13890616_3637.mp3
1.52M
🔊 میخواهند انقلاب را زمین بزنند.
مسئلهی انرژی هستهای بهانه است. آن کسانی که خیال میکنند اگر ما مسئلهی انرژی هستهای را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا میکنند. مسئلهی انرژی هستهای را مطرح میکنند، مسئلهی حقوق بشر را مطرح میکنند، مسائل گوناگون را مطرح میکنند، که اینها بهانه است. مسئله، مسئلهی فشار است، میخواهند یک ملت را به زانو در بیاورند؛ میخواهند انقلاب را زمین بزنند.
یکی از کارهای مهم همین تحریم اقتصادی است. میگویند ما طرفمان ملت ایران نیست! دروغ میگویند؛ اصلاً طرف، ملت ایران است. تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار تحریم قرار میگیریم؛ رابطهی ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود. هدف اصلاً این است. البته ملت ما را نمیشناسند؛ مثل همهی موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده.
میخواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، ای ملت! آزاد کردهای. این ملت راه را پیدا کرده. اصلاً محاسباتشان اشتباه است؛ نمیفهمند چه کار باید بکنند و چه کار دارند میکنند. خب، اما فشار میآورند؛ فشار اقتصادی از راه تحریمها.
بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور،۱۳۸۹/۰۶/۱۶
#انرژی_هسته_ای
#شهید_فخری_زاده
#بشنوید
🆔@manaar_ir
نهضتِ روایت
✍ پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید محسن فخریزاده حضرت آیتالله خامنهای رهب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت و فقدان دانشمند برجسته و ممتاز هستهای و دفاعی جناب آقای محسن فخریزاده، بر مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت و همچنین لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی این شهید تأکید کردند.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت نماهنگ «شهیدِ مُحسن» را منتشر میکند.
#ببینید
نهضتِ روایت
📽 مانورِ تجمّل #ببینید
🗒 بازی کثیف تجمّل
✍️ زهرا نجاتی،طلبه سطح دو و مبلغه حوزه علمیه
تجملگرایی، بازی کثیفی است که در طی سالهای پس از انقلاب توسط برخی مسئولین جمهوری اسلامی، کلید خورده است.
اگرچه آلوده شدن به تجمل برخلاف مواضع رهبری و تذکرات مداوم و دردمندانه ایشان است اما حقیقت تلخ این است که در سالهای دولت سازندگی ازجمله بدعتهایی که توسط برخی مسئولین رواج پیدا کرد، تجملگرایی بود. تا جایی که رئیسجمهور وقت و امامجمعه موقت تهران سال ۱۳۶۸ در خطبههای نماز جمعه با صراحت مردم و مسئولین را دعوت به تجملگرایی کرد.
مرحوم هاشمی رفسنجانی در 9 آذر 1369 بیان داشت:
«اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" رویآورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب مسئولین وظیفهدارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان "ملتی مفلوک" جلوه نکنیم لازم است تا "جلوههایی از تجمل" در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رؤیت شود»
او سپس ترویج این فرهنگ را در دولت خود با انتقال دولت به کاخ سعدآباد و هزینهسازیهای چندمیلیونی برای وزارتخانهها آغاز کرد.
این طرز تفکر هاشمی رفسنجانی در دولت بعدی که پدرخواندهاش نیز شمرده میشد، با تمام قدرت پیگیری شد و پس از رسوب در زندگی مسئولین، طبق فرمول "الناس علی دین ملوکهم", بهتدریج در بدنه اجتماع رخنه کرد. تلویزیون، مجلات و پیامهای بازرگانی، همه به کمک آمدند تا این فرهنگ غلط جای پایش را محکم کند.
تا جایی که دامن تعداد قابلتوجهی از مسئولین، مذهبیها و حتی برخی مردم کم برخوردار را هم گرفت.
شاید بتوان گفت بخشی از نارضایتیها نسبت به وضع اقتصادی موجود، از همین سبک زندگی تجملی و توقعات بالا سرچشمه گرفته است.
اما جستجوی کوتاهی در میان سخنان رهبری خطاب به مسئولین و عموم مردم در چند سال اخیر و درهمان سالهای آغاز تجملگرایی، نشان از موضع مخالف ایشان دارد.
بهعنوانمثال ایشان دوم آذر 1368، میفرماید:"اینجانب از اینکه کسانی میکوشند تا در میان مردم ما رسم تجملگرایی و اسراف و ولخرجی را شایع کنند، شدیداً نگران و متأسفم و از اینکه مردم فداکار و انقلابی ایران در امور شخصی به مصرفگرایی سوق داده شوند و قناعت انقلابی را از یاد ببرند، به خدا پناه میبرم".
آیتالله خامنهای در خلال سالهای ۷۴ تا ۹۸ بهصورت پیوسته درباره نفوذ تجمّل در زندگی مسئولین و مردم هشدار داده و سخن قرآن و اهلبیت علیهمالسلام را در نکوهش این فرهنگ ناصواب یادآوری فرمودهاند. اینهمه در حالی است که تاکنون مستندات مختلفی از اصرار رهبر انقلاب بر ساده زیستی خود و خانواده ایشان مطرحشده است.
بیشک مسابقه تجمّل و اشرافی گری فشار روانی شدیدی بر جامعه ایجاد میکند و در این بازی تلخ مردم قربانی خواهند شد.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
نهضتِ روایت
🗒 بازی کثیف تجمّل ✍️ زهرا نجاتی،طلبه سطح دو و مبلغه حوزه علمیه تجملگرایی، بازی کثیفی است که در ط
📋 شرح و توضیح درباره یک یادداشت
✍️ سردبیر مَنار
بعد از انتشار یادداشت "بازی کثیف تجمّل"، کاربر محترمی پیغام داده است که این حرفها تهمت به مرحوم هاشمی رفسنجانی است و از این قطعه تصویری نیز نمیشود چنین چیزی را برداشت کرد.
ما برای روشنتر شدن ابعاد ماجرا و پرهیز از قضاوت یکجانبه مستنداتی را برای آشنایی بیشتر با مدعای نویسنده یادداشت در اختیار کاربران کانال منار قرار میدهیم. بیان این نکته نیز لازم است که سیاستِ مَنار تبیین و تحلیل اندیشه امامین انقلاب در موضوعات مختلف است و هدف نویسنده یادداشت مورد نظر هم نقدی درباره بی توجهی به فرامین رهبر انقلاب در موضوع تجمّل گرایی و اشرافی گری بوده است.
1- این خطبه در تاریخ 9 آذر 1369 ایرادشده که نویسنده یادداشت "بازی کثیف تجمّل" بر اساس برخی اطلاعات موجود،تاریخ آن را بهاشتباه 18 آبان 1368 درج کرده است و ما نیز تاریخ را اصلاحکردهایم.
2- مردادماه 1399 مستندی به نام "رؤیای آجری" از تلویزیون پخش میشود که بهصورت تحلیلی و مبتنی بر اسناد و تصاویر دیده نشده، سیاستگذاریِ مسکن در ایران را از زمان پهلویها تا امروز بررسی کرده است.
به گزارش رجا نیوز، بعد پخش قسمتهای مربوط به سیاستگذاری مسکن در دوران سازندگی جریان نزدیک به مرحوم هاشمی تحت این عنوان که مستند «رؤیای آجری» شخصیت و عملکرد رئیس دولت پنجم و ششم را تحریف کرده است نسبت به پخش این مستند اعتراض کردند.
ازجمله محسن هاشمی نیز به مطالب پخششده در مورد پدرش اعتراض میکند و معتقد است هاشمی هرگز درباره تجمّل گرایی مسئولان سخنی نگفته است و آنچه در خطبه موردنظر بیانشده تنها درباره اهمیت به آراستگی مساجد بوده است.
3- مهدی نصیری _مدیرمسئول وقت روزنامه کیهان_ خاطرات خود را از آن ماجرا چنین روایت میکند:
"آقای هاشمی اگرچه از مانور تجمل نمازگزاران سخن گفته بود (که در توصیههای دینی به آن اشارهشده) و حرفی از مانور تجمل مسئولان نزده بود اما وقتی این موضوع بلافاصله پس از بخش آغازین حرفهایش درباره ضرورت سکونت متدینین و حزباللهیها در مناطق لب دریا و شمال شهر مطرح شد، طبعاً این نتیجه گرفته شد که او دارد از ضرورت مانور تجمل و اشرافی گری متدینان و سخن میگوید که از نتایج قهری آن تشویق مسئولان کشور ـ که دستشان به بیتالمال میرسید ـ به رفتن به سمت رفاه و اشرافی گری و کسب ثروت بود. این خطبه با واکنشهای انتقادی تندی در مطبوعات و مجلس مطرح شد و ما در روزنامه کیهان دو مطلب در انتقاد از آن درج کردیم. یکی مقاله آقای حسین شریعتمداری با عنوان «دو گام ناپیموده» بود (که آن روزها برای کیهان یادداشتهایی را مینوشت) که در کمال احترام به آقای هاشمی بود و دیگر مطلب طنزی بود که من با عنوان «مانور تجمل» و امضای ذرهبین چی نوشتم و سخنان هاشمی را نقد کردم."
4- 10 مرداد 1395 سایت مشرق نیوز گزارشی با عنوان "هاشمی رفسنجانی چگونه اشرافیت را به مدیران دولتی تعلیم داده است؟" منتشر کرده است که اگرچه باز تاریخ ایراد خطبه اشتباه بیانشده اما بر اساس خاطرات روزنوشت هاشمی رفسنجانی مستنداتی را در مورد اعتقاد او به تجمّل گرایی انتشار داده که قابلتأمل است.
5- برای شناخت ابعاد بیشتر حاکمیت تفکّر اشرافی گری و تجمّل گرایی در دوران دولت سازندگی پیشنهاد میکنیم دو مستند "هاشمی زنده است" و "شورش علیه سازندگی" و این قطعه تصویری را ببینید.
#یادداشت
#سخن_سردبیر
🆔@manaar_ir
به مناسبت دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس
مجلس باید مجلسی باشد که بتواند در مقابل زورگوییها و زیاده خواهیها و مرعوب کردنها و تطمیع کردنهای قدرتمندان جهانی بایستد و مصالح کشور و ملت را محاسبه کند و دنبال آن برود. امام رضواناللهعلیه بارها اسم «مدرّس» را میآوردند. مگر خصوصیت مدرّس چه بود؟ از مدرّس عالِمتر هم داشتیم. مدرّس خصوصیت عمدهاش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد. همان وقتی که علیالظّاهر فضا را بر ضدّ او آنچنان متشنّج کرده بودند که علیهش شعار میدادند، او ایستاد و حرف خودش را زد. این خصوصیت یک نماینده خوب در مجلس است.
بیانات در دیدار کارگزاران حج،۱۳۷۸/۱۱/۲۶
#عکس_نوشته
🆔@manaar_ir
✳️ میرزا کوچک خان یک روحانی است ✳️
میرزا کوچک - همین طور که اشاره کردید - یک روحانی است، یک طلبه است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد برای ما از سالها پیش که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست. این را مرحوم پدرم نقل میکرد از مرحوم آ سیّد علیاکبر مرعشی - که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمّد خیابانی بود - که او از بزرگان علمایی بود که منزوی بود در تهران؛ او گفته بود که میرزا کوچک درس میرزا را درک کرده.
به نظرم نمیآید این خیلی قابل تأیید باشد، زیرا که سنّ میرزا کوچک در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد که ایشان توانسته باشد درک کند مرحوم میرزای شیرازی را؛ لکن در اینکه طلبه بوده، در اینکه روحانی بوده، هیچ شکّی نیست؛ در حوزهی خودِ رشت، بزرگانی هم در آن وقت بودهاند که میتوانسته از آنها استفاده کند، در این هیچ تردیدی نیست. بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است.
💠 بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت میرزا کوچکخان جنگلی ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
📅 یازدهم آذرماه سالگرد شهادت یونس استاد سرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی_مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل_
#تقویم_تاریخ
#میرزا_کوچک_خان_جنگلی
#انقلاب_مشروطه
🆔@manaar_ir
نهضتِ روایت
به مناسبت دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس مجلس باید مجلسی باشد که بتواند
📋 مجلس از نگاه رهبر انقلاب
✍️ مجتبی میرزایی، معاون پژوهش حوزه علمیه امام زینالعابدین (علیهالسلام)، شعبه انصار المهدی (ارواحنا فداه)
"اگر قانون، درست و بسنده و قابلاجرا باشد و از ضمانتهای اجرایی آن بهدرستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست مییابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن."
این جمله بخشی از پیام رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
بهراستی جایگاه مجلس چیست که ایشان از آن تعبیر به شأن والا و تکلیف حیاتی و مهمّ میکنند؟
در ادامه بر اساس بیانات آیتالله خامنهای در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس و همچنین پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم، به برخی از شئون مجلس یازدهم اشاره میکنیم که قابل انطباق با ویژگیهای اصحاب پیغمبر اکرم (صلیالله علیه و آله) است.
1- مجلس پیشانی پیکره انقلاب
رهبر انقلاب، در پیام صادره به مناسبت شروع به کار مجلس یازدهم، مردمسالاری دینی را بهمنزله یک پیکره در نظر گرفتهاند که پیشانی آن، مجلس شورای اسلامی است و مجلس را پیشانی درخشان و باشکوه پیکره مردمسالاری اسلامی میدانند و اینیک شأن بالا محسوب میشود.
همانگونه که خداوند نشانه شناختیاران رسولالله (صلیالله علیه و آله) را، شناخت از سیما و چهره درخشان و نورانی و پیشانی آنان برمیشمارد: «سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ.» (سوره فتح، آیه ۲۹).
رهبر انقلاب اسلامی نیز مجلس را بهعنوان پیشانی پیکره انقلاب برمیشمارند که بیننده این پیکره با مشاهده پیشانی آن_یعنی مجلس_ پی به محتوا و حقیقت این پیکره میبرد.
شاید دلیل آنکه امام خمینی (رضوانالله علیه) مجلس را رأس امور میدانستند نیز همین باشد که مجلس مثل پیشانی برای یک پیکره است.
2- انسجام داخلی و اتحاد در برخورد با دشمنان
مقام معظم رهبری از دیگر شئون بالای مجلس را حفظ انسجام داخلی میدانند. ایشان قائلاند که مجلس و نمایندگان باوجود اختلافنظرها و اختلافسلیقههایی که با دولتمردان دارند، اما لازم هست که بین یکدیگر اتحاد کلمه داشته و در مقابل کفار و دشمنان یکصدا و یککلام بلند و محکم اظهارنظر کنند.
این ویژگی درواقع همان وصف یاران پیغمبر خاتم است که قرآن آن را چنین توصیف میکند: «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ». (سوره فتح، آیه 29). مؤمنین با یکدیگر مهرباناند اما با کفار رفتار خشن دارند.
3- عبادت و خدمتگزاری
پیامبر اکرم (صلواتاللهعلیه و آله) خدمت به مردم را در کنار ایمان به خدا میدانند و میفرمایند که هیچ خیری بالاتر از این دو نیست. (تحف العقول، ص 35).
بر همین اساس حضرت آیتالله خامنهای کار برای خدا و خدمت به مردم را از دیگر شئون والای مجلس میدانند. ایشان کار برای خدا را اینگونه تعریف میکنند:
"برای خدا، یعنی حقیقتاً با نیّت خالص، تصمیم بگیرید برای مردم کارکنید. اسیر جَو و مانند این چیزها هم نشوید".
قرآن کریم یاران پیغمبر اکرم را همیشه به دنبال فضل و رحمت و خشنودی خداوند معرفی میکند. «یبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا». (سوره فتح، آیه 29) چه از طریق رکوع و سجود و عبادت خداوند و چه از طریق خدمت به بندگان خدا.
4- مایه امید مردم
انتخابات مجلس یازدهم در شرایط بد اقتصادی و کرونایی رخ داد و بسیاری به دنبال مأیوس سازی مردم از تحقق مجلسی قوی بودند؛ اما بااینوجود مردم امید خود را به مجلس از دست ندادند و این همان شأن بالای مجلس است که نقطه امید مردم برای حلّ مشکلات اقتصادی و معیشتشان است.
مقام معظم رهبری دراینباره میفرمایند:
"مجلس یازدهم، مجلس امید و انتظار مردم است، نقطه امید مردم و مظهر امید مردم است".
اصحاب پیغمبر اکرم (صلواتاللهعلیه و آله) بیشترشان جوانانی بودند که هیچکسی انتظار و امید ایجاد حکومت اسلامی بهواسطه آنها را نداشت؛ اما با عنایت و فضل الهی نور امید را در دل تمامی مستضعفین روشن کردند. «مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یعْجِبُ الزُّرَّاعَ». (سوره فتح، آیه 29).
جوانان انقلابی که اکنون در مجلس یازدهم بر کرسی نمایندگی نشستهاند میتوانند و باید با بهرهگیری از تجربیات گذشته و استفاده از نظرات کارشناسی باسابقه مجلسی پویا و پرکاربرد و قوی را شکل بدهند و انقلابی بودن مجلس را در مقابل چشمها برجسته سازند.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
📣 فردا در مَنار می خوانید:
📝 باید آدم باشید
🗂 تبیین و بررسی جایگاه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
🔰 به مناسبت دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس
🆔@manaar_ir