eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
923 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
395.mp3
480.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 395 🗓1399/12/11 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 20 اتحاد و یکپارچگی طلاب 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🔹🔑🔑اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت 16 / بسترهای اقتصادی🔑🔑🔹 1️⃣ کشاورزی (قسمت دوم) ♻️كشاورزي اساس اقتصاد حضرت امام خمینی رحمه الله: اول يك كلمه اي راجع به كشاورزان عرض كنم. كشاورزان در هر كشوري كه مثل كشور ما باشد، اصل در امور هستند. كشور ايران كشور كشاورزي است؛ زمين زياد دارد، آب زياد دارد و افراد هم زياد، ما اگر چنانچه از حيث كشاورزي خودكفا نشويم و دستمان پيش قدرت هاي ديگر دراز بشود و به عبارت ديگر گدايي كنيم، از آنها يا فرض كنيد كه پول هم بدهيم به آنها، لكن وابسته ايم. كشاورزان عزيز مي توانند كه ايران را از وابستگي در اين بعد نجات بدهند و اين را يك عبادت شرعي حساب كنند؛ و عبادت است كشاورزي، كه در اسلام آن قدر به آن اهميت داده شده است. [صحيفه نور ، ج 18، ص 281] ♻️ آسيب هاي غفلت از پرداختن به كشاورزي حضرت امام خمینی رحمه الله: مسئله كشاورزي كه در رژيم سابق براي به هم زدن آن نقشه داشتند تا ما را وابسته كنند، بيشتر مورد نظر ما باشد. البته به طرف صنعت هم بايد رفت، ولي اگر از كشاورزي منحرف شويم، اسباب آن مي شود كه آنچه خودمان نيز داريم از بين برود و مقصود رژيم سابق از آن همه تبليغات براي تمدن بزرگ همين بود كه كشاورزي را از بين ببرد و مملكتي كه هم آب داشت و هم زمين، آب ها را به هدر مي دادند و زمين ها هم بدون استفاده مانده بود. بايد مردم سعي كنند كه آب ها به هدر نرود و از زمين ها استفاده كنند و در بخش كشاورزي و صنايع كوچك فعال باشند. [صحيفه نور ، ج 17، ص 50] ♻️اهميت و فضيلت كشاورزي حضرت امام خمینی رحمه الله: كشاورزي در اسلام از امور بسيار مهم و از اموري است كه درباره او گفته شده است كه كشاورزان بهترين مخلوقات هستند و كشاورزان اقرب ناس خداي تبارك و تعالي هستند و كشاورزان در آن عالم شايد در صف اول از مردم نيكوكار واقع بشوند و شغل كشاورزي شغلي بوده است كه انبيا هم به او اشتغال داشته اند و انبيا هم رزق خودشان را از راه كشاورزي به دست مي آوردند. [صحيفه نور ، ج 15، ص 168] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
| نقش و کارکرد خانواده در اقتصاد مقاومتی شماره 13 3️⃣ مدیریت مصرف (قسمت دوم) 🔅نگاه اسلام به مصرف نقش مصرف در اقتصاد بسیار مهم است، ولی نگاه اسلام به مصرف، نگاه غایی نیست. به بیان دیگر، نگاه اسلام به مصرف، نگاه ابزاری است؛ زیرا در اسلام، هدف نهایی از تمام فعالیت های انسان که از جمله آنها فعالیت های اقتصادی است «نزدیکی به خدا»ست. چنان که خداوند در قرآن می فرماید: «وَ أَنَّ إِلَی رَبِّکَ الْمُنتَهَی؛ به درستی که پایان کار به سوی خداست». (نجم: 42) منظور از نزدیک شدن به خداوند، کم شدن فاصله زمانی و مکانی نیست، بلکه «حقیقتی است که کمال نهایی انسان محسوب می شود و آن را [قرب خدا] می نامیم. مرتبه ای است از وجود که در آن استعدادهای ذاتی مشخص، با سیر و حرکت اختیاری خودش به فعلیت میرسد». [محمدتقی مصباح یزدی، جامعه و تاریخ، ص68] 🔅ترک عادت الگوی مصرف با توجه به این مقدمه، مصرف هر خانواده ایرانی باید به سمت و سویی هدایت شود که هدف نهایی (رضایت الهی) حاصل شود. اگر خانواده بتواند در این مسیر، مصرف خود را متناسب با الگوی مصرف اسلامی و مطابق با منافع ملی سامان دهی کند، در اجرای اقتصاد مقاومتی، موفق خواهد بود. به ویژه اینکه الگوی مصرف کنونی، با منافع ملی و امکانات تولید و نیز درآمد و منافع اکثر خانواده ها متناسب نیست. بی شک، ترک عادت الگوی مصرف کنونی و متناسب کردن آن با الگوی مصرف اسلامی کار آسانی نیست؛ زیرا به فرموده امام علی علیه السلام: «اَصْعَبُ السِّیاسات نَقْلُ الْعاَدات؛ سخت ترین سیاست ها، جابه جا کردن عادت هاست». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 220] با باور این عقیده که انسان توانایی تغییر سرنوشت خویش را دارد، می توان با برخورد آگاهانه و اتخاذ تدابیر خردمندانه، بر عادت های نادرست مصرف چیره شد که در این صورت، انسان و خانواده اش به فضیلت بزرگی دست خواهند یافت. امام علی علیه السلام می فرماید: «اَفْضَلُ الْعِبادَهِ غَلَبَهُ الْعاداه؛ برترین عبادت ها، غالب آمدن بر عادت است». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 220] آنچه که در دست یابی به این فضیلت بزرگ می تواند یاری گر انسان و خانواده اش باشد، عبارتند از: 1. تعیین هدف از مصرف 2. آگاهی و عمل به اصول اسلامی مصرف 3. مدیریت مصرف خانواده ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
💠 پخش درس اخلاق 🍃 باحضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفایی بوشهری(زیدعزه) ⏰ دوشنبه ۱۱ اسفند۱۳۹۹، ساعت ۱۹ پخش: 🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌ در آپارات:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?embed&?eitaafly ✅ درس اخلاق توسط اساتید اخلاق حوزه هر هفته # دوشنبه‌ها ساعت ۱۹ # چهارشنبه‌ها ساعت ۱۰ از طریق خبرگزاری حوزه نیوز 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
28.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ تصویری |اقتصاد مقاومتی ازمنظرقرآن سخنران: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اگر بخواهیم درباره اقتصاد مقاومتی کار اساسی بشود، باید در آموزش و پرورش و دانشگاه ها در کتاب درسی کار بشود.... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه و ، صفحه 396، آیات 85 تا 6 🗓1399/12/12 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
396.mp3
478.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 396 🗓1399/12/12 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🍃🍂🍃🍂🍃🍂 شروع صبح را پر برکت و دهانمان را خوشبو کنیم به عطر صلوات بر محمد (ص) و خاندان مطهرش الّلهُم صَلِّ علی محمَّدوَآلِ محمَّد وعجِّل فرجهُم 🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام من كانَ لَهُ وَلَدٌ صَبا هر كه بچه اى دارد، بچگى كند.(با او كودكانه رفتار كند) الكافى ، ج 6 ، ص 50
