🔴سخن پایانی:
برخی از #دروغها هستند که ما آنها را نمیشناسیم، امّا جزء دروغ حساب میشوند.
🔸مثلاً در حدیث آمده است که روزی پیامبرصلی الله علیه وآله با همسران خویش بودند و ظرفی شیر، نزدشان بود. پیامبرصلی الله علیه وآله قدری نوشیدند، سپس به زنان تعارف نمودند. آنان گفتند: ما اشتها نداریم. پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: گرسنگی را با دروغ جمع نکنید.
گفتیم: آیا این هم دروغ حساب میشود؟
فرمود: دروغ نوشته میشود، حتی دروغ کوچک نوشته میشود: دروغچه (کُذیبه)(1)
🔹و در حدیث دیگری آمده وقتی مادر به بچه میگوید بیا به تو چیز (خوبی) بدهم و مقصدش فقط کشاندن بچه باشد، دروغ گفته است؛ مگر آنکه واقعاً چیزی بدهد.(2)
🔸نوع دوم، دروغهایی است که به عنوان شوخی گفته میشود؛ یعنی میگوید: شوخی کردم؛ در حالی که باید قرینهای برای شوخی موجود باشد وگرنه دروغ حساب میشود و در حدیث آمده که انسان طعم (شیرین) ایمان را نمیچشد؛ مگر دروغ جدی و شوخی را ترک کند.(3)
🔹نوع سوم، زمانی است که میگوید خدا میداند، یا خدا شاهد است و با این جمله میخواهد سرپوش بگذارد و حال آنکه دروغ میگوید.
🔸نوع چهارم، آنجاست که هر آنچه شنیده، بگوید و این دروغ شایعی است؛ به ویژه کسانی که درباره مسؤولین خوب نظام هم خودداری نمیکنند و همه شنیدهها را میگویند و به همین دلیل حضرت علیعلیه السلام میفرماید:
هر آنچه میشنوی با مردم بازگو نکن؛ زیرا این کار برای دروغگویی تو کفایت میکند.(4)
روشن است که در شنیدههای بدون تحقیق، حتماً دروغهایی هست.
🔹نوع پنجم، که از انواع دروغ محسوب میشود؛ عبارتند از شهادت زور؛ یعنی شهادت به ناحقّ، قسم دروغ و خلف وعده.
مرحوم نراقی این دروغها را از بدترین شکلهای دروغ میداند.(5)
قسم دروغ از مواردیست که بین کاسبها بسیار شیوع دارد. و درحدیث پیامبرصلی الله علیه وآله آمده است که فرمود:
خداوند با 3 نفر روز قیامت، سخن نمیگوید: منت گذار در هدیه فروشنده جنس با قسم دروغ و کسی که لباسش (از روی تکبر) بلند بوده و روی زمین میکشد.(6)
📚1) میزان الحکمة، ج 8، ص 346.
📚2) همان، ص 346.
📚3) نهج البلاغه، کلمات قصار.
📚4) نهج البلاغه، باب نامهها، نامه 61.
📚5) جامع السعادات، ج 2، ص 231.
📚6) همان، ص 331.
📚راهکارهای دوری از گناه سلسله مباحث دروغ، نوشته عزیزالله حیدری
________________
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
سبک زندگی امیرالمؤمنین علی (ع)
💢3- رضایت خداوند اصل اساسی در سیاست علوی: امیرمؤمنان(ع) جز برای رضایت خداوند گامی برنداشت و بر آن بود تا با خداوند در حالت «راضیه مرضیه» با نفسی مطمئن ملاقات کند. 📚(فجر، آیات 27 تا 30)
اینگونه است که در دوره جاهلیت و اسلام هرگز از این اصل در هیچ یک از سیاستهایش عدول نکرد. آن حضرت(ع) درباره این راهبرد اساسی در سیاست عمومی خویش می فرماید: به خدا سوگند، من همواره در زمره پیشتازان این حرکت بودم تا روزی که جبهه دشمن تار و مار شد و جاهلیت از صحنه بیرون رفت، بیآنکه کمترین ضعف یا ترسی داشته باشم و امروز نیز در همان راستا قدم برمیدارم و تصمیم دارم باطل را بشکافم تا حق از پهلوی آن بیرون آید. مرا با قریش چه کار؟ که دیروز در موضع کفر بودند و با آنان جنگیدم و امروز نیز که گرفتار فتنه و انحراف شدهاند به پیکارشان خواهم خاست. من همانگونه که دیروز با آنان برخورد کردم امروز نیز همانم.📚 (نهجالبلاغه، خ 33)
همین سیاست است که دیگران را به دشمنان وی تبدیل کرد و اجازه ندادند تا به عنوان خلیفه خدا و پیامبر(ص) بر منصب ولایت الهی خود در ظاهر قرار گیرد و او را از ولایتظاهری و خلافت دنیوی محروم کردند. در حقیقت تنها گناه امام(ع) از نظر دیگران همان سازش ناپذیری و سیاست راهبردی رضایت خدا است. همین رضایتجوئی خداوند و عدم تکیه و اعتماد به غیر خدا موجب میشود تا ایشان به جنگاوری بیباک تبدیل شود و در زمان تنزیل و تاویل از مشرکان و منافقان نهراسد.
حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود:... و از شگفتیهای زمانه این است که - شامیان- به من پیام دادهاند که خود را برای مقابله با سرنیزهها آماده کنم و برای ضربههای شمشیر شکیبا باشم، مادران گریان به سگوشان بنشینند! تاکنون کسی مرا با دعوت به جنگ تهدید نکرده است و از زخمهای نیزه و شمشیر هراسی نداشتهام، چرا که بر یقین به پروردگارم تکیه دادم و دینم را زنگار شبهه نیالوده است. 📚(نهجالبلاغهًْ خ 22)
💢4. عدالتخواهی و عدالتمحوری: از دیگر سیاستهای راهبردی امام علی(ع) در سبک زندگی ایشان عدالتخواهی و عدالتمحوری است. همین عنصر نیر بسیاری را از وی و حکومتش دور میکند؛ زیرا اجرای عدالت در حق خود و خویشان بسیار سخت و دشوار است؛ این در حالی است که آموزههای اسلامی تاکید دارد که عدالت را حتی در حق دشمنان چنان اجرا کنید که به وی ظلمی روا نشود و به خاطر خویشان و دوستی با افراد از عدالت عدول نکنید. 📚(مائده، آیه 8؛ انعام، آیه 152)
سیاستهای عدالتی امیرمومنان(ع) بر بیتقوایان سخت میآمد؛ زیرا از نظر قرآن عدالت نزدیکترین حالت به تقوای الهی است. 📚(همان)
در روایت است آنگاه که حضرت امیر به دلیل رعایت مساوات در تقسیم بیتالمال مورد عتاب قرار گرفت فرمود: آیا به من امر میکنید و اصرار میورزید تا پیروزی را به بهای ستم بر کسانی که مسئولیت سرپرستی آنها بر دوشم نهاده شده است به دست آورم؟ به خدا سوگند که تا روزگار در گردش است و ستارگان آسمان در پی هم حرکت میکنند، چنین کار ناروایی نخواهم کرد. اگر این مال، ثروت شخصی من بود در تقسیم آن مساوات را رعایت میکردم، چه رسد به اینکه مال، مال الله است. 📚(نهجالبلاغهًْ، خ 124)
آن امام را تندیس عدالت میگویند؛ چنان که خود میفرماید: به خدا سوگند اگر اقلیمهای هفتگانه زمین را با هر چه در زیر آسمان آنها است به من دهند تا خدا را در حد گرفتن پوست جوی از دهان موری نافرمانی کنم، نخواهم کرد. چرا که این دنیای شما در نزد من از برگ نیم جویدهای در دهان ملخی ناچیزتر است. علی را با نعمتهای فناپذیر و لذتهای گذرا و ناپایدار چه کار! 📚(نهجالبلاغهًْ، خ 222)
ادامه دارد....
________________
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#چشم_چراني متاسفانه يکي از بيماري ها و عادت هاي ناپسندي است که برخي از افراد جامعه به دلايل مختلف بدان دچار مي شوند.
📝چشم چراني در مقابل غض بصر و چشم پوشي, به معناي نگاه خيره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگيزه لذت طلبي جنسي انجام مي شود. ما در روابط اجتماعي خود با ديگران چه جنس مخالف يا موافق به طور طبيعي با آنها ارتباط حضوري و کلامي داريم و به آنها نگاه مي کنيم, نگاهي که به هيچ وجه در آن بحث تحريک شهوت و لذت جنسي مطرح نيست, اين نگاه ها داخل در مقوله چشم چراني نيستند, ولي نگاه هاي ادامه داري که با انگيزه لذت جنسي انجام مي شود و به تحريک شدن غريزه و ميل جنسي مي انجامد, تحت عنوان چشم چراني تعريف مي شود.
💠حدیثی از امام علی (ع): «چشمان شکارگاه های شیطان است» 📚میزان الحکمه، ج10، ح20244.
💠حدیثی از امام صادق (ع): «حضرت مسیح (ع) به اصحاب خود فرمود: بر شما باد که از نگاه حرام خود را حفظ کنید؛ زیرا در قلب شهوت می کارد و گناه و فسق روییده می شود و فتنه درو می کند.» 📚 میزان الحکمه، ج 10؛ ح 20250.
_____________
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#خیانت
✍انسان در نزد خداوند ستوده شد؛ زیرا بار امانت را به دوش کشید و امین خداوند گردید. چنانکه خداوند گزارش این مطلب را در قرآن داده و میفرماید: ما بار امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها نهادیم و آنها از این مسؤولیت شانه خالی کردند، امّا انسان آن را به عهده گرفت؛ گرچه امانت را نماز و ولایت معنی کردهاند، امّا معنای عام دارد.
🔸پیامبرصلی الله علیه وآله ما با عنوان محمّد امین شناخته میشود و چنین است که خیانت در همه شکلها زشت و نفرتانگیز است و نه تنها ارزش انسان را میکاهد؛ بلکه او را بدهکار میکند.
💠يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(27)وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ(28)
ای کسانی که ایمان آوردهاید به خدا و رسول و امانتهایی که سپرده شده خیانت نکنید؛ در حالی که (حقّ را) میدانید و بدانید که اموال و فرزندان برای آزمایش هستند و پاداش بزرگ نزد خداست.(انفال/27و28)
این آیه شاید اشارهای به دلیل خیانت داشته باشد که مال و فرزندان در انسان انگیزههایی برای خیانت میشوند، تا جایی که انسان به خداوند و رسول و امانتها (قرآن، امامت، و امانتهای معمولی) خیانت میکند.
خداوند از زنانی که خیانت کردند، نیز نام میبرد. هرچند آنان در نزد پیامبر بودند. مثل همسر حضرت نوح و لوط علیه ما السلام.
و داستان زلیخا و یوسفعلیه السلام و ناکامی همسر عزیز مصر،کاملاً عبرتانگیز است.
📚راهکارهای دوری از گناه سلسله مباحث خیانت، نوشته عزیزالله حیدری
________________
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
راه های نجات از #چشم_چرانی:
💢1. درك ارزش انسان و هدفهاي بزرگ خلقت چشم:
انسان داراي عظمتی در وجود خودش میباشد که اگر آن را بشناسد، هرگز راضی نمیشود، خودش را با چند نگاه دزدانه معامله کند. انسان مورد سجده فرشتگان است و راهی بلند به سوي ابدیت و بینهایت در پیش روي دارد و باید با این چشمها، عظمت و شکوه عالم را بشناسد و به ستایش آفریننده بپردازد.
💢2. ازدواج:
در صورت امکان باید ازدواج کرد؛ زیرا علت چشم چرانی عمدتاً نیاز جنسی است که ازدواج این نیاز را برطرف نموده و ریشه اصلی خشکانده میشود، زیرا مرد با نگاه مشروع به همسرش چشم خود را سیر مینماید.
💢3. خواندن احادیث هشدار دهنده چشم چرانی:
کسی که چشمانش را از نگاه حرام پر نماید، خداوند در روز قیامت چشمانش را از آتش پر میکند، مگر آن که توبه کند و از این کار باز گردد.📚( امال صدوق، ص 429) در حدیث دیگر آمده است: دو چشم او را با میخ هاي آتشین پر میکنند.📚( بحارالانوار، ج 73،ص 366)
💢4. توجه به بی فایده بودن و ضررهاي نگاه حرام:
پیامبرصلی الله علیه وآله میفرماید: نگاه به زنان نامحرم، تیري مسموم از تیرهاي شیطان است. در حدیثی دیگر میفرماید: چه نگاه هایی که حسرتهاي طولانی در پی خواهد داشت.📚( نهج الفصاحه) علی علیه السلام می فرماید: نظر اول، مال تو و نظر دوم، هلاك توست.📚( نهج البلاغه)
📚راهکارهای دوری از گناه سلسله مباحث چشم چرانی، نوشته عزیزالله حیدری
ادامه دارد....
________________
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah