eitaa logo
خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی
213 دنبال‌کننده
114 عکس
179 ویدیو
33 فایل
دبیر استانی جشنواره رسا: حجت الاسلام دکتر خیری رابط استانی جشنواره رسا: حجت الاسلام خلیلی آدرس دبیرخانه: روبروی بیمارستان امام رضا (ع). ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. طبقه۳. اتاق ۳۱۰. تلفن دبیرخانه: ۰۴۱۳۱۷۷۱۱۳۹
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب تحکیم خانواده در نهج البلاغه-منبع رشته کتابخوانی -ویژه کارکنان و خانوداده اساتید و خانواده کارکنان.pdf
3.07M
📌منبع رشته کتابخوانی 🔺کتاب تحکیم خانواده در نهج البلاغه 💠مخاطبین: 👈کارکنان 👈خانواده اساتید و کارکنان 📆 تاریخ آزمون:دوشنبه ۳۰ مهر ماه ساعت ۱۳ 🔰محدوده مرحله دانشگاهی: 👈 از اول کتاب تا آخر فصل اول 🔰محدوده مرحله استانی: 👈از اول کتاب تا آخر فصل پنجم 🔰محدوده مرحله ملی : 👈کل کتاب _______________________ 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
کتاب سیری در نهج البلاغه-منبع رشته کتابخوانی- ویژه دانشجویان.pdf
1.63M
📌منبع رشته کتابخوانی 🔺کتاب سیری در نهج البلاغه استاد شهید مرتضی مطهری 💠 مخاطبین: 👈دانشجویان 📆 تاریخ آزمون مرحله دانشگاهی: 👈۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ 🔰محدوده مرحله دانشگاهی: 👈 از اول کتاب تا آخر بخش سوم 🔰محدوده مرحله استانی: 👈از اول کتاب تا عنوان زهد و پارسایی در فصل ششم 🔰محدوده مرحله ملی : 👈کل کتاب ___________________ 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۷.mp3
2.01M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 7️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (7) 🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🔻چهارمین وصف خباب بن ارت در زبان مولا علی (علیه السلام)، رضایت از خداست. 💠 اولاً باید بدانیم که رضایت از خدا، چه اهمیت و جایگاه و ارزشی دارد. مولا علی(علیه السلام) در حکمت ۴ نهج‌البلاغه فرمودند: «نِعمَ القَرینُ الرِّضیٰ» " بهترین همنشین انسان، رضایت از آن چیزی است که خدا حکم کرده است. " 🔻یا در حکمت ۴۴ فرمود: «طوبیٰ لِمَن رَضیَ عَنِ الله»؛ "خوشا به حال کسی که از خدا راضی باشد." 💠 مطلب دوم، فلسفه آزمون های الهی در اموال و اولاد است که رضایت یا عدم رضایت از خدا شناخته شده است. حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۹۳ می فرماید: «خداوند در قرآن فرموده است: (همانا اموال و اولاد شما مایه فتنه و آزمایش شمایند.) و معنای آن این است که خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان می آزماید، تا معلوم شود چه کسی نسبت به رزق و روزی اش راضی و خرسند است و چه کسی ناراضی است. اگرچه خداوند سبحان به انسان‌ها از خودشان آگاه تر است، اما با این آزمایش قرار است افعالی که به واسطه آن افعال، مستحق ثواب و عقاب می شوند، از آنها آشکار شود. (بعد توضیح می دهند) به خاطر اینکه بعضی از انسان ها فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمی پسندند و بعضی دیگر فراوانی اموال را دوست دارند و از کاهش سرمایه نگرانند.» 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
[ Photo ] ✨مولای من ،براى پشت ميزنشينان و رؤسا و مسؤولان ما مطلبى بفرماييد. فَلَا تَنَافَسُوا فِي عِزِّ الدُّنْيَا وَ فَخْرِهَا وَ لَا تَعْجَبُوا بِزِينَتِهَا وَ نَعِيمِهَا وَ لَا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرَّائِهَا وَ بُؤْسِهَا، فَإِنَّ عِزَّهَا وَ فَخْرَهَا إِلَى انْقِطَاعٍ وَ إِنَّ زِينَتَهَا وَ نَعِيمَهَا إِلَى زَوَالٍ وَ ضَرَّاءَهَا وَ بُؤْسَهَا إِلَى نَفَادٍ، وَ كُلُّ مُدَّةٍ فِيهَا إِلَى انْتِهَاءٍ وَ كُلُّ حَيٍّ فِيهَا إِلَى فَنَاءٍ. أَوَلَيْسَ لَكُمْ فى آثارِ اْلاَوَّلِينَ مُزْدَجَرٌ وَ فى آبائِكُمْ اَلْماضينَ تَبْصِرَةً وَ مُعْتَبَرٌ اِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ! اَوَلَمْ تَرَوُا اِلَى الْماضينَ مِنْكُمْ لا يَرْجِعُونَ وَ اِلَى الْخَلَفِ الْباقِينَ لا يَبْقُونَ. (اى مسؤولان مقام پرست) پس براى به دست آوردن عزت و فخر دنيا، به رقابت ناشايست نپردازيد، و به زينت و نعمت هاى دنيا دل خوش ننماييد، و از دشوارى ها و سختى هايش شيون به راه نيندازيد، زيرا عزت و فخر دنيا رو به انقطاع، و زينت ها و نعمت هايش رو به زوال، و دشوارى ها و سختى هاى آن رو به فنا و نابودى است. و هر مدتى در اين دنيا رو به پايان است، و هر زنده اى در آن رو به فنا. آيا براى شما در آثار گذشتگان عامل جلوگيرى از ارتكاب فساد وجود ندارد؟ و آيا در سرگذشت نياكانتان اگر تعقّل كنيد، عامل بينايى و عبرت نمى بينيد؟ آيا نمى بينيد كه گذشتگان بر نمى گردند؟ و آيا نمى بينيد كه جانشينانى كه از آنان مانده اند، بقايى ندارند؟ خطبه 99 نهج البلاغه https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (8) 🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🔻 مطلب سوم درباره رضایت از خدا، آثار و برکات آن است. مولا علی (علیه السلام) دو اثر را برای رضایت نسبت به آنچه خدا رزق و روزی ما کرده، بیان می کنند. 🔹 اول دفع حزن و افسردگی است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « وَ مَن رَضِیَ بِرِزقِ اللهِ لَم یَحزَن علیٰ مَا فَاتَه» ؛ " کسی که به روزی خدا خشنود باشد، بر آنچه از دستش رفته است، ناراحت و اندوهگین نشود." 🔹 دوم رفع فقر است؛ که در حکمت ۳۷۱ فرمود:« لا مالَ أذهَبُ لِلفاقَه مِنَ الرِّضیٰ بِالقُوتِ » ؛ " هیچ مالی در فقر زدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست. " 🔵 مطلب چهارم، راه های کسب رضایت از زندگی است. مولا علی علیه السلام چند چیز را راه رسیدن به رضایت از زندگی بیان کردند: 🔸 اول، زیاد یاد مرگ کردن است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « مَن أکثَرَ مِن ذِکرِ المَوتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنیا بِالیَسیر» ؛ " هرکس فراوان به یاد مرگ باشد، در دنیا به اندک چیزی خشنود است." 🔸 دوم، چشم بستن بر دردها و آزار هایی است که دیگران به انسان می رسانند. در حکمت ۲۱۳ می فرمایند: " چشمت را بر دردها و آزارها ببند، تا ابد راضی و خشنود خواهی شد. " 🔸 و سوم، دشمنی با فاسقان و غضب برای خداست که یکی از ارکان چهارگانه جهاد شناخته شده است. حضرت در حکمت ۳۱ می فرمایند: « شَنِئَ الفاسِقینَ وَ غَضِبَ لِلهِ، غَضِبَ اللهُ لَه وَ أرضَاهُ یوم القیامَه» ؛ " کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خدا خشم گیرد، خدا هم به خاطر او به خشم می آید و روز قیامت او را خشنود سازد." 🔸 و نکته پایانی هم اینکه، اهل بیت (علیهم السلام)، اسوهٔ رضایت از خدا هستند. حضرت در خطبه ۳۷ بند دوم می‌فرمایند:«رَضِینا عَنِ اللهِ قَضاءَه» ؛ " ما از خدا و در برابر هر آنچه حکم کند، راضی هستیم. " 🎙حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۳ قسم ۸.mp3
2.96M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 8️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️توصیف امیرالمؤمنین از ارتباط خودش با پیامبر اکرم ⚫️خطبه 210 نهج البلاغه 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟ز🌟✨جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال خادمین نهضت نهج البلاغه استان آذربایجان شرقی بپیوندید. https://eitaa.com/nehzatnahjolbalageh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اباصلت هروی گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود: والله ما منّا إلّا مقتول شهید، فقیل له: و من یقتلک یا ابن رسول الله؟ قال: شرّ خلق الله فی زمانی یقتلنی بالسمّ، ثم یدفننی فی دار مضیقة وبلاد غربة، ألا فمن زارنی فی غربتی کتب الله تعالی له أجر مأة الف شهید و مأة ألف صدیق و مأة الف حاج و معتمر ومأة ألف مجاهد، وحشر فی زمرتنا و جعل فی الدرجات العلی فی الجنة رفیقنا (شیخ صدوق، 1404ق، ج1، ص287). به خدا سوگند همه ما خاندان و امامان کشته و شهید خواهیم شد. به امام عرض شد: «ای فرزند رسول خدا! چه کسی شما را می کشد»؟ حضرت فرمود: «بدترین خلق خدا در زمان من، مرا با سم می کشد. سپس در خانه غربت و شهر غریب دفن می گردم. آگاه باشید، کسی که مرا در غربتم زیارت کند، خداوند متعال برای او پاداش صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حاجی و عمره گزار و صد هزار مجاهد را می نویسد و در زمره ما خاندان محشور می شود و در درجات بالای بهشت رفیق و همراه ما قرار داده می شود».
مُوسَی بْنُ سَیَّارٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ الرِّضَا علیه السلام وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَی حِیطَانِ طُوسَ وَ سَمِعْتُ وَاعِیَةً فَاتَّبَعْتُهَا فَإِذَا نَحْنُ بِجَنَازَةٍ فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهَا رَأَیْتُ سَیِّدِی وَ قَدْ ثَنَی رِجْلَهُ عَنْ فَرَسِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ نَحْوَ الْجَنَازَةِ فَرَفَعَهَا ثُمَّ أَقْبَلَ یَلُوذُ بِهَا کَمَا تَلُوذُ السَّخْلَةُ بِأُمِّهَا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیَّ وَ قَالَ یَا مُوسَی بْنَ سَیَّارٍ مَنْ شَیَّعَ جَنَازَةَ وَلِیٍّ مِنْ أَوْلِیَائِنَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ لَا ذَنْبَ عَلَیْهِ حَتَّی إِذَا وُضِعَ الرَّجُلُ عَلَی شَفِیرِ قَبْرِهِ رَأَیْتُ سَیِّدِی قَدْ أَقْبَلَ فَأَخْرَجَ النَّاسَ عَنِ الْجَنَازَةِ حَتَّی بَدَا لَهُ الْمَیِّتُ فَوَضَعَ یَدَهُ عَلَی صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ أَبْشِرْ بِالْجَنَّةِ فَلَا خَوْفَ عَلَیْکَ بَعْدَ هَذِهِ السَّاعَةِ. فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ هَلْ تَعْرِفُ الرَّجُلَ فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا بُقْعَةٌ لَمْ تَطَأْهَا قَبْلَ یَوْمِکَ هَذَا فَقَالَ لِی یَا مُوسَی بْنَ سَیَّارٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّا مَعَاشِرَ الْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَیْنَا أَعْمَالُ شِیعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا کَانَ مِنَ التَّقْصِیرِ فِی أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اللَّهَ تَعَالَی الصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا کَانَ مِنَ الْعُلُوِّ سَأَلْنَا اللَّهَ الشُّکْرَ لِصَاحِبِهِ . ✳️ موسی بن سیار می‌گوید: من در خدمت حضرت رضا علیه السّلام بودم و وارد کوچه‌های طوس شدیم. ناگاه سر و صدایی شنیدم و از پی آن صدا رفتم. دیدم جنازه ای است. همین که چشمم به جنازه افتاد، دیدم که حضرت رضا علیه السّلام پای از رکاب خارج کرد، پیاده شد، به طرف جنازه رفت و جنازه را بلند کرد! آن حضرت مثل بره‌ای که به مادرش بچسبد به آن جنازه چسبیده بود. بعد به من فرمود: ای موسی بن سیار! هر کس جنازه یکی از دوستان ما را تشییع کند، آنچنان گناهانش می‌ریزد که گویی تازه از مادر متولد شده و گناهی برایش نمی‌ماند. سپس همان طور رفت تا آن جنازه را کنار قبر گذاشتند. در این موقع امام علیه السّلام جلو رفت و مردم را از اطراف جنازه دور کرد تا میت را مشاهده کرد. پس دست روی سینه اش گذاشت و فرمود: ای فلانی پسر فلان کس! تو را به بهشت بشارت می‌دهم! پس از این ساعت دیگر ترسی بر تو نیست. عرض کردم: فدایت شوم! آیا این مرد را می‌شناسی؟ به خدا قسم تا امروز به این سرزمین پا نگذاشته‌ای! ⚡️فرمود: موسی! مگر نمی‌دانی اعمال شیعیان هر صبح و شام بر ما ائمه عرضه می‌شود؛ هر کوتاهی که داشته باشند از خدا درخواست می‌کنیم از آن چشم پوشی نماید و هر کار نیک که داشته باشند، از پروردگار تقاضا می‌کنیم پاداش آنها را بدهد. 📘بحار الأنوار ج ۴۹ ص ۹۹ ح ۱۳ 📙مناقب آل أبی طالب ج ۴ ص ۳۴۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌓 داستان ضامن آهو؛ حقیقت یا افسانه؟! ✍ دکتر احمد مهدوی دامغانی(ره) 🔸ضامن آهو، یکی از القابی است که در میان توده مردم به امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است، و حتی برخی از محققان این لقب را برگرفته از داستان‌های گوناگونی می دانند که در کتب تاریخی نقل شده است که مشهورترین آن بدین صورت می باشد که: 🔹روزی صیادی در بیابان طوس آهویی را دنبال می کند. اتفاقاً امام رضا علیه السلام در آن نواحی تشریف فرما بودند و آهو به امام پناه می برد، امام حاضر می شود مبلغی را به آن شکارچی بپردازد تا او آهو را آزاد سازد ولی صیاد نمی پذیرد. در این هنگام آهو به زبان می آید و به امام عرض می کند که من دو بچه ی شیری دارم که گرسنه اند و چشم براهند و حالا شما ضمانت مرا نزد این ظالم بفرمائید که بروم و بچگانم را شیر بدهم و برگردم و خود را تسلیم صیاد کنم. امام هم ضمانت آهو را می کند و آهو می رود و به سرعت بر می گردد ، شکارچی که این وفای به عهد آهو را می بیند و وقتی می فهمد که ضامن آهو، امام علیه السلام می باشند، منقلب می شود و آهو را آزاد می کند. 🔸اما آنچه که در منابع روایی معتبر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است داستانی متفاوت و در عین حال معقول و موجه می باشد که علامه مجلسی (ره) آن را از برکات قبر آن امام همام دانسته و از آن به عنوان "برکات رضویه" یاد کرده است. ایشان این داستان را از کتاب شریف « عیون اخبار الرضا » تألیف عالم و محدث بزرگ شیعه شیخ صدوق نقل کرده. 🔹بدین ترتیب که ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسی که حاکم طوس بوده روایت کرده : « در روزگار جوانی نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه متعرض زائران می شدم و لباس ها و خرجی و نامه ها و حواله هایشان را به ستیزه می ستاندم روزی به شکار بیرون رفتم و یوزی را به دنبال آهویی روانه کردم، یوز هم چنان دنبال آهو می دوید تا به ناچار آهو را به پای دیواری پناهید و آهو ایستاد و یوز روبرویش ایستاد ولی به او نزدیک نمی شد هرچه کوشش کردیم که یوز به آهو نزدیک شود یوز نمی جست و از جای خود تکان نمی خورد ولی هر وقت که آهو از جای خود دور می شود یوز هم او را دنبال می کرد اما همین که به دیوار پناه می برد یوز باز می گشت تا آنکه آهو به سوراخ لانه مانندی در دیوار آن مزار داخل شد من وارد رباط ( تعبیر جالبی از مزار امام رضا علیه السلام در آن عصر) شدم و از ابی نصر مقری (خادم مزار) پرسیدم که آهویی که هم الان وارد رباط شد کجاست؟ او گفت: ندیدمش. آن وقت به همان جایی که آهو داخلش شده بود در آمدم و پشگل های آهو و رد پیشابش را دیدم ولی خود آهو را ندیدم .پس با خدای تعالی پیمانه بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان در نیایم و از آن پس هر گاه کار دشواری به من روی می آورد و گرفتاری پیدا می کردم بدین مشهد روی و پناه می آوردم... و هیچ گاه از خدای تبارک و تعالی در آن جا حاجتی نخواستم مگر آن که حق تعالی آن حاجت را برآورد ....» 🔹به هر صورت، ظاهراً اصل داستان و روایتی که سبب ملقب ساختن حضرت امام علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به «ضامن آهو» شده است، باید همین داستان باشد؛ و به قراری که ملاحظه شد، داستان کاملاً واقعی؛ موجه و معقول به نظر می‌رسد و نه تنها منافاتی با ویژگی رئوف و مهربانی امام ع که در داستان معروف مورد نطر هست ندارد؛ بلکه موید کلیت آن نیز هست. 🔸نتیجه انکه اگر امام رضا ع نزد مردم ملقب به ضامن آهوست کاملا درست و صحیح است اما نه به دلیل آن داستان معروف صیاد؛ بلکه دلیل داستان دیگری است که اشاره شد. 📙برگرفته از کتاب: "چهار مقاله"، نوشته دکتر احمد مهدوی دامغانی؛ نشر امیر کبیر؛ 1385(با اندکی تلخیص و تغییر)