eitaa logo
ندای تهذیب
7.6هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
840 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 میثاق طلبگی 🔰 رسم طلبگی 🔸 حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری ▫️ جلسه پانزدهم 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
045.pdf
4.45M
📚فایل PDF و طرح‌های تحولی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه: ۴۵.: ✍ احیای نقش کارآمد، اثرگذار و بی‌بدیل مربی یا راهنما در تربیت طلاب حوزه‌های علمیه از طریق ایجاد شور و شوق و انگیزه، رسیدگی جامع به وضعیت تهذیبی و تربیتی طلبه و نیز ارائه هویت و آرمان به او در یک ارتباط صمیمی، مستمر و چهره‌به‌چهره از اهداف این طرح می‌باشد. 📎اندیشکده دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰 عشق به خدا عشق به و ارتباط با خدا، مهمترین عاملی است که پیشرفت یک ملّت را به معنای واقعی خودش تضمین می‌کند. ۱۳۸۵/۰۸/۱۸ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
💠 امام حسين عليه‌السّلام: 🔹 إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ 🔸 نياز مردم به شما از نعمت‌هاى خدا بر شما است؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد. 🖇 بحار الأنوار، ج 74 ، ص 205 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🟢 پایه‌ی همه‌ی خیرات در جامعه، . 🔘 ؛ یعنی هر کس بین خود و خدا سعی کند از جاده‌ی صلاح و حق تخطی نکند و پا را کج نگذارد. 🔘 ؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. سیاست به معنای پشت هم اندازی و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنی اداره‌ی درست جامعه؛ این جزو دین است. تقوای سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. 🔘 ؛ یعنی اگر هر کس برای گذران زندگی و ضمنا آباد کردن محیط خود مجبور است تلاش اقتصادی داشته باشد، راه درست را انتخاب کند. غصب کردن، حرام‌خوری، دست‌اندازی به مال دیگران - بخصوص به اموال عمومی - از دستاورد عمومی مردم به نفع جیب خود استفاده کردن و احیانا زرنگیهایی که علی‌الظاهر در چارچوب قانون هم می‌گنجد، اما خود انسان می‌داند که باطن آن چقدر فاسد و تباه است، اینها خلاف تقوای اقتصادی است. 🔘 ؛ یعنی برخورد با مردم در محیطهای مختلف - چه محیط کسب، چه محیط معاشرت، چه محیط خانواده، چه محیط مدرسه و دانشگاه، چه محیط اداری - همراه با انصاف و خدا ترسی و امانت و صداقت باشد. اگر این نمونه‌ها در جامعه تحقق پیدا کند و عملی شود، اکثر مشکلات مادی و معنوی مردم برطرف خواهد شد. و پرهیزکاری، یعنی گستره‌ی وسیع عملهای خوب، اقدامهای خوب، فعلهای خوب و ترکهای خوب. ۱۳۸۱/۰۵/۰۵ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
نظریه‌ی فراساحتی تربیت اسلامی-14021118.docx
971.8K
📗 نظریه‌ی‌ پشتیبان و ایده‌ی محوری تربیت طلاب در حوزه‌های علمیه 📍تربیت آرمانی 📍نظریه‌ی فراساحتی تربیت اسلامی ✍️حجة الاسلام محمد عالم زاده نوری 📌توجه: این نسخه، نسخه صفر و در حال تکمیل است. بروزرسانی شده در تاریخ 18 بهمن 1402 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
✍️درباره اثر نظریه‌ی‌ پشتیبان و ایده‌ی محوری تربیت طلاب در حوزه‌های علمیه ◻️پیش از ورود به عرصه‌ها و ساحت‌های تربیت باید نظریه‌ی فراساحتی تربیت اسلامی را بیان کنیم. این نگاه یک‌پارچه و کلان، اندیشه‌ی پشتیبان و ایده‌ی محوری در «تربیت طلبه‌ی عصر انقلاب اسلامی» است که از آیات و احادیث اهل بیت: و فرهنگ اسلام ناب اخذ شده و عمدتاً توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی و احیاگر اسلام ناب، امام خمینی و ناخدای کنونی نهضت اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبیین شده است. این نظریه، پی‌رنگ فعالیت‌های تربیتی و چتر شاملی برای همه‌ی اقدامات در همه‌ی ساحت‌ها و ابعاد است. ◻️راز پرداختن به چنین موضوعی تکثر اهداف تربیتی و دشواری دست‌یابی به آنها در ساحت‌های مختلف است. از آنجا که امر تربیت، یک‌باره، دفعی و در لحظه اتفاق نمی‌افتد؛ تک‌اقدامِ مربی یا متربی برای تربیت کافی نیست؛ بلکه زنجیره‌ای از اقدامات متعدد، متوالی و هدفمند در زمانی نسبتاً دراز نیاز است تا اهداف تربیتی حاصل شود. بدین ترتیب اگر این اقدامات در میانه‌ی راه متوقف و رها شود کار تربیت به سرانجام نمی‌رسد؛ بنابراین اگر بخواهیم کسی را تحول بخشیم نباید یک فهرست بلندبالا از خوبی‌ها و بدی‌ها پیش روی او قرار دهیم و ذهن او را به همه‌ی آن فضایل و رذایل معطوف سازیم؛ بلکه باید همّ و غمّ او را روی یک موضوع متمرکز سازیم. مربی نیز باید در زمان نسبتاً درازی برای جا انداختن یک صفت، درونی‌سازیِ یک ویژگی یا عادی ساختن یک رفتار بر آن اهتمام کند و به صورت‌های مختلف یا در قالب‌های گوناگون بدان حساسیت نشان دهد. به تعبیر دیگر شخص باید مدت زمان قابل توجهی در حال و هوای آن موضوع اقامت کند و منزل گزیند تا از آن بهره برد؛ زیرا اگر این فرآیندِ چند مرحله‌ایِ مستمر، کامل نشود اثر پایداری پدید نخواهد آمد. ◻️اکنون به‌صورت طبیعی این پرسش طرح می‌شود که اگر بخواهیم عملیات تربیت، موفق‌تر پیش رود و بازده و بهره‌ی بیشتری داشته باشد این تمرکز، تأکید و اهتمام، خرج چه موضوعی گردد؟ ضروری است که فعالیت‌های سازنده‌ی تربیتی بر مداری متمرکز شود که جایگاه ویژه‌ای در وجود انسان داشته باشد و با تحول و تغییر آن، جابجایی عظیمی در شخصیت او رخ دهد. این نقطه‌ی کانونی و کلیدی و مرکز ثقل فعالیت‌های تربیتی کجاست؟ به بیان دیگر اگر بخواهیم یک تحول مؤثر در جان کسی ایجاد کنیم اقدام راهبردی یعنی مهم‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین اقدام چیست؟ ◻️اگر این راهبرد و نقطه‌ی محوری را معلوم نکرده باشیم هر کاری که در عرصه‌ی تربیت می‌کنیم خوب است و برای ما امتیازی را ثبت می‌کند. به این ترتیب معیاری برای قضاوت کامل نسبت به فعالیت‌های تربیتی نداریم. از هرگونه تلاش خود لذت می‌بریم و رضایت داریم؛ اما اگر راهبرد حرکت معلوم باشد فعالیت‌های تربیتی حد خواهد خورد و هر تلاشی مطلوب یا مبارک نیست. ◻️به شکل خلاصه و فشرده، آنچه به عنوان راهبرد یا الگوی حاکم تربیت عرضه می‌شود «ارایه‌ی آرمان و افق معنایی در ساحت فردی و جمعی» است که «انسان مؤمن مجاهد ولایی» را تحویل می‌دهد و وظیفه‌ی متربی در این افق معنایی «سلوک ایمانی مجاهدانه در بستر ولایت و اخوت» است؛ طبعاً صورت حوزوی این الگو، عالم اسلام‌شناسی است که این ویژگی‌ها را داشته باشد. این موضوع در ادامه توضیح خواهد یافت. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
جدول ساحات تربیت و نظام موضوعات.docx
30K
📙جدول ساحات تربیت و نظام موضوعات ▫️این جدول از لحاظ نظام موضوعات و مصادیق نهایی نیست و در حال تکمیل است. ✍️مدیریت مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🏴 امام موسی کاظم علیه السلام: ✨أداء الأمانة و الصدق یجلبان الرزق، و الخیانة و الکذب یجلبان الفقر و النفاق. ✅ امانتداری و راستگویی، سبب جلب رزق و روزی‏اند، ❌وخیانت و دروغگویی، سبب جلب فقر و دورویی. 📘 تحف العقول، ص 403. 🏴 شهادت جانسوز امام کاظم علیه السلام را تسلیت عرض می‌نماییم.🏴 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
🔰 سومین فصل از دوره پودمانی تعالی ویژه اساتید حوزه های علمیه با حضور اساتید برجسته حوزه در مشهد مقدس برگزار می‌شود. این دوره از روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه تا روز شنبه ۲۹ بهمن ماه سال جاری، در حال برگزاری است. 🔹ساحت «تربیت هویت صنفی و رسالتی طلاب» موضوع محوری سومین فصل از دوره پودمانی تعالی است. 🔹حجج اسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، احمد مروی، کفیل، رهدار، نظافت، قنبریان و قنبرزاده و دکتر رحیم پور ازغدی از اساتید این دوره هستند. 🔹گفتنی است، دوره پودمانی تعالی دارای پنج فصل ۴ روزه می باشد که فصل اول آن به کلیات و مباحث مقدماتی می پردازد و در ۴ فصل دیگر نیز به مباحث تکمیلی پرداخته خواهد شد و پس از آن حکم راهنمایان تهذیبی و تربیتی برای شرکت کنندگان صادر می شود. 🔹بعد از صدور حکم نیز فعالیت راهنمایان تهذیبی و تربیتی در مدارس علمیه آغاز خواهد شد و دوره تعالی نیز برای آنها امتداد خواهد داشت. https://tahzib.ismc.ir/?p=2108 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib