﻢ ﻣﺎ ﻳﺸﺎﺅﻥ ﻓﻴﻬﺎ ﻭ ﻟﺪﻳﻨﺎ ﻣﺰﻳﺪ؛
ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﯽﺩﻫﻴﻢ، ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﻫﻢ ﻣﯽﺩﻫﻴﻢ.
@nazz_ir