✍ نکات آموزشی ۷
📚 مراحل هشت گانه حفظ
4️⃣ تقطیع و تکرار
در این مرحله که مهمترین مرحله است، حافظ با تقطیع یک آیه بلند به بخشهای کوچکتر و قابل حفظ و سپس تکرار هر بخش به صورت مجزا، آن را به خاطر میسپارد.
پس از آن بخش دوم آیه را حفظ کرده و آنگاه این دو بخش را با تکرار زیاد به یکدیگر پیوند میدهد.
روشن است که این مرحله در مورد آیات کوتاهی که هر یک از آنها خود یک مقطع قابل حفظ به حساب میآیند، لازم نیست.
جملاتی که برای اینکار در نظر گرفته میشود، با توجه به آشنایی و انس قبلی حافظ با قرآن، متفاوت خواهد بود.
برای حفظ هر جمله نخست باید دستکم سه تا پنج بار آن جمله را به قصد حفظ کردن، "از روی مصحف" بخوانید.
پس از آن بدون نگاه به مصحف، چند بار آن جمله را از حفظ تکرار مینماییم. در صورت استحکام کافی اجازه داریم به حفظ جمله دوم بپردازیم.
تاکید میشود در این مرحله نگاه دقیق به کلمات و جملات و قرائت از روی مصحف از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در این شیوه به یادسپاری آیات از طریق حافظه دیداری صورت میگیرد. از همین رو تصویری که از آیات به ذهن منتقل گشته و ثبت می گردند باید با کیفیتی مطلوب و مناسب باشد تا در حافظه پایدار و ماندگار باشد.
👈نکته بسیار مهم: پایهریزی حفظ قوی و بدون هرگونه اشکال و فراموشی، از همین مرحله آغاز میگردد. از اینرو افرادی که با بیحوصلگی، شتابزدگی و بدون دقت کافی این مرحله را طی مینمایند، بهندرت به موفقیت کامل و چشمگیر دست مییابند. اینگونه افراد ناچارند هر از چند گاهی بازگشته و مراحل نخستین را بار دیگر تکرار نموده و به حفظ دوباره دست بزنند.
📚 موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#حفظ_سوَر_مسبحات
#حفظ_سوره_اسراء
#آیه۱۱۱
🌹 سلام علیکم
🍂 در خدمت شما دوستداران کلام الهی هستیم با #حفظ آیه ۱۱۱ (آخرین آیه) سوره اسراء.
📚 دار التحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
#ترجمه_سوره_اسراء
#آیه۱۱۱
و بگو: «ستايش خدايى را كه نه فرزندى گرفته و نه در جهاندارى شريكى دارد و نه خوار بوده كه [نياز به] دوستى داشته باشد.» و او را بسيار بزرگ شمار
AUD-20220301-WA0101.
51.7K
🎧 #ترتیل_سوره_اسراء آیه۱۱۱
با صدای استاد #منشاوی
🍃وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبيراً
و بگو: «ستايش براى خداوندى است كه نه فرزندى براى خود انتخاب كرده، و نه شريكى در حكومت دارد، و نه بخاطر ضعف و ذلّت، (حامى و) سرپرستى براى اوست!» و او را بسيار بزرگ بشمار! 🍃
🔸اين آيه نتيجهاى است بر كل بحثهاى توحيدى اين سوره و محتواى همه آن مفاهيم توحيدى.
🔸آیه فوق روى سخن را به پيامبر كرده، چنين مىگويد:" بگو حمد و سپاس مخصوص خداوندى است كه نه فرزندى براى خود انتخاب كرده و نه شريكى در حكومت و مالكيت جهان دارد، و نه سرپرستى براى حمايت در برابر ذلت و ناتوانى و چنين خدايى با چنان صفات از هر چه فكر كنى برتر و بالاتر است" بنا بر اين او را بزرگ دار و به عظمت بىانتهايش آشنا شو"
*تناسب صفات سهگانه*
🔸در آيه فوق به سه قسمت از صفات خدا اشاره شده كه با توجه به فرمان ذيل آيه به چهار صفت تكميل مىشود:
▪️لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً : نخست نفى فرزند ، چرا كه داشتن فرزند هم دليل بر نياز، و هم جسمانى بودن، و هم شبيه و نظير داشتن است، و خداوند نه جسم است و نه نياز دارد و نه شبيه و نظير!.
▪️وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِي الْمُلْكِ : و دومى نفى شريك، چرا كه وجود شريك دليل بر محدوديت قدرت و حكومت، و يا عجز و ناتوانى، و يا وجود شبيه و نظير است، و مىدانيم خدا از همه اين صفات پاك است، قدرتش همچون حكومتش نامحدود و هيچ شبيهى براى او نيست.
▪️وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ :و سومى نفى ولى و حامى در برابر مشكلات و شكستها، كه نفى اين صفت نيز از خداوند بزرگ و بى نهايت بديهى است.
🔸و به تعبير ديگر اين آيه هر گونه كمككار و شبيه را از خداوند نفى مىكند، چه آن كس كه پائينتر باشد (همچون فرزند) و آن كس كه همسان باشد (همچون شريك) و آن كس كه برتر باشد (همچون ولى).
*وَ كَبِّرْهُ تَكْبيراً*
*تكبير چيست؟*
🔸اينكه قرآن در اينجا به پيامبر به طور مؤكد دستور مىدهد خدا را بزرگ بشمار مسلما مفهومش اعتقاد به بزرگى پروردگار است نه تنها با زبان گفتن" اللَّه اكبر".
🔸اين نكته نيز شايان توجه است كه معنى اعتقاد به بزرگى خدا اين نيست كه او را در مقايسه با موجودات ديگر برتر و بالاتر بدانيم بلكه چنين مقايسهاى اصلا غلط است
🔸 ما بايد او را برتر از آن بدانيم كه با چيزى قابل مقايسه باشد چنان كه امام صادق ع در گفتار كوتاه و پر معنى خود به ما تعليم فرموده است آنجا كه در حديث مىخوانيم:
🔸كسى نزد آن حضرت گفت: اللَّه اكبر! امام فرمود: خدا از چه چيز بزرگتر است؟ عرض كرد: از همه چيز! امام فرمود: با اين سخن خدا را محدود كردى (چون او را مقايسه با موجودات ديگر نمودى، و برتر از آنها شمردى).
🔸آن مرد پرسيد: پس چه بگويم؟
فرمود: بگو خدا برتر از آن است كه به وصف درآيد.
(تفسير نمونه، ج12، ص: 330-334)
📚 موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسیر_روایی
#سوره_اسراء
#آیه۱۱۱:(۱)
🌸✨🌸✨🌸✨
🌸الصّادق ( عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو النَّصِیبِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَنِ التَّوْحِیدِ فَقَالَ وَاحِدٌ صَمَدٌ أَزَلِیٌّ صَمَدِیٌ لَا ظِلَ لَهُ یُمْسِکُهُ وَ هُوَ یُمْسِکُ الْأَشْیَاءَ بِأَظِلَّتِهَا ... لَمْ یَلِدْ فَیُورَثَ وَ لَمْ یُولَدْ فَیُشَارَکَ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ.
🌸امام صادق (علیه السلام)- حمّادبنعمرو نصیبی گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد توحید خدا سؤال کردم، فرمود: «یکی است که پناه نیازمندان است و ازلی که همیشه بوده و صمدی و بینیازی که او را سایه و روحی نیست که او را نگاه دارد و آن جناب چیزها را به سایهها و روحهای آنها نگاه میدارد ... کسی را نزاد تا ارث دهد یا میراث برده شود و کسی او را نزاد تا شرکت کند یا شریک به هم رساند و برای او هیچگاه شبیه و مانندی نبوده است! (اخلاص/۴)».
🌸✨🌸✨🌸✨
🌸تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۹۴
🌸بحارالأنوار، ج۴، ص۲۸۶/ نورالثقلین
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📚 موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسیر_روایی
#سوره_اسراء
#آیه۱۱۱:(۲)
🌸✨🌸✨🌸✨
🌸الحسین ( وَ أَقُولُ مُؤْمِناً مُوقِناً الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً فَیَکُونَ مَوْرُوثاً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ فَیُضَادَّهُ فِیمَا ابْتَدَعَ وَ لَا وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ فَیُرْفِدَهُ فِیمَا صَنَعَ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَه.
🌸امام حسین (علیه السلام)- [بخشی از دعای امام حسین (علیه السلام) در روز عرفه]: و از روی ایمان و یقین میگویم: ستایش برای خداوندی است که نه فرزندی اختیار کرده تا بخواهد از خود ارث برجای گذارد و نه شریکی در حکومت دارد که در آنچه خدا به وجود آورده با او مخالفت نماید و نه بهخاطر ضعف و ذلّت، [حامی و] سرپرستی برای اوست تا بخواهد در آنچه خداوند میسازد او را یاری رساند؛ او منزّه است، او منزّه است، او منزّه است.
🌸✨🌸✨🌸✨
🌸تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۹۴
🌸 بحارالأنوار، ج۹۵، ص۲۱۸
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📚 موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسیر_روایی
#سوره_اسراء
#آیه۱۱۱:(۳)
🌸✨🌸✨🌸✨
🌸الباقر ( مُحَمَّدِبْنِمُسْلِمٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَاجَعْفَرٍ (عَنْ رُکُودِ الشَّمْسِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ مَا أَصْغَرَ جُثَّتَکَ وَ أَعْضَلَ مَسْأَلَتَکَ وَ إِنَّکَ لَأَهْلٌ لِلْجَوَابِ إِنَّ الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ جَذَبَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ بَعْدَ أَنْ أَخَذَ بِکُلِّ شُعَاعٍ مِنْهَا خَمْسَهًُْ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ مِنْ بَیْنِ جَاذِبٍ وَ دَافِعٍ حَتَّی إِذَا بَلَغَتِ الْجَوَّ وَ جَازَتِ الْکُوَّهًَْ قَلَبَهَا مَلَکُ النُّورِ ظَهْرَ الْبَطْنِ فَصَارَ مَا یَلِی الْأَرْضَ إِلَی السَّمَاءِ وَ بَلَغَ شُعَاعُهَا تُخُومَ الْأَرْضِ فَعِنْدَ ذَلِکَ نَادَتِ الْمَلَائِکَهًُْ سُبْحَانَ اللهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أُحَافِظُ عَلَی هَذَا الْکَلَامِ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ فَقَالَ نَعَمْ حَافِظْ عَلَیْهِ کَمَا تُحَافِظُ عَلَی عَیْنِکَ فَإِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ صَارَتِ الْمَلَائِکَهًُْ مِنْ وَرَائِهَا یُسَبِّحُونَ اللَّهَ فِی فَلَکِ الْجَوِّ إِلَی أَنْ تَغِیبَ.
🌸امام باقر (علیه السلام)- محمّدبنمسلم از امام باقر (علیه السلام) دربارهی توقّف و رکود خورشید پرسید، حضرت فرمود: «ای محمّد، چقدر جثّه تو کوچک و سؤالت مشکل است! البتّه تو شایستگی و أهلیّت پاسخ آن را داری، همانا وقتی آفتاب طلوع میکند، هفتاد هزار فرشته آن را به بالا میکشند در حالی که هر شعاع آن را پنجاه هزار فرشته جذبکننده و دفعکننده (در دو جهت) گرفتهاند تا وقتی آفتاب به جوّ میرسد و از خطّ نصف النّهار بگذرد، در این هنگام فرشتهای که مأمور نور است آفتاب را پشت و رو میکند [یعنی جهت تابش خورشید را به هر وضعی بوده تغییر داده و به سوی دیگر میکند.]، و طرفی از خورشید که روی به زمین داشته به جانب آسمان متوجّه میشود، و آفتاب به اطراف و حدود عرش میتابد و در آن هنگام ملائکه ندا سر میدهند؛ سبحان اللهِ و لا إله إلّا اللهِ و الحَمْدُ لِلهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْملْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً بعد از سخن امام (علیه السلام) محمّدبنمسلم عرض کرد: «فدایت شوم آیا در وقت زوال آفتاب بر خواندن این کلام محافظت کنم»؟ حضرت فرمود: «آری بر آن محافظت کن، چنان که چشم خود را محافظت میکنی، و چون زوال آفتاب شد ملائکه در حالی که تسبیح خداوند میگویند از پشتِ آن مدد میکنند و آفتاب را در فلک جوّ حرکت میدهند تا غروب کند».
🌸✨🌸✨🌸✨
🌸تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۹۰
🌸 بحارالأنوار، ج۵۵، ص۱۶۷/ بحارالأنوار، ج۸۴، ص۵۴؛ «بتفاوت لفظی»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📚 موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
چقدر به رحمت للعالمین شبیه هستیم؟
درود خدا بر پیامبر رحمت و خاندانش
۱. هر که را میدید مبادرت به سلام میکرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.
۲. وقتی با کسی دست میداد، دست خود را زودتر از دست او بیرون نمیکشید.
۳. با مردم چنان معاشرت میکرد که هر کس گمان میکرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.
۴. هرگاه به کسی مینگریست با گوشهٔ چشم نظر نمیکرد.
۵. هرگاه با کسی هم صحبت میشد به سخنان او خوب گوش فرا میداد.
۶. چون با کسی سخن میگفت کاملا برمیگشت و رو به او مینشست.
۷. هرگز در حضور مردم تکیه نمیزد
۸. هرگز با کسی جدل و منازعه نمیکرد.
۹. هرگز کسی را حقیر نمیشمرد.
۱۰. در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمیداد و از آن نهی میکرد.
۱۱. در جمع یارانش دایرهوار مینشست و اگر غریبهای بر آنان وارد میشد، نمیتوانست تشخیص دهد که پیامبر کدام یک از ایشان است.
۱۲. با هرکه مینشست تا او ارادهٔ برخاستن نمیکرد آن حضرت برنمیخاست.
۱۳. هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب مینشست نه در صدر آن.
۱۴. اگر در محضر او چیزی رخ میداد که ناپسند وی بود نادیده میگرفت.
۱۵. هرکه عذر میآورد عذر او را قبول میکرد.
۱۶. اگر از کسی خطایی صادر میگشت آن را نقل نمیکرد.
۱۷. چون سخن ناصواب از کسی میشنید. نمیفرمود: «چرا فلانی چنین گفت» بلکه میفرمود «بعضی مردم را چه میشود که چنین میگویند؟».
۱۸. بر جسارت دیگران صبر مینمود و بدی را به نیکی جزا میداد.
۱۹. با نیکی به شروران دل آنان را به دست میآورد و مجذوب خود میکرد.
۲۰. از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمیگرفت و با همه خوشخو بود.
۲۱. از دشمنان خود در هنگام مریضی با نهایت احترام عیادت میکرد.
۲۲. با فقرا زیاد نشست و برخاست میکرد و با آنان هم غذا میشد.
۲۳. دعوت بندگان و غلامان را میپذیرفت.
۲۴. از بیماران عیادت میکرد؛ اگرچه دور افتادهترین نقطهٔ مدینه بود.
۲۵. هرگاه چیزی به فقیر میبخشید به دست خودش میداد و به کسی حواله نمیداد.
۲۶. احدی از محضر او ناامید نبود و میفرمود: برسانید به من حاجت کسی را که نمیتواند حاجتش را به من برساند.
۲۷. بیش از همه صلهٔ رحم به جا میآورد.
۲۸. به خویشاوندان خود احسان میکرد، بیآنکه آنان را بر دیگران برتری دهد.
۲۹. هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نمیکرد.
۳۰. هدیه را قبول میکرد؛ هرچند به اندازهٔ یک جرعه شیر بود.
۳۱. هرگز جواب رد به درخواست کسی نداد، مگر آنکه برای معصیت باشد.
۳۲. سراغ اصحاب خود را میگرفت و همواره جویای حال آنان میشد.
۳۳. سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمیشد لب به سخن نمیگشود.
۳۴. همواره متبسم بود و در عین حال خوف زیادی از خدا بردل داشت.
۳۵. چون شاد میشد چشمها را بر هم میگذاشت و خیلی اظهار فرح نمیکرد.
۳۶. اکثر خندیدن آن حضرت تبسم بود و صدایش به خنده بلند نمیشد.
۳۷. اگر در حال نماز بود و کسی پیش او میآمد نمازش را کوتاه میکرد.
۳۸. اگر در حال نماز بود و کودکی گریه میکرد نمازش را کوتاه میکرد.
۳۹. وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود.
و بالاتر از همه اینکه بعد از فتح مکه به رغم انتقادها و مخالفتهای برخی از صحابه، همه خیانتها و دشمنیها را حتی از کسانی مانند ابوسفیان نادیده گرفت و فرمان عفو عمومی صادر نمودند و زیباتر آنکه در تاریخ میخوانیم وقتی سر و دندان او را شکستند، دعا کرد خدایا قومم را هدایت نما که نادانند.