eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
918 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷امام باقر عليه السلام: 💎لَو أنَّ العِبادَ إذا جَهِلوا وَقَفوا لَم يَجْحَدوا و لَم يَكْفُروا. 💎اگر بندگان، آن گاه كه نمى دانستند درنگ مى كردند، گرفتار انكار و كفر نمى شدند. 📘المحاسن: ج۱، ص۳۴۰ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰 آثار استاد وزیری فرد با موضوع است. ❓از چه کتابی شروع کنم؟ 1️⃣ @nashre_rasmevafa 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📸 🔸️رفتار ما اگر نسبت به همدیگر طوری باشد که: به نفع دشمن تمام شود، سوژه‌ای به دست دشمن بدهیم، خودمان را طوری معرفی کنیم که آن‌ها بیشتر زمینه ظلم را برای ما فراهم کنند، زبان‌ آن‌ها به روی ما گشوده بشود؛ همه این‌ها خلاف وظایف امتحانی‌مان است. این است که باید با استفاده از رهنمودهای قائد معظم مدظله سعی کنیم وفاق و الفت را بین خودمان تقویت کنیم. ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
💢 فایل PDF کتب و آثار معاونت تهذیب حوزه های علمیه به صورت در اختیار طلاب قرار داده می شود. 🔹 معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه فایل PDF همه آثار گذشته خود را به مرور منتشر میکند. 🔹 طلاب محترم علاقه مند به مطالعه آثار تهذیبی و تربیتی می توانند به صورت ، فایل این آثار را دریافت نمایند. https://hojre-nama.ir 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📚معرفی و دریافت «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام» ✍️یکی از پرسش‌­های طلبه­‌های جوان علاقه­‌مند به مطالعه در موضوع تاریخ اسلام، چگونگی سیر مطالعاتی کتاب­‌های تاریخ اسلام است. معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با تدوین کتاب سیر مطالعاتی تاریخ اسلام مسیر صحیح مطالعه این علم را ترسیم نموده است. 📍این کتاب شامل یک مقدمه و ۷ بخش با عناوین زیر می­باشد: ۱- معرفی کلی مراحل تاریخ اسلام ۲- سیر مطالعاتی دوره مقدماتی ۳- سیر مطالعاتی دوره متوسط ۴- سیر مطالعاتی دوره پیشرفته ۵- کتابشناسی دوره مقدماتی ۶- کتابشناسی دوره متوسط ۷- کتابشناسی دوره پیشرفته. 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🌷 امام سجاد علیه‌السلام: 💎 كفَی بِالْمَرْءِ عَيْباً أَنْ يُبْصِرَ مِنَ النَّاسِ مَا يَعْمَی عَنْهُ مِنْ نَفْسِهِ‌. 💎 همين عيب براى انسان بس است كه چیزی را در دیگران ببیند که برای خودش عیب نمی‌داند. 📎 کافی، ج۲، ص۴۶۰ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
✅ همه نیازمند استاد اخلاق هستند. 📌 همه نیازمند به استاد اخلاق هستند، انسان باید در دو چیز استاد داشته باشد؛ یکی اخلاقیات و دیگری عرفیات. 📔 مودب آداب، ۱۳۹۱، ص۲۲ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰 | رسم سربازی (۲) 💎 توصیه های علما پیرامون حفظ قداست لباس روحانیت 📤فایل با کیفیت را در ادامه دریافت کنید. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
رسم سربازی2-2.jpg
10.95M
📤فایل با کیفیت رسم سربازی (۲) 1️⃣ بخش اول 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
رسم سربازی2-1.jpg
10.88M
📤فایل با کیفیت رسم سربازی (۲) 2⃣ بخش دوم 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
شاخص‌های حوزه انقلابی-9.pdf
381.3K
📄کوتاه بخوانیم. 🔰 از نگاه امام خامنه‌ای شماره 9 📌انقلابی‌گری به‌ این‌ نیست‌ که‌ ما آن‌ جایی که‌ نباید پرخاش‌ کنیم‌، بی‌خودی پرخاش‌ کنیم‌. 🔹ادامه مطلب را در فایل مطالعه کنیم. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
