#حدیث
🔅 #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
✍️ رَأسُ العَقلِ بَعدَ الدِّينِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ ، و اصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ و فاجِرٍ .
🔴 سر لوحه خِرَد، بعد از #ديندارى، #دوستى با مردم و خوبى كردن به هر آدمى، از #نيك و #بد، است.
📚بحار الأنوار : 74/401/44.
_____
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#داستان_های_اخلاقی
⭕️ اثر دعای مادر
🔸از عارفی بزرگ، پرسیدند: این مقام ارزشمند را چگونه یافتی؟
🔹گفت:شبی #مادر از من آب خواست. نگریستم، آب در خانه نبود. کوزه برداشتم و به جوی رفتم که آب بیاورم. چون باز آمدم، مادر خوابش برده بود. پس با خویش گفتم:«اگر بیدارش کنم، خطاکار خواهم بود.»
🔸آن گاه ایستادم تا مگر بیدار شود. هنگام بامداد، او از خواب برخاست، سر بر کرد و پرسید:چرا ایستاده ای؟! قصه را برایش گفتم. او به #نماز ایستاد و پس از به جای آوردن فریضه، دست به #دعا برداشت و گفت:«خدایا! چنان که این پسر را بزرگ و عزیز داشتی، اندر میان خلق نیز او را عزیز و بزرگ گردان».
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
⭕️ #سیمای_حجاب_و_عفت 1
✍️فطری بودن مسأله حجاب و عفت در نهادِ انسان
💠 #قرآن کریم: «فَدَلاّهُما بِغُرُورٍفَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّهِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَکُما عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَهِ وَ أَقُلْ لَکُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُما عَدُوٌّ مُبِینٌ» 📚اعراف 22
« پس (#شیطان) آن دو را (یعنی: آدم و حوّاء علیهماالسلام را) با سوگند دروغش فریب داد، وقتی از آن درخت (ممنوعه) تناول کردند، عورتهایشان آشکار شد، و آنگاه از برگ درختان بهشتی خود را می پوشاندند (تا عورتهایشان معلوم نشود)، و #خداوند به آن دو ندا فرمود: آیا من شما را از آن درخت نهی نکردم؟ و آیا به شما نگفتم که شیطان، دشمن آشکاری برای شماست؟!»
از این آیه چنین بر می آید که #حجاب و #عفت به ویژه پوشاندن عورت و بدن، ریشه در #فطرت آدمی دارد؛ به همین دلیل، با آنکه در ابتدای خلقت آدم و حوا هنوز تشریعی صورت نگرفته بود، ولی به حکم ندای فطری خود، حیا کرده و عورت های شان را پوشاندند.
📚 سیمای حجاب و عفت در آیات و روایات/ جلفایی / ص 21
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#حدیث
🔅 امیر المؤمنین #امام_علی علیه السلام فرمودند:
✍️ تُوبوا إلى اللّه ِ عزّ و جلّ، و ادْخُلوا في مَحبّتِهِ، فإنَّ اللّه َ عزّ و جلّ يُحِبُّ التّوّابينَ و يُحِبُّ المُتَطهِّرينَ ، و المؤمنُ تَوّابٌ .
🔴به درگاه #خداوند عزّ و جلّ #توبه بَريد و به محبّت او درآييد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ توبه گران و پاكيزگان را دوست مى دارد. مؤمن، توبه گر است.
📚الخصال : 623/10.
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
مسلمان شد.mp3
2.68M
!منتظر که گناه نمی کند:
🎧 #فایل_صوتی
#داستان_اخلاقی
🔺 کسی که قصد ترور پیامبر را داشت و با دیدن رفتار ایشان مسلمان شد
👤حجت الاسلام عالی
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#حدیث
🔅 امیر المؤمنین #امام_علی علیه السلام فرمودند:
✍️ مَنْ كانَ غَرَضُهُ الْباطِلَ لَمْ يُدْرِكِ الْحَقَّ وَ لَوْ كانَ اَشْهَرَ مِنَ الشَّمْسِ.
🔴 كسى كه #نيت باطل داشته باشد #حق را درنمى يابد، اگر چه حق از #خورشيد مشهورتر و روشن تر باشد!
📚شرح غررالحكم؛ج 5، ص 423.
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
👈درسی از #امام_باقر علیه السلام
🔸یکى از اصحاب امام محمّد باقر علیه السلام که در کوفه ، مکتبِ قرآن داشت و زنان را نیز آموزش مى داد، روزى با یکى از زنان شاگرد خود شوخى لفظى کرد.
🔹پس از گذشت چند روزى از این جریان ، در مدینه منوّره به ملاقات آن حضرت آمد.
🔸و چون وارد منزل حضرت گردید، امام علیه السلام با تندى و #خشم با او مواجه شد و فرمود: هر که در #خلوت مرتکب گناهى شود، از عقاب و قهر #خداوند متعال در امان نخواهد بود؛ و سپس افزود: به آن زن چه گفتى ؟
🔹آن شخص از روى شرمسارى و خجالت در حالت سکوت ، با دست هایش ، صورت خود را پوشاند؛ و آن گاه حضرت به او فرمود: دیگر چنین نکن و از کردار خویش #توبه نما.
📚خرایج راوندى : ج 2، ص 594، ح 5 اختیار معرفة الرجال : ص 173، ح 295.
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#حدیث
🔅 #امام_باقر علیه و آله فرمودند:
✍️ إيّاكَ و التَّفريطَ عِندَ إمكانِ الفُرصَةِ فَإنَّهُ مَيَدانٌ يَجري لأِهلِهِ الخُسرانُ ؛
🔴مبادا فرصت هاى به دست آمده را از دست بدهى كه در اين ميدان آن كه وقت را ضايع كند ، زيان مى بيند .
📚 تحف العقول ، ص 286 .
___
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#داستان_های_اخلاقی
⭕️ ریزش گناهان با نماز
✍️بوعثمان مى گوید: من با سلمان فارسى زیر درختى نشسته بودم ، او شاخه خشكى را گرفت و تكان داد همه برگهایش فرو ریخت .
آنگاه به من گفت:
نمى پرسى چرا چنین كردم؟
گفتم: چرا این كار را كردى؟
🔸در پاسخ گفت: یك وقت زیر درختى در محضر #پیامبر (ص) نشسته بودم، حضرت شاخه خشك درخت را گرفت و تكان داد تمام برگهایش فرو ریخت. سپس فرمود: سلمان ! سۆال نكردى چرا این كار را انجام دادم؟
گفتم: منظورتان از این كار چه بود؟
🔺فرمود: وقتى كه مسلمان وضویش را به خوبى گرفت، سپس #نمازهاى پنچگانه را بجا آورد، #گناهان او فرو مى ریزد، همچنان كه برگهاى این درخت فرو ریخت.
📚 بحار ج۸۲ ، ص۳۱۹
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
⭕️ گناه و محرومیّت از محبّت پروردگار (20)
🔅گناه و دور شدن از رحمت پروردگار (6)
🔺ترک امر به معروف و نهی از منکر
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#سبک_زندگی
⭕️ #گناه_و_محرومیت_از_محبت_پروردگار (20)
🔅گناه و دور شدن از رحمت پروردگار (6)
🔺ترک امر به معروف و نهی از منکر
🔸«#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر» از واجبات مهمّ دینی است
که در آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بسیار مورد سفارش و تأکید قرار گرفته است و برای ترک آن، پیامدهای ناگوار زیاد و آثار سوء فراوان ذکر شده است.
🔹دو امر واجبی که متأسفانه امروز در جوامع اسلامی به دست فراموشی سپرده شده و کمتر کسی به آن ها عمل می کند و همین امر سبب شده و می شود که گناه و مسائل منافی عفّت در جامعه گسترش پیدا نموده، و آثار مخرّب و ویرانگری را بر جای گذارد.
🔅امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السلام در سفارشات خویش به فرزندانش #امام_حسن و #امام_حسین علیهما السلام می فرماید: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اشرار بر شما مسلّط می شوند، آن گاه هر چه #دعا کنید مستجاب نمی شود».
🔸ترک این واجب مهمّ، گناهی است که عقوبت دارد و تارک آن مشمول لعن و دوری از رحمت الهی قرار خواهد گرفت.
💠خداوند متعال می فرماید: «کسانی که از بنی اسرائیل کافر شدند، بر زبان داوود و عیسی بن مریم لعن شدند، این به خاطر آن بود که گناه و تجاوز می نمودند و آنان از اعمال زشتی که انجام می دادند یکدیگر را نهی از منکر نمی کردند، چه بد کاری انجام می دادند».(مائده/ 78،79)
مطابق این آیه
شریفه، آنچه باعث شد این گروه از بنی اسرائیل، توسّط پیامبرانشان لعن شوند، #گناه و از جمله ترک «نهی از منکر» بود.
📚آثار گناه در زندگی و راه جبران / علی اکبر صمدی
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#حدیث
🔅 امیر المؤمنین #امام_علی علیه السلام فرمودند:
✍️ جِماعُ الشَرِّ اللَّجاجُ، وكَثرَةُ المُماراةِ
🔴 تمام بدى ها در لجبازى و بسيار جدالگرى است.
📚غررالحكم حدیث 4795
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
#پرسش_پاسخ
💢آیا شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است؟
✍️تعالیم دینی میگوید شنونده #غیبت در گناه غیبت کننده شریک است. در کتابهای روایی، سر فصلی با همین موضوع در نظر گرفته شده که احادیث این مسئله در آن گردآوری شده است، در این فرصت به تعدادی از آنها اشاره میشود:
1. «السَّامِعُ شَرِیکُ الْقَائِلِ»؛[1] شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است.
2. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ کَالْمُغْتَابِ»؛[2] شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.
3. «السَّامِعُ لِلْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛[3] فردی که به غیبت گوش میسپارد یکی از غیبت کنندگان است.
4. «سَامِعُ الْغِیبَةِ أَحَدُ الْمُغْتَابَیْنِ»؛[4] شنونده غیبت یکی از غیبت کنندگان است.
5. «سَامِعُ الْغِیبَةِ شَرِیکُ الْمُغْتَابِ»؛[5] شنونده غیبت در گناه غیبت کننده شریک است.
6. «مُسْتَمِعُ الْغِیبَةِ کَقَائِلِهَا».[6] شنونده غیبت مانند گوینده غیبت است.
🔸البته آنچه در این مسئله قابل توجه و دقت است؛ این است که اگر کسی که در مجلس غیبت حضور داشته باشد و با میل و رغبت گوش کند، در #گناه غیبت شریک است و آنکه غیبت به طور اتفاقی به گوشش خورده و امکان بازداشتن دیگران از غیبت برای او وجود نداشته است، مشمول این احادیث نیست.
🔹دلیل اینکه شنونده غیبت در گناه مانند غیبت کننده میباشد؛ این است که هر دوی آنها با #رضایت در غیبت مشارکت دارند، و ذهن آنها مشغول به تصورات ناروایی است که مورد نهی است. تنها اختلافشان در این است که یکی گوینده است و دیگری شنونده. یکی با زبان میگوید و دیگری با گوش و با اختیار بد خودش تصورات کذب و حرام غیبت کننده را میپذیرد؛ چرا که با نشستن در مجلس غیبت، نفس انسان با آن فضا انس و الفت پیدا میکند، در نتیجه آثار سوء آن مجلس مانند سم کشنده در روح و روان وی نفوذ میکند.[7]
🔸بنابر این، باید گفت اگر به تمام آنچه که غیبت کنندگان در مورد فرد غایب گفتند و شما نیز به گفتههایشان گوش دادی، در گناه غیبت با آنها شریک هستی، اما اگر همین که آنها شروع به غیبت کردند، و شما تذکر دادی که غیبت نکنید! غیبت حرام است! و با تذکرات شما دیگر غیبت ادامه پیدا نکرد؛ یعنی یا آنها ساکت شدند و یا شما مجلس غیبت را ترک کردی، و یا اگر امکان #نهی_از_منکر و ترک مجلس نباشد در برخوردت نشان دادی که از کارشان راضی نیستی مانند اینکه چهره ناراحت به خود گرفتی و از آنها روی برگرداندی و...، در گناه غیبت با آنها شریک نخواهی بود.
منابع:
[1]. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، رجائى، سید مهدى، ص 36، دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم، 1410ق.
[2]. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق، مصحح، حسنى بیرجندى، حسین، ص 29، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1376ش.
[3]. همان، ص 27.
[4]. همان، ص 283.
[5]. همان، ص 286.
[6]. همان، 485.
[7]. مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولى محلاتى، هاشم، ج 10، ص 413، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق.
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah