🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 9
🌺شاخصها و ملاكهای كلی (قسمت چهارم)🌺
1.. پیروی از عرف یا ملاحظه آن (قسمت سوم)
#مروت
رعایت مروت ـ كه در فقه شیعه به عنوان شرط عدالت طرح شده است ـ اشاره به همین پیروی از عرف و توجه به هنجارهای اجتماعی است:
أَمّا المُروَّة فَبِاجتِنابِ ما یسقِطُ الَمحَلَّ وَ العزّةَ مِنَ القُلوبِ وَ یدُلُّ عَلی عَدمِ الحَیاء وَ عَدَمِ المُبالاةِ بالاستِنقاصِ؛
پرهیز كردن از اموری كه موجب پایین آمدن جایگاه انسان و تنزل عزت او در دل مردم میگردد و اموری كه دلالت بر بیحیایی و بیتوجهی به این كاهش منزلت دارد، مروت است. ( ایضاح الفوائد، ج 4، ص 420. )
صاحب مروت، كسی است كه نفس خود را از پلیدی نگاه دارد و پیش مردم خوار نگرداند، یا كسی كه از خنده و تمسخر مردم دوری كند، یا كسی كه به روش امثال خود در زمان و مكان خود عمل نماید. پس كسی كه مروت را ترك میكند، لباسی را كه با شأن امثال او مناسب نیست، میپوشد ... به گونهای كه مضحكه مردم قرار میگیرد و همین گونه است سربرهنه در بازار و اجتماع رفتن از كسی كه برای او سزاوار نیست و نیز پا دراز كردن در مجالس و غذا خوردن در بازار، یا بوسیدن همسر میان مردم، یا لطیفهگویی فراوان، یا سختگیری فراوان بر خانواده و همسایه، یا باركشی از شخص معتبر هنگامی كه از روی بخل باشد و البته، اگر از روی فقر یا برای اقتدا به سلف كه از تكلف دوری میكردند، باشد به مروت آسیب نمیرساند و تشخیص بر اساس چیزی است كه مناسب حال شخص در اعمال و اخلاق باشد و نیز، محمل درستی بر آن آشكار باشد (و انسان در معرض اتهام قرار نگیرد). (مسالك الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، ج 14، ص 169. )
چیزهای فراوانی را از امور منافی مروت برشمردهاند كه موجب از بین رفتن آن میشود، مانند غذا خوردن در راه، پا دراز كردن در مجالس عمومی (مبسوط و مدارك) پوشیدن لباس ویژه زنان برای مرد (مبسوط) غذا خوردن در بازار (فاضل در قواعد، فخر الاسلام، شهیدین، كركی، اردبیلی، خراسانی و مجلسی با كمی اختلاف در تقیید به غالب موارد، یا اكثر مناطق، یا برای غیر بازاریان، یا بدویان، و استثنای موارد غلبه تشنگی) غذا خوردن در ملأ عام (روض) كبوتر بازی (قواعد) پوشیدن فقیه لباس سربازی، یا سرباز لباس عالمان را، همواره یا به گونهای كه موجب تمسخر گردد، یا در مناطقی كه پوشیدن چنین لباسی عادی نیست (دروس، مسالك، ذخیره و بحار)، پوشیدن تاجر لباس حمالان و مانند آنها را به صورتی كه مسخره شود (مسالك و قواعد) اینكه فقیه قبا و عرقچین بپوشد و سر را درمیان عموم مردم برهنه كند در مواردی كه عادی نیست (ایضاح، روض، مسالك، روضه و مجمع الفائده)، بیان طنز و مسخرهآمیز یا زیاد شوخی كردن (دروس، تنقیح و روضه) برهنه كردن قسمتی از بدن كه در نماز پوشاندن آن مستحب است (دروس و مفاتیح) ادرار كردن در خیابان در هنگام رفت و آمد مردم (جامع المقاصد، روض، ذخیره و بحار) همواره یا درباره كسی كه موجب انحطاط شأن او است، كثرت حكایات خندهآور (مسالك، روضه، ذخیره و مجمع الفائده) بوسیدن كنیز و همسر در محضر دیگران یا نقل آنچه میان آنها در خلوت میگذرد (اكثر كتابهای نامبرده) سختگیری در امور كوچك به گونهای كه با حال او تناسب نداشته باشد (ذخیره) اینكه با خانواده و همسایهها و طرف معامله از معاشرت نیكو خارج شود (مسالك و مجمع الفائده) مثل سختگیری در غذای اندك، ... و مانند آن از كارهایی كه متناسب امثال او نیست ...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم، صفحه310، آیات 65 تا 76
🗓1399/09/16
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
231.pdf
122.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_یک
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️16. قضاوت عادلانه(انصاف در داوری)
🗓1399/09/16
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: آغاز روز با کار خیر
روایات اخلاقی، شماره 24
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 14
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت پنجم /صراحت کلام 🌺
صراحت کلام
شهید مطهری رحمه الله در این باره می گوید: «در سال هایی که در قم بودم، یک وقت یکی از خطبای معروف ایران به قم آمد و اتفاقا دید و بازدید ایشان در حجره بنده بود. در آنجا از ایشان دیدار به عمل می آمد. یک روز در مدت اقامت ایشان در قم، شخصی در وقت نامناسبی او را به خانه آیت الله بروجردی برده بود. آن موقع، یک ساعت قبل از وقت تدریس آقا بود و معمولاً او در آن وقت مطالعه می کرد و کسی را نمی پذیرفت.
شخص معرّف در می زنند و به خادم می گویند: به آقای بروجردی بگویید فلانی به ملاقات شما آمده است. خادم پیغام را می رساند و برمی گردد و می گوید آقا فرمودند: «من فعلاً مطالعه دارم. وقت دیگری تشریف بیاورید.» آن شخص محترم هم برمی گردد و اتفاقا همان روز به شهر خود مراجعت کرد. آن روز آیت الله بروجردی برای تدریس آمدند. من را در صحن حضرت معصومه علیهاالسلام دیدند و فرمودند: «من بعد از درس برای دیدن فلانی به حجره شما می آیم.» گفتم ایشان رفتند. فرمودند: «پس وقتی ایشان را دیدی، بگو حال من وقتی تو به دیدن من آمدی، مانند حال تو بود؛ وقتی می خواهی برای ایراد سخنرانی آماده شوی. من دلم می خواست وقتی با هم ملاقات کنیم که حواس من جمع باشد و با هم صحبت کنیم و در آن موقع من مشغول مطالعه برای تدریس بودم.» من پس از مدتی آن شخص را ملاقات کردم و معذرت خواهی آقای بروجردی را ابلاغ کردم و گفتم آقا بروجردی خواستند به دیدن شما بیایند و چون مطّلع شدند که شما حرکت کردید، معذرت خواهی کردند. آن خطیب معروف جمله ای گفت که برای من جالب بود. ایشان گفت: «نه تنها به من یک ذره برنخورد، بلکه خیلی هم خوش حال شدم؛ زیرا ما اروپایی ها را می ستاییم که مردمی صریح هستند و رودربایستی های بی جا ندارند. من که قبلاً از ایشان وقت نگرفته بودم، غفلت کرده، در وقت نامناسبی رفته بودم. من از صراحت این مرد خوشم آمد که گفت حالا من کار دارم. آیا این بهتر بود یا اینکه با ناراحتی مرا می پذیرفت و دایما در دلش ناراحت بود و با خود می گفت این بلا چه بود که بر من نازل شد، وقت مرا گرفت و درس مرا خراب کرد؟ من بسیار خوش حال شدم که در کمال صراحت مرا نپذیرفتند. چه قدر خوب است مرجع مسلمانان این طور صریح باشد». (1)
1.. مرتضی مطهری، پاسخ های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص 30.
#ندای_تهذیب
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت یازدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: سفارش به تقوا و خودنگهداشتن
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
❇️ #نقش_الگو_در_تربیت❇️
شماره 1
—————————
🌸اهمیت انتخاب الگو در نظام تربیتی اسلام (قسمت اول)🌸
خداوند متعال امکانات لازم را در دنیا به گونه ای در اختیار بشر قرارداده که انسان قادر است جهان درون و برون خویش را به شایستگی بشناسد و شرایط مساعد و مناسب برای زندگی و بقای خود را شناسایی و فراهم کند، و چنانچه در این کار تعلل ورزد و استعدادهای خود را کشف نکند، مسلماً نمی تواند در جهت باروری آن برنامه ریزی کند؛ و در نتیجه، زندگی پرمشقت و رنج آوری خواهد داشت. مهمترین و کاربردی ترین نوع شناخت و یادگیری در همه دوران زندگی، «سرمشق گیری و الگوپذیری» است.
انسان با انتخاب الگو یا سرمشق، به تقلید رفتار او می پردازد. علاوه بر الگوهای زنده، که محیط تربیتی مساعد را ایجاد می کنند، اسوه های اخلاقی و انسانی گذشته، موجب حیات مجدد انسان شده و نقش عظیمی در سازندگی وی ایفا می کنند.
ترسیم چهره دقیق و کاربردی و در عین حال، محبوب و دوست داشتنی اسوه ها برای همگان می تواند جای خالی الگوهای مورد نیاز را در محیط و ذهن و روحشان پرکند تا بتوانند به تدریج با آنان همانندسازی کنند.
قرآن کریم برای تزکیه و تربیت نفسانی بشر الگوهای ارزشمندی را که در صفات برجسته انسانی ممتاز بودند، معرفی می کند و این، یکی از روشهای تربیتی آن است. به تعبیر دیگر، اگر قرآن به توحید و عدالت و صداقت و صبر و تحمل و اخلاص و دیگر صفات نیک و عقاید حسنه دعوت می نماید؛ قبل از آن، افرادی را که در این صفات و خصال برتر و بهتر از همه بودند، به جامعه انسانیت معرفی می کند. یعنی به جای ذکر صفت، موصوف را معرفی می کند.
«نقش الگوهای عملی در تربیت» در قرآن کریم به عنوان یکی از مهم ترین شیوه های تربیتی مطرح شده است.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 10
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
1.. پیروی از عرف یا ملاحظه آن (قسمت چهارم)
#حیا
یكی از صفات اخلاقی مورد تأكید دین «حیا» است. حیا، نوعی انفعال و انقباض نفسانی است كه موجب خودداری از انجام دادن امور ناپسند در منظر دیگران میگردد و منشأ آن، ترس از سرزنش دیگران است. منشأ پیدایش این حالت، درك حضور ناظری آگاه و محترم است و توجه به حضور ناظر خارجی در جوهر مفهوم حیا اخذ شده است. به همین مناسبت، مفهوم حیا با آنچه در ملاحظه نظر عرف گفتیم، بسیار نزدیك و آمیخته است.
بنابراین، نابهنجاری ممكن است به دو طریق شناخته شود: یكی، شرع و دیگری، فرهنگ جامعه.
البته، تعدد راههای تشخیص نابهنجاری موجب تضاد و اختلاف نمیشود؛ زیرا قلمرو هر یك با دیگری متفاوت است و این تفاوت، مانع تضاد میگردد. شرع، واجب و حرام را مشخص میسازد و بر اساس آن، ترك واجب و انجام دادن حرام نابهنجار شمرده میشود؛ اما فرهنگ به آداب و رسوم میپردازد و در این قلمرو، هنجار و ناهنجار را تعیین میكند. البته، ممكن است در یك فرهنگ خاص آموزههای غیر شرعی هم وجود داشته باشد؛ اما هنجار و ناهنجار فرهنگی در جایی مورد قبول است كه مخالف هنجار و ناهنجار شرع نباشد. ملاك شرع حاكم و مقدم است و نمیتوان به بهانه عرف، خلاف شرع عمل كرد. در چنین مواردی، باید به تصحیح فرهنگ پرداخت و آن را با شرع همآهنگ ساخت.
انسان مؤمن برای آبرو و حیثیت خود نزد دیگران ارزش قایل است، به وجهه اجتماعی خود اهمیت میدهد و كوشش دارد تصویر ناخوشآیندی از او در اذهان مردم نقش نبندد؛ اما انسانهای پست برای آبروی خود ارزش قایل نیستند. به همین جهت، نه از آنچه انجام میدهند باكی دارند و نه به آنچه دربارهاش میگویند، اهمیت میدهند. در روایات، از این دسته افراد با تعبیر:
(لایبالی ما قال و لا ما قیل فیه؛
بیاعتنا به آنچه میگوید و به آنچه دربارهاش میگویند) یاد شده و تصریح شده است:
اللّئیمُ لایستَحیی؛
فرومایه، حیا نمیكند.
همچنین آمده است:
لاتُذهِبِ الحِشمَةَ بَینكَ وَ بَین أخیكَ. ابقِ منها فَانَّ ذِهابَها ذِهابُ الحَیاءِ؛
حرمت میان خود و برادرت را از بین مبر. چیزی از آن باقی دار؛ چرا كه از میان رفتن حرمت، از میان رفتن حیا است.
در جایی دیگر ذكر شده است:
ایاكَ وَ فعلَ القبیحِ، فَانّه یقَبِّحُ ذِكرَكَ؛
از كار زشت بپرهیز كه تو را بدنام میكند.
این روایت و تعلیل موجود در آن بسیار مهم است؛ زیرا از یك سو، تشخیص كار زشت را به عرف واگذار كرده و شناسایی آن را از ناحیه عرف به رسمیت شناخته است و از سوی دیگر، توجه به خوشنامی در میان مردم را ستوده و سفارش كرده است.
درباره صفت حیای پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله ـ كه صاحب خلق عظیم و اسوه اخلاقی مؤمنان است ـ در قرآن كریم اینگونه آمده است:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ ۚ (احزاب / 53»؛
ای كسانی كه ایمان آوردهاید! داخل اتاقهای پیامبر نشوید، مگر آنكه برای خوردنِ غذایی به شما اجازه داده شود؛ آن هم بیآنكه در انتظار پختهشدن آن باشید. ولی هنگامی كه دعوت شدید، داخل گردید، و وقتی غذا خوردید، پراكنده شوید؛ بیآنكه سرگرم سخنی گردید. این رفتارِ شما پیامبر را میرنجاند، ولی از شما شرم میدارد؛ اما خدا از حقگویی شرم نمیكند
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم ، صفحه311، آیات 77 تا 95
🗓1399/09/17
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
232.pdf
124.2K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_دو
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️16. ایثار و از خود گذشتگی
🗓1399/09/17
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: حفظ استقلال اقتصادی
اقتصاد مقاومتی، شماره 19
#اقتصاد_مقاومتی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت ششم➖➖
🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت چهارم)👇🏿👇🏿🔹
♻️ خودباوری نخستین گام رهایی از وابستگی
امام خمینی رحمه الله:
مهم این است که ما بفهمیم که دیگران چیزی به ما نمی دهند ما خودمان باید تهیه کنیم... . عمده این است که ما باور کنیم که خودمان می توانیم. اول هر چیزی باور است که ما می توانیم این کار را انجام دهیم. وقتی این باور آمد، اراده می کنیم. وقتی این اراده در یک ملتی پیدا شد، همه به کار می ایستند، دنبال کار می روند. در هر صورت این باور را باید از گوش و مغز خودمان بیرون کنیم و کسانی که گوینده هستند، کسانی که نویسنده هستند و فرض کنید در ادارات هستند و اطلاعاتی دارند، این مطلب را به مردم باور بیاورند.
[صحیفه نور، صص 78 و 79]
♻️لزوم استفاده از منابع طبیعی در تولید ملی
امام خمینی رحمه الله:
برای ما ننگ است که در ارزاقمان، دستمان را پیش امریکا دراز بکنیم. ما باید جدیت کنیم. خداوند به ما، هم زمین داده، هم آب داده است و هم برکات آسمانی هست. باید کار کنیم تا خودکفا باشیم، بلکه ان شاء اللَّه صادرات هم داشته باشیم. شما برادرها الآن عبادتتان این است که کار بکنید. این عبادت است.
[صحیفه نور، ج 12، ص 2]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
سخنران: علامه محمدتقی جعفری
«پرهیز از اسراف»
خداوند مردم را بدون روزی نیافریده است و اگر گاهی انسان ها در رنج و نداری هستند به این خاطر است که اسراف کرده اند. در روایات است که روزی قیمت گندم در مدینه افزایش یافت و امام صادق (ع) از خادم خود پرسید که چه مقدار گندم در خانه داریم؟ او پاسخ داد به اندازه ی چند ماه داریم. امام فرمود که مقدار اضافی آن را به بازار برده و بفروش و مانند مردم به صورت روزانه گندم خریداری کن. بعد از آن فرمود که توشه ی خانواده را نیمی گندم و نیمی جو قرار بده تا ما هم مانند دیگران باشیم. این همان تدبیر معیشت است.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 11
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
2.. رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك
یكی دیگر از قواعد عمل، رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك است. رفتار سبك، رفتاری است كه متناسب با حال فاعل آن نیست، از امثال او انتظار نمیرود و شأن وی را در نظر دیگران پایین میآورد؛ یعنی ارزش اجتماعیاش را میكاهد و در نظر مردم كوچك و حقیر جلوه میكند. حرمت و ابهت او فرو میریزد؛ به گونهای كه كلامش مورد توجه قرار نمیگیرد.
از هر كس انتظار میرود به اندازه فاصلهای كه از دوره كودكی گرفته، از رفتارهای كودكانه نیز فاصله گرفته باشد. كودك در رفتارهای خود نوعا غرض عقلایی ندارد و كارش بازی و سرگرمی (لهو و لعب) است. بازی (لعب) عملی است كه به غایت حقیقی صادر نشده و هدف صحیح یا فایده عقلایی ندارد و از آن، تنها یك لذت خیالی انتظار میرود. سرگرمی (لهو) نیز، عملی است كه انسان را از امور مهم حیات بازمیدارد . بازی و سرگرمی از هوس و غریزه نشأت گرفته است. انسان هرچه از دوره كودكی خود فاصله گرفته باشد، انتظار میرود كه حكیمانهتر و عاقلانهتر رفتار كند، به دنبال فواید و آثار حقیقی باشد و برای تصمیمات خود توجیه قابل قبول و غرض عقلایی داشته باشد.
بدون شك، همانطور كه ما نباید دیگران را مورد تمسخر، تحقیر و توهین قرار دهیم ، نباید كاری كنیم كه دیگران ما را مورد تمسخر، تحقیر و توهین قرار دهند. هر كاری كه آبرو و شخصیت ما را مخدوش و ما را دستمایه خنده مردم سازد و به هتك احترام و وهن شخصیت ما بینجامد، بد است. گاهی اینگونه رفتارها، نشان از عقده حقارت و ناكامی در جلب نگاه مردم دارد؛ یعنی برداشت عرفی از یك عمل این است كه فاعل آن، در صدد خودنمایی، خودشیرینی، اثبات شخصیت، دعوت به خود یا نوعی برتریجویی است. این ویژگی نیز، یك كاستی روحی است كه به داوری عمومی غالبا نشانه رشدنایافتگی و كودكمزاجی است و از بزرگان انتظار نمیرود.
آشكار است كه این توقع عرفی پشتوانه عقلانی و خردپذیر دارد و نمیتوان آن را به مسامحه متهم كرد، یا برخاسته از نیروی منفعتجویی، لذتطلبی، شهوتخواهی و هوسمداری دانست. این استدلالها، عرف را در چنین اظهار نظری محق میسازد.
این قاعده، از یك نگاه، امتداد طبیعی قاعده پیروی عرف و یكی از مصادیق آن است؛ زیرا عرف عقلا از مشاهده چنین رفتاری شگفتزده میشود و فاعل آن را به كودكمنشی و دونصفتی متهم میسازد.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
233.pdf
134.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_سه
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️17. تعاون و همکاری در کار نیک
🗓1399/09/18
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
طلبهای که نمازش را فرادا نمیخواند
#نماز_در_سیره_علما
شماره 19
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🌾
یکی از ویژگی های مهم تربیت دینی، این است که کاری می کند خود فرد خوب بشود. نه ما او را وادار به یک خوب بودن سطحی یا صوری که مثل فنر تا رها کنیم به سمت خودش برمیگردد بکنیم.
نتیجه ی این رعایت استقلال و کرامت این خواهد بود که خوبی با ثبات و عمیقی پیدا خواهد کرد. نتیجه ی دیگرش این خواهد بود که خوبی ارزشمندی خواهد شد.
در قاموس دینی ما ارزش وقتی در رفتار یک انسان تولید میشود که خدا ببیند منشا این رفتار در وجود خود شخص و در لابلای عمق شخص نهادینه شده باشد و همچنین در قسمت زیبای قلبش نهادینه شده باشد. مثلاً اگر کسی برایش نهادینه شده باشد ولی در ظاهر قلبش باشد و تا دیگران را دید و منافع خودش را دید، لبخند بزند و متواضع باشد و هیچ حق و باطلی را در نظر نگیرد، این انسان چاپلوسی می شود که چاپلوسی در او نهادینه شده است.
باید هم باثبات باشد و هم از قسمت قشنگ قلبش سرچشمه گرفته باشد.
اگر از ترس این و آن نماز بخواند چه فایده ای دارد؟ عادت کردن به این جور نماز خواندن و تواضع کردن بخاطر این است که شما به او فرصت ندادید این رفتار خوب از لایه های عمیق قلبش سرچشمه بگیرد.
ما با شکل دادن برخی حوادث در بیرون زندگی فرد و ایجاد فضاهای مناسب می توانیم تاثیری بر فرد بگذاریم اما این تاثیر باید خیلی ظریف باشد.
بالاخره شما یک جور می توانید تاثیر بگذارید و فرد را وادار بکنید و جور دیگری هم می توانید تاثیر بگذارید. مثلاً غیبت کردن روش خوبی برای تربیت افراد است. ما آبرویشان را می بریم، آنها خودشان را جمع میکنند. حواسشان باشد که دیگر خطا نکنند. اگر خدا غیبت کردن را مجاز می کرد ما در تربیت دینی خیلی موفق بودیم. می گفتیم آبرویت را می برم و او حواسش را جمع می کرد. اما در نهایت این زندگی چه خواهد شد؟ کسی که مدام در ترس از آبروی خودش و مدام در کسب وجاهت خودش، با دیگران رفتار خوب بکند این چه آدمی است؟ در بعضی موارد به اهداف رفتاری رسیده ام.
شاید با این تهدید خواسته اند در او جرقه ای بزنند ولی در واقع کرامت او را از بین برده اند و این فرد دیگر به درد نمی خورد. عمل خوبش هم دیگر ارزش نخواهد داشت.
امام رضا (ع) می فرماید: گناه نکردن بعضی ها شما را فریب ندهد، شاید ملاحظه کردنش بخاطر ترسش باشد.
آدم ترسو و بی عرضه ای است که جرات گناه کردن ندارد
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / برخی از رهنمودهای دین 👇🏿👇🏿🔹
شماره 5
توصیه هایی که در متون دینی و آموزش های اهل بیت علیهم السلام دیده می شود، همه، نشانگر عنایت به این موضوع مهم و توجه دادن والدین به آن در تربیت فرزندان است. به برخی از این جلوه ها توجه کنید:
1.. نام نیک
توصیه کرده اند که برای فرزندان خویش، نام نیکو انتخاب کنید و در حدیث است: «ازجمله حقوق فرزند بر پدرش، آن است که نام نیک برای او بگذارد.»(مستدرک وسائل الشیعه، ج2، ص625)
تأثیر نام زیبا و پُرمحتوا در شخصیت دادن به فرزند، انکارناپذیر است.
2.. تکریم فرزندان
به عنوان دستورالعملی اخلاقی و رفتاری، توصیه کرده اند که به فرزندان خود احترام کنید. ازجمله، این سخن حضرت رسول صلی الله علیه واله که فرمود: «اَکرِمُوا اولادَکم وَ أحسِنوا آدابَهُم.» (= به فرزندانتان احترام بگذارید و آنان را نیکو تربیت کنید.) (مکارم الاخلاق، ص115)
هیچ کس، ازجمله جوانان را نباید تحقیر کرد و با تحقیر خطاب نمود. باز هم از توصیه های آن حضرت است: «هیچ مسلمانی را تحقیر مکن و کوچک مشمار؛ چراکه کوچک آنان نزد خداوند، بزرگ است.» اگر این مسلمان، جوان جامعه باشد، شایسته تر به تکریم و پرهیز از تحقیر است.
3.. برخورد عادلانه
روحیۀ جوان، حساس و زودرنج است و برخورد تبعیض آمیز را بر نمی تابد و آن را توهینی به خویش می پندارد.
رسول خدا صلی الله علیه واله توصیه فرموده است که بین فرزندانتان به عدالت رفتار کنید: «اِعدِلوا بینَ اولادِکم.»(بحارالانوار، ج104، ص92)
عدالت در رفتار، عبارت از برخورد احترام آمیز و تکریم شخصیتِ جوانان است.
4.. پاسخ دادن به سلام
جواب سلام واجب است و نشانۀ احترام به دیگری است. البته برتر از آن، پیش دستی کردن در سلام است. در سیرۀ حضرت رسول صلی الله علیه واله نقل کرده اند که در سلام کردن به دیگران سبقت می جستند و می فرمودند: «تا زنده ام، سلام بر کودکان را تَرک نمی کنم؛ تا پس از من به عنوان یک سنت باقی بماند.»
5.. خطاب شایسته
نحوۀ برخورد و صدازدن و اسم بُردن، هم نشان دهندۀ شخصیت فرد است و هم در تکریم شخصیت یا تحقیر شخصیت طرف مقابل نقش دارد. در سیرۀ اخلاقی پیامبر اسلام صلی اله علیه واله آمده است که ایشان اشخاص را با بهترین نام ها می خواندند و برای برخی، لقب خوب می گذاشتند و نام های زشت اشخاص و شهرها و... را عوض می کردند. دعوت با بهترین نام و محبوب ترین لقب، احترام به شخصیت افراد است و طرف مقابل را هم بیشتر جذب می کند.
از حضرت علی (ع) علیه السلام نقل است: «اَجْمِلوا فی الخِطابِ تَسمَعُوا جمیلَ الجواب» (= دیگران را زیبا و شایسته صدا بزنید، تا جواب پسندیده و زیبا بشنوید.)(غررالحکم، ج1، ص139)
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com