💠منشور روحانیت (۱۳) مأمور به ادای تکلیف 🔸️همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم، نه مامور به نتیجه. 🔹️اگر همه انبیا و معصومین در زمان و مکان خود مکلّف به نتیجه بودند، هرگز نمی بایست از فضای بیشتر از توانایی عملِ خود فراتر بروند، سخن بگویند و از اهداف کلی و بلند مدتی که هرگز در حیات ظاهری انان جامه‌ی عمل نپوشیده است، ذکری به میان آورند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📚معرفی و دریافت «فرهنگ حجره نشینی» ♻️آداب و فرهنگ ، انتخاب هم‌حجره­‌ی مناسب، مدیریت حجره، رعایت بهداشت و نظافت حجره، معنویت و مطالعه در حجره نکات بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه طالبان علوم دینی قرار گیرند؛ در این راستا کتاب فرهنگ حجره نشینی توسط معاونت تهذیب حوزه‌­های علمیه تدوین و منتشر شده است. 🔹این کتاب دارای یک مقدمه و ۵ فصل می‌­باشد: ۱- انتخاب حجره و حجره نشینی ۲- مدیریت حجره ۳- رعایت بهداشت و تمیزی در حجره ۴- رعایت آداب و اخلاق در حجره ۵- معنویت در حجره. ✍️نویسنده: مهدی محمدی صیفار 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🌷امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ و لايَتَعَدّى قَدرَهُ. 🔸برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود. 📚غررالحكم حدیث ۳۲۴۱ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
✅ اگر خدا را همه جا حاضر و ناظر ببینیم، چگونه باید باشیم؟! 📌 از نگاه یک انسان عادی هراس داریم، و به خاطر عدم اطلاع افراد معمولی در را می‌بندیم، و از طفل حیا می‌کنیم، چه رسد به نظر خدا. با توجه به "فلیاخذها و لو من الکافر"، باید از این ماجرا عبرت بگیریم که در برابر ذاتی که جدایی او از ما محال است و در همه جا حاضر و ناظر است، چگونه باید باشیم و مرتکب معاصی نشویم؟! هر قدر این درک حضور تقویت شود، انسان محفوظ‌تر و مأمون‌تر است؛ و هر قدر تضعیف شود، مصونیت و مأمونیت او کمتر می‌باشد. 📔 در محضر آیت الله بهجت(ره)، ج۱، ص۳۵۴ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
📗الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی 📌 تهذیب و تربیت 1️⃣دفتر اول ✍️نویسندگان: محمد عالم زاده نوری– مهدی عبداللهی 🔹این کتاب در 100 صفحه به ماهیت و ارکان بیشتر با رویکرد تبیینی و توصیه‌ای - نه قانونی و آیین‌نامه‌ای – پرداخته است. ابتدا به شرح 10 صفحه ای از دست های بسیار در تربیت شامل مدیر، معاون تهذیب، سایر معاونان، اساتید، مشاور، کارشناسان مدعو و طلاب اقدام شده و سپس فلسفه و ثمرات شورای تهذیب و تربیت را در 9 بند توضیح می دهد. همچنین در ادامه موضوعات گفتگو در شورای تهذیب و ملاحظات اجرایی آن و 2 شیوه گفتگو و تفکر در آن شورا بحث شده است. 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir http://hojre-nama.ir/wp-content/uploads/2022/12/t-134.pdf 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
💠منشور روحانیت (۱۴) خطر انقلابی‌نماها 🔸️من به طلاب عزیز هشدار می دهم که: ▪️علاوه بر این که باید مواظب القائات روحانی نماها و مقدس مآب‌ها باشند، ▪️از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابی‌نماها و به ظاهر عقلای قوم -که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکرده اند- عبرت بگیرید... 🔹️که مبادا گذشته‌ی تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزی های بی مورد و ساده‌اندیشی‌ ها سبب مراجعتِ آنان به پُست‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز نظام شود. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
