eitaa logo
📚 موسسه قرآنی آصال
126 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
18 فایل
1️⃣ #ندای_آسمانی(روزانه) 2️⃣ #حفظ سوَر حوامیم همراه با تفسیر جامع و روایی (شنبه،دوشنبه،چهارشنبه) 3️⃣ بیان سیره و اندیشه بزرگان
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان: بسم الله الرحمن الرحیم 🌸اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 🌸خدایا قرار بده مرا در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران. 💠گروه معارفی سفر به دیگر سو 🌐واتساپ: https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv 🌐کانال تلگرام: https://t.me/safar_be_digar_soo
۵ 🍃سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ شبى است سرشار از سلامت (و بركت و رحمت) تا طلوع سپيده! 🍃 🔸كلمه" سلام" و" سلامت" به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است‏. 🔸پس جمله" سلام هى" اشاره است به اينكه عنايت الهى تعلق گرفته است به اينكه رحمتش شامل همه آن بندگانى بشود كه به سوى او روى مى‏آورند، و نيز به اينكه در خصوص شب قدر باب نقمتش و عذابش بسته باشد، به اين معنا كه عذابى جديد نفرستد. و لازمه اين معنا آن است كه طبعا در آن شب كيد شيطان‏ها هم مؤثر واقع نشود، هم چنان كه در بعضى از روايات هم به اين معنا اشاره رفته است. 🔸ولى بعضى‏ از مفسرين گفته‏اند: مراد از كلمه" سلام" اين است كه: در آن شب ملائكه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند سلام مى‏دهند. 🔸در حديثى آمده است كه از امام باقر سؤال شد:" آيا شما مى‏دانيد شب قدر كدام شب است؟ فرمود:" چگونه نمى‏دانيم، در حالى فرشتگان در آن شب در گرد ما دور مى‏زنند"! 🔸در داستان ابراهيم ع آمده است كه چند نفر از فرشتگان الهى نزد او آمدند و بشارت تولد فرزند براى او آوردند و بر او سلام كردند (هود- 69) مى‏گويند لذتى كه ابراهيم ع از سلام اين فرشتگان برد با تمام دنيا برابرى نداشت، اكنون بايد فكر كرد كه وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى‏شوند و بر مؤمنان سلام مى‏كنند چه لذت و لطف و بركتى دارد؟! وقتى ابراهيم ع را در آتش نمرودى افكندند فرشتگان آمدند و بر او سلام كردند، و آتش بر او گلستان شد، آيا آتش دوزخ به بركت سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر" برد" و" سلام" نمى‏شود؟ 🔸آرى اين نشانه عظمت امت محمد ص است كه در آنجا بر خليل ع نازل مى‏شوند و در اينجا بر اين امت اسلام‏. تفسير نمونه، ج‏27، ص: 187-186 ترجمه تفسير الميزان، ج‏20، ص: 564 📚 موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
۵ 🌹 سلام علیکم 🍂 در خدمت شما دوستداران کلام الهی هستیم با آیه ۵ سوره حشر 📚 دار التحفیظ موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
مَا قَطَعْتُمْ مِنْ لِينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَىٰ أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ (۵) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫 آنچه درخت خرما بريديد يا آنها را [دست نخورده‌] بر ريشه‌هايشان بر جاى نهاديد، به فرمان خدا بود، تا نافرمانان را خوار گرداند.
۵ 🍃ما قَطَعْتُمْ مِنْ لينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوها قائِمَةً عَلى‏ أُصُولِها فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيُخْزِيَ الْفاسِقينَ هر درخت با ارزش نخل را قطع كرديد يا آن را به حال خود واگذاشتيد، همه به فرمان خدا بود؛ و براى اين بود كه فاسقان را خوار و رسوا كند! 🍃 🔸راغب مى‏گويد: كلمه" لينة" به معناى درخت خرماى خرم و پر بار است، حال هر نوع خرما كه باشد 🔸روايت هم شده كه رسول خدا دستور داده بودند كه نخلستان بنى النضير را قطع كنند، همين كه دست به قطع چند درخت زدند، يهوديان فرياد زدند: اى محمد تو همواره مردم را از فساد نهى مى‏كردى، حال اين درختان خرما چه گناهى دارند كه قطع مى‏شوند. به دنبال اين جريان بود كه آيه مورد بحث نازل شد، و پاسخ آنان را چنين داد كه: هيچ درخت خرم و پربارى را قطع نمى‏كنيد، و يا آن را باقى نمى‏گذاريد مگر به اذن خدا 🔸ظاهر آيه اين است كه مسلمانان بعضى از درختان" لينه" (نوع خوب) را بريدند و بعضى از همانها را رها ساختند، و اين عمل باعث ايراد يهود شد و قرآن به آنها پاسخ گفت تا روشن شود اين كار از روى هواى نفس نبوده، بلكه يك دستور الهى در اين زمينه صادر شده بود كه در شعاع محدود اين كار عملى گردد، تا بيش از حد ضايعاتى رخ ندهد. *وَ لِيُخْزِيَ الْفاسِقينَ* 🔸 خدا در اين فرمانش نتائجى حقه و حكمت‏هايى بالغه در نظر دارد كه يكى از آنها خوار ساختن فاسقان، يعنى بنى النضير، است.بنا بر اين حرف" لام" در جمله‏" و ليخزي الفاسقين" لام تعليل است و تا فاسقان را خوار سازد. *یک استثناء در قانون معروف اسلامى* 🔸اين حكم يك استثنا در قانون معروف اسلامى است كه مى‏گويد به هنگام حمله به دشمن نبايد درختان را قطع كرد، و حيوانات را كشت، و زراعتها را آتش زد، اين تنها مربوط به موردى بوده است كه براى بيرون كشيدن دشمن از قلعه، و يا فراهم ساختن ميدان جنگ و مانند آن ضرورت داشته، و در هر قانون كلى استثنائات جزئى ضرورى غالبا وجود دارد، همانگونه كه اصل كلى بر نخوردن گوشت مردار است، ولى به هنگام اجبار و اضطرار" اكل ميته" مجاز است. تفسير نمونه، ج‏23، ص: 496 ترجمه تفسير الميزان، ج‏19، ص: ۳۵۱ 📚 موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
۵ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) نَهَی عَنْ قَطْعِ الشَّجَرِ الْمُثْمِرِ أَوْ إِحْرَاقِهِ یَعْنِی فِی دَارِ الْحَرْبِ وَ غَیْرِهَا إِلَّا أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ مِنَ الصَّلَاحِ لِلْمُسْلِمِینَ فَقَدْ قَالَ اللَّهُ عزّوجلّ ما قَطَعْتُمْ مِنْ لِینَةٍ أَوْ تَرَکْتُمُوها قائِمَةً عَلی أُصُولِها فَبِإِذْنِ اللهِ وَ لِیُخْزِیَ الْفاسِقِین. پیامبر (صلی الله علیه و آله)- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از قطع‌کردن درختی که میوه می‌دهد یا سوزاندن آن نهی فرمود؛ یعنی در سرزمین جنگ و غیر آن؛ مگر آنکه آن کار به صلاح مسلمانان باشد. خدای عزّوجلّ فرمود: ما قَطَعْتُمْ مِنْ لِینَةٍ أَوْ تَرَکْتُمُوها قائِمَةً عَلی أُصُولِها فَبِإِذْنِ الله وَ لِیُخْزِیَ الْفاسِقِین. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⚡تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۸۴ ⚡ مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۱۲۷ 📚 دار التحفیظ موسسه قرآنی آصال 🌼 ایتا eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL 🌼 واتساپ https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ حضور و تلاوت قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بر مزار همسر مکرمه شان یک روز پس از خاکسپاری تاریخ: 1401/02/06 🆔 @a_javadiamoli_esra