🏴عبد صالح و فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
🏴قرنها از هجرت [و رحلت ] رسول اللَّه صلى الله عليه آله مى گذرد و تاكنون جوامع بشرى (اسلامى و غير اسلامى) اسلام را كاملًا نشناخته، و پى نبردهاند كه اسلام واقعى چيست؟ و دعوت انبياء و اوصياء عليهم السلام به چه بوده است؟.
🏴عدّه اى گمان كردهاند كه دعوت آن بزرگواران تنها به عمل به احكام و اخلاقيّات ظاهرى است، و بشر جز عمل به اين احكام ظاهرى تكليف ديگرى ندارد؛ بعضى ديگر قدمى بالاتر نهاده و مى گويند: علاوه بر اين، تشكيل حكومت نيز از وظايف آنها است؛ و افرادى بر اين عقيدهاند كه: ماوراى اين دستورات و فرامين نيز حقايق ديگرى وجود دارد كه مربوط به انبياء و اولياء عليهم السلام مى باشد، و غير از آنان را قدرتى بر عمل و پيروى از آنها نيست؛ و اشخاصى هم پذيرفتهاند كه آنان عليهم السلام مأمور به دعوت هر دو امر هستند و مردم نيز قدرت و توان عمل بر آن را دارند.
🏴امّا هوشياران و زيركان امّت كه در هر زمان تعداد ايشان اندك بوده و هست، بر اين عقيدهاند كه انبياء عليهم السلام براى راهنمايى بشر به كمالات انسانى و دعوت به فطرت و بر طبق آن عمل كردن و بازگشتن به آن و رسيدن به عبوديّت واقعى (كه در معرفت پروردگار حاصل مى شود) آمدهاند، و تمامى دستورات ظاهرى اسلام، بيان آداب عبوديّت و براى رسيدن به اين مقصد اعلى است، و هدف از تشكيل حكومت نيز در همين راستا مى باشد، تا جامعه آماده و پذيراى آن شده و مردم بتوانند به سهولت و سرعت به آن دست يابند.
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
✅ [آیة الله سعادت پرور] سؤال شد از روايت موسی بن جعفر علیهما السلام:
«مَن تَعَظَّمَ فى نَفْسِهِ لَعَنَتْهُ مَلائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلائِكَةُ الأرْضِ...»
(هر كس خود را در درونش بزرگ بداند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعنت مى كنند...)
💠[علامه طباطبائی] فرمودند: تعظّم فى نفس، همان تكبّر است و همان است كه باعث شد شيطان در جريان سجده آدم، سجده نكند.
💠عرض شد: بنابراين جمله حديث، همه بايد مورد لعنت باشيم; زيرا هر كس به حساب خود نسبت به زير دست خود تعظّم در نفس مى بيند؟
💠فرمودند: بلی، ولى چون انسان متوجّه شود كه هر چه دارد از او نيست و از خدا است، تعظّم نمى فروشد.
📚#ثمرات_حیات، ج4، ص 250
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
بهترين دوستان
🏴امام حسن عسکری (علیه السلام):
◾️«خيرُ إخوانِك مَن نَسِى ذَنبَك و ذَكَر إحسانَك إليه.» (بحار الانوار، ج 75، ص 378، حديث 4.)
▪️بهترين برادرانت آنانند كه گناه و بدى تو را فراموش كنند و نيكى و احسان تو را در حق خود به ياد داشته باشند.
📚برگرفته از کتاب پاسداران حریم عشق
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
📖 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
🟢 مفضل بن عمر مىگويد: از امام صادق عليه السّلام در مورد كلمه وَ الْعَصْرِ توضيح خواستم.
🟢 آن حضرت فرمود: الْعَصْرِ همان عصر خروج امام قائم عليه السّلام، إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ يعنى دشمنان ما در زيان هستند، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا مقصود، ايمان به نشانههاى ماست، وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يعنى همراهى و همنوايى با برادران، تَواصَوْا بِالْحَقِ يعنى توصيه يكديگر به مسأله امامت و وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ يعنى استقامت در دوران غيبت.
به نقل از کتاب #الشّموس_المضیئه (#ظهور_نور)، ص 154
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
🟢از روايات معلوم مىشود كه مؤمنان در دوره غيبت گرفتار آزمايشهاى بزرگى خواهند شد. ... اين امت، پس از پيامبر و امامان عليهم السّلام، به غيبت- حضرت مهدى- و بعضى چيزهايى ديگر مبتلا و آزمايش شدهاند- و از آزمايش الهى نمیتوان گريخت...
🟢ما بايد براى رستگارى و موفق شدن در اين آزمايشها تلاش كنيم، و آنگونه كه روايات اشاره مىنمايند، رستگارى كامل جز براى دينداران ناب- مخلصين- و كسانىكه جانشان با يقين درآميخته و اعتقادشان محكم و شناختشان از نادانيها و نادرستيها پيراسته شده است، براى كسى ديگر ميسّر نيست.
🟢فقط با داشتن چنين شرايط و حالاتى است كه بندۀ پروردگار، به قضاء الهى و حكم پروردگار در تمام امور، خشنود است و نسبت به غيبت و ديگر مسائل مربوط به آن، هيچ شك و ترديدى به دل راه نمىدهد و بر اعتقاد به امامت امام غايب ثابت و استوار مىماند و هميشه ياد او را در دل دارد، و اين چيزها جز با تلاش پيگير و حركت در راه بندگى حقيقى و خالصانه، از راه ديگرى به دست نمىآيد. خداوند همه ما را، در اين راه توفيق عنايت فرمايد.
📚برگرفته از کتاب #الشموس_المضیئه (#ظهور_نور)، ص 159🌱
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
وَاجْعَلْ نَفْسِى ... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعائِكَ. (و نَفْس مرا ... شيفتۀ ياد و دعا به درگاهت بگردان.)
🤲 شهودِ لذّت ذكر
💠 تمام بشر- بلکه همه مظاهر عالم- همواره به ياد خداوند متعالی که هرلحظه با آنها و محيط به آنها است، مىباشند و او سبحانه را مىخوانند
💠 اما در اثر عنايت بسيار به خواستههاى عالم خاکى و عنصرى، توجه به توجه خود ندارند
💠 و اگر لحظهاى از توجّه به عالم عنصرى چشم بپوشند، در آن لحظه حقّ سبحانه را با ديدۀ دل مشاهده خواهند کرد و از اين معنى لذّت خواهند برد و آرزو مىکنند که هر لحظه آن حال تکرار شود
💠 بلکه مىخواهند همواره در آن حال باشند و تقاضاى دوام آن را نيز مىنمايند.
برگرفته از #شرح_زیارت_امین_الله، ص 58
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
🔹غمِ جهان مخور و پند مبر از ياد
🔹كه اين لطيفه نغزم ز رهروى ياد است
🔸رضا به داده بده، وز جبين گره بگشاى
🔸كهبرمن و تو، دَرِ اختيارنگشاده است
🔻اى سالك! ...
♦️غمِ داشته و نداشته جهانِ فانى را مخور و پيشانى درهم مكش و راضى به داده دوست باش؛ زيرا اختيار كردن ما (كه اى كاش فلان امر چنين مى شد و فلان چنين نمى شد)، خلاف عبوديّت است و «بر من و تو درِ اختيار نگشاده است»؛ كه:
🟢«لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ لِشَىءٍ قَدْ مَضى: لَوْ كانَ غَيْرُهُ.» اصول كافى، ج 2، ص 63، روايت 13. (رسول خدا- درود و رحمت خدا بر او و خاندانش باد!- هرگز در باره چيزى كه گذشته بود نمى فرمود: اى كاش غير آن مىشد.)
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
💠اى پيك پى خجسته چه نامى فُديتُ لَكَ!
💠هرگز سياهچرده نديدم بدين نمك
💠خوبان سزد كه بر درت آيند جملگى
💠و آنگاه خاك پاى تو بوسند يك بيك
💠هم ظاهر از دو چشم تو در ديده مردمى
💠هم روشن از دو لعل تو در ديده مردمك
🌷اى پيام آورى كه از جانب حضرت دوست براى هدايت بندگانش رهنمودها آوردهاى! فدايت گردم!
🌷نامت چيست؟ محمّدى يا احمد؟ مصطفائى يا خاتم النّبيّين؟ رسولى يا نبىّ؟
شاهدى يا مبشّر؟ نذيرى يا ماحىّ؟ عاقبى يا حاشر؟مزّمّلى يا مدّثّر و يا ابوالقاسم؟
🌷قربانت شوم! سيرت و شمايلت را چه نامم؟ مَلَكت گويم؟ انسانت شمارم؟ يوسفت دانم؟
🌷هرگز سياه چهره اى را بدين با نمكى و ظرافت نديدهام.
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
📖 حدیث معراج
عصاره اولين جلسه درس اخلاق از ناحيه خداى عليم و حكيم و اوّلين معلم هستى، رب علىّ اعلى، اللَّه تبارك و تعالى، براى شاگرد اوّل و اوّلين شاگرد عالم، محور حركت عالم وجود و اولين مفتخر به لباس وجود از ناحيه حضرت ذى جود، داراى مقام محمود و واصل به درجه شهود، صاحب خُلق عظيم و عقل كامل سليم، سرور و سيّد مرسلين و برگزيده از ناحيه رب العالمين به عنوان رحمة للعالمين حضرت محمّد مصطفى- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- است.
📚برگرفته از مقدمۀ کتاب شریف #سرّالاسراء(سیری به سوی انسانیت)، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله #سعادت_پرور (ره) ج1، ص 41🌱
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
🔹حدیث معراج🔹
💠هر چند بين ساير پيامبران-- عليهم السّلام-- با خداى عالم مكالماتى انجام شده است امّا هيچيك از ايشان به مقام و رتبه آن حضرت نرسيدهاند و همين اختلاف و فضيلت كمّى و كيفى مكالمه آن حضرت نسبت به ساير پيامبران براى بيان عزت و شرافت آن حضرت كافى است و حق هم همين است زيرا كه آن حضرت خاتم پيامبران است، و هنوز آب و گل آدم بهم نياميخته بود كه آن حضرت به مقام نبوّت رسيد و خدايش او را براى خويش برگزيد، آنگاه به كمال و نهايت قرب به پروردگار نايل شد.
💠اين حديث شريف- يعنى حديث معراج- مشتمل بر سه مطلب اساسى و مهم است:
🔸اوّل: راهنمايى سالك و رهرو راه حق به مطالبى كه بايد به آنها چنگ زند و از آنها جدا نشود و هم چنين مطالبى كه بايد از آنها پرهيز كند تا به سر منزل مقصود برسد، يعنى حجابها را از مقابل فطرت بزدايد.
🔸دوّم: تشويق و ترغيب به مطلب اوّل.
🔸سوّم: توجه دادن سالك به مقصد، در تمام فراز و نشيبهاى سلوك و يادآورى نتايج آن.
📚برگرفته از مقدمۀ کتاب شریف #سرّالاسراء(سیری به سوی انسانیت)، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله #سعادت_پرور (ره) ج1، ص 41🌱
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir
✍️روزی شیخ عارف کامل ما مرحوم آيتالله پهلوانی تهرانی ( سعادتپرور ) اعلی الله کلماته ، به این حقیر محض فرمودند:
🔹« اگر انسان ساخته شود، آثار وجودی او بی سر و صدا، خانه به خانه سرایت میکند، مثل طاقاری می ماند که پر از آب است ،وقتی سنگ کوچکی در وسط آن می افتد ،موج آرام و بی سر و صدایی بر میدارد و همینطور این موج میرود تا اینکه به بدنه طاقار می خورد .
🔹اگر شماها ساخته شوید،آثار وجودیتان اینگونه خواهد بود،بی سر و صدا و آرام آرام به دیگران سرایت می کند».
📚 کیمیای وصل، ج۲، ص۱۵۹
@nedayesaadat
@rahtousheh1
Ketabrah24.ir
💠حافظ در نگاه آیة الله سعادت پرور (ره)
🔸خواجه، از نوادر كسان اين طائفه است كه صلاىِ «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً» «1» را شنيده و اجابت نموده، و در عالم بشريّت به فطرتِ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها» «2» راه يافته، و از خلقت «لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» «3» به اوج مقام انسانيّت رسيده، و از «ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» «4» بهرهمند گشته است؛ «وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» «5».
—————
1. روم: 30- پس استوار و مستقيم، روى و تمام وجود خويش را به سوى دين برپادار.
2. روم: 30- همان سرشت الهى كه همه مردم را بر آن آفريد.
3.روم: 30- هيچ تغيير و دگرگونى در آفرينش خداوند نيست.
4. روم: 30- اين همان دين استوار مى باشد.
5. روم: 30- و ليكن بيشتر مردم [از اين حقيقت] آگاه نيستند.
📚برگرفته از شرح غزلیات حافظ
@Nedayesaadat
http://www.ketabrah24.ir