🔹تربیت دینی فرزندان /شماره 15/ اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅🔅عوامل درونی تربیت (قسمت سوم) سه اصل مهم در تربیت دینی عبارت است از: 1️⃣ زمینه سازی: هموارکردن زمینه ها، مساعدکردن اوضاع، خراب نکردن ذهنیت ها، مواجهه با سختی و ایجاد موانع، ایجاد حساسیت و نقطۀ عطف، زمینه سازی پیش از تولد، نقش انتخاب همسر و وراثت، آمادگی روحی، آداب هنگام انعقاد نطفه، آرامش روحی مادر و نقش ذکر در ایجاد آرامش، ایجاد رابطۀ عاطفی با جنین، زمینه های اولیه بعد از تولد، تأثیر شیر مادر در پرورش کودک و نقش تغذیه در تربیت. 2️⃣ انگیزه دهی ( انگیزش): آموزش های همراه با احساس و باور و توجه به عوامل تأثیرگذار بر احساسات، همچون طینت، تأمین نیازهای عاطفی، دوست و دوست داشتنی ها، گروه ها و جلسه ها و نیز رسانه ها. 3️⃣ باورآفرینی: توجه به اصول پنج گانۀ تربیت دینی، پیش از سن تکلیف که عبارت است از: 1. تکریم فرد؛ 2. ایجاد میل و خوشایندی نسبت به دین؛ 3. القای روحیۀ تعظیم نسبت به دین از طریق درک عظمت دین؛ 4. عادت کردن به آداب اسلامی؛ 5. فهم حسی احساسی نسبت به موضوعات دینی. ادامه دارد... 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| بچه‌ها را با این روش تربیتی ضعیف و وابسته نکنید! | می‌گویند کودک بعد از یک مدتی حدود مثلاً دیگر پنج شش سالگی به بعد تا هفت سالگی این سنین متوجه می‌شود که پدر و مادر منشأ قدرت نیستند، ابرقدرت نیستند؛ دنبال قدرت می‌گردد. اگر کسی را خوب تربیت بکنند ضعف‌اش تبدیل می‌شود به قوّت مگر در مقابل منشأ قدرت که پروردگار است، وابستگی او تبدیل می‌شود به استقلال مگر نسبت به منشأ قدرت که نمی‌شود نسبت به آن وابسته نبود و آن پروردگار عالم است. دین چه‌کار می‌کند؟ دین یک برنامه‌ای دارد برای انسان، انسان را به اوج استقلال و قوّت و قدرت می‌رساند. و خدا از چی بدش می‌آید؟ از اینکه کسی به چیزی وابسته باشد. اگر بچه‌ات را به خدا وابسته نکنی متوجه منشأ قدرت خدا نکنی، بچه‌ات به هر چیزی، به هر پَشیزی وابسته خواهد شد. بچه‌ات ضعیف می‌شود، ذلیل می‌شود. می‌خواهی بچه‌ات ذلیل بشود؟ ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 44 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅رفتارهای لازم دسته دیگر از رفتارها، رفتارهایی است كه طلبه باید انجام دهد و ملاحظه شأن و رتبه خود را در آن نكند. گرچه طلبه برای ادای رسالت خود نیاز به جایگاه اجتماعی دارد و باید از رفتارهایی كه موجب وهن منزلت او می‏گردد، خودداری كند؛ اما در مواردی كه یك مصلحت اهم وجود دارد، طلبه هرگز نباید از اقدام به این امور طفره رود. در این جا، به برخی از این موارد اشاره می‏كنیم: ورزش ، هل دادن ماشین در راه مانده، كمك به سال‏خوردگان و رساندن بار آنان به منزل، تواضع برای مردم و قیام به احترام آنها، جمع كردن سفره، گرفتن دست ناتوان، احترام به والدین و بوسیدن دست پدر و مادر، بوسیدن فرزند، كفش‏داری و خدمت و جارو كردن حرم ائمه اطهار علیهم‏السلام، روضه خواندن، سینه زدن در مجلس عزای اهل بیت، ارتباط با مستمندان، ملاطفت با كودكان، ابتدا به سلام، سلام به كودكان، سوار كردن دیگران در وسیله نقلیه شخصی و رساندن آنان، گذشت از حق و پرهیز از جر و بحث و جدال، پوشیدن لباس نظامی در جنگ، اعتراف به اشتباه و عذرخواهی، دفاع از مظلوم، دفاع از حق و مقابله با باطل، رسیدگی به ارحام و همسایگان و معاشرت با آنها، پذیرفتن دعوت مردم، تحویل گرفتن مردم و لبخند به چهره آنان، جواب سلام گرم و بامحبت، گرفتن هدیه، عذرخواهی از اشتباه، انجام دادن امور شخصی، پرهیز از دستور دادن به دیگران ، علم‏آموزی ، مشورت خواستن ، اعتراف به جهل و گفتنِ كلمه نمی‏دانم و ... . از این بالاتر، این‏كه طلبه با آینده‏نگری، برای كمك به دیگران و راه انداختن كار مردم آمادگی لازم را از قبل فراهم آورد. برای مثال، كمی بنزین، كپسول كوچك آتش نشانی، سیم رابط باطری، تسمه پروانه یدكی، گالن آب، طناب بكسل، و ... در ماشین خود داشته باشد، به این نیت كه كار دیگران را راه بیندازد. یا كارت تلفن، پول خرد، دستمال كاغذی، بلیت اتوبوس، قلم و كاغذ و ... به همراه داشته باشد، تا در موقع نیاز مشكل دیگران را برطرف سازد. یا با روی خوش گوشی همراه خود را در اختیار دیگران قرار دهد ... و همواره برای حل مشكل دیگران پیش قدم و آماده باشد. در روایتی آمده است: زاذان قال رَأَیتُ عَلیا علیه‏السلام یمسِك الشّسوعَ بِیدِه ثُمَّ یمُرُّ فی الأَسواقِ فَیناوِلُ الرجلَ الشسعَ وَ یرشِدُ الضّالَّ وَ یعینُ الحَمّالَ عَلی الحَمولَةِ وَ هُوَ یقرأ هذه الآیة: «تِلْكَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلاَ فَسَادًا وَ الْعَـقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» ثُمّ یقولُ هذه الآیةُ أُنزِلَت فی الوُلاةِ وَ ذَوی القُدرةِ منَ النّاسِ؛ زاذان می‏گوید: امام علی علیه‏السلام را دیدم كه تعدادی بند كفش در دست دارد و در بازار قدم می‏زند. هر كس كه نیازمند باشد، به او بند كفش می‏دهد. گم‏شده را راهنمایی می‏كند. باربران را در بردن بار كمك می‏نماید. و این آیه را می‏خواند: «آن سرای آخرت را برای كسانی قرار دادیم كه در زمین برتری و فساد نمی‏جویند» آن‏گاه می‏فرماید: این آیه درباره زمام‏داران و توان‏گران نازل شده است. ( العمدة، ص 308. ) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 397، آیات 7 تا 14 🗓1399/12/13 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
397.mp3
489.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 397 🗓1399/12/13 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🌷🔅🌷🔅🌷 میگویم سلام صبح بخیر پیرمرد در پاسخم میگوید عاقبت بخیر به وجد می آیم از پاسخش چه دعایی من برای او خیری می خواهم به کوتاهی یک صبح و او خیری برای من می‌خواهد به بلندای یک سرنوشت عاقبتتون بخیر 🌷🔅🌷🔅🌷 ✅ به بپیوندید: 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
💠 پخش زنده درس اخلاق 🍃 باحضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان (زیدعزه) ⏰ چهارشنبه ۱۳ اسفند۱۳۹۹، ساعت ۱۰ پخش زنده: 🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌ زنده آپارات:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?embed&?eitaafly 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 21🌷 سی گناه بزرگ که از زبان سرچشمه می گیرد 👇👇👇 اهمیت اصلاح زبان آنگاه آشکارتر می گردد که بدانیم قسمت مهمی از گناهان، مانند قسمت مهمی از اعمال نیک بوسیله زبان انجام می گیرد. مرحوم «فیض» در کتاب «محجه البیضاء» و «غزالی» در «احیاء العلوم» بحث بسیار مشروحی تحت عنوان «گناهان زبان» ذکر کرده اند، از جمله غزالی بیست نوع انحراف و گناه برای زبان نقل نموده است بدین ترتیب: 1- گفتگو در اموری که به انسان مربوط نیست. 2- سخنان زیاد و بیهوده گویی. 3- گفتگو در امور باطل مانند وصف مجالس شراب و قمار و زنان آلوده. 4- جدال و مراء (خرده گیری و اعتراض بر دیگران به منظورهای غلط مانند تحقیر دیگران یا اظهار فضل خود). 5- خصومت و نزاع و لجاج در کلام. 6- تصنع در سخن و تکلف در سجع و مانند آن. 7- بد زبانی و دشنام. 8- لعن کردن. 9- غنا و اشعار غلط. 10- افراط در مزاح. 11- سخریه و استهزاء. 12- افشاء اسرار دیگران. 13- وعده دروغ. 14- دروغ در گفتار و قسم. 15- غیبت. 16- سخن چینی. 17- نفاق در سخن (زبان دوگانه داشتن). 18- مدح بیجا. 19- غفلت از دقایق و لوازم سخن و خطاهایی که از این رهگذر دامنگیر انسان شود. 20- سؤالات عوام از مسایل پیچیده مربوط به عقاید که درک آنها از عهده او خارج است. ناگفته پیداست که آفات و انحرافات زبان منحصر به آنچه «غزالی» شماره کرده نیست بلکه آنچه در کلام او ذکر شده تنها قسمت مهمی از آن است و شاید نظر او هم غیر از این نبوده، مثلًا امور زیر نیز از انحرافات زبان است که در گفتار او نیامده است: 1- تهمت زدن. 2- شهادت به باطل. 3- خودستایی. 4- اشاعه فحشا و نشر شایعات بی اساس و اکاذیب اگرچه بعنوان احتمال باشد. 5- خشونت در سخن. 6- اصرار بیجا (مانند کار بنی اسرائیل و امثال آن). 7- ایذاء دیگران با گفتار خود. 8- مذمت کسی که سزاوار نکوهش نیست. 9- کفران نعمت با زبان. 10- تبلیغ باطل و تشویق به گناه. البته بعضی از آنچه در بالا ذکر شد ممکن است مندرج در بعضی دیگر شود (مثلًا وعده دروغ و شهادت به باطل را می توان داخل در مطلق دروغ دانست) و نیز پاره ای از آنها اختصاص به زبان ندارد (مثلًا غیبت، ایذاء مؤمن، کفران نعمت و مانند اینها هم ممکن است با زبان تحقق یابد و هم بوسیله غیر از زبان). ولی آنچه جای تردید نیست این است که مسأله اصلاح زبان باید بعنوان یکی از مهمترین مسائل اخلاقی مورد مطالعه و تعلیم قرار گیرد. اهمیت این موضوع هنگامی روشنتر می شود که توجه به این حقیقت داشته باشیم که زبان سهلترین و ساده ترین و کم خرجترین وسیله ای است که در اختیار انسان قرار دارد، بعلاوه سرعت عمل آن با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست و لذا باید به شدت مراقب آن بود و از این نظر می توان آن را به مواد مفیدی که قابلیت و قدرت انفجار شدید دارد تشبیه نمود، همانطور که انسان از چنان موادی به دقت مراقبت می کند باید همواره مراقب این عضو حساس خویش نیز باشد. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|برای آموختن علم همیشه فرصت هست سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا برای آموختن علم هیچ زمانی دیر نیست و شاهد آن حکایتی از فردی به نام سکاکی است. سکاکی در زمان های دور با تلاش فراوان قفلی بسیار کوچک ساخت که با وجود علم و امکانات آن زمان کار بسیار دشواری بود. او این قفل را نزد حاکم برد تا بلکه مورد توجه قرار گیرد. اما حاکم به سردی با او رفتار کرد و مرد متوجه شد که باید با تحصیل علم ابتدا موقعیت خود را به اثبات برساند و بعد ادعایش را مطرح کند. او در سن چهل سالگی به دنبال یادگیری علم رفت و در نهایت با وجود نشیب و فرازهای بسیار موفق شد. او بعد مدتی عالمی بزرگ شد و کتابی نوشت که بخشی از آن در مورد بلاغت بود. این کتاب در سال های بعد دست به دست شد و شرح های زیادی بر آن نوشته شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir