eitaa logo
نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم
263 دنبال‌کننده
55 عکس
6 ویدیو
9 فایل
نگرشی نو به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر منظومه تمدنی مقام معظم رهبری ♦️معرفی و بررسی کتاب نگاه دوم♦️ 📦📚 تهیه کتاب نگاه دوم:
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنگوی قوه قضائیه: در گام دوم انقلاب به دنبال ساختن ایران قوی هستیم. 🔸 ایران قوی، با حاکمیت قوی و مردم قوی شکل می گیرد. @irinn_channel 📌 کانال نگاه دوم | 🌐@negahe_dovom
🔻مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه: 🔹مراکز پژوهشی نیازمند پیوست رسانه‌ای هستند 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری: ◽️ اگر قرار باشد رسانه‌ای، پژوهشی‌های دینی و حتی بیانیه گام دوم به مراحلی چون خودسازی، جامعه سازی و نهایتا به تراز تمدن سازی برسد، لازم است مواردی را طی کند. از جمله مهمترین این مؤلفه ها، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی است. ◽️زمانی نظریه گفتمان سازی، تبدیل به گفتمان فراگیر در جامعه می شود که نظریه علمی مورد بحث، نقد، بررسی اهل علم، نظر و نخبگان علمی قرار بگیرد. ◽️منظور از جریان سازی یعنی فلان نظریه از دایره نخبگان علمی، عبور کرده و وارد جامعه شده و مورد پذیرش آنها قرار گرفته است. ◽️منظور از فرهنگ سازی، عبارت از است از مجموعه باورها و اندیشه ها که درمحدوده جغرافیایی نهادینه می شود و نهایتا بعد از همه این مراحل نظریه به تمدن سازی ختم می شود. ◽️تولیدات علمی، زمانی می تواند فراگیر و مؤثر واقع شود که در ارتباط با آن عواملی مانند علم سنجی، ارتباط مستمر با مخاطب و ارتباط با رسانه مورد توجه قرار گیرد. ◽️زمانی شاهد رشد مراکز علمی وپژوهشی خواهیم بود که دارای پیوست‌رسانه‌ای باشند. ◽️جریان سازی نیازمند ساده سازی برای عامه مردم از سوی رسانه، تنوع بخشی در عرضه محصولات از سوی رسانه و بهره گیری از شبکه های مجازی و استفاده از تشکل های مردم نهاد و طلبگی به وسیله رسانه برای نهادینه شدن نظریه است. ◽️چاپ و نشر کتاب نقطه صفر کار تمدنی است، اما مهمتر ،گفتمان سازی است و برای گفتمان سازی باید پیوست رسانه ای ایجاد شود. ◽️امید است مراکز پژوهشی به مقوله مدیریت‌رسانه و مخاطب‌شناسی توجه ویژه ای کنند؛ اما آنچه در عمل وجود دارد این است این اتفاق مهم هنوز در جامعه و در بین مراکز علمی پژوهشی اتفاق نیفتاده است. خبرگزاری‌حوزه hawzahnews.com/news/876101 @HawzahNews 📌 کانال نگاه دوم | 🌐@negahe_dovom
۵. جوانان عزیز، رشید و شایسته به عنوان: ۱. مخاطبان خاص و ویژه این پیام ۲. سازندگان چله دوم انقلاب ۳. رویش های انقلاب ۴. صاحبان و آفرینندگان تمدن نوین اسلامی در قرن ۱۵ ۵.دیک سرمایه بزرگ، باطراوت و با نشاط در ساختار جمعیتی ۶. کسانی که دشمن به استحاله هویتی آنها دل بسته است و هدف اصلی جنگ روانی، شناختی و اخلاقی جوانان هستند. ۷. کسانی که تجربه تاریخیِ موفقِ میدان داری آنها، در همه عرصه ها یک واقعیت است. ۸. کسانی که همیشه پیشران و همیشه فاتح عرصه های جنگ سخت و نرم، جهاد علمی و جهاد اقتصادی بوده اند. ۹. کسانی که مسئولیت تحقق آرمان های انقلاب در ورود به چله دوم، با آنان است. ۱۰. کسانی که مسئولیت تکمیل حلقه دولت اسلامی و ساخت جامعه اسلامی با آنهاست. ۱۱. کسانی که رسالتشان، مطالبه آرمان ها و تحقق آنهاست. ۱۲. کسانی که رهبرعالیقدرمان سخت به آنها، دل بسته اند. ۱۳. کسانی که در دو دهه‌ی اخیر در عرصه های زیر خوش درخشیده اند: 🔸عرفان، اخلاق و معنویت 🔹حماسه و جهاد 🔸دفاع از حرم 🔹مهرورزی و قهر انقلابی 🔸خدمت، عمران و محرومیت زدایی 🔹علم و فناوری 🔸تامین امنیت 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
💠فراز چهارم: «انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و بااراده همواره دارای انعطاف و آماده ی تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدید نظرپذیر و اهل انفعال نیست، به نقدها حساسیت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی عمل میشمارد اما به هیچ بهانه ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است فاصله نمی گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام سازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی بیند بلکه از نظریه ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند»، 📋یادداشت: نظامهای سیاسی ـ اجتماعی ایدئولوژیک، همواره نسبت اصول نظری و اهداف عملی خویش، پایبندی و احیانا تعصب می ورزند. این مساله سبب شده است که برخی نظامهای این چنینی را را به بنیادگرایی (تحجر) متهم نموده و از این طریق آنها را مخالف با پیشرفت و توسعه بدانند. نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان دینی ترین انقلاب قرن معاصر نیز از این تهمت بی نصیب نمانده و دشمنان آن با ابزارهای گوناگون سعی کرده اند که پایبندی آن را علت برخی از مشکلات اقتصادی و غیره قلمداد نمایند. این در حالی است که از منظر رهبر انقلاب آنچه برای یک نظام سیاسی ـ اجتماعی به عنوان یک پدیده ی زنده بسیار حائز اهمیت است اصرار و پایبندی آن نسبت به اصول نظری و اهداف عملی خویش می باشد و اساسا تنها ضامن بقای موجودیت یک نظام سیاسی ـ اجتماعی و پیشرفت آن همین مساله است. 🔹البته همانگونه که پایبندی یک نظام سیاسی ـ اجتماعی ضامن بقای موجودیت آن به شمار می رود، تصحیح روشها و ابزرهای زندگی خود (یعنی سازوکارهای نظری و اجرایی) نسبت به شرایط متغیر زمان و مکان، امری بسیار ضروری است و اینجاست که می توان برای یک نظام سیاسی ـ اجتماعی در عین پایبندی به اصول نظری و اهداف عملی خویش، تجول و پیشرفت متناسب با شرایط پرتغییر زمان و مکان را هم در نظر گرفت. رهبر معظم انقلاب این مساله را اینگونه مورد اشاره قرار می دهند: 🔹«اصل هفتم اصلاح وتصحیح روشهاست؛ اصلاحات جزو مبانی اصولگرایی است... اصلاحات اصولگرایانه و اصولگرایی مصلحانه در هم تنیده هستند. آن اصلاحاتی که بخواهد با معیار آمریکایی در کشور انجام بگیرد مثل همان اصلاحات رضاخانی است... اصلاحات باید ضابطه مند و مبتنی بر ارزشها و معیارها و خطکشهای اسلامی و ایرانی باشد. معیار اصلاحات قانون اساسی است. بر این اساس باید ما اصلاحات کنیم ما به اصلاحات احتیاج داریم. اصلاحات تصحیح روشهای ماست، تصحیح هدفهای مرحله ای ماست، تصحیح تصمیم گیریهای ماست، تعصب نورزیدن روی تصمیم گیری ناحق است. این غیر از ساختار شکنی و مبارزه با قانون اساسی، مبارزه ی با اسلام و مبارزه ی با استقلال یک کشور است» (در دیدار با کارگزاران نظام، 29/3/1385) 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
💠 ز) وظایف و رسالت‌ها در قبال این بیانیه: ۱. قدرشناسی و شکر ۲. جلوگیری از انزوا و بایکوت بیانیه ۳. جلوگیری از دست کم گرفته شدن، عادی شدن و فراموشی بیانیه ۴. جلوگیری از تحریف و دیگرنمایی ۵. ورود جوانانه و آتش به اختیار به میدان و اشتراک و اقتراح خودجوش و تمیز این بیانیه ۶. تبیین هنرمندانه، هوشمندانه و عالمانه بیانیه تا تبدیل شدن به فهم ، شوق و عزم ملی. ۷. تعریف مسئولیت برای خود ۸. اجتهاد و استنباط از بیانیه ۹. اجتماعی شدن تا تبدیل شدن به مطالبه ملی و گفتمان غالب ۱۰. بسط نظری، رهیافت یابی، راهکارجویی و تهیه نقشه اقدام و عمل 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
🔷 عکس نوشته: فراز چهارم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
🔷 برشی از کتاب نگاه دوم: انعطاف آری، انفعال نه! کتاب نگاه دوم صفحه 78 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
👆در نوشتار پیشین معنای پایبندی یک نظام سیاسی ـ اجتماعی به اصول نظری و اهداف عملی خویش را بیان کردیم و اکنون به برخی از دلایل قرآنی آن اشاره می کنیم: 💠 برخی از افراد با عناوین گوناگون و تئوریهای فراوان سعی در تطهیر چهره ی شیطان اکبر (آمریکای جنایتکار) برای مردم انقلابی ایران داشته تا از این طریق زمینه ی سازش با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را با آن فراهم نمایند. البته جریان روشنفکر استحاله شده ی در فرهنگ مبتذل غرب، از دیرباز رویاهای متعدد و فراوانی در سر خود برای مردم این مرز و بوم پرورانده اما امروزه تلاش خود را برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به گونه ی دیگری ادامه می دهد و یک بار شعار «استقلال» را زیر سوال می برد و باری دیگر مساله ی «استکبارستیزی» را به چالش می کشد و دیگر بار قضیه ی «حجاب اجباری و اختیاری» را مطرح می نماید و گاهی هم گفتمان «مقاومت» در این دهکده ی جهانی تحت نفوذ سرمایه دارن بی رحم را امری بیهوده قلمداد می شمرد منتهی بر انسان آگاه روشن است که همه ی امور مزبور قطعاتی از یک طرح کلان فرهنگی به نام «تهاجم فرهنگی» و یک طرح کلی سیاسی به نام «برندازی نظام جمهوری اسلامی ایران» به شمار می رود. 📖 اما فارغ از این مساله، باید دید ادله ی قرآنی مساله ی «استکبار ستیزی» (که یکی از اساسی ترین اصول نظام جمهوری اسلامی ایران است) چه می باشد؟ دست کم می توان دو آیه ی زیر را از مهمترین دلایل لزوم مبارزه با استکبار و بلکه عدم عادی سازی روابط با آنها برشمرد: 1⃣ «ولاترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار وما لکم من دون الله من اولیاء ثم لاتنصرون» (هود/113) «وبه کسانی که (به آیات خدا و پیامبر و مردم مومن) ستم کرده اند تمایل نداشته و تکیه مکنید که آتش (دوزخ) به شما خواهد رسید و در آن حال شما را در برابر خدا هیچ سرپرستی نیست سپس یاری نمی شوید». 2⃣ «لایتخذ المومنون الکافرین اولیاء من دون المومنین و من یفعل ذلک فلیس من الله فی شئ الا ان تتقوا منهم تقاه و یحذرکم الله نفسه والی الله المصیر» (آل عمران/28) «مومنان نباید کافران را به جای اهل ایمان سرپرست و دوست بگیرند و هرکس چنین کند در هیچ پیوند و رابطه ای با خدا نیست مگر آنکه بخواهید به سبب دفع خطری که متوجه شماست از آنان تقیه کنید خدا شما را از (عذاب) خود برحذر می دارد و بازگشت (همه) به سوی خداست» 🔶 آیات بالا به شدت مومنین را از ارتباط داشتن با کفار برحذر داشته و آن را امری مذموم و منافی با اصول ایمانی برمی شمرد و اینگونه است که حیطه ی دنیای کفر و نفاق را محوطه ی قرمزی می داند که هیچ مومنی نباید وارد آن گردد. توجه به این نکته بسیار ضروری است که مفاد این آیات در حالت عادی (صلح یا در مسند قدرت نبودن اهل ایمان) است و حکم صورت جنگ از آیات مذکور به طریق اولویت روشن است بدین معنی که اگر مومنین در مسند قدرت و حالت جنگ با دشمن کافر خود بوده باشند (آنگونه که کشور ما در وضعیت فعلی نسبت به آمریکا به سر می برد) رعایت و پایبندی به خطوط قرمز مذکور در آیات بالا از اهمیت بیشتری برخوردار است. 👈 طبق این آیات امروز که دنیای استکبار با تمام توان خویش در برابر ایران اسلامی و جریان مقاومت صف آرایی کرده است و هر روز نقشه ی جدیدی برای دشمنی با جبهه ی اسلامی رو می نماید، شعار «مرگ بر آمریکا» تجلی هویت ملی و عزت اسلامی برای دفاع از کیان جهان اسلام است. اهل ایمان با این شعار خطوط فاصل مورد تاکید قرآن کریم در تعامل با دنیای کفر را محفوظ می دارند تا مبادا در اثر غفلت از دشمن غدار خویش حیات مادی و معنوی خود را به باد فنا بسپارند. 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
🔷 استاد شهید مرتضی مطهری درباره ی لزوم مرزبندی با دشمنان دین الهی اینگونه بیان می دارند: 🔻 «قرآن كريم, مسلمانان را از اينكه دوستى و سرپرستى غير مسلمانان را بپذيرند سخت برحذر داشته است, نه از باب اينكه دوست داشتن انسانهاى ديگر را بد بداند و طرفدار بغض مسلم نسبت به غير مسلم در هر حال و مخالف نيكى با آنها باشد. 📖 قرآن صريحا مى گويد: «لاينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين و لم يخرجوكم من دياركم ان تبروهم و تقسطوا اليهم, ان الله يحب المقسطين» «خداوند باز نمى دارد شما را از كسانى كه با شما در دين مقاتله و جنگ نكرده اند و شما را از خانه هاتان بيرون نرانده اند كه نيكى كنيد نسبت به آنان و دادگرى كنيد, همانا خداوند دادگران را دوست دارد» (ممتحنه/8) ✅ اسلام نمى گويد كار محبت آميز و كار نيكتان منحصرا بايد درباره مسلمين باشد و به هيچ وجه خيرى از شما به ديگران نرسد, دينى كه پيغمبرش به نص قرآن [( رحمة للعالمين )] است, كى مى تواند چنين باشد؟ ولى يك مطلب هست وآن اينكه مسلمانان نبايد از دشمن غافل شوند, ديگران در باطن, جور ديگرى درباره آنان فكر مى كنند , تظاهر دشمن به دوستى با مسلمانان, آنان را غافل نكند و موجب نگردد كه آنان دشمن را دوست پندارند و به او اطمينان كنند. مسلمان همواره بايد بداند كه عضو جامعه اسلامى است, جزئى است از اين كل جزء يك كل و عضو يك پيكر بودن خواه ناخواه شرايط و حدودى را ايجاب مى كند غير مسلمان عضو يك پيكر ديگر است عضو پيكر اسلامى روابطش با اعضاى پيكر غير اسلامى بايد به نحوى باشد كه لااقل با عضويتش در پيكر اسلامى ناسازگار نباشد, يعنى به وحدت و استقلال اين پيكر آسيبى نرسد پس خواه ناخواه نمى تواند روابط مسلمان با غير مسلمان با روابط مسلمان و مسلمان يكسان و احيانا از آن نزديكتر باشد روابط دوستانه و صميمانه مسلمانان با يكديگر بايد در حدى باشد كه عضويت در يك پيكر و جزئيت در يك كل, ايجاب مى كند ولاء منفى در اسلام عبارت است از اينكه يك مسلمان همواره در مواجهه با غير مسلمان بداند با اعضاى يك پيكر بيگانه مواجه است و معنى اينكه نبايد ولاء غير مسلمان را داشته باشد اين است كه نبايد روابط مسلمان با غير مسلمان در حد روابط مسلمان با مسلمان باشد به اين معنى كه مسلمان عملا عضو پيكر غير مسلمان قرار گيرد و يا به اين شكل درآيد كه عضويتش در پيكر اسلامى به هيچ وجه در نظر گرفته نشود. 🔸پس منافاتى نيست ميان آنكه مسلمان به غير مسلمان احسان و نيكى كند و در عين حال ولاء او را نپذيرد , يعنى او را عضو پيكرى كه خود جزئى از آن است نشمارد و بيگانه وار با او رفتار كند , همچنانكه منافاتى نيست ميان ولاء منفى و اصل بشر دوستى و رحمت براى بشر بودن لازمه بشر دوستى اين است كه انسان به سرنوشت و صلاح و سعادت واقعى همه انسانها علاقه مند باشد به همين دليل هر مسلمانى علاقه مند است كه همه انسانهاى ديگر , مسلمان باشند و هدايت يابند, اما وقتى كه اين توفيق حاصل نشد, ديگران را كه چنين توفيقى يافته اند نبايد فداى آنان كه توفيق نيافته اند كرد و اجازه داد كه مرزها در هم بريزد و هر نوع فعل و انفعالى صورت گيرد... 🔻اسلام در مورد يك جامعه فاسد و اصلاح نشده كه در آن كفر و نادانى حكومت مى كند , از طرفى دستور جهاد مى دهد تا ريشه فساد را بر كند: «و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة «آنان را بكشيد تا فتنه از ميان برود» (بقره/193) 🔰 و از طرف ديگر دستور احتياط و اجتناب مى دهد كه مردم روى دلشان را به روى آنان باز نكنند تا جامعه و بشريت سالم بماند, و اين با بشر دوستى كوچكترين منافاتى ندارد. طبيعت انسان دزد است و ضبط و گيرندگى از جمله خواص انسانى است, و چه بسا ناخودآگاه افكار و انديشه هاى ديگران را در لوح خويش ثبت كند. 📖 قرآن مى فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا لا تتخذوا عدوى و عدوكم اولياء تلقون اليهم بالمودة و قد كفروا بما جائكم من الحق» اى كسانى كه ايمان آورده ايد! دشمن من و دشمن خودتان را [( ولى )] نگيريد كه دوستى بر آنان افكنيد و حال اينكه به حقى كه شما را آمده است كافر شده اند تا آنجا كه مى فرمايد: «ان يثقفوكم يكونوا لكم اعداء و يبسطوا اليكم ايديهم و السنتهم بالسوء و ودوا لو تكفرون» اگر به شما دست يابند , دشمنانتان هستند و دست و زبانشان را به بدى به سوى شما مى گشايند و دوست دارند كه كافر شويد. (ممتحنه/1و2) 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom
💠 در اينجا قرآن سر لزوم اجتناب واحتياط از بيگانه را اين مى داند كه آنها دوست دارند ديگران نيز به كيش وآيين آنها در آيند مگر صرف دوستى و تمايل آنها به اين كار چه خطرى را به همراه دارد؟ اينجا قرآن منشا اصلى خطر را گوشزد مى كند آنها وقتى دوست دارند, تنها دوستى و تمايلشان نيست بلكه براى نيل به اين هدف مى كوشند و از هر راهى جديت مى كنند همه اينها ايجاب مى كند كه روابط مسلم با غير مسلم محتاطانه باشد, مسلمان از خطر غافل نماند , فراموش نكند كه عضو يك جامعه توحيدى است وآن غير مسلم عضو يك پيكر و جزء يك اجتماع ديگر است , اما هيچيك از آنها ايجاب نمى كند كه مسلمان با غير مسلمان بكلى قطع ارتباط كند, روابط اجتماعى و اقتصادى و احيانا سياسى نداشته باشد البته همه مشروط است كه منطبق با مصالح كلى جامعه اسلامى بوده باشد» (کتاب شش مقاله/ رساله ی ولاءها و ولایتها/ص145 الی150) 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐https://eitaa.com/negahe_dovom