شاخص‌های حوزه انقلابی-10.pdf
388.4K
📄کوتاه بخوانیم. 🔰 از نگاه امام خامنه‌ای شماره 10 📌شما بايد رهبران آينده‏ ى انقلاب و كشور را در حوزه بسازيد و بپرورانيد و فراهم كنيد؛ شخصيت‌هايى كه بتوانند رئيس‏ جمهور و وزير و نماينده و نظريه‏ پرداز سياسى باشند. 🔹ادامه مطلب را در فایل مطالعه کنیم. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰 نقشۀ خدا ⚡️ نظام اسلامی یعنی آن نظامی که مبنی بر هندسه‌ الهی برای جامعه و مبنی بر در جامعه است. 💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است؛ این آن مایز اصلی است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول»، «ان کنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببکم اللَّه». بنابراین اساس نظام اسلامی، اطاعت از خدای متعال است. اطاعت از خدای متعال، چند مرتبه دارد، چند مرحله دارد: یک اطاعت، اطاعت موردی است. در مواردی خدای متعال میفرماید که این عمل را انجام دهید - ولو این مسئله، مسئله‌ی شخصی است - مثلاً نماز بخوانید، یا فرض کنید که صوم و زکات و بقیه‌ی امور. این یک جور اطاعت است که انسان امر الهی را اطاعت میکند، نهی الهی را اطاعت میکند. از این مهمتر، اطاعت خطی است. یعنی روش و راه و نقشه‌ای که خدای متعال برای زندگی معین میکند؛ این را یک مجموعه‌ای از مردم اطاعت کنند تا این نقشه تحقق پیدا کند. این نقشه با اَعمال فردی حاصل نمیشود؛ این یک حالت دیگری است، یک مسئله‌ی دیگری است، مسئله‌ی بالاتری است؛ یک کار جمعی نیاز دارد تا اینکه ، هندسه‌ الهی در وضع جامعه‌ی اسلامی تحقق پیدا کند. فرض بفرمائید که در مکه مسلمانها اعمال خودشان را انجام میدادند؛ اما جامعه‌ی اسلامی در مکه با جامعه‌ی اسلامی در مدینه که حکومت اسلامی در آن تشکیل شد، متفاوت است. یک کار جدید، یک حرکتِ فراتر از حرکات فردی به وجود آمد و لازم است؛ که اگر این تحقق پیدا کرد، آن وقت «لأکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم»؛ زندگی، زندگی خوبی خواهد شد؛ زندگی سعادتمندانه‌ای خواهد شد؛ آثار و برکات و نتائج مطلوبی که بر اطاعت امر الهی مترتب است، بر زندگی مترتب خواهد شد. نظام اسلامی به انسانها سعادت میدهد. نظام اسلامی هم یعنی آن نظامی که مبنی بر هندسه‌ی الهی است برای جامعه؛ مبنی بر ست در جامعه. اگر این نقشه تحقق پیدا کرد، خیلی از تخلفات فردی و شخصی و جزئی قابل اغماض خواهد بود. روایت معروفی است که نقل حدیث قدسی را میکند: «لأعذّبنّ کلّ رعیّة اطاعت اماما جائرا لیس من اللَّه و لو کانت الرّعیّة فی اعمالها برّة تقیّة». نقطه‌ی مقابلش: «و لأعفونّ عن کلّ رعیّة اطاعت اماما عادلا من اللَّه و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها ظالمة مسیئة». یعنی کار فردی و تخلف فردی در یک نظام عظیم اجتماعی که حرکت عمومی به یک سمت درستی است، قابل اغماض است؛ یا شاید به تعبیر دقیق‌تر، قابل اصلاح است؛ بالاخره میتواند این جامعه را، این افراد را به سرمنزل مقصود برساند؛ برخلاف اینکه اگر چنانچه نه، اعمال فردی درست بود، اما روابط اجتماعی، نظامات اجتماعی، نظامات غلطی بود، نظامات جائری بود، نظاماتِ از ناحیه‌ی خدا نبود، از ناحیه‌ی شیطان بود، از ناحیه‌ی نفس بود، اعمال فردی نمیتواند این جامعه را بالاخره به سرمنزل مقصود برساند؛ آن چیزی که مطلوب شرایع الهی است از سعادت انسان، آن را نمیتواند برایشان به وجود بیاورد. بنابراین مسئله‌ی و اینکه انسان خط الهی را جستجو کند و بیابد و آن را دنبال کند، بسیار اهمیت پیدا میکند.» https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8988 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🌷امام علی عليه ‏السلام: ثَلاثُ عَلاماتٍ لِلْمُرائى: يَنْشِطُ اِذا رَأىَ النّاسَ وَ يَكْسِلُ اِذا كانَ وَحْدَهُ وَ يُحِبُّ اَنْ يُحْمَدَ فِى جَميعِ اُمُورِهِ. 💎رياكار را سه نشانه است: 🔹هرگاه مردم را ببيند، به نشاط مى‏ آيد، 🔹هرگاه تنهاست، بى ‏حال و تنبل است، 🔹و دوست دارد كه در همه كارهايش، او را ستايش كنند. 📘اصول كافى، ج 2، ص 295 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
ندای تهذیب
#معرفی_کتاب 📗الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی 📌#راهبردهای_تحولی تهذیب و تربیت 1️⃣دفتر اول ✍️نو
. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✍️توضیح تکمیلی دربارۀ کتاب «الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی» 🔹تزکیه و تعلیم انسان، غایت بعثت انبیاست و حوزه های علمیه کانون پرورش انسان هایی است که مسئولیت تعلیم و تزکیه انسان ها را به دوش می کشند و در عصر غیبت پیامبران بزرگ الهی، پا جای پای آنان می گذارند. این کار دشوار را فردی نمی‌توان انجام داد و تنها راه حل در این میان، «» است. باید دست، در کار تربیت زیاد شود و دیگران هم به خدمت این کار بزرگ آیند. ایده آل این است که همگان به عنوان عامل تربیت تلاش کنند و به سطح نازل کار نیز قناعت نکنند. رویکرد تربیتی باید فراگیر شود. 🔹در حوزه‌های علمیه عوامل متعددی در تحول شخصیت طلبه نقش‌آفرینی می‌کنند. مدیر،‌ استاد، پرسنل، طلاب دیگر، فضا و محیط مدرسه، کتب درسی، متون آموزشی و...؛ اگر بخواهیم در تربیت طلبه اهتمام جدی داشته باشیم باید همۀ این عوامل را در کنار هم و به صورتی کاملا هماهنگ و منسجم به کار گیریم. بی‌تردید یک نفر ـ به عنوان مدیر یا معاون تهذیب ـ برای فکر کردن و اقدام مؤثر در این زمینه کافی نیست. باید اندیشه‌های متعدد و متنوعی در فکر و تدبیر تربیتی و دست‌های فراوانی در اقدام و عمل تربیتی به کار افتد. برای این منظور لازم است یک هستۀ فکری قدرتمند برای برنامه‌ریزی، طراحی، هدایت، نظارت و حمایت از فعالیت‌های تربیتی و تهذیبی در مدرسه تشکیل شود تا تلاش‌های متفرق در نظام واحد قرار گیرد و سطح تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات ارتقا یابد. 🔹معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برای پیدایش چنین سازۀ ارزشمندی طرح شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه را پیشنهاد می‌کند. 🔹 مدرسۀ علمیه، یک هستۀ فکری برای هدایت، نظارت و حمایت از امور تربیتی ـ تهذیبی مدرسه است که تحت نظارت مدیر مدرسه فعالیت می‌کند. 🔹مدرسۀ علمیه اگر فاقد این شورا و محروم از برکات آن باشد، در کار تهذیب و تربیت طلبه توفیق چندانی ندارد و مدیر و معاون مدرسه هرچند انسان‌های وارسته، عالم و مجاهدی باشند به تنهایی کار چندانی از پیش نمی‌برند. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
✅ بالاتر از فرشته 📌 ما در این جهان به منزله‌ی میهمان هستیم، ما را به کار صاحبخانه چه کار؟! ما فقط باید بدانیم چه باید بکنیم و چه نکنیم؛ اگر انسان تکلیفش را رعایت کند، از فرشته بالاتر است و دیگر غصه نباید بخورد؛ بنده است و بنده؛ هیچ از خود حق رای ندارد تا خودسرانه کار بکند، وگرنه چه بسا بر ضررش تمام شود! 📔 در محضر آیت‌ الله بهجت(ره)، ج۱، ص۱۸۸ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib